eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
📝یکی از بهترین راه هایِ تشخیص: 🔍این که فلان کلمه ای #آیا اسم فاعل می باشد و یا صفه مشبهه و بالعکس و
👆👈از بیان فوق، ، اَخذ می شود: ✍۱) ملاک در تشخیص این که فلان کلمه، آیا اسم فاعل، صفه مشبهه و یا اسم‌مبالغه است، نمی باشد زیرا ملاک را علماء بیان کرده اند و آن شناخت دقیق تعریف آن عنوان به همراه لحاظ قرینه کلامیّه است و اساساً ما، به واسطه شناخت مفاد هر عنوانی و لحاظ قرینه موجود در کلام، درصدد هستیم که معنا و مراد جدّی متکلّم بلیغ را دریافت نماییم نه این که به واسطه ترجمه فارسی به کشف مراد جدّی متکلّم بلیغ همانند ذات اقدس الهی بپردازیم زیرا این امر است این صورت که ما به واسطه شناخت مفاد هر عنوانی و لحاظ قرینه کلامیّه، درصدد می باشیم که معنا و مراد جدّی متکلّم بلیغ را کشف نماییم و حال آن که شما می فرمایید اگر در ترجمه و معنا، پسوند فاعل یعنی {نده} آمد، آن گاه اسم فاعل است و اگر پسوند فاعل یعنی {نده} در ترجمه نیامد، آن گاه صفه مشبهه است. ✍۲)گفته شد که اهل محاوره در بیان مفاد و تعریف هر عنوانی، وزن هایی را وضع نمودند به همین جهت برای انتقال هر مفاد باید به وزن مختص به آن مفاد رجوع شود لذا این که به واسطه وزن {فاعل} که به اعتقاد اکثر علماء، مختصّ به بیان حدوث است، درصدد انتقال مفاد ثبوتی باشیم، مخالف حکمت وضع الفاظ را مرتکب شده ایم بر این که اگر پذیرفته شود که چنین استعمالی مخالف حکمت وضع نباشد، حداقلّ استعمال وزن فاعل که اختصاص آن برای بیان مفاد حدوثی است، در بیان مفاد ثبوتی، نیازمند ای و می باشد و واضح است که دلیلی که فرمودید یعنی وجود پسوند {وند} ما را به اسم فاعل می رساند و در غیر این صورت اذعان به صفه مشبهه می شود، هیچ گونه پشتوانه علمی ندارد و نوعی مکابره است فتامّل. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
#بیانِ_پاسخ_و_نقد:👇
🔺 : 🏃‍♂با مراجعه به کتب ادبی در می یابیم که ایشان، وزن {فعیل} را هم برای عنوانِ صفه مشبهه در همانند {زید قتیل} از اهل محاوره نقل نمودند و هم برای عنوانِ اسم مبالغه در همانند {زید نصیر}؛ به همین جهت در ما نحن فیه سوال می شود که چگونه تشخیص بدهیم که مراد متکلم بلیغ، زمانی که از وزن {فعیل} بهره می برد، صفه مشبهه و یا اسم مبالغه است؟ 🛑در پاسخ گفته می شود: همان طور که گفته شد، ابتداء باید مفاد هر دو عنوان معلوم گردد و سپس با لحاظ قرائن استعمال و کلام، به نتیجه گیری نسبت به این وزن در کلام مدّ نظر، خواهیم‌ پرداخت مثلاً شاید کسی تحقیق نماید و بگوید: در اکثر استعمالات زمانی که این وزن را اهل محاوره استفاده می کنند، از آن اراده مفاد ثبوتیِ صفه مشبهه می کنند و لذا اگر در کلامی، قرینه ای بر اراده اسم مبالغه نبود، آن گاه این وزن را حمل بر صفه مشبهه می نماییم به قرینه کثرت استعمال و یا مثلاً شاید کسی دیگر این گونه نتیجه بگیرد که استعمال این وزن در مفاد صفه مشبهه و مفاد اسم مبالغه، مساوی می باشد به همین جهت برای تعیین مراد باید به قرینه کلامی رجوع کرد؛ ♨️خلاصه این که، ، مشخّص می نماید که این وزن در مقام استعمال، به صورت صفه مشبهه به کار گرفته شده تا در نتیجه مفاد ثبوتی را بر عهده متکلم قرار دهیم و یا به صورت اسم ‌مبالغه به کار گرفته شده تا در نتیجه مفاد زیادت را بر عهده متکلّم قرار دهیم. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
👥دوستان ادامه مطلبِ پرسش و جواب شماره: ۰۲ ارسال گردید؛ 👈 البته ابتدای پیام ارسالی، سنجاق شده است. 🤲ان شا الله آن‌ چه که ارسال می گردد، مفید فایده واقع شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح المقدّمه الکافیه_لابن الحاجب.pdf
16.34M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚شرح المقدّمه الکافیه فی علم الاعراب_لابن الحاجب 📝: ابن حاجب کتابی به نام {الکافیه} را در زمینه علم نحو نگاشته و سپس خودِ ایشان شرحی بر این کتاب می زند به نام شرح المقدّمه...؛ 😔قبلاً طرف خودش کتاب مینوشت و خودش، شرح میزد ولی زمُونه ما برخی از آقایُون به جای این که تولید علم کنند و کمی به خودشون زحمت بِدن و فک کنن، میرن عبارات علمای سلف رو تو کتابای خودشون کپی می کنن و به اسم خودشون میچاپن؛ 👈قبلاً چطور درس میخوندن و الان ما چطور درس می خونیم😔 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
download-pdf-ebooks.org-wq-7938.pdf
4.97M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚التّکمله_لابی علی الفارسی 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💓⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۲ ─━━━━⊱❣⊰━━━━─ ❓❔👈 #ملاک در تشخیص اسم فاعل از صفه
👥رفقا: ✅ با توجّه به که در پُرسِش و جَوَاب شماره: ۰۲، مطرح شد که البته پیام آن نیز ریپلای شده است، لازم است از آیات شریفه را مورد بحث قرار دهیم؛ 😎 :👇 👈😎👈با ما باشید:👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ شماره: ۰۳ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 با توجّه به پرسش و جواب شماره: ۰۲، آیا می توان گفت که تعبیر 《تَوَّابٌ》در آیه ۱۲ سوره مبارکه حجرات یعنی:《إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ》، صفه مشبّهه می باشد؟ 👆👈زیرا ثبوتِ وصفِ {توبه پذیری} به دلالت عقلی، برای خداوند، همیشگی می باشد و از طرفی مفادِ صفه مشبّهه، ثبوتی است لذا حکم به صفه مشبّهه می شود. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f