■ ممکن است منافقان نسبت به برخی امور دینی اعتقاد داشته باشند اما این اعتقاد بدلیل غلبه فرهنگ عمومی هست و الهی و ریشه دار نیست مثل اعتقاد مردم به خرافات که ریشه دار نیست.
مثل افرادی که به نماز اعتقاد ندارند ولی برای امام حسین (ع) نذری می دهند.
نکته : همانطور که در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم گذشت ،خداوند عملی را قبول می کند که آن عمل درست و دینی باشد ولی مهمتر از آن باید خالصانه به نیت امتثال امر الهی و عمل به دستور او یا جلب رضایت او باشد ، لذا چون منافقان نیتشان از اعمال دینی الهی نیست مورد قبول خداوند نخواهد بود.
این موضوع متفاوت از اعمال مومنین تبهکاری است که در برابر قوای شیطانی کم می آورند و مرتکب گناه میشوند ، چون مومن در دلش راضی به گناه نیست ولی نمی تواند در برابر وسوسه مقاومت کند.
● بزرگترین مشکل مومنین در جامعه اسلامی 《 امکان فریب خوردن از منافقین》هست ، منافقین اغلب نفوذ بالایی در جامعه خود دارند برای همین میتوانند کاری کنند که باطل خودش را جای حق قرار دهد و رهبر حق تنها بماند.
💥 دو سخنرانی کوتاه با موضوع تشخیص حق از باطل؛ حتما گوش کنید👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تشخیص حق از باطل
#دکتر_رفیعی
✍ # کانال_قرآنی_تفسیران
@tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تشخیص حق از باطل
#استاد_دانشمند
✍ # کانال_قرآنی_تفسیران
@tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚥 گزیده تفسیر | بقره ۱۴ و۱۵
دورویی ، ریاکاری و تظاهر به ایمان منافقان در این آیه به گونه ای بیان میشود که دیگر جای انکار ندارد .
هر وقت مخاطبشان مومنین هستند در حرف می گویند ایمان آوردیم ،نمی گویند با شماییم فقط می گویند ایمان آوردیم.
گفتن "ایمان آوردیم" با گفتن "با شماییم و آنها را مسخره می کنیم "متوازن نیست ،اولی برای رفع اتهام در اذهان عمومی و فریب گروه مومنین هست ولی دومی تاکید بر ثبات در همراهی.
آنها در پیش مومنان پشت سر دشمنان حرف نمی زنند ولی پیش دشمنان در خلوت پشت سر مومنان حرف میزنند.
@tafsiran
🚥 مفهوم کلمات و عبارات | بقره ۱۴ و۱۵
#شیاطینهم = شیطان ،هر موجود فریبکار ، گوش نکن به حرف ، شرور و گریزان از حق است ، اینجا یا منظور سران کفر هست یا سران منافقان یا همصنفان خودشان
#مستهزئون = کم ارزش و کوچک کردن دیگران با سخن یا رفتار را استهزاء می گویند.
#یعمهون = "عَمَه" به معنای حیرت(سرگردانی) شدید است(مثل آدمهای کور) . اول شکّ است دوم تردید است سوم تحیّر و چهارم عمه
پس عَمَه کوری چشم جان است و عَمی کوری چشم تن و جان
#اذا_لقوا = هنگامی که دیدار ناخواسته دارند ، ملاقات برخورد ناخواسته هست لذا منافقان با علاقه دنبال دیدار با مومنین نیستند.
#اذا_خلوا = موقعی که خلوت می کنند ،این نشان میدهد منافقان خواستار دیدار با سران خودشان یا سران کفار هستند.
@tafsiran
Baghare14.mp3
1.41M
تفسیر کوتاه صوتی استاد قرائتی|بقره۱۴
@tafsiran
Baghare15.mp3
2M
تفسیر کوتاه صوتی استادقرائتی|بقره۱۵
@tafsiran
■ ممکن است از این آیات برداشت شود که ما باید به هر کس که اظهار حزب اللهی بودن یا انقلابی بودن یا طرفدار نظام بودن کرد شک کنیم چون ممکن است دروغ بگوید اما در عرصه عمومی اصل بر اعتماد است ولی وقتی پای مسئولیت وسط می آید یا قرار است فردی را برای امر حکومتی انتخاب یا انتصاب کنیم یا رای دهیم اینجا صرف ادّعا ملاک نیست بلکه باید سوابق فکری و عملی او بررسی و تحلیل شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قرآنی که انقلابی در ما پدید نمی آورد.
کلامی از #استاد_رحیم_پور_اغدی
✍کانال قرآنی تفسیران
@tafsiran
🔶 یک توصیه از آیت الله بهجت
🔖 رسیدن به محبت قرآن، هم از راه شناخت زیباییها و جاذبههای آن است و هم از راه خدمت به آن!
◽️ برگرفته از کتاب #آداب_انس_با_قرآن
◽️ تألیف #استاد_عابدینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚥 گزیده تفسیر
کل این دنیا عرصه تجارت هست ، در این تجارت خداوند به ما سرمایهء اولیه ای داده تا با آن هدایت و ثواب کسب کرده و به بهشت الهی برسیم.
این سرمایهء اولیه (فطرت ، عقل ، وحی ،پیامبران ، پیشوایان ایمانی ، پدرو مادر مسلمان ،جامعه اسلامی ، عمر و نیروهای جسمی و روحی انسان) هست که نحوه به سودرسانی رساندن و بهره ور کردن آن با تقوا(دوری ازگناه) و جهاد(تلاش برای عمل به اوامر الهی) هست .
پس آنکس که بوسیله تقوا از این سرمایه استفاده کرد ،به رضوان الهی و بهشت میرسد اما اگر کسی این سرمایه ها را عاطل و باطل کند با پیروی از شیطان و گناه کردن و روی گرداندن از خدا و قرآن و پیامبر ،در حقیقت هدایت الهی را فروخته و گمراهی و ضلالت را به دست آورده است(تجارتی که سودی ندارد).
اما امکان هدایت همیشگی نیست و خداوند تا جایی که اندک سرمایه ایمان و عمل در وجود انسان باشد، ممکن است کمک کند انسان از گمراهی برگردد اما وقتی انسان ایمان را با کفر ، عقل را با جهل ، عمل صالح را با گناه و پیروی از امام را با پیروی از شیطان جایگزین کردطوری که که دیگر سرمایه ای برایش نماند آنوقت امکان برگشت به مسیر هدایت کامل از او سلب میشود و میشود ماکانوا مهتدین.
@tafsiran تفسیران
Baghare16.mp3
2.04M
تفسیر کوتاه صوتی|بقره۱۶
استاد محسن قرائتی
🔸️ سرمایه هایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده (فطرت،عقل،عمر،وحی،جامعه اسلامی،پیشوای ایمانی ، قدرت روحی و جسمی و ...) در ابتدا منافقان هم واجد آن بودند ولی آنها این سرمایه ها را به شیطان فروختند تا در برابر به متاع اندک و موقت دنیا برسند لذا هم اصل سرمایه را از دست دادند و آنچه هم مانده ، بی اثر و غیر مولّد شده است. این که خداوند در آیات مکرّر می گوید "خداوند آنها را مسخره می کند" "خداوند آنان را در سرکشیشان سرگردان می کند" و آیاتی از این دست ، معنی واقعی این کلامها آن است که چون آنها به این سرمایه های الهی پشت پا می زنند خداوند هم بعنوان کیفر کاری می کند نتوانند از آنها بهره ببرند و لذا هدایت را که محصول آن سرمایه هاست از دست داده و گمراهی را بدست می آورند.
@tafsiran
💎 تجارت الهی :
خریدار = خدای سبحان
فروشنده= انسان مومن
مورد معامله = جان پاک ، مال پاکیزه ، عمر
قیمت = بهشت ابدی
شاهد = انبیای الهی
سند = کتب آسمانی
#کانال_قرآنی_تفسیران
@tafsiran
@tafsiran
✔ کودکان ، دیوانگان و کافران مستضعف که کلمه حق به آنها نرسیده از عذاب الهی در امان هستند.
🚥 مفهوم کلمات و عبارات | بقره۱۶
#اشتروا = خریدند ، گمراهی را خریدن یعنی گمراهی را به دست آوردن در قبال از دست دادن هدایت
چون گمراهی مخالف هدایت هست هر چه به سمت گمراهی بروی همانقدر از هدایت دور میشوی برای همین برای مومن یک گناه یعنی یک قدم از هدایت دور شدن.
#فماربحت = ربح یعنی سود ، یعنی در این تجارت نه تنها منافقان سود نکردند بلکه اصل سرمایه خود را به فنا دادند.
هدایت شده از استاد عابدینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | #نجوای_دوست (۴)
🔷 دل را آماده کن
🔖 قرآن کریم، خودش جاذبهای دارد که اگر آن را باور کنیم و خودمان را در معرض پرتوی جان فزای آن قرار دهیم، آنگاه خواهیم دید که این قرآن کریم است که ما را به سوی خودش میکشاند!
◽️برگرفته از کتاب #آداب_انس_با_قرآن
◽️تألیف #استاد_عابدینی
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
1402-01-08 Khezri.mp3
8.17M
📚 ریزش ها و رویش ها در قرآن کریم
#حجت_الاسلام_خضری
💠 @tafsiran
💠 نگرش حضرت آیتالله خامنهای به حوزه ترجمه قرآن :
نگرش حضرت آیتالله خامنهای به حوزهی ترجمه قرآن کریم، یک «نگرش واقعبینانه» است که هم به «وضع مخاطب» نظر دارد و هم معطوف به خصوصیّات «زبان قرآن» است؛ به همین خاطر ایشان ضمن عقیده به فهمپذیری قرآن کریم بدون وساطت ترجمه، «تدبّر» در قرآن و دستیابی به «فهم عالی» از آن و تسریع در امر «جامعهسازی دینی» را وابسته به ترجمههای خوب از قرآن کریم میدانند. «توأمانی ترجمه و تلاوت» در روششناختی تفسیر حضرت آیتالله خامنهای، نقش عمده و تعیینکنندهای در فرآیند فهم قرآن کریم و باورپذیری معارف آن و در نتیجه تحقق عمل قرآنی دارد.
روش تفسیر ایشان دقیقاً الگوی یک «ترجمه تفسیری» یا «ترجمه توضیحی» است. در این روش از تفصیل و مغلقگوییهایی کلامی، فلسفی، عرفانی، فقهی و ادبی به جدّ اجتناب میشود و سعی مفسر بر این است که ترجمهی توضیحی او پیرامون آیات قرآن بهگونهای باشد که خواننده یا مستمع قرآن، از فضای سوره دور نشود و فهم قرآن را در چهارچوب و ساختار سوره دنبال بکند. در این روش، مفسر، شأن اصلی را به آیات قرآن میدهد، از اینکه گفتههای او به تحتالشعاع قرار دادن آیات قرآن منجر بشود پرهیز میکند و میخواهد ارتباط مستقیمِ مستمع و مخاطب را با آیات قرآن برقرار نماید. حضرت آیتالله خامنهای در توضیح شیوهی تفسیری خود، به این روش تصریح کردهاند و آنچه از تفاسیر ایشان ارائه شده است، جز این را نشان نمیدهد.
@tafsiran
✍ یادداشتی بر بیانات رهبری
✔مقام معظم رهبری مدّظلّه العالی در دیدار روز اول ماه رمضان با قاریان و فعّالان قرآنی فرمودند که " تلاوت قرآن نباید ترک شود و لو روزانه نیم صفحه" .
با توجه به یادداشتی که در سایت رهبری در این مورد منتشر شده است ، مقصود معظّم له از تلاوت به این ترتیب است که:
● #تلاوت یعنی قرآن را به گونه ای بخوانی که انگار میخواهی پیام آن را به خود یا به دیگران منتقل کنی . یعنی حتی خودت هم که میخوانی برای خودت به ترتیبی بخوانی که آن زبان معنوی و فراگیر قرآن در روح خودت اثر بگذارد .
و اگر چنانچه خود قادر به چنین تلاوتی نیستی از تلاوت دیگران استفاده کن تا این اثر را در روح خود در یابی که از آن به "#استماع" تعبیر کردند.
¤[ پس از نظر ایشان کنار گذاشتن تلاوت و استماع به این بهانه که قرآن برای تدبّر هست و نه تلاوت نادرست است و از طرف دیگر تلاوت به قصد تفنّن و سرگرمی را رد می کنند.]
🔸️عدّه ای هم هستند که قرآن را برای بهره مندی معنوی میخوانند که این کار خوب است اما کافی نیست و در کنار این نوع تلاوت باید زمانی برای تدبّر روزانه باشد که برای رسیدن به این تدبّر استفاده از" ترجمه تفسیری " را معظّم له پیشنهاد دادند.
🌀 لذا کانال قرآنی تفسیران که تا امروز از ابتدای قرآن تا آیه ۱۶ سوره بقره به #ترجمه_تفسیری و بیان نکات تربیتی این آیات پرداخته ،ضمن ادامه این مسیر سعی خواهد کرد روزانه تلاوتی را در کانال برای "استماع" عزیزان و قرآن دوستان عزیز قرار دهد.
امیدوارم با انتقاد و پیشنهادات خود بنده را در این مسیر یاری بفرمایید.
#کانال_قرآنی_تفسیران
@tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا