eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
750 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥۴. شریعت‌گریزی 1⃣ ، قوانین صادرشده از سوی خداوند برای سعادت بشر است. در مورد چگونگی نابودشدن شریعت به‌وسیله آموزه‌های کابالایی گفته شده: «تمام اسطوره‌های کهن که از گردآورندگان کتاب باهر و نیز کل کابالا بر جای مانده است، جملگی میراثی است که از آیین گنوسی به یهودیان به ارث رسیده است و اینها به‌سهولت باعث نابودی شریعت و قانون شده‌اند». 2⃣ اگرچه خود را مدافع شریعتی می‌داند که در تلمود تعیین شده، اما از آنجا که قائل است آموزه‌های رمزی از تعالیم شریعت برتر است، خود را بالاتر از سنت قلمداد می‌کند. بنابراین تعالیم زوهر درباره قدرت‌های شیطانی، ساختار روح، نظریه تناسخ ارواح و بدعت‌های زیاد آن، باعث تقابل میان یهودیت زوهری و یهودیت سنتی شده است. 3⃣ این در فیلم‌های متأثر از کابالا، از جمله فیلم واضح است. فیلم به‌شدت از شریعت تهی است. فضای حاکم بر فیلم به‌نوعی است که خالق و دنیای ورای ماده نفی می‌شود. محور تمام فعل و انفعالات تأثیرگذار در جهان، جادوگرانی هستند که یکسره متکی به تعلیمات کتاب جادو بوده و بدون حضور خدا در عالم تصرف می‌کنند. 4⃣ فیلم چنین می‌آموزد که وسیله نجات بشریت از اشرار و به‌عبارتی عامل سعادت است؛ در صورتی‌که طبق تمام شرایع الهی، دین است که وسیله سعادت بشر است و منجی بشر، فردی است فرمانبردار از شریعت و نه جادو. فیلم، ظریفانه جادو را جایگزین دین می‌کند و جادوگران را جایگزین پیامبران! 5⃣ از این‌رو، مخاطب گمان می‌کند تنها با تمرین‌های خاص و اتکای صرف به قوای درونی بشری می‌تواند به قدرت بی‌انتها برسد و از این طریق راه نجات را بیابد. چنانچه دیوید از همین طریق توانست بر ناتوانی دوران ماقبل‌ جادویی خود فایق آید و با کسب توانایی‌های عظیم، بشریت شود! ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
در اساطیر یهودی نوعی موجود شبه‌انسان است که با استفاده از سحر از اشیای بی‌جان خلق می‌شود. مشهورترین داستان گولم مربوط به حاخام پراگ در قرن ١۶، یهودا لو بن بزالل است. او برای جلوگیری از حمله جنتیل‌ها به محله یهودی، با نوشتن نام سرّی خداوند بر پیشانی مجسمه گلی، به آن جان داد و یک گولم ایجاد کرد. تنها محدودیت در مورد این گولم این بود که او نمی‌توانست در روزهای شنبه کار کند. از این رو حاخام در روز جمعه با پاک کردن نام خدا گولم را از کار می‌انداخت. اما یک جمعه فراموش کرد که گولم را از کار بیندازد و گولم به خشونت دست زد. لذا حاخام نام اعظم خدا را از پیشانی او پاک کرد و گولم به چندین قسمت تقسیم شد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥۵. انسان‌خدا‌انگاری 1⃣ خدا در کتاب مقدس تحریف‌شدهٔ یهود، جسمانی، ناتوان و انسان‌گونه تصویر می‌شود و این به‌دلیل روحیه‌ی زمینی یهود، خواسته‌های قومی و خودمحوری آنان است. می‌آموزد: خدای زنده‌ای است در کالبد انسان و سیر صعودی عارف یهودی نهایتاً به رسیدن به مقام خدایی می‌انجامد! 2⃣ کابالایی در فیلم تا جایی پیش می‌رود که مخاطب، شاهد اَعمال خداگونه توسط جادوگران فیلم می‌شود و جادوگران قادر به خلق، جان‌بخشیدن به اشیا، تمثّل و… هستند. 3⃣ برای نمونه: بالتازار با دست‌کشیدن بر عقاب غول‌پیکر آهنین، به او جان می‌دهد و در خدمتش می‌گیرد. [این نوع جان‌بخشی اشاره به اسطوره دارد که از آن به‌عنوان یکی از کرامات برجسته یاد می‌شود.] یا هوروات به مجسمه گاو آهنین کنار خیابان جان می‌دهد و یا به تصویر چند گرگ خاکستری روح می‌بخشد و سپس بالتازار همین گرگ‌ها را به چند توله‌سگ کوچک تبدیل می‌کند! 4⃣ در این فیلم، جادوگر برای تصرف در عالَم نیاز به واسطی [همانند انگشتر، عصا، ستاره و…] دارد تا نیروی عصبیّت خود را به‌وسیله آن به عالَم خارج منتقل کند. در انتها می‌بینیم دیوید به مقامی می‌رسد که بدون واسط [انگشتر مرلین] قادر است نیروی خود را به خارج منتقل و کاری کند که حتی استادش از انجام آن عاجز است: یعنی زنده‌کردن انسانی مرده! 5⃣ در صحنه‌های آخر، وقتی «بالتازار» بی‌جان روی زمین می‌افتد و «ورونیکا» از مرگ او خبر می‌دهد، «دیوید» به دور «بالتازار» حلقه آتش ایجاد می‌کند و با انرژی نورانی دستان خود، چند بار سینه او را فشار می‌دهد و روح را به کالبد بی‌جان او برمی‌گرداند و بنابراین «دیوید» در انتهای سلوک جادویی خود به می‌رسد! ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مؤلفه‌های کابالایی فیلم شاگرد جادوگر 💥۶. آخرالزمان‌سازی و منجی‌گرایی 1⃣ در اکثر فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود، نجات‌بخش کره‌ی زمین باید از نژاد یا باشد و اگر منجیِ غربی نباشد، همه‌ی افراد بشر در خطر نابودی هستند. در این فیلم نیز منجی، فردی غربی است: جادوگری امریکایی. 2⃣ در صحنه‌هایی که بالتازار در جست‌وجوی جوان مرلینی است، می‌بینیم وارد جوامع شرقی مثل هند می‌شود، اما اژدهای مرلین به کودکان آن سرزمین‌ها، واکنشی نشان نمی‌دهد؛ یعنی: منجی، نیست. 3⃣ از آنجا که برای القاء مفاهیم خود از ظریف‌ترین نشانه‌ها بهره می‌برد و بی‌دلیل از نمادی استفاده نمی‌کند، می‌توان گفت انتخاب نام «دیوید» تأکیدی دیگر بر منجی‌بودن و یهودی‌بودن او است؛ زیرا دیوید تلفظ انگلیسی است. ما مسلمانان داوود (ع) را پیامبر می‌دانیم، اما یهودیان او را پادشاه و نماد قدرت و شوکت می‌دانند. بنابراین دیوید در این فیلم نماد پیروزی یهودیان و برپایی است. 4⃣ فیلم از نوع فیلم‌های آخرالزمانی متافیزیکی ـ جادویی است؛ در این‌گونه فیلم‌ها، ساحران و جادوگران برای به‌دست آوردن قدرت، عرصه را بر آدمی تنگ کرده و اوضاع را به‌سمت وحشت و هراس پیش می‌برند. «مورگان» که پس از هزار سال از زندان تسخیرگر آزاد شده است، سعی می‌کند ارتش مرگ را بیدار کرده و جهان را نابود کند. جست‌وجوی هزارساله «بالتازار» برای یافتن و ظهور [مورگان]، همگی از مصادیق هزاره‌گرایی آخرالزمانی هستند. 5⃣ نکته آخر، در این فیلم است. زندگی «دیوید» نمونه‌ای از است! در جای‌جای فیلم می‌بینیم که «دیوید» قید و بند مذهبی و اخلاقی ندارد و یکسره آزاد زندگی می‌کند. ✍️ نویسنده: دکتر حفیظه مهدیان ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ متن کامل تحلیل فیلم شاگرد جادوگر، با عنوان «کابالا در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر» را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/12475 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ۵ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٩ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۵ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٩ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ مرگ یهودی‌تبار، ملقّب به و استاد اعظم فراماسونری (١٣٢١ش) 2⃣ تشکیل به فرمان امام خمینی رحمةالله‌علیه (١٣۵٨ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ۶ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٠ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢۶ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٠ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ (با اسم رمز: یوریکا) با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین روزولت و ژوزف استالین (سران متفقین در جنگ جهانی دوم) از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ (۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳) به‌صورت سرّی و محرمانه در سفارت شوروی در تهران برگزار شد. 