eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
326 دنبال‌کننده
52 عکس
45 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 قطره‌ای فضایل بی‌نظیر، شگفت‌انگیز و عظیم روز غدیر: 1⃣ خداوند در روز عید غدیر شب قدر، شب عید فطر، ماه مبارک رمضان، از آتش جهنم نجات می‌دهد. 2⃣ هر کاری ثوابی در روز غدیر، ثواب عبادت دارد! و هر قدمی که برای 👈برادر ایمانی در این روز برداشته شود و حصر و بی‌حساب دارد! 3⃣ در روز غدیر، مانند اطعام همۀ انبیاء و صدیقین است‼️ 4⃣ صدقه و انفاق در این روز ثواب صدقه در راه خدا را دارد. 5⃣ امام رضا (علیه السلام) هر کسی را که در روز غدیر به خانۀشان می‌آمد برای نگه می‌داشت و وقتی می‌خواست برود، به او متنوعی- از انگشتر تا پارچه تا هدایای مختلف - می‌داند. 6⃣ خود مولا امیرالمؤمنین به مومنین تاکید فراوان داشتند که غذاها و هدایا را که خانواده خویش در این روز تقدیم کنند! 🔔 دیگر چه‌طور باید به ما بگویند که «مهم است»؟! روایات حیرت انگیز ذیل را در خصوص روز عید غدیر: 💠 در روایت می‌فرماید: ⬅️ مؤمنین در عید غدیر مورد عفو و بخشش و مغفرت و رحمت قرار می‌گیرند، بیش از آنچه در تمام ماه مبارک رمضان و شب عید فطر بخشیده شده اند. ✅ (فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَةً وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَةِ الْفِطْرِ؛ 📚تهذیب‌الاحکام/6/24) 💠 می‌فرماید: ⬅️ کسی که عید غدیر را گرامی بدارد تا وقتی گناه کبیره‌ای انجام نداده اگر از دنیا برود «مات شهیدا!» شهید مرده است. ✅ (فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ کُلَّ خَطِیئَةٍ عَمِلَهَا صَغِیرَةً أَوْ کَبِیرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْمِ فَإِنْ مَات‏ مَاتَ شَهِیداً وَ إِنْ عَاشَ عَاشَ سَعِیدا؛ 📚 اقبال‌الاعمال/1/464) 💠 امام صادق(علیه السلام) در روایتی می‌فرماید: ⬅️ اطعام به مؤمنین مانند اطعام همۀ انبیاء و صدیقین است! ✅ (وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِین‏؛ 📚 اقبال‌الاعمال/1/465) 💠 و می‌فرماید: غدیر در آسمان‌ها شناخته‌شده‌تر و مشهورتر از زمین است ✅ (قَالَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ؛ 📚تهذیب الاحکام/6/25) و آنجا در آسمان‌ها جشن ویژه می‌گیرند. 💠 هر یک درهمی که شما در راه خدا صدقه بدهی، انفاق کنی یا صله بدهی-در روزهای عادی-ده‌برابر حساب می‌شود، اما روز عید غدیر اگر این کار را انجام دهی، دویست هزار برابر برایتان حساب می‌شود! ✅ (فَالدِّرْهَمُ فِیهِ بِمِائَتَیْ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ الْمَزِیدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏؛ 📚اقبال‌الاعمال/1/463) 💠 در روز عید غدیر خدا چه‌کار می‌کند؟ ✅«فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَةً» ⬅️ خدا گناه شصت سال را می‌بخشد «وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَةِ الْفِطْرِ»(📚تهذیب‌الاحکام/6/24) و خدا در روز عید غدیر دوبرابر شب قدر، دو برابر شب عید فطر، دوبرابر ماه مبارک رمضان، از آتش جهنم نجات می‌دهد. 💠 می‌فرماید: «وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْیَوْمِ بِحَقِیقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَةُ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرَّات‏»(تهذیب‌الاحکام/6/24) اگر مردم فضل این روز را به حقیقتش درک کنند، ملائکه-نه فقط در روز عید غدیر بلکه- در طول سال هر روز ده مرتبه با آنها مصافحه می‌کنند! 💠امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در سخنرانی خود در عید غدیر، به مؤمنین سفارش می‌کرد که وقتی از اینجا (میهمانی اطعام) رفتید، بروید به خانواده‌هایتان رسیدگی کنید-مثلاً-بروید بهترین غذا را برای خانوادۀ خودتان تهیه کنید. ✅ (عُودُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ بَعْدَ انْقِضَاءِ مَجْمَعِکُمْ بِالتَّوْسِعَةِ عَلَى عِیَالِکُمْ؛ 📚اقبال‌الاعمال/1/463) ✳️ هم مولا امیرالمؤمنین علیه السلام مظلوم است و هم عید مولا، غدیر خم. استدعا دارم🙏 اجازه ندهید تا روز عید غدیر (حتی نزدیک شدن به ماه محرم) آن را تحت الشعاع قرار دهد. 👈 تا می‌توانیم بر تعظیم و بزرگداشت این روز کوشا باشیم.🙏 @justhadis110
🔷 روز بعد از ازدواج سلمان با همسرش، عده‌ای از اطرافیانش برای تبریک به دیدن او آمدند و پس از تبریک و احوال‌پرسی، سؤال کردند: آیا همسر خوبی نصیب تو شد؟ آیا وضع او چگونه بود؟ و آیا از وضع وی رضایت داری؟ سلمان، که از این سؤال‌ها ناراحت شده بود، از پاسخ خودداری کرد و گفت: ✅ إنما جعل الله عز وجل الستور والخِدْور والأبواب لتواري ما فيها، حسْبُ كل امرئٍ منكم أن يسأل عما ظهر له فأما ما غاب عنه فلا يسألنّ عن ذلك؛ سمعتُ رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: المتحدّث عن ذلك كاالحماريْن يتسافدان في الطريق. ⬅ به‌راستی که خداوند متعال، پرده‌های ودرها را برای پوشش اسرار قرار داده، شما هم از مسائل ظاهری و عمومی سؤال کنید و از آنچه اسرار زندگی افراد است و به شما مربوط نمی‌شود، پرهیز داشته باشید؛ زیرا از رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شنیدم که می‌فرمود: افرادی که مسائل خصوصی زناشویی خویش را با دیگران گفت‌و‌گو می‌کنند، مانند چهارپایان نر و ماده‌ای هستند که در راه و در مقابل چشم دیگران با یکدیگر آمیزش می‌کنند. 📚 نفس الرحمن (میرزا حسین نوری): ص560 به نقل از صفوة الصفوة (ابن جوزی): ج1، ص206 @justhadis110
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام: ✅ الصَّنيعَةُ لا تَتِمُّ صَنيعَةً عِندَ المُؤمِنِ لِصاحِبِها إلاّ بِثَلاثَةِ أشياءَ: تَصغيرِها، و سَترِها، و تَعجيلِها، فمَن صَغَّرَ الصَّنيعَةَ عِندَ المُؤمِنِ فقَد عَظَّمَ أخاهُ، و مَن عَظَّمَ الصَّنيعَةَ عِندَهُ فقَد صَغَّرَ أخاهُ، و مَن كَتَمَ ما أولاهُ مِن صَنيعِهِ فقَد كَرَّمَ فِعالَهُ، و مَن عَجَّلَ ما وَعَدَ فقَد هَنِئَ العَطِيَّةَ. ⬅ كسى كه به مؤمن احسانى كند، جز با سه چيز آن را به كمال نرسانده باشد: كوچك شمردن آن، مخفی کردن آن و شتاب ورزيدن در انجام آن؛ زيرا كسى كه احسان خود به مؤمن را كوچك شمارد، برادر خويش را بزرگ داشته است و كسى كه احسان خود به مؤمن را بزرگ شمارد، برادر خود را كوچك كرده است و كسى كه احسان خود به مؤمن را مخفی دارد، كارى بزرگوارانه كرده است و هر كه در انجام وعده خود شتاب ورزد، دهش را گوارا ساخته است. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ج۱، ص۴۰۳ @justhadis110
✳️ آیه‌ی مباهله، بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنين علیه‌السلام در قرآن، به گواه شیعه و سنی! و دلیل اصلی افضلیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر همه‌ی انبیا علیهم‌السلام (جز رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله) ❇️ فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ [1] هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.❇️ در احادیث متعددی منقول از حضرت امیر صلوات‌الله‌علیه و دیگر حضرات معصومین علیهم‌السلام، د در تفسیر «نبأ عظیمِ» مورد نظر قرآن، بیان شده که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام همان عظیم‌ترین خبر و بزرگ‌ترین نشانه‌ی الهی هستند[2]. و بر طبق روایات این مطلبی بوده است که حضرت علی علیه‌السلام مکرّر آن را بیان می‌فرمودند و بر آن تأکید ویژه داشتند[3]! حال ممکن است این سؤال پیش آید: با توجه به این که پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله یقیناً افضل از امیرالمؤمنین علیه‌السلام هستند، چرا حضرت امیر علیه‌السلام چنین بیان کرده‌اند که عظیم‌ترین خبر و بزرگ‌ترین نشانه‌ی الهی هستند؟! ⬅️ جواب در آیه‌ی مباهله[4] نفهفته که بنابر فرمایش امامان علیهم‌السلام، بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در همین آیه بیان شده[5]، چرا که بر طبق آن (به اتفاق روایات منقول در منابع شیعه[6] و سنی[7]) امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکم نفس و حقیقت باطنی وجود رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله معرفی شده‌اند. بر این اساس،‌ وقتی حضرت امیر صلوات‌الله‌‌علیه می‌فرمایند من عظیم‌ترین خبر خدا و بزرگ‌ترین آیت الهی هستم، یعنی حقیقت باطنی وجود پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله عظیم‌ترین خبر و بزرگ‌ترین آیت الهی است. 🔅 فرا رسیدن روز مباهله که در بر دارنده‌ی بزرگترین فضیلت امیر مؤمنان علی علیه السلام است تبریک و تهنیت باد... پی‌نوشت‌ها: [1] آل عمران:۶۱ [2] تفسير قمی، ج۲، ص۴۰۱. [3] الکافی، ثقة الاسلام کلینی،‌ ج۱، ص۲۰۷ [4] ...فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم ثم نبتهل...(آل‌عمران:۶۱) ...بگو: «بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما نيز فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما نيز زنان خود را؛ ما از نفوس خود [و كسى كه همچون جان ماست] دعوت كنيم، شما نيز از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله [و نفرين] كنيم... [5] روزی مأمون به امام رضا (علیه‌السلام) گفت: «مرا از بزرگ‌ترین امتیاز امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که در قرآن آمده باخبر کن». امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «امتیاز مباهله که خداوند در قرآن می‌فرماید:... (الفصول المختارهْ، شیخ مفید، ص۳۸.) [6] به گفته قاضی نورالله شوشتری متکلم شیعه، مفسران اتفاق‌نظر دارند که... «اَنفُسَنا» (خودمان) به امام علی(علیه‌السلام) اشاره دارد. (احقاق الحق، قاضی نورالله شوشتری، ج۳، ص۴۶) [7] در کتاب اِحقاق‌الحق (ج۳، ص۴۶-۷۲)، حدود شصت منبع از اهل‌سنت ذکر شده‏ است که تصریح کرده‌اند آیه مباهله درباره امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین (صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) نازل شده است؛ از جمله: الکَشّاف (ج۱، ص۳۷۰) اثر زَمَخشَری، التفسیر الکبیر (ج۸، ص۲۴۸) اثر فخر رازی، اَنوارُ التَّنزیل و اَسرارُ التَّأویل (ج۲، ص۲۱) اثر عبدالله بن عمر بیضاوی و... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اَلذِّكْرُ لَيْسَ مِنْ مَرَاسِمِ اَللِّسَانِ وَ لاَ مِنْ مَنَاسِمِ اَلْفِكْرِ وَ لَكِنَّهُ أَوَّلٌ مِنَ اَلْمَذْكُورِ وَ ثَانٍ مِنَ اَلذَّاكِرِ. ⬅ ياد و توجه [به خدا و اولیائش]، نه كار زبان است و نه راه و رسم انديشه و فکر، بلكه اول و آغاز این یاد و توجه از سوی ياد شده [یعنی خدا و اولیائش] است و در مرتبه دوم، [شخصِ] ياد‌كننده جاى دارد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۱۸ 💠 حضرت امام حسین علیه السلام در فرازی از دعای عرفه: ✅ إِلَهِي... أَنْتَ اَلذَّاكِرُ قَبْلَ اَلذَّاكِرِينَ... ⬅️ خدای من... تو هستی که یاد می‌کنی قبل از آنکه یادکنندگان تو را یاد کنند... 📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۱، ص۳۳۹ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: ▫️خدا می‌فرماید: من توبه می‌کنم بر بنده؛ من توبه می‌کنم تا آن‌ها بتوانند توبه کنند. ✅ أنا الذّاکر قبل الذّاکرین. ▫️چون خدا خواهد که غفّاری کند ▫️میل بنده جانب زاری کند ما از خودمان هیچی نداریم، غیر از بیچارگی...@safine_s ❇ لا مَلْجَأَ مِنَ اللهِ ‌ إِلاَّ إِلَيْهِ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللهَ‌ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ (توبه:۱۱۸) پناهى از خدا جز به سوى او نيست. پس [خدا] به آنان [توفيق] توبه داد، تا توبه كنند. به‌راستی که خداوند همان است که بسیار توبه‌پذیر و مهربان است. ❇ 🔹 بنابر فرمایش علامه طباطبایی در خصوص این بخش از آیه: ⬅️ در این آیه‌ی‌ شریفه خداوند توبه‌ی بنده را میان دو رحمت و دو توبه‌ و بازگشتش قرار داده نخست اینکه توفیق و حال توبه را از فضلش به بنده‌اش عطا می‌کند و بنده متأثر از این توفیق که خدا به او عنایت کرده توبه می‌کند و در نهایت خدای صاحب فضل و کَرَم از سر رحمتش چنین توبه‌ای را، از بنده‌اش می‌پذیرد. 📚 المیزان فی التفسیر القرآن (علامه طباطبایی): ج۹، ص۴۰۱ 🔷 فرازی از زندگی‌نامه‌ی عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی مرتبط با همین بحث: ⬅️ همان‌طور که عرض کردم: بیماری هم‌چنان در من بود؛ لذا بسیار ضعیف شده و دائماً مبتلا به تب و لرز بودم. یک روز با آقای حاج سید احمد حسینی (همان کسی که برای ازدواج حقیر پیش قدم شده بود) در صحن مقدس روبرو شدم. همین‌که مرا دید گفت: آقا! کجا هستید؟ چند روز است دنبال شما می‌گردیم! چرا این‌قدر ضعیف شده‌اید؟ چرا رنگ‌تان زرد شده است؟ گفتم: مریضم. گفت: زود آماده شوید تا شما را برای معالجه به ایران ببرم! بعد از آن چنانچه خواستید در ایران بمانید، خانواده نیز به آنجا می‌آیند و اگر نخواستید، پس از معالجه‌ی کامل باز می‌گردید. بلافاصله ملهم شدم که باید با ایشان به ایران بروم؛ لذا قبول کردم. او خود شخصاً مقدمات سفر را فراهم کرد. برای ما گذرنامه تهیه کرده و حتی خرجی خانواده را نیز داد. همین‌که عازم حرکت شدیم سوز و گدازهای سفر قبل که در ایران از فراق کربلا می‌سوختم به یادم آمد؛ لذا به حرم مطهر رفته، عرض کردم: آقا جان! هر وقت مشتاق زیارت مرقد شریف شما شدم خودتان خیلی زود وسایلش را فراهم کنید. البته خود این طرز سؤال علامت نقص حقیر بود؛ زیرا من فکر می‌کردم که اشتیاق به زیارت امام حسین علیه‌السلام از خودم بوده، در حالی که اشتیاق و سوز و گداز نیز از خود آن بزرگوار بوده است... 📚 سفینة الصادقین: فصل بازگشن به وطن، ص۳۵۷ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ، وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ. ⬅ رعيت هرگز اصلاح نمى‌شود مگر به اصلاح زمامداران و زمامداران اصلاح نمى‌گردند جز با درستکاری مردم. 📚 نهج البلاغة (سید رضی): ج۱، ص۳۳۲ - فرازی از خطبه 216 🔻 مسعود پزشکیان در خلال صحبت‌هایش در مناظرات انتخاباتی، این فرمایش حضرت امیر را خواند و در تحریفی آشکار آن را چنین ترجمه کرد: مردم اصلاح نمی‌شوند تا حاکمان اصلاح نشود و حاکمان اصلاح نمی‌شوند تا وقتی که مردم مطالبه‌گری نکنند! او، اسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ را، مطالبه‌گری مردم ترجمه کرد! که تحریفی آشکار از فرمایش حضرت امیر است و گمراه کردن مخاطب از منظوری که حضرت در این فرمایش خود داشته‌اند! معنی استقامت در زبان عربی بسیار مشخص است! یعنی پایمردی در پیمودن مسیر حق و صراط مستقیم! چنانچه وقتی خداوند خطاب به رسولش می‌فرماید: فَاستَقِم كَما أُمِرتَ ﴿هود:۱۱۲﴾ یعنی: پس همان‌گونه که به تو امر شده است، در مسیر حق استقامت کن. با این وصف، چنانچه قبل و بعد از خطبه و حتی معنی خود استقامت و جمله را ببینیم، مشخص می‌شود که مقصود حضرت امیر صلوات الله علیه این است که: بله، همان‌طور که «الناس علی دین ملوکهم» و مردم به شدّت از حاکمان متأثر می‌شوند از سوی دیگر هم تا مردم هم درست رفتار نکنند، حاکمان اصلاح نمی‌شوند! نمی‌شود مردم خودشان اهل تخلف و پیچاندن قانون باشند و هر جا توانستند پارتی‌بازی و...، اما انتظار داشته باشند که حاکمانشان درست باشند، لذا از شروط مهم اصلاح حاکمان، این است که خود مردم در مسیر درست، ثبات قدم داشته باشند و خودشان اهل پایمردی در راه درست باشند. در صورتی که مسعود پزشکیان، در تحریفی آشکار!!! به شکلی ترجمه کرد که مقصودی کاملاً متفاوت از منظور حضرت را ارائه کرد! در ذیل برخی از مهمترین ترجمه‌های نهج‌البلاغه از این فراز تقدیم می‌شود: ترجمه سید جعفر شهیدی: حال رعيت نيكو نگردد جز آن گاه كه واليان نيكو رفتار باشند، و واليان نيكو رفتار نگردند، جز آن گاه كه رعيت درستكار باشند. ترجمه محمد دشتی: رعيّت اصلاح نمى شود جز آن كه زمامداران اصلاح گردند، و زمامداران اصلاح نمى‌شوند جز با درستكارى رعيّت. ترجمه مکارم شیرازی: رعيت هرگز اصلاح نمى‌شود مگر به اصلاح زمامداران و زمامداران اصلاح نمى‌گردند جز از طريق قرارگرفتن رعيت در مسير صحيح و مستقيم. ترجمه آیتی: رعيت صلاح نپذيرد مگر آنكه واليان صلاح پذيرند و واليان به صلاح نيايند، مگر به راستى و درستى رعيت. ترجمه حسین استادولی: نه افراد رعیت بدون درستی و خوش رفتاری فرمانروایان سامان می یابند، و نه فرمانروایان بدون استقامت و پایمردی رعیت موفق به اجرای امور می شوند. سید کاظم ارفع: و هيچگاه رعيت راه صلاح را طى نكرد مگر آنكه واليان و حاكمان بر او صالح بودند و حاكمان صالح نگردند، مگر به مقاومت و نيكو شدن رعيت. سید جمال‌الدین دین‌پرور: پس هرگز مردم اصلاح نشوند مگر واليان اصلاح شوند، و واليان اصلاح نشوند مگر مردم پايدارى كنند. @justhadis110
💠 طبق فرمایش امام باقر1⃣ و امام صادق2⃣ علیهما السلام، زیارت عاشورا که آن را در همه‌ی زمان‌ها و از دور و نزدیک می‌شود خواند، حدیث قدسی است و مناسب است که طبق فرمایش امام باقر علیه السلام هر روز هم خوانده شود، بنابر احادیث معتبر، این زیارت عظیم شأن آثار متعددی دارد، از جمله: ۱) باعث می‌شود بسیاری از گناهان محو شود و ثواب بسیار در نامه عمل ثبت می‌شود و بر درجات انسان افزوده گردد. ۲) انسان در زمره‌ی کسانی قرار می‌گیرد که در طلب شهادت در رکاب حضرت برآمدند و هم درجه‌ی ایشان شود‌ ۳) زیارتش مورد قبول واقع شود‌‌. ۴) زیارتش مورد قدردانی خدا و اهل بیت علیهم السلام واقع شود. ۵) اگر زیارت عاشورا را همراه با دعای علقمه بخواند، حاجاتش (نه حاجتش! بلکه حاجت‌هایش!) هر قدر هم بزرگ برآورده می‌شود و ناامید از درگاه الهی باز نمی‌گردد. ۶) این برآورده شدن حاجاتش را خدا وعده فرموده و امام صادق علیه السلام هم فرموده‌ است خداوند خلف وعده نمی‌کند و این‌که کسی زیارت عاشورا بخواند و بعد دعای علقمه را بخواند، حاجت‌هایش برآورده می‌شود از وعده‌های خداست. ۷) سلامش به حضرت می‌رسد و سلامش از امام حسین علیه السلام محجوب نمی‌شود. (ولو اهل معصیت باشد) ۸) از آتش دوزخ نجات پیدا می‌کند و به فوز بهشت نائل می‌گردد‌. ۹) شفاعتش در روز قیامت برای هر کسی مورد قبول واقع می‌شود. (جز در حق کسی که دشمن اهل بیت باشد.) 📚 منابع: 1⃣ روایت امام باقر علیه السلام به نقل از کتاب شریف كامل الزيارات (ابن قولويه): ج۱، ص۱۹۴ - با مطلع: يا عَلْقمَة! إذا أنت صَلّيت رَكعتين بعد أن تؤمي إليه بالسَّلام و قلت عند الإيماء إليه [و] مِن بَعد الرَّكعتين هذا القول، فإنّك إذا قلتَ ذلك فقد دعوت بما يدعو به مَن زارَه مِن الملائكة... 2⃣ روایت امام صادق علیه السلام منقول از کتاب شریف مصباح المتهجد (شیخ طوسی): ج۲، ص۷۷۷ - با مطلع: تَعَاهَدْ هَذِهِ اَلزِّيَارَةَ وَ اُدْعُ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ وَ زُرْ بِهِ فَإِنِّي ضَامِنٌ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى لِكُلِّ مَنْ زَارَ بِهَذِهِ اَلزِّيَارَةِ وَ دَعَا بِهَذَا اَلدُّعَاءِ مِنْ قُرْبِ أَوْ بُعْدٍ... 🔷 عالم ربانی آیة الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: ⬅️ مناسب است انسان در ماه محرم و صفر ملتزم به خواندن زيارت عاشورا باشد، بلکه اگر در طول سال هر روز هم خوانده شود توفيق بزرگی است. زيرا همه چيز در اين زيارت هست؛ هم دنيا و هم آخرت. ▫️ چون اصل دين، امام حسين عليه السلام است و حقيقت دين در زيارت عاشوراست ▫️ و اين خواست خداوند است که مردم به وسيله‌ی امام حسين عليه السلام به طرف او بروند. ▫️امام حسين عليه السلام مظهر اسمِ «اللّه» هستند و اگر کسی خدا را می‌خواهد، بايد سراغ امام حسين عليه السلام برود. لذا افراد قليلی موفق به اين عمل می‌شوند و هر کسی توفيق خواندن آن را پيدا نمی‌کند. در اهميت آن همين بس که خود حضرت صادق عليه السلام نيز آن را می‌خوانده‌اند. 📚 انیس الصادقین: فصل زیارات، ص۱۸۴ ✅ @safine_s @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین على عليه السلام در نكوهش ابليس فرمود: ✅ فافتَخَرَ عَلى آدَمَ بِخَلقِهِ، و تَعَصَّبَ عَلَيهِ لأِصلِهِ، فعَدُوُّ اللّهِ إمامُ المُتَعَصِّبينَ، و سَلَفُ المُستَكبِرينَ، الّذي وَضَعَ أساسَ العَصَبِيَّةِ. ⬅️ ابلیس لعین، به سبب آفرينش خود [از آتش] بر آدم فخر فروخت و به خاطر اصل و گوهرش عليه او تعصّب ورزيد. پس، اين دشمن خدا پيشواى متعصّبان و سر سلسله مستكبران و خودبزرگ‌بينان است و همو تعصّب‌ورزیدن را پايه‌گذارى كرد. 📚 نهج البلاغة (سید رضی): ص۲۸۵، فرازی از خطبه ۱۹۲ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ منَ كانَ في قَلبِهِ حَبَّةٌ مِن خَردَلٍ مِن عَصَبِيَّةٍ بَعَثَهُ اللّه ُيَومَ القِيامَةِ مَعَ أعرابِ الجاهِلِيَّةِ. ⬅️ هر كس در دلش به اندازه‌ی دانه خردلى تعصّب‌ورزیدن باشد، خداوند در روز قيامت او را با اعراب جاهليت برانگيزد. 📚 الكافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۸ 💠 حضرت امام سجاد علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش از تعصّب‌ورزى ـ فرمود: ✅ العَصَبِيَّةُ الّتي يَأثَمُ عَلَيها صاحِبُها أن يَرَى الرَّجُلُ شِرارَ قَومِهِ خَيرا مِن خِيارِ قَومٍ آخَرينَ. ⬅️ تعصّبى كه صاحبش به سبب آن گنهكار مى‌باشد، اين است كه آدمى بَدانِ قوم خود را از نيكانِ قومى ديگر بهتر بداند. 📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۸ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إن كُنتُم لا مَحالَةَ مُتَعَصِّبينَ فتَعَصَّبوا لِنُصرَةِ الحَقِّ و إغاثَةِ المَلهوفِ. ⬅️ اگر ناگزير از داشتن تعصب هستيد؛ پس، در راه يارى رساندن به حق و كمك به ستمديده تعصّب نشان دهيد. 📚 غرر الحكم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۵۸ بدون شرح... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لا حِرزَ لِمَن لا يَسَعُ سِرَّهُ صَدرُهُ. ⬅️ كسى كه سينه‌اش گنجايش رازش را نداشته باشد، در امان نيست. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۷۷۷ @justhadis110
💠 حضرت سید الشهدا امام حسین علیه السلام هنگام رسیدن بر بالین ابالفضل العباس سلام الله علیه: ✅ لما قتل العباس بان الانكسار فى وجه الحسين‏. [و قال] الآن انكسر ظهري و قلت حيلتي‌. ⬅️ عباس كه كشته شد، ديدند چهره حسين شكسته شد. [و گفت:] ⬅️ الآن کمرم شکست و راه چاره بر من تنگ شد. 📚 بحارالانوار: ج۴۲، ص ۴۵ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه: ⬅️ بى‌مناسبت نيست در اينجا خوابى را نقل كنم كه يكى از اهالى قائن به نام آقاى مصطفوى كه به همراه عده‌اى براى زيارت حضرت ابا عبد الله عليه السلام به كربلا مشرف شده بود برايم تعريف كرد. بنده براى ديدن آنها به محل اقامتشان رفته بودم. وى كه در آن وقت خواب بود توسط برخى همراهانش از خواب بيدار شد و در حالى كه چشمانش قرمز شده و اشك در آن حلقه زده بود گفت: چرا مرا از خواب بيدار كرديد؟ الآن در عالم رؤيا مولايم امام حسين عليه السلام را با بدنى پر از زخم و جراحت مى‌ديدم. سپس گفت: وقتى چشمم به آن حضرت افتاد گريه‌ام گرفت و هر مقدار گريه مى‌كردم زخم‌هاى بدن آن بزرگوار ملتئم مى‌گشت و بهبود می‌یافت؛  از اين رو گريه را ادامه دادم، ولى با تعجب متوجه شدم دو زخم همچنان به حال خود باقى است و گريه من در بهبود آن تأثير نمى‌كند. در اين وقت به من گفته شد: هر اندازه هم گريه كنى  التيام پيدا نمى‌کند. عرض كردم: آقا جان! مگر اين دو زخم چه خصوصيتى دارد؟ فرمودند: يكى از اين زخم‌ها 👈 داغ برادرم 👈 و ديگرى در اثر شهادت فرزندم مى‌باشد. 📚 سقینة الصادقین: فصل مدتی در قائن، ص۴۶۸ @justhadis110
💠 امام حسین عليه‌السلام در عصر عاشورا رو به سوى آن قوم كرده به راست و چپ نگريستند و هيچ‌يك از اصحاب و ياران خود را نديدند، مگر آن بر خاك افتادگانى را كه پيشانى به خاك ساييده و مرگ صدايشان را بريده بود. پس صدا زدند: ⬅️ اى مسلم بن عقيل! اى هانى بن عروه! اى حبيب بن مظاهر! اى زهير بن قين! ...اى مسلم بن عوسجه! اى داود بن طرمّاح! اى حرّ رياحى! اى على بن الحسين! شما اى دلاور مردان پايدار و اى سواران عرصه پيكار! چرا شما را صدا مى‏‌كنم و پاسخم نمى‏‌دهيد و فرا مى‏‌خوانم و از من نمى‏‌شنويد؟! آيا شما خوابيد كه به بيدارى‏‌تان اميدوار باشم يا محبّتتان از امام خود برگشته كه به يارى‏‌اش نمى‏‌شتابيد؟! اينك اين (كودكان و) بانوان پيامبرند كه از فقدان شما (در هراس افتاده) ناتوان گشته‏‌اند. اى بزرگواران غيور! از خواب خود برخيزيد و اين سركشان پست را از حرم پيامبر صلّى‌اللّه‌عليه‌و‌آله برانيد! ولى (افسوس!) به خدا سوگند مرگ شما را به خاك افكنده و روزگار دغل‏ با شما بى‏‌وفايى كرده است وگرنه شما از پاسخ دعوت من كوتاهى نمى‏‌كرديد و از يارى من ناپيدا نمى‏‌شديد. هان! اينك ما از فقدان شما داغداريم و به شما مى‏‌پيونديم كه ما از آن خداييم و به سوى او بازمی‌گردیم. و در روايت ديگرى آمده است كه: (در روز عاشورا) چون كار بر حسين عليه السّلام سخت شد و تنهاى تنها ماند، به خيمه‏‌هاى برادرانش نگريست و آنها را خالى ديد، به خيمه‏‌هاى فرزندان عقيل نگاه كرد و آنها را خالى ديد، به خيمه‏‌هاى اصحاب نگاه كرد و كسى را نديد و فراوان مى‏‌فرمود: لا حول و لا قوّة الّا باللّه العلىّ العظيم. سپس به خيمه‏‌هاى بانوان رفت و پس از آن به خيمه‌ی فرزندش زين العابدين عليه‌السّلام آمده او را ديد كه بر روى پوست خشنى افتاده و زينب عليها‌السّلام از او پرستارى مى‏‌كند. زين العابدين عليه‌السّلام چون امام عليه‌السّلام را ديد خواست برخيزد، نتوانست. به عمّه خود گفت: [عمّه‌جان] مرا به خود تكيه ده، اين فرزند رسول خدا است كه آمده! زينب عليها‌السّلام پشت او نشسته او را به خود تكيه داد. امام عليه‌السّلام از حال او جويا شد و او خدا را سپاس گفت. سپس عرض كرد: پدر جان! امروز با اين منافقان چه كردى؟ فرمود: فرزندم! شيطان بر ايشان چيره گشته و خدا را از يادشان برده است. جنگ ميان ما و آنان چنان شعله‏‌ور شد كه زمين از خون ما و ايشان به جوش آمد» زين العابدين عليه السّلام عرض كرد: پدر جان! عمويم عبّاس كجاست؟ ديده‏‌هاى زينب عليها‌السّلام اشكبار شد و به برادرش نگريست تا چه پاسخ مى‏‌دهد، زيرا او زين العابدين عليه‌السلام را از شهادت عمويش عباس سلام‌الله‌علیه آگاه نكرده بود تا مبادا بيمارى‏‌اش سخت‏‌تر شود. امام فرمود: فرزندم! عمويت كشته شد و كنار فرات دستانش را بريدند. علىّ بن الحسين عليهماالسلام چنان گريست كه بيهوش شد‌. چون به هوش آمد از يكايك عموها و عموزادگانش مى‏‌پرسيد و امام عليه السّلام مى‏‌فرمود: شهيد شد پرسيد: برادرم على، حبيب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه و زهير بن قين چه شدند؟ فرمود: فرزندم! بدان كه در خيمه‏‌ها مرد زنده‏‌اى جز من و تو نمانده است. همه آنان كه مى‏‌پرسى اينك كشته بر روى خاك‏‌اند. امام سجّاد عليه السّلام سخت گريست. سپس به عمّه خود زينب عليها السّلام فرمود: شمشير و عصايى به من ده. امام عليه السّلام فرمود: «براى چه مى‏‌خواهى»؟! عرض كرد: تا بر عصا تكيه كنم و با شمشير از حريم فرزند رسول خدا صلّى‌اللّه‌عليه‌و‌آله، پاسداری کنم، كه ديگر خيرى در زندگى دنيا نيست. امام عليه‌السلام او را بازداشته به سينه چسبانيد و فرمود: فرزندم! تو پاك‏ترين ذريّه و برترين عترت منى، تو جانشين من بر اين كودكان و بانوانى، ايشان غريب و تنهايند كه خوارى و يتيمى و شماتت دشمنان و حوادث تلخ روزگار آنان را فرا گرفته است، هرگاه فريادشان بلند شد آرامشان كن، هرگاه به هراس افتادند مونسشان باش و با (مهربانى و) سخنان نرم خود خاطرشان را آسوده ساز، زيرا آنان غير از تو مرد ديگرى ندارند تا به او انس گيرند و غم و غصه‏‌هايشان را به او گويند. بگذار ايشان تو را ببويند و تو آنان را ببويى و آنان بر تو بگريند و تو بر آنان بگريى. سپس دست او را گرفته و با صداى بلند فرمود: «اى زينب! امّ كلثوم! سكينه! رقيّه! فاطمه! سخنم را بشنويد و بدانيد كه فرزندم على جانشين من بر شماست و او امام مفترض‌الطّاعه است. سپس به دخترش سکینه خاتون فرمود: فرزندم! از من به شيعيانم سلام برسان و بگو: پدرم غريبانه به شهادت رسيد، بر او سوگوارى و گريه كنيد. ✅ ...يا بنيّ اعلم انّه ليس في الخيام رجل حيّ إلّا أنا و أنت، و أمّا هؤلاء الّذين تسأل عنهم فكلّهم صرعى على وجه الثّرى... 📚 فرهنگ جامع سخنان امام حسين علیه‌السلام (نشر پژوهشگاه باقرالعلوم): ص۵۳۹تا۵۴۲ @justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ عمتی زینَب ما تَرکت تَهجدَها طولَ دَهرها حتّی لیلة حادی عشر من المُحَّرم. ⬅️ عمه جانم زینب در طول زندگی‌اش نماز شبش را ترک نکرد؛ حتی ‼️ 📚 ریاحین الشریعه: ج۳، ص۶۱ ⚫️ امان از دل زینب در این شام غریبان... @justhadis110