⬅️سلسله جلسات متن خوانی و گفتگو بر محور کتاب
✅ آخرالزمان شرایط باطنی ترین بعد هستی از استاد طاهرزاده
✅ شنبه ؛ بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر
⬅️آدرس برگزاری :
قم , میدان معلم، کوچه شهیدین ،آخرکوچه، (سه راهی) بسمت راست، نبش کوچه چهار ، پلاک 84، زیر زمین
❇ شرایط حضور بانوان محترم در این جلسات فراهم می باشد.
1388_lobolmizan.ir_221_akharolzaman sharayete zohure batenitarine boede hasty.pdf
529K
✅ متن کتاب آخرالزمان شرایط باطنی ترین بعد هستی از استاد طاهرزاده
گفتگوی کتاب رشد۰۱.۱.۱۹.mp3
14.78M
متن خوانی و گفتگوی کتاب رشد مرحوم علی صفایی حائری
جلسه یازدهم
حجه الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
#باز_خوانی_و_گفتگوی_کتاب_رشد
#علی_صفایی_حائری
#رشد
#نظری_کلی_به_سوره
#نکات_کتاب
#جمع_بندی
#استاد_مهدی_منصوری
#سلسله_جلسات_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
#آزادی
آزادی، حق انسان نیست؛
بلکه تکلیف اوست در برابر حقیقت و عدالت.
آزادی در نفی همه تعلقات است جز تعلق به حقیقت، که عین ذات انسان است. وجود انسان در این تعلق است که معنا میگیرد و بنابراین، آزادی و اختیارِ انسان تکلیف اوست در قبال حقیقت، نه حق او برای ولنـگاری و رهایی از همه تعهـدات.
•شهید سید مرتضی آوینی•
📔 کتاب رستاخیز جان
مرحله دوازدهم۰۱.۱.۲۰.mp3
21.19M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
مقدمّات اثبات وجودخدا
مطلب دوم : کلیّت مفاهیم در ذهن از خدای متعال و مشکک بودن آن
مطلب سوم : مفاهیم قابل اطلاق بر خدای متعال ، ممکن است که ترکیبی باشد .
مطلب چهارم : منحصر بر خدای متعال است .
مطلب پنجم : به حمل اوّلی است
.
جلیه بیست و سوم
متن خوانی کتاب آخرالزمان۰۱.۱.۲۰.mp3
27.63M
متن خوانی و گفتگوی کتاب آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بعد هستی استاد طاهرزاده
جلسه اول
حجه الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
#باز_خوانی_و_گفتگوی_کتاب_آخرالزمان_شرایط_ظهور_باطنی_ترین_بعد_هستی
#اصغر_طاهرزاده
#مقدمه
#والعصر
#خدای_حاکم_بر_زمان
#شناخت_زمان
#شناخت_خدا
#شناخت_رسول
#شناخت_امام
#استاد_مهدی_منصوری
#سلسله_جلسات_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
024_01.1.21 ادامه مقدمه هفتم.mp3
22.94M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
مقدمّات اثبات وجودخدا
آنچه از واجب الوجود در ذهن است فقط مفهوم واجب به حمل اولی است نه مصداق ذهنی.
مفهوم واجب به حمل اولی از این حیث که موجود در ذهن است مخلوق و محدود است.
مطلب ششم: مکانیسم مفهوم گیری از خدای متعال
جلسه بیست وچهارم
013_01.1.21 ادله تعارض عارضی عرفان با عقل.mp3
17.31M
#عرفان_مقدماتی
#مقدمات_عرفانی
دلایل تعارض عارضی عقل و عرفان(مذمت عقل توسط عرفا)
۱. یا به دلیل عقل تاریخی پدید آمده
۲. یا به دلیل عقل مشوببه وهم و خیال
۳. یا به دلیل تاویل های مخالف ظاهر عقل گراها
۴. یا به دلیل ضعف و نقص معرفت عقلانی در برابر معرفت شهودی
جلسه سیزدهم
مقدمات عرفانی ۰۱.۱.۲۰.mp3
24.67M
#عرفان_مقدماتی
#مقدمات_عرفانی
نسبت عرفان و عقل
دیدگاه اول تعارض ندارند
دیدگاه عرفا
جلسه دوازدهم
متن خوانی کتاب آخرالزمان۰۱.۱.۲۱.mp3
24.27M
متن خوانی و گفتگوی کتاب آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بعد هستی استاد طاهرزاده
جلسه دوم
حجه الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
#باز_خوانی_و_گفتگوی_کتاب_آخرالزمان_شرایط_ظهور_باطنی_ترین_بعد_هستی
#اصغر_طاهرزاده
#انتظار
#حضور_خاص
#حضور_عام
#تجلی_حضور_بر_قلب
#شناخت
#شناخت_امام
#ولایت_فقیه
#ولایت_مطلق_امام
#استاد_مهدی_منصوری
#سلسله_جلسات_رویکرد_تربیتی
1388_lobolmizan.ir_221_akharolzaman sharayete zohure batenitarine boede hasty.pdf
529K
✅ متن کتاب آخرالزمان شرایط باطنی ترین بعد هستی از استاد طاهرزاده
025_01.1.22 ادامه مقدمه هفتم.mp3
21.55M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
مقدمّات اثبات وجودخدا
مطلب ششم: مکانیسم مفهوم گیری از خدای متعال
جلسه بیست و پنجم
متن خوانی کتاب آخرالزمان ۰۱.۱.۲۲.mp3
33.16M
متن خوانی و گفتگوی کتاب آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بعد هستی استاد طاهرزاده
جلسه سوم
حجه الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
#باز_خوانی_و_گفتگوی_کتاب_آخرالزمان_شرایط_ظهور_باطنی_ترین_بعد_هستی
#اصغر_طاهرزاده
#انتظار
#حضور_خاص
#حضور_عام
#تجلی_حضور_بر_قلب
#شناخت
#شناخت_امام
#ولایت_فقیه
#ولایت_مطلق_امام
#استاد_مهدی_منصوری
#سلسله_جلسات_رویکرد_تربیتی
014_01.1.23تعارض عقل و عرفان نقد استیس.mp3
16.51M
#عرفان_مقدماتی
#مقدمات_عرفانی
نقد استیس
جلسه چهاردهم
026_01.1.23 ادمه نقدمه هفتم،شرح روایت.mp3
19.57M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
مقدمّات اثبات وجودخدا
ادامه مقدمه هفتم
مطلب ششم: مکانیسم مفهوم گیری از خدای متعال
جلسه بیست و ششم
انسان شناسی قرآنی ( ۱ )
آدم از همان ابتداء برای زندگی روی زمین خلق شد
نکاتی از آیه ۳۵ سوره بقره :
« قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنه و کلا منها رغدا حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین »
✅- در آیات قبل نشان داده شد که آدم ، خلیفۀ خداست و دوست و دشمن و آن کسی که به او احترام می گذارد و آنکه در برابر او قد عَلَم می کند به طور دقیق مشخص شد .
در آیات قبل نشان داده شد که :
آدم ، می تواند ظرف اسماء الهی شود و ملائکه چنین توانی را ندارند .
و نشان داده شد که آدم می تواند آن اسماء را نشان دهد
و نشان داده شد که دشمن اش چه کسی است .
حالا که اینها مشخص شد ، پس تو و همسرت در بهشت باشید و هر طور که می خواهید در بهشت تصرف کنید ولی در این درخت تصرّف نکنید که اگر تصرف کنید قاعدتا ضرر می کنید و ناکام می مانید و به نتیجه ای که می خواهید نخواهید رسید .
✅- خاصیّت و طبیعت این درخت انحطاط آور است :
آن درخت ، درختی نبود که قرار داد خدا باشد که با نزدیکی به او ناچاراً از بهشت خارج می شوید . طبیعت آن درخت ، به گونه ای است که توجه به آن انسان را به پایین می کشد . خاصیّت آن درخت این است . قرب و نزدیکی به آن درخت ، موجب انحطاط انسان می شود و ظرفیّت های انسان را از بین می برد و موجب نادیده گرفته شدن ظرفیّت های انسان می شود .
اینکه می فرماید : « فتکونا من الظالمین » نتیجۀ قرب و نزدیکی به درخت است یعنی نزدیکی به درخت ، نتیجه اش این است نه نتیجه نادیده گرفتن حرفِ خدا . قرب به درخت ، اثر آن است . وقتی که دکتر می گوید فلان غذای ترش را نخور حال اگر کسی تخلّف کرد و خورد ، قاعدتا حال او وخیم تر می شود و وخیم تر شدن حال آن ، نه به خاطر این است که حرفِ دکتر را زمین زده است و گرنه غذای ترش خاصیّت آن ، وخیم تر کردن حال مریض نیست ولی چون صِرف حرفِ دکتر زمین زده شده است ، حال او وخیم تر شده است بلکه کاملاً عکس این است ؛ چه دکتر بگوید و چه دکتر نگوید اثر غذای ترش این است و دکتر دارد او را متذکر می شود و به او خبر می دهد که خاصیّت غذای ترش این است . حال خاصیّت درخت این است که توجه و سراغ آن رفتن ، لازمه اش این است که انسان انحطاط نصیبش می شود. از اینرو نباید « ظالمین » را به معنای معصیت کار معنا کرد بلکه باید به معنای این گرفت که به مشکلات می افتید . از اینرو نهی در « لاتقربا » ، ارشادی است نه مولوی .
✅- علامه طباطبایی در المیزان می نویسد : « انی جاعل فی الارض خلیفه » این معنا را دست می دهد که آدم در اصل و در آغاز برای این خلق شده بود که در زمین زندگی کند و در زمین بمیرد و اگر خدا او را چند روزی در زمین منزل داد ، برای این بود که امتحان خود را بدهند ...... »
طبق این آیه معلوم می شودکه آدم ، نمی تواند این نهی را رعایت نماید و آدمیّت اقتضایش این است که در آن بهشت نمی ماند و بلکه با انتخابِ نزدیکی به شجرۀ ممنوعه ، زندگی زمینی را برای خود انتخاب می کند . قاعدۀ آدم این است که به آن شجره نزدیک می شود و به زمین هبوط می کند . جنسِ آدم نزدیکی به زمین است و به عبارتی وجهی دارد که مطابق آن وجه زمین را انتخاب می کند و از اینرو آدم ، به عنوان آدمیت به شجره نزدیک می شود .همین که آدم ، آدم و انسان است به گونه ای است که به این شجره نزدیک می شود . قرار است به آدم گفته شود که تو زمینی هستی و باید بیاید در بهشت و زمینی بودن اش را خودش به خودش ثابت نماید و در واقع در آن بهشت قرار است حقیقت هایی به انسان گوشزد شود و قرار است که فهمانده شود که جنبۀ آدمیّت آدم آنچنان است که زمینی بودن را برای خود انتخاب می کند و اساسا اقتضای آدمیت هر انسان چنین است که باید از برزخ نزولی و بهشت اولیه به دنیا بیاید و زندگی تکاملی خود را از این جا شروع کند .
#تفسیر
#جریان_آدم
#انسان_شناسی_قرآنی
انسان شناسی قرآنی ( ۲ )
تفسیر آیه ۳۵ سوره بقره
✅درخت ، حقیقت ملکوتی کثرات دنیایی است .
- هر شیئی دارای جنبۀ ملکوتی است و آن جنبۀ ملکوتی ، باطن و حقیقت جنبه های مُلکی و ناسوتی است . هر چه در این دنیاست ، حقیقت اش در ملکوت عالَم ، به صورت خاصّی جلوه گر می شود .
- عوالم متطابق اند ؛ هر چه در عالَم پایینی به شکل می آید در عالَم بالا از حقیقتی برخوردار است و به عبارتی هر چه در بالاست ، وقتی خودش را در پایین نشان می دهد ، می شود آنچه که ما می بینیم . انسان در این دنیا ، روی به عالَم مادّه کرده است و عدّه ای هم میل کامل به دنیا دارند و خود را متوجّه کثرت کرده اند ، حال لازم می آید که همین توجه و روی و میل به عالَم دنیا ، خودش را در عالَم بالاتر به یک طوری نشان دهد که خود را در عالَم پایین تر این شکل نشان می دهد . نمی شود چیزی در عالَم پایین تر باشد مگر اینکه آن در حقیقت بالاتر بوده و همان در مرتبۀ بالاتر بوده ، خودش را در مرتبۀ پایین تر نشان می دهد . مثل اینکه ما آمدنی و رفتنی و ... می بینیم ولی همۀ اینها حقایقی هستند که در روح و جان آدمی از احساسات و گرایشات رخ می دهد که خود را در مرتبۀ بدن اینگونه نشان می دهد . مثلا می بینیم کسی صورت اش قرمز می شود ، حقیقتی در نفس به نام خجالت تحقّق یافته است که خود را در مرتبۀ بدن اینگونه نشان داده است .
- وجودِ غیبی و ملکوتی کلّ عالَم مادّه به صورت شجره است . قرب و نزدیکی به شجره ، عبارت است از نزدیکی به عالَم مادّه ؛ حال اگر کسی به عالَم کثرت و دنیا و مادّه نزدیک شود ، به این معناست که به « شجره » نزدیک شده است .
- اگر به کثرت توجه شود ، از خدای که « واحد » و « احد » است دور می شود ؛ چون نظر به درخت ، نظر به کثرت است . از اینرو خدای متعال به همه می گوید : « لا تقربا هذه الشجره » می فرماید به این درخت نزدیک نشوید ؛ به کثرات نظر نکنید ؛ به اندازه ای که به کثرات نظر کنید و میل کنید ، مشکلات متعدّدی نصیبتان می شود . نزدیکی به آن شجره ، خروج از بهشت را به همراه دارد . همین که به کثرت توجه می شود ، موجب خروج از وحدت می شود .
#تفسیر
#انسان_شناسی_قرآنی
#سوره_بقره
انسان شناسی قرآنی ( ۳)
تفسیر آیه ۳۵ سوره بقره
✅شکل گیری عالَم نزول و نزدیکی آدم به درخت ممنوع
- در سیر نزولی عالَم ، اگر مرتبه ای بخواهد نازل شود و در مرتبۀ پایین قرار بگیرد و به عبارتی به وجود بیاید ، لازم است که علّتی داشته باشد و به بیان دیگر در مرتبۀ بالا و عالی تر ، سببی برای آن باشد . مثلا خدای متعال وقتی که می خواهد این عالَم را خلق کند ، می فرماید اینکه دوست دارم که خلق خدا من را بشناسند و در پناه آن رشد کنند ، سبب خلق عالَم شد « کنت کنزا ً مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف » . پس باید در مرتبۀ عالی تر ، سببی برای ایجاد مرتبۀ پایین تر باشد . از اینرو اگر آدم بر روی زمین است و نقص هایی هم دارد لازم است که در مرتبۀ بالاتر ، سببی باشد که آن باعث شود که انسان در مرتبۀ پایین تر و دنیا و عالَم مادّه قرار بگیرد .
- درخت ممنوع ، چون یک درخت برزخی و ملکوتی است و مانند درخت های دنیا نیست تا یک میوه داشته باشد از اینرو توان نتیجه دهی چندین میوه را دارد .
#تفسیر
#انسان_شناسی_قرآنی
⬅️انسان شناسی قرآنی ( ۴. )
تفسیر سوره بقره آیه ۳۵
✅شجرۀ ممنوع ، صورت باطنی عالَم مادّه
- صورت شجره در عالَم ملکوت ، همۀ این عالَم ماده است با همۀ این صورت های کثیری که دارد . آن درخت در برزخ ، صورت باطنی عالَم مادّه است . اگر کسی حقیقت آن شجره را بشناسد ، حقیقت همۀ عالَم مادّه را شناخته اس
- جنس حیات زمینی توجّه به عیب هاست ، همین که به شجره نزدیک می شوند و از آن می خورند ، عیب ها و نقص ها ظهور می کندو آشکار می شود . با تصرّف در صورت باطنی دنیا و خوردن از شجره و در نتیجه ظهور نقص ها باید به زمین بروند و در زندگی زمینی این نقص ها را برطرف کنند . با ظهور عیب ها ، از بهشت بیرون رفتند . وقتی که عیب انسان در جایی ظاهر شود که نتواند برطرف کند ، دیگر آن جا جای ماندن نیست . این عیب در انسان بود و بر آن پوشیده بود ، همین رفتن به سمت درخت این عیب را آشکار ساخت و باعث شد که بفهمد که بهشت ، جای ماندن برای اش نیست .. تا عیب و نقص ظاهر نبود ، خودش بود و خدای خود ولی عیب و نقص که ظاهر شد ، باید روی زمین بیاید تا یک فکری برای این نقص ها و عیب ها داشته باشد .
- انسان بر روی زمین آمده است که با اراده و اختیار خود ، نقص ها و عیب های خود را از بین ببرد و بر روی زمین باشد ولی زمینی نباشد و توجّه به کثرات نداشته باشد . آمده است روی زمین تا خودش را پیدا کند و بتواند توجّه به کثرات را مدیریت نماید .
- آدم همین که در عالَم ملکوت هم که باشد ، ابعاد زمینی را در آن عالَم انتخاب می کند که همین باعث می شود که در سیر نزول قرار بگیرد و بر روی زمین قرار بگیرد ؛ از اینرو معلوم می شود که آدم و آدمیان جایشان بهشت نمی باشد
#تفسیر
#انسان_شناسی_قرآنی