نماز اول وقت به امامت صاحب الزمان (عج)
#نماز_اول_وقت
#اللهم_عجلـــ_لولیڪ_الفرجـ 🤲
_🍃🌷🍃______🍃🌷🍃___
🆔
http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃___
#صلوات_شعبانیه
#اللهم_عجلـــ_لولیڪ_الفرجـ 🤲
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____
🆔
http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
صلوات شعبانیه.mp3
1.47M
┄┅═🌺❁﷽❁🌺═┅┄
#صلوات_شعبانیه
از #اعمال_ماه_شعبان 👇🏻
در هر روز شعبان در وقت زوال [وقت ظهر شرعى] و در شب نیمه آن این صلوات را که از حضرت زین العابدین علیه السّلام روایت شده بخواند.
#ماه_شعبان
_🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃_____
🆔
http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
💢↶ زیـارت امـام حسـن عسـکری
علیـهالسـلام در روز #پنـجشنبـه
【اَلسَّلاَمُ عَلَيْکَ يَا وَلِیَّ اللهِ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْکَ يَا حُجَّهَ اللهِ وَ خَالِصَتَهُ
السَّلاَمُ عَلَيْکَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ
وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّهَ رَبِّ الْعَالَمِينَ
صلَّی اللهُ عَلَيْکَ وَعَلَی آلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ
يا مَوْلاَیَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیِّ
أَنَا مَوْلًی لَکَ وَ ﻵِلِ بَيْتِکَ
وَ هَذَا يَوْمُکَ وَ هُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ
وَ أَنَا ضَيْفُکَ فِيهِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِکَ فِيهِ
فأَحْسِنْ ضِيَافَتِی وَ إِجَارَتِی بِحَقِّ
آلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ】
🌸🍃سلام بر تو ای ولی خدا
ای حسن عسكری علیه السلام
سلام بر تو ای حجّت خدا و بنده خاص
و خالص خدا
سلام بر تو ای پيشوای اهل ايمان
و وارث علم پيغمبران
و حجّت پروردگار عالميان
درود خدا بر تو و بر خاندان تو كه
خوبان و پاكان عالمند
ای امام من ای حضرت امام حسن عسكری
من دوست شما و خاندان شما هستم
و در اين روز پنجشنبه
مهمان و پناهنده به شما هستم
پس از من به لطف مهمان نوازی كن
و مرا در جوارت پناه ده به حقّ خاندان
تو كه خوبان و پاكان عالمند.
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____
🆔
http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
سوره بقره ــ آیه ۲۳۳
۞ وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَآرَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ وَإِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوٓا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُمْ مَآ آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
و مادران باید فرزندانشان را دو سال كامل شیر دهند. [این حكم] برای كسی است كه میخواهد دوران شیرخوارگی [كودك] را تكمیل كند. تأمین خوراك و پوشاك مادران شیردهنده به طور شایسته بر عهده پدر فرزند است. هیچ كس جز به اندازه توانش تكلیف نمیشود. نباید مادری به خاطر فرزندش زیان بیند، و نه پدری برای فرزندش دچار ضرر شود [بر پدر است كه مخارج مادر و كودك را در حدّ متعارف بپردازد، و بر مادر است كه بیش از طاقت مالی شوهر از او طلب خوراك و پوشاك نكند]. و [چنانچه پدر كودك از دنیا برود] هزینه مادر و كودك به اندازه متعارف [از میراث به جا مانده] بر عهده وارث است. و اگر پدر و مادر بر اساس توافق و مشورتشان بخواهند كودك را [قبل از دو سال] از شیر بگیرند، گناهی بر آنان نیست. و اگر بخواهید برای فرزندانتان دایه بگیرید باز هم گناهی بر شما نیست، در صورتیكه مزدی را كه باید به دایه بدهید، به طور شایسته بپردازید. و از خداپروا كنید و بدانید یقیناً خدا به آنچه انجام میدهید بیناست.
🍁🌾🍁🌾🍁🌾
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_دویست_سی_سه
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____
🆔
http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷
☘(آيه ٢٣٣) -هفت دستور در بارۀ شير دادن نوزادان!
اين آيه كه در واقع ادامۀ بحثهاى مربوط به مسائل ازدواج و زناشويى است، به سراغ يك مسألۀ مهم يعنى مسألۀ «رضاع» (شير دادن) رفته و جزئيات آن را باز گو مىكند.
☘١-نخست مىگويد: «مادران فرزندان خود را دو سال تمام شير مىدهند» (وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ) . بنابراين، هر چند ولايت بر اطفال صغير به عهدۀ پدر گذاشته شده است امّا حقّ شير دادن در دو سال شير خوارگى به مادر داده شده و او است كه مىتواند در اين مدّت از فرزند خود نگاهدارى كند و به اصطلاح حقّ حضانت در اين مدّت از آن مادر است. و اين يك حقّ دو جانبه است كه هم براى رعايت حال فرزند است و هم رعايت عواطف مادر.
☘ ٢-سپس مىافزايد: «اين براى كسى است كه بخواهد دوران شيرخوارگى را كامل كند» (لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ) . يعنى مدّت شير دادن طفل لازم نيست، همواره دو سال باشد، دو سال براى كسى است كه مىخواهد شير دادن را كامل كند، ولى مادران حقّ دارند با توجه به وضع و رعايت سلامت او اين مدّت را كمتر كنند.
☘٣-هزينۀ زندگى مادر از نظر غذا و لباس در دوران شير دادن بر عهدۀ پدر نوزاد است تا مادر با خاطرى آسوده بتواند فرزند را شير دهد. لذا در ادامۀ آيه مىفرمايد: «و بر آن كسى كه فرزند براى او متولّد شده (پدر) لازم است، خوراك و پوشاك مادران را به طور شايسته بپردازد» (وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ) . در اينجا تعبير به «الْمَوْلُودِ لَهُ» (كسى كه فرزند براى او متولّد شده) به جاى تعبير به «اب» (پدر) قابل توجّه است، گويى مىخواهد عواطف پدر را در راه انجام وظيفۀ مزبور، بسيج كند، يعنى اگر هزينۀ كودك و مادرش در اين موقع بر عهدۀ مرد گذاشته شده به خاطر اين است كه فرزند او و ميوۀ دل اوست، نه يك فرد بيگانه. توصيف به «معروف» (بطور شايسته) نشان مىدهد كه پدران در مورد لباس و غذاى مادر، بايد آنچه شايسته و متعارف و مناسب حال او است را در نظر بگيرند، نه سختگيرى كنند و نه اسراف. و براى توضيح بيشتر مىفرمايد: «هيچ كس موظف نيست بيش از مقدار توانايى خود را انجام دهد» (لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاّ وُسْعَها).
☘ ٤-سپس به بيان حكم مهمّ ديگرى پرداخته، مىفرمايد: «نه مادر (بخاطر اختلاف با پدر) حقّ دارد به كودك ضرر زند، و نه پدر (به خاطر اختلاف با مادر)» (لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ) . يعنى هيچ يك از اين دو حقّ ندارند سرنوشت كودك را مال المصالحه اختلاف خويش قرار دهند و بر جسم و روح نوزاد، ضربه وارد كنند.
☘۵-سپس به حكم ديگرى مربوط به بعد از مرگ پدر مىپردازد مىفرمايد: «و بر وارث او نيز لازم است اين كار را انجام دهد» (وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ) . يعنى: آنها بايد نيازهاى مادر را در دورانى كه به كودك شير مىدهد تأمين كنند.
☘ ٦-در ادامۀ آيه، سخن از مسألۀ باز داشتن كودك از شير به ميان آمده اختيار آن را به پدر و مادر واگذاشته، هر چند در جملههاى سابق، زمانى براى شير دادن كودك تعيين شده بود ولى پدر و مادر با توجّه به وضع جسمى و روحى او، و توافق با يكديگر مىتوانند كودك را در هر موقع مناسب از شير باز دارند، مىفرمايد: «اگر آن دو با رضايت و مشورت يكديگر بخواهند كودك را (زودتر از دو سال يا بيست و يك ماه) از شير باز گيرند گناهى بر آنها نيست» (فَإِنْ أَرادا فِصالاً عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما).
☘ ٧-گاه مىشود كه مادر از حقّ خود در مورد شير دادن و حضانت و نگاهدارى فرزند خوددارى مىكند و يا به راستى مانعى براى او پيش مىآيد، در اين صورت بايد راه چارهاى انديشيد و لذا در ادامۀ آيه مىفرمايد: «اگر (با عدم توانايى يا عدم موافقت مادر) خواستيد دايهاى براى فرزندان خود بگيريد، گناهى بر شما نيست، هر گاه حقّ گذشتۀ مادر را بطور شايسته بپردازيد» (وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ) . بنابراين، انتخاب دايه به جاى مادر، بىمانع است مشروط بر اين كه اين امر سبب از بين رفتن حقوق مادر، نسبت به گذشته نشود.
☘و در پايان آيه به همگان هشدار مىدهد كه «تقواى الهى پيشه كنيد و بدانيد خدا به آنچه انجام مىدهيد بيناست» (وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ) . مبادا كشمكش ميان مرد و زن، روح انتقامجويى را در آنها زنده كند و سرنوشت يكديگر و يا كودكان مظلوم را به خطر اندازد، همه بايد بدانند خدا دقيقاً مراقب آنها است.
🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_دویست_سی_سه
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃___
🆔
http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
🌷🌷🍃🌷🍃🌷🌷🍃
سوره بقره ــ آیه ۲۳۴
وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا ۖ فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِيٓ أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
و از شما كسانیكه میمیرند و همسرانی باقی میگذارند، باید همسران مدّت چهار ماه و ده روز به انتظار بنشینند [و از شوهر كردن خودداری ورزند]؛ چون به پایان مدّتشان رسیدند، در آنچه درباره خود به طور شایسته [نسبت به ازدواج یا ترك آن] انجام دهند بر شما [حاكمان و وارثان متوفّی و اقوام زنان] گناهی نیست؛ و خدا از آنچه انجام میدهید آگاه است.
🌷🌷🍃🌷🍃🌷🌷🍃
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_دویست_سی_چهار
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃___
🆔
http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
🌷🌷🍃🌷🍃🌷🌷🍃
🍂(آيه ٢٣٤) -خرافاتى كه زنان را بيچاره مىكرد!
🍂 يكى از مسائل و مشكلات اساسى زنان ازدواج بعد از مرگ شوهر است. از طرفى رعايت حريم زندگانى زناشويى حتّى بعد از مرگ همسر موضوعى است فطرى و لذا هميشه در قبايل مختلف آداب و رسوم گوناگونى براى اين منظور بوده است. گر چه گاهى در اين رسوم آن چنان افراط مىكردند كه عملاً زنان را در بن بست و اسارت قرار مىدادند و گاهى جنايتآميزترين كارها را در مورد او مرتكب مىشدند.
🍂 به عنوان نمونه! بعضى از قبايل پس از مرگ شوهر، زن را آتش زده و يا بعضى او را با مرد دفن مىكردند، برخى زن را براى هميشه از ازدواج مجدّد محروم ساخته و گوشهنشين مىكردند و در پارهاى از قبايل زنها موظف بودند مدّتى كنار قبر شوهر زير خيمۀ سياه و چركين با لباسهاى مندرس و كثيف دور از هر گونه آرايش و زيور و حتّى شستشو به سر برده و بدين وضع شب و روز خود را بگذرانند.
🍂اين آيه بر تمام اين خرافات و جنايات خط بطلان كشيده و به زنان بيوه اجازه مىدهد بعد از نگاهدارى عدّه و حفظ حريم زوجيّت گذشته اقدام به ازدواج كنند، مىفرمايد: «كسانى كه از شما مىميرند و همسرانى از خود باقى گذارند، آنها بايد چهار ماه و ده روز انتظار بكشند و هنگامى كه مدّتشان سر آمد، گناهى بر شما نيست كه هر چه مىخواهند در بارۀ خودشان بطور شايسته انجام دهند» و با مرد دلخواه خود ازدواج كنند. (وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ) .
🍂و از آنجا كه گاه اولياء و بستگان زن، دخالتهاى بىمورد در كار او مىكنند و يا منافع خويش را در ازدواج آيندۀ زن در نظر مىگيرند، در پايان آيه خداوند به همه هشدار مىدهد و مىفرمايد: «خداوند از هر كارى كه انجام مىدهيد آگاه است» و هر كس را به جزاى اعمال نيك و بد خود مىرساند (وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ) .
🌷🌷🍃🌷🍃🌷🌷
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_دویست_سی_چهار
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃___
🆔
http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____