💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم)
🌐 جاسوسان در تهران (3)
1⃣ مثلث سرویسهای جاسوسی MI6 ، CIA و #موساد به شدت در وزنکشی جریانهای سیاسی ایران دچار خطای استراتژیک و اشتباه محاسباتی بودند. بازتاب این خطاها چهارشنبه 12 بهمن 1374 روی تیتر عجیب صفحه اول #روزنامه_گاردین به چشم میخورد: «لوتر ایرانی پایههای اسلام را به لرزه درآورده است.» این روزنامه انگلیسی مدعی بود: «آینده خاورمیانه در دستان دکتر سروش و پیروان اوست.» و بدتر از این، مینویسد: «آن مرد معقول و متین (سروش) پایههای دین اسلام را که یک میلیارد نفر پیرو دارد، به لرزه درآورده است!» گاردین گزارش خود را خیلی آماتور به پایان بُرد و حتی دست به پیشبینی شگفتانگیزی هم زد:
2⃣ ترکیب گفتههای #عبدالکریم_سروش هماکنون از چارچوب «مذهب» فراتر رفته و بحث درباره «تغییرات سیاسی» را نه تنها در «ایران» بلکه در «کل خاورمیانه» فراهم آورده است؛ ...از نظر سروش، یک جمهوری ایدهآل اسلامی به وسیله «رهبران غیرمذهبی» اداره میشود، نه به وسیلهی روحانیون. سروش عملاً نقش «جدایی مذهب و دولت» (سکولاریسم) را تثبیت میکند و این برای دین اسلام یک تغییر مسیر «حیرتآور» است.
3⃣ حوالی عصر 15 مرداد 1375 #حامد_الگار از بزرگترین اسلامشناسان معاصر و استاد دانشگاه برکلی از آمریکا با #حسین_شریعتمداری تماس گرفت. او از مدیر مسئول کیهان به سبب خط مشیاش در نقد جریانهای روشنفکری سپاسگزاری کرد و افزود:
4⃣ آقای شریعتمداری! من نامه «حمایت 5 اسلامشناس برجسته از دکتر سروش» را که اخیراً #ماهنامه_کیان چاپ کرده، اصلاً امضاء نکردهام. آقایان در «کیان» کار بسیار غیراخلاقیای کردند و من به دنبال راهی بودم تا این تکذیب را برای همه روشن کنم و بگویم که این نامه را امضاء نکردهام... در آخر هم کیان راضی نشد که جوابیه مرا چاپ کند؛ گفتند چون «خیلی به ضررمان تمام میشود!»
5⃣ صبح 16 مرداد 1375 و فردای این تماس تلفنی، پرفسور حامد الگار با ارسال نامهای از طریق فکس خطاب به «نماینده رهبر انقلاب در کیهان» رویکرد او را مجدداً ستایش و تصدیق کرد. الگار از شریعتمداری خواست تا نامهاش را در #روزنامه_کیهان به چاپ رساند. او در مهمترین بخش نوشتار خود نتیجه گرفت:
6⃣ این افراد در #ماهنامه_کیان زیر پردهی #روشنفکری و #تجدد و #اصلاح_دینی در پی #براندازی اساس جمهوری اسلامی هستند.
7⃣ مدیران ماهنامه کیان هیچ جواب قانعکنندهای را برای این رسواییهای پیاپی و «جعل امضاء» حامد الگار پای «بیانیه حمایت از سروش» نداشتند، ولی ماهنامه پر (چاپ آمریکا) به سرعت به دفاع از #روشنفکران_دینی پرداخت؛ نشریهای که گردانندگان آن #ایرانیتبارهای_صهیونیست مانند رویا حکاکیان و همسرش رامین احمدی هستند و به نحوی علنی با لابیهای امنیتی #اسرائیل در آمریکا برای براندازی نرم جمهوری اسلامی تعامل دارند. ماهنامه پر در شماره 127 خود دلیل پشتیبانی #لابیهای_یهودی خارجی را از سروش شرح داد و خیلی واضح و روشن نوشت:
8⃣ در پروژه #جامعه_مدنی که #روشنفکران_سکولار در ایران دنبال میکنند، به هیچوجه بحث علمی و فلسفی موضوعیت ندارد. اینکه آنان #بیسواد هستند یا نه، مهم نیست، بلکه فرجام پروژه آنان مهم است؛ چون «نتایج ناشمرده، پنهانی و خطرناکی» برای حکومت اسلامی ایران دارد.
9⃣ درست در نیمهی دههی 1370 #روشنفکران_دینی در ائتلاف با احزابی مانند #کارگزاران سازندگی، #سازمان_مجاهدین انقلاب اسلامی و #مجمع_روحانیون_مبارز یک چهرهی سیاسی را که «زوج فکری» عبدالکریم سروش به شمار میرفت، به میدان رقابت انتخاباتی فرستادند. #سیدمحمد_خاتمی کاندیدای ریاست جمهوری شد و سرانجام بر رقیب اصلی خود علیاکبر ناطق نوری فائق آمد، اما آیا چنانکه معاون وزارت امور خارجه آمریکا تابستان 1375 در مقدمهی گزارش شورای روابط خارجی نوشت «این جریان که بخشی از یک حرکت فراگیرتر جهت متلاشی کردن اقتدار دینی جمهوری اسلامی است» میتوانست به فروپاشی حکومت ایران بینجامد؟
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم)
🌐 جاسوسان در تهران (3)
1⃣ کمتر از 5 سال همه چیز دود شد و به هوا رفت. با آغاز دههی 1380، پس از آنکه #سعید_حجاریان صراحتاً به #سیدمحمد_خاتمی گفت اصلاحات به سبب «فقدان نیروی اجتماعی» در حال فروپاشی است و عنقریب #اصلاحات در ایران خواهد مُرد، مسئله رهبری اصلاحات در ایران در میان جامعه شناسان سیاسی مانند #آلن_تورن موسس مرکز مطالعات جنبشهای اجتماعی و استاد دانشگاه پاریس به یک دغدغهی مهم بدل گشت.
2⃣ تورن که 10 روز از زمستان 1380 را در تهران سپری کرد و با اعضاء گروهک نهضت آزادی ایران مانند #غلامعباس_توسلی و جامعهشناسان سکولار چون #فرهاد_خسروخاور جلسات متعددی داشت، پیرامون نقش رییس جمهور خاتمی با سعید حجاریان همداستان بود:
3⃣ تورن گفت: میان ساخت «دولت» و #جامعه_مدنی در ایران یک نوع خلاء وجود دارد. هیچ چهره مشخصی برای پرکردن این خلاء نیست. در واقع، هیچ «گاندی» یا شخصیتی مثل او وجود ندارد. به جای آنکه بگوییم این جامعه با «بنبست» مواجه شده، من متقاعد شدهام که بنبست در «سطوح بالای جامعه» (نخبگان) است. ما متوجه نمیشویم چرا رئیس جمهور خاتمی که با این آرای بسیار بالا انتخاب شده، ظرفیت عملش هیچگونه افزایشی پیدا نکرده است؟! این پیروزی سیاسی یک زندگی جدید در کالبد جامعه دمید، اما باعث «نوشدن نظام سیاسی ایران» نشد.
4⃣ بعدها #ولیرضا_نصر (مشاور ویژه جرج بوش در امور خاورمیانه و فرزند سیدحسین نصر) و #علی_قیصری (تاریخدان سیاسی مقیم آمریکا) با انتشار رسالهای تاریخی به نام «بحث دموکراسی در ایران» در ژورنال پژوهشهای خاورمیانه برای واشنگتن به همین نتیجه رسیدند. آنان صراحتاً نوشتند جنبش دموکراسی در ایران دارای رهبر نیست! بخوانيد:
5⃣ خاتمی در دوره ریاست جمهوری خویش به رتبه چنین «رهبری» دست نیافت و از او دیگر بعید است که در ازای رهبری این جنبش به فراسوی چارچوب جمهوری اسلامی پا بنهد. فعالان سیاسی عرفیگرا و دانشجویان نیز تا به حال این جای خالی را پُر نکردهاند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5401
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 اصلاحات مُرد، زندهباد کودتا (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت چهارم)
🌐 جاسوسان در تهران (4)
1⃣ از فردای پیروزی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عمق #بحران_تاکتیک_و_استراتژی در اردوگاه #اصلاحات به عنوان «حزب حاکم» بیش از همیشه به چشم میآمد. به عنوان نمونه:
2⃣ از میانهی سال 1379، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بر ضرورت اتکاء به استراتژی #آرامش_فعال تاکید کرد و عملاً این استراتژی به جای ایدهی حجاریان (فشار از پایین، چانهزنی از بالا) نشست.
3⃣ با سقوط اسلوبودان میلوسویچ در یوگسلاوی در پی تظاهرات مردم، عزتالله سحابی از رهبران گروهک ملی – مذهبی از شیوهی #مقاومت_منفی در ایران سخن گفت و علیرضا علویتبار که با دبیر اطلاعاتی – سیاسی سفارت انگلیس در تهران ارتباط نزدیک داشت، پیشنهاد پیروی از #نافرمانی_مدنی را داد.
4⃣ عباس عبدی نیز اصلاحطلبان را به #خروج_از_حاکمیت فراخواند، چون با قرارگرفتن در «موضع نظام» نمیتوان در نقش #اپوزیسیون بازی کرد. پس اصلاحطلبان باید از مناصب دولتی استعفاء دهند تا #مشروعیت نظام را با مخاطره جدی مواجه کنند و ظرفیتهای استفاده از همهی امکانات #مقاومت_منفی را فراهم سازند..
5⃣ اما همهی این ایدهها شکست خورد!! چرا؟
6⃣ اکثر این پیشنهادات کپیبرداری از راهبردهای فروپاشی اروپای شرقی در پایان دهه 1980.م. بودند:
7⃣ #سعید_حجاریان هیچگاه نگفت که تاکتیک «فشار از پایین، چانهزنی از بالا» رونویسی آشکار از آراء #تیموتی_گارتناش نظریهپرداز MI6 است که برای سلسله #کودتاهای_مخملی اروپای شرقی ساخته شد!
8⃣ تاکتیکهای سحابی، علویتبار و گنجی برای «نافرمانی مدنی» و «مقاومت منفی»، یک قرائتِ آمریکایی از روش #مهاتما_گاندی به شمار میرفت كه نخستین بار #ماهنامه_کیان در اردیبهشت 1379 با ترجمه مقالهای از #رونالد_دورکین به چاپ رساند.
9⃣ تز #اصلاح_قانون_اساسی از هاشم آغاجری و عمادالدین باقی نیز که نوشتارهای #محسن_کدیور پیرامون «نظریه انتصابی ولایت مطلقهی فقیه» پشتوانهی آن معرفی میشد، به سبب آشفتگی ساختاری و تئوریک هیچ راهی به عرصه عمومی سیاست ایران نیافت.
🔟 همین طور پیشنهاد #رفراندوم از محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم سرنوشت بهتری از بقیه راهکارها نداشت.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 اصلاحات مُرد، زندهباد کودتا (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت چهارم)
🌐 جاسوسان در تهران (4)
1⃣ تکاپوهای جدید به سرعت آغاز شد و باز هم #سعید_حجاریان در اوج جدالها و بحرانهای درون حزبی به میدان آمد.
2⃣ او روز 7 شهریور 1380 نخستین سخنرانی جنجالیاش را در اردوی سالیانه دفتر تحکیم وحدت ایراد کرد؛ دههی 1380 را «دههی فعالیت معرفتی اصلاحطلبان» برای کسب قدرت نام نهاد و این عنوان را «راهبرد بنیادین جنبش دانشجویی» دانست:
3⃣ وقتی در «میدان معرفتی» کار میکنید، «منزلت اجتماعی» پیدا میکنید و اسوه میشوید و مردم به شما اقبال میکنند. جنبش دانشجویی کاملاً در کانون «معرفت» قرار دارد… بسیاری از رهبران و تئوریسینهای محبوب جنبش دانشجویی مثل #یورگن_هابرماس در عرصه معرفت حرفی برای گفتن داشتند و منزلت پیدا کردند؛ و اِلا اگر وارد عرصه قدرت میشدند، به سرعت حذف میشدند.
4⃣ این اولین بار بود که حجاریان در یک سخنرانی عمومی نام یورگن هابرماس فیلسوف آلمانی و نظریهپرداز مشهور #نافرمانی_مدنی را به زبان آورد و از او به مثابهی الگویی برجسته یاد کرد.
5⃣ اکنون حجاریان برنامهای جدید در ذهن داشت تا از شخصیتهایی مانند هابرماس برای بحرانزدایی از تئوری و عمل در سپهر اندیشهی #اصلاحات کمک بگیرد.
6⃣ براساس طرح جدید حجاریان که #عطاءالله_مهاجرانی در مقام رئیس مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها و به توصیه رئیس جمهور، مدیریت اجرای آن را پذیرفت، این مرکز در کنار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب مشارکت و حزب کارگزاران با مشارکت وزارت کشور برای تجدید ساختار معرفتی – ایدئولوژیک اصلاحات از سال 1380 تا سال 1384، از 7 فیلسوف برجستهی انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی و آلمانی برای سفر به ایران دعوت کردند!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 اصلاحات مُرد، زندهباد کودتا (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت چهارم)
🌐 جاسوسان در تهران (4)
1⃣ انقلاب زنانهی آلن تورن (Alain Touraine)
2⃣ ایران، یک بهشت ایدهآل برای جنبش دانشجویی دختران! این پیامِ سفر #آلن_تورن 76 ساله و نظریهپرداز پرآوازهی #جامعه_مدنی از پاریس به تهران بود که پایان زمستان 1380 به دعوت #عطاءالله_مهاجرانی رقم خورد و بسته پیشنهادیاش برای #اصلاحطلبان «خلق یک انقلاب زنانه در ایران» بود.
3⃣ او به عنوان تحلیلگری برجسته در زمینهی «جنبشهای اجتماعی اپوزیسیون» این ایده را در جلسات مشترکی با موسسه مطالعات وزارت امور خارجه، مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و سرانجام ضیافت شام سفارت فرانسه طرح کرد.
4⃣ تورن اعتقاد داشت «ایران، مکان ایدهآلی برای دانشجویان و جنبشهای دانشجویی به خصوص جنبش دانشجویی دختران است»، چون این جنبش نظرگاه خاصی در مورد یک مشکل اجتماعی دارد؛ تحصیل کردهاند، مدرن فکر میکنند، تفکراتشان شکلی جهانی دارد و در پی ایجاد نهادهای سیاسی جدید هستند.
5⃣ تصویر او از سیاستگزاران دولت دوم #سیدمحمد_خاتمی ماهیت جالبی داشت و به آنها میگفت «شما نه میخواهید آیتالله باشید و نه میخواهید سرمایهدار باشید، شما میخواهید شالوده نهادهای لازم انتخابات آزاد را برای اکثریت افراد پیریزی کنید.»
6⃣ این جامعهشناس فرانسوی به اصلاحطلبان توصیه کرد باید از یک «امکان سیاسی» که خلق آن در ایران به مراتب آسانتر از کشورهای اروپایی است، بهره گیرند:
7⃣ «به اعتقاد من شما میتوانید نخستین کشوری در جهان باشید که «انقلابی بر پایهی حمایت از حقوق زنان» به وجود میآورد. چرا که برحسب آنچه دیدهام ایران از معدود کشورهایی است که مسئله زنان در کانون مسائل آن قرار دارد.»
8⃣ آلن تورن رهبران دولت #اصلاحات را به پیروی از الگوی موسسه تحقیقات امنیتی پنتاگون (Rand) در گستره #اسلام_لیبرال فراخواند و همرأی با فرید زکریا و ولیرضا نصر در شورای روابط خارجی آمریکا گفت «راه تجدد ایران» از #ترکیه میگذرد:
9⃣ «راه تجدّد ایران» از مرزهای «ترکیه» عبور میکند. ترکیه برای ما «آزمایشگاه» است. آزمایشگاهِ خوبیها و بدیهای تجدّد و چالشها و برونرفتهای «روشنفکران دینی» از آن.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/efsadat
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 یورگن هابرماس ، خاتمی و انقلابیون مأیوس (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت پنجم)
🌐 جاسوسان در تهران (5)
1⃣ #یورگن _هابرماس در 21 اردیبهشت 1381 به میزبانی عطاءالله مهاجرانی (رئیس وقت مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها) از آلمان به ایران آمد تا به تحلیل «پروژه ناتمام مدرنیته» بپردازد و گزارش خود از چشمانداز #اصلاحات را در اختیار رئیسجمهور بگذارد؛ گزارشی که چارچوب فعالیتهای #سیدمحمد_خاتمی و #اصلاحطلبان در سالهای بعد بر مبنای پیشنهادات آن بنا گشت.
2⃣ سفر یورگن هابرماس مقارن با «پایان عصر سروشیسم» و «افول اقتدار آراء عبدالکریم سروش» در ایران شد؛ به روایت سردبیر نشریه همشهری جوان اصلاحطلبان در این دوران به «بدترین سطح ابتذال فکری» سقوط کردند و میخواستند از رهگذر حضور این نظریهپرداز شهیرِ #نافرمانی_مدنی برای خود کیسهی «کسب مشروعیت» بدوزند.
3⃣ برای اصلاحطلبان که با اقتباس مبانی معرفتی مدرنیته از #فیلسوفان_یهودی چون سِر کارل پوپر، سِر آیزایا برلین و هانا آرنت هر لحظه بیشتر در بحران مشروعیت نظری فرو میرفتند، یورگن هابرماس این جاذبه را داشت تا حضورش بر وزن تئوریک اصلاحات بیفزاید و شاید زمینههای دفاع زیرکانه از #مدرنیته را به آنان بیاموزد، اما این فیلسوف خود نماد یک «شکست معرفتی» بود.
4⃣ منظومه نظری او معجونی ناهمگون از تئوریهای عصر مدرن به شمار میرفت و در زندگیاش دورههای متنوع فکری را سپری کرد تا از #مارکسیسم به #سکولاریسم رسید.
5⃣ از یک سو، یورگن هابرماس را یگانه وارث #مکتب_فرانکفورت و پیرو تئوری #نئومارکسیسم میشناختند که این مکتب از دل پروژه عملیات سری CIA در حوزه اندیشه (موسوم به عملیات PSB) درآمد و یک حوزهی انتقادی کنترل شده علیه سیستم لیبرال بورژوازی بود، اما در جامعهشناسی دلبستگی عمیقی به ماکس وبر داشت که از ستونهای فلسفه کلاسیک #سرمایهداری محسوب میگشت.
6⃣ سرشت و سرنوشت جوامع در حال «گذار از سنت به مدرنیته» دغدغه پیوستهی یورگن هابرماس بود و برای تماشای «پروژهی ناتمام مدرنیته» سرزمینهای غیرغربی از چین تا ایران را پیمود.
7⃣ او پاییز 1380 دعوت #عطاءالله_مهاجرانی را به سبب «مبارزهی سختی که در دوران وزارت فرهنگ برای آزادی مطبوعات ایرانی پیش برد» قبول کرد و 8 ماه بعد به ایران آمد.
8⃣ پیش از سفر به ملاقاتی طولانی با وزیر امور خارجه آلمان درباره وضعیت سیاسی نیروهای اپوزیسیون برانداز در ایران رفت. انجمن قلم آلمان نیز از او خواستار رایزنیاش برای آزادی سیامک پورزند، جاسوس دستگیر شدهی CIA شد؛ همچنین لیستی از زندانیان امنیتی را به او دادند تا هم به ایجاد کانالهای تماس با خانوادهی آنان و هم به مذاکره با مقامات نظام برای عفوشان بپردازد؛
9⃣ اما یکی از ماموریتهای اصلی او معرفی جانشینی به جای #عبدالکریم_سروش برای بسط #علوم_انسانی_سکولار بود؛ شخصیتی که بتواند «مذهب اسلام را به علوم انسانی و فلسفه معاصر غرب پیوند دهد.»
🔟 یورگن هابرماس از #محمد_مجتهد_شبستری به عنوان گزینه مقبول غربیها برای «همسان سازی اصول اسلامی با علوم انسانی سکولار» رونمایی کرد: یک مارتین لوتر جدید و البته، همانطور که فرانسیس فوکویاما میگفت آمریکاییها در ایران صاحب چند لوتر برای تحقق پروژهی «رفرم مذهبی در خاورمیانه» هستند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 یورگن هابرماس ، خاتمی و انقلابیون مأیوس (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت پنجم)
🌐 جاسوسان در تهران (5)
1⃣ تقابل #سیدمحمد_خاتمی با نظریههای بنیادینِ امام خمینی و هواداریش از انگارههای دینی #یورگن_هابرماس ملاقات این دو را در نظر اصلاحطلبان جذابتر میساخت. برای همین، عطاءالله مهاجرانی در آخرین روز سفر یورگن هابرماس به ایران برنامه ملاقات خصوصی رئیسجمهور با وی را در منزل محسن کدیور ریخت.
2⃣ هابرماس برای شرکت در جلسهای خصوصی با رهبران #اصلاحات به محلهی قیطریه تهران رفت تا با سعید حجاریان، محمد مجتهد شبستری، علیرضا بهشتی، عطاءالله مهاجرانی و… دیدار کند.
3⃣ #سعید_حجاریان همواره معترف بود که «اصلاح طلبان در تئوری عقبمانده هستند» و هابرماس نیز تمایل داشت بداند که آنان درباره «آینده سیاسی اصلاحات» چه میاندیشند؟ فیلسوف آلمانی در ابتدای دیدار بدون مقدمه از میزبانان خود پرسید که «برای استقرار #سکولاریسم اصلاحطلبان تا کجا پیش میروند؟» و با تأکید گفت «مخالفت شما با ادغام دین و دولت تا چه حدی جدی است؟»
4⃣ نظر کدیور، مجتهد شبستری، بهشتی، حجاریان و مهاجرانی یکسان بود؛ آنها به هابرماس پاسخ دادند که به عنوان #اصلاحطلب برای حاکم کردن #سکولاریسم در ایران «قدم به قدم پیش میرویم» و فعلاً پتانسیل برپایی یک #انقلاب_سکولار را در کشور نداریم.
5⃣ همه مثل محمد مجتهد شبستری همچنان روی «پروژه #پروتستانتیسم_اسلامی برای اصلاح دینی» تأکید داشتند و هابرماس نیز علاقه زیادی به آن نشان داد، چون فکر میکرد مضمون سیاسی اختلافاتِ مذهبی در جهان اسلام را نباید دست کم گرفت.
6⃣ #انقلابیون_مأیوس لقبی است که یورگن هابرماس به #اصلاحطلبان میدهد و میگوید در عین حال که آنان از انقلاب اسلامی بریدهاند، چشمانداز روشنی هم از اصلاحات به دست نمیدهند، ولی به دنبال راهی برای «تصحیح انقلاب» هستند!
7⃣ با این همه، در گزارشی که از «فرجام پروژه #مدرنیته در ایران» به رییسجمهور خاتمی ارائه و بعدها آن را در رسانهها منتشر کرد، به صراحت نوشت که «اصلاح طلبان دچار عملزدگی، سرخوردگی و فقدان آیندهنگری هستند و مردم هم از آنان ناامید گشتهاند.»
8⃣ یورگن هابرماس تأکید فراوانی روی «نقش سر و روسری زنان» در مسائل گوناگون داشت و در مصاحبههایش با اشپیگل و فرانکفورتر آلگماینه دربارهی سفر ایران این سؤال را تکرار میکرد. گویا این مهمترین پرسشی بود که در کسوت یک فیلسوف به جستجوی پاسخش به تهران آمده بود.
9⃣ از منظر هابرماس، دانشگاهها و احزاب دو رکن اصلی برای زمینهسازی «مبارزات مدنی» و «گذار به دموکراسی» بودند. از این رو، اصلاح طلبان «مطالعه فرآیند دموکراتیزاسیون» را به یک پروژه رسمی آکادمیک تبدیل کردند. حسین بشیریه در دانشگاه تهران و علیرضا بهشتی و میرحسین موسوی همراه محسن کدیور در دانشگاه تربیت مدرس بخشی از این پروژه را پیش بردند.
🔟 حضور هابرماس منجر به یک رشته تغییرات بنیادین در سیاستهای #حزب_مشارکت ایران شد و این حزب به پیشنهاد #سعید_حجاریان و با تکیه بر «مدل هابرماسی» 40 جلسه کارگاهی را برای هواداران خود با هدف طراحی و تبیین مدل جدید «گذار به دموکراسی» برگزار کرد. این نشستها با حضور اعضاء گروهکهای نهضت آزادی و ملی – مذهبیها تحت عنوان «تا دموکراسی» از بهمن 1382 آغاز گشت و به تدوین یک منشور عملیاتی برای #سقوط_فیزیکال نظام انجامید.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/SZmHc
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ریچارد رورتی : سرمایهداری علیه فلسفه (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت ششم)
🌐 جاسوسان در تهران (6)
1⃣ شورای روابط خارجی آمریکا ساختِ مدل جدیدی را برای پروژه «دموکراتیزاسیون در ایران» آغاز کرد.
2⃣ این مدل تحت تأثیر «فلسفه عملگرایی» (پراگماتیسم) شکل گرفت و دیدار #ریچارد_رورتی بزرگترین فیلسوف زندهی آمریکا از تهران برای ارائه این «بستهی پیشنهادی» جدید برنامهریزی شد.
3⃣ او هم در عرصه اندیشه و هم در #جاسوسی_آکادمیک برای CIA، وارث جان دیویی به شمار میرفت و تحت تأثیر او به #پراگماتیسم متمایل شد.
4⃣ سال 1991.م (زمستان 1369 هـ.ش) در هنگامی که «گذار از سنت به مدرنیته» به عنوان پروژه #روشنفکری_دینی و بُن مایه گفتمان اصلاحطلبی در ایران برگزیده شد، انتشارات دانشگاه کمبریج رسالهای کم حجم با نام اولویت دموکراسی بر فلسفه را از رورتی چاپ کرد. او در این اثر مبانی فلسفی #مدرنیته را صورتبندی و سپس همهی آنها را رد میکند.
5⃣ لبلباب نظریه رورتی این بود که اگر واقعیتی وجود داشت، فیلسوفان غرب تا امروز موفق به «کشف» آن شده بودند و سه قرن فرصت برای اثبات ادعاهای مدرن بس است.
6⃣ نتیجهی نظریهی او این است که وقتی هیچ حقیقت متافیزیکی – چه الهی و چه مدرن – وجود ندارد، هرگونه تلاش عقلی نیز برای شناختن این مسائل شبیه به یک «حماقت» است. برای همین، به صراحت نوشت کسانی که به توانایی عقل برای کشف حقیقت باور دارند، دیوانهاند.
7⃣ این چنین، «مرگ فلسفه مدرنیته» رقم خورد و ریچارد رورتی آن را سرنوشتی برآمده از #فرهنگ_آمریکا دانست. به تعبیر او، این فرهنگ علیه کوششهای عقلی «انقلاب» کرده است!
8⃣ رورتی نوشت ریشهی فرهنگ آمریکا، سیاسی، عملگرایانه و «تهی از هرگونه هویت معنوی و سنت فکری» است؛ تجربه تاریخی آن، وجود هرگونه طبیعت و ماهیت و سرشت را برای انسان نفی میکند.
9⃣ بزرگترین فیلسوف معاصر ایالات متحده معتقد است «فرهنگ آمریکا همواره توانسته تا بدون اتکاء به سنت، آدمهای مطلوب خود را خلق کند. این فرهنگ، پست متافیزیکال است و دلدادهی هیچ دین و مذهبی و امر ماورایی نیست»، چون نه ریشه در هویت متافیزیک دینی دارد و نه ریشه در فکر متافیزیک طبیعی.
🔟 بنابراین، آمریکا برای دفاع از «آزادی» یا «عدالت» نیازی به بافتن این توجیهات فلسفی ندارد و جایی هم برای «چرندیات فلسفی مدرنها» در آن نیست. در دهه 1990 او تنها یک «نئوپراگماتیست» نبود؛ به #فیلسوف_امید مشهور شد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ریچارد رورتی : سرمایهداری علیه فلسفه (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت ششم)
🌐 جاسوسان در تهران (6)
1⃣ شب 22 خرداد 1383 #ریچارد_رورتی برای اقامتی 2 روزه وارد تهران شد تا با همکاری داریوش شایگان و رامین جهانبگلو از نزدیک به ارزیابی وضعیت #اصلاحطلبان بپردازد.
2⃣ پیش از سفر به ایران گفته بود «اگر ما چیزی هم از اسلام باید بیاموزیم، آن چیز درس آزادی و عدالت اجتماعی نخواهد بود؛ ما خود در این مقوله کارشناس و خبره هستیم»!
3⃣ و همیشه تأکید داشت «دموکراسی در ایران میتواند آغاز موج دموکراتیزاسیون در خاورمیانه باشد.»
4⃣ اصلاحطلبان نیز با تفکر عمل گرایانهی رورتی آشنایی داشتند؛ حتی در زمان ریاست جمهوری #سیدمحمد_خاتمی مدارس دولتیای به «سبک جان دیویی» (مانند مدرسه شهدای معلم در تهران) ساختند تا دانشآموزان «اصل حریت و آزادی» را از آموزههای #فلسفه_آمریکایی بیاموزند.
5⃣ وزارت آموزش و پرورش از شهریور 1378 این مدارس را با هدف تربیت لیبرالهایی تاسیس کرد که به «نیروی سازمانی براندازی نرم» مشهورند.
6⃣ وقتی رورتی به ایران آمد، اصلاحطلبان 2 شکست در دومین انتخابات شوراهای شهر و روستا و انتخابات مجلس هفتم را در کارنامهی خود داشتند.
7⃣ رورتی فقط یک راهکار کاربردی به ذهنش میرسید و به اصلاحطلبان گفت که «گذار به دموکراسی» محصول بحثهای روشنفکری و فلسفی در باب «بازسازی سنت» و «اصلاح دین» نیست، بلکه نیازمند اتکاء محض به #سنتهای_آمریکایی و پیروی از فلسفهی عملگرایی است.
8⃣ او حذف #مفهوم_خدا از جامعه را نخستین راه استقرار یک دموکراسی سکولار دانست و گفت:
موفقیتِ #سکولاریزاسیون در دموکراسیهای صنعتی حاصل شده است و هر چند که دین از تصورات توده مردم بیرون نرفته، اما جامعه توانسته است بدون توجه به «مفهوم خدا» به سامان اجتماعی و احساس تعلقی جمعی برسد. وقتی که شما توانستید جامعهای را این چنین سکولاریزه کنید، به احتمال زیاد میتوانید آن را «غیرمتافیزیکی» هم بکنید.
9⃣ از نگاه رورتی باید با گسترش نهادهای دموکراتیک در ایران، یک «نیروی اجتماعی سازمان یافته» را برای #مبارزات_مدنی تربیت کرد تا آنان در «یک لحظه تاریخی» #دموکراسی_آمریکایی را حاکم کنند.
🔟 اما از نگاه رورتی، دموکراسی آمریکایی تنها «مابعدالطبیعهی انسان» است و باید آن را به جای اصولی مانند #مرجعیت_قرآن نشاند. از این رو به سیاستمداران ایرانی گفت:
بالغ بودن و بزرگ شدن تا حدود زیادی معنیاش این است که بدانیم هیچ کتابی «راز جهان» و «معنی زندگی» را بر ما آشکار نمیکند. معنیاش این است که این #کتابهای_قدیمی و بسیار جالب تنها پلههایی از یک نردباناند که روزی در آینده، اگر شانس داشته باشیم، از آن «بینیاز» خواهیم شد! اگر یک #پراگماتیست بخواهد به خدا اعتقاد داشته باشد، باید خیلی چیزها را دور بریزد. از جمله چیزهای دور ریختنی عبارتاند از: «مرجعیت قرآن»، «مشیت الهی»، «شعائر مذهبی» و بسیاری چیزها که خداپرستان از کنار گذاشتنشان اکراه دارند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ریچارد رورتی : سرمایهداری علیه فلسفه (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت ششم)
🌐 جاسوسان در تهران (6)
1⃣ #ریچارد_رورتی در خانه هنرمندان ایران گفت: «امروزه برای استقرار دموکراسی و تجربه کردن آن نیازی به فلسفه نداریم، چون اکثر مردم کاری به این ندارند که حقیقت (Truth) چیست!»
2⃣ او در ایران مثل آلن تورن از نقش انقلابی #فمینیستها یاد کرد و ادامه داد:
🔸 #همجنسبازان راه و روش ما را نسبت به زندگی اجتماعیمان به نحوی «مثبت و آزادیبخش» دگرگون کردهاند.
3⃣ رورتی یک «نشانه» و «واحد پیشرفت» برای دستیابی به «فرهنگ تمام عیار حقوق بشری» را نیز ترسیم ساخته است. به روایت این نظریه پرداز عملگرا، «خودداری خانوادهها از مداخله در برنامه ازدواج فرزندانشان به لحاظ اینکه ازدواج آنان #همجنسگرایانه یا غیرهمجنسگرایانه است»، یکی از واحدهای پیشرفت باید شناخته شود.
4⃣ نتیجهی حضور بزرگترین فیلسوف معاصر آمریکا برای اصلاحطلبان آن بود که «پایهها و بنیادهای اخلاقی جامعهای شریف» از فلسفه حاصل نمیشود؛ بلکه نقش «فمینیستها» و «همجنسبازان» مهمتر است و «دموکراسی برای پا گرفتن نیازی به فیلسوفان ندارد.»
5⃣ دیویی با اعتقاد به «زیستشناسی داروینی» نظریهای نژادپرستانه ساخت و معتقد بود آمریکاییها به عنوان «آخرین محصول تطور و تکامل زیستی و فرهنگی نوع بشر» جهان آینده را شگفتزده خواهند ساخت.
6⃣ «امروزه برای استقرار #دموکراسی و تجربه کردن آن در ایران، نیازی به فلسفه نداریم.» با ارائه این نظریه، ریچارد رورتی بر همه کوششهای شبه معرفتی #اصلاحطلبان مهر باطل زد و مدل «اتکاء به سنت آمریکایی برای گذار به دموکراسی» را پیشنهاد داد.
🌐 البته بد نیست فرجام این نظریات را هم بشنوید:
7⃣ فرجام «آرمانشهر آمریکا» به آنجا رسید که پاییز 2005 (مهر 1384) ریچارد رورتی از «تراژدی غرب مدرن» سخن گفت؛ «فیلسوف امید» به «فیلسوف یأس» تبدیل گشت. او #اسلام_سیاسی را عامل افول آمریکا و «پایان پتانسیل غرب» میدانست و در فصلنامه دیسنت به صراحت نوشت که قرن آمریکا تمام شد!!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/1hi6P
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زمینهسازان توهین به ساحت مقدس امام رضا (ع) را بشناسید!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 جان کین و جان هیک : احیاگران انگلیسی (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت هفتم)
🌐 جاسوسان در تهران (7)
1⃣ #اصلاحطلبان «انقلاب باشکوه انگلیس» را یگانه الگوی «مشروطیت» تلقی میکردند و #سعید_حجاریان با صراحت از «مدل انگلیسی اصلاحات» دفاع میکرد؛ مدلی که دو فیلسوف انگلیسی، یعنی #جان_هیک و #جان_کین از احیاگران آن در قرن بیستم به شمار میرفتند.
2⃣ از این رو، چهار ماه پس از سفر #ریچارد_رورتی در قامت بزرگترین فیلسوف آمریکا، #جان_کین رئیس مرکز مطالعات دموکراسی دانشگاه وست مینستر برای دومین بار در پاییز 1383 از لندن به ایران آمد.
3⃣ #جان_کین که به عنوان احیاگر تئوری #جامعه_مدنی در قرن بیستم شناخته میشود، در سال 1988 با نشر کتاب دموکراسی و جامعه مدنی، مدلی #ستیزهگر از جامعه مدنی را ارائه داد.
4⃣ یکسال بعد، چکسلواکی و لهستان کمونیستی فرو ریخت. در واقع؛ واژه #جامعه_مدنی پس از 130 سال غیبت و خاموشی در مغرب زمین، اینبار برای استفاده در پروژه #براندازی_نرم به اندیشهی سیاسی غرب بازگشت.
5⃣ از ابتدای دههی 1990 #جان_کین در مرکز مطالعات دموکراسی (CSD) پروژه دموکراسیسازی ایران و برنامهی «اسلام و دموکراسی» را پایه گذاشت که اکنون یکی از دروس اصلی دوره فوق لیسانس «علوم سیاسی و روابط بینالملل» دانشگاه وستمینستر است.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 جان کین و جان هیک : احیاگران انگلیسی (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت هفتم)
🌐 جاسوسان در تهران (7)
1⃣ #جان_کین نخستینبار پس از آشوبهای 18 تیر 1378 تحت پوشش «پروژه مبادلات آکادمیک» با دانشگاه مفید وارد تهران شد.
2⃣ این پروژه یک سرمایهگذاری مشترک میان دانشگاه وست مینستر با بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی (NED) بود.
3⃣ رؤسای این نهادها میکوشیدند تا به منظور پیشبرد #اصلاحات و پروژه #جامعه_مدنی از رهگذر مبادلات آکادمیک و تأسیس شبکههای منطقهای «توان تکنیکی سازمانهای غیردولتی را افزایش دهند؛ همچنین به #اصلاحطلبان آموزش دهند که چگونه برای اثرگذاری بر دولت برنامهریزی کنند و چگونه به توسعه استراتژی ویژه رسانهها و کسب حمایتهای مردمی بپردازند.»
4⃣ #جان_کین روز 27 مهر 1378 پس از دیدار با #سعید_حجاریان و #عبدالکریم_سروش برای ملاقات با آیتالله عبدالکریم موسوی اردبیلی (رئیس دانشکده مفید) به قم رفت.
5⃣ او در این سفر رایزنیهای بسیاری را با مقامات #حزب_مشارکت ایران، اعضای #حلقه_کیان و برخی #روحانیون_اصلاحطلب انجام داد که جزئیات آن مذاکرات، هنوز #محرمانه مانده است.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران