📝 #فهرست_مطالبِ بحث جنجالی:
🔍همان طور که روشن است، در گروه #بحث_جنجالی سوالاتی در قالبِ سوالات اختصاصی پیگیری می شود که الحمدلله تا بدین جا #۱۶ سوال مورد بحث و نقد و بررسی قرار گرفت؛
👥دوستان سوالات اختصاصیِ ای که تا به امروز ۱۶ تا می شوند، با دو هشتکِ # سوال و # پاسخ، در گروه بحث جنجالی به آن ها، اشاره شده است؛
🔸از طرفی دیگر مباحثی که رفقا در گروه مذکور مطرح کرده اند و معمولاً #جنبه_کاربردی دارد را سعی نمودیم در قالبِ #پرسش_و_جواب در کانون ادبیات عرب بارگذاری کنیم که:👇
👈با دو لینک زیر، می توانید به مطالب فوق، دسترسی پیدا نمایید:
☑️فهرست پرسش و جواب:
👉 https://eitaa.com/Contents786/246
☑️فهرست سوال و پاسخ:
👉 https://eitaa.com/Contents786/218
🔺امید است آنچه مطرح می شود، مفید فائده واقع گردد ان شاء الله.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💓⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۱۰
─━━━━⊱💖⊰━━━━─
❓❔👈 #هدفِ اصلی در #تجزیه و #ترکیب چیست؟ و آیا ممکن است، نمونه ای در بیان مقام و منزلت ترکیب در آیات قرآن، مطرح نمایید؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💓⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۰ ─━━━━⊱💖⊰━━━━─ ❓❔👈 #هدفِ اصلی در #تجزیه و #ترکیب چ
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱❤️⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۱۰
─━━━━⊱❤️⊰━━━━─
📝 اگر چه جوابِ پرسشِ شماره: ۱۰، از مطالب قبلی روشن و واضح است لکن در این باره گفته می شود:
☑️در بحث تجزیه و ترکیب لازم است به این نکته توجُّه شود که تجزیه و ترکیبی موثّر واقع می گردد که معنا محور باشد توضیح آن که:👇
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۰ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ 📝 اگر چه جوابِ پرسشِ شماره
☝️ #بیان_توضیح:
📝تجزیه و ترکیبِ معنا محوری
🔍یکی از مباحثی که به شدّت میان طُلّاب، مورد توجُّه واقع شده است، بحث 《تجزیه و ترکیب》 می باشد تا جایی که مسئولان، کلاس ها و دوره های فراوانی را صرف این مبحث کرده اند #لکن آن چه که باید از بحث تجزیه و ترکیب، برداشت کرد را با نگاه های خشکِ ادبی، به فراموشی سپرده ایم لذا می بینیم زمانی که آیه ای از آیات قرآن و یا روایتی از روایات اهل بیت {علیهم السّلام} به طالب علم داده می شود، اوّلین و آخرین هدف آن در بحث تجزیه و ترکیب، بیان نقش ها ادبی و بیان تجزیه آن، #بدون لحاظ ظرافت های معنایی است یعنی همین که تشخیص داده شد که: 👈مثلا فلان کلمه، اسم است و فلان کلمه حرف است و یا مثلا فلان کلمه ای که اسم بود، نقشِ حال را دارد و فلان کلمه ای که فعل بود، بنابر نقش مفعول به، محلّاً منصوب است، اکتفا می کند غافل از این نکته که هدفِ تمام این تجزیه و ترکیب ها، رسیدن به یک معنایی جامع و کشف ظرافت های معنایی و دسترسی آسان به مراد متکلّم بلیغ می باشد یعنی تجزیه و ترکیب، می بایست از تجزیه و ترکیبِ مرسوم در برخی از دوره ها که نکته ای غیر از عدم توجُّه به معنا و عدم توجُّه به اغراضی که طبق فلان ترکیب به دست می آید، نیست، فراتر رود و به تجزیه و ترکیبِ معنا محوری سوق داده شوند به گونه ای که در مسیرِ کشف مراد جدّی متکلّم، قدمی برداشته شود؛
🌕 #مراد از تجزیه و ترکیبِ معنا محوری، همان مسیری است که مرحوم علّامه طباطلایی در پاسخ به شبهه عدم وجود نصّ قرآنی در جهت اثبات شفاعت در پیش گرفته اند، می باشد؛
👆👈برای مطلب فوق، رجوع کنید به لینک زیر:👇
☢ https://eitaa.com/kanon_adabi/994
🔺بحث تجزیه و ترکیبِ معنا محوری از آن چنان اهمیّتی برخودار است که در قرآن کریم، اتّخاذ هر گونه ترکیبی، موجِب تغییر معنا و تغییرِ مقصودِ خداوند متعال می شود؛👇
🔸در ادامه به بررسی آیه {۱۸۰} سوره مبارکه {آل عمران} خواهیم پرداخت تا شان و منزلت #مقام_ترکیب در آیات قرآن روشن شود:👇
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
☝️ #بیان_توضیح: 📝تجزیه و ترکیبِ معنا محوری 🔍یکی از مباحثی که به شدّت میان طُلّاب، مورد توجُّه واق
🔵بررسی #آیه:《وَلَا #يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ》؛
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی #آیه:《وَلَا #يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَي
✅نسبت به #نوعِ فعلِ《یَحْسَبَنَّ》که در آیه {۱۸۰} سوره مبارکه {آل عمران} آمده است، دو نوع قرائت وارد شده است:
۱) جمهور، فعلِ《یَحْسَبَنَّ》 را صورتِ مفرد مذکّر #غایب بیان نمودند یعنی 《وَلَا #يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ》؛
۲) برخی، فعلِ 《یَحْسَبَنَّ》را به صورت مفرد مذکّر #مخاطب بیان نمودند یعنی 《وَلَا #تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ》؛
👇👇👇
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
✅نسبت به #نوعِ فعلِ《یَحْسَبَنَّ》که در آیه {۱۸۰} سوره مبارکه {آل عمران} آمده است، دو نوع قرائت وارد ش
🤔اگر #قرائت_دوّم یعنی 《تَحْسَبَنَّ》مدّ نظر باشد، آن گاه ترکیب فعلِ مذکور چنین می شود:
#فاعلِ 《تَحْسَبَنَّ》، انت می باشد؛ #الَّذِينَ مفعول به اوّل به حذف مضاف است یعنی {وَلَا تَحْسَبَنَّ بخلَ الَّذِين...}؛ #هُوَ، ضمیر فصل و #خَيْرًا، مفعول به دوّم می باشد در نتیجه معنا چنین می شود:
📝{گمان نکن که بخلِ کسانی که بخل ورزیدند به آن چه که خدا از فضلش به آنان داده است، برای آنان خیر است بلکه برای آنان شرّ است.}
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
✅نسبت به #نوعِ فعلِ《یَحْسَبَنَّ》که در آیه {۱۸۰} سوره مبارکه {آل عمران} آمده است، دو نوع قرائت وارد ش
🤔اگر #قرائت_اوّل یعنی 《یَحْسَبَنَّ》مدّ نظر باشد، آن گاه در این صورت دو ترکیب وجود دارد:
1⃣) #فاعلِ 《یَحْسَبَنَّ》، هو باشد که به رسول خدا بازگشت نماید؛ #الَّذِينَ مفعول به اوّل به حذف مضاف است یعنی {وَلَا یَحْسَبَنَّ بخلَ الَّذِين...}؛ #هُوَ، ضمیر فصل و #خَيْرًا، مفعول به دوّم می باشد در نتیجه معنا چنین می شود:
📝{گمان نکند پیامبر اکرم که بخل کسانی که بخل ورزیدند به آن چه که خدا از فضلش به آنان داده است، خیر است بلکه برای آنان شرّ است.}
2⃣) #فاعلِ 《یَحْسَبَنَّ》، خودِ 《الَّذِينَ》 باشد؛ #مفعول_به اوّل آن، محذوف است تقدیر آیه این چنین است: {وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِين... #بخلَهم خیراً لهم...}؛ #هُوَ، ضمیر فصل و #خَيْرًا، مفعول به دوّم می باشد در نتیجه معنا چنین می شود:
📝{گمان نکنند کسانی که به آن چه که خدا از فضلش به آنان داده است، بخل ورزیدند، بخل آن ها خیر است بلکه برای آنان شرّ است.}
📚برای مطالب فوق، رجوع بفرمایید:
🔸۱) الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج۰۱، ص۴۴۶، نشر: دارالکتاب العربی، مکان: بیروت، نوبت چاپ: سوم.
🔸۲) التحریر و التنویر، ج۰۳، ص۲۵۹، نشر: موسسه التاریخ، مکان: بیروت، نوبت چاپ: اوّل.
🔸۳) البحر المحیط فی التفسیر، ج۰۳، ص۴۵۱، نشر: دارالفکر، مکان: بیروت، نوبت چاپ:اوّل.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
✅نسبت به #نوعِ فعلِ《یَحْسَبَنَّ》که در آیه {۱۸۰} سوره مبارکه {آل عمران} آمده است، دو نوع قرائت وارد ش
❤️خروجیِ آیه طبق هر دو قرائت:
کانون ادبیات عرب
❤️خروجیِ آیه طبق هر دو قرائت:
📣اگر #قرائت جمهور که فعلِ موجود در آیه را به صورت مفرد مذکّر غایب، قرائت نمودند، ثابت گردد، آن گاه چند نتیجه برداشت می شود:
🔴🔶👈۱) کشف خواهیم کرد که خداوند متعال در آیه شریفه، خطاب را به صورت غایب لحاظ کرده است لذا این سوال مطرح می گردد که:
❓چرا خداوند متعال با این که می توانست، فعل مذکور را به صورت مفرد مذکّر مخاطب لحاظ کند و خطاب را از غایب به مخاطب تبدیل کند، امّا از این مقام عدول نموده است و فعل را به صورت مفرد مذکّر غایب بیان کرده است؟
🔴🔶👈۲) گفته شد، فاعل را می توان، به دو گونه لحاظ کرد:
🔺۱. فاعلِ 《یَحْسَبَنَّ》، ضمیر مستترِ {هُوَ} شود که به پیامبر بازگشت مینماید، آن گاه کشف خواهیم کرد که مخاطب خداوند متعال، پیامبر اکرم {صلّ الله علیه و آله و سلّم} است که در این جا چند سوالی مطرح می شود و آن این که:
❓1⃣) چرا خداوند با این که می توانست، فاعلِ فعلِ 《یَحْسَبَنَّ》را به صورت اسم ظاهر یعنی《لا یَحْسَبَنَّ النَّبِیُّ...》 بیان نماید، امّا آن را به صورت ضمیر مستتر ذکر کرده است؟ #به_تعبیری چه اغراضی مدّ نظر خداوند بوده است که از بیان فاعلِ اسم ظاهر، عدول کرده است و فاعل را ضمیر مستتر بیان کرده است؟
❓2⃣) چرا خداوند متعال با این که می توانست، فاعلِ《یَحْسَبَنَّ》را 《الَّذِينَ》بداند، لکن از این ترکیب عدول کرده است به این که فاعل را پیامبر اکرم بداند؟
🔺۲. فاعلِ 《یَحْسَبَنَّ》، 《الَّذِينَ》باشد، آن گاه کشف خواهیم کرد که مخاطب خداوند متعال، کسانی هستند که به آن چه که خدا به آن ها داده است، بخل ورزیدند لذا باز سوال می شود که:
❓1⃣) معمولاً خطابات خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اکرم است، لذا با لحاظ این ترکیب، چرا خداوند با این که می توانست، فاعلِ فعلِ 《یَحْسَبَنَّ》را پیامبر اکرم بداند، امّا فاعل را 《الَّذِينَ》لحاظ کرد؟ یعنی چه غرض و مقصودی در میان است که باعث شد خداوند متعال، فاعل را 《الَّذِينَ》بداند؟
❓2⃣) چرا خداوند متعال با این که می توانست، فاعلِ فعل را به صورتِ اسم موصولِ (الَّذِينَ) ذکر نکنند یعنی بفرمایند: {وَلَا يَحْسَبَنَّ البخیلون، بخلَهم هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ} لکن از این مورد عدول نمودند و آن را به صورت اسم موصول ذکر کردند؟
❓3⃣) چرا خداوند متعال با این که می توانست، فاعلِ فعل را به صورت اسم موصولِ مفرد، ذکر نمایند یعنی بفرمایند: {وَلَا يَحْسَبَنَّ مَن بَخِلَ بما آتاهُ الله من فضله، هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ} لکن از این مورد عدول نمودند و آن را به صورت 《الَّذِينَ》ذکر کردند؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f