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ٧ آذر ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١١ ربیع‌الثانی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٢٧ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١١ کیسلِو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ مرگ ملقّب به فرزند ارشد حسینعلی نوری (بهاءالله) و دومین رهبر فرقهٔ ضالّهٔ (١٣٠٠ش) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ژنرال آللنبی به «عباس افندی» لقب «سِر» و نشان «شوالیه‌گری» اعطا می‌كند!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شروع رابطهٔ علنی بهائیان و اسرائیل 🕍 بهائیت و صهیونیسم (پردهٔ اول) 1⃣ رابطهٔ علنی و رسمی و غاصب به بعد از جنگ جهانی اول بر می‌گردد كه افرادی مانند در جنگ جهانی اول، در عکا به برای انگلیس پرداختند. مأموران دولت انگلستان در خاک عثمانی به افرادی جاسوس و هماهنگ با نقشه های آنان مبنی بر تحقق زمینه‌ی نفوذ و احیاناً ایجاد آشوب بسیار نیاز داشتند. 2⃣ اواخر جنگ جهانی اول آرتور جیمز بالفور اعلامیهٔ مشهور خود، دربارهٔ تشکیل وطن ملی در فلسطین را صادر کرد. جمال پاشا (فرمانده کل قوای عثمانی)، برای اعدام و نابودی مراکز در عکا و حیفا، تصمیم قطعی گرفته بود. منشأ این تصمیم، روابط پنهانی عبدالبهاء با انگلستان بود. 3⃣ این مطلب را شوقی افندی با صراحت بیان می کند: ✍ جمال پاشا، تصمیم گرفت عباس افندی را به جرم جاسوسی اعدام کند. ولی دولت انگلستان به حمایت جدّی عباس افندی برخاست و وزارت امور خارجه وقت، جناب لرد بالفور دستور تلگرافی به جنرال آلنبی در فلسطین صادر و تأکید نمود که جمیع قوا در حفظ و صیانت عبدالبهاء و عائله و دوستان آن حضرت بکوشند. 4⃣ پس از آن خدمات و جاسوسی‌ها، عبدالبهاء از سوی ژنرال آلّنبی (فاتح انگلیسی قدس، در جنگ اول جهانی) به لقب “سِر” (Sir) مفتخر شد و مدال قهرمانی “نایت هود” (Knighthood) را دریافت کرد. 5⃣ عباس افندی هم به شکرانهٔ این حمایت در ١٧ دسامبر ١٩١٨م دست به دعا برداشته و با چاپلوسی تمام، گفت: ✍ اللهم ان سرادق العدل قد ضربت اطنابها علی هذه الارض المقدسه… و نشکرک و نحمدک… اللهم ایّد الامبراطور الاعظم جورج الخامس عامل انکلیزا بتوفیقاتک الرحمانیه و ادم ظلها الظلیل علی هذا الاقلیم الجلیل …؛ بارالها! سراپردهٔ عدالت، در این سرزمین برپا شده است… و تو را شکر و سپاس می‌گوییم… پروردگارا! امپراطور بزرگ، ژرژ پنجم، پادشاه انگلستان را به توفیقات رحمانیات مؤید بدار و سایه بلندپایه او را بر این اقلیم جلیل [فلسطین]، پایدار ساز. 6⃣ لرد بالفور به تأکید کرد با تمام قوا در حفظ و صیانت عبدالبهاء و عائله و دوستان او بکوشد. تمام این حمایت‌ها به این سبب بود که بهائیان مهرهٔ خوبی برای کمک به در استقرار آنها در فلسطین بودند و می توانستند با هم همکاری نزدیکی داشته باشند. 7⃣ با مرگ عباس افندی و دفن وی در اسرائیل، این شهر نزد بهائیان مقدس شده و مرکز تجمع آنان گشت و تشکیلات مرکزی در حیفا در مقرّی بنام رهبری تشکیلات بهائیان را به‌عهده گرفت. 📖 متن کامل قسمت اول مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/3891 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقر هیأت‌های بین‌المللی بهائی یا بیت‌العدل اعظم در حیفا ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter