eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ امام صادق عليه السلام: ⚫️ آسمان چهل روز بر حسين عليه السلام، خون گريه كرد 📚مناقب آل أبى طالب جلد۳ ص ۲۱۲ ◼️ فرا رسیدن اربعین شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان را تسلیت عرض می نمائیم.
▫️ قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR
🏴 اربعین حسینی تسلیت باد همین هیئت‌ها و شعائر هستند که بذر محبت حسین علیه‌السلام و اسلام را در دل نسل‌های [مختلف] کاشته‌اند. باید با تمام توان برای حفظ این شعائر تلاش کنیم، هرچند برخی از آنها نیازمند ترمیم و اصلاح هستند. شرح صدر، ص۲۹۰ 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 یادداشتی از حجت‌الاسلام و المسلمین ؛ ✅ ورود کاروان اهل بیت(ع) به کربلا در ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/kab 🆔 @iictchannel
◾️ در آستانه فرارسیدن 🔶 حجت الاسلام در تازه ترین یادداشت خود مطرح کرد: ✅ اربعین و پرچمی به گستردگی حب الحسین(ع) ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/arbaeen 🆔 @iictchannel
🔶 حجت‌الاسلام و المسلمین در گفتگویی عنوان کرد: ✅ توجه به دو نکته معرفتی در باب اربعین 🔻 راهکارهایی برای غنای بیشتر به امسال ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/tarkhanarbaein 🆔 @iictchannel
زیارات سه گانه اربعین3.1.pdf
1.43M
زیارات سه گانه اربعین التماس دعای خیر 🍃 شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهیدان و اموات و ذوی الحقوق الفاتحه مع السوره و الصلوات همگان زیارت اربعین را در روز اربعین برای رفع مشکلات کشور بخوانیم
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
📸 تصویری ویژه از رهبر انقلاب در حال اقامه نماز پس از قرائت زیارت اربعین. ۹۹/۷/۱۷ 🚩 صفحه ویژه مراسم‌های حسینیه امام خمینی 💻 @hoseinie_emamkhomeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خمینی(ره) :حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام این مذهب را بیمه کرد 📥دریافت سایر کیفیت ها👇 http://emam.com/posts/view/22733 🏴 @EMAM_COM
💢 الحسین یجمعنا 🔹 امام خمینی (ره): این بیرق حسینی، اسباب این می شود که سازمان داده شده باشد. اگر قدرت های بزرگ در منطقه های خودشان بخواهند که یک اجتماعی ایجاد کنند، با فعالیت های زیادی که شاید چند روز یا چند دهه می کنند، در یک شهری، یک عده فرض کنید صدهزار نفری، پنجاه هزار نفری، با خرج های زیاد و زحمت های زیاد مجتمع می شوند و به قول آن کسی که می خواهد صحبت کند، گوش می دهند لکن شما می بینید که برای خاطر همین مجالسی که مردم را به هم پیوند داده است، این مجالس عزائی که مردم را به هم جوش داده است، به مجرد اینکه یک مطلبی پیش می آید، در یک شهر نه، در سرتاسر کشور، تمام قشرهای مردم و عزاداران حضرت سیدالشهدا مجتمع می شوند و احتیاج به اینکه زیاد زحمت کشیده بشود و تبلیغات بشود، ندارد. با یک کلمه، وقتی مردم ببینند که این کلمه از حلقوم سیدالشهدا سلام الله علیه بیرون می آید، همه با هم مجتمع می شوند. صحیفه نور، جلد ۱۶، صفحه ۲۰۸ صحیفه امام، جلد ۱۶، صفحه ۳۴۵ مورخ: ۱۳۶۱/۰۳/۳۰ @sahifeh_noor
📕کتاب «تجزیه آمریکا» نویسنده: فرانک اچ.باکلی ترجمه: روح‌‌الله عبدالملکی انتشارات: دیدمان تعداد صفحات: 247 صفحه 🔷 نویسنده‌ی این‌کتاب معتقد است آمریکایی‌‌ها هیچ‌‌گاه به اندازه‌ی امروز دچار تفرقه نبوده‌اند و اینک کاملاً آماده‌ی تجزیه هستند. او دشمنی‌‌های تلخ حزبی، بن‌بست قانون‌گذاری، پذیرش فزاینده‌ی خشونت تحت لوای ارزش سیاسی و... را نشان‌گر این واقعیت می‌داند که در کشورهایی مجزا، زندگی بهتری نصیب مردم آمریکا خواهد شد. 🔻بخشی از کتاب: «من به این باور رسیدم که از هم گسستن آمریکا بسیار محتمل‌تر از آن است که من در کتاب «تجزیه آمریکا» که ماه ژانویه به چاپ رسید، به آن پرداخته‌ام... وضع ما بهتر از این‌ها بود. اما از زمان انتخاب دونالد ترامپ، سمی وارد روح آمریکا شده است. این سم ما را از هم جدا کرده و ایده‌ی تجزیه را بیش از پیش جذاب کرده است. ما اینک آن‌چه بودیم نیستیم». ☑️ @Sh_Aviny
🔸 ما در دریای زندگی مشغول غرق شدن هستیم... ☑️ @Sh_Aviny
📚 «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» نویسنده: شهریار زرشناس ناشر: دفتر نشر معارف سال نشر: ١٣٩٢ تعداد صفحات: ٣۴٧ 📗 کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» در دو مجلد با عناوین فرعی «مروری بر روشنفکری در غرب، پیدایی روشنفکری در ایران و نسل اوّل روشنفکران مشروطه» و «نسل دوم روشنفکری مشروطه و روشنفکری دوران پهلوی»، مروری دارد بر روشنفکری در غرب و پیدایی روشنفکری در ایران. بخشی از کتاب نیز به معرفی نسل اوّل روشنفکران مشروطه اختصاص دارد. 📗 قسمتی از کتاب: روشنفكری عبارت از جهان‌نگری و انديشه‌ای است كه تبلور روح اومانيستی و سكولاريستی مدرنيته در دوران تثبيت آن (دوران موسوم به عصر روشنگری) می‌باشد.... اين دوران حدوداً از اواخر قرن هفدهم آغاز گرديده و تا پايان قرن هجدهم امتداد داشته است... ☑️ @Sh_Aviny
📚 📖 نام اثر : نقش و رسالت زن عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی _ اسلامی برگرفته از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای ✍ به کوشش : امیر حسین بانکی پور فرد ناشر : انتشارات انقلاب اسلامی چاپ هشتم : بهار ۱۳۹۷ 📌این کتاب در چند فصل نگاشته شده است: 🌸فصل اول : عفت و حیا 🌸فصل دوم : روابط زن و مرد 🌸فصل سوم : حجاب و پوشش 🌸فصل چهارم : کشف حجاب و بی بند و باری 🌸فصل پنجم : روش برخورد با بی بند و باری 🌸 @hejabuni | دانشگاه حجاب 🎓
📌وجود همه مؤلفه‌های اصلی یک مکتب اقتصادی در آیات و روایات مگر اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری، به عنوان دو مکتب مهم اقتصادی، بر سرِ محاسبه نرخ تورم یا محاسبه سود و زیان است که برخی با استناد به نبود این مباحث در آیات و روایات، وجود اقتصاد اسلامی را انکار می‌کنند؟! آن چیزهایی که عامل اصلی اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری است و درباره آن‌ها بحث دارند، اسلام درباره همه آن‌‌ها نظر دارد؛ مثل بحث مالکیت با نقش دولت در اقتصاد. مثلاً سرمایه‌داری می‌گوید: اقتصاد آزاد بدون نقش دولت، سوسیالیسم می‌گوید: اقتصاد دولتی بدون بازار آزاد، اسلام می‌گوید: نه آن و نه این؛ اسلام نقش خاصی برای دولت ترسیم می‌کند و برای این نقش، امکانات و وسایلی هم در نظر می‌گیرد. این اقتصاد است دیگر. (استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹) 🆔️ @rajaaei
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ گفت و گو با جناب آقای علوی بروجردی مدظله درباره قلمرو دین و علم در سیاستگذاری: اقتصاد اسلامی یک شوخی است! لینک نسخه کامل گفت و گوی گروه اقتصادی تجارت فردا - اکو ایران https://www.ecoiran.com/fa/tiny/news-2105
35.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیانات استاد عبدالحسین خسروپناه در پاسخ به بیانات استاد علوی بروجردی در مورد اقتصاد اسلامی و علوم انسانی اسلامی / یازدهمین هم اندیشی فقه حکومتی ۱۰ مهر ۱۳۹۹ طلبگی تا اجتهاد @talabegitaejtehad
دومین قسمت از فصل سوم برنامه تلویزیونی سوره با نام «سوره، فصل محمد رسول‌الله»، امشب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. این قسمت از برنامه به بررسی سیرهٔ اقتصادی پیامبر اسلام اختصاص خواهد داشت. در نخستین بخش برنامه کتاب «اقتصادنا» ی شهید سید محمدباقر صدر که مهم‌ترین اثری است که تاکنون دربارهٔ دیدگاه‌های اقتصادی حضرت محمد (ص) نگاشته شده، معرفی می‌شود و دیدگاه‌های شهید سید محمدباقر صدر، مرجع تقلید و سیاستمدار شیعی دوران معاصر در این باره بازخوانی می‌شود. mehrnews.com/xSSBM
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
دومین قسمت از فصل سوم برنامه تلویزیونی سوره با نام «سوره، فصل محمد رسول‌الله»، امشب ساعت ۲۳ به صورت
📌شهید سید محمدباقر صدر، مرجع تقلید و سیاستمدار شیعی دوران معاصر از معدود فقیهانی است که با نگارش کتابی در باب اقتصاد اسلامی توجه بسیاری از متفکران زمان را به خود معطوف ساخت. شیخ محمد المبارک، عالم سنی‌مذهب، اقتصادنای شهید صدر را یگانه کتابی دانست که دربردارندهٔ نظریه‌ٔ اسلام درباره اقتصاد است. مارک بلاگ، اقتصاددان انگلیسی، هم او را به واسطهٔ همین کتاب در زمرهٔ ۲۲۰ اقتصاددان بزرگ دنیا به شمار آورد. شهید محمدباقر صدر در اقتصادنا افزون بر تبیین مکتب اقتصادی اسلام، گفتارهایی بنیادی دربارهٔ مفاهیم پایه‌ای دین و تشریع داشت. 📍مسعود دیانی در دومین شب «سوره، فصل محمد رسول‌الله (ص)» میزبان دکتر عادل پیغامی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه امام صادق و پژوهشگر اقتصاد اسلامی است.«سرمایه‌دار اخلاق‌مدار یا عدالت‌خواه انقلابی: بازخوانی سیره‌ٔ اقتصادی پیامبر اسلام» موضوع گفت‌وگوی آنها خواهد بود. ⏰«سوره، فصل محمد رسول‌الله (ص)»، امشب ساعت ۲۳| شبکه چهار سیما 🆔 @shahidsadr
🔆 آیا چیزی به نام داریم؟ ✍ دکتر 🔸بیش از شصت-هفتاد سال است (از زمان نگارش اقتصادنا توسط شهیدصدر) که جامعۀ روشنفکران غربزده گاه و بیگاه سؤالی تکراری را مطرح می‌کنند و با گل‌آلودکردن آب، ماهیگیری می‌کنند: آیا چیزی به نام «اقتصاد اسلامی» داریم؟ کاری به اغراض سیاسی یا منافع اقتصادی مطرح‌کنندگان این شبهه ندارم، اما به محض مطرح‌شدن این شبهه، تعداد زیادی از متفکران در سطوح مختلف سعی در پاسخگویی به این شبهه می‌کنند و هر کدام به نحوی از انحا تلاش می‌کند نشان دهد که بله، چیزی به نام اقتصاد اسلامی داریم؛ حالا این «چیز» ممکن است از جنس «علم» نباشد اما قطعاً از جنس مکتب است،‌ همان‌طور که مکتب سرمایه‌داری و سوسیالیسم داریم. ❓اما هیچ‌کس نمی‌پرسد که آیا اساساً چیزی به نام داریم؟ این چیز کجاست؟ کدام ؟ 🔸در نگاه اول، کسانی که این سؤال برایشان عجیب است، در ذهن خود آنچه در دانشگاه‌ها و کلاس‌های درسی تحت عنوان اقتصاد خرد و اقتصاد کلان و اقتصاد سنجی تدریس می‌شود را «علم» اقتصاد می‌دانند و لذا جواب سؤال برایشان روشن است: بله، علم اقتصاد داریم و منظور از آن، است! 🔸 برای این‌که بحث روشن‌تر شود، باید به چند سؤال پاسخ دهیم: اولاً منظور ما از علم چیست؟ 🔸 اگر علم یعنی معرفتی که از هست‌ها و واقعیت‌های مشاهده‌شده (facts) سخن می‌گوید، باید به‌عنوان مدرس دانشگاه که سال‌هاست اقتصاد خوانده و تدریس کرده‌ام بپرسم که در اقتصاد خرد و اقتصاد کلان از کدام «واقعیت» و از کدام «هست» سخن می‌گوییم؟ آیا واقعیت‌های مشاهده‌شده و به‌اصطلاح هست‌های اقتصادی به‌صورت لخت و عریان در صحنۀ عینیت حضور دارند و ما کافیست چشممان را باز کنیم تا آن‌ها را ببینیم یا اینکه این واقعیت‌ها آن چیزهایی هستند که «ما می‌بینیم» نه آنچه در خارج هست. همواره «ما» به همراه تمام تعلقات و باورها و ذهنیت‌هایمان به‌عنوان حد واسط آنچه درواقع وجود دارد و آنچه به‌عنوان گزاره‌ای علمی یا اثباتی (positive) از آن یاد می‌شود، قرار داریم. به بیان ساده‌تر، هیچ گزارۀ اثباتی در اقتصاد فارغ از باورها و تعلقات و ذهنیت‌های اقتصاددان نیست. البته منشأ این باورها و تعلقات هر چیزی می‌تواند باشد: جامعه، تاریخ، طبقۀ اجتماعی، فرهنگ و البته دین الهی. 🔸 کسی که اندک مطالعه‌ای در ساحت فلسفۀ اقتصاد یا فلسفۀ علم یا معرفت‌شناسی داشته باشد می‌داند که واقع بما هو واقع قابل شناخت و تبیین بدون هرگونه جهت‌گیری اخلاقی و هنجاری نیست، یا لااقل در آن تردیدها و مناقشات و مناظرات فراوان و بنیادینی وجود دارد. 🔸 ثانیاً موضوع مطالعات اقتصادی چیست؟ نباید این واقعیت را انکار کرد که گزاره‌ها و آموزه‌های اقتصادی، به‌تبع گزاره‌ها و آموزه‌های انسانی و اجتماعی، محصول مشاهدات و گزارش‌ها و روایت‌های تاریخی و جامعه‌شناختی است و گمان می‌کنم برای خوانندگان محترم اینقدر بدیهی باشد که این گزارش‌ها و روایت‌ها چقدر می‌تواند جهت‌دار و بعضاً متعارض یا متناقض باشد که دیگر نیازی به توضیح در این باره نباشد. 🔸 ثالثاً من به‌جای این‌که به‌دنبال اثبات وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی باشم، می‌خواهم سؤال بنیادین‌تری بپرسم و آن اینکه مگر ما چیزی به نام علم اقتصاد داریم؟ یعنی آیا گزاره‌های بنیادین مکتب لیبرالیسم «علمی» اند؟ مثلاً اینکه «بازار آزاد یا رقابت کامل می‌تواند بیشترین کارایی را برای اقتصاد فراهم کند» گزاره‌ای حاکی از واقع و عاری از هرگونه قضاوت هنجاری است؟ یا مثلاً نظریۀ مقداری پول که حجم پول در گردش را با سطح عمومی قیمت‌ها مرتبط می‌کند، گزاره‌ای اثباتی و فارغ از هرگونه دعاوی هنجاری و ایدئولوژیک است؟ یا نظریۀ عمومی کینز یا تعادل عمومی والراس یا نظریۀ مطلوبیت نهایی یا نظریۀ رفتار مصرف‌کننده یا نظریۀ رفتار تولیدکننده یا نظریات رفاه؛ کدامشان از کدام «واقعیت عینی» سخن می‌گویند؟ 🔸 آیا جز این است که تمامی این نظریاتی که در کلاس‌های اقتصاد می‌خوانیم و درس می‌دهیم هر کدام به نحوی به‌دنبال تنظیم امور اقتصادی هستند؟ و آیا جز این است که هر کدام از این‌ها از نوع و هستند و امری را و عمل بر خلاف آن را می‌کنند؟ مگر نه این است که از نگاه طرفداران اقتصاد رایج، رسیدن به نقطۀ کارای پارتویی است؟ مگر نه این است که در مواقع تزاحم میان برابری و کارایی، از قواعد رفع تزاحم استفاده می‌شود؟ و مگر غیر از این است که تمام اقتصاد خرد، فقه استدلالی برای اثبات کارایی بازار کاملاً رقابتی در توزیع «بهینۀ» کالاهای خصوصی است و نهایتاً فتوای آقای آلفرد مارشال را در وجوب رساندن اقتصاد به نقطۀ تعادل عرضه و تقاضا مستدل و مستند می‌کند؟ به بیان صریح و ساده، تمام آنچه به‌عنوان «علم اقتصاد» تبلیغ و ترویج می‌شود، چیزی نیست جز فتواهای فقهی علمای لیبرال دربارۀ تعاملات اقتصادی جامعۀ خودشان! 👇ادامه در پست بعدی