eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
في أدلة النحو لعفاف حسانين.pdf
6.6M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚👈《فی ادلّه النّحو》 🔺متن عربی 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
👈فایل پی دی اف کتاب: 《نظریّه العامل فی النّحو العربی》 ✋ 📚 : 01 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
نظرية_العامل_في_النحو_العربي_لمصطفی.pdf
6.73M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚👈《نظریّه العامل فی النحو العربی》 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
👈فایل پی دی اف کتاب: 《النّحو فی ظلال القرآن الکریم》 ✋ 📚 : 01 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
النحو_في_ظلال_القرآن_الكريم_لعزيزة.pdf
3.2M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚👈《النحو فی ظلال القرآن الکریم》 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
🌷) بیانِ پرسش شماره: ۱۲🔴👇🔴
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ شماره: ۱۲ ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ ❓❔👈 با مدّ نظر داشتنِ پرسش و جواب شماره: ۰۲، آیا می توان این گونه اذعان داشت که کلمه 《قَادِرٌ》در آیه ۳۷ سوره مبارکه انعام یعنی:《قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَىٰٓ أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ》صفه مشبّهه می باشد؟ 👆👈به دلیل آن که ثبوتِ وصفِ {قدرت} به دلالت عقلی و مقام استعمال، برای ذات اقدس الهی، دائمی می باشد و از طرفی مفادِ صفه مشبّهه، ثبوتی است لذا حکم به صفه مشبّهه می شود. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۲ ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ ❓❔👈 با مدّ نظر داشتنِ پرسش و جواب شم
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🌷⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۱۲ ─━━━━⊱🌷⊰━━━━─ 📝 اگر چه جوابِ پرسشِ شماره: ۱۲، از جواب شماره: ۰۴ روشن و واضح است لکن در این باره گفته می شود: 👏خیر، به هیچ وجه نمی توان به صفه مشبّهه بودنِ 《قَادِرٌ 》 در آیه شریفه، به جهت وجود دلالت عقلیّه و لحاظ مقام استعمال، حکم ‌نمود؛ توضیح مطلب آن که:👇 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🌷⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۲ ─━━━━⊱🌷⊰━━━━─ 📝 اگر چه جوابِ پرسشِ شماره:
: 🔸قبل از بیانِ پاسخِ پرسش مذکور، ابتدائاً لازم است، و را از منظر علماء بیان نماییم؛ 👥 برخی از علماء در توضیح و تفسیر دو عنوان و ، بیاناتی را مطرح کرده اند لکن در این زمینه صاحب کتاب الجدید في الصَّرف و النَّحو، تصویر دقیقی را به متعلّم ارائه می دهند؛ ایشان می نویسد: 👈«الکَلِمَاتُ التَّالِیَةُ: شَاْرِبٌ و مَشْرُوْبٌ، ضَاْرِبٌ و مَضْرُوْبٌ، آکِلٌ و مَأْکُوْلٌ، شُجَاعٌ، جَبَانٌ، عَفِیْفٌ، کَرِیْمٌ، بَخِیْلٌ و نَزِیْهٌ، کُلُّهَا تُسَمَّی (صِفَاتٍ) غَیْرُ أنَّنَا نَرَی البَعْضَ مِنْهَا تَکوُنُ عَلَی وَجْهِ الحُدْوْثِ أعْنِی أنَّهَا تَعْرِضُ ثُمَّ تَزُوْلُ، فإنّ الإنْسَانَ مَثْلَاً لا یَکُوْنُ فِي کُلِّ أوْقاتِهِ ضَاْرِبَاً أوْ مَضْرُوْبَاً فَقَدْ یَکُوْنُ ألآنَ ضَاْرِبَاً و بَعْدَ لَحْظَةٍ مَضْرُوْبَاً و مٍثْل ذَلِکَ شَاْرِبٌ و مَشْرُوْبٌ و آکِلٌ و مَأْکُوْلٌ؛ و هَذَا هُوَ مَعْنَی الصِّفَاتِ العَارِضَةِ غَیْرِ المُسْتَقَرَّةِ و یُعَبَّرُ عَنْهَا (عَلَی وَجْهِ الحُدْوْثِ). 👈و نَرَی بَعْضَ هَذِهِ الصِّفَات ثَابِتَاً أی أنَّ الصِّفَةَ تَکُوْنُ دَائِمَةً فِي مَوْصُوْفِهَا و لَا تَزُوْلُ کَـ«الکَلِمَاتِ: شُجَاعٌ، جَبَانٌ، کَرِیْمٌ، عَفِیْفٌ، نزیهٌ» فَإنَّ صِفَةَ الشّجَاعَةِ و العِفَّةِ و أمْثَالَهُمَا هِیَ ثَابِتَةٌ دَائِمَةٌ لَا تَتَغَیَّرُ و یُعُبَّرُ عَنْهَا عَلَی وَجْهِ الثُّبُوْتِ فَعَلَی هَذَا البَیَان، الصِّفَةُ المُشَبَّهَةُ تَدُلُّ عَلَی مَعْنَی الصِّفَةِ و عَلَی صَاحِبِهَا و عَلَی ثُبُوْتِ تِلْکَ الصِّفَةِ لَهُ و تَحَقُّقِهَا ثُبُوْتَاً زَمَنِیّاً عَامَّاً (یَشْمُلُ المَاضِي و الحَاضِرَ و المُسْتَقْبلَ)؛ و النَّاطِقُ بِتِلْکَ الکَلِمَة إنَّمَا یُرِیْدُ الأُمُوْرَ المَذْکُوْرَةَ مُجْتَمَعَةً عَلَی الأقَلِّ إنْ کَانَ خَبِیْرَاً بِاللُغَةِ و بِدَلَالَةِ الفَاظِ فِیْهَا»؛ کلماتی همچون: {شارب و مشروب}، {ضارب و مضروب}، {شجاع}، {جبان} و ... به نام {صفات} شناخته شده اند لکن در این باره میان آن ها فرقی را مشاهده می کنیم به این صورت که برخی از آن ها دلالت بر حدوث دارند به گونه ای که آن صفات بر ذات و موصوفِ خود، عارض می شوند و سپس زائل می گردند یعنی برخی از آن ها درصدد تجلّی و ظهور و بروزِ خارجی حدث، بدون نگاه به دائمی بودن آن در نهان موصوف دارد همانند {ضارب و مضروب} که انسان در تمام اوقات خود و به صورتِ دائمی، ضارب یا مضروب نمی باشد بلکه گاهاً ضارب است و گاها مضروب است ( حدوث)؛ در مقابل برخی از آن ها دلالت بر ثبوت دارند به گونه ای وصف موجود به صورت دائمی برای ذات و موصوف خود لحاظ می گردد و زائل نمی شود همانند {شجاع} در {زید شجاع} که زید وصف شجاعت را به صورت دائمی دارد به گونه ای که از آن جدا نمی گردد ( ثبوت). 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
#توضیح_مطلب: 🔸قبل از بیانِ پاسخِ پرسش مذکور، ابتدائاً لازم است، #حدوث و #ثبوت را از منظر علماء بیان
☑️با وجودِ این که دریافتیم ثبوت در نگاه علماء به چه معنا می باشد، لکن لازم است تحقیق بیشتری را نسبت به این تعبیر (یعنی ثبوت) بیان شود: 🤔 با اندک تفحّص میان کتب نحوی، دریافته می شود که میان ثبوتی که از صفه مشبهه فهمیده می شود با ثبوتی که از غیر آن دریافت می شود، فرق است؛👇
کانون ادبیات عرب
☑️با وجودِ این که دریافتیم ثبوت در نگاه علماء به چه معنا می باشد، لکن لازم است تحقیق بیشتری را نسبت
1⃣) صاحب کتاب الفوائد الضیائیّه (شرح ملاجامی) در شرح فرازی از عبارت ابن حاجب یعنی: 《قام به علی معنی الثبوت》می فرماید: {و المراد بکونه بمعنی الثبوت انه یکون کذلک بحسب اصل الوضع فیخرج عنه نحو ضامر و طالق لانهما بحسب اصل الوضع للحدوث عرض لهما الثبوت بحسب الاستعمال}؛ مراد از تعبیر ثبوت در تعریف صفه مشبهه، ثبوت به حَسَبُ الوضع می باشد نه ثبوت به حَسَبُ الاستعمال. 👆👈 ایشان با بیان این کلام درصدد اشاره به این مطلب می باشد که ثبوتی که از صفه مشبهه فهمیده می شود غیر از ثبوتی است که از غیر آن فهمیده می شود، است و لذا همانند {ضامر البطن} و {طاهر القلب} را از تعریف صفه مشبهه خارج نموده است {لانهما بحسب اصل الوضع للحدوث عرض لهما الثبوت بحسب الاستعمال}. 🔺نتیجه: ایشان به صراحت میان این دو ثبوت فرق گذاشته است. 📚برای مطلب فوق، رجوع نمایید: الفوائد الضیائیّه (معروف به شرح ملّا جامی)، ص۴۰۴، الطبعه الثانیه، مکتبه النهاوندی. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