✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقهسازی #یهودیان_مخفی / پایان
1⃣ بهراستی نمیتوان مطلبی بر این خاطرهنویسیِ جناب حاخام افزود!
2⃣ #کنیسه، یکی از نوکران را مأمور میکند که برای گرمی بازار درویشی، تلاش کند. لابد این قطبالاقطاب از آن همهفنحریفها بوده است. خودش یهودی، زنش یهودی، پسرش هم یهودی.
3⃣ آنگاه این جهود، نظامیان و مأموران مالیه، یعنی دو رکن حیاتی بقای کشور را فریب میدهد و فریفتهی خود میکند که اگر کنیسه خواست هر اطلاع پنهانی را دو دستی تقدیم #قطبالاقطاب کنند!
4⃣ از همه مهمتر، آن بساط دود و دم است که گرچه ابتدا مراسم سماع گفته میشود ولی به زودی یدیدیا تعارف را برمیدارد و از بساط منقل و وافور حرف میزند. وقتی قطبالاقطاب در حضور جمع مریدان تریاک میکشد، پس کدام مرید است که جیب #یهودیانِ گردانندهی بازار #تریاک ایران را با تأسی به #قطب لبریز نکند؟!
5⃣ آنگاه وقتی این رئیس فرقهای از #دراویش، راهی گور میشود، پسرش برای او قَدّیش میزند و هشکابا میخواند و احتمالاً سایر دراویش هم صلوات و بقره و آلعمران میخوانند!
6⃣ این است ریشهی آن گروه یاهو کش و کلاه ترکدار کنیسهای بر سر که جز تشویق خلق به کثافت و خیانت و خوشباشی و دوری از عبادت خداوند و رقص و #سماع، کاری نداشتهاند.
7⃣ از همه مفتضحتر، پیوستن چند #یهودی به این قطب است تا بازارش را گرم و در باب کرامات او تبلیغ کنند و هنگامی که ارتشی و بازاری و اداری و بچه گم کرده و بی فرزند مانده و گرفتاران دیگر، بهقدر کافی در اطراف قطب جمع شدند، راه خود را به سمت مأموریتی دیگر میگردانند!!
💠 فاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ (الحشر:2)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 واژهنامهی مطالب فوق
1⃣ #براخا
🔸 استفاده از نعمات جهان عموماً مستلزم ادای دعای ویژهای تحت عنوان «براخا» یا برکت است. قبل از خوردن هر خوراکی یا نوشیدنی، برای بوئیدنیها، پوشیدن لباس نو، انجام فریضهای که شرع آن را دستور داده است، مشاهده برخی پدیدههای طبیعی مانند دیدن اولین شکوفههای درختان، دیدن ماه نو، رعد و برق، رنگین کمان و... رفتن به سفر یا بازگشت از آن، برخاستن از بستر بیماری یا آزادی از زندان و بسیاری از موارد دیگر، همگی دعا یا براخاهای مخصوصی دارند که تحت احکام معین ادا میشوند.
2⃣ #عاوون
🔸 به معنای تقلب و دغلکاری است و 227 بار در عهد عتیق به کار رفته است. اسمهای حِط، هاتا، هاتات، پشع و عاوون و همچنین فعلهای مشابه آنها، کلمهی «گناه» را در معنای کلامی- اعتقادی نشان میدهند.
3⃣ #قدیش
🔸 نوعی از نماز و نیایش در یهودیت است كه افراد سوگوار در سال اول فوت بستگان درجه اول یا سالروز درگذشت آنها میخوانند. در متون مذهبی گفته شده است فردی که قَدّیش میگوید، باعث ارتقای روحانی والدینش میشود.
4⃣ #کتوبا
🔸 به صیغهنامه یهودیان که به صورت مکتوب است و پیش از ازدواج زوجین مکتوب میشود و پیرامون تعهدهای داماد نسبت به همسرش و اختیاراتی برای همسر در زمان مسافرت یا طلاق یا شرکت شوهر در جنگ یا ازدواج مجدد شوهر، چهارچوبها و حدودی را تعیین میکند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ خراسان؛ سرزمین مورد علاقهی #صوفیان و #یهودیان_مخفی!
🌐 «پیش از هجویری عالمان #صوفیه کتب بسیار نوشته بودند. برخی از این کتب، که امروزه موجود و از منابع اولیهی تصوف اسلامی به شمارند، به زبان عرب، اما پدیدآمدهی مؤلفان #خراسانی-طوسی، کلابادی و نیشابوریاند و با اهدافی تقریباً مشترک، یعنی تعریف و تبیین #تصوف و شرح اصول و مبانی آن و تطبیق آن با شریعت، عرضهی تعلیماتی به طالبان و مریدان و پاسخی مستند و متکی به قرآن و حدیث و سنت به منکران و مخالفان».
📚 هجویری، کشف المحجوب، مقدمه، ص بیست و پنج
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ خراسان؛ پایگاه یهودیان مخفی (1)
📚 معرفی سفرنامه رابی بنیامین تودلایی
1⃣ کتاب «سفرنامهی رابی بنیامین تودلایی»، شرح سفرهای یک نویسنده، جهانگرد، بازرگان و حاخام #یهودی قرن ششم هجری با موضوع #پراکندگی_قوم_یهود است که خانم #مهوش_ناطق، آن را از روی ترجمه آلمانی «مارکوس وگرونهوت» به فارسی برگردانده و #نشر_کارنگ آن را در سال ۱۳۸۰ منتشر کرده است.
2⃣ #بنیامین_تودلایی سیاح یهودی اهل اسپانیا بود، که از سوی عدهای از همکیشان خود مأموریت مییابد که به شرق سفر کرده و با تحلیل و بررسی اوضاع یهودیان مناطق مختلف، راهنمای مهاجرت احتمالی همکیشان اسپانیایی به سرزمینهای شرقی باشد.
3⃣ اصل کتاب به زبان #عبری بوده و به دلیل ارزش تاریخی مستند آن، به بیشتر زبانهای مدرن دنیا ترجمه شده است و بهعلت مطالب متنوع و فراوان، یک منبع غنی برای تحقیق در تاریخ قرون وسطا بوده و هنوز نیز معتبر است.
4⃣ شیوه نگارش کتاب بدین ترتیب است که با ذکر فاصلهی هر شهر با شهر دیگر به تعداد #یهودیان آن شهر بر اساس نفرات یا خانوار اشاره و اسامی معلمان دینی و وضعیت مدارس آنها را شرح میدهد.
5⃣ از نکاتی که نویسنده به آن توجه ویژه داشته است، انتقاد از دیگر ملل در رفتار با یهودیان و دفاع از همکیشان خود و تعریف و تمجید از آنها است!
6⃣ آمارهایی که این کتاب از تعداد یهودیان شهرهای مختلف ایران میدهد، به لحاظ تاریخی مهم و ارزشمند است. مثلاً تعداد #یهودیان_اصفهان را در آن زمان تقریباً ۱۵۰۰۰ خانواده ی یهودی و #یهودیان_شیراز را ۱۰۰۰۰ خانوار گزارش میکند!
7⃣ کتاب به کثرت باورنکردنی تجمع #یهود_در_ایران اشاره میکند، که چندین برابر بینالنهرین و اروپاست و از اینها نیز مهمتر، توصیفاتی است که در صفحات ۱۰۱ تا ۱۰۷ از وسعت اعتبار و اقتدار یهودیان در دولت #عباسیان حکایت میکند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهودیان_مخفی
✡ خراسان؛ پایگاه یهودیان مخفی (2)
📚 گزارش بنیامین تودلایی از حضور گسترده یهود در ایران، خصوصاً خراسان
1⃣ پس از طی هفت روز راه از آنجا به #خیوه میرسیم، یک شهر بزرگ تجاری بر ساحل رود جیحون که مردم از تمام نقاط امپراطوری به آنجا میآیند و یک منطقهی #یهودینشین متشکل از ۸۰۰۰ خانواده دارد. این سرزمین بسیار وسیع است.
2⃣ در #سمرقند، شهر بزرگی که از فارس پنج روز راه فاصله دارد و در مرز امپراطوری قرار گرفته، ۵۰۰۰۰ خانوادهی #یهودی زندگی میکنند و شاهزاده رابی عبادیه (Obadjah) در رأس آنان است. ولی در میان این خانوادهها حکما و افراد ثروتمند، بسیار است.
3⃣ از سمرقند تا تبت (Tübet) که در جنگلهای آن حیوانات نافهدار زندگی میكنند، چهار روز راه است. از تبت (طبس؟)، تا رشتهکوههای قزوین که تا کناره رود اوزون کشیده شده، ۲۶روز راه است.
4⃣ مردم ایران با اطمینان میگویند که ساکنین شهرهای اطراف نیشابور از چهار قبیلهاند: قبیلههای دان، زبولون، آشر و نفتالی.
5⃣ این قبایل اولین تبعیدیانی بودند که #شلمنصر آنها را تبعید کرد. آنطور که نوشتهاند: «و او قوم اسرائیل را به آشور راند و آنها را در خالوخ، خابور، بر ساحل رود اوزون و شهرهای منطقهی مداین ساکن کرد». (دوم پادشاهان 17 : 6 و 18 : 11)
🔸[توجه به این نکته حائز اهمیت است که آمار رابی بنیامین از جمعیت یهود ساکن شام و فلسطین بسیار اندک است ولی هرچه به ایران و خراسان نزدیکتر میشود، شمار خانوار یهودیان فزونی میگیرد تا جایی که حاکمنشینهای مستقل و موازی قدرت مرکزی دارند!]
6⃣ عبور از سرزمین این قبایل ۲۱ روز طول میکشد. شهرها و قلاع مستحکم آنها بر روی رشتهکوهی است که رودخانهی جیحون راه ورود به آن را از یک طرف کاملاً بسته است. هیچ قدرت بیگانهای بر آنها حکومت نمیکند و فرمانروای آن یک #شاهزادهی_یهودی است به نام رابی یوسف امرخه هالوی. (Joseph Amarkala halevi)
📚 سفرنامه رابی بنیامین تودلایی ، ص ۱۲۷و128
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهودیان_مخفی
Safarnameye_Rabi_Benyamin_Toodelaei.pdf
3.17M
✡ #دانلود_کتاب / 12
📚 سفرنامه رابی بنیامین تودلایی
✍ مترجم: مهوش ناطق
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معمای پنج عضو یهودی دولت محمدعلی فروغی
1⃣ سر #ریدر_بولارد، سفیر بریتانیا در ایران در سالهای جنگ جهانی دوم، که حتماً فرد مطلعی است، در نامه ۲۴ اکتبر ۱۹۴۱ / ۲ آبان ۱۳۲۰ از حضور ۵ #یهودی در کابینهی جدید ایران (دولت #محمدعلی_فروغی) خبر میدهد.
2⃣ او مینویسد: «کابینه هدف انتقادات زیادی قرار دارد... بعلاوه در مورد حضور پنج یهودی در کابینه مشاجرهی پنهانی وجود دارد.»
3⃣ اسامی اعضای کابینهی فروغی به شرح زیر است:
🔸 علیاصغر حکمت (وزیر پیشه و هنر)، علی سهیلی (وزیر امور خارجه)، مجید آهی (وزیر دادگستری)، اسماعیل مرآت (وزیر بهداری)، دکتر محمد سجادی (وزیر راه)، سرلشکر احمد نخجوان (وزیر جنگ)، امانالله جهانبانی (وزیر کشور)، علیاکبر حکیمی (وزیر کشاورزی)، دکتر مشرف نفیسی (وزیر دارایی)، عباسقلی گلشائیان (وزیر بازرگانی و اقتصاد)، حمید سیاح (وزیر پست و تلگراف)، دکتر عیسی صدیق (وزیر فرهنگ).
4⃣ این ۵ عضو یهودی کابینهی [سوم] فروغی، که سِر ریدر بولارد به آنان اشاره کرده، کدام هستند؟
5⃣ پرسش مهمتر اینکه، کدام کانون یا کانونهای پنهانِ رقیب به حضور ۵ یهودی در کابینه معترض بودند و سهم خود را میخواستند؟
✍ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهودیان_مخفی