✡ ریشههای یهودی نژادپرستی صهیونیستی (٢)
1⃣ در عصر حاضر نیز میتوان از طرز برخورد و رفتار #جنبش_حسیدی با غیریهودیان، بهعنوان یکی از مصادیق #نژادپرستی_یهودی یاد کرد. #حسیدیم، هنوز یک جنبش زنده و موجود با صدها هزار عنصر فعال است که متعصبانه گوش به فرمان «ربّیهای مقدس» خود هستند؛ ربّیهایی که برخی از آنها در #اسرائیل و در میان رهبران اغلب احزاب و حتی در ردههای بالای ارتش، نفوذ فوقالعادهای به دست آوردهاند.
2⃣ کتاب مشهور و اساسی #تانیا (Hatanya) از مؤسس #جنبش_خباد (بهعنوان یکی از مهمترین شعبههای جنبش حسیدیم)، غیریهودیان را #مخلوقاتی_شیطانی معرفی میکند که در آنها مطلقاً چیز خوبی وجود ندارد و حتی یک جنین غیریهودی از حیث کیفیت، با جنین یهودی تفاوت دارد. اصولاً یک غیریهودی، موجودی «زیادی» است؛ زیرا تمام کائنات فقط به هدف یهودیان خلق شدهاند.
3⃣ این کتاب بهدفعات و در تیراژ بالا در اسرائیل چاپ شده و بهطرز وسیعی، در میان عموم، مدارس و ارتش منتشر گردیده است. این تبلیغات خباد، بهخصوص قبل از هجوم اسرائیل به لبنان در مارس ۱۹۸۷م بهمنظور وادارکردن پزشکان و پرستارها به مضایقهی کمک دارویی از «مجروحان غیریهودی» شدت یافت و این روش یا ایدهی شبهنازی، فقط متوجه اعراب یا فلسطینیها نبود؛ بلکه هر غیریهودیای را شامل میشد. [۱]
4⃣ گفتنی است، در عصر حاضر برخی اندیشمندان روشنفکر یهودی با انتقاد از اندیشهها و سیاستهای نژادپرستانه، عملکرد یهودیان متعصب را به چالش کشیدهاند. #اسرائیل_شاهاک که خود یک یهودی منتقد است، مینویسد:
✍ هرکس در اسرائیل زندگی کرده باشد، بهخوبی میداند که نگرش تنفرآمیز و ظالمانه نسبت به غیریهودیان در میان اکثر یهودیهای اسرائیل تا چه حد عمیق و گسترده است. این نگرش، طبعاً از دیگران (خارج از اسرائیل) پنهان نگه داشته شده است. [٢]
📚 منابع:
(١) شاهاک، اسرائیل، تاریخ یهود؛ آیین یهود، صص۶۳ـ۶۴.
(٢) همان، ص۱۸۴.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ٢٠ آبان ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ١۶ ربیعالثانی ۱۴۴۴ هجریقمری
✝️ ١١ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ١٧ حِشوان ۵۷۸٣ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ با انعقاد معاهدهٔ آتشبس و تسلیم آلمان، #جنگ_جهانی_اول رسماً رأس ساعت ۱۱ صبح به پایان رسید. (١٩١٨/١١/١١) هر ساله این واقعه با دو دقیقه سکوت گرامی داشته میشود! (در واقع این جنگ با انعقاد #معاهده_ورسای در ۲۸ ژوئن سال بعد به پایان رسید)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 #روچیلدها در جنگ جهانی اول
👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/5897
2⃣ سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) مرگ #یاسر_عرفات را با علت نامعلوم تأیید و محمود عباس را بهعنوان جانشین او انتخاب کرد (٢٠٠۴م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 #بیوتروریسم نوین
👉 https://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/5782
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقهمند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
May 11
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ٢١ آبان ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ١۷ ربیعالثانی ۱۴۴۴ هجریقمری
✝️ ١٢ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ١۸ حِشوان ۵۷۸٣ عبری
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقهمند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ کابالا چیست؟ (١)
1️⃣ #کابالا نامی است که بر #تصوف_یهودی اطلاق میشود. #کابالیستها این مکتب را «دانش سرّی و پنهان» حاخامهای یهودی میخوانند و برای آن پیشینهای کهن قائلاند.
2️⃣ برای نمونه، #مادام_بلاواتسکی رهبر فرقهٔ #تئوسوفی مدعی است که کابالا در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی، نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم #بنیاسرائیل بود. و نه تنها پیامبران بلکه تمامی شخصیتهای مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و...، دانش خود را از این کتاب گرفتهاند. مادام بلاواتسکی برخی از متفکرین غربی، چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را نیز از پیروان آئین کابالا میداند!
3️⃣ این ادعا نه تنها نپذیرفتنی است بلکه برای تصوف یهودی، بهعنوان یک مکتب مستقل فکری، پیشینهٔ جدّی نمیتوان یافت. مشارکت #یهودیان در نحلههای فکری رازآمیز و عرفانی به #فیلو_اسکندرانی در اوایل سدهٔ اوّل میلادی میرسد. ولی فیلو واضع مکتب جدید فکری نبود و کار او را باید به ارائهٔ اندیشههای دینی #یهود در قالب #فلسفه_یونانی و #فرهنگ_هلنی محدود دانست.
4️⃣ در دوران اسلامی نیز چنین است. نحلههای فکری گستردهٔ عرفانی رازآمیز که در فضای فرهنگ اسلامی پدید شد بر یهودیان نیز تأثیر گذارد و برخی متفکرین #یهودی آشنا با مباحث عرفانی پدید شدند.
5️⃣ اوج تولید فکری یهودیان در عرصهٔ اندیشهٔ عرفانی در دوران پیش از کابالا، دو رسالهٔ سِفر یصیرا (آفرینشنامه) و سِفر بهیرا (روشنایینامه) است. این دو رساله را باید تلاشی دانست برای ارائهٔ عقاید دینی-سیاسی یهود در قالب مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ کابالا چیست؟ (٢)
1️⃣ بدینسان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلی»، «جدایی»، «وصل» و... به #یهودیت راه یافت؛ نخستین تجلی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی و #شخینا تجلّی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل میشود. این همان اسطورهٔ سیاسی #خاندان_داوود است که اینک جامهٔ رازآمیز پوشیده است.
2️⃣ اندیشهپردازان مکتب #کابالا، بهدلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی، به اقتباس از متون #عرفان_اسلامی دست زدند و با تأویلهای خود به آن روح و صبغهٔ #یهودی دادند. این کاری است که #یهودیان در شاخههای متنوّع علم و دانش انجام دادند.
3️⃣ برای نمونه، به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کُدِش (قدس)، نِفِش (نفس)، نِفِش مِدَبِّرِت (نفس مُدَبِّره)، نِفِش سیخلِت (نفس عاقله)، نِفِش حَیَّ (نفس حیاتبخش)، روح و... در کابالا باید اشاره کرد.
4️⃣ این میراثِ نه چندان غنی، که #قباله (کابالا) خوانده میشد، در سدهٔ ١٣ میلادی به پیدایش #تصوف_یهودی انجامید. تا زمان فوق، کابالا واژهای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از #عرفان_یهودی.
5️⃣ از زمان تدوین «کتاب زوهَر» در اواخر سدهٔ ١٣ میلادی، واژهٔ کابالا بهطور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید #کابالیست نام گرفتند.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ برای شناخت تاریخچهٔ کابالا از ابتدا تا به امروز، مطالعهٔ مقالهٔ سه قسمتیِ زیر بسیار مفید خواهد بود:
1️⃣ پیشینه و پیدایش کابالا و کتاب زوهر
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/581
2️⃣ کابالیسم لوریایی، شابتای زوی و فرقه دونمه
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/598
3️⃣ از یاکوب فرانک و فیلیپ برگ تا مدونا
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/611
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ٢٢ آبان ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ١٨ ربیعالثانی ۱۴۴۴ هجریقمری
✝️ ١٣ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ١٩ حِشوان ۵۷۸٣ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #ایگناس_گلدزیهر خاورشناس #یهودی و از پایهگذاران اسلامشناسی انتقادی و مغرضانه در اروپا (١٩٢١م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقهمند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
🕎 کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی (١)
1⃣ دیدگاههای گوناگونی دربارهٔ خاستگاه #کتاب_مقدس_یهود وجود دارد. گروهی، #عهد_قدیم را وحی الهی نمیدانند و عدهٔ دیگری آن را وحی الهی میخوانند. کسانی که معتقد به وحی الهیاند به دو گروه تقسیم میشوند:
2⃣ گروه اول معتقد به وحی مکانیکی میباشند.
👈 آنها میگویند کلمه کلمه و حرف حرف #کتاب_مقدس املاء از جانب خداوند است. در سفر خروج میخوانیم: «پس موسی تمام سخنان پروردگار را نوشت» و در کتاب ارمیا آمده است: «کلام و سخنی که از سوی پروردگار به ارمیا رسید در حالی که ارمیا میگفت: چنین سخن گفت پروردگار»
3⃣ گروه دوم معتقد به وحی دینامیکی یا فکری میباشند.
👈 براساس این نظریه، واژگان آیات کتاب مقدس واژگانی بشری هستند، اما حقیقت و واقعیت کتاب مقدس الهام الهی است، یعنی معانی از سوی خداوند بر نویسندگان کتاب مقدس الهام شد و ایشان آن معانی را در قالب جملات بشری در آوردند.
4⃣ در برابر این گروه، گروهی از فلاسفه غرب و دانشمندان غربی کتاب مقدس را وحی الهی نمیدانند. #تولستوی ناسازگاری آیات کتاب مقدس را دلیل وحیانی نبودن آن میخواند:
✍ #تورات عدالت را توصیه مینماید “چشم بهجای چشم، دندان بهجای دندان” در صورتیکه عدالت #انجیل آن است که “در برابر شرور مقاومت نکنید، اگر گونهٔ راست شما را سیلی زدند گونهٔ چپ را پیش آورید، و اگر جامهٔ شما را ربودند شنل خود را بدهید.” با این ناسازگاری میان آیات امکان ندارد کتاب مقدس را الهام و وحی الهی بخوانیم.
5⃣ او به همین جهت پیشنهاد میکند کلیسا از عهد جدید و قدیم یکی را بهعنوان وحی الهی معرفی نماید و از ایجاد سازش و سازگاری میان آیات آن دو اجتناب ورزد.
6⃣ بوئر یکی از فیلسوفان هگلی نیز ازجمله فلاسفهای است که وحی بودن تورات و انجیل را باور ندارد. او که سالهای آخر عمر خود را وقف بررسیهای تاریخی و انتقادی کرد، کتابی بهنام «نقادی انجیلشناسانه تاریخ یوحنا» نگاشت.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
🕎 کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی (٢)
✍ #باروخ_اسپینوزا بهدلایل زیر #اسفار_خمسه را نوشتهٔ حضرت موسی نمیداند:
1⃣ در برخی از این اسفار، داستانهای متفاوتی از موسی (ع) نقل شده است، مانند: سخن گفتن خدا با موسی، ارتحال موسی، فزونی صبر موسی بر دیگران و نیامدن پیامبری همانند او.
👈 اگر موسی (ع) این اسفار را نوشته بود از این اخبار گوناگون که دربارهٔ خود او میباشد، چیزی نمینوشت.
2⃣ در این کتابها از فوت موسی (ع)، دفن او، اندوه سیروزهٔ عبرانیان و از نیامدن پیامبر دیگری همانند موسی (ع) سخن رفته است:
👈 پُر واضح است که این اخبار، نوشتهٔ موسی (ع) نیست.
3⃣ در این اسفار نامهایی بهکار رفته است که پس از فوت موسی (ع) وضع شده و رایج گردیده است. اما در زمان زندگی موسی (ع) این اسامی وجود نداشته است و بهکار نمیرفته است!
4⃣ این کتابها رویدادهایی را بیان میکنند که پس از موسی (ع) رخ داده و موسی از آنها بیاطلاع بوده است.
👈 برای نمونه در «سفر خروج» چنین آمده است: «و بنیاسرائیل مدت چهل سال منّ میخوردند تا به زمین آباد رسیدند، یعنی تا وقتی به سرحد زمین کنعان داخل شدند، خوراک ایشان منّ بود.» در صورتیکه این واقعه سالها پس از ارتحال موسی (ع) رخ داده است، چه اینکه در «صحیفه یوشع» میخوانیم: «و در فردای آن روزی که از حاصل زمین خوردند، منّ موقوف شد و بنیاسرائیل دیگر منّ نداشتند و در آن سال از محصول زمین کنعان میخوردند.»
✍ اسپینوزا پس از ذکر این دلیلها میگوید:
👈 «از آنچه گفتم بهروشنی پی میبریم اسفار خمسه نوشته موسی (ع) نیست، بلکه این کتابها را فردی دیگر بهنام ابن عزرا چند قرن پس از وفات موسی (ع) نوشته است.»
👈 سایر کتابهای عهد قدیم نیز به همین ترتیب، از سوی اسپینوزا و دیگران مورد نقد قرار گرفته است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
🕎 متن کامل مقالهٔ «کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی» را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/13336
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : دوشنبه
🌞 ٢٣ آبان ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ١٩ ربیعالثانی ۱۴۴۴ هجریقمری
✝️ ١۴ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ٢٠ حِشوان ۵۷۸٣ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ مرگ #سعید_نفیسی، تاریخنگار، نویسنده، مترجم، شاعر و #یهودی_مخفی (١٣۴۵ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ گئورگ ویلهلم فریدریش #هگل فیلسوف آلمانی تأثیرپذیرفته از #باروخ_اسپینوزا (١٨٣١م)
📖 برای آشنایی با برخی نظرات احمقانه و نژادپرستانهٔ این بُت غربپرستان، نگاه کنید به این مقاله:
👉 https://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7313
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقهمند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ سعید نفیسی و یهود و اسرائیل (١)
💥 #مئیر_عزری سفیر و اولین نمایندهٔ سیاسی اسرائیل در ایران، در بخش بیستویکم کتاب خاطرات خود، به علائق شدید #صهیونیستی نفیسی اشاره کرده و مینویسد:
1️⃣ دیدار #اورشلیم او را به سرودی جوشان واداشت. در نوشتهای او را سرزمین #تورات و خانهٔ پاک #یهود خواند، [!] ریشهٔ پیروزیها و پیشرفتهای نوین مردم اسرائیل را جوشیده از همان چشمه نامید. [!]
2️⃣ او پیوند مردم دو کشور [ایران و اسرائیل!!] را یکی از سازندهترین گامها برای خندان کردنِ چهرهٔ اندوهگین و پسماندهٔ خاورمیانه شناخت [!] و گرایش ایرانیتباران اسرائیل را به زبان فارسی و پاسداری از این فرهنگ را در این کشور یکی از نیرومندترین انگیزههای آن پیوند خواند…
3️⃣ در زمینهٔ پیشرفتهای شتابندهٔ اسرائیل سعید نفیسی مینویسد: چهار ماه در اروپا چرخیدم، به #اسرائیل در خاورمیانه که رسیدم دانستم اینجا افزون بر گرمی مردمش [!] چیزی کمتر از آنجا ندارد…
4️⃣ یکی از دلبستگیهای نفیسی، برگردان #تورات به زبان شیرین فارسی شده بود. او برگردان فاضلخان همدانی را که دهها سال پیش انجام شده بود، شایسته و بسندهٔ فارسیزبانان امروز نمیدید و باور داشت در پاسخ به نیازهای امروزه میبایستی برگردان تازهای با زبانی گویا از خداوند فراهم آید. با برابرنگری ایرانیِ برگردان در کنار رونوشت فرانسه میپنداشت پیام راستین تورات در این برگردان آسیب دیده…
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ سعید نفیسی و یهود و اسرائیل (٢)
💥 #مئیر_عزری باز در جای دیگری از بخش بیستویکم کتابش مینویسد:
1️⃣ روزهایی که استاد نفیسی در #اسرائیل بود و او را در دیدارها و بازدیدها همراهی میکردم، کوشیدم به یاری نامبرده، انجمن دوستداران دانشگاه عبری را در ایران پایهریزی کنم و با برپایی انجمنی فرهنگی، پیوند نیرومند میان مردم ایران و اسرائیل را جلوهای تازه ببخشم…
2️⃣ در یکی از شبهایی که استاد در #اورشلیم بود، چکامهٔ زیبایی سرود و آن را به من پیشکش کرد. در این سرودهٔ زیبا، #اسرائیل را بهاری شکوفان و بارور، زاینده و نیرومند دیده و در دیگر سو دیار خود [ایران] را به زمستانی سرد و تاریک مانند کرده است.[!!!]
👈 به یاد داشته باشیم که #سعید_نفیسی در ایامی از اسرائیل دیدن میکرد و آن را «بهاری شکوفا و زاینده و نیرومند» میخواند که #فلسطینیها در زیر چکمههای اشغالگری #یهودیان_صهیونیست به خاک و خون کشیده میشدند و از طرف دیگر #کانونهای_صهیونیستی، کشور ایران را آماج حملات بنیانکن فرهنگی خود قرار داده بودند!!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید قسمتی از یادداشت «وابستگی سعید نفیسی به کانونهای صهیونیستی» بود. متن کامل این نوشته را در آدرس زیر بخوانید:
👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/15477
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ «سرقت کتب خطی کتابخانهٔ مجلس» و «تألیف اثر متملقانه دربارهٔ رضاشاه» از لکههای سیاه کارنامهٔ ننگین #سعید_نفیسی است که پرستندگان این بُت علمی، هرگز برای شما نقل نخواهند کرد! متن کامل یادداشت «سعید نفیسی؛ از سرقت کتب خطی تا تملق رضاشاه» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/15511
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : سهشنبه
🌞 ٢۴ آبان ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ٢٠ ربیعالثانی ۱۴۴۴ هجریقمری
✝️ ١۵ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ٢١ حِشوان ۵۷۸٣ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ رحلت #علامه_طباطبایی فیلسوف و مفسّر قرآن (١٣۶٠ش) و روز بزرگداشت مقام ایشان
🌍 مناسبتهای میلادی
✍🌹 شهادت #ادواردو_آنیلی (٢٠٠٠م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقهمند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ یهود و ادعای سیادت و شرافت (١)
📚 یهود در تفسیر المیزان (قسمت هفتم)
🕋 و مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ یؤَدِّهِ إِلیک وَ مِنْهُم مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِینَارٍ لاَ یؤَدِّهِ إِلَیک إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَیهِ قَائِمَاً ذلِک بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَیسَ عَلَینَا فِی الْأُمِّیینَ سَبِیلٌ وَ یقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْکذِبَ وَ هُمْ یعْلَمُونَ. بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ. إِنَّ الَّذِینَ یشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ أَیمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِیلاً أُولئِک لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ وَ لاَ یکلِّمُهُمُ اللّهُ وَ لاَ ینْظُرُ إِلَیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لاَ یزَکیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ.
🌺 بعضی از اهل کتاب کسانیاند که اگر در قنطاری امینشان کنی، آن را به تو برمیگردانند و بعضی از آنان کسانیاند که اگر دیناری به آنان امانت دهی، به تو برنمیگردانند مگر آنکه بالای سرشان بایستی، و اینها همان یهودیانند که از درِ غرور معتقد شدهاند به اینکه هیچ ملّتی حق ندارد به آنان اعتراضی کند و بر خدا دروغها میبندند با اینکه دروغ بودن آنها را میدانند. آری، کسی که به عهد خود وفا کند و از خدا پروا نماید، خدای تعالی پرواداران را دوست میدارد. محققاً کسانی که عهد خدا و سوگندهای خود را میدهند و در مقابل، متاع قلیل دنیا را میخرند، در آخرت بهرهای ندارند و خدا در قیامت با آنان سخن نمیگوید و به نظر رحمت به ایشان نمینگرد و پاکشان ننموده و در عوض عذابی دردناک دارند.
(سورهٔ آل عمران، آیات ٧۵-٧٧)
✍️ این آیهٔ شریفه به اختلاف فاحشی که اهل کتاب در حفظ امانتها و پیمانها داشتند، اشاره میکند و میفهمانَد که اهل کتاب در این باب در دو طرف تضاد و دو نقطهٔ مقابل قرار دارند: بعضی حتی در یک دینار خیانت روا نمیدارند، و بعضی دیگر شتر را با بارش میبلعند. و نیز اشاره میکند به اینکه طایفهٔ خیانتکار هرچند خیانتشان یک رذیلهٔ قومی و مضرّ است ولیکن این رذیله در بین آنان از یک رذیلهٔ دیگر منشأ گرفته؛ رذیلهای اعتقادی که جملهٔ «لَیسَ عَلَینَا فِی الْأُمِّیینَ سَبِیلٌ» آن را حکایت میکند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter