eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
682 ویدیو
201 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ خباد؛ بازوی فرهنگی امنیتی یهود بین‌الملل (7) 🎯 نفوذ در ایالات متحده آمریکا 1️⃣ با نگاهی به تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم و سیاست‌های آمریکا، به آسانی می‌توان ردپای را در تصمیمات این کشور در حوزه سیاست خارجی و عرصه بین‌المللی شناسایی کرد. 2️⃣ در حمایت‌های بی‌دریغ این دولت از رژیم صهیونیستی، وتوی قطعنامه‌های مختلف علیه این رژیم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، جنگ‌های مختلفی که به بهانه مبارزه با تروریسم در خاورمیانه به راه انداخت، به خوبی می‌توان شاهد نفوذ در عرصه تصمیم‌سازی آمریکا بود. 3️⃣ از طرفی با نگاهی به تاریخچه به‌وضوح مشخص است که این جنبش مذهبی با شروع رهبری آخرین رهبر این جنبش، حاخام مناخم مندل شنرسان (که تقریباً مقارن با تشکیل رژیم صهیونیستی بود) از حالت یک جنبش کوچک مذهبی خارج و ماهیّتی جهانی به خود می‌گیرد و فعالیت‌های آن صبغه بین‌المللی پیدا می‌کند. 4️⃣ این همه خود حاکی از بالای رهبران این جنبش و نزدیکی اعضای آن به دولتمردان آمریکایی است. 5️⃣ این تا حدی بوده است که رهبر این جنبش با رؤسای جمهور آمریکا نشست و برخاست داشته و حتی دولتمردان آمریکایی از دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات وی استفاده می‌کردند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ دیدار حاخام‌های خباد با جرج بوش پدر ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ خباد؛ بازوی فرهنگی امنیتی یهود بین‌الملل (8) 🎯 نفوذ در ایالات متحده آمریکا 1️⃣ رفتارها و صحبت‌های به‌خوبی گواه این است که ثبات آمریکای قدرتمند به‌عنوان یک ضرورت برای یهودیان دنیا تلقی می‌شده است. در واقع برای بررسی نفوذ در آمریکا باید سراغ فعالیت‌ها و اقدامات رهبر آن مناخم مندل رفت. 2️⃣ به‌عنوان مثال وی از دولتمردان آمریکایی می‌خواست تا وابستگی در حوزه را خاتمه دهند؛ از نگاه وی نیازمندی آمریکا به انرژی، وابستگی این کشور را به رژیم‌هایی که منافع ملی آنها با ایالات متحده آمریکا در تعارض بود، به همراه داشت. 3️⃣ منظور حاخام مناخم مندل از این رژیم‌ها، حکومت‌های عربی منطقه خاورمیانه بود که در ۴ دهه ابتدایی تأسیس رژیم صهیونیستی با آن وارد جنگ شده بودند و تهدید این رژیم نیز به منزله تهدید منافع ملی آمریکا بوده است. 4️⃣ علاوه بر این شنرسان از دولت آمریکا می‌خواست تا از خود در کشورهایی که از حمایت‌های خارجی آمریکا برخوردار بودند، استفاده کند تا مبلّغان جنبش بتوانند فعالیت‌های بیشتری برای تأمین نیازهای یهودیان آن کشورها انجام دهند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ دیدار حاخام‌های خباد با جرج دبلیو بوش ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ خباد؛ بازوی فرهنگی امنیتی یهود بین‌الملل (9) 🎯 نفوذ در ایالات متحده آمریکا 1️⃣ رهبر جنبش در آمریکا به حدی بود که وی را می‌توان یکی از عوامل تأثیرگذار، در ایجاد «وزارت آموزش و پرورش» آمریکا دانست؛ وزارتخانه‌ای که از دل «وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و رفاه» بیرون آمد. 2️⃣ تأکید بیش از حد این جنبش بر فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی، و تأسیس یک وزارتخانه مجزا در همین زمینه در آمریکا را که با اصرار رهبر این جنبش صورت پذیرفت، می‌توان حاکی از دغدغه‌های رهبران این جنبش دانست. 3️⃣ تأکید وی بر تأسیس این وزارتخانه تا جایی بود که وی سال ۱۹۷۷ میلادی را به‌عنوان «سال آموزش و پرورش» اعلام کرد و از کنگره آمریکا نیز خواست تا همین کار را کند. 4️⃣ همین عامل سبب شد تا کنگره و دولت آمریکا قانون مشترکی را به تصویب برسانند و سال ۱۹۷۸ را به‌عنوان سال آموزش و پرورش اعلام نمایند. از آن پس ۱۸ آوریل ۱۹۷۸ به‌عنوان روز آموزش و پرورش ایالات متحده آمریکا نام گرفت. 5️⃣ حاخام مناخم مندل بالایی بر رهبران سیاسی جناح‌های مختلف آمریکا داشت تا جایی‌که بسیاری از سناتورها، افراد کنگره و رؤسای جمهور آمریکا با وی دیدار می‌کردند؛ از میان آنها می‌توان به شخصیت‌هایی نظیر جان اف کندی، فرانکلین روزولت، رونالد ریگان، جیمی کارتر و… اشاره نمود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ دیدار حاخام‌های خباد با باراک اوباما ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ خباد؛ بازوی فرهنگی امنیتی یهود بین‌الملل (10) 🎯 نتیجه‌گیری 1️⃣ در حال حاضر را می‌توان و رژیم صیهونیستی و به‌عبارت دقیق‌تر، سیستم مشروعیت‌بخش رژیم، برای یهودیان غیرساکن در فلسطین دانست. 2️⃣ نکته قابل ملاحظه در رابطه با فعالیت‌های این جنبش، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی در خلال فعالیت‌های فرهنگی به یهودیان است. این کار ضمن تأمین اهداف تبلیغاتی، پای‌بندی یهودیانی که توجه چندانی به مراعات آداب و رسوم مذهبی ندارند را بیشتر خواهد ساخت. 3️⃣ مراکز متعدد خباد در اقصی نقاط دنیا، در کنار ارائه خدمات رفاهی، به‌صورت غیررسمی و غیرمستقیم به گردآوری اطلاعات برای رژیم صهیونیستی می‌پردازند و به سرویس‌های جاسوسی این رژیم منحوس خدمات‌رسانی می‌کنند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ دیدار حاخام‌های خباد با دونالد ترامپ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید تنها خلاصه‌ای از یک مقاله‌ی مفصّل بود. دوستانِ اهل تحقیق، متن کامل را در سایت اندیشکده مطالعه کنند: 👉 yon.ir/Schneerson ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ اطلاعات حیاتی نفت ایران چگونه در اختیار شرکت‌ همکار صهیونیست‌ها قرار می‌گیرد؟! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ اطلاعات حیاتی نفت ایران در اختیار صهیونیست‌ها (1) 1️⃣ بنابر گزارش‌های موجود جدیدترین و به‌روزترین اطلاعات مختلف بخش‌های پالایشگاهی، تولید برق و انتقال آن، واحدهای پتروشیمی، بخش حمل و نقل و صنعت ایران در اختیار یک شرکت آلمانی مشکوک قرار گرفته است. 2️⃣ (Andreas Kuhlmann) مدیرعامل موسسه آلمانی DENA نه یک استراتژیست انرژی بلکه یک سیاستمدار امنیتی طرفدار امنیت انرژی است که با حمایت تمام قد از برنامه های آمریکا در حوزه انرژی به خط دهی به کشورهای مختلف مشغول است. 3️⃣ بنابر آخرین اطلاعات بزرگترین دیتابیس آنلاین مشخصات متخصصان و فعالان تجاری در کشورهای آلمانی زبان (Xing)، آندریاس کولمن رئیس اجرایی کنونی آژانس انرژی آلمان یا DENA از سال 2003 همکار و عضو «برنامه تبادل رهبران جوان اسرائیلی-آلمانی» بوده است. 4️⃣ این نهاد در سال 2000 ایجاد شد که یکی از اهداف آن، مقابله با تهدیدات مشترک دو کشور (آلمان و اسرائیل) در حوزه های امنیت داخلی و خارجی از طریق ملاقات با تصمیم‌گیران سیاسی، اقتصادی، تجاری، رسانه، دانشگاه ها و جامعه مدنی دو کشور است. 5️⃣ به بیان ساده تر، این برنامه برای لابی‌گری با تصمیم‌گیران آلمانی حتی در حوزه