جرعهنوش | علی احسانزاده
#زنان_سرزمین_من برادران "خانهی طراحان انقلاب اسلامی" طرحی با این عنوان کار کردهاند تا در میدان بز
میدانم که این سوالات، برخی دوستان را خواهد آزرد و مرا به سختگیری و جمود متهم خواهند کرد، ولی اجازه دهید ضمن احترام و تقدیر از این برادران، کمی آزادانه به این مسائل بنیادین هم بیندیشیم.
این عدم تبیّن و ابهامهای اساسی در موضوع #زن ، باعث این هرجومرج فکری و عملی شده است.
ما با عقبنشینی در موضوع زن در برابر تمدن غرب، حاضر نیستیم بهصراحت فریاد بزنیم که بزرگترین هنر زن، در حوزههای تخصصی زن تعریف میشود؛ عرصههایی که مردان غالباً توان ادارهی آن را ندارند.
و این، به معنی عدم ورود زنان در اجتماع و سیاست و فرهنگ و علم نیست.
ولی مزیتهای اصلی زن، در عرصههای زنانه است نه در حوزههای مشترک.
موفقیت زن اولاً در همسری و مادریِ موفق اوست، و سپس دیگر نقشها.
ما بنا بر این اصل، باید راهبرد معرفی همسران و مادران نمونه به عنوان زنان موفق را دنبال کنیم، و آنگاه دختران و زنان را به این جایگاه رفیع تشویق کنیم.
از این بحث مبنایی که بگذریم، فاطمه معتمدآریا را در این تصویر گنجاندن چه معنایی دارد؟ بگذارید لااقل چند هفته از کشف حجاب علنی او و افاضاتش در کنایه به نظام بگذرد.
بعید میدانم طراحان این نما، حاضر باشند فرزندانشان را با زندگی فروغ فرخزاد آشنا کنند.
برخی از این هنرمندان که تصویرشان آمده، فراتر از منافع شخصی، چه بهرهای به ایران و اسلام رساندهاند؟
#الگو باید کسی باشد که پای از خود فراتر گذارد و برای حفظ آرمانی- دینی یا ملی- در برابر اهریمنی ایستاده باشد.
دغدغهی شما را میفهمم که میخواهید همهی اقشار کشور در ارائهی تصویر زن ایرانی سهیم باشند، ولی در یک نقطه با شما اختلاف دارم. مردم این کشور از اقشار مختلف و با سلایق گوناگون، به فرهنگ اسلامی علاقهمندند. نمایندگی از همهی اقشار به معنی در هم آمیختن معتقد و بیاعتقاد نیست.
روشنتر بگویم:
شهدای این انقلاب، از اقشار مختلف، از طبقات مختلف، از اقوام مختلف، از ادیان و مذاهب مختلف و حتی از ملیتهای مختلف بودند.
نباید شهدا و خانوادههای شهیدپرور را گروهی از مردم در برابر دیگر اقشار دانست.
شهدا در متن این جامعه و در میان این مردم منتشر بودند و سرامدان آنان در هر قشری.
آیا باید برای معرفی الگوی #زن_ایرانی، زنان شهیده و مجاهده را در گوشهای نهاد و پرکردن تصویر پرافتخار زنان ایرانی از زنان مجاهده را به معنی نادیدهگرفتن دیگر اقشار دانست.
ما هفتهزار بانوی شهید داریم. آیا باید جملگی این فرشتگان را به جرم ناشناخته بودن، فراموش کرد؟
ما بیش از دویستهزار شهید داریم، آیا مادران و همسران این اسطورهها که بسیاریشان شهادت را از دامان پاک آن شیرزنان داشتند، باید از تابلوی پرافتخار زن ایرانی حذف شوند؟
آیا جز دو سه نمونه، نباید از عالمان و عارفان فراوان زن کسی را بشناسانیم؟
آیا خدیجه ثقفی- همسر و همراه همیشگی امام خمینی و مادر علامه سید مصطفی و آقا سید احمد- و زنی فرهیخته چون مادر امام خامنهای تنها به جرم زنانهزیستن و مزیت اجتماعی نداشتن، باید الگو نباشند؟
آیا این ظلم به زن و توهین به جایگاه او نیست؟
(از بحث دربارهی بیبی مریم هم فعلاً میگذرم)
در پایان:
صراحت انقلابی نیروی پیشبرندهی ما به سوی تمدن اسلامی است و منافاتی با لطافت هنری ندارد.
این التقاط بیمبنا، نهتنها تبیین نیست، بلکه ابهام میافزاید. دختران ما و حتی پسرانمان، خواهند پرسید آخر حجاب لازم است یا نه؟ اگر خوب و لازم است، پس چرا تصویر زن ایرانی که توسط هنرمندان انقلابی ترسیم میشود، این چنین است؟
...
باز هم از این برادران تشکر میکنم.
https://eitaa.com/jorenush/217
هشدار! عرفیگرایی انقلابیون
مطلبی از برادر ریاحیپور
https://eitaa.com/marghoomat/588
جرعهنوش | علی احسانزاده
سه متن مهم از #امام_خامنهای دربارهی #زن (۳) "ارتش هزاران نفرهى #زنان_شهيد ... در تغيير مسير تاري
💎 پیام #امام_خامنهای به کنگرهی ملی #لشکر_فرشتگان_تاریخساز
(ویژهی هفدههزار زن شهید، آزاده و جانباز)
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
شهیدان و جانبازان و آزادگان زن، نمایشگرانِ یکی از برترین قلّههای افتخارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامیاند.
#قدرت_ایمان، راه مجاهدتهای بزرگ را به روی زنان ایرانی گشود و صحنههای شگفتانگیز و کمنظیری از #حضور_شجاعانه و فداکارانه و مبتکرانهی آنان در میدانهای دشوار پدید آورد. از تظاهرات شورانگیز روزهای انقلاب تا دوران فراموشنشدنی دفاع مقدّس، و از قهرمانی در صفوف نبرد تا دلبریدن از فرزند و همسر و فرستادن آنان به پیشباز خطر و تا خدمات پشت جبهه، و از حضور در جبههی علم و تحقیق و فنّاوری و درخشندگی در وادی ادبیّات و هنر، تا هنرنمایی در عرصههای اجتماعی و سیاسی و مدیریّتها، و سرانجام فداکاری در میدان سلامت و خدمت به بیماران در آزمون پُرخطر اخیر، همه و همه نشانههای #اعتلای_معنوی_زن_ایرانی است که به برکت #نظام_اسلامی و درسها و ارزشگذاریهای اسلام پدید آمده است.
بیشک زنان شهید و جانباز و آزاده- که تعداد آنان را هفدههزار دانستهاند- در قلّهی این افتخاراتند.
زن ایرانی توانست بهرغم فرهنگ فساد و انحطاط غربیِ تحمیلشده بر بسیاری از زنان در #دوران_نحس_پهلوی، خود را به #شرافت و #طهارتِ مطلوب اسلام نزدیک کند و این افتخاری بزرگ است؛ و الحمد لله ربّ العالمین.
سید علی خامنهای
۱۸ اسفند ۱۳۹۹»
#زن_عفت_افتخار
#زنان_سرزمین_من
#حجاب
https://eitaa.com/jorenush/220
🔊 معرفی کتابی جذاب برای نوجوانان
#امام_خامنهای در دیدار نخبگان در 27 مهر 1401 ضمن ابراز تأسف از کمبود مطالعه در میان دانشجویان، به کتابی دربارهی تاریخ استعمار اشاره کردند:
«من اخیراً یک کتابی دیدم که یکی از همین نویسندگان خودمان- که من از نزدیک [با ایشان] آشنایی ندارم- نوشته، به نام «سرگذشت استعمار»؛ پانزده شانزده جلد کتاب ۱۵۰ صفحهای، ۱۲۰ صفحهای است؛ تشریح میکند که استعمار چگونه در قارّهی آمریکا و در قارّهی آسیا توانست ثروتهای اینها را از بین ببرد و خودش را ثروتمند کند.»
این مجموعه با عنوان کلی #سرگذشت_استعمار نوشتهی آقای مهدی میرکیایی، توسط انتشارات سورهی مهر به بازار عرضه شده است. عناوین جذاب، طراحی زیبا، حجم کم و قطع پالتویی، از مزیتهای این کتابهاست.
این مجموعه برای آشنایی #نوجوانان ۱۳ سال به بالا تولید شده. و میتواند پیشنهاد خوبی برای آنان باشد.
تصاویر این کتب را در ذیل این یادداشت 👇 تقدیم میکنم.
#تاریخ_معاصر
#معرفی_کتاب
https://eitaa.com/jorenush/221