eitaa logo
جرعه ناب
653 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
207 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #کانال_جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جرعه ناب
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَوُودُهُ حِفْظُهُمَاوَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ @jorenab
درمورد ارزش تربت سید الشهداء (سلام ا لله علیه)روایات فراوانی است که در اینجا به بخشی ازآن اشاره می شود : 1- تحنیک مولود – برداشتن کام طفل با تربت – مستحب است چون موجب امان وی خواهد بود چنانچه حسین بن ابی العلاء از امام صادق (علیه السلام )روایت کرده است «الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ حَنِّكُوا أَوْلَادَكُمْ بِتُرْبَةِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّهُ أَمَان‏» (بحارالانوار ج98 ص 124 ) 2- جهت دفع خوف، بهمراه داشتن تربت، مستحب است ؛ علی بن ابی مغیره از امام صادق (علیه السلام ) روایت کرده است که فرمود هرگاه بیم کنی از سلطانی یا غیر آن خارج مشو ازخانه خود مگر آنکه با توازتربت قبر حسین باشد چون برداری بگو «خدایا این خاک قبر حسین ولًی تو و فرزند ولی توست آنرا به عنوان حرز وامان از ازآنچه می ترسم و از آنچه نمی ترسم گرفتم » چون گاهی بلایی می رسد که ترس آنرا نداری « قَالَ إِذَا خِفْتَ سُلْطَاناً أَوْ غَيْرَ ذَلِكَ فَلَا تَخْرُجْ مِنْ مَنْزِلِكَ إِلَّا وَ مَعَكَ مِنْ طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع وَ قُلْ إِذَا أَخَذْتَهُ- اللَّهُمَّ إِنَّ هَذِهِ طِينَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ أَخَذْتُهَا حِرْزاً لِمَا أَخَافُ وَ مَا لَا أَخَافُ فَإِنَّهُ يَرِدُ عَلَيْكَ مَا لَا تَخَافُ» ( التهذیب ج6 نشر دارالکتب الاسلامیه ص۷۳) 3- جهت شفای بیماری ؛ علی بن ابی مغیره می گوید ؛ بخدمت حضرت صادق (علیه السلام ) رسیدم عرض کردم درد وبیماری بسیار دارم و دوایی نگذاشتم که تداوی به او نکنم فرمود ؛چرا غافلی از خاک قبر حسین ( علیه السلام )که در اوست شفای ازهردرد پس بگوچون برداری «خدایا ازتو درخواست می کنم به حق این خاک و بحق فرشته ای که آنرا گرفت و به حق پیامبری که آنرا گرفت و به حق وصی که در آن مأوا گزید قرار ده در آن شفاء هردردی وامان از ترس » آنگاه فرمود آن ملکی که اورا گرفته جبرئیل است که به پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم )نشان داد وفرمود ؛ این تربت پسرتوست که امت تو او را می کشند و آن پیامبر، حضرت محمد ( صلی الله علیه وآله وسلم )است و آنوصی که در آن مأوا گرفت ، امام حسین ( علیه السلام ) است .« عَلِيِّ بْنِ أَبِي الْمُغِيرَةِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي رَجُلٌ كَثِيرُ الْعِلَلِ وَ الْأَمْرَاضِ وَ مَا تَرَكْتُ دَوَاءً إِلَّا تَدَاوَيْتُ بِهِ فَقَالَ لِي وَ أَيْنَ أَنْتَ عَنْ طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع-فَإِنَّ فِيهِ الشِّفَاءَ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ الْأَمْنَ مِنْ كُلِّ خَوْفٍ فَقُلْ إِذَا أَخَذْتَهُ- اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الطِّينَةِ وَ بِحَقِّ الْمَلَكِ الَّذِي أَخَذَهَا وَ بِحَقِّ النَّبِيِّ الَّذِي قَبَضَهَا وَ بِحَقِّ الْوَصِيِّ الَّذِي حَلَّ فِيهَا صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ اجْعَلْ فِيهَا شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمَاناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ ثُمَّ قَالَ أَمَّا الْمَلَكُ الَّذِي أَخَذَهَا فَهُوَ جَبْرَئِيلُ ع أَرَاهَا النَّبِيَّ ص فَقَالَ هَذِهِ تُرْبَةُ ابْنِكَ تَقْتُلُهُ أُمَّتُكَ مِنْ بَعْدِكَ وَ النَّبِيُّ الَّذِي قَبَضَهَا مُحَمَّدٌ ص وَ الْوَصِيُّ الَّذِي حَلَّ فِيهَا فَهُوَ الْحُسَيْنُ ع سَيِّدُ شَبَابِ الشُّهَدَاءِ» (التهذیب ج6 ص 74-75) (انوارکبری شرح زیارت عاشورا ص۱۲۱) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 نشست "پاسخگویی به شبهات عزاداری" با همکاری مدارس علمیه نجمیه سرخه و امام جعفر صادق علیه السلام شاهرود برگزار می شود . ✅کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین آقای علی گلایری ✅روز و تاریخ برگزاری: سه‌شنبه، ۲۶ مرداد ماه ✅ساعت برگزاری: ۱۰ صبح ✅مکان برگزاری: سامانه سیما ✅لینک ورود https://b2n.ir/k16586
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4- استحباب گرفتن تسبیح از آن ؛ چنانچه از امام موسی بن جعفر ( علیه السلام )روایت شده که فرمود پیروان ما از چهر چیز مستغنی نیستند ؛ سجاده ای که برآن نماز بخوانند ؛انگشتری که دردست راست بگذارند ؛مسواکی که با آن مسواک نمایند و تسبیح از قبر حسین ( علیه السلام )که در آن سی و سه دانه باشد ، که هروقت آنرا حرکت دهند به ذکر خداوند ،برایشان چهل حسنه بنویسند و اگر حرکت بدهند و ذکرنگویند برایشان بیست حسنه بنویسند. « بَعْضِ أَصْحَابِ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ: دَخَلْتُ إِلَيْهِ فَقَالَ لَا تَسْتَغْنِي شِيعَتُنَا عَنْ أَرْبَعٍ خُمْرَةٍ يُصَلِّي عَلَيْهَا وَ خَاتَمٍ يَتَخَتَّمُ بِهِ وَ سِوَاكٍ يَسْتَاكُ بِهِ وَ سُبْحَةٍ مِنْ طِينِ قَبْرِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِيهَا ثَلَاثٌ وَ ثَلَاثُونَ حَبَّةً مَتَى قَلَبَهَا ذَاكِراً لِلَّهِ كُتِبَ لَهُ بِكُلِّ حَبَّةٍ أَرْبَعُونَ حَسَنَةً وَ إِذَا قَلَبَهَا سَاهِياً يَعْبَثُ بِهَا كُتِبَ لَهُ عِشْرُونَ حَسَنَةً.» ( التهذیب ج6 ص 75)) 5و6- مخلوط نمودن با حنوط و گذاشتن در قبر میت « عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الْفَقِيهِ ع أَسْأَلُهُ عَنْ طِينِ الْقَبْرِ يُوضَعُ مَعَ الْمَيِّتِ فِي قَبْرِهِ هَلْ يَجُوزُ ذَلِكَ أَمْ لَا فَأَجَابَ وَ قَرَأْتُ التَّوْقِيعَ وَ مِنْهُ نَسَخْتُ يُوضَعُ مَعَ الْمَيِّتِ فِي قَبْرِهِ وَ يُخْلَطُ بِحُنُوطِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.» (همان ص 76) 7- مستحب بود ن سجده برآن ؛ عبدالله بن جعفر حمیری از صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در باره سجده بر مهرامام حسین ( علیه السلام )پرسید فرمود جائزا ست ومستحب می باشد « عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ عَنْ صَاحِبِ الزَّمَانِ ع أَنَّهُ كَتَبَ إِلَيْهِ يَسْأَلُهُ عَنِ السَّجْدَةِ- عَلَى لَوْحٍ مِنْ طِينِ الْقَبْرِ هَلْ فِيهِ فَضْلٌ- فَأَجَابَ ع يَجُوزُ ذَلِكَ وَ فِيهِ الْفَضْلُ» ( وسائل الشیعه ج5 ص 366) (انوار کبری شرح زیارت عاشورا ص۱۲۲) https://eitaa.com/jorenab
بیست و ششم مرداد سالروز باز گشت آزادگان سر افراز به میهن اسلامی مبارک باد https://eitaa.com/jorenab
یک زن با یک عمل مثبت می تواند خودش را از گمنامی نجات داده و دیگران را نیز نجات دهد و جزء زنان پر افتخار تاریخ در آید. مردی از بنی فزاره می گوید ما با زهیر بن قین بجلی از مکه بر می گشتیم و رهسپار عراق بودیم[1] وقتی باخبر شدیم قافله امام حسین  (علیه السلام ) به طرف کوفه در حرکت است سعی کرد از برخورد با حضرت پرهیز کند به این نحو که اگر حضرت راه می رفت او می ایستاد و  اگر امام می ایستاد او حرکت می کرد تا بالاخره در منزلی (زرود)بناچار هر دو رحل اقامت افکندند منتها با فاصله از همدیگر زهیر در حال غذا خوردن بود که قاصد امام حسین  (علیه السلام ) آمد، و گفت :«ان ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)بعثنی الیک لتاتیه» ای زهیر ابا عبدالله الحسین ترا می خواهد راوی میگوید شنیدن این پیام چنان ناگوار آمد که لقمه را که در دست داشتیم بر زمین گذاشتیم همگی در حیرت فرو رفتیم «کانّ علی روؤسنا الطیر». تصور بکنید یک مردی است مردد نمی داند چه کند نقش زن در چنین مواقعی بسیار حساس و مهم خواهد بود - دلهم دختر عمر زوجه زهیر گفت: چرا نشسته ای ؟  حسین فرزند رسول خدا است کسی به دنبال تو می فرستد و تو را می طلبد اما تو از رفتن نزد وی خودداری می کنی چه اشکالی دارد نزد آقا امام حسین علیه السلام بروی گفتارش را بشنوی و بازآیی همین  سخن کافی بود تا این زن هم نام خودش را در تاریخ جاودانه کند و هم نام شوهرش را در ردیف بزرگترین شهدای اسلام قرار دهد که بعد از هزارواندی سال هنوز هم صدای السلام علی اصحاب الحسین در جای جای  زمین به گوش می رسد – زهیر تحت تاثیر سخنان همسرش قرار گرفت و نزد امام شرفیاب شد اندکی  بعد با چهره‌ای که آثار شادمانی و روشنی از ضمیر آن هویدا بود بازگشت و دستور داد تا خیمه و خرگاه را به خرگاه حضرت ابی عبدالله ملحق کنند- « اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» [2] آری یک زن یک مردی که دشمن اهل بیت بود چون زهیر عثمانی بود را عاشق حسین می‌کند در این که بین امام حسین علیه السلام و زهیر  چه سخنی رد و بدل شد تاریخ چیزی به یاد ندارد و شاید سخن مهمی رد و بدل نشد بلکه عظمت ابی‌عبدالله او  را مجذوب خود کرد خودش می‌گوید: «فلما رایتُه ذُکرتُ به  رسول الله صلی الله علیه و آله و مکانه منه» [3] [1] . در تاریخ دوشنبه 21 ذی الحجه سال 60هجری بود [2] . بقره،255 [3] . برای اطلاع بیشتر ر. ک. طبری،5، 366. ارصاد العین، 95 https://eitaa.com/jorenab
عزاداری برای امام حسین علیه السلام در بستر تاریخ 1⃣گویی نخستین عزاداری رسمی برای امام حسین علیه السلام توسط توابین و بر سر مرقد امام و شهداء کربلا انجام شد . در ربیع الثانی سال 65 هجری توابین هنگامی که برای جنگ با شامیان بسیج شدند به همراه سلیمان بن صرد یک شبانه روز بر سر مرقد امام به نماز و استغفار پرداختند و گرسیتند و عزادری کردند و اشعار خواندند و هنگام وداع بر سر قبرش مانند ازدحام بر حجر الاسود ازدحام کردند ( بحار 45 صص 358 و 359) 2⃣اما اقامه عزا به نحو مرسوم در دهه اول محرم توسط معز الدوله احمد بن بویه در بغداد بعد از تسلط بر المطیع عباسی بود ( اعیان الشیعه 2 ص 482) در دهم محرم 352 معزالدوله دستور داد بازار را ببندند و خرید و فروش را تعطیل کنند و اظهار نوحه کنند ( ابن اثیر ، الکامل 8 ص 546) ابن کثیر شامی در حوادث این سال می نویسد:معز الدوله در بغداد در دهه اول محرم دستور داد بازارهای بغداد را ببندند و دستور داد مردم لباس سیاه بپوشند و مراسم عزاداری اقامه کنند و از آن به بعد تا آخر انقراض دولت دیالمه شیعه در دهه اول در تمام بلاد عزاداری ادامه داشت ( البدایه و النهایه 11 ص 276) بیرونی (440-360) نقل می کند بنی امیه در این روز لباس نو پوشیده ، زینت می کردند ، سرمه می کشیدند و عید می گرفتند و ولیمه و مهمانی می دادند، این رسم یعد از زمان بنی امیه در بین بنی امیه باقی ماند ، و اما شیعه در این روز نوحه و گریه برای اندوه بر قتل سیدالشهداء علیه السلام مشغول می شوند و آن را در مدینة السلام و امثال آن از شهرها و بلاد اظهار می کنند و تربت مبارک را در کربلا زیارت می کنند و لذا عموم مردم از تجدید ظروف و اثاث در این روز اکراه دارند.( الآثار الباقیة ص 329 چ بیروت) 3⃣البته اهل سنت نیز به پیروی از شیعیان عزاداری می کردند و لذا متعصبانی چون غزالی فتوا به حرمت مقتل خوانی سید الشهداء علیه السلام دادند .( جعفریان ، تاریخ تشیع در ایران ص 692 ، به نقل از الصواعق المحرقة ص 221) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا