eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
746 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ آمادئوس؛ بیانیۀ امانیسم علیه تئیسم (3) 🎯 تجربه‌ای چهل‌ساله از (قسمت چهارم) 1⃣ به ظاهر سرگذشت‌نامه‌ای از زندگانی دو هنرمند شهیر و موسیقی‌دان برجسته اروپا، یعنی و می‌باشد، فیلمی سینمایی که در آن با زبان روایت، سالیِری (وفات: ۱۸۲۵) به زندگی موتسارت (وفات: ۱۷۹۱) ورود می‌کند و در مجموع شرحی می‌شود بر احوال این دو موزیسین کلاسیک غرب که در قرن ۱۸م، در شهر وین، به‌عنوان مرکز اصلی موسیقی اروپا می‌زیستند. 2⃣ این اثر سینمایی با هوشمندی هرچه تمام، سعی می‌کند تا شخصیت سالیِری را به‌نحوی رقم زند که در نهایت او را به حضیض ذلت و تباهی کشیده و دیوانه سازد، شخصیتی که به‌روایت این اثر، متوهمانه بر این باور است که از جانب خداوند، نظارتی بر افعال انسان وجود دارد و آمال و آرزوها با اراده الهی محقق می‌شوند! 3⃣ سالیِری تمام عمر در توهّم وجود و حضور خداست و در این میان نقشِ محوری و حاکمیت مطلقِ انسان را در عالم نمی‌بیند! توهمی که سبب می‌شود تا همان‌گونه که دعای کودکی خود به محضر خداوند را عامل اصلی نوازندگی و شهرتش در آهنگ‌سازی می‌پندارد، موفقیت موتسارت خودپسند و هرزه در رقابت با خود را هم از عنایات الهی! به‌حساب آورد و چنین تصور نماید که خداوند موتسارت را به‌عنوان ساز خود برگزیده است! باوری که سبب می‌شود تا سالیِری در نهایت مجسمه مسیح را بسوزاند و خدا را متهم به بی‌عدالتی کند! 4⃣ آمادئوس گرچه با پرداختی سینمایی، ماجرای زندگی موتسارت را نیز ترسیم می‌نماید و مراحل زوال این نابغه‌ی خودپسند و مغرور موسیقی را نیز نمایش می‌دهد، در واقع مخاطب را به وادی کشانده و به این ذهنیت می‌رساند که خدواند توهمی است که پس از غفلت و نادیده انگاشته شدن نقش محوری بشر در تغییرات و تحولات عالم به‌دست می‌آید، غفلت از نقش محوری بشر که در نهایت موجب می‌شود تا سالیِری مسئول تمام اتفاقات انجام شده در عالم را اراده‌ی خداوند بداند و بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف آثار هنری خود و بدون توجه به توانمندی هنری موتسارت و کوشش فوق‌العاده او در خلق آثار و جاودانه‌نمودن موسیقی‌اش، در پایان دچار چنین توهمی شود که خداوند تمام این بلاها را بر سر او آورده است و این مطلب را به‌صراحت بیان نماید! ✍ نویسنده: م. شاه‌حسینی 📖 متن کامل مقاله را اینجا مطالعه كنيد: 👉 goo.gl/mHVFGb ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یکی از دلایل اصلی ورشکستگی صنعت سینمای ایران در قبل از انقلاب، حضور پُررنگ فیلمفارسی و سینمای آبگوشتی و کثرت تولید فیلم‌های مغایر با ارزش‌ها و باورهای عمومی مردمِ مسلمان ایران بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (1) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ تا پیش از انقلاب اسلامی، هر فیلم و اثر سینمایی ایرانی که در آن صحنه‌های رقص، آواز و هم‌بستری وجود داشت، تحت عنوان (Persian Film) شناخته شده و ذیل آثار سینمایی بی‌ارزش دسته‌بندی می‌شد. در تاریخ سینمای ایران از این آثار با عنوان نیز تعبیر می‌شد. 2⃣ گرچه اصطلاح ، از دهه ۱۳۳۰ رایج و در سینمای ایران باب شد، اما گُستره‌ی استفاده از این واژه در اوایل دهه ۱۳۵۰ و با ساخت فیلم‌های سینمایی شاخصی همچون «کلبه آن‌سوی رودخانه» به اوج خود رسید. همچنین منتقدین و مخاطبین سینما از الفاظی چون مُبتذل یا مُنحرف برای این‌گونه فیلم‌ها بهره می‌بردند. 3⃣ پس از حضور نخستین گروه از بازیگران بی‌عفت و بی‌حیای بومی در صنعت سینمای ایران و بالأخص پس از بازی به‌عنوان نخستین زن کاملاً عریان و برهنه در سینمای ایران، دیگر عریان‌شدن بازیگران، رقص و اعمال جنسی، با حضور جریانات فرهنگی خاص و حمایت‌های ویژه‌ی حاکمیت به عُرفی رایج در محصولات سینمایی آن دوران مبدل گردید. 4⃣ یکی از دلایل اصلی ورشکستگی صنعت سینمای ایران در آن سال‌ها و بالأخص در اواسط دهه ۱۳۵۰، همین حضور پُررنگ سینمای آبگوشتی و کثرت تولید فیلم‌های مغایر با ارزش‌ها و باورهای عمومی مردمِ مسلمان ایران بود؛ آثار سینمایی پُرتعدادی که تحت عنوان سینمای اجتماعی، در سطحی گسترده عرضه می‌شد و جُز محدود مخاطبانی در آن روزگار، اسباب انزجار عمومی جامعه را فراهم می‌ساخت. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎬 توجه به موضوع جنگ و فهم صحیح از نبرد اسلام با جهان استکبار به تکثیر روحیه‌ی جهادی در صنعت سینمای ایران و پروش نسل جدید «سینماگر متعهدِ آشنا به فرم» منتج شد و توانست با خلق ژانر دفاع مقدس، به خلق تولید آثار شاخصی همچون پرواز در شب، دیده‌بان، گذرگاه، هویت و… موفق شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (2) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ پس از انقلاب اسلامی، فضای سینما و محتوای تولیدات سینمایی کشور، تقریباً یک دهه خالی از هرگونه شاخص و مطرحی بود. در این دوران ، بیشتر به‌دنبال کسب و به‌دست آوردن آبروی از دست رفته‌اش در میان مردم بود. 2⃣ مضمون اصلی غالب فیلم‌های سینمای ایران تا اوایل دهه ۱۳۷۰، رشادت‌های رزمندگان در میدان‌های نبرد و موضوعات اخلاقی و عرفانی بود؛ مضامینی که با وجود برخی ایرادات و اشکالات، در مجموع از هرگونه تابوشکنی ویژه و تقابل مستقیم با فرهنگ و اعتقادات مردم مسلمان ایران تُهی بود. 3⃣ توجه به موضوع و فهم صحیح از نبرد اسلام با جهان استکبار به تکثیر روحیه‌ی جهادی در صنعت سینمای ایران و پروش نسل جدید «سینماگر متعهدِ آشنا به فرم» منتج شد و توانست با خلق ، به خلق تولید آثار شاخصی همچون پرواز در شب، دیده‌بان، گذرگاه، هویت و… موفق شود. 4⃣ در این میان طیف دیگری از سینماگران و بالأخص گروهی از فعالان سینمایی پیش از انقلاب، به‌سبب درگیری جامعه با موضوع جنگ و مخاطب‌پذیر بودن ، شاید برای کسب بودجه و امکانات دولتی و یا شاید هم خالصانه و به‌خاطر تحولات روحی انقلابی خود، از همان آغاز جنگ اقدام به خلق آثار سینمایی ویژه‌ای همچون عبور از میدان مین، عقاب‌ها، پلاک، اتاق یک، کانی مانگا و… در ژانر جنگ نمودند. آثار نسبتاً موفقی که اگرچه بعضاً در تعارض با ژانر دفاع مقدس قرار می‌گرفت، اما در مجموع توانست ذهنیت پیش از انقلابی ایشان را در اذهان جامعه بزداید و نهایتاً به تثبیت جایگاه برخی از ایشان در منجر شود. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن كامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فیلم سینمایی «عروس» به کارگردانی «بهروز افخمی» در سال ۱۳۷۰، اولین فیلمی بود که تابوشکنی نسبت به خط قرمزهای دهه شصت را آغاز کرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (3) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ که هم‌خوانی نزدیکی با سبک زندگی عموم مردم داشت، باعث اعتماد و آشتی قشر قابل توجهی از مردم با سینما شد اما از اوایل دهه ۱۳۷۰، دُمل چرکین در سینمای ایران دوباره سر گشود و این‌بار دیگر دست استعماری سلطه‌گران فرهنگی غرب به‌صورت مستقیم دیده نمی‌شد، بلکه مشکل اصلی حضور «مدیران فرهنگی و سینمایی» بود که در بهترین صورت اگر نگوییم مغرض بودند، باید بگوییم که و را به‌خوبی نمی‌شناختند. 2⃣ عموم تابوشکنی‌های صورت گرفته در سینمای پس از انقلاب، توسط افراد و شخصیت‌های کانونی قدرت و بعضاً پُرمدعای مذهبی صورت پذیرفته است. چنان‌که برای نخستین‌بار یکی از اعضای اصلی حلقه‌ی متصل به برخی جریانات مدعی صیانت از فرهنگ و هنر انقلاب، اقدام به تابوشکنی ویژه و خلق اثری سینمایی با عنوان «عروس» نمود. 3⃣ به کارگردانی در سال ۱۳۷۰، اولین فیلمی بود که تابوشکنی نسبت به خط قرمزهای دهه شصت را آغاز کرد. در این فیلم سینمایی، برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب، شاهد تصویرسازی ویژه از عروس و جشن عروسی در خیابان‌های شهر و در ایام جنگ تحمیلی هستیم. 4⃣ در کنار این تصویرسازی، گفت‌وگوهای عاشقانه‌ی زن و شوهر، به‌همراه رویکرد جانبی و حاشیه‌ای به دفاع مقدس در روایت و اهمیت زندگی مادی و بالأخص حضور پُررنگ موسیقی و صدای ضبط در جای جای فیلم و… جملگی سبب شد تا این فیلم سینمایی به‌عنوان یک اثر تابوشکن شاخص، در حافظه‌ی سینمای پس از انقلاب اسلامی ثبت شود. روندی جدید برای جامعه‌ی تازه از جنگ فارغ‌شده‌ی ایران، و نسبت به سبک زندگی آن روزها. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فیلم‌های «تحفه هند»، «هنرپیشه»، «آدم برفی» و «مرد عوضی» هریک وظیفه‌ی تابوشکنی در محدوده‌ی خاصی را برعهده گرفتند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (4) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ فیلم سینمایی ، به کارگردانی در سال ۱۳۷۳ نیز، اولین فیلم بعد از انقلاب است که پای را دوباره به سینمای ایران باز می‌کند. مردم انقلابی ایران نسبت به سینمایی که هدف دارد واکنش سریع نشان دادند. فیلم، اکران محدودی داشت ولی بعدها بارها از رسانه ملی، با وجود تمامی خط قرمزهای سفت و سختش، پخش شد! 2⃣ فیلم سینمایی به کارگردانی نیز در همان سال ۱۳۷۳، برای اولین‌بار موفق شد تا تابوی را بشکند و زنان فیلم را با حجابی غیرمعمول، نسبت به وضع جامعه، به نمایش درآورد. این فیلم تاکید ویژه‌ای نیز بر اختیار و غیرمعمول داشت! 3⃣ فیلم سینمایی به کارگردانی در انتهای سال ۱۳۷۳، تابوشکنی در سینمای ایران را با مفهوم دیگری آشنا کرد و آن، زن شدن مرد و تغییر جنسیت در کنار آرایش سنگین زنانه و ترسیم رسمی و بدون محدودیتِ هنر تن‌کامه، یعنی همان (Erotic) بر پرده‌ی نقره‌ای سینماهای ایران پس از انقلاب اسلامی بود! 4⃣ بوسیدن مرد از جانب زن (همان مرد زن‌نما) نیز از جمله مسائلی بود که باعث شد فیلم سینمایی آدم برفی تا سال ۱۳۷۶، با وجود پخش گسترده غیرقانونی بر سَر در سینماهای کشور ظاهر نشود و حتی پس از اکران رسمی خود در سینماها نیز با اعتراض فیزیکی گروه‌های مختلف آن زمان مواجه گردد. اما حضور متولیان وقت ارشاد بر مصدر موجب شد تا فیلم سینمایی آدم برفی در سال‌های بعد با اعمال ممیزی‌های نسبتاً زیاد بارها از رسانه‌ی ملی جمهوری اسلامی پخش گردد! 5⃣ در سال ۱۳۷۶، فیلم سینمایی به کارگردانی موجب تابوشکنی در نمایش میزان آرایش شخصیت‌های زن داستان و نمایش رسمی عشوه‌گری و ترسیم صحنه‌های اروتیک می‌شود. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «بهروز افخمی» در سال ۱۳۷۷، دست به کار می‌شود و این‌بار در قامت یک «اصلاح‌طلب»، با تولید اثر خوش‌ساخت «شوکران» تابوشکنی از موضوع «ازدواج موقت» و «خیانت» را در دستور كار قرار داده، شرایط را برای پرداخت صریح‌تر به موضوع خیانت در آثار سینمایی پس از خود، مانند «فیلم قرمز» به کارگردانی «فریدون جیرانی» در سال ۱۳۷۸ مهیا می‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (5) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ تحولات اساسی و تابوشکنی‌های عمده در صنعت سینمای پس انقلاب را می‌بایست به‌نوعی کارویژه‌ی همان جریان مُدعی صیانت از فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و سازندگان فیلم عروس قلمداد نمود. چرا که بار دیگر در سال ۱۳۷۷، دست به کار می‌شود و این‌بار در قامت یک تمام عیار، با تولید اثر خوش‌ساخت تابوشکنی بزرگی را نسبت به عُرف آن روزهای جامعه مرتکب می‌شود. 2⃣ تا پیش از فیلم سینمایی شوکران، موضوع و ، به این صراحت در سینما مطرح نبود. این اثر سینمایی علاوه بر مورد اعتراض قرار گرفتن از طرف گروه‌های موسوم به فشار، نظیر انصار حزب الله، از سوی جامعه پرستاران کشور نیز مورد هجمه و شکایت قرار گرفت. 3⃣ البته علیرغم همه اعتراضات و شکایت‌های صورت گرفته در سال ۱۳۷۹، فیلم سینمایی شوکران با حمایت‌های ویژه‌ی متولیان فرهنگی و سینمایی کشور به اکران درآمد و از سوی منتقدان سینمای ایران نیز به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران انتخاب و مورد تشویق ویژه قرار گرفت و این‌گونه بود که موضوع خیانت به‌عنوان موضوعی فراگیر و پُرطرفدار برای سینمای اجتماعی ایران مبدل گردید. 4⃣ بدون شک مسائلی که پیرامون خیانت برای نخستین‌بار در سینمای پس از انقلاب در بیان می‌شود هرگز در فیلم‌های قبل از خود بدین صراحت بیان نشده و خط بالارونده در آثار سینمایی با تولید این اثر تحولی اساسی پیدا کرد و تولید این اثر بود که شرایط را برای پرداخت صریح‌تر به موضوع خیانت در آثار سینمایی پس از آن، بالأخص اثر قابل تأملی همچون به کارگردانی در سال ۱۳۷۸ مهیا کرد. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن كامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌐 موقعیت منطقه «سوالبارد» میان قطب شمال، اسکاندیناوی و گرینلند ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter