✡ داستان آن پادشاه جهود که نصرانیان را میکشت از بهر تعصب!
🎯 تمثیلی از مکر #یهودیان_مخفی و وظیفهی ما
📚 مولوی » مثنوی معنوی » دفتر اول
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» / مقدمه
1⃣ #مولوی در کتاب اوّل #مثنوی «داستان آن پادشاه جهود که نصرانیان را میکشت از بهر تعصب» نقل کرده است.
2⃣ توجه مولانا جلالالدین محمد بلخی به این داستان و پیامهای آن عجیب و نتیجهگیری آن عجیبتر و بس عبرتآموز است.
3⃣ نمیدانیم مولوی بر اساس کدام تجربهی تاریخی و با چه هدفی این داستان را بیان کرده است. اما این داستان نحوهی فعالیت #یهودیان_مخفی را به زیبایی نشان میدهد.
📝 خلاصهی داستان از این قرار است:
.
✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» (١)
1⃣ حکمرانی یهودی است که اتباع او مسیحی شدهاند و وی با خشونت به قلعوقمع ایشان مشغول است:
🔸 بود شاهی در جهودان ظلمساز
🔸 دشمن عیسی و نصرانیگداز
🔹 عهد عیسی بود و نوبت آنِ او
🔹 جان موسی او و موسی جان او
🔸 شاه از حقد جهودانه چنان
🔸 گشت اَحْوَل، کالأمان یا رب امان
🔹 صد هزاران مؤمن مظلوم کُشت
🔹 که پناهم دین موسی را و پُشت
2⃣ این کشتارها نتیجه نمیدهد و روز به روز بر شمار گروندگان به آئین مسیح افزوده میشود تا سرانجام وزیر او خدعهای میاندیشد. وزیر به شاه توصیه میکند که به وی اتهام مسیحیشدن وارد کند و به این بهانه گوش و دست او را ببُرد و بینیاش را بشکافد و برای اعدام به پای طناب دار ببرد و سپس با شفاعت آزادش کند. بدینسان، وزیر به جایگاهی چنان احترامآمیز دست مییابد که بتواند در مسیحیان نفوذ کند و حتی در رأس ایشان جای گیرد:
🔸 گفت ای شه گوش و دستم را ببُر
🔸 بینیام بشکاف اندر حکم مُر
🔹 بعد زآن در زیرِ دار آور مرا
🔹 تا بخواهد یک شفاعتگر مرا
🔸 آن گهم از خود بران تا شهرِ دور
🔸 تا دراندازم در ایشان شرّ و شور
3⃣ شاه طبق نقشهی فوق عمل میکند و وزیرِ دست و گوش بریده و بینی شکافته را به اتهام مسیحیشدن به میان نصرانیان میراند و وزیر خود را قربانیِ گروش به دین عیسی و عالِم به اسرار آن جا میزند:
🔸 پس بگویم من به سِرّ نصرانیم
🔸 ای خدای رازدان میدانِیَم
🔹 شاه واقف گشت از ایمان من
🔹 وز تعصب کرد قصد جان من
🔸 گر نبودی جان عیسی چارهام
🔸 او جهودانه بکردی پارهام
🔹 بهر عیسی جان سپارم سَر دهم
🔹 صد هزاران منّتش بر خود دهم
🔸 جان دریغم نیست از عیسی ولیک
🔸 واقفم بر عِلم دینش نیک نیک
🔹 حیف میآید مرا کآن دین پاک
🔹 در میان جاهلان گردد هلاک
🔸 شکر ایزد را و عیسی را که ما
🔸 گشتهایم آن دین حق را رهنما
🔹 از جهود و از جهودی رستهام
🔹 تا به زُنّاری میان را بستهام
🔸 دور دور عیسِي است ای مردمان
🔸 بشنوید اسرار کیش او به جان
4⃣ بدینسان، یهودیِ خدعهگر در میان مسیحیان جایگاهی رفیع مییابد:
🔸 صد هزاران مرد ترسا سوی او
🔸 اندک اندک جمع شد در کوی او
🔹 او بیان میکرد با ایشان به راز
🔹 سرّ انگلیون و زِنّار و نماز
🔸 او بهظاهر واعظ احکام بود
🔸 لیک در باطن صفیر و دام بود
🔹 دل بدو دادند ترسایان تمام
🔹 خود چه باشد قوّت تقلید عام
🔸 در درون سینه مِهرش کاشتند
🔸 نایب عیسیش میپنداشتند!
5⃣ وزیر ۶ سال در میان مسیحیان زیست و با تزویر به مولا و مقتدای ایشان بدل شد. تا سرانجام شاه به او پیام داد که: "وقت آمد، زود فارغ کن دلم."
.
✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» (٢)
1⃣ در این زمان مسیحیان به ١٢ گروه تقسیم میشدند که در رأس هر دسته امیری بود و جملگیِ ایشان و قومشان وزیر را رهبر معنوی خود میدانستند.
2⃣ وزیر بهدستور شاه ابتدا برای هر یک از سران ١٢گانهی فوق طوماری از احکام عیسی نوشت که با طومار دیگری متناقض بود و بدینسان در میان مسیحیان تفرقه انداخت و ایشان را به ١٢ جناح معارض و معاند بدل کرد:
🔸 ساخت طوماری بهنام هر یکی
🔸 نقش هر طومار دیگر مسلکی
🔹 حکمهای هر یکی نوعی دگر
🔹 این خلاف آن ز پایان تا به سر
🔸 در یکی راه ریاضت را و جوع
🔸 رکن توبه کرده و شرط رجوع
🔹 در یکی گفته ریاضت سود نیست
🔹 اندرین ره مَخلَصی جز جود نیست
🔸 در یکی گفته که جوع و جود تو
🔸 شرک باشد از تو با معبود تو
3⃣ چون وزیر از طریق این طومارهای متناقض اسباب تفرقه در مسیحیان و انشعاب ایشان به فرقهها و جناحهای متخاصم را فراهم ساخت، مکر نهایی را آغاز نمود:
4⃣ او بهناگاه دست از موعظه برداشت و در خلوت به ریاضت نشست. روزها گذشت، مریدان به تب و تاب افتادند و از فراق وی لابه و زاری سر دادند:
🔸 خلق دیوانه شدند از شوق او
🔸 از فراق حال و قال و ذوق او
🔹 لابه و زاری همی کردند و او
🔹 از ریاضت گشته در خلوت دو تو
5⃣ سرانجام، مریدان دست تضرع به سوی او برداشتند که ما را از فیض خود محروم نکن:
🔸 از سر اکرام و از بهر خدا
🔸 بیش از این ما را مدار از خود جدا
🔹 ما چو طفلانیم و ما را دایه، تو
🔹 بر سر ما گستران آن سایه، تو
🔸 ما به گفتار خوشت خو کردهایم
🔸 ما ز شیر حکمت تو خوردهایم
🔹 الله الله این جفا با ما مکن
🔹 خیر کن، امروز را فردا مکن
6⃣ وزیر پاسخ میدهد که جانم با شماست لیک این خلوت و ریاضت بهدستور عالم غیب است و چارهای ندارم:
🔸 من نخواهم شد از این خلوت برون
🔸 زآنک مشغولم به احوال درون
.
✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» (٣)
1⃣ اصرار سران ١٢گانهی مسیحیان مکرر میشود و اِبرام وزیر در نشکستن خلوت و ریاضت استوار و پا برجا است. تا سرانجام به مریدان پیام میدهد که قصد رخت بربستن از این جهان و سفر به نزد عیسی دارد:
🔸 که مرا عیسی چنین پیغام کرد
🔸 کز همه یاران و خویشان باش فرد
🔹 روی در دیوار کن، تنها نشین
🔹 وز وجود خویش هم خلوت گزین
🔸 الوداع ای دوستان من مردهام
🔸 رَخت بر چارُم فلک بر بُردهام
🔹 پهلوی عیسی نشینم بعد از این
🔹 بر فراز آسمان چارُمین
2⃣ وزیر سپس یکایک رهبران دوازدهگانه مسیحیان را فرامیخواند، در تنهایی هر یک را خلیفهی خویش میکند و فرمان میدهد که هرکسِ دیگر مدعی خلافت شد او را بیهیچ تردید بکُش یا زندانی کن:
🔸 وآنگهانی آن امیران را بخواند
🔸 یک به یک تنها به هر یک حرف راند
🔹 گفت هریک را بدینِ عیسوی
🔹 نایب حق و خلیفه من تویی
🔸 وآن امیرانِ دگر اتباع تو
🔸 کرد عیسی جمله را اشیاعِ تو
🔹 هر امیری کو کِشَد گردن، بگیر
🔹 یا بکُش یا خود همی دارش اسیر
🔸 لیک تا من زندهام این وا مگو
🔸 تا نمیرم این ریاست را مجو
3⃣ سپس، وزیر چهل روز دیگر در خلوت نشست و سرانجام خود را کشت:
🔸 بعد از آن چل روز دیگر در ببست
🔸 خویش کُشت و از وجود خود بِرَست
4⃣ بعد از مرگ وی غوغا و فتنه در میان مسیحیان افتاد و اُمَرا و اتباعشان، که هریک خود را طبق فرمانها و طومارهای وزیر، خلیفهی بر حق میدانستند، به قتل و هدم یکدیگر مشغول شدند:
🔸 چونک خلق از مرگ او آگاه شد
🔸 بر سر گورش قیامتگاه شد
🔹 خلق چندان جمع شد بر گور او
🔹 مو کنان جامه دران در شور او
🔸 بعدِ ماهی گفت خلق: ای مهتران
🔸 از امیران کیست بر جایش نشان
🔹 یک امیری زان امیران پیش رفت
🔹 پیش آن قوم وفااندیش رفت
🔸 گفت اینک نایب آن مرد، من
🔸 نایب عیسی منم اندر زمن
🔹 اینک این طومار برهان مناست
🔹 کین نیابت بعد از او مال مناست
🔸 آن امیر دیگر آمد از کمین
🔸 دَعویِ او در خلافت بُد همین
🔹 آن امیرانِ دگر یک یک قطار
🔹 برکشیده تیغهای آبدار
🔸 هر یکی را تیغ و طوماری بهدست
🔸 در هم افتادند چون پیلانِ مست
🔹 صد هزاران مردِ ترسا کشته شد
🔹 تا ز سرهای بریده پُشته شد
🔸 تخمهای فتنهها کو کشته بود
🔸 آفت سرهای ایشان گشته بود
5⃣ بدینسان، انهدام مسیحیان، که با سرکوب و جنگ و خونریزیِ «شاه یهودیه» ممکن نشده بود، با خدعهی وزیر او به فرجام رسید!
.
✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» (۴)
🎯 یهود؛ بازندهی نهایی
1⃣ مولانا، بهرغم این مکر شیطانیِ عجیبِ شاه و وزیر #یهودی، ایشان را احمق و جاهل و بازندهی نهاییِ بازی میداند که بهظاهر در آن برندهاند، زیرا از حکمت و "سببسوزی" خداوند غافلاند:
🔸 همچو شَه نادان و غافل بُد وزیر
🔸 پنجه میزد با قدیمِ ناگزیر
🔹 با چنان قادرْ خدایی کز عدم
🔹 صد چو عالَم هست گرداند به دَم
🔸 صد چو عالِم در نظر پیدا کند
🔸 چون که چشمت را به خود بینا کند
🔹 صد هزاران نیزهی فرعون را
🔹 درشکست از موسیئی با یک عصا
🔸 صد هزاران طبِّ جالینوس بود
🔸 پیش عیسی و دَمَش افسوس بود
🔹 صد هزاران دفتر اشعار بود
🔹 پیش حرف امییاش عار بود
🔸 با چنین غالبْ خداوندی کسی
🔸 چون نمیرد گر نباشد او خَسی
🔹 بس دل چون کوه را انگیخت او
🔹 مرغ زیرک با دو پا آویخت او
🔸 چند گویی من بگیرم عالَمی
🔸 این جهان را پُرکنم از خود هَمی
🔹 گر جهان پُر برف گردد سر به سر
🔹 تابِ خُور بگدازدش با یک نظر
🔸 وزر او و صد وزیر و صد هزار
🔸 نیست گرداند خدا از یک شرار
🔹 عین آن تخییل را حکمت کند
🔹 عین آن زهرآب را شربت کند
🔸 آن گمانانگیز را سازد یقین
🔸 مِهرها رویاند از اسباب کین
🔹 پرورد در آتش ابراهیم را
🔹 ایمنیِ روح سازد بیم را
🔸 از سببسوزیش من سوداییم
🔸 در خیالاتش چو سوفسطاییم
.
✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» (۵)
🎯 وظیفهی ما چیست؟
1⃣ و سرانجام، پیام حکیمانهی مولانا توجه به "موش"هایی است که مدام، انبارِ اندوختهها و حاصل تلاش ما را تهی میکنند!
2⃣ ما بیتوجه به ایشان، باز انبار خود را پر میکنیم و دگر باره آن را تهی مییابیم!
3⃣ بهعبارت دیگر، "دفع شَرّ موش" اولویّتی است که بدون انجام آن نمیتوان به هیچ اقدام سازنده پرداخت:
🔸 ما درین انبار گندم میکنیم
🔸 گندمِ جمعآمده گم میکنیم
🔹 مینیندیشیم آخر ما به هوش
🔹 کین خلل در گندمست از مکر موش
🔸 موش تا انبار ما حفره زدست
🔸 وز فنش انبار ما ویران شدست
🔹 اوّل ای جان دفع شَرّ موش کن
🔹 وآنگهان در جمع گندم جوش کن
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📚 عناوین مجموعه کتب: «تاریخ فرهنگی قبیلهٔ لعنت»، نوشتهٔ: «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی»
1⃣ بنمایهٔ رویگردانی از خدا
2⃣ کاهنان معبد جادو
3⃣ بنیاسرائیل و پیامبری
4⃣ الیگارشی حاخامی، تلمود و کابالا
5⃣ ادوار رفته بر مسیحیت
6⃣ شوالیههای معبد و بنیانهای فراماسونری
7⃣ فراماسونری در صحنهٔ حیات سیاسی، اجتماعی ملتها
8⃣ ایلومیناتی؛ سیزده خاندان تاجدار، سیزده خط خونین
✍ مجموعه کتب فوق، از بهترین مراجع «یهودشناسی» به زبان پارسی است که یک دوره از آن توسط مؤسسه فرهنگی موعود و استاد شفیعی سروستانی به اندیشکده مطالعات یهود هدیه شده است. خرید این مجموعهٔ نفیس را به دوستان کانال سفارش میکنیم.
👈 ان شاء الله خلاصهٔ مطالب مهم این کتب به مرور در سایت و کانالهای اندیشکده منتشر خواهد شد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز شنبه
🌞 ١٢ بهمن ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ۶ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ١ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ۶ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ آغاز دههٔ مبارک فجر انقلاب اسلامی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل و پیامبری
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل و پیامبری (١)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول
1⃣ سیر تحوّل و اندیشه و عمل شیطان، به ماجرای #بنیاسرائیل و پیامبران مبعوث شدهی این خاندان که رسید، مقطع مهمی از حیات بشر در عرصهی زمین آغاز شد که نقش و اثر آن تا آن روز که بشر، سیر و سفر در عرصهی تاریخ را تجربه خواهد کرد، از یادها نخواهد رفت.
2⃣ «بنیاسرائیل»، نشانشده و حامل مأموریتی بودند که متأسفانه، بهدلایل مختلف که در این سلسله مقالات – به تفصیل، بهنحوی محقّقانه و بیطرفانه – مورد بررسی قرار گرفته است و بهرغم مجاهدت همهٔ انبیای عظیمالشأن الهی و مؤمنان مجاهد همراه ایشان، در میانهٔ راه، از رفتن و به انتها رساندن وظیفه و مأموریت محوّله بازماندند.
3⃣ مطالعهٔ وقایع رفته بر بنیاسرائیل، پرده از بسیاری از سنّتهای ثابت تاریخی کنار میزند؛ چنانکه شناسایی همهٔ نامداران آنها در مقاطع مختلف، اسرار بسیاری از رخدادهای بعدی را برملا میسازد.
4⃣ این مقالات، گفتوگوی خود را از وقایع رفته بر حضرت شیخالانبیاء ابراهیم خلیلالرحمان (ع) آغاز میکند و گام به گام، تا به عصر پیامبری حضرت موسی (ع) و مأموریتی که سایر انبیای این قوم بر دوش کشیدند، به پیش میآید. شکلگیری #فرهنگ-معبدی و جلای بابلی #اسباط بنیاسرائیل، خوانندهٔ پژوهشگر را با یکی از مهمترین نقطهعطفهای تاریخی #قبیله_لعنت مواجه میسازد.
5⃣ #پراکندگی در میان اقوام و ملل و تبدیل شدن به مَثل اعلای تمرّد و سرپیچی، روزیِ مقدّر بنیاسرائیل نبود؛ اما همهٔ آنچه که خود کِشتند، کشتزار تاریخ، روزگاری آکنده از فسردگی و انتظاری سخت برای دیدار نجاتبخشی دیگر را در فرصتی دیگر، برایشان به ثمر نشاند.
✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌍 مسیر مهاجرت حضرت ابراهیم (ع) و فرزندانش
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل و پیامبری (٢)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول
1⃣ در مسیر پر فراز و نشیبِ گفتوگو از #قبیله_لعنت، به #بنیاسرائیل و پس از آن به #یهود میرسیم و تاریخ بلند قومی که بی هیچ تردید طیّ بیش از چهارهزار سال گذشته، نقش عمدهای را در شکلگیری بسیاری از جریانات فرهنگی و تمدّنی اقوام و ملل ایفا نموده است.
2⃣ بدون شناسایی آنچه که بر این قوم رفته و آنچه که از قِبَل این قوم بر سایر اقوام رفته است، امکان ارائهٔ تحلیلی جامع از موقعیّت کنونیِ فرهنگی و تمدّنیِ انسان حاضر و عصر معاصر وجود ندارد.
3⃣ #اسرائیل، یکی از نامهای حضرت یعقوب نبی (ع) فرزند اسحاق (ع) بود. بدینسبب به کلّیه انبیایی که بعداً از نسل حضرت یعقوب (ع) پا بر عرصهٔ تاریخ گذاردهاند، «بنیاسرائیل» گفته شد و در مقابل، به پیامبرانی که از فرزندان حضرت اسماعیل (ع) مبعوث گردیدند، #بنیاسماعیل اطلاق میشود.
4⃣ آغاز تاریخ قوم «بنیاسرائیل»، به دورهٔ حیات جدّ اعلای آنها، حضرت ابراهیم (ع) برمیگردد. حضرت ابراهیم (ع) حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، خانوادهٔ خود را به #کنعان آورد.
✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌍 مسیر مهاجرت حضرت ابراهیم (ع) و فرزندانش
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل و پیامبری (٣)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول
1⃣ آلبر ماله، دربارهٔ سکنای اوّلیهٔ #بنیاسرائیل مینویسد:
✍ ملّت یهود قوم کوچکی از بنیسام بوده و اصلاً از «کلده» آمده. قبایل آن، مدّتها در بیابانهایی که فیمابین «بینالنهرین» و «فلسطین» و «مصر» واقع شده، به حالت چادرنشینی، عمری به سر آورده بودند و به همان وضع چادرنشینان صحرای «آفریقا» زندگی میکردند. به این معنی که به درّههای پر آب و علف میرفتند و چون مراتع آنها رو به تمامی میگذاشت، تغییر جا میدادند و مخصوصاً در اطراف فلسطین و مصر میگشتند؛ زیرا زمین پربرکت آن صفحات، پسند خاطرشان افتاده بود موقعی هم که در فلسطین جاگیر شدند، باز به قبایل منقسم بودند و فقط حدود هزار سال قبل از میلاد، سلطانی برای خود برگزیدند.
2⃣ «بنیاسرائیل» را #عبرانی نیز میخوانند. برخی دانشمندان معتقدند که نام «عبرانی» را «کنعانیان»، پس از ورود حضرت ابراهیم (ع) به سرزمین «کنعان» به ایشان دادهاند و وی را عبرانی خواندهاند که بعدها جزو القاب این حضرت شد و لقب یاد شده در خاندان وی باقی ماند. عبرانی از ماده «عَبَرَ» بهمعنای گذر کردن از نهر میآید، به اعتبار اینکه، حضرت ابراهیم (ع) از «رود فرات» عبور کرد و وارد «کنعان» شد، این لقب را به ایشان دادند.
3⃣ بنا به گزارشهای تاریخی، زادگاه ابراهیم (ع) در «اور» کلدانیان بود، پس از مهاجرت جمعیِ قومش به «حرّان» و سپس به «فلسطین»، در آنجا سکنا گزید. فرزندان و نوادگان او، اسحاق و یعقوب نیز در کنعان ساکن بودند.
4⃣ حضرت ابراهیم (ع) از تبار سام فرزند نوح (ع) بود و در حوالی سال ۱۹۰۰ق.م. در شهر «اور» بهدنیا آمد. او از اور، به «حرّان» و از آنجا، به کنعان مراجعت کرد.
✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌍 مسیر مهاجرت حضرت ابراهیم (ع) و فرزندانش
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل و پیامبری (۴)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول
1⃣ شریعت حضرت ابراهیم (ع) #دین_حنیف بود. حنیف از مادّه حنف بهمعنای برگشتن از گمراهی به استقامت و راه راست است.
2⃣ خداوند متعال در سورهٔ «آل عمران» دربارهٔ حضرت ابراهیم (ع) میفرماید:
✍ «ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی؛ بلکه بر دین حنیف (حقگرا) و تسلیم خدا بود و از مشرکان نبود.»
3⃣ سخن دیگر این است که هرکس به امر خدا، تسلیم باشد و هیچ مخالفتی نکند، حنیف است.
4⃣ در نزد عرب، هرکس بر دین ابراهیم (ع) بود، به او حنیف میگفتند و بتپرستان نیز در زمان جاهلیّت خود را حنیف و پیرو دین ابراهیم (ع) میانگاشتند؛ اما پس از بعثت پیامبر (ص) و مطرح شدن دین اسلام، پیروان اسلام، حنیف نامیده شدند؛ اما اینکه حنیف بر عربهای بتپرست نیز اطلاق میشد، به این دلیل بود که آنان از دستورهای آیین ابراهیمی فقط به دو سنّت ختنه و حجّ پایبند بودند و آن را برای حنیف بودن، کافی میدانستند.
5⃣ واژههای «حنیف» و «حنفا» به کرّات در «قرآن کریم» آمده است. حنیف ده مرتبه و حنفا دو مرتبه ذکر شده است. مراجعه به آیات یاد شده نشان میدهد که حنفا به اشخاص با ایمان، پاک و حقجو گفته میشده که ایمان آنان با اخلاص به یکتاپرستی و دوری از شرک و اندیشه های فاسد همراه بوده است.
6⃣ علامه طباطبایی (ره) در توضیح کلمهٔ حنیف بیان میکند که:
✍ حنفا برگرفته از مادّهی حنف بهمعنای متمایل شدن و انحراف از دو حالت افراط و تفریط، بهسوی اعتدال است؛ لذا خداوند اسلام را بدین جهت حنیف خوانده است که به خلق دستور میدهد، در تمامی امور حدّ وسط را رعایت نموده و از انحراف بهسوی افراط و تفریط بپرهیزند.
✍ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
📚 منبع: کتاب «تاریخ فرهنگی قبیله لعنت»، جلد٣، بنیاسرائیل و پیامبری، نوشته: اسماعیل شفیعی سروستانی، صفحات ١٩-٢٨
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10404
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز یکشنبه
🌞 ١٣ بهمن ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٧ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ٢ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٧ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ مرگ #هربرت_ساموئل، اولین کمیسر عالی در فلسطین و از فعالان برجسته و نامدار یهودیت صهیونیستی، ملقّب به شاه ساموئل! (١٩۶٣م)
2⃣ مرگ #برتراند_راسل، فیلسوف انگلیسی خداناباور (١٩٧٠م)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز دوشنبه
🌞 ١۴ بهمن ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٨ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ٣ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٨ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ مرگ #وودرو_ویلسون بیستوهشتمین رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا (١٩٢۴م)
2⃣ استودیوی انیمیشن #پیکسار توسط #استیو_جابز در کالیفرنیا تأسیس شد (١٩٨۶م)
🌍مناسبتهای عبری
1⃣ آغاز هفتهٔ برگزاری جشن #ایلانوت (درختکاری)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز سهشنبه
🌞 ١۵ بهمن ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٩ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ۴ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٩ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ تأسیس شبکهٔ اجتماعی #فیسبوک توسط #مارک_زاکربرگ یهودی (٢٠٠۴م)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مؤسس و مدیرعامل یهودی فیسبوک
1⃣ #مارک_زاکربرگ مؤسس #فیسبوک، زمانی سیوپنجمین و جوانترین ثروتمند دنیا بود. او اکنون نیز فقط ٣۵سال دارد. وی در سال ٢٠١٠ از سوی مجله تایمز بهعنوان مرد سال انتخاب شد.
2⃣ سایت «یهودی یا غیریهودی» [Jew or not Jew] جایی برای تعیین یهودی بودن یا نبودنِ مشاهیر دنیا براساس بررسی شواهد و معیارهای چندگانه است. این سایت، نمرهی ١٣ از ١۵ را به مارک زاکربرگ اختصاص داده است و معنای آن این است که زوکربرگ یک #یهودی است.
3⃣ زاکربرگ در یک خانوادهی یهودی آمریکایی متولد شده است و قاعدتاً خود وی نیز باید یهودی باشد، اما او اظهار داشته که «خداباور» نیست. البته این موضوع در ادعای این نوشتار خللی وارد نمیکند چون ما یهودیانی از این دست را خوب میشناسیم. (بخشی از یهودیان دنیا، خداناباور هستند، که قبلاً دربارهاش توضیح دادهایم.)
4⃣ در فهرستی که روزنامهی اسرائیلی جروزالم پست از ۵٠ نفر از تأثیرگذارترین یهودیان دنیا ارائه کرد، مارک زاکربرگ در رتبهی چهارم (سه رتبه پس از بنیامین نتانیاهو نخستوزیر اسرائیل که نفر اول فهرست بود) قرار داشت.
5⃣ زاکربرگ بههمراه مدیران چندین شرکت بزرگ اینترنتی در فوریه سال ٢٠٠٨ توسط سران رژیم صهیونیستی به مناسبت شصتمین سال تأسیس این رژیم اشغالگر، به کنفرانس بینالمللی اورشلیم دعوت شد. موضوع این کنفرانس، بررسی آیندهی تکنولوژی در جهان و بهخصوص بحث و بررسی پیرامون تأثیراتی که جامعهی جهانی #یهود و #اسرائیل از این تحولات میپذیرند، بود.
🌇 عکس زیر وی را در حالی نشان میدهد که کلاه مخصوص یهودیان، #کیپا [Kippah] را بر سر دارد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ فیسبوک ابزار گسترش صلح به شیوهٔ یهود
1⃣ #شیمون_پرز رئیسجمهور سابق رژیم صهیونیستی در بازدیدی که از شرکت شبکهی اجتماعی #فیسبوک در منلو پارک [Menlo Park] کالیفرنیا داشت، فیسبوک را بهعنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات اجتماعی ستود.
2⃣ پرز ٨٨ ساله، صفحهی شخصی رسمی خود را بر روی این سایت بهراه انداخت تا به گفتهی وی بدینوسیله بین او و اعراب در سراسر دنیا گفتوگویی ایجاد شود.
3⃣ همچنین او یکی از دلایل بازدید خود را از فیسبوک، ملاقات با #پسر_خوب_یهودی، #مارک_زاکربرگ دانست!
4⃣ او در مصاحبهای زنده که با فیسبوک انجام داد، در پاسخ یکی از مهندسان فیسبوک که پرسید فیسبوک برای ارتقای صلح در خاورمیانه چه کاری میتواند انجام دهد، گفت:
👈 «شما میتوانید مردم را قانع کنید که هیچ دلیلی برای تنفر وجود ندارد!»
5⃣ پرز در صفحهی فیسبوک خود برای گفتوگو با دیگران نوشت:
👈 «گفتوگو را آغاز کنید و از یکدیگر بپرسید مگر چه تفاوتی بین #اسرائیل و دیگر کشورها هست؟ ما مشکلات مشابهی داریم.»
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter