eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: دو شرکت دولتی ۴۰ سال است واردکننده نهاده دامی هستند، چرا الان وارد نمی‌کنند تا بازار آرام شود؟! 👈ناگفته‌هایی از پشت پرده تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی و پرواز قیمت مرغ و گوشت در بازار داخلی 🆔 @ofogh_tv 🆔 @ayaartv
💥 در حوزه‌ها نیازمند تکامل فقاهت هستیم تا و و را پوشش دهد. (تفقه جامع) 💥 وقتی فقه جامع یا نظام استنباط شکل گرفت، به‌تبع آن، نظام کارشناسی و نظام برنامه‌ریزی هم متحول می‌شود. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در حوزه، ما نيازمند به سه چيز هستيم؛ «حكمت حكومتي»، «فقه حكومتي» و «اخلاق حكومتي». سخن اين نيست كه معارف ديني‌اي كه ما داريم اصلا به عرصه احكام اجتماعي پا نگذاشته است؛ در فقه اسلامی پاره‌اي از احكام اجتماعي را مي‌بينيد ولي اين غير از فقهي است كه بتواند كنترل عينيت را به عهده بگيرد و برنامه‌ريزي كلان و توسعه داشته باشد. يعني فقه ناظر به كلان اجتماعي و بالاتر، برنامه‌ريزي تكامل و توسعه اجتماعي، فقه کامل‌تری است. نمي‌خواهم بگويم «فقهي است مباين با اين فقه»! بايد هماهنگيِ بين عرصه‌‌هاي مختلف فقه و معارف ديني وجود داشته باشد، در دين‌ مي‌خواهيم ولي آنی كه ما الآن داريم اين است. در حوزه اخلاق هم همين‌طور است. اخلاقی كه ما تعريف كرديم، اخلاق فردی است. و همچنين حكمت‌مان. اين به معناي اين نيست كه دين، جامع نيست و ناظر به حكمت حكومتي و فقه حكومتي و اخلاق حكومتي نيست. جامعيت دين، غير از جامعيت معارف ديني است. هيچ عالم ديني‌ای ادعاي برابري بين فهم خودش و دين را‌‌ نکرده است، بلکه حجيت فهم خودش را به اثبات‌ می‌رساند،‌ می‌گويد «اين فهمی كه من دارم از دين، بين من و خدا، در عرصه‌اي كه من‌ مي‌خواهم عمل كنم است». ، غير از برابري است. ادعاي برابري، هيچ عالم ديني‌ای‌‌ نمي‌كند. حتي در فقه و احكام حقوقي كه مستندترين عرصه معارف ديني هستند، هيچ فقيه جامع‌الشرايطي ادعاي برابري‌‌ نمي‌كند، بلکه ادعاي حجيت در فهم‌ مي‌كند. بنابراين، ما مدعي هستيم و به همين دليل‌ مي‌گوييم كه بايد تفقه در دين، به شكل جامع‌تری انجام بگيرد و البته بر پايه يك روشی كه آن روش به حجيت رسيده باشد، نه بر پايه تكيه به عينيت. يعني از منظر تكامل ابزارْ به دين نگاه نكنيد، از منظر تكامل حجيتْ به فهم ديني نگاه بكنيد. و فرق بين تئوری‌های هرمنوتیکی يا ديناميزم قرآن و امثال اينها با اين نظريه، همين است كه در اينجا از منظر تكامل حجيت، به تكامل معرفت ديني نگاه‌ مي‌شود و بر محور ، و شكل‌ مي‌گيرد. اما در آن نظریه‌ها به عكس است، از منظر تكامل ابزار هست كه توسعه معرفت ديني اتفاق‌ مي‌افتد؛ يعني تكامل نياز، با يك مكانيزم جبري پيش‌ مي‌رود (با يك مكانيزمي كه تحت كنترل دين نيست)، اين تكامل نياز، تكامل ابزار و تكامل اطلاعات را‌ مي‌آورد. اين تكامل ارتباطات، در يك ديالوگ و تعامل، به تكامل معرفت ديني ختم‌ مي‌شود! لکن اين، تكامل معرفت نيست و معرفت را هم به حجيت‌‌ نمي‌رساند. بر پايه حجيت، بايد تكامل پيدا كند تا اين سه عرصه را پوشش دهد؛ كما اينكه وقتي فهم ديني به اين سه عرصه راه پيدا كرد و نظام استنباط شکل گرفت، بايد و اجرايي هم بر محور اين شكل بگيرند. آنگاه هماهنگيِ بين اين حوزه‌‌ها موجب‌ مي‌شود كه شما يك تخصصي داشته باشید كه كاملاً همديگر را تاييد‌ می‌كنند.» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
2020_12_09 17-55-49 .cid.d722b35ebfee2fd8.mp3
39.94M
💯🔊 🔶 سومین پیش نشست علمی فلسفه دین اسلامی 🔰 نشست علمی " تمایزات فلسفه دین اسلامی با فلسفه دین تحلیلی و قاره ای" 🎙 با ارایه: پروفسور و حجت الاسلام دکتر 🆔 @iictchannel
💥 ، پرسش‌های فلسفی را با روش پاسخ می‌دهد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «دانش‌ بالادستیِ فقه، «حكمت دینی» است كه همان حل‌وفصل مسائل كلانی است كه فیلسوفان ما به آن می‏‌پردازند، منتها با نگاه قاعده‌مند و مستند به وحی (روش فقاهت)». 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 حکمت و حکومت 💥 ما نمی‌توانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم؛ دینی شدن حکومت، قبل از اینکه با فقه‌ احکام باشد، با «عرفان و حکمتِ مستنبط از دین» است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اگر می‌‏خواهیم برای حکومت دستورالعمل بدهیم، نمی‌توانیم فقه حکومتی را فقط در منحصر كنیم. در ارائه احکام تناسبات، حتماً باید «عرفان حكومتی، حکمت حكومتی و فقه حكومتی» با هم باشند كه واحد مطالعه همه آنها سرپرستی جامعه است. این، و است. فقه دین سه قسمت دارد: «احکام ارزشی، احکام توصیفی، احكام تکلیفی». ما نمی‌توانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم. دینی شدن حکومت قبل از اینکه با فقه احکام باشد با «عرفان و کلامِ مستنبط از دین» است. تا عرفان اجتماعیِ دینی و کلام اجتماعی دینی (یعنی همان حکمت) ارتقاء پیدا نکند حکومت دینی واقع نخواهد شد. حکومت دینی حکومتی است مبتنی بر «عرفان، کلام و فقه». به تعبیر دیگر، مبتنی است بر فقه دین، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک. البته همچنان‌كه یک نظام استنباط وجود دارد كه «عرفان، كلام و فقه» هر سه را دربرمی‏‌گیرد، نظام شامل‌تری هم وجود دارد كه «نظام استنباط، نظام کارشناسی و نظام برنامه‌ریزی» را پوشش می‏‌دهد». 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
📜بخشی از وصیتنامه حاج قاسم سلیمانی: 🔹خداوندا ! تو را سپاس که مرا قرن به قرن، از صلبی به صلبی منتقل کردی و در زمانی اجازه ظهور و وجود دادی که امکان درک یکی از برجسته ترین اولیائت را که قرین و قریب معصومین است، عبد صالحت را درک کنم و سرباز رکاب او شوم. 👥 @Sahifeh_noor
در محدوديت هاي كرونايي، پژوهش تعطيل نيست! تخفيف هاي ويژه در خريد محصولات نور خريد از فروشگاه اينترنتي نورشاپ تا 70 درصد تخفيف! خريد اشتراك سامانه ابر نور (اجراي اينترنتي نرم افزارهاي نور) تا 70 درصد تخفيف! با نصب و عضويت در سامانه كتابخوان همراه نور، 10 هزار تومان اعتبار رايگان براي خريد كتاب دريافت كنيد! با خريد اعتبار از سامانه كتابخوان همراه نور، دو برابر اعتبار دريافت كنيد! با خريد بسته همراهان نور (مجموع 95 نرم افزار در هارد يا نوتبوك) 50 درصد تخفيف دريافت كنيد! حتي موسسات و مراكز هم مي توانند با خريد پيشخوان تحت شبكه (مجموع 100 نرم افزار نور در شبكه محلي) تا 40 درصد تخفيف دريافت نمايند! يازده نشست آموزشي - تخصصي درباره محصولات نور و فناوري اطلاعات در علوم اسلامي، بصورت مجازي و رايگان! از صفحه ويژه نامه هفته پژوهش، در نورسافت ديدن نماييد: http://noo.rs/7uJm1 مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي (نور) www.noorsoft.org فروشگاه اينترنتي نور www.noorshop.ir
🔰۲۱ آذر ماه سالگرد رحلت آیت الله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی زعیم نهضت مشروطیت ایران ✅تفاوت جریان علمای آزادیخواه مشروطه ( آزادیخواهان مقدس ) با متجددین غربگرا در تاریخ تحولات فکری و سیاسی ایران http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
📌 به بهانه آغاز 🔶 یادداشتی از دکتر منتشر شد: 🔰 پژوهش، معنویت و ⚜️ مشروح یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/pazhohesh1 🆔 @iictchannel
🔶 مجموعه برنامه های 🔰همزمان با هفته پژوهش 💠 گروه 📌 آسیب‌شناسی پژوهش در 📆 یکشنبه ۲۳ آذر ماه / ساعت10:00 🔹 ارائه دهندگان : دکتر ، دکتر ، دکتر و حجت‌الاسلام والمسلمین 💠 گروه تخصصی و گروه 📌 نقش پژوهش در عطف به کارنامه چهل ساله انقلاب 📆 یکشنبه ۲۳ آذر ماه / ساعت 13:00 🔹 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین و دکتر 💠 گروه 📌 بررسی تطبیقی انتقادی معنویت اسلامی ومعنویت مدرن 📆 دوشنبه 24 آذر ماه / ساعت 17:30 🔹 ارائه دهندگان: حجج اسلام والمسلمین و 💠 گروه 📌 جایگاه اندیشه های کلامی معاصر در پاسخ گویی به نیازهای جامعه 📆 سه شنبه 25 آذر ماه / ساعت 13:00 🔹 ارائه دهندگان: حجج اسلام والمسلمین ، ، و ⚠️ لیست در حال بروز رسانی 🆔 @iictchannel
🔶 در پنجمین کرسی ترویجی واکاوی سال ۱۲۹۹ 🔰 کارنامه دولت سوم اسفند بررسی شد ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/bkkodeta 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺۷۰ درصد نهاده‌های دامی را می‌توانیم در ایران تولید کنیم 👈راهکارهای آقای نماینده برای افزایش تولید داخل و تامین نهاده‌های دامی در ایران 🆔 @ofogh_tv 🆔 @ayaartv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آماده مقابله با هرگونه حمله از سوی ایران یا نیروهای منطقه‌ای این کشور هستیم...! 🆔 @Kavoshmedia
rec46917.mp3
2.12M
💠اختصاصی و مهم 🎙صوت بخشهای بسیار مهم لایو امشب پروفسور کرمی با حسن شمشادی خبرنگار فرامرزی صداوسیما 🔹سؤال از رییس جمهور 🔹حقوق شهروندی و حق نپذیرفتن واکسن اجباری 🔹چه واکسنی و از کجا خریده اید؟ 🔹واکسن به اصطلاح ایرانی توسط چه کسی ؟ 🔹لزوم تغییر در کمیته علمی ستاد کرونا 🔹با تغییر فوری مینو‌محرز و‌مسعود مردانی و مصطفی معینی می توان یکی دوماهه کرونا را شکست داد و تمام کرد ✍ هشدار هشدار👇👇👇 منتظر پاسخ جناب رئیس‌جمهور و ستاد کرونا هستیم!!! 👇 @garargahevelayat
🔻آیا اردوغان دنبال اشغال خاک ایران است؟ 🔹از دیروز که حرفهای بزرگتر از دهنش درباره ارس و آذربایجان زده جو احساسی سنگینی علیه اردوغان و ترکیه در فضای مجازی ایرانیان به راه افتاده است. . 🔸بسیاری او را با صدام مقایسه می‌کنند و بسیاری خواهان برخورد تند تهران با آنکارا هستند. . 🔹اما به نظر می‌رسد اردوغان این حرفهای بزرگتر از دهنش را برای مصرف داخلی خودش زده و بهیچ وجه خیال دست درازی به ایران یا افزایش تنش با ایران را ندارد. . 🔸اردوغان و محور اخوان المسلمین (یعنی دولت محمد مرسی در مصر، قطر و حتی تا حدی حماس) سال دو هزار و یازده یا نود شمسی خیال احیای امپراطوری عثمانی را داشتند و عملا مقابل ایران و محور مقاومت ایستادند و وارد جنگ با مهمترین متحد ایران یعنی سوریه شدند. اما شکست سنگین ترکیه و قطر در سوریه و کودتای آمریکایی-سعودی علیه مُرسی در مصر، درسی مهم برای اردوغان و حاکمیت ترکیه و کلیت محور اخوان المسلمین داشت و باعث تغییر کلی رویکرد داخلی و خارجی اردوغان شد. . 🔹اگرچه هنوز هم اردوغان با ایران در حوزه‌های نفوذ مشترک رقابت جدی دارد اما ترکیه خیال «دشمنی» با ایران هم تا اطلاع ثانوی ندارد. . 🔸مراقب باشیم جای ابراز ایران‌دوستی و اعلام دفاع از مرزهای وطن، ترکیه ستیز و بدتر از آن نشویم و رابطه با ترکیه را تیره نکنیم. ترکیه در حال حاضر نه فقط دشمن ایران نیست بلکه متحد تاکتیکی ارزشمندی علیه محور سعودی-اسراییل-امارات است. . 🔹افزایش تنش ایران و ترکیه در حال حاضر به نفع آمریکا و اسراییل و سعودی است. نشانه‌اش هم اینکه اپوزیسیون حرفه‌ای که این سالها حاضر بودند برای آنکه جمهوری اسلامی از بین برود کل ایران نابود شود ناگهان همگی وطن پرست شده و لباس رزم پوشیده‌اند و علیه اردوغان و ترکیه اعلام جنگ و جهاد کرده‌اند. . 🔸یادتان باشد دو سال پیش رسانه‌های غربی چگونه ناگهان رابطه ایرانیان و عراقیها را چگونه تیره کردند و چه اثراتی داشت. مراقب باشید اتفاق مشابهی نیفتد و احساس‌تان را به گروگان نگیرند.
✅ادامه قبلی👆👆 🔴بنابراین هر چند در اصل مبارک بودن این تحول و تغییر و چند صدایی کمتر می‌توان شک نمود ولی در این میان باید مواظب مارهای خوش و خط سیاسی هم بود؛ چرا که همه به این قواعد و اصول مدنی پای بند نبوده و نیستند و التزام به این قاعده را تا زمانی که خود در قدرت نیستند، شعار می‌دهند ولی موقع تحویل مناصب به انواع بهانه‌ها و حیله‌ها متوسل شده تا از بالای این نردبان به پایین پرتاب نگردند! این صورت مسئله ایرانی و امریکایی و اروپایی هم نمی‌شناسد! نمونه بارزش همین جناب ترامپ است که وقتی باید از کاخ ریاستش اسباب کشی کند به صد مورد راست و دروغ علیه رقیب دست زده و زمین و زمان را به هم دوخت تا در قدرت بماند. او هرچند مضحکه عالم شد ولی به هر حال میزان ساختارشکنی او هم در مرز خاص و خط قرمزی متوقف گردید. اما در این میان یک پرسش، اساسی باقی می‌ماند که مرز این اعتراض و ساختارشکنی در همه جا تا کجا می‌تواند باشد؟ به نظر می‌رسد در بین ملل متمدن و جامعه مدنی آنچه پذیرفته شده است و خط قرمز سیاستمداران و جناح‌های سیاسی محسوب می‌گردد، قانون اساسی یک کشور به عنوان "میثاق ملی" است. این خط قرمز و شاخص در تمام دنیا پذیرفته شده و مبنای عمل و کنش‌های سیاسی و رقابتی قرار دارد. 🔵در کمال تعجب در کشور ما در درون دولت و حتی شخص رئیس جمهور و جناح موسوم به «اصلاح طلب» این اصل مسلم و پذیرفته شده به راحتی در عمل مورد تردید قرار می‌گیرد؛ مثال بارز برای دولت تدبیر و امید، استدلال عجیب رئیس این دولت در رد مصوبه هسته‌ای مجلس و استناد به رأی چهار ساله ملت است؛ استدلالی که به راحتی از طرف مجلس، هم می‌تواند مطرح گردد. نکته مهم اینجاست که اصولاً مرجع و شاخص رفع این اختلافات بین قوا مگر جایی غیر از قانون اساسی هم می‌تواند مطرح باشد؟ در مورد جناح حامی دولت مسئله عجیب‌تر می‌شود گروهی از افراد این جناح فکری و طیف سیاسی در این هفت سال در بالاترین رده‌های وزارتی و مدیریتی و استراتژیک نظام از انواع مواهب و مزایا (البته قانونی!) برخوردار بودند ولی دوستان مثلاً تندروتر! آنها در جلسات سیاسی‌تر و غیررسمی‌تر مطبوعاتی و دانشگاهی به ساختارشکنی در برخی اصول اصلی قانون اساسی و دور زدن قانون پرداخته و مانند زمان برگزاری یک رفراندوم برای نوشتن قانون اتخاذ موضع می‌نمایند! طنز تلخ قصه اینجاست که این جناح سیاسی چه در داخل دولت فعلی و چه در ژست ساختارشکنی نظام از "حافظه تاریخی" ضعیفی هم برخوردارند؛ چرا که خود در جایگاه نقد و نفی و رد دولت قبلی (احمدی نژاد) نه تنها به رأی چهار ساله ملت (در هر دو دوره دولت سابق) احترام نگذاشته بلکه مواضعی متناقض از امروز اتخاذ کرده بودند. مطالب مذکور با تورق در مطبوعات دو دهه اخیر به راحتی قابل اثبات است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی است که موسی نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به سوال خط قرمز برای «دبه» کردن سیاستمداران تا کجاست؟، نوشته است: ✅شاید یکی از مزایای سیاسی دو جناحی یا چند جناح بودن در افق سیاسی کشور بخصوص در انتخابات قوه مجریه و مقننه و یا شورای شهر این باشد که با تغییر مدیران و مسئولین و کار به دستان، کشور می‌تواند نوعی تحول و دگرگونی مشروع را تجربه نماید و به تعبیر رهبر معظم و عزیز این مسئله مانند تغییر و نو شدن طبیعت در سال جدید است، لذا تحول و تغییر مدیران در ذات خود امری مبارک و ارزشمند است. از نکات مثبت دیگر این امر تنگ شدن قافیه برای فرصت طلبانی است که معمولاً بخاطر شیرینی قدرت و سیاست، نان به نرخ روز خورده و در این تغییرات و دست به دست شدن‌ها نقاب از چهره شأن افتاده و در جایی باطن و ضمیر خود را آشکار می‌کنند. 🔴ادامه 👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بررسی موضوعات روز اجتماعی و اقتصادی ایران در برنامه «» 📺 «هاشور» عنوان برنامه ای جدید در شبکه افق سیماست که با محوریت بررسی موضوعات روز اجتماعی و اقتصادی ایران، از این هفته پخش می‌شود. ‌ 👈این برنامه شامل سه بخش است؛ گفت‌وگوی اصلی با حضور کارشناسان و مسئولان مرتبط با موضوع که با اجرای حسام نام آور و علیرضا بشارتی همراه است و بخشی دیگر که به مرور اخبار اختصاص دارد و حمید صدری آن را اجرا می‌کند. 👈بخش سوم این برنامه هم قالب نمایشی دارد. سید احمد موسویان تهیه کننده «هاشور» است 🕢 هاشور از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن شبکه افق می رود تکرار روز بعد ساعت ۳:۳۰ و ۰۸:۰۰ 🔰 ‌ 🆔 @ofogh_tv_
📕امپراطوری پنبه؛ یک تاریخ جهانی نویسنده: اسون بکرت مترجم: هاتف خالدی انتشارات کتابستان معرفت 🆔 @SSL_Qasd
اسون بکرت استاد تاریخ آمریکا در دانشگاه هاروارد است. او همچنین به همراه کریستین دسان مدیر برنامه مطالعات سرمایه‌داری در دانشگاه هاروارد می‌باشد. کتاب امپراطوری پنبه را در سال 2014 منتشر کرد که بلافاصله شهرت جهانی پیدا کرد و در سال 2015 موفق شد جایزه پولیتزر را از آن خود کند. اسون بکرت در کتاب امپراتوری پنبه، داستان صعود و سقوط امپراتوری پنبه را شرح می‌دهد. در کنار خواندن داستان امپراتوری پنبه و روند صنعتی شدن تولید آن در این کتاب، نگاهی هم به شکل‌گیری و بازشکل‌گیری سرمایه‌داری جهانی و جهان مدرن می‌اندازیم. در این اثر می‌بینیم که سرمایه‌داران قدرتمند و پرآوازه توانستند با استفاده از نیروی برده‌داری و با استفاده از ابزارآلات جدید و همچنین با در اختیار داشتن نیروی کار روزمزد، صنعت تولید پنبه را به دوران شکوه خود برسانند. این صنعت پرسود به آن‌ها این امکان را می‌داد که از آن به عنوان اهرمی برای دگرگونی جهان استفاده کنند. بکرت روایت گر ظهور خونبار سرمایه داری در عصر شکوفایی این گیاه بر کره زمین است. او تصویری دقیق از شکل‌گیری نظم امروز جهان سرمایه‌داری پیش چشمان مخاطب می‌گذارد. 🆔 @SSL_Qasd