eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح المقدّمه الکافیه_لابن الحاجب.pdf
16.34M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚شرح المقدّمه الکافیه فی علم الاعراب_لابن الحاجب 📝: ابن حاجب کتابی به نام {الکافیه} را در زمینه علم نحو نگاشته و سپس خودِ ایشان شرحی بر این کتاب می زند به نام شرح المقدّمه...؛ 😔قبلاً طرف خودش کتاب مینوشت و خودش، شرح میزد ولی زمُونه ما برخی از آقایُون به جای این که تولید علم کنند و کمی به خودشون زحمت بِدن و فک کنن، میرن عبارات علمای سلف رو تو کتابای خودشون کپی می کنن و به اسم خودشون میچاپن؛ 👈قبلاً چطور درس میخوندن و الان ما چطور درس می خونیم😔 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
download-pdf-ebooks.org-wq-7938.pdf
4.97M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚التّکمله_لابی علی الفارسی 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💓⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۲ ─━━━━⊱❣⊰━━━━─ ❓❔👈 #ملاک در تشخیص اسم فاعل از صفه
👥رفقا: ✅ با توجّه به که در پُرسِش و جَوَاب شماره: ۰۲، مطرح شد که البته پیام آن نیز ریپلای شده است، لازم است از آیات شریفه را مورد بحث قرار دهیم؛ 😎 :👇 👈😎👈با ما باشید:👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ شماره: ۰۳ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 با توجّه به پرسش و جواب شماره: ۰۲، آیا می توان گفت که تعبیر 《تَوَّابٌ》در آیه ۱۲ سوره مبارکه حجرات یعنی:《إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ》، صفه مشبّهه می باشد؟ 👆👈زیرا ثبوتِ وصفِ {توبه پذیری} به دلالت عقلی، برای خداوند، همیشگی می باشد و از طرفی مفادِ صفه مشبّهه، ثبوتی است لذا حکم به صفه مشبّهه می شود. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۳ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 با توجّه به پرسش و جواب شماره:
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💓⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۰۳ ─━━━━⊱💜⊰━━━━─ 📝در مقام پاسخ از سوال مذکور، ابتدائاً لازم است به جوابِ پرسش گذشته، توجّهی شود؛ 🏃‍♂بعد از رجوع به جوابِ پرسش شماره: ۰۲، گفته می شود: 👌 ؛ نمی توان به صفه مشبّهه بودنِ کلمه 《تَوَّابٌ》در آیه ۱۲ سوره مبارکه حجرات یعنی:《إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ》حکم نمود زیرا:👇 🔸👈{توّاب} بر وزن {فعّال} می باشد و از طرفی با رجوع به کتب صرفی، چنین نتیجه حاصل می گردد که این وزن مختصّ به اسم ‌مبالغه است یعنی اهل محاوره برای بیان مفاد اسم مبالغه یعنی کثرت حدوث، از وزن {فعّال} بهره برده اند لذا با این وجود نمی توان به صفه مشبّهه بودنِ کلمه 《 》در آیه مذکور اذعان کرد به تعبیری وزن صفه مشبّهه به دو صورت مورد بحث واقع شده است: یکی قیاسی بر وزن: ۱)---> {افعل: برای مذکر ، فعلاء: برای مونّث}؛ ۲)---> {فَعلان: برای مذکر ، فَعلی: برای مونّث} و دیگری سماعی که برخی از صاحبان کتب به بیان آن ها پرداخته اند و همان طور که واضح است موارد سماعی، منحصر در استعملاتی است که از جانب اهل لسان عربی وارد شده است یعنی نمی توان به موارد دیگر سرایت داد لذا وزن {فعّال} که از جمله وزن های اختصاصی اسم ‌مبالغه است، نیز به عنوان وزنِ قیاسی برای صفه مشبّهه به کار برده نشده است به همین جهت گفته می شود: این وزن و کلمه《 》 در نگاه اهل محاوره، اسم مبالغه است کما این که:👇 👤جناب در تفسیر در مقام پرده برداری از آیه مذکور، قائل به همین نظریّه شده است و می فرماید: {المبالغه فی التواب للدلاله علی کثره من یتوب علیه من عباده ...}. 😉بله خداوند متعال ذاتاً توبه پذیر است لکن در این آیه نگاهی به ثبوتِ وصف توبه پذیر بودن خداوند ندارد زیرا اسم مبالغه نهایتاً، دلالت بر کثرت حدوث می نماید یعنی ما به وسیله دلیل خارجی یعنی ذاتی بودن توبه از جانب خدا، نمی توانیم کلماتی همچون {توّاب} که دلالت بر کثرت حدوث دارند را حمل بر صفه مشبهه نماییم به عبارتی دیگر آن چه که متکلّم حکیم درصدد انتقال آن به مخاطب از این آیه است، کثرت حدوثِ توبه پذیر بودن است و برای فهماندن ثبوتی بودن توبه، می توانست از صِیَغ صفه مشبّهه استفاده نماید و لذا اکنون که از صیغ صفه مشبّهه بهره نبرده اند، نتیجه می شود که ثبوتی بودن توبه، مراد جدّی وی نبوده است و الّا اگر مراد جدّی وی بوده است، می بایست از صیغ صفه مشبّهه بهره میبُرد. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
👥رفقا: ✅ با توجّه به #نکاتی که در پُرسِش و جَوَاب شماره: ۰۲، مطرح شد که البته پیام آن نیز ریپلای شد
⏳⏳بررسی را ان شا الله ارسال خواهیم کرد؛ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🌹الّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَی‌مُحَمَّدٍﷺ وَآلِ‌مُحَمَّدٍﷺوَعَجِّلْ‌فَرَجَهم🌹 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔍 و خویش را در جهت ارتقاء کانال با در میان بگذارید: ⚫️ @Lakhair
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ شماره: ۰۴ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ ❓❔👈 با لحاظِ پرسش و جواب شماره: ۰۲، آیا می توان این گونه اذعان داشت که کلمه 《عَالِمُ》در آیه ۳۸ سوره مبارکه فاطر یعنی:《إِنَّ اللَّهَ عَالِمُ غَيْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ》 صفه مشبّهه می باشد؟ 👆👈به دلیل آن که ثبوتِ وصفِ {علم و دانایی} به دلالت عقلی، برای ذات اقدس الهی، دائمی می باشد و از طرفی مفادِ صفه مشبّهه، ثبوتی است لذا حکم به صفه مشبّهه می شود. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f