غیرامنیتی نظیر ورزش نیز در چارچوب منافع عمل خواهد کرد چه رسد به آن که کشور آلمان با ایران در شرایط بازگشت تحریمی وارد همکاری شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ آندریاس کولمن (Andreas Kuhlmann) مدیرعامل موسسه آلمانی DENA و عضو «برنامه تبادل رهبران جوان اسرائیلی-آلمانی» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ اطلاعات حیاتی نفت ایران در اختیار صهیونیست‌ها (2) 6️⃣ آندریاس کولمن (Andreas Kuhlmann) در تاریخ 19 تیر 1398 به تهران سفر کرد تا جلسات خود را با مدیران موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت ادامه دهد ولی باید بدانیم وی پیش از ورود به تهران به سفر کرده بود که این سفر حاوی نکات مهمی است! 7️⃣ بیانیه مؤسسه آلمانی نشان می‌دهد این موسسه آلمانی به‌طور منظم و سیستماتیک به مستندسازی ابتکارات بهره‌وری انرژی ایران، ارزیابی کمّی و آماری پتانسیل‌های بهره‌وری انرژی ایران، فرآیندهای کنترلی آن و ارزیابی و بروزرسانی منظم برنامه‌های اقدام بهره‌وری انرژی ایران اقدام خواهد کرد. 8️⃣ آیا انجام این اقدامات به معنی دستیابی به کل علاوه بر وزارت نفت در بخش صنعت و ساختمان ایران نخواهد بود؟! 9️⃣ بنا بر گزارش‌های موجود، جدیدترین و به‌روزترین اطلاعات مختلف بخش‌های پالایشگاهی، تولید برق و انتقال آن، واحدهای پتروشیمی، بخش حمل و نقل و صنعت ایران در اختیار این شرکت آلمانی همکار صهیونیست‌ها قرار گرفته و در آینده نیز خواهد گرفت. 🔟 باید تاکید کرد هیچ یک از اطلاعات ارائه شده در همکاری با شرکت دنای آلمان، اطلاعات سوخته نبوده بلکه به‌روزترین آمارها و اطلاعات بخش های مختلف انرژی کشور و حتی برنامه های توسعه ای آن ها بوده است. 🌐 متن كامل این گزارش را در سایت مشرق بخوانید: 👉 mshrgh.ir/978489 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نقاشی تخیّلی از اعدام مردان بنی‌قریظه ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ مقدمه‌ای بر غزوه بنی‌قریظه 1️⃣ غزوه بنی‌قُرَیظه، نام آخرین غزوه از غزوه‌های پیامبر اکرم (ص) با است که در اواخر ذیقعده و اوایل ذیحجه سال پنجم هجری و به دلیل یهودیان و هم‌پیمان‌شدن آنان با مشرکان در غزوه خندق روی داد. 2️⃣ در این غزوه مسلمانان قلعه‌های بنی‌قریظه را محاصره کردند. پس از حدود یک ماه، یهودیان تسلیم شدند و حکمیت سعد بن معاذ را به پیامبر (ص) پیشنهاد کردند. 3️⃣ طبق برخی نقل‌ها، سعد با استناد به پیمان یهودیان با پیامبر و نیز حکم (سِفر تثنیه، باب ۲۰، فقره ۱۴-۱۳)، به قتل مردان جنگجوی قبیله، اسارت زنان و کودکان و مصادره اموال حکم کرد و رسول خدا این حکم را پذیرفت. اما برخی از محققین در این‌که سعد به قتل همه مردان حکم کرده باشد، تردید کرده‌اند. 4️⃣ در این میان نسبت دادن کشتن هفتصد نفر از مردان بنی‌قریظه به امام علی (ع) از شبهات مهم مخالفان در غیرانسانی و خشن نشان دادنِ اسلام است. 5️⃣ در ادامه و برای تبیین این ماجرا، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ای از نویسنده معاصر، دکتر «ولید نجیب عرفات» استاد دانشگاه لنکستر، جلب می‌کنیم: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نقاشی تخیّلی از اعدام مردان بنی‌قریظه در حضور زنان و کودکان اسیر ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نقد و بررسی گزارش اعدام مردان بنی قریظه 🎯 خلاصه‌ی مقاله 1️⃣ حادثه از حوادثی است که مستشرقان روی آن حساسیت زیادی دارند. ریشه‌ی داستان، روایت است که نیاز به تأمل جدّی دارد. (ابن اسحاق در سال 151، یعنی 145سال پس از واقعه بنی‌قریظه از دنیا رفته است.) او می‌نویسد: رسول خدا (ص) بنی‌قریظه را در خانه‌ای در مدینه زندانی کرد، سپس چندین خندق کنده دستور داد آنان را آوردند و در حالی‌که گروه گروه آنان را می‌آوردند سرهایشان را قطع کرد و اینها را ششصد یا هفتصد و برخی تا هشتصد و نهصد نفر گفته‌اند! 2️⃣ «سید برکات احمد» در جزئیات این روایت مناقشاتی کرده و گفته است که مگر نمی‌شد پیامبر (ص) اینها را به مدینه نیاورد و کنار قلعه خودشان آنان را گردن بزند؟! و نکته دیگر این‌که مگر خندق از قبل در نزدیک مدینه نکنده بودند. چه لزومی داشت تا دوباره خندق بکنند؟! 3️⃣ این واقعه و گزارش‌های مربوط به آن را انکار کرده و از روایاتی که ابن اسحاق در موضوعات نبردهای صدر اسلام از یهودیان نقل می‌کند که آنان هم از پدران خود روایت کرده‌اند، به «حکایات غریب» تعبیر می‌کند. معاصر ابن اسحاق یعنی هم ابن اسحاق را به دروغ‌گویی متهم کرده و او را به جهت نقل چنین روایاتی، و به‌عنوان کسی که روایاتش را از یهودیان می‌گیرد، دجال می‌شمارد. 4️⃣ قرآن کریم به‌عنوان تنها منبع معتبر و معاصر این ماجرا، به گونه‌ای بسیار مختصر در آیه 26 سوره احزاب به این حادثه اشاره کرده و فقط از کسانی که مستقیماً در نبرد شرکت داشته‌اند سخن می‌گوید. اگر کشته شدگان در این حادثه 600 تا 900 نفر بودند رویدادی مهم تلقی و در قرآن به‌صورت روشن به آن اشاره می‌شد که از آن درس و عبرت گرفته شود. اما فقط با اعدام سران خطاکار بنی‌قریظه، طبیعی است که بیش از این مقدار در قرآن اشاره نشود. 5️⃣ این داستان، نمونه‌ای مشابه در تاریخ قدیمی دارد که می‌توان این گزارش را نسخه‌ای از همان نقل کهن دانست. در آن حادثه گفته می‌شود انقلابیون یهود علیه رومیان قیام کردند، اما پس از تخریب معبد آنان در سال 73 میلادی و فرار آن‌ها به قلعه ، ماجرا به قتل‌عام ایشان پس از محاصره‌شان انجامید. برخی از آنان كه از واقعه جان سالم به در بردند به جنوب گریختند و به آمدند و در آنجا ساکن شدند و آنان که ماندند گزارش آن را به نسل‌های بعدی منتقل کردند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ نقاشی تخیّلی از سوگواری زنان یهودی بنی‌قریظه در کنار سرهای‌بریده‌ی شوهران و پدران برای تحریک احساسات بینندگان! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقاله‌ی «نقد و بررسی گزارش اعدام مردان بنی قریظه» را اینجا مطالعه کنید: 👉 yon.ir/Qurayzah ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ فرقه‌سازی فریتیوف شوان 📚 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سیدحسین نصر (قسمت هفتم) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✅ مقدمه‌ای بر مطالب امشب 1️⃣ با سلام به همراهان عزیز. تا کنون 6 قسمت از سلسله مقالات «مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر» نوشته استاد عبدالله شهبازی، در وب‌سایت اندیشکده مطالعات یهود منتشر شده و خلاصه‌ی آن‌ها را در کانال اندیشکده مطالعه کرده‌اید. در آستانه‌ی انتشار مطالب قسمت هفتم لازم دیدیم مطالعه‌ی دقیق این مقالات را مورد تأکید قرار دهیم. 2️⃣ شاید برخی از دوستان هنوز نسبت به خطر این فرقه و میزان آن آگاهی کافی نداشته باشند، اما خواهش می‌کنم به ما اعتماد کنید و مطالعه‌ی این مقالات را جدی بگیرید. ان شاء الله کم کم به اهمیت موضوع و ارزش کار بزرگ استاد شهبازی در شناساندن این فرقه به فارسی‌زبانان پی خواهید برد. 3️⃣ فعلاً همین‌قدر سربسته بدانید كه این فرقه‌ی نخبگانی در میان بسیاری از بزرگان علمی و دانشگاهی و حتی حوزوی ما نفوذ کرده و برخی افراد موجّه، شخصیت‌های این فرقه و کتاب‌های آن‌ها را تبلیغ کرده و مقام شخص فاسدی همچون «فریتیوف شوان» (بنیان‌گذار فرقه مریمیه) را تا «عارف بالله» بالا می‌برند!! 4️⃣ فعلاً برای‌این‌که شهرت این افراد باعث ایجاد گارد منفی در برخی خوانندگان و جلوگیری از خواندن مقالات نشود، نامی از آن‌ها نمی‌بریم، اما بعد از آخرین قسمت مقالات حتماً به معرفی این افراد و جریان‌ها در کشورمان نیز خواهیم پرداخت. 5️⃣ با تشکر از صبر و حوصله‌ی شما، توجه‌تان را به هفتمین قسمت این سلسله مقالات جلب می‌کنیم: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ «فریتیوف شوان» از همان آغاز «اسلام» را غایت نمی‌دانست بلکه غایت او «حکمت خالده» (خرد جاویدان) یا «دین خالده» بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ فرقه‌سازی فریتیوف شوان (1) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (7) 🌐 علاویه شوان در اروپا 1️⃣ پس از بازگشت از مستغانم، بر اساس نامه‌ای که از شیخ عَده بن تونس گرفته بود، و درباره مناقشات در پیرامون آن در قسمت قبل سخن گفتیم، پایه‌های خود را بنا نهاد. شوان از همان آغاز «اسلام» را غایت نمی‌دانست بلکه غایت او (خرد جاویدان) یا بود. 2️⃣ در سال 1934، که شوان را آغاز کرد، 27 ساله بود. او به‌عنوان نماینده علاویه در بال سوئیس علاقمندان را به طریقت می‌پذیرفت. شوان مجلس ذکر هفتگی را در آپارتمان خود به راه انداخت. جمع می‌شدند، به شکل حلقه می‌نشستند و ذکر می‌گفتند. از هشت بعدازظهر آغاز می‌شد و گاه تا یک صبح ادامه می‌یافت. صدای ذکر چنان بلند بود که همسایگان شاکی بودند. چندی بعد ساختمانی در حاشیه رود راین پیدا شد و محل «زاویه» به آنجا منتقل شد. در این مکان حلقه ذکر منظم شد، و شرکت‌کنندگان لباس عربی می‌پوشیدند و عمامه می‌بستند. 3️⃣ پس از بازگشت شوان به سوئیس، رابطه با از سر گرفته شد ولی مادلین این رابطه را قطع کرد. ناکامی در عشق مادلین، شوان را به شدت آزرد. او به محل قرار با مادلین در کنار دریاچه لمان می‌رفت و برای مادلین شعر می‌گفت و دعا می‌خواند به این امید که مادلین به سویش بازگردد. گزیده‌ای از این اشعار در «خاطرات و تألمات» شوان منتشر شده است. شوان غالباً تکرار می‌کرد: «هرکس مادلین را دوست ندارد عضو طریقت نیست». 4️⃣ در نوشته در سوگ شوان، نامی از عشق به مادلین و «شعرهای زمینی» برای مادلین نیست؛ همان‌گونه که نام رساله شوان درباره وحدت یهودیت و مسیحیت و اسلام تحریف شده، و همان‌گونه که دیدار با «بودای طلایی» در «خلوت» مستغانم به دیدار با خضر (نبی سبز) تبدیل شده! نصر ماجرا را چنان مبهم روایت می‌کند که خواننده گمان می‌برد اشعار شوان «فرازمینی» و برای شیخ احمد العلاوی بوده است! 5️⃣ دستاوردهای شوان در جلب عده‌ای به اسلام در نامه‌هایی که دوستان به قاهره می‌فرستادند به گنون گفته می‌شد ولی گنون از مکاشفات عجیب و فرا-اسلامی شوان مطلع نبود. گنون به شوان علاقمند شد تا جایی كه علاقمندان به اسلام را به شوان ارجاع می‌داد. به این ترتیب، طریقت علاویه شوان در اروپا گسترش یافت. ✍️ عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ «فریتیوف شوان» دو بار به آمریکا سفر کرد. او در این سفرها به میان سرخپوستان رفت و در مناسک آن‌ها حضور یافت. شوان مدعی است به این سفرها رفت برای نجات دادن سرخپوستان آمریکا از مدرنیته، ولی تأثیر مناسک دینی سرخپوستان شمال آمریکا بر شوان بیش از تأثیر شوان بر آن‌ها بود! 🌇 شرح عکس: از راست: فریتیوف شوان، توماس یلوتیل، سوزی یلوتیل و کاترین شوان؛ سوئیس 1953 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ فرقه‌سازی فریتیوف شوان (2) 📚 مریمیه: از شوان تا سیدحسین نصر (7) 🌐 شیخ، نقاش، سرخپوست 1️⃣ در سال 1937 دومین رؤیای خود را دید: نام تبارک و تعالی بر او ظاهر شد و از خواب بیدار شد. «از خواب بیدار شدم در حالی که یقین داشتم شیخ شده‌ام.» اندکی بعد به روشی که روشن نمی‌کند چگونه بود رساله‌های «شش اصل مراقبه» و «مرگ و زندگی» و «آرامش و عمل» و «دانش و هستی» به او الهام شد. این دو الهام را باید آغاز رسمی جدایی از علاویه الجزایر دانست. اگر شوان «شیخ» است پس دیگر در برابر کسی جز خداوند پاسخ‌گو نیست! 2️⃣ رابطه شوان با در لوزان در سال 1943 به پایان رسید یا به تعبیر شوان به «عشق کیهانی به معشوق» فراروئید. پنج سال بعد (مه 1949)، شوان 42 ساله برای اولین بار ازدواج کرد. زنش، «کاترین فی‌یر» دختر 25 ساله دیپلماتی سوئیسی و عضو طریقت شوان بود. گویا ازدواج با کاترین نیز بر اساس انجام گرفت! از جنس همان الهام هایی که شوان را «مسلمان» و سپس «شیخ» کرد!! 3️⃣ را زنی جاه‌طلب می‌دانند که دخالت‌هایش مطبوع پیروان شوان نبود. اندکی پس از ازدواج، اعضای طریقت را مجبور کرد آپارتمان بزرگ‌تری برای «شیخ» تهیه کنند و در سال 1953 به آپارتمان جدید در پولی، حومه لوزان، مشرف بر دریاچه ژنو (دریاچه لمان)، نقل مکان کرد. می‌گویند در وجوهاتی که شوان به‌نام «زکات» می‌گرفت تصرّف می‌کرد. 3️⃣ کاترین نقاش بود و شوان را، که تا آن زمان شعر می‌گفت، مجبور کرد به‌طور جدّی کند. یکی از اولین نقاشی های شوان تصویر دو سرخپوست آمریکایی است: یکی با لباس و دیگری برهنه. این نقاشی را این‌گونه تفسیر می‌کنند که پوشیده نماد «ظاهر» است و برهنه نماد «باطن». 4️⃣ علاقه شوان به آمریکا بیش‌تر به تأثیر از تحقیقات «جوزف اپس براون» بود. براون محققی برجسته بود و مؤلف کتاب‌هایی درباره آئین‌های رازآمیز و نمادین سرخپوستان، که مشهورترین آن‌ها «چپق مقدس» است. براون مسلمان و عضو طریقت علاویه بود و کتاب‌های خود را برای شوان می‌فرستاد. 5️⃣ شوان در پاریس با سرخپوستی آمریکایی به‌نام دوست شد. یلوتیل و هیئت همراه او برای نمایش آئین دینی سرخپوستان شمال آمریکا، موسوم به «رقص خورشید» به پاریس رفته بودند. یلوتیل از پاریس به لوزان رفت و میهمان شوان شد. این دوستی تداوم یافت و علاقه شوان را به دین سرخپوستان آمریکا افزایش داد. 6️⃣ شوان در تابستان 1959 به دعوت یلوتیل برای اولین بار به آمریکا سفر کرد و بار دوم در سال 1963. او در این سفرها به میان سرخپوستان رفت و در مناسک آن‌ها حضور یافت. شوان مدعی است به این سفرها رفت برای نجات دادن سرخپوستان آمریکا از ، ولی، چنان‌که خواهیم دید، تأثیر مناسک دینی سرخپوستان شمال آمریکا بر شوان بیش از تأثیر شوان بر آن‌ها بود! 7️⃣ به‌نوشته سجویک، شوان و کاترین در سفر سال 1959 طی مراسمی نمادین به‌عنوان عضو قبایل سرخپوست سو، یا به تعبیر خود ایشان «ملّت بزرگ سو» پذیرفته شدند. شوان «ویساپی ویاکپا» (ستاره درخشان) و کاترین «ووان وینیان» (زن هنرمند) نام گرفتند. درباره پیوند فزاینده شوان با سرخپوستان سو در دوران پایانی زندگی شوان سخن خواهیم گفت. ✍️ عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter