eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
99.1.2(ج۷)تقابل واحد کثیر،تطبیق با احادیث .mp3
14.23M
الحکمه _الفصل العاشر فی تقابل الواحد و الکثیر _تطبیق بحث واحد و کثیر با احادیث جلسه هفتم
💠چکیده جلسه ۲۷ تفسیر المیزان سوره حمد ... 🍃موضوع جلسه:بندگی و حضور ۲ ... •🔹 عبادت خالص، آن عبادتی است که هیچ شائبه ای در آن نیست و فقط و فقط معبود مدنظر است . •🔹 اگر انسان خالصانه عبادت کند، زندگی او طاغیانه و مستکبرانه نیست بلکه زندگی او حاضرانه است. • 🔹عبادت زمانی تمام و کمال می شود که عابد به غیر از خدا به کسی دیگر مشغول نباشد و در عملش شریکی برای سبحان قائل نباشد و دل او در حال عبادت متعلق به جایی نباشد، نه امید به بهشت و نه ترس از جهنم، در این صورت عبادتش خالص و برای خداست. • 🔹یکی از راهکارها برای رقم زدن یک زندگی خالصانه این است که سقف خواسته ها را بالاتر از رسیدن به بهشت قرار داد، در این صورت سطح افق، سطح نگاه و سطح معرفت ارتقاء می یابد. •🔹 افزایش معرفت،تفکر ،مطالعه و شرکت در جلسات معرفتی افق را وسعت می دهد. •🔹 حریت و داشتن افق وسیع و بالا اخلاص را به ارمغان می آورد. •🔹 راه خالص شدن عبادت این است که انسان عابد از امید به بهشت و ترس از جهنم و حتی کمال خود بگذرد .حتی از کمال خود بگذرد‌ چرا که اشتغال به نفس منافی مقام عبودیت است، مشغول به خود نباشد یعنی در عبادت به رشد و کمال و منافع خود توجه نکند چرا که با عبادت این ها قهرا حاصل می شود، این مرحله ی فناست؛ رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند‌... •🔹 عبادات دو دسته هستند: عباداتی مانند نماز، ذکر و زیارت که حضور در آن ها موج می زند و عباداتی مانند خوردن، خوابیدن و صحبت کردن که حضور در آن موج نمی زند. باید عباداتی که حضور در آن ها موج می زند را با قوت و قدرت انجام داد تا حضور آن ها به اعمالی که حضور در آن ها موج نمی زند پرتوافکنی کند. • 🔹انسان عبد وجودی است و از خود چیزی ندارد پس باید نگاهش تماما به مولا باشد، در مقام افعال" لا حول و لا قوه الا بالله"توحید افعالی، در مقام صفات" لا اله الا الله"توحید صفاتی، در مقام ذات فقط و فقط یک ذات ببیند که همه ی عالم پرتو، تجلی و آیه ی او هستند. بنابراین اگر انسان بخواهد به مقام عبودیت حقیقی برسد نباید خود را ببیند و فقط حق را ببیند و حق. لذاست که می گوید "نعبد" چرا که همین میزان هم در ذم نفس و دور افکندن تعینات و تشخصات اثر دارد. • 🔹پس از "ایاک نعبد"، "ایاک نستعین"را آورده است چرا که با گفتن می پرستیم گویا قدرت و اراده ای برای آن جمع قائل شده است و این نقص است، لذا برای از بین بردن این نقص گفته" ایاک نستعین" تا ابراز کند که این عبادت هم با قدرت و اراده و استقلال شخصی نیست بلکه به مدد حضرت حق است. • ایاک نعبد یک راهبرد است برای این که انسان خود را نبیند. •🔹 در عبادت حقیقی باید حضور خالصانه وجود داشته باشد نه حضور مشرکانه، حضور هم با غیبت در تضاد است و متناسب با مخاطب بودن است لذا سه آیه ی اول سوره حمد غایب است و آیه ی " ایاک نعبد و ایاک نستعین" را حاضر آورده است چرا که نمی توان گفت در محضر کسی هستم که غایب است و می خواهد بگوید در محضر کسی هستم که حاضر است. به این تغییر بیان از غایب به مخاطب التفات می گویند. •🔹 ایاک را بر نعبد مقدم کرده است تا بیان کند که فقط و فقط حضرت حق در عالم صلاحیت پرستش دارد ؛ که این همان توحید عبادی است. • 🔹نعبد را مطلق آورده است و پس از آن قیدی نیاورده تا مشخص شود که در همه جا باید بندگی کرد. @Kanoon_tafakor
99.1.3(ج۶۵)مبنای علامه برای عدم ورود برهان لمی در فلسفه و اشکالات به علامه، المدخل.mp3
14.86M
_مبنای علامه برای عدم ورود برهان لمی در فلسفه و اشکالات به علامه _متن خوانی المدخل جلسه شصت و پنجم
💠چه کسانی مترصد فرصت ها هستند ؟ 🔹طلاب اگر بخواهند در قوی شدن انقلاب اسلامی دخیل باشند و بستر را برای تمدن اسلامی فراهم سازند باید نیازهای اجتماعی را برانگیزانند که بدون برانگیختن حسّ نیازهای اجتماعی مردم نمی توانند به کمک انقلاب اسلامی آیند. 🍃جامعه باید رجوع به طلاب داشته باشند که این رجوع همیشه در قالب رجوع فقیر به غنی است🍃 و تا فقیر در حکمت و معنویت احساس فقر نکند و متوجه نباشد که غنایش کجا حلّ می شود و تا طلابی که باید غَنی باشند، خود را غَنی نکنند و اگر غَنی شوند، تا احساس غِنی نکند و تا متوجه نباشند که مسئولیت نرم افزار زندگی مردم را به عهده دارند؛ از این رو مردم نیازی نمی بیند که به علماء رجوع داشته باشد و حکمت علماء ربّانی را محور زندگی قرار دهد و طلّاب هم تلاش متناسب را نمی کنند که خود را به رسالت های طلبگی خود نزدیک نمایند. 🔹ما برای اینکه بتوانیم حسّ نیازهای اجتماعی را برانگیزانیم باید به رسالت های طلبگی خود برگردیم که با رجوع به اصالت های طلبگی می توانیم حسّ نیاز مردم را برانگیزانیم. 🔹 اصالت‌های طلبگی، در چند مسئله ظهور و بروز پیدا می کند که یکی علم و ملّاگی است و یکی اخلاق و معنویت و یکی هم رسالت اجتماعی که قالبی خاص برای ارائۀ علم و معنویت می باشد که در بلاغ و تبیین و طبابت و درمان و دفاع و حمله ( هجمه ) محقق می شود. 🔹طلابی که اینگونه قدم بر می دارند و با مبارزه و جهاد موانع را از میان بر می دارند می توانند در این تاریخ خود را در اراده ایی که خدای متعال برای این تاریخ کرده است، فانی سازند و حاج قاسمِ دیگری در عرصۀ دیگری باشند. چون اگر کسی بخواهد حاج قاسم باشد لازم نیست که در کار و حرفۀ حاج قاسم، ورود کند و بلکه در رسالت خودش باید بگوید «اصغر من را از دو تا گلوله می ترسانی» که گلوله های حاج قاسم های دیگر که ممکن است انسان را زمین گیر کند، همچون فشارهای اجتماعی، غفلت های حاکم اجتماعی ، غفلت های موجود در میان طلاب، افراط و تفریط های خانوادگی، تنبلی ها، از دست دادن فرصت ها و ... می باشد. 🔹طلّابی که اینگونه قدم برمی دارند و متوجه و متذکر عهد ایمانی طلبگی می باشند، مترصد فرصت ها می باشند و فرصت ها را از دست نمی دهند و نمی گذارند غفلت ها به سراغ آنها آیند و همۀ فرصت ها را از دست دهند و بلکه با برنامه ریزی و تعامل خوش و زیبا با حضرت بقیه الله عج الله تعالی فرجه الشریف کار را به پیش می برند و می دانند بهترین راه تقویت همّت و اراده ، تعامل خوش است؛ هر چند مطالبی دیگر است که بعضی از آنها در جلسات سبیل( علم و آموزی ) گفته شده است و بعضی در نوشته جات « » می آید. 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
💠چکیده جلسه ۲۸ تفسیر المیزان سوره حمد ... 🍃موضوع جلسه: صف بندی جبهه ایمان و کفر در عبادت ... •♦️ عبادت با اطاعت متفاوت است؛ عبادت به معنای پرستش است ولی اطاعت می تواند پرستش باشد می تواند نباشد. • ♦️اطاعت در بستر حریت و آزادی زمانی محقق می شود که مطیع به مرحله ی حمد رسیده باشد . • ♦️حامدیت در برابر موجودی که در تدبیر، برنامه ریزی، رحمت و مهربانی، عاقبت نگری در اوج کمال است، سبب اطاعت می شود. این اطاعت در بستر حریت و آزادگی است. •♦️ پس از این که شخص به مرحله ی اطاعت رسید نباید رها شود بلکه باید: ۱.راه ها دقیق به او نشان داده شود و راه درست و غلط مشخص شود. ۲. برایش تبیین شود که در راه غلط غضب و گمراهی و در راه درست نعمت و خوشی هست هر چند با سختی همراه است. @kanoon_tafakor
سلسله مباحث (۱۰) 🔹درمانگاه ادعیه: 💠غفلت زدایی هنر ادعیه است. 🔹دنیا، پایین ترین جایی است که انسان می تواند در آن باشد. دنیا اگر دنیا است، به خاطر فاصلۀ با حق دنیا شده است؛ حال انسانی که در این عالَم به سر می برد و زندگی خود را می گذارند، طبیعی است که دچار غفلت شود و از خیلی از امور در زندگی غافل شود و آنها را از یاد برد؛ ولی هنر انسان این است که در این دنیا، در عین اینکه در این دنیا است، خود را ارتقاء دهد و متوجه یکسری حقایق ملکوتی و قدسی باشد و این چیزها ارزش های در زندگی او باشد و به عبارتی معنویت حاکم بر او باشد و زندگی خود را خرج معنویت کند. 🔹اینهاست که در زندگی مهم است ولی انسان به آن بی توجه و بی حسّ و احساس می شود. انسان باید بترسد از اینکه بی حسّ و احساس شود؛ آدمی که بی حسّ و احساس شود از او نباید انتظار واکنش های متناسب در زندگی را داشت. 🔹غفلت بی احساسی است و دعا بی احساسی آدم ها را از بین می برد. 🔹اینکه نباید از غیر خدا ترسید، اینکه همه کارۀ در عالَم خداست، عالَم در قبضۀ حق تعالی است، عالَم در محضر خداست، وعده های حق تعالی همه صادق است، حق تعالی از مومنین حمایت می کند، آنها را یاری می کند، تأئید می کند، بر آنها وحی و الهام می کند و اینکه آخرتی هست که حق است و ده ها و بلکه صدها مهمِ دیگری که ممکن است که نفسِ انسانی آن ها را به دست فراموشی بسپارد و نسبت به آنها دچار غفلت شود. 🔹اینجاست که انسان نیاز به تذکر دارد و باید کاری کند آنها را فراموش نکند و متوجه آنها باشد؛ اُنس با دعا این مشکل را حلّ می کند و این غفلت ها را از میان بر می دارد و انسان را در حسّ حضور خدای متعال نگه می دارد و انسان احساس می کند که عالَم خدا دارد و اوست که مدیریت می کند. ادامه دارد... 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
💠چکیده جلسه ۲۹ تفسیر المیزان سوره حمد ... 🍃موضوع جلسه: صف بندی جبهه ی ایمان و کفر در عبادت...🍃 • بستری که عبادت عاشقانه را رقم‌ می زند معرفت است و هر قدر معرفت بیشتر باشد عبادت عاشقانه هم افزایش می یابد و البته هر قدر عبادت عاشقانه افزون تر شود معرفت هم افزایش می یابد. • "ایاک نعبد و ایاک نستعین" یک بستر شاهدانه ی صادقانه فراهم کرده است؛ شاهدانه از آن جهت که عبارت ایاک نعبد است نه ایاه نعبد، گفته تو را می پرستیم نه او را، چرا که خداوند متعال ذره ذره ی عالم را پر کرده و همه جا حاضر است. صادقانه است چرا که ایاک را مقدم آورده است و با گفتن نعبد به جای اعبد و نستعین به جای استعین، خود را حذف کرده است. بنابراین این عبادت یک عبادت حقیقی است،عبادت عاشقانه است، عبادت کریمان است، عبادت احرار است نه عبادت تجار و عبید و البته پیش از آن معرفت نیاز است. • "ایاک نعبد و ایاک نستعین" قاعده ای است برای زندگی کردن؛ خواه انسان در دنیایی زندگی کند که با کمبود امکانات مواجه است و خواه در دنیای فوق مدرن زندگی کند، باز هم ادبیات مومن باید همین باشد. • "ایاک نعبد و ایاک نستعین" توحید در عبادت و توحید در استعانت است. • وقتی شخص می گوید ایاک نعبد یعنی جایی برای هوا و هوس در زندگی نیست، جایی برای دلم می خواهد در زندگی نیست.شخص باید به جایی برسد که به خدا بگوید در محبت فقط تو، در استعانت فقط تو، در عشق فقط تو، در برنامه فقط تو، در تبعیت فقط تو، در اطاعت فقط تو. • مضمون "ایاک نعبد و ایاک نستعین " در سوره ی کافرون آورده شده است. " من نمی پرستم آنچه شما می پرستید، و شما هم نمی پرستید آن چه را من می پرستم، نه این که فقط الان نمی پرستم بلکه قبلا هم نمی پرستیدم، شما هم معبود مرا نمی پرستید" ،باید صف بندی بین جبهه ی کفر و ایمان صورت بگیرد تا مرز آن دو مشخص شود. جبهه ی متدین باید مظاهر شرکش را کنار بگذارد و مظاهر شرک در حوزه ی ایمان وجود نداشته باشد. • نزاع دو جبهه ی کفر و ایمان بر سر دو چیز است: دین و عبادت، " لکم دینکم ولی الدین" لذاست که در آخر سوره ی حمد گفته می شود ما را به صراط آن هایی هدایت کن که انعمت علیهم هستند نه صراط ضالین. • ایاک نعبد براساس عشق و محبت است نه براساس اجبار؛ آیه ی قرآن می فرماید"لا اکراه فی الدین قدتبین الرشد من الغی" .خداوند در آیات ابتدایی سوره حمد به معرفی پرداخته و انسان با عقل خود انتخاب می کند که ربش که باشد و چه کسی را بندگی کند. • ایاک نعبد یک نوع صف بندی ایجاد می کند، یک زندگی خودخواهانه نیست بلکه یک زندگی خداخواهانه است، چرا که ربوبیت خداوند یک ربوبیت رحمانی و رحیمی است، برنامه و نوع رجعتی که برای انسان رقم می زند هم براساس رحمت رحمانی و رحیمی است. • انسان ذیل عبادت امام معصوم عبادت می کند، در روایت آمده است"بنا عبد الله و بنا عرف الله".به همین دلیل است که گفته می شود یاک نعبد و نه ایاک اعبد، ایاک نعبد سایر بندگان ذیل ایاک اعبد پیامبراکرم (ص) است، آن امام جماعت عبادت بندگان رسول خداست، حضرت بقیه الله است. لذا بلافاصله پس از" ایاک نعبد و ایاک نستعین" گفته "اهدنا الصراط المستقیم"،و در روایت آمده است "نحن والله الصراط المستقیم"، اگر انسان بخواهد ایاک نعبد را محقق کند باید در مسیر صراط مستقیم باشد، صراط مستقیم ذیل ولایت امام معصوم نفس کشیدن است. • انسان ذیل استقامت امام معصوم استقامت می کند، استقامت همه ی اهل ایمان ذیل استقامت رسول خداست،لذا در سوره ی کافرون گفته شده لا اعبد ما تعبدون، گفته نشده لا نعبد، من به عنوان پیامبر استقامت می کنم تادیگر مومنان ذیل استقامت من استقامت بورزند چون همه تاب و توان این صف بندی را ندارند، اگر من به عنوان پیامبر صف بندی کردم دیگران می توانند ذیل صف بندی من صف بندی کنند‌. • ایاک نعبد نشان می دهد که این عبادت یک عبادت همگانی و اجتماعی است ذیل عبادت امام معصوم، " بکم فتح الله و بکم یختم " • ایاک نعبد یعنی صف بندی در تمامی حوزه ها؛ در دکوراسیون منزل، در پوشش، در سخن گفتن، در مهمانی دادن، در خندیدن، در گریه کردن و... • تقویت رابطه ی با خدا به این معنا نیست که شخص عزلت برگزیند و به خلق خدا بی اعتنا باشد، بلکه هر قدر رابطه ی انسان با خدای عالمیان قوی تر شود لطف و دلسوزی او برای خلق خدا بیشتر می شود. • نعبد وسیله ی تقرب است، راه قرب الی الله عبادت است. هر قدر تقرب به رحمان و رحیم بیشتر شود تجلی رحمت انسان بیشتر می شود. پیامبر اکرم(ص) رحمه للعالمین است چون اوج تقرب به خدای رحمان و رحیم است. • خداوند علاوه بر این که رحمن و رحیم است، جبار و منتقم هم هست، البته غلبه با رحمت رحمانی است. بنابراین اگر کسی به خدا نزدیک شود جبار و منتقم هم هست اما با غلبه ی رحمانیت و رحیمیت لذاست که در آیات داریم "اشداء علی الکفار رحماء بینهم" . @kanoon_tafakor
(۱۱) 💠چرا ویروس کرونا زور دارد. 🔹اهل دعا، متذکرند و با اُنس با حقیقت های عالَم، به همین راحتی فریب نخواهد خورد. اگر اقتصادِ سالم، آموزش و پرورش و سلامت که حق مردم است از آنها سلب می شود، چون ارتباط توحیدی که با دعا باید متذکر می شدند را از دست داده اند. 🔹دعاها قرارشان این است که انسان را متذکر کند که اصل، آن ارتباط توحیدی است که باید حاکم باشد و دست نخورد و با همان ارتباط توحیدی باید ورود و خروج به واقعیات دنیاوی داشته باشد؛ آن موقعی که می خواهد حوادث را تفسیر کند و آن موقعی که می خواهد رفتار متناسب را داشته باشد، انسان متذکر ارتباط توحیدی و ایمانی باشد؛ در دعای هفتم صحیفه سجادیه می فرماید: « مرا به خاطر تشویق خاطر و ناراحتیِ ناشی ازمشکلات پیش آمده از انجام واجبات و عمل به مستحبات باز مدار » اینجاست که برنامۀ دورهمی در صدا و سیما تعطیل نمی شود و بلکه با تدبیر برگزار می شود ولی نماز جماعت و نماز جمعه و روضه ها نمی شود که برگزار گردد و هیچ تدبیری جز تعطیلی وجود ندارد. ✅این غفلت است که وقتی به صحنه می آید، همان چیزی که می تواند درمان باشد را از آن دور می شویم و حتی نفرت زایی نسبت به آن می شود. ادامه دارد... 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
💠چکیده جلسه(۳۰)تفسیر المیزان سوره حمد.... موضوع جلسه: 🍃عهده دار نفع و ضرر را باید عبادت کرد...🍃 • 🔹انسان برای جلب نفع و دفع ضرر عبادت می کند. • 🔹آیه ۷۶ سوره مائده: "قُلْ أَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا وَاللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ" ﺑﮕﻮ ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﻓﻊ ﻫﻴﭻ ﺯﻳﺎﻥ ﻭ ﺟﻠﺐ ﻫﻴﭻ ﺳﻮﺩﻱ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ ؟ ! ﻭ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻨﻮﺍ [ ﻱِ ﻫﻤﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭﻫﺎ ] ﻭ ﺩﺍﻧﺎ [ ﻱِ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﺭﺍﺯﻫﺎ ] ﺳﺖ. •🔹 از جاهلیت سنتی گرفته تا زمانه ی امروز که دوران جاهلیت مدرن است بت وجود دارد، که این بت ها نه به انسان نفعی می رسانند و نه از او ضرری را دفع می کنند بنابراین نباید پرستش شوند چرا که با غرض عبادت که جلب نفع و دفع ضرر است منافات دارد. •🔹 باید به کسی تکیه کرد که رب العالمین باشد، رحمانیت و رحیمیت داشته باشد و مالک باشد. لذاست که در سوره ی حمد پس از ذکر این صفات برای حضرت حق، آمده" ایاک نعبد و ایاک نستعین". • 🔹انسان مومن حسابگر است و همه چیز را با دید ایمانی خودش جلو می برد و به نفع ایمان خودش تمام می کند. در آیات۵۶تا۶۶ سوره ی انبیا که داستان بت شکنی حضرت ابراهیم است در واقع حضرت به مردم گفت: اف بر شما چرا خودتان را خرج کوچکتر از خود می کنید، شما بزرگید و بزرگ باید خرج بزرگ شود در غیر این صورت کوچک می شود. •🔹 انسان به معبودی نیاز دارد که وقتی می گوید: "اهدنا الصراط المستقیم" صدای او را بشنود و لبیک بگوید و اجابت کند، اما اگر معبوی نتواند "اهدنا" انسان را بشنود قابل تکیه کردن نیست. • 🔹رب انسان باید خالق او باشد، تنها کسی که خالق و رب است می تواند هدایت کند. لذاست که کلمه ی اهدنا فقط در برابر رب العالمین گفته می شود. •🔹 آیات ۷۸تا۸۲سوره ی شعراء موید مطلب فوق است: "الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ ، وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقین، وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِين، وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ، وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ" •🔹 "افرایت من اتخذه الهه هواه " کسی که اله خود را هوای نفس خویش قرار داده است، به جای عبدالله عبدالهوا شده است‌‌، او هم در تشخیص مصداق اشتباه کرده است و هوای نفسانی را که توانایی دفع ضرر و جلب منفعت را ندارد به عنوان معبود خود برگزیده است. • 🔹در سوره های مختلف به معرفی رب واقعی و ذم رب های دروغین پرداخته است؛ از جمله آیات ۵۶-۶۶ انبیا،۷۰ شعرا، ۸۳-۹۵صافات،۱۶-۱۷عنکبوت،۱۸ یونس، ۱۰۴-۱۰۶یونس، ۷۱ انعام، ۳فرقان،۴۲مریم. •🔹 طبق آیات ۴۹یونس ، ۱۸۸ اعراف، ۲۱جن،۱۱۰ مائده تنها خداوند متعال نافع و ضار است و حتی پیامبر خدا هم مالک نفع و ضرر نیست و براساس مشیت حضرت حق رفتار می کند. @kanoon_tafakor
(۱۲) 💠تا اُنس با ادعیه نباشد همچنان در غفلت می تازیم تا ..... 🔹ادعیه وقتی انسان را متذکر می کند و حقایقی را به او گوشزد می کند، دیگر نمی تواند تفسیرهای حداقلی از حوادث و وقایع همچون ویروس کرونا داشته باشد. 🔹اگر می بینید هنرمندان به ظاهر هنرمند و در حقیقت هنرمندان نفسانیت، از ویروس کرونا، کوبیدن شهر مقدس قم و روحانیت و یا از آن پویش رقص ایرانی را نتیجه می گیرند، بیش از آن انتظاری نیست چون در فضای چیزی بیش از این عائد ما نمی شود. 🔹گفتند که ادعیه که نوع خاصی سخن گفتن با خداست باید در صحنه باشد تا یادتان باشد حرف آخر در همه چیز حتی در تفسیرهای ما از کوچکترین حوادث را باید بزند. 🔹غفلت و بی احساسی و بی توجهی به واقعیت هایی که در عالَم است، موجب می شود که تفسیرهایی که از حوادث و وقایع می کنیم، حداقلی باشد. انسان ها آمده اند در دنیا تا در دنیا باشند ولی در تفسیرهایشان از دنیا بیش از دنیا را ببینند و اجازه ندارند که تفسیرهای آنها فقط دنیاوی باشد چون بسنده کردن به تفسیرهای دنیوی یک تفسیر حداقلی و سطحی و در نتیجه اشتباه است؛ درحالی که دنیا ظاهر است و همچون بدن است که خبر از باطنی غیبی می دهد که همچون روح می ماند. نمی شود دست را کوتاه کرد و غیب را ندید و گستاخانه و متکبرانه از سرِ نفسانیت آن طور که می خواهم دنیا و حوادث در آن را تفسیر کرد. ادامه دارد... 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
💠چکیده جلسه ۳۱ تفسیر المیزان سوره حمد.... 🍃با موضوع :رابطه استعانت و عبادت ...🍃 •🔹 "واستعینوا بالصبر و الصلاه" انسان از خداوند با صبر و صلاه کمک می جوید؛ معین و مستعان تنها خداست و در اعانه و کمک شریکی ندارد بلکه صبر و صلاه ظرفیت انسان را بالا می برد تا بتواند از خداوند کمک بگیرد. •🔹 " و استعینوا بالله و اصبروا" طلب عون تنها و تنها از خداوند است و استعانت از صبر نیست لذا در آیه اصبروا را جدا کرده است. •🔹 "و اصبر و ما صبرک الا بالله " صبر بکن، حتی این صبر هم بالله است. •🔹 صبر و صلاه حد نصاب قابلی را بالا می برد نه آن که معین باشد، تنها خدای متعال معین است. • 🔹ایاک نستعین راه تحقق ایاک نعبد است یعنی اگر انسان بخواهد ایاک نعبد محقق شود نیازمند عون از جانب خداوند متعال است. • 🔹این استعانت یک استعانت وجودی نیست بلکه یک استعانت خاص در راستای عبودیت است. •🔹 بعد از ایاک نستعین بلافاصله " اهدنا الصراط المستقیم" آمده است؛ انسان اگر در صراط مستقیم قدم بردارد مشمول استعانت می شود. •🔹 ایاک نستعین یک معیت خاص است، اگر انسان مشمول عون الهی شود معیت تشریفی و تکریمی پیدا می کند، خداوند به او کرامت می دهد، دستش را گرفته و راه را به او نشان می دهد. • 🔹"و استعینوا بالصبر و الصلاه و ان الله مع الصابرین " مع در این آیه معیت تاییدی است، معیت تعاونی است، اگر انسان مشمول عون الهی شود مع الصابرین محقق می شود. لذا پروردگاری که نور السموات و الارض است با او همراه می شود و انسان از او بهره ی نوری می برد، ظلمت ها از بین می رود و جانش متحول می شود لذا زندگی عبودی محقق می شود. • 🔹تقوا، ضابطه مندی در زندگی، نماز اول وقت، عزاداری برای حضرت سید الشهدا علیه السلام نور الهی در زندگی هستند. • 🔹شرط آن که انسان مشمول عون خاص الهی شود صبر و صلاه است. • 🔹کسی که اهل صبر و صلاه شود، مشمول عون الهی شده و با خداوند معیت پیدا می کند. بنابراین از خداوند بهره ی نوری می برد و " و من یتق الله یجعل له مخرجا"، قدرت تمییز پیدا می کند، میزان خطایش پایین می آید و کم کم می تواند به درجات پایین عصمت برسد. • 🔹"و استعینوا بالصبر و الصلاه و انها لکبیره الا علی الخاشعین" در بعضی از روایات از صبر به پیامبراکرم (ص)، از صلاه به حضرت علی(ع) و از کبیر به ولایت حضرت امیرالمومنین(ع) تعبیر شده است. @Kanoon_tafakor
(۱۳) 💠غفلت از غیب انسان را به چاه اضطراب می اندازد. 🔹ویروس کرونا به صحنه می آید ولی چرا گمان می کنیم بی ارتباط به غیب است؛ 🔹ادعیه ما را متذکر می کند و گوشزد می کند که خیلی از اموری که فکرش را هم نمی کنید که دخالت در حوادث داشته باشد، باید در تفسیرهای خود وارد بدانید. 🔹مثلا چه کسی فکر می کند که می تواند انتخاب یک رئیس جمهور در ارتباط با ویروس با نام کرونا باشد. این تذکرها از اُنس با ادعیه به دست می آید. 🔹اگر نظامی که در خطّ مقدم جبهۀ حق است و به پیش می رود تا بستری برای پیروزی نهایی شود، عده ای همراهی نکردند و با انتخاب های غلط بستر سازی برای پیروزی را به تعویق انداختند، قاعدتا چوب آن را می خورند و با سرکار آمدن دولتی مستکبر و خودخواه و رفاه زده انواع اضطراب ها و تزلزل ها و آشوب ها بر اجتماع حاکم می شود و در هیچ چیزی نمی تواند نَفَس راحتی بکشند که همین برای اهل حقّ امتحان و در نتیجه تکاملی دیگر را رقم می زند که با صبر و مبارزه به نتیجه خواهد رسید که اهل مبارزه در جبهۀ حق به جهت اُنس قوی از طریق ادعیه با خدا متذکرند و خسته نمی شوند ولی اهل غفلت به جهت دوری از ادعیه، با دست خودشان چاهی دیگر را برای اضطراب دیگر می کَنند . 🔹نمی شود بی اعتنایی دولت در کنترل وضعیت اقتصادی و سلامت، بی ارتباط به اعمال ما و دیدگاه ما باشد و برای عده ای عذاب و برای عده ای کفّاره و برای عده ای ارتقاء و تکامل را رقم نزند. انسان مومن می تواند با ادعیه به جهت تذکری که با آن ایجاد می شود، خود را آن قدر توانمند سازد که از حوادث به بهترین وجه برای رشد خود و جامعۀ خود بهره ببرد. ادامه دارد... . 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor