eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
750 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ هالیوود و ترویج اسرائیلیات (٢) 🎬 الف. اشارهٔ مستقیم به معجزات با توجیهات طبیعی و مادی 1️⃣ در این سِری آثار تلاش نویسنده بر آن است که با با استفاده از دلایل مادی، به فروکاست معجزه از یک عملکرد الهی و غیرممکن به یک کار طبیعی، و همچنین زدودن وجههٔ الهی شخص معجزه‌گر بپردازد. 2️⃣ به‌عنوان نمونه، فیلم «خروج: خدایان و پادشاهان» ساختهٔ موجی از نگرانی را نسبت به واقعیت به‌همراه داشت؛ تا جایی که اکران آن در برخی کشورها ممنوع اعلام شد. 3️⃣ ریدلی اسکات در مصاحبه‌ای پیرامون این اثر اظهار کرده است که او چندان به باور نداشته و به‌دنبال بلایای طبیعی است. او به صحنهٔ شکافته‌شدن دریای سرخ اشاره کرده و آن را با مقایسه کرد! 4️⃣ در فیلم هم می‌بینیم که شکافته‌شدن دریای سرخ، به‌شکلی نشان داده می‌شود که گویا شکافی عظیم (ناشی از زمین‌لرزه) باعث شده تا آب دریا به زمین فرو رفته و پس از مدتی سطح آب چنان کاهش می‌یابد که بتوانند به‌راحتی از آن عبور کنند. 5️⃣ به اعتقاد «الن وایت»، ادیتور انجمن تبارشناسی کتاب مقدس که در بررسی خود به مقایسه فیلم ریدلی اسکات و روایت تورات پرداخته، همهٔ جنبه‌های الهیاتی عذاب‌های الهی که در موجود است، از فیلم حذف شده است. ✍ نویسنده: علی حامدین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ هالیوود و ترویج اسرائیلیات (٣) 🎬 ب. اشارهٔ مستقیم به معجزات با توجیهات جادویی 1️⃣ در این دسته از آثار معمولاً سعی بر آن است که اصالت به شیئی که توسط آن انجام شده محول گردد، به‌طوری که اگر آن شیء در اختیار فرد دیگری هم قرار گیرد، توانایی انجام آن معجزه را داشته باشد! و از این طریق به زدودن وجههٔ الهی از چهرهٔ شخص معجزه‌گر، پرداخته می‌شود! 2️⃣ به‌عنوان نمونه می‌توانیم از داستان «ایندیانا جونز و عصای پادشاهان» نام ببریم. قابل ذکر است که این قسمت از داستان ایندیانا جونز، تنها به‌صورت بازی رایانه‌ای منتشر شده و نسخهٔ سینمایی آن هنوز تولید نشده است. 3️⃣ در این قسمت از داستان به رقابت با نازی‌ها برای یافتن عصایی که حضرت موسی (ع) دریای سرخ را توسط آن شکافت، پرداخته و به اماکن مختلفی سفر می‌کند. 4️⃣ در اواخر داستان، ایندیانا جونز با نازی‌ها در کِشتی هوایی آنها درگیر شده و در حالی‌که را در دست دارد، از کِشتی به بیرون پرت شده و به درون دریا می‌افتد، اما با کمال تعجب می‌بیند که دریا شکافته شده و او در وسط آن فرود آمده است! 5️⃣ در ادامه بعد از تعقیب و گریز طولانی در مسیر شکافت دریا، کِشتی هوایی به یکی از دیواره‌های دریا برخورد کرده و آنها نیز همچون در آب غرق می‌شوند! ✍ نویسنده: علی حامدین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ هالیوود و ترویج اسرائیلیات (۴) 🎬 ج. اشارهٔ غیرمستقیم به معجزات 1️⃣ در این سِری آثار، اشاره به معجزات به‌صورت استعاره‌ای بوده و از بیان مستقیم آن خودداری می‌شود. در ادامه به دو نمونه از این آثار که در گروه قرار دارند، اشاره می‌شود: 🎥 ١. دزدان دریایی کارائیب ۵: مردگان قصه نمی‌گویند 2️⃣ در این اثر نیز به شکافته شدن دریا اشاره می‌شود، اما نه با عصای حضرت موسی بلکه با نیزهٔ ! طبق روایت فیلم، هرکس بتواند نیزهٔ پوزئیدون را در دست بگیرد، قادر به انجام این است و درواقع اصالت به شیء معجزه‌گر منتقل گردیده است! از طرفی صحنهٔ شکافته‌شدن دریا در این فیلم، شباهت غیرقابل انکاری به آثاری دارد که در آن شکافته‌شدن دریا توسط حضرت موسی را به نمایش می‌گذارند. 🎥 ٢. مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها 3️⃣ در کل فیلم ، حوادث داستان، پیرامون حلقه‌ای می‌گذشت که مرکز قدرت بوده و تعیین‌کنندهٔ پیروزی بود؛ حلقه‌ای که هرکس می‌توانست از قدرت آن بهره‌مند شود و اگر در دست نااهلان قرار می‌گرفت، قدرت آن در جهت شرّ و نابودی استفاده می‌شد. توصیفاتی که از این حلقه در داستان صورت گرفته، ما را به یاد نبی می‌اندازد. 4️⃣ داستان تحریف‌شدهٔ انگشتر اسرارآمیز سلیمان به‌نحوی است که گویا تمامى قدرت و حکومت سلیمان وابسته به آن بوده است! به‌طورى که وقتى یکى از شیاطین، انگشتر را از وى ربود، تا مدتى از قدرت و حکومت معزول شد و به‌جاى او بر سریر سلطنت نشست!! (داستان خاتم سلیمان و ربوده‌شدن آن را که از تفسیری است در سایت مطالعه کنید.) ✍ نویسنده: علی حامدین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ مفصل «هالیوود و ترویج اسرائیلیات» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/12899 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٨ خرداد ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢٧ شوال ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٢٩ مه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٨ ایار ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ معروف به پایه‌گذار فرقهٔ ضالهٔ (١٨٩٢م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 زرسالاران یهودی و بهائی‌گری 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/8809 2⃣ گروه برای اولین بار تشکیل جلسه داد (١٩۵۴م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 بیلدربرگ؛ گعدهٔ فوق سرّی راکفلر 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-globalization/6526 🌍 مناسبت‌های عبری 1️⃣ چهل‌وسوم عُومِر 2️⃣ (Jerusalem Day) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٩ خرداد ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ٢٨ شوال ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ٣٠ مه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٩ ایار ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ چهل‌وچهارم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡ یهود و هالیوود 1⃣ بر تحلیل‌گرانِ عرصهٔ فیلم کودک و پویانمایی پوشیده نیست که محصولات پُرخرج از اهداف و غایات خالی نیستند و کشف این ساختارهای استراتژیک مخفی در ، بسی سخت‌تر از سینمای بزرگسالان است. 2⃣ و دنیاطلب برای بسط و گسترش اعتقادات خود دست به اعمال گوناگونی از جمله و مهندسی اجتماعی آن می‌زنند. 3⃣ در این میان، دنیای به‌خصوص سینمای کودک، مورد توجه جدّی آنها قرار گرفته است؛ خصوصاً که به‌نوشته مورخ هالیوودی «نیل گابلر» در «امپراطوری هالیوود»، تقریباً تمام پایه‌گذاران و ادامه‌دهندگان شرکت‌های اصلی هالیوود از با مرامی و نزدیک به می‌باشند. 4⃣ آثار مورد نظر ما در دو مقالهٔ ذیل نیز به‌نظر می‌رسد نزدیک به همین فضا بوده و نیاز به بازبینی و دقت بیشتری دارند. ✍ نویسنده: علی حامدین ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ انیمیشن شیرشاه ۱.۵ 🎬 کارگردان: بردلی ریموند / فیلم‌نامه: تام روجرز / آهنگساز: دون هارپر / شرکت تولیدکننده: والت دیزنی / تاریخ اکران: ۲۰۰۴ 1⃣ در این انیمیشن «تیمون» و هم‌نوعانش موجوداتی هستند که گویا مشخص و امنی ندارند. تیمون، دوست ندارد حرف مادرش را مبنی بر این‌که «این در سرنوشت و طبیعت آنها است و هیچ سرزمینی متعلّق به آنها نیست»، بپذیرد. تیمون به‌دنبال است که آن را تبدیل به وطن خود کند و از آوارگی خارج شود. 2⃣ این خواسته نیز در طول داستان، خواسته‌ی کوچکی! معرفی شده که تحقّق آن حقّ کسی را ضایع نکرده و به کسی صدمه نمی‌رساند! در پایانِ داستان شاهد هستیم که مادر تیمون نیز از اعتقاد خود برمی‌گردد و تازه را با آغوش باز می‌پذیرد. 3⃣ در سکانس‌های مختلف این انیمیشن می‌بینیم که این خواستهٔ کوچکِ! تیمون (سرزمینی برای خود و هم‌نوعانش)، در ذهن بیننده به‌صورت «حق این موجودات» تداعی می‌شود. درواقع خواسته است که با ارسال این‌گونه سیگنال‌های روانی، حسّ ترحم و هم‌دردی مردم را برای قومی که به‌دنبال سرزمینی برای خود می‌گردد، برانگیزد و غصب سرزمین را از طریق احساسی توجیه کند. ✍ نویسنده: علی حامدین 📖 آنچه خواندید خلاصه‌ای بود از مقالهٔ «نقد انیمیشن شیرشاه ۱.۵». متن کامل این تحلیل را در لینک زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/10567 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter