📚 چاپ کتاب: «گزارش یک دوران: سیسال زندگی یهودیان ایرانی»، نوشته: «هارون یشایایی» از شخصیتهای مهم یهودی معاصر، بهانهاى شد تا نگاهی دوباره داشته باشیم به تاریخ معاصر یهودیان ایرانی. لذا قصد داریم در سلسله گزارشهایی، گوشهای از مطالب قابل توجه این کتاب را به اطلاع شما خوانندگان عزیز برسانیم. قسمت اول این گزارش را چند ماه قبل منتشر کردیم. دوستانی که موفق به مطالعهی آن نشدهاند میتوانند در آدرس زیر مطالعه کنند:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/10412
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ یهودیان ایران در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی (١)
1⃣ آقای #هارون_یشایایی در ادامهی کتاب و ذیل عنوان «ورود به دورانی جدید» مىنویسد:
2⃣ بعد از وقایع ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در تهران که تظاهرات مردم به خشونت گرائید و نقطه آغاز انقلاب و #نشانه_سقوط رژیم پهلوی بود، گروهی از #جوانان_کلیمی به فعالیتهای انقلابی جذب شدند و در این ارتباط سازماندهی مناسب را بهوجود آورده و اعلام موجودیت کردند و محوریت و مسؤولیت فعالیتهای بعدی را سالها به عهده گرفتند.
3⃣ از مهمترین وقایع قابل ذکر، شرکت #کلیمیان_ایران در تظاهرات اربعین، (دیماه ۱۳۵۷)!! بود که بزرگترین تظاهرات خیابانی قبل از پیروزی انقلاب است و غیرمسلمانان مخصوصاً #یهودیان در آن شرکت داشتهاند و این حضور و مشارکت یهودیان، در جریان انقلاب و در رسانههای داخلی و جهانی بازتاب گستردهای یافت.
✍ [اندیشکده: متأسفانه برخلاف بسیاری از اقوام و اقلیتها، #یهودیان_ایران که در دوران سیاه ستمشاهی از #نفوذ فراوان در دربار پهلوی برخوردار بودند، «کمترین» همراهی را با حرکت انقلابی مردم داشتند. حضور #دیرهنگام یهودیان در بین مردم (که اعتراف به آن در کلمات جناب یشایایی آشکار است)، آنهم بعد از آشکار شدن #نشانههای_سقوط پهلوی، خود نشان از این ناهمدلی دارد!]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ یهودیان ایران در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی (٢)
📖 ادامهی مطالب جناب یشایایی:
1⃣ تجربهٔ شرکت در تظاهرات اربعین ۱۳۵۷ برای مدیریت کمتر سازمان یافته در جامعهٔ #کلیمیان_ایران آموزنده و راهگشا بود، اول آنکه کلیمیان ایران پی بردند اعتقادات اسلامی، انقلابی و روحیهی مبارزهجویانه در میان مردم ایران در آن شرایط نباید موجب جدایی یا ترس آنها از هموطنانشان باشد.
2⃣ نتیجهٔ دیگرِ مشارکت #یهودیان در تظاهرات اربعین ۱۳۵۷ #آشنایی و #ارتباط با بدنهٔ #فعالان_سیاسی طرفدار انقلاب در طیفهای مختلف بود، #این_کسان در جریان انقلاب و بعد از استقرار جمهوری اسلامی ایران، #مسؤولیتهای_متعدد را در نظام جمهوری اسلامی ایران عهدهدار شدند و در بسیاری موارد ما را راهنمایی کرده و فضای رابطه کلیمیان ایران را در سالهای بعد از انقلاب اسلامی آرام و صمیمانه کردند.
3⃣ هرچند متأسفانه در سالهای اخیر با طرح مسئله #انکار_هولوکاست از طرف بعضی مقامات دولتی، آن روحیهٔ حاصل از فضای انقلاب با هیاهوی بسیار تا حدودی مخدوش شد.
✍ [اندیشکده: اولاً: بد نیست نهادهای مربوطه در مورد این #آشنایان و #رابطها تحقیقاتی داشته باشند تا معلوم شود که چه کسانی بوده و چه انگیزههای احتمالی داشتهاند! ثانیاً: بعد از اثبات دروغ بودنِ ادعای #هولوکاست (که گوشهای از اسناد این دروغ بیشرمانه را میتوانید در مقالات شاخهی هولوکاست سایت ما مطالعه کنید)، جناب یشایایی بهتر است بجای طلبکاری و دستِ پیش گرفتن، لااقل به نمایندگی از یهودیان ایران، بخاطر بیش از هفتاد سال دروغگفتن به جامعهی جهانی، عذرخواهی کنند!]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ یهودیان ایران در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی (٣)
📖 ادامهی مطالب جناب یشایایی:
1⃣ بعد از پیروزی انقلاب نیز در موارد بسیار #یهودیان در تظاهرات خیابانی به مناسبتهای مختلف شرکت میکردند و این مشارکت نتیجه مفید و مؤثر داشت که همچنان ادامه دارد.
2⃣ ازجمله میتوان به شرکت در راهپیماییهای #روز_قدس اشاره کرد که هر سال برگزار میشود، هدف مدیران و مردم #یهودی در اینگونه اقدامات اولاً همراهی با سایر هموطنان خود و نزدیک شدن با آنها بود، ثانیاً با شرکت در این تظاهرات شعارهایی که از طرف یهودیان داده میشد تأکید بر جدایی #یهودیت از اقدامات دولتمردان #کشور [!!] #اسرائیل [!!] و صهیونیستها بود و برای همزیستی بین یهودیان و مسلمانان و مسیحیان و احترام به ارزشهای دینی همه ادیان توحیدی ابراهیمی در بیتالمقدس تلاش فراوان میشد.
3⃣ بر پارچهنوشتهای که بهوسیله #کلیمیان در روز قدس حمل میگردید نوشته بود:
👈 «قدس (اورشلیم) شهر خداوند و نشانه برادری مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است»!
✍ [اندیشکده: از میزان «دشمنشکن» بودن این شعار که بگذریم! خودِ جناب یشایایی هم تصدیق دارند که متأسفانه #اکثریت جامعه #یهودیان_ایران همدلی لازم علیه جنایات رژیم صهیونیستی را نداشتهاند! ایشان در صفحه ۶١ از همین کتاب و ذیل بحث از جنگهای ١٩۵۶ و ١٩۶٧ بین اعراب و اسرائیل، مینویسد:
👈 «بین یهودیان ایران نیز افرادی بودند که این تجاوز و خشونت را از طرف ارتش اسرائیل محکوم مینمودند. [اما] تعداد این افراد که عموماً تعلّق خاطر به جریان فکری چپ در ایران داشتند #بسیار_اندک بود.»]
📖 متن کامل مقالهٔ در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/10415
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز پنجشنبه
🌞 ١٧ بهمن ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ١١ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ۶ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١١ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ در پی مرگ جرج ششم، #الیزابت_دوم ملکه بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و دیگر ممالک مشترکالمنافع شد. (١٩۵٢م)
📚 بیشتر بدانیم:
✍ زرسالاران یهودی و عصر الیزابت اول
👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-colonialism/1306
✍ هویت یهودی خاندان سلطنتی انگلیس
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/10002
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 نقشهی حرکت حضرت ابراهیم (1)
✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم
1⃣ #تورات، ابراهیم (ع) را اوّلین و مهمترین شخصیّت #قوم_اسرائیل معرفی میکند و او اوّلین پیامبری است که خدای #اسرائیلیان با او ارتباط مستقیم برقرار میکند و با او عهد و میثاق میبندد.
2⃣ بهعبارت دیگر، موجودیّت قوم اسرائیل از زمان ابراهیم (ع) و بهوسیلهی وعدهای که #یهوه برای ایجاد قومی بزرگ به او میدهد، اعلام میگردد. در زمان ابراهیم، اسرائیلیان، هنوز هویّت نیافتهاند و نام #اسرائیل مطرح نشده است و فقط وعدهی تشکیل آنها از جانب یهوه داده میشود.
3⃣ قومی که در تورات، #بنیاسرائیل نامیده شده است، قبایل کوچک و بی نام و نشانی بودهاند که نه از نظر تاریخی و نه از نظر تمدّن و فرهنگ، برجستگی نداشتهاند و اگر دین آنان بهعنوان پایهی دو دین بزرگ جهانی مسیحیّت و اسلام مطرح نمیشد، شاید امروز کمتر کسی به تاریخ آنان توجّه میکرد.
4⃣ بینشان بودن این قوم سبب شده است که دربارهٔ گذشتهٔ آن، هیچگونه اثر و شواهدی تاریخی وجود نداشته باشد و ما جز کتاب مقدّس دین یهود، به هیچ منبع دیگری نمیتوانیم اتّکا کنیم.
5⃣ متأسفانه به دلایلی که بیان خواهد شد، این کتاب نیز دارای ارزش تاریخی نیست و برای کشف تاریخ حقیقی قوم اسرائیل، مجبوریم با استفاده از اشارات و علامات این کتاب و مقایسهی آنها با آثار جسته-گریختهای که در گوشه و کنار و در ارتباط با تمدّنهای دیگر بهدست آمده است، کلیّاتی را بازسازی کنیم که البته با حدس و گمان، بیشتر توأم خواهد بود تا واقعیّات معتبر
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 نقشهی حرکت حضرت ابراهیم (2)
✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم
1⃣ حضرت ابراهیم مبعوث شده از سوی خداوند متعال، در کوههای «اور» [واقع در سومر] نشو و نموّ کرد و پس از رسیدن به بلوغ سنّی و تکامل عقلی، به الهام الهی، قلبش روشن گشت و با مطالعهٔ آثار خداوند به مرحلهٔ یقین رسید و بهواسطهٔ تضرّع و سجده در برابر خداوند و با احسان و تقوی، آنچنان در محضر خداوند والامقام شد که به دریافت لقب #خلیلالله مفتخر گردید.
2⃣ حضرت ابراهیم از آن پس، خود با روشهای مختلف، به دعوت مردم پرداخت و با صورتهای مختلف بتپرستی رایج به مبارزه پرداخت.
3⃣ واقعهٔ شکستن بتهای بتخانه و شکسته شدن ادّعای ربوبیّت نمرود، پس از محاجّهٔ دندانشکن ابراهیم (ع) به صدور حکم برای درافکندن حضرت ابراهیم به آتش سوزان انجامید؛ در حالیکه بهفرمودهٔ خداوند، آتش بر حضرت، گلستان شد.
4⃣ قهرمان توحید پس از سالها مجاهدت در «بابل»، به اصرار نمرودیان تصمیم به #هجرت گرفت و به قصد ابلاغ پیام خداوند، راهی سرزمین #فلسطین شد. در همینباره، «تورات» میگوید:
📚 حضرت ابراهیم در ۷۵ سالگی به امر خداوند، از شهر حرّان عازم «کنعان» شد. وی همسر خود ساره و برادرزادهاش حضرت لوط و چند نفر از مردم «حرّان» را برداشت و همگی به کنعان رفتند و در آنجا، روی کوهی در شرق بیتایل خیمه زدند. حضرت ابراهیم پس از چندی در «حَبرون» (الخلیل) ساکن شد و تا آخر عمر در آنجا بود.
5⃣ #کنعان، موطن مهاجران شد و برای همیشه از انزوا خارج گردید و مجال ورود به تاریخ و حتّی ادبیات یافت.
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 نقشهی حرکت حضرت ابراهیم (3)
✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم
1⃣ بهزودی از تنهی درخت وجودی حضرت ابراهیم دو شاخهی سترگ سر برآورد. دو سلسلهی بزرگ نبوّت، یکی کوتاه و دیگری بلند. میراث پیامبری حضرت ابراهیم به دو شاخه، یکی کوتاه بهنام حضرت #اسحاق و دیگری بلند، بهنام فرزند دیگر ایشان، حضرت #اسماعیل تقسیم شد.
2⃣ بهگفتهی تورات، خداوند بارها به حضرت ابراهیم وعدهی #نسل_فراوان داده بود. کنیز آن حضرت بهنام هاجر، پسری را بهدنیا آورد که اسماعیل (یعنی خدا میشنود) نامیده شد. پس از چهارده سال، ساره فرزندی بهدنیا آورد که او را اسحاق (یعنی میخندد) نامیدند. ابراهیم (ع) در شهر «الخلیل» فلسطین از دنیا رفت.
3⃣ شاخهٔ کوتاه نبوّت حضرت ابراهیم (بنیاسرائیل) از مسیر حضرت اسحاق امتداد یافت. از این پیامبر گرامی، دو فرزند به دنیا آمد. آنکه نخست دیده به جهان گشود، #عیسو نامیده شد و دیگری، #یعقوب.
4⃣ حضرت یعقوب پس از اسحاق، میراثبر نبوّت پدر شد و از وی دوازده پسر حاصل آمد. نام دیگر یعقوب، #اسرائیل است. اسرائیل را کُشتیگیرنده و کسی که بر خدا پیروز است، معنا کردهاند؛ اما حقیقت آن است که اسرائیل در لغت سریانی و عبرانی بهمعنای بندهٔ خدا است.
5⃣ حضرت یعقوب (ع) دوازده فرزند داشت که بهعنوان #اسباط دوازدهگانه شناخته میشوند. حضرت یوسف (ع) یکی از این دوازده سبط بود. اسامی این اسباط عبارت است از:
👈 رئوبن (روبن) – شمعون (سیمئون) – لاوی (لوی) – یهودا (جودا) – یساکار (یشحر، یساخر) – زبولون (زبلون، زیالون) – دان (دو) – نفتالی (نفتائیل) – جاد – اشیر (اشر، اسر) – بنیامین (ابنیامین، بنجامین) – یوسف [از وی دو قبیله بهوجود آمد، شامل منسه (منسی) و افرایم (افرائیم)]
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter