eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۱۱ 🛑الحمدلله که دوستان در بحث سوال شماره: #۱۱ سعی نموده اند که به پاسخ از سوال م
🔵بیان 🤔با اندک تامّل در کتب تفسیری و همچنین کتب نحوی، می توان ریشه اختراع عنوان را دریافت و آن این که نحویّون در بحث افعل تفضیل فرموده اند: {کلمه ای که دارای شروط اسم تفضیل باشد نیز محکوم به اسم تفضیل بودن آن می شود} همانند {زید احسن من بکر}؛ لکن علماء با تتبّعی که انجام داده اند با شواهدی مواجه گردیدند که در آن ها از کلمه ای که دارای شروط اسم تفضیل است، استفاده شده است لکن به جهت وجود مشکل جدّی، نتوانسته اند به اسم تفضیل بودن این کلمه حکم ‌کنند به همین جهت سعی نمودند عنوانی به نام اختراع کنند تا در حقیقت مشکل به وجود آمده نیز رفع گردد؛ 📢شایان ذکر است که منشا چنین مشکلی، وجود پیش فرض هایی بود که پذیرش آن ها در نگاه ایشان مقبول و مسلّم است. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۱۱ 🛑الحمدلله که دوستان در بحث سوال شماره: #۱۱ سعی نموده اند که به پاسخ از سوال م
✏️بیان پاسخ سوال 👥رفقا 👌 عبارات 👌 مناسبی را در جهت بیان تعریف این عنوان بیان کرده اند که در ادامه با اندک اصلاح بیان می شوند: 🏃🏃با جستجو در کتب نحوی، چنین‌ نتیجه می شود که تمام نحویّون اساس عنوان را پذیرفته اند. 👤ایشان در بیان تعریف افعل تعیین فرموده اند: 👈أفعل تفضيل دو اتّصاف دارد: یکی اتّصاف عامّ یعنی این که طرفین در اصل وصف مشترک اند و دیگری اتصاف خاصّ یعنی این که یک طرف از وصف بیشری نسبت به طرف دیگر برخوردار است همانند: {زید اکبر من سعید} که زید و سعید هر دو بزرگ هستند (اتّصاف عام) ولی زید از او بزرگ تر است (اتّصاف خاصّ)؛ لکن افعل تعیین یک اتصاف بیشتر ندارد و آن اتصاف عامّ است یعنی دلالت ذات بر حدث همانند: {الحسین (ع) أحقّ بالخلافة من یزید}؛ در اين کلام شریف ويژگی محقّ بودن فقط در علی (ع) است یعنی اتّصاف عامّ به تعبیری در این مثال متکلم درصدد تفضیل دو ذات نیست بلکه درصدد است که بگوید وصف محقّ در علی (ع) فقط می باشد. 😋به بیان دیگر: افعل تعیین کلمه ای است که دارای شروط اسم تفضیل می باشد لکن‌ معنای تفضیل را به جهت وجود مشکلاتی نمی رساند و معنای اسم فاعل و یا صفه مشبّهه را ارائه می دهد. ✋توجّه اتّصاف عامّ و اتّصاف خاصّ در پاسخ سوال شماره: ۰۶ به صورت کامل توضیح داده شد لذا دوستان به پاسخ سوال شماره: ۰۶ رجوع بفرمایند: هشتک:👇 # پاسخ 🤔در کتب نحوی از این عنوان به افعل تعیین و افعل لغیر التفضیل یاد کرده اند. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
✏️بیان پاسخ سوال 👥رفقا 👌 عبارات 👌 مناسبی را در جهت بیان تعریف این عنوان بیان کرده اند که در ادامه ب
تمام نحویّون نسبت به ردّ این عنوان سخنی را به میان نیاورده اند امّا در رابطه با محدوده استعمال این عنوان اختلاف کرده اند به این بیان که آیا افعل تعیین سماعی است یا قیاسی می باشد؟ 🔸برخی قائل به سماعی بودن استعمال افعل تعیین شده اند و برخی دیگر قائل به قیاسی بودن استعمال آن نیز شده اند. ✅تذکّر: 👈مراد از سماعی یعنی آن چه که از اهل لسان عربی شنیده شده است، می باشد و حق سرایت در موارد دیگر نیز موجود نیست به تعبیری چون که عنوان افعل تعیین طبق مبنایی که می فرمود: {سماعی است} خلاف اصل است لذا در موارد خلاف اصل، اخذ به قدر متیقّن می شود و قدر متیقّن شواهدی است که از اهل لسان عربی وارد شده است. 👈مراد از قیاسی یعنی علاوه بر آن چه که از اهل لسان استعمال گردیده نیز می توان استعمال نمود به تعبیری چون که عنوان افعل تعیین طبق مبنایی که می فرمود: {قیاسی است} خلاف اصل نیست لذا می توان در موارد دیگر سرایت داد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
#سوال شماره: #۱۲ ✅بحثِ #کاربردی. ✏️بنا به پیشنهاد برخی از دوستان که فرموده اند: {خوب است حرکت بحث از شواهد عینی و واقعی شروع شود}، لازم است در حدّ توان به چنین امری عمل نماییم. ❓در آیه شریف ۷۸ سوره مبارکه هود آمده است: 🔻 قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ 🔻؛ سوال: 1⃣) آیا کلمه {أَطْهَرُ} #اسم تفضیل است یا #افعل_تعیین می باشد؟ 2⃣) در صورت اذعان به اسم تفضیل بودن نمودید، ارکان کلمه {أَطْهَرُ} را بیان بفرمایید یعنی: ۱) مفضَّل: ۲) مفضَّل علیه: ۳) ادات تفضیل: ۴) متعلّق تفضیل: ۵) حیثیّت تفضیل: ✳️ لازم به ذکر است برای فهم این ۵ رکن به پاسخ سوال شماره: ۰۶ رجوع بفرمایید. 🙏لطفا نظر خود را با بیان #دلیل_قانع_کننده بیان بفرمایید. ✅لطفا بعد از پاسخ به دو سوال فوق، ترجمه ای از این عبارت بیان بفرمایید. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 #کپی با ذکر منبع #برگرفته از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۱۲ ✅بحثِ #کاربردی. ✏️بنا به پیشنهاد برخی از دوستان که فرموده اند: {خوب است حرکت بحث
#پاسخ سوال شماره: #۱۲ 🙏🌹🙏🌹🙏خداروشکر که رفقا در بحث سوال شماره: #۱۲، سعی خود را بر پاسخ از سوال مذکور گذاشته اند گرچه مطالبی نیز بیان گردید که خارج از محلّ بحث بوده اند. ☝️#توجّه: 👈مباحث مطرح شده در بحث از پاسخ سوال شماره: #۱۲ تا حدودی دقیق بوده اند لذا #پیشنهاد می شود که از ابتدا به مطالعه بحث بپردازید. #تلنگّر: بحث سوال شماره: ۱۲ به طور مستقیم در کشف مراد خداوند متعال در قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السّلام) در روایات، تاثیر دارد تا جایی که برخی از مفسّرین عامّه(اهل تسنّن) و برخی از مفسّرین خاصّه(اهل تشیّع) از چنین بحث ادبی، در کتب تفسیری خود استفاده نمودند و از آن در مقام کشف مراد جدّی متکلّم حکیم برآمدند کَمَا سَیاتِی بَیَانُهُ. 💯 #بیان_‌پاسخ: برای روشن شدن محلّ نزاع، لازم است بحث را در دو محور پیگیری نماییم: 1⃣) #محور_اوّل: توضیح افعل تعیین بودن {أَطْهَرُ}. 2⃣) #محور_دوّم: توضیح افعل تفضیل بودن {أَطْهَرُ}. لکن به نظر می رسد قبل از پرداختن به این دو محور، مناسب است دو مقدّمه ذکر گردد: 📚#مقدّمه_اوّل: بیان مقتضای حال آیه به صورت اجمالی. 📚#مقدّمه_دوّم: بیان حقیقی و اعتباری بودن اتّصاف عامّ و اتّصاف خاصّ در اسم تفضیل. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 #کپی با ذکر منبع #برگرفته از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
👇😘👇#بیان‌_دو_مقدّمه:👇😘👇
📚 : 🔴 در این رابطه گفته می شود: 👈مقتضای حال آیه طبق آن چه که دیده شده است، این می باشد که از طرف خداوند متعال برای حضرت لوط (علی نبینا و آله و علیه السلام) میهمانانی که ظاهری زیبا و آراسته داشتند، تشرّف پیدا کردند و هنگامی که قومِ لوط از میهمانان حضرت با خبر شدند، به خانه وی هجوم بردند و گفتند: {ما میهمان شما را برای رفع غریزه جنسی خویش می خواهیم} و لذا حضرت به جهت این که نزد میهمان خویش رسوا نگردد به قوم خود فرمودند: {يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ}. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
👇😘👇#بیان‌_دو_مقدّمه:👇😘👇
📚 : 🔵در این باره گفته می شود: 👈در جواب سوال شماره: #۰۶ گفته شد اسم تفضیل برخوردار از دو اتّصاف می باشد: یکی و دیگری . اکنون نکته ای که حائز اهمیّت می باشد این است که آیا این دو نوع اتّصاف باید حقیقی و واقعی باشند یا خیر؟! به تعبیر دیگر آیا ملاک در اشتراک (اتّصاف عامّ) و زیادت (اتّصاف خاصّ)، واقعی و خارجی بودن می باشد و یا علاوه بر واقعی و خارجی نیز به صورت اعتباری جاری می گردد؟ 👌با استقراء در موارد استعمال و همچنین تفحّص در کتب نحوی، چنین دریافته می شود که ملاک در اشتراک و زیادت، و می باشد لذا اشتراک و زیادت هم می تواند به صورت حقیقی لحاظ گردد و هم می تواند به صورت اعتباری لحاظ شود. 🙊 : طبق مقتضای حالی می توان چنین گفت: 🤔که متکلّم بنا به دلائلی، درصدد حکایت گری از یک واقع حقیقی بوده است به این صورت که زید در عالم حقیقت دارای وصف علم است و بکر نیز دارای این وصف است امّا زید نسبت به وصف علم از یک زیادتی برخودار بوده به همین جهت متکلّم با لحاظ عالم حقیقت و این که واقعا زید برخوردار از وصف زیادی علم نسبت به بکر بوده است، می فرماید: {زید اعلم من بکر}. 🙈 : طبق مقتضای حالی دیگر می توان چنین بیان کرد: 🤔که متکلّم به جهت این که درصدد ارشاد مخاطب می باشد لذا اتّصاف عامّ و اشتراک در وصف را بنا به اعتقاد مخاطب بیان می کند تا مقدّمات جدال احسن را فراهم آورد یعنی پذیرش اعتقاد مخاطب در نگاه اولیّه به جهت ارشاد مخاطب خود؛ لکن اتّصاف خاصّ و زیادت یک طرف در وصف را بنا به اعتقاد خویش بیان می کنند همانند این که مخاطب چنین عقیده دارد که زید برای تدریس مناسب است؛ در این فرض متکلّم برای این که به مخاطب بفهماند که زید قوّه تدریس را دارا نمی باشد و او را از این نظر صرف نظر نماید بلکه بفهماند که بکر از چنین قوّتی برخوردار است، ابتدا با مخاطب خود هم عقیده می شود یعنی خودِ متکلم نیز می پذیرد که زید قوّه تدریس را دارا می باشد و در مقام جدال احسن با مخاطب بر می آید و می گوید: {بکر اقوی من زید تدریساً} یعنی زید برای تدریس قوی است لکن بکر قوّت تدریس آن بیشتر می باشد به تعبیری متکلّم اتّصاف عامّ یعنی اشتراک در وصف قوی را طبق اعتقاد مخاطب بیان کرده زیرا خود از همان ابتدا قائل بوده است که زید برخوردار از قوّت نمی باشد لکن برای فهماندن مخاطب، لازم بود که با مخاطب هم عقیده گردد و اتّصاف خاصّ را طبق اعتقاد خود بیان نموده است. 🛑خلاصه آن که ملاک در اشتراک و زیادت، و می باشد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
👇😍👇#بیان‌_دو_محور:👇😍👇
: توضیح افعل تعیین بودن {أَطْهَرُ}؛ 👥غالب مفسّرین در این باره قائل به افعل تعیین بودن کلمه {أَطْهَرُ} شده اند زیرا اگر کلمه {أَطْهَرُ}، افعل تفضیل فرض شود آن گاه مستلزم این می باشد که گفته شود: {حضرت لوط عمل شنیعِ لواط را در کنار نکاح با دختران لحاظ کرده و آن را از وصف طهارت برخوردار دانسته است}؛ در حالی که شان پیامبران آلهی اجلّ از این بوده است که یک عمل زشت و ناپسندی را طیّب و طاهر بدانند. 😋😋به بیان دیگر اگر قائل به افعل تفضیل بودن کلمه {أَطْهَرُ} شویم آن گاه باید چنین بگوییم که حضرت لوط هم نکاح با دختران را برخوردار از وصف طهر دانسته است و هم عمل شنیع لواط را متّصف به طهارت کرده است و حال آن که برداشت چنین معنایی به دور از مقام حضرت لوط می باشد و حضرت هیچ گاه عمل شنیع را متّصف به وصف طهارت نمی دانند. 😋😋به بیان واضح تر مراد حضرت از کلمه «اَطهر»، افعل تعیین است زیرا مراد آن نیست که عمل شنیعِ لواط، پاک است و ازدواج نیز پاک‏ تر می باشد بلکه مراد این بوده که میان عمل شنیع لواط و عمل ازدواج، آن چه که از وصف طهارت برخوردار است، عمل ازدواج می باشد چون که مقام حضرت با فرض افعل تفضیل بودن {أَطْهَرُ} سازگاری ندارد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#محور_اوّل: توضیح افعل تعیین بودن {أَطْهَرُ}؛ 👥غالب مفسّرین در این باره قائل به افعل تعیین بودن کلم
ذیل محور اوّل: همان طور که گفته شد، برخی از مفسّرین ذیل این آیه گفته اند: کلمه {أَطْهَرُ} افعل تفضیل نمی باشد؛ : 👈بیان عبارت صاحب التحریر و التنویر: 🔍ابن عاشوا جلد ۱۲ صفحه ۱۲۷ ذیل این آیه می فرماید: {فَاسْمُ التَّفْضِيلِ مَسْلُوبُ الْمُفَاضَلَةِ قُصِدَ بِهِ قُوَّةُ الطَّهَارَةِ}؛ یعنی اسم تفضیل در آیه شریفه "قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ "؛ برخوردار از مفاد تفضیل نمی باشد بلکه درصدد تعیین قوّه طهارت در طرف ازدواج می باشد. : 👈بیان عبارت صاحب المیزان: 🔍علّامه طباطبایی جلد ۱۰ صفحه ۳۳۸ ذیل این آیه فرموده است: {وإنما المراد بصيغة التفضيل ـ أطهر ـ مجرد الاشتمال على الطهارة من غير شوب بقذارة ، والمراد هي طهارة محضا ...}؛ یعنی مراد از {أَطْهَرُ}، مجرّدِ شامل شدن بر طهارت می باشد و مراد از طهارت همان طهارت محض است بدون تفضیل. به تعبیری اگر چه این ‌کلمه برخوردار از وزن و شروط اسم تفصیل است لکن نمی توان حکم به اسم تفضیل بودن آن نمود. 🤔ناگفته نماند غرض مرحوم علّامه از به کار گیری تعبیر {انّما}، این بوده است که بفرمایند: قطعا مراد خداوند متعال آن چه که بیان می کنیم خواهد بود فافهم. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