کانون ادبیات عرب
📝 #بیانِ_نتیجه کلامِ صاحبِ #التحریر و التنویر و کلامِ صاحبِ #بیان المعانی: ✅ #وجه_اشتراکِ هر دو بزر
#غرض آن که:
👏 #منشا دو بیانی که از دو مفسّری که بیان شد، تماماً مباحث نحوی و #اختلافِ موجود میان دو #مکتبِ_بصره_و_کوفه است زیرا:
📝 #مکتب_کوفی در این آیه قائل به این هستند که یکی از معانی حقیقی کلمه {فی}، {استعلاء} می باشد کما این که صاحب بیان المعانی از این نظریه در جهت تفسیر کلام خدا استفاده کرده بود.
📝 #مکتب_بصری در این آیه، قائل به این هستند که تعبیر {فی} از باب مجاز متحمّل معنای {استعلاء} شده است کما صاحب التحریر و التنویر در مقام پرده برداری از کلام خدا، از این مبنا بهره برده است؛
☑️ به تعبیری هر دو مکتب قائل به استعلاء بودنِ کلمه { #فی} در آیه مذکور شده اند امّا #کوفی قائل به حقیقی بودنِ این معنا برای {فی} شده اند ولی #بصری قائل به مجازی بودنِ این معنا برای {فی} هستند.
🔍کما این که:
👏دسوقی در شرح فرازی از کلام ابن هشام در مغنی اللبیب یعنی {الرابع: الاستعلاء نحو:《وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ 》}، می فرماید: 👈{قوله: <الاستعلاء> هذا عند الکوفیین و اما عند البصریون فیجعلون ذلک تجوُّزاً باَن یشبهون المصلوب لتمکنه من الجذع بالخال فی الشیء فهو من باب الاستعاره المکنیه؛ قوله: <《فِي جُذُوعِ النَّخْلِ 》> ای: علیها؛ لانّ التصلیب لا یکون فی بطنها...}؛
📚رجوع کنید: حاشیه الدسوقی علی مغنی اللبیی، ج:۰۱، ص۲۴۲، ناشر: دارالفکر، طبعه الاولی.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
#غرض آن که: 👏 #منشا دو بیانی که از دو مفسّری که بیان شد، تماماً مباحث نحوی و #اختلافِ موجود میان دو
#فائده:
👀👁گذشته از دو نظری که صاحب کتاب التحریر و التنویر و صاحب کتاب بیان المعانی فرمودند، نظر سوّمی در مورد آیه شریفهِ《وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ 》وجود دارد و آن این که تعبیر { #فی} در معنای { #ظرفیّت} به طور #حقیقی استعمال شده است یعنی فرعون آن افراد را در داخل چوب های نخل مورد صلب واقع گردید؛
👆👈ایشان قرینه ای که بر سخن خود اقامه نمودند، آن است که سیره فرعون بر آن بود که چوب های نخل را پاره می کرد و اشخاص را داخلِ آن چوب قرار می داد کما این که شارح دسوقی در ادامه بیانی که از ایشان نقل شد، فرمودند: {و قیل: ان فرعون کان یشق الجذع و یضع الشخص فیه و حینئذ ففی للظرفیه...}؛ و یا این که ابو حیان در البحر المحیط در ادامه سخنِ گذشته می فرماید: {و قیل: نقر فرعون الخشب و صلبهم فی داخله فصار ظرفاً لهم حقیقه حتی یموتوا فیه جوعاً و عطشاً ...}
📚رجوع کنید به آدرس هایی که در پیام های قبلی بیان گردید.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
#فائده: 👀👁گذشته از دو نظری که صاحب کتاب التحریر و التنویر و صاحب کتاب بیان المعانی فرمودند، نظر سوّ
👆👈از بیانات فوق، #دو نتیجه حاصل می گردد:
۱) برای فهم کلام خدا در جهت تفسیر و روایات اهل بیت {علیم السّلام} در جهت تفقُِّه، و به طورِ کلّی برای استنباط حکم شرعی از آیه قرآن و روایت، فهم #استدلال کوفی و بصری به طور مستقیم #تاثیر دارد زیرا بدون فهم اینگونه استدلالات و بدون این که متعلّم و مبتدی استدلال هر دو نظریّه کوفی و بصری را در بوته نقد بگذارد و بدون این که خود نیز در کرسی قضاوت بنشیند و سپس نتیجه نهایی را اخذ کند و در نهایت به تفسیر یا استنباط حکم شرعی برآید، فقیه و یا مفسّر شدن، امکان پذیر نمی باشد کما این که:👇
👈 #شیخ_ضیاء_الدّین_عراقي که از بزرگانِ علم اصول اهل تشیُّع می باشد، در «الإجتهاد و التّقلید» در مقام بیان مبادی اجتهاد می فرماید:
🔺 «و مِنْها معرفةُ #العلومِ_العربیّة، إذْ یَکُوْنُ الوُصُوْلُ إلَیٰ معانی الألفاظ فِي کتابِهِ العزیز و السُّنّةِ الواردة، #یَتَوَقَّفُ عَلَیٰ معرفةِ الصَّرفِ و النَّحوِ و المعاني و البیان و الظّرائفِ المَطْوِیَّةِ فِي الکلام، فَلا یُمْکِنْ معرفةُ الکلام و الوُصُوْلُ إلَیٰ معناه إلاّ بهذا الطَّریقِ المُصْطَلَح فِي العُرْفِ العربیّة.» 🔸 #یعنی علمای سلف، علوم ادبی را با نگاه فهم قرآن کریم و روایات تحصیل می کردند نه با نگاهِ زیاد ترکیب کردن در جهت تحصیل تسلُّط باشد لذا اگر با نگاه فهم آیات و روایات وارد علم نحو شدیم، قطعاً تسلُّط در جهت ترکیب کردن عبارت حاصل می گردد امّا عکس این قضیّه امکان پذیر نمی باشد کَمَا هُوَ وَاضِح و لذا فقهای ما و علمای سلف ما، در این زمینه نسبت به تحصیل علم نحو تاکید داشتند.
۲) با توجّه به بیان فوق، #بُطلان سخنی که در آن گفته شد: {فهمیدنِ استدلال بصریّون و کوفیّون برای به نتیجه رسیدن در مسئله فایده ای ندارد} نیز روشن می گردد فتامّل جیّداً.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💘⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۰۶
─━━━━⊱💚⊰━━━━─
❓❔👈 #آیا ممکن است سخنی را در مورد جایگاه و ارزش #علم_نحو نسبت به دیگر علوم، بفرمایید؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💘⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۶ ─━━━━⊱💚⊰━━━━─ ❓❔👈 #آیا ممکن است سخنی را در مورد ج
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💔⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۰۶
─━━━━⊱💝⊰━━━━─
📝 در مقام پاسخ از سوال مزبور گفته می شود:
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💔⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۶ ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ 📝 در مقام پاسخ از سوال مزبور
✋از جمله #اسبابِ شناختِ جایگاه و ارزش هر علمی، #نظر نمودن به منفعتی است که توسُّط آن علم حاصل می گردد؛
👏در حقیقت هر اندازه که این منفعت، ارزش و ضرورتِ بیشتری داشته باشد، ارزشمندی آن علمی که تحصیل کننده این منفعت است نیز بیشتر جلوه پیدا می کند.
🤔به طور کلّی علم نحو همانند بسیاری از علوم ادبی دیگر ( #لغت، #صرف، #معانی، #بیان و #بدیع) رسالتِ تفسیر کلام را برعهده دارد؛
☝️ #رسالتی که تحت آن، کلام را از زاویه اعراب و بناء و نقش های ترکیبی و یا حتّی فراتر از آن مورد بررسی قرار داده و در مسیر تفسیر سخن و کشف نهایی مراد متکلّم، انجام وظیفه می کند.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
✋از جمله #اسبابِ شناختِ جایگاه و ارزش هر علمی، #نظر نمودن به منفعتی است که توسُّط آن علم حاصل می گرد
👆🔸👈امر فوق، سبب گردیده تا #علمای_فقه در جهت استنباط احکام شرعی و کشف اراده تشریعی خداوند متعال و علمای تفسیر در جهت تبیین مقاصد الهی در قرآن کریم، به ضرورت علم نحو اذعان کرده و دست یابی به این دو مهمّ را بدون آن غیر ممکن بدانند.
🔺 همین #رویّه نشان دهنده شرافت و قداست #علم_نحو و جایگاه والای آن است.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f