امام صادق عليه السلام :
إنّ اللّه َ تباركَ و تعالى غَيورٌ يُحِبُّ كُلَّ غَيورٍ ، و لِغَيرَتِهِ حَرَّمَ الفواحِشَ ظاهِرَها و باطِنَها .
خداى تبارك و تعالى غيرتمند است و هر غيرتمندى را دوست مى دارد. و از غيرتمندى اوست كه زشت كاريها را ، چه پيدا و چه ناپيدا، حرام فرموده است.
( الكافي : ۵/۵۳۵/۱ )
#غیرت
@kalam_maesoumin
و كان مِن دعائِه عليهالسلام فِى الاعْتِذارِ مِنْ تَبِعاتِ الْعِبادِ وَ مِنَ التَّقْصيرِ - فى حُقوقِهِم وَ فى فَكاكِ رَقَبَتِهِ مِنَ النّارِ
«دعادر پوزش از مظلمه مردمان»
#مظلوم
#فلسطین
#غزه
اَللَّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتى
بار خدايا به پيشگاهت عذر خواهم در حق ستمديدهاى كه در حضور من بر او ستم رفته
فَلَمْ اَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوفٍ اُسْدِىَ اِلَىَّ فَلَمْ اَشْكُرْهُ، وَ مِنْ مُسىءٍ
و من ياريش ننمودم، و از احسانى كه در حقّم شده و شكرش را بجا نياوردهام، و از بد كنندهاى كه از من
اعْتَذَرَ اِلَىَّ فَلَمْ اَعْذِرْهُ، وَ مَنْ ذىفاقَةٍ سَئَلَنى فَلَمْ اُوثِرْهُ،
پوزش خواسته و عذرش را نپذيرفتهام، و از فقيرى كه از من حاجت خواسته و من خواست او را بر خواست خود ترجيح ندادهام،
وَ مِنْ حَقِّ ذى حَقٍّ لَزِمَنى لِمُؤْمِنٍ فَلَمْ اُوَفِّرْهُ، وَ مِنْ عَيْبِ
و از حقّ مؤمن حق دارى كه بر عهدهام مانده و آن را ادا ننمودهام، و از عيب
مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لى فَلَمْ اَسْتُرْهُ، وَ مِنْ كُلِّ اِثْمٍ عَرَضَ لى
مؤمنى كه بر من آشكار گشته و آن را نپوشاندهام، و از هر معصيتى كه برايم پيش آمده و از آن
فَلَمْ اَهْجُرْهُ. اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ -يا اِلهى - مِنْهُنَّ وَ مِنْ نَظآئِرِهِنَاِعْتِذارَ
دورى نجستم. بار الها از همه آنها و از آنچه مانند آنهاست از حضرتت با دل آكنده از پشيمانى
نَدامَةٍ يَكُونُ واعِظاً لِما بَيْنَ يَدَىَّ مِنْ اَشْباهِهِنَّ، فَصَلِّ عَلى
عذر مىخواهم عذرى كه مرا در آينده از نظاير آنچه بر من گذشت بازدارد، پس بر
مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَاجْعَلْ نَدامَتى عَلى ما وَقَعْتُ فيهِ مِنَ الزَّلاَّتِ،
محمد و آلش درود فرست، و پشيمانيم را بر لغزشهايى كه گرفتارشان شدهام،
وَ عَزْمى عَلى تَرْكِ مايَعْرِضُ لى مِنَالسَّيِّئاتِ تَوْبَةً تُوجِبُ
و تصميم را بر ترك گناهانى كه برايم پيش آيند توبهاى قرار ده كه
لى مَحَبَّتَكَ، يا مُحِبَّ التَّوَّابينَ.
برايم موجب عشق تو گردد، اى دوستدار توبه كنندگان.
@kalam_maesoumin
📌متمایز شدن شیعه به دینداری و پایبندی به آن است.
امام حسن #عسکری(ع) برای متمایز کردن جامعه #شیعه اعتقادی از دیگران،
به اسحاق بن اسماعیل نیشابوری که در دینداری کوتاهی کرده بود، تذکر داده و خطاب به جامعه شیعه فرمود:
«شیعیان- اعتقادی- کسانی هستند که از احادیث ما #پیروی کرده، در تمام #اوامر و #نواهی از ما #اطاعت می کنند و کسانی که در بسیاری از دستورات الهی با ما مخالفت کنند، شیعه نیستند.»
📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول عن آل الرسول، ص484، ص487؛
📚قطب راوندی، الخرائج و الجرائح، ج2، ص684.
و كان مِن دعائِه عليهالسلام فِى الاعْتِذارِ مِنْ تَبِعاتِ الْعِبادِ وَ مِنَ التَّقْصيرِ - فى حُقوقِهِم وَ فى فَكاكِ رَقَبَتِهِ مِنَ النّارِ
«دعادر پوزش از مظلمه مردمان»
#مظلوم
#فلسطین
#غزه
اَللَّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتى
بار خدايا به پيشگاهت عذر خواهم در حق ستمديدهاى كه در حضور من بر او ستم رفته
فَلَمْ اَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوفٍ اُسْدِىَ اِلَىَّ فَلَمْ اَشْكُرْهُ، وَ مِنْ مُسىءٍ
و من ياريش ننمودم، و از احسانى كه در حقّم شده و شكرش را بجا نياوردهام، و از بد كنندهاى كه از من
اعْتَذَرَ اِلَىَّ فَلَمْ اَعْذِرْهُ، وَ مَنْ ذىفاقَةٍ سَئَلَنى فَلَمْ اُوثِرْهُ،
پوزش خواسته و عذرش را نپذيرفتهام، و از فقيرى كه از من حاجت خواسته و من خواست او را بر خواست خود ترجيح ندادهام،
وَ مِنْ حَقِّ ذى حَقٍّ لَزِمَنى لِمُؤْمِنٍ فَلَمْ اُوَفِّرْهُ، وَ مِنْ عَيْبِ
و از حقّ مؤمن حق دارى كه بر عهدهام مانده و آن را ادا ننمودهام، و از عيب
مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لى فَلَمْ اَسْتُرْهُ، وَ مِنْ كُلِّ اِثْمٍ عَرَضَ لى
مؤمنى كه بر من آشكار گشته و آن را نپوشاندهام، و از هر معصيتى كه برايم پيش آمده و از آن
فَلَمْ اَهْجُرْهُ. اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ -يا اِلهى - مِنْهُنَّ وَ مِنْ نَظآئِرِهِنَاِعْتِذارَ
دورى نجستم. بار الها از همه آنها و از آنچه مانند آنهاست از حضرتت با دل آكنده از پشيمانى
نَدامَةٍ يَكُونُ واعِظاً لِما بَيْنَ يَدَىَّ مِنْ اَشْباهِهِنَّ، فَصَلِّ عَلى
عذر مىخواهم عذرى كه مرا در آينده از نظاير آنچه بر من گذشت بازدارد، پس بر
مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَاجْعَلْ نَدامَتى عَلى ما وَقَعْتُ فيهِ مِنَ الزَّلاَّتِ،
محمد و آلش درود فرست، و پشيمانيم را بر لغزشهايى كه گرفتارشان شدهام،
وَ عَزْمى عَلى تَرْكِ مايَعْرِضُ لى مِنَالسَّيِّئاتِ تَوْبَةً تُوجِبُ
و تصميم را بر ترك گناهانى كه برايم پيش آيند توبهاى قرار ده كه
لى مَحَبَّتَكَ، يا مُحِبَّ التَّوَّابينَ.
برايم موجب عشق تو گردد، اى دوستدار توبه كنندگان.
@kalam_maesoumin
📌امام زمان ( عج ) در رفت و آمد کوچه و بازار
❤️مولا علی(علیه السلام) می فرمايد:
🔅در دوره ی غیبت بسياری از مردم گمان خواهند كرد كه حجت الهی از دنیا رفته و امامت پايان پذيرفته است.
ولی سوگند به خدا، در چنين دورهای حجت خدا در بين مردم است و در كوچه و بازار و در ميان آنان رفت و آمد می كند.
در منزل و كاخهای مردم آمد و شد دارد.
غرب و شرق زمين را در مينوردد.
حرف های مردم را می شنود.
به مردم سلام می كند.
آنان تا زمان معينی كه خداوند مقرر كرده است قادر به دیدن آن حضرت نخواهد بود.
📚بحارالانوار،ج28،ص70
#امام_زمان
@kalam_maesoumin
🏵 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🎾 وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ أَنَّهُ (عليه السلام)قَالَ لِلْأَشْعَثِ بْنِ قَيْسٍ مُعَزِّياً عَنِ ابْنٍ لَهُ: إِنْ صَبَرْتَ صَبْرَ الْأَكَارِمِ وَ إِلَّا سَلَوْتَ سُلُوَّ الْبَهَائِمِ.
🥎 فضیلت صبر و شکیبایی :
و درود خدا بر او فرمود: (در روایت دیگری آمد كه اشعث بن قیس را در مرگ فرزندش اینگونه تسلیت داد)یا چون مردان بزرگوار شكیبا، و یا چون چهارپایان بی تفاوت باش.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۴۱۴
#امام_جعفر_صادق علیه السلام:
اگر زن عفت داشته باشد به دنیا می ارزد و گرنه به خاک هم نمی ارزد.
بحارالانوار،. ج103، ص250
#حدیث #حجاب
@kalam_maesoumin
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به اين پرسش كه : ديّوث كيست؟ ـ فرمود :
الذي تَزنِي امرَأتُهُ و هُو يَعلَمُ بها .
مردى كه زنش زنا دهد و او خبر داشته باشد.
( وسائل الشيعة : ۱۴/۱۰۹/۹ )
#غیرت
@kalam_maesoumin
امام على عليه السلام:اَحْسَنُ الْعَدْلِ نُصْرَةُ الْمَظْلومِ؛
بهترين عدالت يارى مظلوم است.
[غررالحكم، ج۲، ص ۳۹۴، ح ۲۹۷۷]
#یاری_مظلوم
#فلسطین
کمک به فلسطین👇👇👇👇
https://www.leader.ir/fa/monies
👆👆👆👆👆
@kalam_maesoumin
➖ راه حل رفع بدهی سنگین ...
🛑 عَنْ إِسْمَاعِیلَبْنِسَهْلٍ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْجواد صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنِّی قَدْ لَزِمَنِی دَیْنٌ فَادِحٌ فَکَتَبَ أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ لِسَانَکَ بِقِرَاءَهًِْ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ.
🔰 اسماعیل بن سهل گوید :
در نامه ای به امام جواد صلوات الله علیه چنین نوشتم : بدهی بسیار سنگینی بر عهده ام میباشد [که از پرداخت آن ناتوانم]». امام سلام الله علیه در پاسخم نوشتند : «فراوان استغفار نما و پیوسته زبانت را به خواندن سوره ی قدر مرطوب نگهدار».
📚:کافی، ج۵، ص۳۱۷
🟢آثار معرفتی و اخلاقی «لقمه» در اندیشه مولوی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مولوی نکاتی ناب و دقیق درباره آثار معرفتی و معنوی، #لقمه حلال یا حرام دارد.
در جایی به طور کلی رابطه میان لقمه و اندیشه را چنین بیان میکند:
لقمه، تخم است و بَرش، اندیشهها
لقمه، بحر و گوهرش اندیشهها
و در جایی هم تأثیر لقمه حرام در شکلگیری رذایل اخلاقی و معرفتی را چنین ترسیم میکند:
چون ز لقمه تو حسد بینی و دام
جهل و غفلت زاید، آن را دان حرام
از آثار وضعی لقمه حرام آن است که اساساً میل به شنیدن سخن حق را در انسان میمیراند. لقمه حرام دریچههای درک و فهم را میبندد و به همین دلیل مولد جهل و غفلت در آدمی است.
«مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُم؛ شکمهای شما از حرام پر شده است و (در نتیجه) بر دلهایتان قفل زده شده است» و راه فهم و درک بر روی شما بسته شده است.
مولوی در جایی دیگر از مثنوی، به بیان تأثیرات معنوی و معرفتی لقمه حلال پرداخته و میگوید:
لقمهای کآن نور افزود و کمال
آن بود آورده از کسب حلال
×××
علم و حکمت زاید از لقمه حلال
عشق و رقت آید از لقمه حلال
و بالاخره اینکه لقمه حلال، آثار اجتماعی و عرفانی هم دارد: عشق به آدمیان و میل به خدمت به آفریدگان و تعالیجویی و عزم رفتن به سوی جانان از دیگر آثار و برکات لقمه حلال است:
زاید از لقمه حلال اندر دهان
میل خدمت، عزم رفتن آن جهان