بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ (الانشقاق - ٦)
🔰ترجمه :
اى انسان تو در راه پروردگارت رنج فراوان مىكشى پس پاداش آن را خواهى ديد.
🔰تفسير :
١ - کمال انسان در سختی کشیدن است نکته ای که هم از قرآن کریم و هم از سیره بزرگان ما بر می آید این است که برای تحصیل عشق و زیبایی باید با سختی ها و بلایای گوناگونی روبرو شد.
٢ - حادثه کربلا و واقعه عاشورا به دلیل در بر داشتن بلایا و سختی های فراوان جایگاه ویژه ای در میان دیگر رخدادها پیدا نموده است به طوری که بسیار گفته شده که اگر این واقعه اتفاق نمی افتاد عظمت حضرت امام حسین (علیهالسلام) آشکار نمی گشت.
٣ - سختی کشیدن البته در راه حق و در طلب نور و معرفت عین زیبایی است و این از ویژگی های آفرینش انسان است. اگر بنا نبود که انسان سختی بکشد در همان عقل اول باقی می ماند. اگر انسان در ملکوت باقی می ماند شاید این همه سختی را متحمل نمی شد. ولی در آن صورت دیگر انسان نبود وحداکثر یک فرشته و در بهشت بداوت باقی می ماند.
✅ خدایا : ما را بنده خودت قرار بده.
التماس دعا
هدایت شده از مرتضی محجوبی
🌻☀️بسم الله الرحمن الرحیم☀️🌻
🌱 سلام علیکم🌱
🌺عید امامت ولی عصر مبارک باد 🌺
🌻سوره مبارکه اعراف🌻
إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ«40»
🌱همانا كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى (رحمت) آسمان به روى آنان باز نمىشود و به بهشت وارد نمىشوند، تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد (يعنى نشدنى است)، و اينگونه مجرمان را كيفر مىدهيم.
✨پیامها✨
- اعمال و رفتار انسان، در نزول رحمت الهى و عدم نزول آن مؤثّر است.
- تكذيب آيات الهى و نپذيرفتن معارف دين، سبب مسدود شدن تمام درهاى رحمت و ورود به بهشت است.
- سنّت الهى، محروم كردن مجرمان از رحمت خويش در قيامت است
﷽❣ سلام_امام_زمانم ❣﷽
✨مهدی جان ✨
الا قیام قیامت به قامتت مهدی
حیات عدل محیط زعامتت مهدی
گرفته ملک جهان را کرامتت مهدی
خجسته باد مقام امامتت مهدی
❤️أللَّھُمَ عجل لولیک الفرج❤️
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ✨✼ حدیث هفته ✼✨
امام مهدی عليه السلام میفرمایند:
الحَقُّ مَعَنا فَلَن یوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا .
حق با ما است و باکی نیست که کسی از ما روی بگرداند.
•┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈•
🌹شهدا را یاد کنیم با ذکر صلوات🌹
وصیت نامه شهید سید علیرضا یاسینی
.....من یک خلبان هستم. سالها از بیت المال برایم هزینه کرده اند تا به اینجا رسیده ام. حال وظیفه دارم که دینم را ادا کنم. مگر نه اینکه همواره آرزو کرده ایم که ای کاش در واقعه عاشورا می بودیم و فرزند زهرا(س) را یاری می کردیم؟
اکنون زمان آن فرا رسیده و همگان مکلفیم که برای لحظه ای روح خدا را تنها نگذاریم. بنابرین از من انتظار نداشته باشید که بیش از این در کنارتان باشم.
به یقین اجر شما نیز که به تربیت فرزندان و امور خانه همت می گمارید و زمینه را برای حضور بیشتر ما در صحنه فراهم می کنید نزد خدا محفوظ خواهد بود.....
......🇮🇷مناسبتهای هفته🇮🇷......
☀️ شهریور 1403☀️
23 آغاز☀️ امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
۲۷روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار
31🌸☀️میلاد رسول اکرم و🌺✨ امام جعفر صادق علیه السلام (١٧ ربيع الاول)
۳۱ آغاز جنگ تحمیلی و آغاز هفته دفاع مقدس و روز جهانی صلح (21 September)
✨ تعجیل در امر فرج امام زمان(عج)۱۳ صلوات
بسم الله الرحمن الرحیم
وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ
(الرحمن - ٧)
🔰ترجمه :
و آسمان را برافراشت و برای سنجش هر امر معنوی و مادی ترازو قرار داد.
🔰تفسير :
١ - ميزان به معنی هر گونه وسيله سنجش است سنجش حق از باطل سنجش عدالت از ظلم و ستم و سنجش ارزشها و سنجش حقوق انسانها در مراحل و مسيرهای مختلف اجتماعی.
٢ - ميزان هر قانون تكوينی و دستور تشريعی را شامل میشود چرا كه همه وسيله سنجش هستند درست است كه ميزان در لغت به معنی ترازو و وسيله وزن كردن اجسام است اما مسلما ميزانی كه در اين آيه شریفه بعد از ذكر آفرينش آسمان به آن اشاره شده مفهوم گستردهایی دارد كه هر وسيله سنجش و همه قوانين تكوين و تشريع را فرا میگيرد، نه فقط وسيله سنجش وزن اجناس.
٣ - مراد از ميزان عدالت است و معنای جمله اين است كه خداوندعزوجل عدالت را در بين شما برقرار كرد تا مساوات را ميان اشياء برقرار سازيد و هر چيزی را در جای خودش بكار بسته حق هر چيزی را به آن بدهيد.
✅ خدایا : ما را در رفتار و گفتاربه عدالت مزین فرما.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَٰكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
(يونس - ٤٤)
🔰ترجمه :
خدای سبحان به هيچ وجه به مردم ستم نمىكند ليكن مردم خود بر خويشتن ستم مىكنند.
🔰تفسير :
١ - اگر به آيه شريفه دقت شود می فرماید خدای متعال به مردم ظلم نمی كند نمی گوید به مسلمانان و نمی گوید به مؤمنان بلکه همه مردمان را مد نظر دارد. و در میان مردم هم بی دین هست و هم مخالف هست و هم گنهکار هست و هم خدا ناباور و... خدای بزرگ به هیچکس ظلم نمی کند.
٢ - عجب خدای بی همتایی این آیه شریفه درس بزرگی برای همه ی آزاداندیشان دارد و آن درس آزادگی است. درس فتوت و جوانمردی است. کاش همه ی ما اخلاق مان را شبیه خدای متعال می کردیم و به احدی تحت هیچ عنوان ظلمی روا نمی داشتیم. کاش در می یافتیم که هیچ نیازی به ظلم نیست.
٣ - شیوه های ظالمانه نمی تواند عدالت بیاورد نمی تواند رستگاری بیاورد نمی تواند پیروزی بیاورد. ظلم عقیم است و تنها چیزی که می آورد نکبت و تاریکی فزونتر است و هر آنچه بر مردمان می رود از خودشان است.لکن این خود مردمان اند که بر خویشتن ظلم می کنند
✅ خدایا : بر زبان ما بیاور آنچه که تو را خشنود می سازد و درک کنم رازهای آفرینش تو را ...
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ما أَغْنی عَنِّي مالِيَهْ (الحاقه - ٢٨)
هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ (الحاقه - ٢٩)
🔰ترجمه :
مال و ثروت من امروز به فریاد من نرسید
- قدرت من نیز از دست رفت.
🔰تفسير :
١ - اين دو جمله دو كلمه حسرت است كه در آن روز انسان بعد از بینتيجه ديدن كوشش های دنيايی خود میگويد.
٢ - انسان تا در دنيا بود میپنداشت كليد سعادت او در زندگی مال و قدرت است و اين دو تمامی ناملايمات احتمالی را از او دفع میكنند و بر هر محبوب و لذتی مسلطش میسازند و به همين خيال خام بود كه تمامی سعی و توان خود را صرف به دست آوردن مال و قدرت كرد و قهرا از ياد پروردگار خود و از هر سخن حقی كه به سوی آن دعوت میشد اعراض نمود و دعوت كننده را تكذيب میكرد.
٣ - همين كه سر از قبر برداشت و ديد كه تمامی سببها از كار افتادهاند و امروز ديگر مال و فرزندان بكار نمیآيند میفهمد كه مالش فايدهای نداشت و قدرتش هم باطل شد لذا از در حسرت و درد اين دو جمله را میگويد اما چه سودی از گفتن. دنیا بد است اما در حق آن کس که نداند که دنیا چیست چون دانست که دنیا چیست او را دنیا نباشد.
✅ خدایا : ما را از وسوسه های دنیا و متعلقات آن حفظ فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
قُلْ بِفَضْلِ اللَّـهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (يونس - ۵۸)
🔰ترجمه :
بگو به فضل خدای بزرگ و رحمت او شادمان شوند زيرا اين دو از هر چه مىاندوزند بهتر است.
🔰تفسير :
١ - مراد از فضل و رحمت خدای سبحان درآيه شريفه به معنای زيادت است و اگر عطيه را فضل مینامند بدين جهت است كه عطا كننده غالبا چيزی را عطا میكند كه مورد احتياج خودش نيست. بنا بر اين اگر در آيه شريفه فيوضاتی را كه خدای متعال بر بندگانش افاضه فرموده فضل خوانده برای اين است كه اشاره كند به اينكه خدای متعال بی نياز است نه احتياج دارد به اينكه چيزی را به خلق افاضه كند و نه به آن خلقی كه مورد افاضه اوست نيازمند است.
٢ - قرآن کریم برای انسان موعظه وبرای بيماريهای درون سينه آنان شفاء و نيز برای آنان هدايت و به خصوص مؤمنين رحمت است با اين نتيجهگيری ديگر جا ندارد كسی به اموالی كه جمع كرده خوشحالی كند بلكه سزاوار اين است كه مردم تنها به اين نعمتها خوشحالی كنند، نعمتهايی كه خدای متعال بر آنان منت نهاد و از باب فضل و رحمتش آنها را در اختيارشان قرار داد.
٣ - آری اين نعمتها كه مايه سعادت است و بدون آنها سعادت عايدشان نمیشود بهتر است از مالی كه نه تنها خيری در آن نيست بلكه مايه فتنه آنان و چه بسا مايه هلاكت و شقاوتشان است.
✅ خدایا : ما را از شاکرین مقرر فرما.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَنِي إِلى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ (المنافقون - ١٠)
🔰ترجمه :
از آنچه به شما روزی دادهايم انفاق كنيد پيش از آنكه مرگ يكی از شما فرا رسد و بگويد پروردگارا چرا مرگ مرا كمی به تاخير نينداختی تا صدقه دهم و از صالحان باشم.
🔰تفسير :
١ - دراين آيه شریفه خدای متعال مؤمنين را امر میكند به انفاق در راه خير اعم از انفاق واجب مانند زكات و كفارات و مستحبّ مانند صدقات مستحبی.
٢ - دستور فوق درخواست انفاق از چيزی كه مؤمنين مالك هستند و خدای متعال مالك آن نيست نمیباشد چون آنچه را كه مؤمنين انفاق میكنند عطيهای است كه خدای متعال به آنان داده و رزقی است كه رازقش او است و ملكی است كه او به ايشان تمليك فرموده آن هم تمليكی كه ازملك خود او بيرون نرفته پس در هر حال منت خدای متعال است.
٣ - بسيارهستند كسانی كه وقتی چشم برزخی پيدا می كنند و خود را در آخرين لحظات زندگی و در آستانه قيامت میبينند و پردههای غفلت و بی خبری از جلو چشمان آنها كنار میرود و میبينند بايد اموال و سرمايهها را بگذارند و بروند بیآنكه بتوانند از آن توشهایی برای اين سفرطولانی برگيرند پشيمان می شوند و آتش حسرت به جانشان میافتد وتقاضای بازگشت به زندگی می كنند هر چند بازگشتن كوتاه و گذرا باشد تا انفاق كرده وجبران كنند ولی دست رد بر سينه آنها گذارده میشود چرا كه سنت الهی است كه راه بازگشت ندارد.
✅ خدایا : ما را به آتش حسرت در عالم برزخ و قیامت نسوزان.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
مايَعْبَؤُابِكُمْ رَبِّي لَوْلادُعاؤُكُمْ
(الفرقان - ٧٧)
🔰ترجمه :
اگر دعای شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نمیکند.
🔰تفسير :
١ - دعا به همان دعا كردن معروف است.بعضی ديگر آن را به معنی ايمان، و عبادت و توحيد و بعضی به معنی شكر و خواندن خدای یکتا درسختيها و شدائد تفسير كردهاند.
٢ - دعا راه خودسازی وخداشناسی است در آيات قرآن کریم وروايات اسلامی اهميت زيادی به مساله دعا داده شده كه نمونه آن آيه شريفه بوده ولی ممكن است قبول اين امر برای بعضی در ابتدا سنگين باشد كه دعا كردن كار بسيار آسانی است و از همه كس ساخته است و يا قدم را از اين فراتر نهند و بگويند دعا كار افراد بيچاره است.
٣ - اشتباه از اينجا ناشی میشود كه دعا را خالی و برهنه از شرایطش می نگرند در حالی كه اگر شرائط خاص دعا در نظر گرفته شود اين حقيقت به وضوح ثابت میشود كه دعا وسيله مؤثری است برای خودسازی و پيوند نزديكی است ميان انسان و خدا.
٤ - شروط قبولی دعا :
🔹نخستين شرط دعا شناخت كسی است كه انسان او را میخواند.
🔹شرط دوم شستشوی قلب و دل، و آماده ساختن روح برای تقاضای از او است، چرا كه انسان هنگامی كه به سراغ كسی میرود بايد آمادگی لقای او را داشته باشد.
🔹شرط سوم دعا جلب رضا و خشنودی كسی است كه انسان از او تقاضايی دارد چرا كه بدون آن احتمال تاثير بسيار ناچيز است.
🔹چهارمين شرط استجابت دعا آن است كه انسان تمام قدرت و نيرو و توان خويش را به كار گيرد و حد اكثر تلاش و كوشش را انجام دهد و نسبت به ما ورای آن دست به دعا بردارد و قلب را متوجه خالق كند اگر كوتاهی كند و به دعا متوسل شود دعايش مستجاب نيست به اين ترتيب دعا وسيلهایی است برای شناخت پروردگار و صفات جمال و جلال او و هم وسيلهای است برای توبه از گناه و پاكسازی روح و هم عاملی است برای انجام نيكیها و هم سببی است برای جهاد و تلاش و كوشش بيشتر تا آخرين حد توان.
✅ خدایا : ما را اهل دعا قرار بده
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً
(النور - ٦١)
🔰ترجمه :
و چون به خانهایى داخل شويد بر يكديگر سلام كنيد. اين تحيتى است مبارك و پاكيزه از جانب خدای سبحان.
🔰تفسير :
١ - اين آيه شريفه به یک دستور اخلاقی اشاره کرده می فرماید يعنى هنگامی که وارد خانهایی شدید بر خویشتن سلام کنید، سلام تحیتی از سوی خداوندعزوجل است.
٢ - مقصود از سلام کردن بر خود سلام بر اهل خانه است و اگر در اینجا نفرمود بر اهل آن سلام کنید خواسته یگانگی مسلمانان با یکدیگر را برساند چون همه انسان هستند و خدای متعال همه را از یک مرد و زن خلق فرموده است.
٣ - خداوندعزوجل می فرماید بر اهل خانه سلام کنید از آنجا که سلام بیان تحیتی مبارک از نزد پروردگار است عالی ترین ایجاد رابطه میان اعضای خانواده آن است که با تحیت و سلام بر یکدیگر برخورد کنند و یاد خدای سبحان میان آنان باشد. این رابطه قدسی اگر در خانه برقرار شود به طور قطع به جامعه نیز کشانده خواهد شد پس حقیقت سلام گسترش امنیت و سلامتی در میان انسانها است.
✅ خدایا : ما را در عمل به آنچه که مایه سعادت ما است موفق بدار.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْغاشِيَةِ
(الغاشيه - ١)
🔰ترجمه :
آيا داستان غاشيه يعنی روز قيامت به تو رسيده است.
🔰تفسير :
١ - روز قيامت را غاشيه ناميدهاند برای اين است كه انسانها را از هر جهت فرا می گيرد وهمچنين به معنی پوشاندن است انتخاب اين نام برای قيامت به خاطر آن است كه حوادث وحشتناك آن ناگهان همه را زير پوشش خود قرار میدهد.
٢ - غاشيه همان روز قيامت است كه بر مردم از هر سو احاطه پيدا میكند اين سوره حال مردم در قيامت را توصيف میكند.
٣ - در قيامت انسانها به دو دسته تقسيم می شوند سعيدها و شقیها و هردسته در جايی كه برايشان آماده شده مستقر می گردند يكی در بهشت و ديگری در دوزخ مردم را تذكرمی دهد به اينكه مقام ربوبی چه فنونی از تدبير در اين عالم بكار برده فنونی كه هر يك دلالت دارد بر ربوبيت او برای همه عالم و برای خصوص ايشان و اينكه بازگشتشان به سوی او و حسابرسی اعمالشان با او است.
✅ خدایا : در روز قيامت ما را از اهل نجات قرار بده.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ
(البلد - ٤)
🔰ترجمه :
براستى كه انسان را در رنج آفريدهايم.
🔰تفسير :
١ - حضرت امام جواد (عليه السلام) فرمود دنیا جای امتحان و جای بردباری است اصلاً كسی خیال بكند كه اینجا بخواهد راحت به سر ببرد و راحتی نصیبش بشود در اشتباه است مثل اینکه کسی خیال کند میتواند زمستان را با یک پیراهن به خوبی زندگی کند چنین کسی اصلاً زمستان را نشناخته است سرما را نمیشود از زمستان گرفت اما میتوان آن را مدیریت کرد.
٢ - آدم باید خیلی عوامانه بیندیشد که خیال کند دنيا محل راحتی است. چنین کسی یا اهل قرآن و روایت نیست یا اهل فکر و فهم نیست. چنین کسی اصلاً نمیداند این هفتاد تا هشتاد سال عمر یعنی رنج سازنده اين دنيا فرمود اینجا جای آسایش نیست دیگر از خدای متعال راستگوتر كیست.
٣ - خداوندعزوجل قسم یاد كرد و فرمود انسان در فشار و رنج و درد و زحمت و سختی قرار داده شده است، اصلاً ساختار اینجا این است یكی فشار مالی دارد دیگری فشار خانوادگی یكی فشار سیاسی و یكی فشار اجتماعی هیچ كس بی درد و رنج نیست خيلى از آنها كه وضع مالی او خوب است با قرص خواب میخوابد.
٤ - این طور نیست كه انسان در دنيا راحت باشد نه آسایش جای دیگر آخرت است اگر کسی این را فهمید زندگی خود را تنظیم می کند تعدیل می کند و خود را با این شرایط وفق میدهد وتنها در این صورت رنج کمتری خواهد کشید.
✅ خدایا : ما را از فریب دنيا حفظ فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (البقره - ٢٦٧)
🔰ترجمه :
اى كسانيكه ايمان آوردهايد از دستاوردهاى نيكوى خويش و از آنچه برايتان از زمين رويانيدهايم انفاق كنيد نه از چيزهاى ناپاك و بد كه خود آنها را جز از روى اغماض نمىستانيد و بدانيد كه خدای سبحان بىنياز و ستودنى است.
🔰تفسير:
كيفيت مالی كه بايد انفاق بشود.
١ - خدای متعال در اين آيه شریفه كيفيت مالی را كه انفاق میشود بيان میفرمايد: بايد از اموال طيب باشد، نه خبيث، يعنی مالی باشد كه فقير به رغبت آن را بگيرد نه به كراهت و اغماض.
٢ - كسیكه نخواهد بابذل مال طيب خويشتن را به صفت بخشنده متصف سازد و بخواهد مال خبيث خود را از سر باز كند و زندگی خود را از چنين آلودگيها رها سازد چنين كسی دوست داركار نيك نمی شود و چنين انفاقی نفس او را به كمالی نمی رساند بايد در انفاق خود بینيازی و حمد خدای یکتا را در نظر بگيريم كه خدای یکتا در عين اينكه احتياجی به انفاق ما ندارد مع ذلك انفاق طيب ما را میستايد.
٣ - از مال طيب خود انفاق كنيد و نيز ممكن است جمله را چنين معنا كنيم كه چون خدای بزرگ غنی و محمود است نبايد با او طوری سودا كرد كه لايق به جلال او(جل جلاله)نبوده باشد.
✅ خدایا : توفیق انفاق مورد رضای خودت را به ما عنایت فرما.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
حَسْبِيَ اللَّـهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
(التوبه - ١٢٩)
🔰ترجمه :
خدای سبحان مرا بس است هيچ معبودى جز او نيست بر او توكل كردم و او پروردگار عرش بزرگ است.
🔰تفسير :
١ - بنده بايد پروردگار خود را وكيل خود بداند و او را همهكاره و مدبر امور خود بداند به اين معنا از تمسك به اسبابی كه از سببيت آنها آگهی دارد و يكی از آنها خود اوست كه علتی است ناقص دست برداشته و به سبب حقيقی كه تمامی اسباب به او منتهی میگردد تمسك بجويد.
٢ - خدای متعال آن پادشاهی است كه سلطنتش بر تمامی موجودات حاكم و نسبت به همه مدبر است.
٣ - توكل بر خدای متعال بايد توأم باشد با ياد اين حقايق كه معنای حقيقت توكل را روشن میسازد و نظر صائب آن است كه انسان به آنچه كه از اسباب ظاهری بر میخورد و پی میبرد و قهرا بعضی از اسباب است نه همه آن وثوق و اتكاء نكند بلكه معتقد باشد كه هر سببی هر اثر و خاصيتی دارد كه خداوندعزوجل به آن افاضه كرده و در رسيدن به هدف خود به پروردگارخوداتكاء كند.
✅خدایا : به مهربانیت ، در کار ما برکت و درمشکلات ما گشایش و در وجود ما سلامتی عطا فرما
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
أَیْنَمَا تَکُونُوا یُدْرِککُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ کُنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُّشَیَّدَةٍ
(النساء - ۷۸)
🔰ترجمه :
هر کجا باشید مرگ شما را فرا میگیرد اگر چه در کاخهای بسیار محکم باشید.
🔰تفسير :
١ - مرگ یک حقیقت غیرقابل انکار است و هر نفسی طعم آن را خواهد چشید. مرگ را هر روز میبینیم و دربارهاش میشنویم ولی باید یادمان باشد که یک روزی هم به سراغ خود ما خواهد آمد و همیشه برای همسایه نیست پس چه بهتر که همیشه به یاد مرگ باشیم تا وقتی که زمان رفتنمان رسید دست و پایمان را گم نکنیم.
٢ - كلمه بروج جمع كلمه برج میباشد به معنای بنائی است كه در چهار كنج قلعهها بنا میكنند و بنيان آن رابه حدی محكم می كنند تا بتوانند در آن برجها دشمن را دفع كنند با اين مثال ساده می خواهد مثالی بياورد برای اموری كه به وسيله آنها آدمی خود را از ناملايمات و خطرها حفظ میكند و حاصل معنا اين است كه مرگ سرنوشتی است كه درك آن از احدی فوت نمیشود هر چند درمحكمترين پناهگاهها و برجها پناهنده شويد.
٣ - فرار از مرگ چه سودی میتواند برای انسان داشته باشد در حالی كه در هر كجا باشد مرگ به دنبال انسان می شتابد و در كام خود فرو خواهد برد.
✅خدایا : سکرات مرگ را بر ما آسان فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا ...
(النساء - ١٣٦)
🔰ترجمه :
ای کسانی که ایمان آورده اید ایمان بیاورید.
🔰تفسير :
١ - ای کسانی که با نفستان ایمان آورده اید اکنون وقت آن است که با قلب تان ایمان آورید. ایمان نفسانی یک معامله است ایمان قلبی عشق است و تمام وجود را در بر می گیرد.
٢ - قلب انسان عَرشُ الرَّحمَن است. ایمان نفسانی برای برخورداری نفس است وایمان قلبی تسلیم محض است و تقدیم وجود ایمان نفسانی پر از خواستن است. ایمان قلبی جز اراده ی دوست نخواستن است. ایمان نفسانی عبادت می کند تا از پاداش نصیب بَرَد ایمان قلبی عبادت می کند چون دوست شایسته ی آن است. ایمان نفسانی گاه هست و گاه نیست زیرا هنوز آلوده به شک و تردید است ایمان قلبی یک دست خالص است و به رنگ خدای سبحان است.
٣ - با فهم این آیه شریفه درهای قلب مان را بگشایم تا نور ایمان حقیقی بدان وارد شود و به مرحله ی فراتری از ایمان، عروج کنیم. این یعنی هجرت از ایمانِ نفسانی به ایمانِ قلبی از شک به یقین از خواستن به بی خواهشی از سوداگری به ایثار و از نفس به قلب که عرشِ رحمن است و این است صراط مستقیم و راه نجات.
✅خدایا : ایمان ما را خالص فرما .
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ مَنْ يُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً
(النساء - ٧٤)
🔰ترجمه :
و آن کس که در راه خدای یکتا پیکار کند و کشته شود یا پیروز گردد پاداش بزرگی به او خواهیم داد.
🔰تفسير :
سر انجام رزمنده مؤمن يا شهادت است يا پيروزی
١ - امر رزمنده در راه خدای بزرگ منتهی به يكی از دو سرانجام محمود و پسنديده میشود، يا منتهی به اين میشود كه در راه خدای بزرگ كشته شود و يا به اين كه بر دشمن خدای متعال غلبه پيدا كند و او به هر حال اجری عظيم خواهد داشت و اگر شق سوم سرنوشت جنگ كه عبارت از فرار كردن كه نه كشتن است و نه كشته شدن را ذكر نكرد برای اين بود كه اشاره كند به اين كه رزمنده در راه خدای یگانه فرار نمیكند.
٢ - اگر از ميان دو سرنوشت محتمل اول سرنوشت كشته شدن را نام برد و بعدا سرنوشت غلبه را برای اين بود كه ثواب كشته شدن بيشتر و پايدارتر است چون رزمنده غالب و كسی كه دشمن خدای سبحان را شكست میدهد هر چند كه اجر عظيم برايش نوشته شده الا اين كه اين اجر عظيم در خطر حبط شدن قرار دارد چون وقتی آدمی بر دشمن خود پيروز شد ممكن است غرور ناشی از پيروزی و هوسهای ناشی از نداشتن دلواپسی به گناه وادارش ساخته در اثر ارتكاب گناه آن اجر عظيمی را كه داشت از دست بدهد.
٣ - بعضی از كارها هست كه اجر اعمال صالحه را حبط میكند يعنی خنثی می سازد به خلاف كشته شدن در راه خدای متعال كه بعد از آن حياتی جز حيات آخرت نيست تا در آن حيات گناهی از او سر بزند و ثواب شهادتش را خنثی سازد، پس كشته راه خدای متعال اجر عظيم خود را حتما دريافت میدارد ولی غلبه و پيروزی بر دشمن هر چند كه غلبهاش در راه خدای بزرگ بوده ليكن امرش در استيفای اجرش مراعی و پا در هوا است.
✅ خدایا : مرگ ما را در شهادت مقرر فرما.
التماس دعا
🌺پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه واله وسلم)
♦️بيشک تأسي به سيره و سنت آن حضرت براساس آيهکريمه «و لکم في رسولالله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود.
۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت
۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد.
۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود.
۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت.
۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد.
۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است.
۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد.
۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد.
۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو.
۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود.
۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد.
۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست.
۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست.
۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا.
۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن.
۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد.
۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد.
۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود.
۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت.
۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد.
۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد.
۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد.
۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد.
۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود.
۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟»
۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد.
۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت.
۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود.
۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد.
۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد.
۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد.
۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر ميگفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند.
۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد.
۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد.
۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند.
۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد.
۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد.
۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود.
۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت.
۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد.
۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود.
۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد.
۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد.
۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود.
۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است.
۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد.
۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود.
۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد.
۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد.
۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد.
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى ( الانعام - ١٥٢)
🔰ترجمه :
و چون سخن مىگوييد عدالت ورزيد حتّى اگر از خويشاوندان باشند.
🔰تفسير :
١ - عمل کردن به عدالت بدون اجحاف و ستم از اينكه عدالت واقعی در گفتار رفتار وزن و پیمانه دقیقا رعایت شود ممكن نيست لذا دراین امور چاره ایی جز اکتفاء به تقریب و تخمین وجود ندارد ولذا خداوندعزوجل برای دفع این توهم می فرماید که ما بیش از طاقت از شما نمی خواهیم.
٢ - درگفتارتان که ممکن است موجب نفع یا ضرری برای اشخاص بشود رعایت عدالت را بکنید و مبادا عاطفه قرابت وخویشاوندی شما را وادارد که سخن به ناحق بگویید و یا گفتار را تحریف نموده و از حق تجاوز کنید.
٣ - عدالت هم در رفتار و هم در گفتار يك اصل است در گواهىها شهادت دادن وصيّتها قضاوتها صدور حكمها انتقادها و ستايشها عدالت را مراعات كنيم نبايد رابطهى خويشاوندى را بر ضابطهى حقّ و عدل ترجيح دهيم.
✅ خدایا : در گفتارو رفتارو در همه کارها ما را به عدالت زينت ببخش.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصَّالِحِينَ
(العنكبوت - ٩)
🔰ترجمه :
و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند آنها را در زمره صالحان وارد خواهیم کرد.
🔰تفسير :
این آیه شریفه بار دیگر حقیقتی را در مورد کسانی که ایمان و عمل صالح دارند تکرار و تأکید میفرماید کسانی که ایمان آوردهاند و عمل صالح انجام میدهند آنها را در زمره صالحان داخل خواهیم کرد.
٢ - اصولا عمل انسان به انسان رنگ می دهد عمل صالح انسان را از نظر روحی به رنگ خود در میآورد و در زمره صالحان وارد میکند.
٣ - صلاح به معناى نیکى کردن و نیکوکار گشتن است و صالح کسى است که انجام دهنده صلاح و ملازم و متمسک به آن باشد برخى گفته اند صالحان کسانى هستند که در علم و ایمان خودبه خدای متعال و به آنچه از نزد خدای متعال آمده و نیز در صداقت شهادت و توبه آنان خللى وارد نشده باشد و تمام عمر خود را در طاعت خدای متعال و اموالشان را در راه رضاى او صرف نمایند.
٤ - حضرت ابوالفضل عباس(علیه السلام) نمونه عينی بنده صالح ومطیع امر خدای بزرگ و رسول خدا ( صلیاللهعلیهوآله وسلم)و مطیع حضرت امیر المؤمنین( علیهالسلام) و حضرت امامان حسن و حسین (صلوات الله و سلامه علیهما) بود كه در راه خدای سبحان وامام زمان خود با جان ومال وفرزندان خود جهادوبا ايثار ومردانگى واز خود گذشتگى در ظهر عاشورا جان خود تقديم نمود
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ
✅ خدایا : ما را از صالحین قرار بده.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون
(آل عمران - ١٦٩)
🔰ترجمه :
كسانى را كه در راه خدای بزرگ كشته شدهاند مرده مپندار بلكه زندهاند و نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند.
🔰تفسير :
١ - مراد از موت فنا نيست بلكه انتقال از نشئه است به نشئه اعلى از اين نشئه و كندن لباس فنا و پوشيدن لباس بقا است نهايت آنكه اگر شخص در راه خدای بزرگ كشته شود چه به شمشير اعداء دين و چه در مبارزه با هواى نفس و شيطان رجيم در بساط قرب الهى جایگزين خواهد بود.
٢ - كسی كه به مقام قرب رسيد متنعم به نعيم جنان است و هر چه بخواهد از ارزاق و غير آن به اراده الهی براى او حاضر است و تخصيص مجاهدين به حيات به اعتبار تقيد به قرب و نعيم است و به اعتبار بقاء نام و ذكر جميل آنها در صفحات تاريخ دنيا است.
٣ - ما بر مبناى قرآن کریم كه شهيدان را زنده مىداند به شهداى راه اسلام و خصوصاً شهداى كربلا سلام كرده با آنان حرف مىزنيم و توسل مىجوييم.شهادت پايان زندگى نيست آغاز حيات است. بسيارى از زندگان مردهاند ولى كشتگان راه خدای بزرگ زندهاند. شهادت باختن و از دست دادن نيست بلكه يافتن و به دست آوردن است. كشته شدن آنگاه ارزشمند است كه در راه خدای سبحان باشد.
✅ خدایا : مرگ ما را در شهادت قرار بده.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ (الطلاق - ٣)
🔰ترجمه :
و هر کس بر خدای یکتا توکّل کند کفایت امرش را می کند.
🔰تفسير :
١ - كسی كه بر خدای متعال توكل كند از نفس و هواهای آن و فرمانهايیكه می دهد، خود را كنار بكشد و اراده خدای سبحان را بر اراده خود مقدم بدارد و عملی را كه خدای بزرگ از او می خواهد بر عملی كه خودش دوست دارد ترجيح بدهد و به عبارتی ديگر به دين خدای بزرگ متدين شود وبه احكام او عمل كند.برای چنين كسی خدای یکتا كافی و كفيل او خواهد بود.
٢ - آن وقت آنچه را كه او آرزو كند خدای متعال هم همان را برايش میخواهد البته آنچه را كه او به مقتضای فطرتش مايه خوشی زندگی و سعادت خود تشخيص می دهد نه آنچه را كه واهمه كاذبش سعادت و خوشی میداند.
٣ - واينكه فرمود خدای سبحان كافی و كفيل او است علتش اين است كه خدای متعال آخرين سبب است كه تمامی سببها به او منتهی میشود در نتيجه وقتی او چيزی را اراده كند بجا میآورد و به خواسته خود میرسد بدون اينكه ارادهاش دگرگونی پذيرد.
✅ خدایا : ما را از متوکلین قرار بده.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖإنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
(العنكبوت - ٤٥)
🔰ترجمه :
آنچه را از کتاب آسمانی به تو وحی شده تلاوت کن و نماز را برپا دار که نماز انسان را از زشتیها و گناه بازمیدارد و یاد خدای سبحان بزرگتر است و خداوندعزوجل میداند شما چه کارهایی انجام میدهید.
🔰تفسير :
١ - خدای متعال در اين آيه شريفه به رسول گرامی خود دستور می دهد به تلاوت آنچه به وی وحی شده يعنى تلاوت قرآن کریم كه بهترين بازدارنده است از شرك و ارتكاب فحشاء و منكرات زيرا در آن آيات روشنی است كه متضمن حجتهايی نورانی است كه حق را آن طور كه بايد روشن می سازد و هم مشتمل است بر داستانهای عبرتآور ومواعظ و بشارتها و انذار و وعده وعيدهاكه شنونده و خواننده را از گناهان باز میدارد.
٢ - دستور بعدي امر به نماز است كه بهترين اعمال است چون كه نماز از فحشاء و منكر بازمیدارد مراد از اين بازداری بازداری طبيعت نماز از فحشاء و منكر است البته بازداری آن به نحو اقتضاء است نه عليت تامه كه هر كس نماز خواند ديگر نتواند گناه كند.
٣ - توجه به خدای بزرگ از در بندگی آن هم در چنين محيط و از چنين افراد طبيعتا بايد انسان را از هر معصيتی كبيره و هر عملی كه ذوق دينی آن را شنيع میداند از قبيل قتل نفس تجاوز به جانها و به مال ايتام فحشا وفساد باز می آورد بلكه نه تنها از ارتكاب آنها بلكه حتی از تلقين آن نيز جلوگيری كند.
✅خدایا : مرگ و حشر ما را با نماز قرار بده
التماس دعا