عبد خدا:
🔆 آداب نماز «بیعت» در روز «غدیر» غدیر
✅ در روز عید غدیر نزدیک به زوال ظهر (چند دقیقه مانده به اذان ظهر) که مصادف است با زمان معرفی امیرالمؤمنین علیهالسّلام توسط پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله، دو رکعت نماز میخوانی؛ به این ترتیب که در رکعت اوّل بعد از حمد، سورۀ قدر و در رکعت دوّم بعد از حمد، سورۀ توحید را بخوان، سپس به سجده برو و صد بار خدا را به هر نحوی که خواستی شکر کن [مثلاً 100 بار «شُکراً لِلَّه» بگو] و سر از سجده بردار و این دعا: «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّ لَکَ الْحَمْدَ وَحْدَکَ لاَ شَرِيکَ لَکَ وَ أَنَّکَ وَاحِدٌ أَحَدٌ صَمَدٌ...» را که در مفاتیح هست بخوان و پس از دعا به سجده برو و صد بار خدا را [به این نعمت] شکر کن.
🕋رامام صادق علیهالسّلام آثار و فواید این نماز:فرمودند: کسی که این نماز را بخواند ...
1⃣ مانند کسی است که با پیامبر و اميرالمؤمنين عليهماالسّلام بيعت كرده باشد.
2⃣ درجۀ او در بهشت در درجۀ راستگويان و تصديقكنندگان است.
3⃣ همدرجۀ سلمان، مقداد و ابوذر است.
4⃣ ثواب کسی را دارد كه در رکاب پیامبر، امیرالمؤمنین و حسنین علیهمالسّلام به شهادت رسیده باشد.
5⃣ و مانند کسی است که زیر پرچم امامزمان عليهالسّلام و در زير خيمۀ ایشان و از برگزيدگان آن حضرت بوده باشد.
#فقط_به_عشق_علی
#غدیر_خم
@zoohoornazdike
*🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹*
*🔸غدیر یعنی انتخاب کشتی🔸*
اهمیت غدیر در انتخاب کشتی است. دو کشتی پیش روی مسلمانان است. یکی به فرماندهی طاغوت و یکی به فرماندهی بندۀ راستین خداوند. کشتی ولایت الله از تاریکی به سوی نور رهسپار است. هر کشتی دیگری غیر از آن، ولایت طاغوت است که از نور به سمت تاریکی در حرکت است.
عبادات گوناگون از حج گرفته تا جهاد از نماز گرفته تا زکات و از فرائض گرفته تا نوافل، همۀ آداب حضور در کشتی است. اما «ولایت»، سکانداری و مرکز فرماندهی است.
چه انسانهای زبان بسته و کم اقبالی که یک رکعت نمازشان در همۀ عمر قضا نشد و هیچ فریضهای از آنها فوت نگشت و همۀ عبادات را از صله رحم گرفته تا جهاد و حج و زکات را به موقع انجام میدادند اما متأسفانه در انتخاب کشتی اشتباه کرده بودند.
آنها سوار آن کشتیای شدند که مقصدشان حرکت از نور به ظلمت بود. آنها چون وسیلۀ خود را خوب انتخاب نکردهاند، وقتی پیاده میشوند میبینند این همه مسافت را از مقصد دور شدهاند و تأسف بیشتر از آن جهت که فرصت برای ادامۀ سفر پایان یافته و دیگر هرکس در هرجا پیاده شود، همانجا منزلگاه ابدی او است که «اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون».
بیچارهها به امید بهشت سوار شده بودند اما متأسفانه در جهنم پیاده شدند. چه حسرت بار است که انسان با نماز اول وقت و اداء جمیع فرائض مرتباً از بهشت دور و در اعماق جهنم فرو رود.
@haerishirazi
ا💠✨✨💎✨✨💎✨✨
ا💠✨✨💎✨✨
ا💠✨✨
#حضرت_قرآن
⚜️ ا❁﷽❁ا ⚜️
⚜️ «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»؛
و هنگامي كه به آنها گفته شود، در زمين فساد نكنيد ميگويند ما فقط اصلاح كننده ايم.
📗 سوره مبارکه بقره، آیه ۱۱.
✨ امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
«مَا قُوتِلَ أَهْلُ هَذِهِ یَعْنِی الْبَصْرَهًْ إِلَّا بِهَذِهِ الْآیَهًْ»؛
جنگ و قتال با اهل بصره در نگرفت مگر بر مبنای این آیه.
📚 المناقب، ج۳، ص۱۴۷.
✨ امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:
«إِذَا قِیلَ لِهَؤُلَاءِ النَّاکِثِینَ لِلْبَیْعَهًْ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ ... قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»؛
وقتی به بیعتشکنان روز غدیر گفتهشد: در زمین فساد نکنید ... گفتند ما قصد اصلاح داریم.
📚 بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۶.
✨ امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:
«بِإِظْهَارِ نَکْثِ الْبَیْعَهًْ لِعِبَادِ اللَّهِ الْمُسْتَضْعَفِینَ فَتُشَوِّشُونَ عَلَیْهِمْ دِینَهُمْ وَ تُحَیِّرُونَهُمْ فِی مَذَاهِبِهِمْ»؛
با آشکارکردن پیمانشکنی خود (پیمان غدیر) در میان بندگانی که [ایمان] ضعیفی دارند [و به راحتی فریب میخورند]، فساد نکنید؛ چرا که در اثر این کار آنها را در دینشان سردرگم میکنید و در آئین و عقایدشان آشفته خاطر میسازید.
📚 تأویل الآیات الظاهره، ص۴۲.
✨ امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:
«قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ لِأَنَّنَا لَا نَعْتَقِدُ دِینَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ لَا غَیْرَ دِینِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ نَحْنُ فِی الدِّینِ مُتَحَیِّرُونَ فَنَحْنُ نَرْضَی فِی الظَّاهِرِ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) بِإِظْهَارِ قَبُولِ دِینِهِ وَ شَرِیعَتِه وَ نَقْضِی فِی الْبَاطِنِ عَلَی شَهَوَاتِنَا فَنَتَمَتَّعُ وَ نَتْرُکُهُ وَ نُعْتِقُ أَنْفُسَنَا مِنْ رِقِّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ نَکُفُّهَا مِنْ طَاعَهًْ ابْنِ عَمِّهِ عَلِیٍّ (علیه السلام) لِکَیْ إِنْ أَبَّدَ أَمْرَهُ فِی الدُّنْیَا کُنَّا قَدْ تَوَجَّهْنَا عِنْدَهُ وَ إِنِ اضْمَحَلَّ أَمْرُهُ کُنَّا قَدْ سَلَّمْنَا عَلَی أَعْدَائِه»؛
[آن منافقین] گفتند: فقط و فقط ما مصلح هستیم؛ چرا که ما نه دین حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) و نه هیچ دین دیگری را باور نداریم و ما از زمرهی متحیّران در دین هستیم. راضیشدهایم که در ظاهر، دین و شریعت حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) را بپذیریم؛ امّا در باطن خواستههای نفس خود را برآورده میسازیم. پس اینگونه از [پذیرفتن] دین حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) بهرهمند میشویم [و سوءاستفاده میکنیم] و او را [به حال خود] رها میسازیم؛ خود را از اسارت حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) آزاد کرده و از فرمانبرداری عموزادهی او امام علی (علیه السلام)، سرباز میزنیم.
پس [به این ترتیب] اگر دین حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) بر جهان چیره [و ماندگار] شود، ما از گروندگان آن بودهایم؛ و اگر فرمانرواییاش از میان برود، از شماتت دشمنانش در امان ماندهایم.
خداوند عزّوجلّ فرمود: أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ چرا که آنان به میل خود رفتار میکنند. و خداوند متعال پیامبرش را از دورویی آنها آگاه میسازد و او هم خودش آنان را لعنت میکند و هم مسلمانان را امر میکند تا لعنتشان کنند. مؤمنین نیز به آنها اعتماد نکرده و با خود میگویند همانطور که اینان در میان یاران حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) نفاق میورزند با ما نیز دورویی میکنند؛ پس نه نزد آنها جایگاهی دارند و نه نزد اینان مورد اعتمادند.
📚 بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۶.
💠✨✨
💠✨✨💎✨✨
💠✨✨💎✨✨💎✨✨
امیر عدالت
🔹خصوصیات حکومتی امیرالمؤمنین علیهالسلام به روایت رهبرانقلاب
@TasnimNews