99.2.15(ج۴)اقسام علم حضوری و ملاک علم.mp3
9.98M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الحادیه_عشر_فی_علم_و_العالم_و_المعلوم
_اقسام علم حضوری
_ ملاک علم
جلسه چهارم
99.2.15 (ج۶۳)الذی بطن من خفیات الامور .mp3
11.76M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
فراز: الذّی بطن من خفیات الامور
_جهات تنزیهی و سلبی ظهور و بطون
جلسه شصت و سوم
1_321196181.mp3
38.66M
#دعا_درمانی
جلسه دهم
موضوع ، ادعیه انسان را از زمین غفلت به آسمان توجه و تذکر می کشاند و آن را از بی دردی و بی احساسی نجات می دهد.
🔹حجت الاسلام استاد مهدی منصوری
@kanoon_tafakor
سلسله مباحث #انس_با_دعا (۱۹)
💠ادعیه راهی برای مواجهت با وسعتی به پهنۀ هستی
🔹ادعیه می خواهد انسان را با آشنای خود مواجه کند و
🔹می خواهد گمشده انسان را به انسان برساند و
🔹یا باید دقیق تر بگوییم ادعیه می خواهدانسانِ گمشده را پیش آشنای خود بکشاند
🔹از اینجاست که انسان را در مواجه با حق تعالی قرار می دهد و انسان را با او روبرو می کند. در دعای کمیل این طور با خدای خود سخن می گوید که ای سیّد و ای مولای من، از تهِ دل و از عمق جانم قسم می خورم که اگر در جهنم ام بکنی و زبان ناطقی و گویایی به من بدهی، در میان اهل آتش ناله سر می دهم و فریاد می زند و مانند آن که عزیزی را گم کرده گریه سر می دهم که آن خدایی که ولیّ مومنین است، آن خدایی که دست گیر است کجاست؟
« لابکینّ علیک البکاء الفاقدین .... این کنت یا ولیّ المومنین ... »
حال ادعیه می خواهند انسان را با این خدا مواجه کنند. ادامه دارد...
#استاد_مهدی_منصوری
@kanoon_tafakor
💠مروری برکتاب
🍃"درسنامه ی غناء و موسیقی"
در س خارج فقه مقام معظم رهبری🍃
🔹توسط حجت الاالسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری🔹
#مروری_بر_کتاب_غنا_و_موسیقی
@kanoon_tafakor
👇👇👇
مروری بر غنا و موسیقی ، جلسه هفتم.mp3
7.3M
#مروری_بر_کتاب_غنا_و_موسیقی
حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری
جلسه هفتم
♦️♦️توجه
با سلام خدمت اعضا محترم کانال
صوت ذیل "کفایه الاصول"ادامه بحث عام و خاص است، که از جمله دروس در حال تدریس
حجت الاسلام استاد مهدی منصوری می باشد👇
1_323365032.mp3
28.47M
#دعا_درمانی
جلسه یازدهم
موضوع ، ادعیه تذکر به ایمان و تجدید عهد ایمانی و از لوازم ایمان است و موجب تقویت ایمان می شود . ادعیه ، تکرارش ، تغذیه متناسب هر روز است و اینگونه نیست که هر بار خواندن اثری مضاعف نداشته باشد
1_325335819.mp3
35.85M
#دعا_درمانی
جلسه دوازدهم
موضوع ، زندگی بدون دعا ، امکان پذیر نیست ، با دعا گرمی وجود حق در عالم حس می شود و زندگی مومن ، گرم می شود و با آن گرمی زندگی دیگران را گرم می کند ، زندگی که در آن گرمی هست ، فعالیت هست ، درد و احساس هست ، عشق و اطمینان هست که اینها در زندگی سرد وجود ندارد
1_326820379.mp3
11.31M
#دعا_درمانی
جلسه سیزدهم
موضوع ، ادعیه بیش از آنکه به دنبال خدا دان کردن مومنین باشند ، به دنبال خدادار کردن آنها است و می خواهد تشنگی خدا خواهی آنها را ببیند و لبیک بگوید چون در صورتی انسان حقانی می شود و از تمرکز بر جهان خود دست می کشد و در جهان خدا قدم می گذارد که خدا دار شود ، راهی که حاج قاسم توانست طی کند به جهت این بود که خدا را حس کرد
99.2.18(ج۵)فصل اول ، مجرد... .mp3
10.7M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الحادیه_عشر_فی_علم_و_العالم_و_المعلوم
الفصل الاول
جلسه پنجم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله
🍃درباره اهمیت دعا کردن در ماه رمضان🍃
@kanoon_tafakor
1_327861369.mp3
38.34M
#دعا_درمانی
جلسه چهاردهم
موضوع ، ادعیه عهده دار تقویت خداداری انسان است و یاد می دهد که چگونه باید خداداری داشت و انسان را با این خداداری از فرهنگ اومانیستی غرب جدا می نماید و در زندگی به دنبال جلوه گری خدایش می کند که دارد
1_329340367.mp3
38.15M
#دعا_درمانی
جلسه پانزدهم
موضوع ، ادعیه مفید برای کسانی است که یا خدادار هستند و یا اینکه می خواهند خدادار شوند و گرنه دریافت متناسب را نخواهند داشت
1_331223057.mp3
43.1M
#دعا_درمانی
جلسه شانزدهم
موضوع ، ادعیه ای که از آن خدادار و خدایاب هاست ، انسان را به نشاط و لذت و شادی می کشاند که این باعث شادی و نشاط اجتماعی می شود و پویایی اجتماعی را پدید می آورد
99.2.22(ج۶) فصل اول دلیل اتحاد عالم با معلوم.mp3
7.71M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الحادیه_عشر_فی_علم_و_العالم_و_المعلوم
الفصل الاول
_دلیل اتحاد عالم با معلوم
جلسه ششم
99.2.22(ج۶۴)وجوه سلبی و تنزیهی ظهور و بطون.mp3
9.98M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
فراز: الذّی بطن من خفیات الامور
_جهات تنزیهی و سلبی ظهور و بطون
جلسه شصت و چهارم
1_332992754.mp3
40.41M
#دعا_درمانی
جلسه هفدهم
موضوع ، زندگی با منطق مبارزه است که به نتیجه می رسد . انسان هایی که اهل مبارزه هستند و خواهش های نفسانی را به جهت شکوفایی انسانیت و شکست حیوانیت به کنار می گذارند ، انسان هایی مودب هستند و از طرفی انسانی که اهل مبارزه نیست ، بی ادب است
سلسله مباحث #انس_با_دعا (۲۰)
💠حال که ادعیه، انسانِ مومن را با خدا مواجه می کند؛ با چه خدایی او را مواجه می کند؟
🔹خدایی که جمال و جلال اش به وسعت هستی است؛
🔹خدایی که در خوبی بی نهایت است و همۀ خوبی ها از اوست؛
🔹خدایی که همه چیز از اوست و به او ختم می شود؛
🔹خدایی که هر عشقی از اوست و به او است و در راه اوست؛
🔹خدایی که عالَم هستی تصویری و جلوه ای و آیه ای از اوست؛
🔹خدایی که از چنین وسعت دستگاه و عظمت برخوردار است؛
🔹انسان با ادعیه با یک چنین خدایی که به وسعت هستی است، مواجه می شود؛ و همین خدای به وسعت هستی است که حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه در دعای عرفه به این خدا می گوید: « آیا موجودی غیر تو ظهوری دارد که آن ظهور از آن تو نباشد؟ تا سبب پیدائی تو بشود ؛ تو چه موقعی غائب هستی که احتیاج به دلیل باشد تا تو را پیدا بکنم » « اَیکون لغیرک من الظهور ما لیس لک حتّی یکون هو المُظهِر لک متی غبت حتی تحتاج الی دلیل یدلّ علیک »
همه عالَم به نور توست پیدا
کجا گردی تو از عالَم هویدا
🔹از این رو مومن با ادعیه، با هستی مواجه می شود و به پهنۀ هستی می بیند و به این وسعت می اندیشد و با این افق عمل می کند و احساسات خودش را ظهور و بروز می دهد.
🔹خدایی که واسع و موسِع است در ادعیه جلوه گر می شود و وسعت خود را به رخ می کشاند و هر انسانی که با او مواجه می شود را وسعت می بخشد چون که با خدایی که وسعتی بی نهایت دارد و در فعل و جلوات خودش به کرانۀ هستی است ، مواجه شده است. ادامه دارد... .
#استاد_مهدی_منصوری
@mtabeen
@kanoon_tafakor
🔹چکیده جلسه ۳۷(قسمت اول) تفسیر المیزان سوره حمد
💠موضوع:مراتب صبر و راه های کسب آن
• ایاک نعبد و ایاک نستعین را گاهی انسان به زبان حال می گوید گاهی به زبان قال؛ گاهی به زبان قالی می گوید که زبان حالش نیست و گاهی به زبان قالی می گوید که زبان حالش هست. فهم بیچارگی و فهم نداری بسیار بسیار کمک می کند به این که ایاک نعبد و ایاک نستعین به زبان حال گفته شود. یکی از عواملی که در این راستا کمک کننده است انس با ادعیه می باشد، انس با ادعیه بیچارگی را تبدیل به زبان حال می کند تا به زبان قال.
• " ان الانسان لیطغی ان راه استغنی" انسان هایی که احساس بی نیازی می کنند طغیان می کنند از طرف دیگر هر چقدر که انسان با احساس بی نیازی خود مقابله کند طغیانش پایین می آید. انا ربکم الاعلی نتیجه ی طغیان بود، ریشه ی طغیان احساس بی نیازی است. زمانی که انسان طغیان کرد نمی تواند بگوید ایاک نعبد و ایاک نستعین چون احساس بی نیازی می کند.
• گاهی اوقات خداوند متعال از طریق نفس خود خلقت با انسان سخن می گوید، بعضی از نکات را به او گوشزد می کند برای مثال بیچارگی را به انسان می فهماند و مهم است که انسان بفهمد و بستگی دارد که گوش و چشم داشته باشد تا بفهمد یا نه؟!
• انسان هایی که بیچارگی و نا آرامی را درک می کنند حتما باید با خداوند ارتباط بگیرند و اینجاست که صبر برایشان حاصل می شود و اهل ارتباط می شوند. "و استعینوا بالصبر و الصلاه" .
• میزان حضور قلب در نماز به میزان فهم بیچارگی برمی گردد، هر چقدر فهم بیچارگی بالاتر باشد نماز به نماز واقعی نزدیک تر است ( نمازش نماز است)و هر چقدر فهم بیچارگی پایین باشد نماز شخص نماز نیست.
• صبر یک راهبرد است و این راهبرد روش های مختلف می تواند داشته باشد از جمله این که در روایت آمده است " استعینوا بالکتمان علی امورکم " در کارهایتان به سمت کتمان بروید چرا که هر کسی صاحب نعمت است مورد حسد واقع می شود؛ کتمان کردن یک نوع روش و مصداق حوزه ی صبر است.
• صبر نوعی مدیریت است، فعال و موثر است نه منفعل و متاثر.
• صبر درجات متفاوتی دارد:
۱. صبر توده ی مردم که در درجه ی ضعیفی است طوری که اطاعت می کند، در مصیبت زبان به شکایت باز نمی کند، اعضا و جوارحش را در مسیر طاعت الهی به کار می برد ولی قلبش مضطرب است و کمی نا آرامی دارد. این ها در ابتدای سیر و سلوک هستند.
۲. صبر سالکان است؛ این ها در نیمه ی راه هستند، کسانی که در طاعت، در مصیبت، در معصیت زاهدانه و عابدانه صبر می کنند. یعنی صبر می کنند تا اجر خود را در قیامت دریافت کنند. برای بهشت و جهنم صبر می کنند، قلب این گروه مضطرب نیست، زبان به شکایت باز نمی کنند، اعضا و جوارحشان کارهای غیر عادی ندارد. این گروه به دنبال این هستند که به بهشت برسند یا از جهنم فرار کنند.
۳. صبر عارفانه است، این گروه عبادتشان عارفانه است. عرفا صابرند و بهشت و جهنم برایشان مهم نیست، این ها به دنبال رضایت خداوند هستند." مشتاقه الی فرحه لقائک " لقاء الهی فرحه ای دارد که این ها مشتاق به آن هستند.
• انسان اگر بخواهد زندگی عبودی داشته باشد حتما به استعانت نیاز دارد و اگر بخواهد مشمول عون الهی شود باید صبر کند. به همین دلیل است که صبر سر ایمان معرفی شده، صبر مرز ایمان است، آن کسی که صبر ندارد ایمان ندارد، ایمان به صبر تفسیر شده است.
• تحقق زندگی عبودی متفرع بر بودن صبر است و به عبارتی انسان اگر بخواهد زندگی عبودی داشته باشد باید ایمان داشته باشد و برای این که ایمان داشته باشد باید صبر کند.
• ایمان در بستر صبر می روید، شکوفایی ایمان در بستر صبر است.
• در روایت آمده است که نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به بدن است، اگر سر از بین برود بدن هم نابود می شود و نمی تواند کاری انجام دهد.
• در روایت آمده است که "الصبر نصف الایمان" یا پرسیده اند ایمان چیست پاسخ شنیده اند صبر، یا جایی در روایت آمده است اگر لحظه ای بر آن چه مکروه و بد است صبر کنید از چهل سال عبادت بی صبر بهتر است.
• شخص مومن نباید تصور کند که چون مومن است هاله ای در بالای سرش همه ی مشکلاتش را حل می کند بلکه مومن شدن در بستر امتحان صورت می گیرد نه در حالت بسیار خوشی و راحتی. اگر بنا بر این بود که هر کسی مومن شود بابی در مادیت برایش باز شود همه مومن می شدند و کسی کافر نبود چرا که کافر به خاطر دنیاست که مومن نمی شود.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor