قَالَ رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه وآله): «نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلاَوَةِ القُرْآنِ وَ لاَ تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً کَمَا فَعَلَتِ الیَهُودُ وَ النَّصَاری صَلُّوا فِی الکَنَائِسِ وَ البِیَعِ وَ عَطَّلُوا بُیُوتَهُمْ فَإنَّ البَیْتَ إذَا کَثُرَ فِیهِ تِلاَوَةُ القُرْآنِ کَثُرَ خَیْرُهُ وَ اتَّسَعَ أهْلُهُ وَ أضَاءَ لاِهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِیئُ نُجُومُ السَّمَاءِ لاِهْلِ الدُّنْیَا».
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می فرمایند: خانه هی خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آنها را مثل قبرستان خاموش و تاریک نکنید، همان گونه که یهود و نصاری رفتار کردند که عبادت را مخصوص معابد قرار دادند و خانه ها را تعطیل کردند (و در خانه ها خبری نبود) پس هر خانهی که در آن زیاد تلاوت قرآن شود، خیر و برکت در آن زیاد می شود، گستردگی و گشایش (در مال، ثروت، دانش، محبّت، قدرت، ...) در اهل خانه پیدا شده و آن خانه بر اهل آسمان نور افشانی می کند، همان گونه که ستارگان بر اهل زمین نورافشانی می کنند.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
@kanoonquranandetrat
"چله فوق العاده حفظ مجازی قرآن کریم"
((هر چلّه حفظ یک جزء قرآن کریم))😍
مزایای شرکت در دوره :👇
*چهل روز ارتباط مستمر استاد با شاگرد
*حفظ حد اقل یک جزء قرآن در طول دوره
*استفاده از ممتازین طرح در دوره های آینده
*اعطای گواهینامه شرکت در دوره 📜
_________
لینک جهت ثبت نام👇(هر روز )
https://digiform.ir/c008c1b27
لینک جهت ثبت نام👇(سه جلسه در هفته )
https://digiform.ir/c99a9fad9
آیدی مورد نظر جهت کسب اطلاعات بیشتر👇
https://eitaa.com/Mawlana_Ali
به جمع قرآنی ما در پیام رسان ایتا بپیوندید :
@kanoonquranandetrat
تلاوت امروز تقدیم به شهید محسن حاجی حسنی کارگر
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#تلاوت_نور
#صفحه_11
@kanoonquranandetrat
011 (Sayyaf zadeh-604).mp3
868.4K
تلاوت امروز تقدیم به شهید محسن حاجی حسنی کارگر
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#تلاوت_نور
#صفحه_11
@kanoonquranandetrat
#اطلاعیه
🔷️ آغاز ثبتنام اعتکاف ایام البیض مسجد جامع گوهرشاد از امروز
🔹️ ثبتنام اعتکاف ایام البیض سال 1401 مسجد جامع گوهرشاد از امروز چهارشنبه، 23 آذرماه آغاز شده است
🔹️ متقاضیان میتوانند جهت ثبتنام به دو روش، ثبتنام در سایت اعتکاف رضوی به نشانی etekaf.razavi.ir یا به ارسال عدد ۸ به سامانه پیامک ۳۰۰۰۰۰۰۸ اقدام کنند.
🔹️ علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 05132009521 تماس بگیرند./خبرگزاری فارسی از خبرگزاری رضوی
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
@kanoonquranandetrat
سلام رفقا 🌹
ان شاء الله برای فاطمیه حضرت زهرا سلام الله علیها یه مسابقه معرفتی عالی داریم.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_أین_الفاطمیون
@kanoonquranandetrat
سرّ عاشق شدنم لطف طبیبانه توست
ورنه عشق تو کجا این دل بیمار کجا
کاش در نافله ات نام مرا هم ببری
که دعای تو کجا عبد گنهکار کجا...
#امام_زمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@kanoonquranandetrat
قال رسول الله (ص)👇
🌹بابُ اِستِحبابِ حفظ ِ القرآنِ وتَحَمُّلِ المشقَّهِ
فی تَعَلُّمِهِ وحِفظِه🌹
"قران رابخوانید وآن را حفظ نمایید زیرا خداوند قلبی را که قران درخود جای داده عذاب نمیکند"
📚مستدرک الوسائل ،ج۴،ص۲۴۵
🌺🌺
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
🌺🌺
@kanoonquranandetrat
"چله فوق العاده حفظ مجازی قرآن کریم"
((هر چلّه حفظ یک جزء قرآن کریم))😍
مزایای شرکت در دوره :👇
*چهل روز ارتباط مستمر استاد با شاگرد
*حفظ حد اقل یک جزء قرآن در طول دوره
*استفاده از ممتازین طرح در دوره های آینده
*اعطای گواهینامه شرکت در دوره 📜
_________
لینک جهت ثبت نام👇(هر روز )
https://digiform.ir/c008c1b27
لینک جهت ثبت نام👇(سه جلسه در هفته )
https://digiform.ir/c99a9fad9
آیدی مورد نظر جهت کسب اطلاعات بیشتر👇
https://eitaa.com/Mawlana_Ali
به جمع قرآنی ما در پیام رسان ایتا بپیوندید :
@kanoonquranandetrat
#پرسش_شما
چه قرآنی مناسب حفظ میباشد ؟ 🤔
یکی از سوالات پرتکرار و مهم که دوستان موقع شروع به حفظ قرآن میپرسند این است که چه قرآنی مناسب حفظ میباشد ؟؟
ویژگی های قرآن مناسب حفظ عبارت است از :
خط عثمان طه
۱۵ خطی
قطع رحلی
بدون ترجمه
ترجیحا پس زمینه سبز
تصویر بالا یک نمونه قرآن مناسب حفظ میباشد.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
به جمع قرآنی ما در پیام رسان ایتا بپیوندید:
@kanoonquranandetrat
سلام رفقا ✋
🖇 کدومتون 2⃣ تا از آیه هایی که در فضل حضرت زهرا سلام الله علیها هستش میدونین؟؟
بفرستین 📱 به آیدی 👇👇
@Mawlana_Ali
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
#فاطمیه_حضرت_مادر_سلام_الله_علیها
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
@kanoonquranandetrat
مدرسه مجازی قرآن و عترت
سلام رفقا 🌹 ان شاء الله برای فاطمیه حضرت زهرا سلام الله علیها یه مسابقه معرفتی عالی داریم.
فراموش نکنین ها 🙃
حتما به بقیه دوستانتون هم خبر بدید 👨💻
تلاوت امروز تقدیم به شهید محسن حججی
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#تلاوت_نور
#صفحه_12
@kanoonquranandetrat
012 (Sayyaf zadeh-604).mp3
835.6K
تلاوت امروز تقدیم به شهید محسن حججی
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#تلاوت_نور
#صفحه_12
@kanoonquranandetrat
🌺انواع زینت در قرآن🌺
1⃣مَرکَب 🐎
وَالْخَيْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا وَزِينَة
ﻭ ﺍﺳﺐ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﻫﺎ ﻭ ﺍﻟﺎﻍ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ] ﺗﺠﻤﻞ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺑﺎﺷﺪ.(نحل٨)
2⃣مال و فرزند👨👦👦💰
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا
ﻣﺎﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ، ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ.(کهف٤٦)
3⃣زندگی دنیا 🛑
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ
ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ [ ﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍﺵ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺗﻬﻲ ﺍﺳﺖ ، ] ﻓﻘﻂ ﺑﺎﺯﻱ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﻓﺨﺮﻓﺮﻭﺷﻴﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ، ﻭ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ است(حدید٢٠)
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
تلاوت امروز تقدیم به شهید ابراهیم هادی
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#تلاوت_نور
#صفحه_13
@kanoonquranandetrat
013 (Sayyaf zadeh-604).mp3
862.2K
تلاوت امروز تقدیم به شهید ابراهیم هادی
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#تلاوت_نور
#صفحه_13
@kanoonquranandetrat
باری دیگر دست به دست هم داده و یلدا را
بهانه ای بسازیم به امید آنکه یک دقیقه لبخند
هزاران کودک نیازمند وطن مان گرما بخش
روز های سرد زمستان بی خبری مان باشد
یابن الحسن
بی تو ...
روزگارما شبی است
به بلندای یلدا
برای مشارکت در تهیه بسته ویژه شب یلدا
جهت اهداي وتوضیح بین خانواده های
کم بر خوردار ونیازمند
میتوانید با ما همراه شوید
از طریق
۶۲۷۳ ۸۱۱۱ ۱۳۲۷ ۴۷۰۵
(هژبری ) خیریه ثقلین
عارفی مسئول خیریه
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
@kanoonquranandetrat
مدرسه مجازی قرآن و عترت
باری دیگر دست به دست هم داده و یلدا را بهانه ای بسازیم به امید آنکه یک دقیقه لبخند هزاران کودک نیاز
عزیزانی که در توانشون هست به این دوستان دغدغه مند کمک کنند.
کوچک ترین کمک = نشر پوستر
✍️امـام علی علیه السلام:
شفاى دردهاى خود را از قــــرآن
بجوييد و در سختیها و گــــرفتاری
هايتان از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه
در آن، درمان بزرگترين دردهاست و
آن درد کفر و نفاق و انحـــراف و
گـــمراهى است.
هر کس که قرآن در روز قـــيامت
برايش شفاعت كند، شفاعت میشود
و هر كس كه قرآن در روز قيـامت از
او شکایت کند محکوم میگردد.
📗 از خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه
🌹🌹
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
سلام علیکم ✋
🖇 یه #سوالی که برا خیلی از افرادی که میخوان شروع به حفظ قرآن کنن پیش میاد اینکه آیا در قرآن در مورد حفظ قرآن مطلبی اومده یا نه؟ 🤔
ان شاء الله 🤲 طی چند روز آینده در مورد این #موضوع در کانال مطالبی رو خواهیم گذاشت...
پس حتما دنبال کنید....
_______🌹🌸🌸🌸🌹_______
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
@kanoonquranandetrat
🔰بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَۚ وَ مَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ (سوره عنکبوت آیه ۴۹)
🔸ولي اين آيات روشني است كه در سينه دانشوران جاي دارد؛ و آيات ما را جز ستمگران انكار نمي كنند!
خداوند در این آیه جایگاه قرآن را در سینه ها و قلوب مومنان معرفی می نماید، نه صرفاً بر روی اوراق و مصحفها. بسیاری از مفسران در تفسیر، این آیه را در اشاره به حفظ قرآن و حافظان قرآن دانسته اند.
آنان که قرآن را حفظ کرده، آن را در سینه خود جای داده اند و معنای آن در قلبهایشان رسوخ کرده است. قتاده چنین می گوید: مراد از آیات بینات، همان قرآن است.
حفظ قرآن بر امت اسلام ارزانی شده است و امتهای سابق کتابهایشان را فقط از رو می خواندند و توان حفظ آن را مگر به مقدار اندک نداشتند
( تفسیر مجمع البیان، ج۸، ص۴۵۱)
___🌹🌸🌸🌸🌹_______
#حفظ_در_نگاه_قرآن
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
@kanoonquranandetrat
مدرسه مجازی قرآن و عترت
سلام رفقا ✋ 🖇 کدومتون 2⃣ تا از آیه هایی که در فضل حضرت زهرا سلام الله علیها هستش میدونین؟؟ بفرست
یکی از آیاتی که دوستان 🌸 مون در رابطه با فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها گفته بودن آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران بود که معروف به آیه مباهله هستش.
آیه مباهله در تفسیر نمونه 👇👇👇
برا یه بار هم که شده تا انتهای متن بخون
تفسیر نمونه : آیه ۶۱ سوره آل عمران
[سوره آل عمران (3): آيه 61] فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (61) ترجمه: 61- هر گاه بعد از علم و دانشى كه (در باره مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو:" بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آن گاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. شان نزول: گفته اند كه اين آيه و آيات قبل از آن در باره هيات نجرانى مركب از عاقب و سيد و گروهى كه با آنها بودند نازل شده است، آنها خدمت پيامبر ص رسيدند و عرض كردند: آيا هرگز ديده اى فرزندى بدون پدر متولد شود، در اين هنگام آيه" إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ ..." نازل شد و هنگامى كه پيامبر ص آنها را به مباهله دعوت كرد. آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه، به شخصيتهاى نجران، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت:" شما فردا به محمد ص نگاه كنيد، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسيد، و اگر با يارانش آمد با او مباهله كنيد، زيرا چيزى در بساط ندارد، فردا كه شد پيامبر ص آمد در حالى كه دست على بن ابى طالب ع را گرفته بود و حسن و حسين ع در پيش روى او راه مى رفتند و فاطمه ع پشت سرش بود، نصارى نيز بيرون آمدند در حالى كه اسقف آنها پيشاپيششان بود هنگامى كه نگاه كرد، پيامبر ص با آن چند نفر آمدند، در باره آنها سؤال كرد به او گفتند: اين پسر عمو و داماد او و محبوب ترين خلق خدا نزد او است و اين دو پسر، فرزندان دختر او از على ع هستند و آن بانوى جوان دخترش فاطمه ع است كه عزيزترين مردم نزد او، و نزديك ترين افراد به قلب او است ... سيد به اسقف گفت:" براى مباهله قدم پيش گذار". گفت: نه، من مردى را مى بينم كه نسبت به مباهله با كمال جرأت اقدام مى كند و من مى ترسم راستگو باشد، و اگر راستگو باشد، به خدا يك سال بر ما نمى گذرد در حالى كه در تمام دنيا يك نصرانى كه آب بنوشد وجود نداشته باشد. اسقف به پيامبر اسلام ص عرض كرد:" اى ابو القاسم! ما با تو مباهله نمى كنيم بلكه مصالحه مى كنيم، با ما مصالحه كن، پيامبر ص با آنها مصالحه كرد كه دو هزار حله (يك قواره پارچه خوب لباس) كه حد اقل قيمت هر حله اى چهل درهم باشد، و عاريت دادن سى دست زره، و سى شاخه نيزه، و سى رأس اسب، در صورتى كه در سرزمين يمن، توطئه اى براى مسلمانان رخ دهد، و پيامبر ص ضامن اين عاريتها خواهد بود، تا آن را بازگرداند و عهد نامه اى در اين زمينه نوشته شد. و در روايتى آمده است اسقف مسيحيان به آنها گفت:" من صورتهايى را مى بينم كه اگر از خداوند تقاضا كنند كوه ها را از جا بركند چنين خواهد كرد هرگز با آنها مباهله نكنيد كه هلاك خواهيد شد، و يك نصرانى تا روز قيامت بر صفحه زمين نخواهد ماند . تفسير: مباهله با مسيحيان نجران اين آيه به دنبال آيات قبل و استدلالى كه در آنها بر نفى خدا بودن مسيح ع شده بود، به پيامبر ص دستور مى دهد:" هر گاه بعد از علم و دانش كه (در باره مسيح) براى تو آمده (باز) كسانى با تو در آن به محاجه و ستيز برخاستند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت مى كنيم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت مى نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود (كسانى كه به منزله جان هستند) دعوت مى كنيم، شما هم از نفوس خود دعوت كنيد، سپس مباهله مى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار مى دهيم" (فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ ). ناگفته پيدا است منظور از" مباهله" اين نيست كه اين افراد جمع شوند و نفرين كنند و سپس پراكنده شوند زيرا چنين عملى به تنهايى هيچ فايده اى ندارد، بلكه منظور اين است كه اين نفرين مؤثر گردد، و با آشكار شدن اثر آن، دروغگويان به عذاب گرفتار شوند و شناخته گردند. به تعبير ديگر، گرچه در اين آيه به تاثير و نتيجه مباهله تصريح نشده اما از آنجا كه اين كار به عنوان آخرين" حربه"، بعد از اثر نكردن" منطق و استدلال"، مورد استفاده قرار گرفته دليل بر اين است كه منظور ظاهر شدن اثر خارجى اين نفرين است نه تنها يك نفرين ساده. نكته ها: 1- دعوت به مباهله يك دليل روشن بر حقانيت پيامبر اسلام ص در آيه فوق خداوند به پيامبر خود دستور مى دهد كه هر گاه پس از استدلالات روشن پيشين كسى در باره عيسى با تو گفتگو كند، و به جدال برخيزد، به او پيشنه
اد" مباهله" كن كه فرزندان و زنان خود را بياورد و تو هم فرزندان و زنان خود را دعوت كن و دعا كنيد تا خداوند دروغگو را رسوا سازد. مسئله" مباهله" به شكل فوق شايد تا آن زمان در بين عرب سابقه نداشت و راهى بود كه صد در صد حكايت از ايمان و صدق دعوت پيامبر ص مى كرد. چگونه ممكن است كسى كه به تمام معنى به ارتباط خويش با پروردگار ايمان نداشته باشد وارد چنين ميدانى گردد؟ و از مخالفان خود دعوت كند بياييد با هم به درگاه خدا برويم و از او بخواهيم تا دروغگو را رسوا سازد، و شما به سرعت نتيجه آن را خواهيد ديد كه چگونه خداوند دروغگويان را مجازات مى كند، مسلما ورود در چنين ميدانى بسيار خطرناك است زيرا اگر دعاى او به اجابت نرسد و اثرى از مجازات مخالفان آشكار نشود نتيجه اى جز رسوايى دعوت كننده نخواهد داشت، چگونه ممكن است آدم عاقل و فهميده اى بدون اطمينان به نتيجه، در چنين مرحله اى گام بگذارد؟ از اينجا است كه گفته اند دعوت پيامبر ص به مباهله، يكى از نشانه هاى صدق دعوت و ايمان قاطع او است، قطع نظر از نتايجى كه بعدا از مباهله به دست آمد. در روايات اسلامى وارد شده هنگامى كه پاى مباهله به ميان آمد نمايندگان مسيحيان نجران از پيامبر مهلت خواستند تا در اين باره بينديشند، و با بزرگان خود به شور بنشينند، نتيجه مشاوره آنها كه از يك نكته روان شناسى سرچشمه مى گرفت اين بود كه به نفرات خود دستور دادند اگر مشاهده كرديد محمد با سر و صدا و جمعيت و جار و جنجال به مباهله آمد با او مباهله كنيد و نترسيد، زيرا حقيقتى در كار او نيست كه متوسل به جار و جنجال شده است، و اگر با نفرات بسيار محدودى از خاصان نزديك و فرزندان خردسالش به ميعادگاه آمد بدانيد كه او پيامبر خداست و از مباهله با او به پرهيزيد كه خطرناك است! آنها طبق قرار قبلى به ميعادگاه رفتند ناگاه ديدند كه پيامبر فرزندانش حسن و حسين ع را در پيش رو دارد، و على ع و فاطمه ع همراه او هستند و به آنها سفارش مى كند هر گاه من دعا كردم شما" آمين" بگوييد، مسيحيان هنگامى كه اين صحنه را مشاهده كردند سخت به وحشت افتادند، و از اقدام به مباهله خوددارى كرده، حاضر به" مصالحه" شدند و به شرايط" ذمه" و پرداختن ماليات (جزيه) تن در دادند. 2-" مباهله" سند زنده اى براى عظمت اهل بيت ع غالب مفسران و محدثان شيعه و اهل تسنن تصريح كرده اند كه آيه مباهله در حق اهل بيت پيامبر ص نازل شده است و پيامبر تنها كسانى را كه همراه خود به ميعادگاه برد فرزندانش حسن و حسين ع و دخترش فاطمه ع و على ع بودند، بنا بر اين منظور از" ابناءنا" در آيه منحصرا" حسن و حسين" ع هستند، همانطور كه منظور از" نساءنا" فاطمه ع، و منظور از" انفسنا" تنها على ع بوده است و احاديث فراوانى در اين زمينه نقل شده است. ولى بعضى از مفسران اهل تسنن كه كاملا در اقليت هستند كوشيده اند كه ورود احاديث را در اين زمينه انكار كنند، مثلا نويسنده تفسير" المنار" در ذيل آيه مى گويد:" اين روايات همگى از طرق شيعه است، و هدف آنها مشخص است، و آنها چنان در نشر و ترويج اين احاديث كوشيده اند كه موضوع را، حتى بر بسيارى از دانشمندان اهل تسنن مشتبه ساخته اند"!! اما مراجعه به منابع اصيل اهل تسنن نشان مى دهد كه على رغم پندارهاى تعصب آلود نويسنده" المنار" بسيارى از طرق اين احاديث به" شيعه و كتب شيعه" هرگز منتهى نمى شود، و اگر بنا باشد ورود اين احاديث را از طرق اهل تسنن انكار كنيم ساير احاديث آنها و كتبشان نيز از درجه اعتبار خواهد افتاد. براى روشن شدن اين حقيقت قسمتى از روايات آنان را در اين باب با ذكر مدارك در اينجا مى آوريم: " قاضى نور اللَّه شوشترى" در جلد سوم از كتاب نفيس" احقاق الحق" طبع جديد صفحه 46 چنين مى گويد: " مفسران در اين مسئله اتفاق نظر دارند كه" ابناءنا" در آيه فوق اشاره به حسن و حسين ع و" نساءنا" اشاره به فاطمه ع و" انفسنا" اشاره به على ع است. سپس (در پاورقى كتاب مزبور) در حدود شصت نفر از" بزرگان اهل سنت" ذكر شده اند كه تصريح نموده اند آيه مباهله در باره اهل بيت ع نازل شده است و نام آنها و مشخصات كتب آنها را از صفحه 46 تا 76 مشروحا آورده است. از جمله شخصيتهاى سرشناسى كه اين مطلب از آنها نقل شده افراد زير هستند: 1-" مسلم بن حجاج نيشابورى" صاحب" صحيح" معروف كه از كتب شش گانه مورد اعتماد اهل سنت است در جلد 7 صفحه 120 (چاپ محمد على صبيح- مصر). 2-" احمد بن حنبل" در كتاب" مسند" جلد 1 صفحه 185 (چاپ مصر). 3-" طبرى" در تفسير معروفش در ذيل همين آيه جلد سوم صفحه 192 (چاپ ميمنيه- مصر). 4-" حاكم" در كتاب" مستدرك" جلد سوم صفحه 150 (چاپ حيدر آباد دكن). 5-" حافظ ابو نعيم اصفهانى" در كتاب" دلائل النبوة" صفحه 297 (چاپ حيدر آباد). 6-" واحدى نيشابورى" در كتاب" اسباب النزول" صفحه 74 (چاپ الهندية مصر). 7-" فخر رازى" در تفسير معروفش جلد 8 صفحه 85 (چاپ البهيه مصر). 8-" ابن اثير" در كتاب" جامع الاصول" جلد 9 صفحه 470 (طبع
السنة المحمدية- مصر). 9-" ابن جوزى" در" تذكرة الخواص" صفحه 17 (چاپ نجف). 10-" قاضى بيضاوى" در تفسيرش جلد 2 صفحه 22 (چاپ مصطفى محمد مصر). 11-" آلوسى" در تفسير" روح المعانى" جلد سوم صفحه 167 (چاپ منيريه مصر). 12-" طنطاوى" مفسر معروف در تفسير" الجواهر" جلد دوم صفحه 120 (چاپ مصطفى البابى الحلبى- مصر). 13-" زمخشرى" در تفسير" كشاف" جلد 1 صفحه 193 (چاپ مصطفى محمد- مصر). 14-" حافظ احمد بن حجر عسقلانى" در كتاب" الاصابة" جلد 2 صفحه 503 (چاپ مصطفى محمد- مصر). 15-" ابن صباغ" در كتاب" الفصول المهمة" صفحه 108 (چاپ نجف). 16- علامه" قرطبى" در تفسير" الجامع لاحكام القرآن" جلد 3 صفحه 104 (چاپ مصر سال 1936). در كتاب" غاية المرام" از صحيح مسلم در باب" فضائل على بن ابى طالب" نقل شده كه: روزى" معاويه" به" سعد بن ابى وقاص" گفت: چرا ابو تراب (على ع) را سب و دشنام نمى گويى؟! گفت:" از آن وقت كه به ياد سه چيز كه پيامبر ص در باره على ع فرمود افتادم از اين كار صرف نظر كردم ... (يكى از آنها اين بود كه) هنگامى كه آيه مباهله نازل گرديد پيغمبر ص تنها از فاطمه و حسن و حسين و على ع دعوت كرد و سپس فرمود: اللهم هؤلاء اهلى:" خدايا! اينها خاصان نزديك من اند". نويسنده تفسير" كشاف" كه از بزرگان اهل تسنن است در ذيل آيه مى گويد: " اين آيه قوى ترين دليلى است كه فضيلت اهل كساء را ثابت مى كند". مفسران و محدثان و مورخان شيعه نيز عموما در نزول اين آيه در باره اهل بيت ع اتفاق نظر دارند، در تفسير" نور الثقلين" روايات فراوانى در اين زمينه نقل شده است. از جمله به نقل از كتاب" عيون اخبار الرضا" در باره مجلس بحثى كه مامون در دربار خود تشكيل داده بود، اين چنين مى نويسد: امام على بن موسى الرضا ع فرمود:" خداوند پاكان بندگان خود را در آيه مباهله مشخص ساخته است و به پيامبرش چنين دستور داده: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا ... و به دنبال نزول اين آيه، پيامبر،" على" و" فاطمه" و" حسن" و" حسين" ع را با خود به مباهله برد ... اين مزيتى است كه هيچ كس در آن بر اهل بيت ع پيشى نگرفته، و فضيلتى است كه هيچ انسانى به آن نرسيده، و شرفى است كه قبل از آن هيچ كس از آن برخوردار نبوده است" . 3- پاسخ به يك سؤال در اينجا سؤال معروفى است كه فخر رازى و بعضى ديگر در باره نزول آيه در حق اهل بيت ع ذكر كرده اند كه چگونه ممكن است منظور از" ابناءنا" (فرزندان ما) حسن و حسين ع باشد، در حالى كه" ابناء" جمع است و جمع بر دو نفر گفته نمى شود، و چگونه ممكن است" نسائنا" كه معنى جمع دارد تنها بر بانوى اسلام فاطمه ع اطلاق گردد؟ و اگر منظور از" انفسنا" تنها على ع است چرا به صيغه جمع آمده است؟! پاسخ: اولا- همانطور كه قبلا به طور مشروح ذكر شد اجماع علماى اسلام و احاديث فراوانى كه در بسيارى از منابع معروف و معتبر اسلامى اعم از شيعه و سنى در زمينه ورود اين آيه در مورد اهل بيت ع به ما رسيده است و در آنها تصريح شده پيغمبر ص غير از على ع و فاطمه ع و حسن و حسين ع كسى را به مباهله نياورد، قرينه آشكارى براى تفسير آيه خواهد بود، زيرا مى دانيم از جمله قرائنى كه آيات قرآن را تفسير مى كند سنت و شان نزول قطعى است. بنا بر اين، ايراد مزبور تنها متوجه شيعه نمى شود. بلكه همه دانشمندان اسلام بايد به آن پاسخ گويند. ثانيا- اطلاق" صيغه جمع" بر" مفرد" يا بر" تثنيه" تازگى ندارد، و در قرآن و غير قرآن از ادبيات عرب و حتى غير عرب اين معنى بسيار است. توضيح اينكه: بسيار مى شود كه به هنگام بيان يك قانون، يا تنظيم يك عهدنامه، حكم به صورت كلى و به صيغه جمع آورده مى شود، و مثلا در عهدنامه چنين مى نويسند كه: مسئول اجراى آن امضاء كنندگان عهدنامه و فرزندان آنها هستند، در حالى كه ممكن است يكى از دو طرف تنها يك يا دو فرزند داشته باشد، اين موضوع هيچگونه منافاتى با تنظيم قانون يا عهدنامه به صورت" جمع" ندارد. خلاصه اينكه: ما دو مرحله داريم" مرحله قرارداد" و" مرحله اجرا" در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذكر مى شود تا بر همه مصاديق تطبيق كند، ولى در مرحله اجرا ممكن است مصداق، منحصر به يك فرد باشد، و اين انحصار در مصداق منافات با كلى بودن مسئله ندارد. به عبارت ديگر پيغمبر اكرم ص موظف بود طبق قراردادى كه با نصاراى نجران بست همه فرزندان و زنان خاص خاندانش و تمام كسانى را كه به منزله جان او بودند همراه خود به مباهله ببرد، ولى اينها مصداقى جز دو فرزند و يك زن و يك مرد نداشت (دقت كنيد). اضافه بر اين در آيات قرآن موارد متعددى داريم كه عبارت به صورت صيغه جمع آمده اما مصداق آن به جهتى از جهات منحصر به يك فرد بوده است: مثلا در همين سوره آيه 173 مى خوانيم: الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ :" كسانى كه مردم به آنها گفتند دشمنان (براى حمله به شما) اجتماع كرد