eitaa logo
مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم
209 دنبال‌کننده
387 عکس
285 ویدیو
12 فایل
آرامگاه مرحوم : قم -قبرستان نو مؤسسه قرآن و عترت کربلایی کاظم ساروقی قم-خیابان‌‌ دورشهر نبش کوچه ۱۸ 025_37743776 @Ali_karimi11 ⬅️ خادم کانال🔹️ @hasan1_118 #صفحه_یاد_بود_کربلایی_کاظم⬇️ https://iPorse.ir/6217770
مشاهده در ایتا
دانلود
گل فروش سر کوچه میگفت : ما بچه بودیم. بابام یخ فروش بود گاهی درآمد داشت گاهی هم نداشت. گاهی نونمون خشک بود گاهی چرب. شاید ماهی یکبار هم غذای آنچنانی نمیخوردیم. نون و پنیر و سبزی گاهی نون خالی... اما چشممون گشنه نبود. یه دایی داشتم اون زمان کارمند دولت بود. ملک و املاک داشت و وضعش خوب بود. مادرمون ماهی یک بار میبردمون خونه دایی. زنش ، زن خوبی بود. آبگوشت مشتی بار میذاشت و همه سیر میخوردیم... سه تا بچه هم سن و سال من داشت. به خدا ما یک بار فکر نکردیم باباشون وضعش توپه و بابای ما یخ فروش. از بس مردم دار بودن ، انسان بودن ، خودنمایی و پز دادن تو کارشون نبود. اونا هم میامدن خونه ما... داییم دو سه کیلو گوشت و برنج می آورد یواش میداد دست مادرم و سرشو می آورد دم گوش مادرم و آهسته میگفت آبجی ناقابله. تا مادرم میخواست تشکر کنه با چشماش اشاره میکرد که چیزی نگه. مادرم هم ساکت میشد. الان دیگه اینطوری نیست. مردم دنبال لذت بردن از زندگی نیستن. دنبال این هستن که مدام داشته هاشون رو به رخ دیگران بکشن. دلیلشم اینه که تازه به دوران رسیده ها ، زیاد شدن. تقی به توقی خورده ، یه پول و پله ای افتاده دستشون ، دیگه نمیدونن اصالت رو نمیشه با پول سیاه خرید... حتی بچه ها هم ، اهل دک و پز شدن. بچه یه وجبی ، به خاطر کیف و کفش قر و فریش ، همچین پزی میده به دوستاش که بیا و ببین. اینا بچه ان ، تربیت نشدن ، ننه و باباش ، ملتفتش نکردن که این کار بده. اگه همکلاسیش نداشته باشه ، باید چکار کنه؟ لابد میدونن که میره خونه ، بهانه میگیره ، و باباش شرمنده میشه تو روش. قدیم اگه کسی ناهار اشکنه میپخت ، تیلیت میکرد و یه کاسه هم واسه همسایه اش میفرستاد و میگفت شاید بوی غذام همسایه ام رو به هوس بندازه و اونم غذا نداشته باشه. اگه یه خانواده توی محل تلویزیون ۱۴ اينچ میخرید ، همه جمع میشدن توی خونه اش واسه تماشا... دک و پز نبود. نهایت صفا و صداقت بود. الان طرف پسته میخوره پوستشو قاب میگیره ! میخواد بگه آهای مردم من وضعم خوبه ، دیگه نمیگه شاید همسایه اش نداشته باشه و حسرت بخوره. قدیم مردم صفا داشتن ، الان بی وفا شدن. ربطی هم به پیشرفت علم و اینجور چیزا نداره. این رفتارا که پیشرفت نیست اینا افت اخلاقه... ...
✅طلبه ای که به لوستر های حرم حضرت امیر المؤمنین (عليه السلام) اعتراض داشت ✍فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى روایت کرده : 🌸یکى از طلبه هاى حوزه با عظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود . روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرضه مى دارد : 🍃شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید ، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم ؟! 🌹شب امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در خواب مى بیند که آن حضرت به او مى فرماید : اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فجل و فرش طلبگى است ، و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد دکن به خانه فلان کس مراجعه کنى ، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو : 🌟به آسمان رود و کار آفتاب کند .🌟 🍃 پس از این خواب ، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد : زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است ، شما مرا به هندوستان حواله مى دهید !! 🌹بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید : "سخن همان است که گفتم ، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن ، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) " 🍃 پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن ، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند، و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد ، 🔹مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد ، تعجب مى کنند !!  وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند ، چون در را باز مى کنند ، مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد ، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید :"این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید ، و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید ، و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید " 🌼مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد ، و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود . 🦋 فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند ، و هر کدام در آن سالن پر زینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند ، از شخصى که کنار دستش بود ، پرسید : چه خبر است ؟ 🌳گفت : مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است . 🍃پیش خود گفت : وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است . 🌳هنگامى که مجلس آراسته شد ، راجه به سالن درآمد ، همه به احترامش از جاى برخاستند ، و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست . نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت : آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم ، و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است ، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم ، و شما اى عالمان دین ، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید . 🌺چون صیغه جارى شد ، طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود ، پرسید : شرح این داستان چیست ؟ 🌷راجه گفت : من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین (علیه السلام) شعرى بگویم ، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم . به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم ، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود ، به شعراى ایران مراجعه کردم ، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد ، پیش خود گفتم : حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار نگرفته است ، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید ، نصف دارایى ام را به او ببخشم ، و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم . 🌿شما آمدید و مصراع دوم را گفتید ، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است . طلبه گفت : مصراع اول چه بود ؟ راجه گفت : من گفته بودم : "به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند" 🍃طلبه گفت : مصراع دوم از من نیست ، بلکه لطف خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) است . راجه سجده شکر کرد و خواند : *🌻به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند🌻* *🌻به آسمان رود و کار آفتاب کند🌻* 💙به عشق امیر مومنان علی به اشتراک بگذارید منبع : کتاب عبرت آموز تالیف استاد شیخ حسین انصاریان
💎 کربلایی کاظم (معجزه قرآن) 🕊 مقبره کربلایی کاظم 🌱 وادی تصمیم و امید 👉🏻 «مقبره کربلایی کاظم (معجزه قرآن)» 🗺️ ، اطراف حرم مطهّر حضرت سلام الله علیها، خیابان اراک، آرامستان نو، مقبره 🕰️ اعلام ساعات باز بودن درب مقبره و #... 🔭 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ 5⃣ 6⃣ 7⃣ 8⃣ 9⃣ إن‌شاءالله نباشیم از کسانی‌که پی مصلحت مجلس آراستند نشستند و گفتند و برخاستند 👇🏻 📜 @karbalaee_kazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا                           (الاحزاب - ٤١) 🔰ترجمه : ای اهل ایمان خدای بزرگ را بسیار یاد کنید. 🔰تفسير : ١ - ياد خداوند عزوجل تنها با زبان و گفتار نيست بلكه در هر فكر كار و حركتى رضايت خداوندعزوجل را در نظر داشتن است. قرآن کریم براى ذكر خدای یکتا آثار و بركاتى بيان فرموده و يكى از دلايل نماز را ذكر خدای سبحان دانسته است،ياد خدای بزرگ تنها وسيله‌ى آرامش دل‌هاست. با ذكر خدای متعال روح آرام و نفس مطمئنّ به پرواز در مى‌آيد و به حقّ مى‌رسد اعراض از ذكر خدای متعال زندگى نكبت بارى را به همراه دارد. ‌ ٢- از امام صادق (علیه السلام) روايت شده خدای عز و جل واجباتی را واجب كرد كه هر كس آن واجبات را بجا آورد حدش را آورده، مثلا ماه مبارك رمضان حد روزه واجب، و حج خانه خدا حد آن است، هر كس آن ماه را روزه بدارد، و حج واجب را بجا بياورد، حدش را آورده، اما ذكر خدای بزرگ چنين نيست، چون خدای متعال به اندك آن راضی نيست، و برای زيادش هم حدی معين نفرموده است. ٣ - خانه‌ای كه ذكر خدای سبحان در آن بسيار شود، بركتش زیاد می‌شود، و ملائكه در آن خانه حاضر و شياطین دور می‌گردند و آن خانه برای اهل آسمانها آن چنان درخشنده است كه ستارگان برای اهل زمين و خانه‌ای كه در آن قرآن کریم خوانده نشود و ذكر خدای متعال در آن نشود بركتش كم است و ملائكه از آن خانه گريزان و در عوض شياطين در آن حاضر می‌شوند. ٤ - شخصی از رسول خدا (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) پرسيد: كدام يك از بندگان خدای متعال در روز قيامت درجه بالاتری نزد او دارند؟ فرمود: آنان كه ذكر خدای متعال بسيار می‌گويند. من عرضه داشتم: يا رسول اللَّه حتی از جهاد كنندگان در راه خدای متعال هم بالاترند؟ فرمود: آنها كه ذكر خدای بزرگ می‌گويند، حتی از مجاهدی هم كه با شمشير خود جهاد كند تا شمشيرش بشكند و خود غرق خون شود بالاترند. ✅ خدايا : ما را از ذاکرین با اخلاص مقرر فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم إِنَّما يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً                                 (الاحزاب - ٣٣) 🔰ترجمه : خدای متعال فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان پیامبر بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند. 🔰تفسير : ١ - آیه تطهیر صرف نظر از اینکه در شأن چه کسانی نازل شده باشد گویای فضیلتی بی نظیر برای آن افراد است. به همین جهت مجادله‌هاى كلامى فراوانى پیرامون این آیه شریفه در گرفته است. ٢ - أَهْلَ الْبَيْتِ در عرف قرآن کریم اسم خاص است كه هر جا ذكر شود منظور از آن، اين پنج تن هستند، يعنی رسول خدا (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) و علی و فاطمه و حسنين ( علیهم‌السلام) و بر هيچ كس ديگر اطلاق نمی‌شود، هر چند كه از خويشاوندان و اقربای آن جناب باشد، البته اين معنا معنايی است كه قرآن كريم لفظ مذكور را بدان اختصاص داده و اگر نه به حسب عرف عام كلمه مزبور برخويشاوندان  نيز اطلاق‌ می‌شود. ٣ - خدای سبحان می‌خواهد تمامی انواع پليديها، و هياتهای خبيثه، و رذيله، را از نفس شما ببرد، هياتهايی كه اعتقاد حق، و عمل حق را از انسان می‌گيرد، و چنين ازاله‌ای با عصمت الهی منطبق می‌شود، و آن عبارت است از صورت علميه‌ای در نفس كه انسان را از هر باطلی چه عقايد و چه اعمال حفظ می‌كند پس آيه شريفه يكی از ادله عصمت اهل بيت( عليهم السلام) است. ٤ - خدای سبحان مستمرا و دائما اراده دارد شما را به اين موهبت يعنی موهبت عصمت اختصاص دهد به اين طريق كه اعتقاد باطل و اثر عمل زشت را از شما اهل بيت( عليهم السلام) ببرد و در جای آن عصمتی بياورد كه حتی اثری از آن اعتقاد باطل و عمل زشت در دلهايتان باقی نگذارد. ۵ - رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مثل اهل‌بیت( علیهم‌السلام) من مثل كشتى نوح است هر کس بر آن سوار شد نجات یافت و هر کس تخلف نمود در آتش افتاد. زیرا اطاعت از دستورهای اهل‌بیت( علیهم‌السلام) انسان ها را به سعادت ورستگارى رهنمون می‌سازد. ✅ خدايا : ما را از پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم‌السلام) قرار بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ                       (الانعام - ٣٢) 🔰ترجمه : و زندگی دنیا جز بازی و سرگرمی نیست. 🔰تفسير : دنیا، تکیه گاهی کاذب ١ - از جمع بندى آيات قرآن کریم در مورد دنيابتوان اين گونه استفاده كردكه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمت‌هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مى‌گيرند كه مغفرت ورضوان الهى رادريافت مي نمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مى‌شوند. ٢ - حبّ دنیا، اعم از حبّ مال مقام، شهوت جنسى تفوق طلبى، برترى جوئى، تن پرورى، انتقام جوئى، و مانند اینها، گاه، چنان طوفانى در روح انسان ایجاد مى کند که تمام معلومات او را بر باد مى دهد، و حتى گاه، حس تشخیص او را از میان مى برد، و در نتیجه حیات دنیا را بر آخرت مقدم مى دارد. ٣ - کسانی که در محبّت دنیا غرق شدند، دست و پا می‌زنند و هر لحظه خطر احساس می‌کنند و به این و آن متمسّک می‌شوند و به زرق و برق‌ها تکیه می‌کنند تا از اضطراب برهند ولی نمی‌توانند. ٤ - این که در روایات اسلامى کراراً حبّ دنیا به عنوان سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است، یک واقعیت عینى و محسوس است که در زندگى خود و دیگران بارها آن را آزموده ایم.بنابراین براى قطع ریشه هاى گناه راهى جز این نیست که حبّ و عشق دنیا را از دل بیرون کنیم. ✅ خدايا : ما را از محبت و زرق و برق دنیا که باعث شود از خدای خود فاصله بگیریم نجات بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ (الاسراء - ٨٢) ترجمه: و اين قرآن کریم را كه براى مؤمنان شفا و رحمت است نازل مى‌كنيم. تفسير: ‏١ - خدای سبحان در اين آيه شریفه برای قرآن کریم چهارصفت برشمرده: ۱- موعظه ۲- شفای آنچه در سينه‌ها است ۳-هدايت ۴- رحمت اگرآنها را با يكديگر مقايسه نمایيم، ومجموع آنها را با قرآن کریم در نظر بگيريم خواهيم ديد آيه شريفه بيان جامعی است برای همه آثار طيب و نيكوی قرآن کریم كه در نفوس مؤمنين ترسيم می‌شود. و آن اثر را از همان اولين لحظه‌ای كه به گوش مؤمنين می‌رسد تا آخرين مرحله‌ای كه در جان آنان استقرار دارد در قلوبشان حك می‌كند. ‏٢ - آری قرآن کریم دراولين برخوردش با مؤمنين آنان را چنين در مي يابد كه در دريای غفلت فرو رفته و موج حيرت از هر سو به آنان احاطه يافته و در نتيجه باطن آنان را به ظلمت‌های شك و ريب تاريك ساخته و دلهايشان را به انواع رذائل و صفات و حالات خبيثه بيمار ساخته لذا با مواعظ حسنه اندرزشان می‌دهد و از خواب غفلت بيدارشان می‌كند و از هر نيت فاسد و عمل زشت نهيشان می زند به سوی خير و سعادت وادارشان می‌سازد. ‏٣ - در مرحله دوم شروع می‌كند به پاكسازی باطن آنان از هر صفت خبيث و زشت و بطور دائم آفاتی را از عقل آنان و بيماريهايی را از دل آنان يكی پس از ديگری زائل می‌سازد تا جايی كه بكلی رذائل باطنی انسانهای مؤمن را زايل سازد. ‏٤ - و در مرحله سوم آنان را به سوی معارف حقه و اخلاق كريمه و اعمال صالحه دلالت و راهنمايی می‌كند، آن هم دلالتی با لطف و مهربانی به اين معنا كه در دلالتش رعايت درجات را می‌كند و به اصطلاح دست آدمی را گرفته پا به پا می‌برد و او را منزل به منزل نزديك می‌كند تا در آخر به سر منزل مقربين رسانيده به فوز مخصوص به مخلصين رستگار سازد. ‏٥ - و در مرحله چهارم جامه رحمت بر آنان پوشانيده در دار كرامت منزلشان می‌دهد و بر اريكه سعادت مستقرشان می‌سازد تا جايی كه به انبياء و صديقين و شهداء و صالحين‌ملحقشان نموده در زمره بندگان مقرب خود در اعلی عليين جای می‌دهد. ‏٦ - قرآن كريم واعظی است شفا دهنده بيماريهای درونی و راهنمايی است هادی به سوی صراط مستقيم ورحمتی است كه شفا دادن و هدايت و افاضه رحمتش به اذن خدای سبحان است. ✅خدایا : آنی ما را از قرآن کریم  جدا مگردان و همواره از فیض برکاتش بهره مند فرما. التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده (فردا مورخه ۳۱-۲-۱۴۰۲)  نمازی مستحبی و چهار رکعتی (دو نماز دو رکعتی) که در یکی روزهای یکشنبه  ماه ذی‌القعده خوانده می‌شود و فضائل بسیاری از جمله آمرزش گناهان و باایمان مردن برای آن در روایات آمده است. چگونگی ادای نماز : برای خواندن این نماز لازم است در یکی از یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده، غسل کرده و برای نماز وضو گرفته و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده به‌جا آورده شود که در هر رکعت، یک‌بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یک‌بار سوره ناس و یک‌بار سوره فلق خوانده می‌شود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکر اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یک‌بار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگوید و در پایان این دعا را بخواند: یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ فضیلت برای نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده ثواب  زیادی ذکر شده، از رسول اکرم(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) نقل شده هر کس این نماز را به جا آورد، توبه‌اش‌ مقبول و گناهانش آمرزیده می‌شود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان می‌میرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمی‌شود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی می گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کندو به آسانی جان دهد
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا                 (الكهف - ١١)         🔰ترجمه: پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد باید کاری شایسته انجام دهد. 🔰تفسير : ١ - هر کس امید لقای پروردگارش را دارد باید عمل صالح انجام دهد. ٢ - لقای پروردگار که همان مشاهده باطنی ذات پاک او با چشم دل و بصیرت درون است گر چه در این دنیا هم برای مؤمنان راستین امکان‌پذیر است اما در قیامت به خاطر مشاهده آثار بیشتر و روشن تر جنبه همگانی و عمومی پیدا می‌کند. ٣ - انسان نباید کسی را در عبادت پروردگارش شریک سازد. ٤ - خلوص و اخلاص در عمل اگر نباشد عمل رنگ صالح به خود نخواهد گرفت. در حقیقت عمل صالحی که از انگیزه الهی و اخلاص سر چشمه گرفته و با آن آمیخته شده است گذر نامه لقای پروردگار است. ٥ - عمل خالص تا آن حدّ در اسلام مورد اهمیت است که در حدیثی از پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله وسلم) می‌خوانیم: کسی که چهل روز اعمال خود را خالصانه انجام دهد خداوندعزوجل چشمه‌های حکمت و دانش را از قلبش بر زبانش می‌گشاید. ✅ خدايا : اخلاص در اعمال و فرائض را به ما مرحمت فرما. التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم مقام حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)    پادشاه عربستان به حاکمان آن زمان ایران می‌گوید که من علاقه دارم به قم بروم و رهبر مذهبی شما را ببینم. پادشاه عربستان شنیده بود که آیت‌الله‌العظمی بروجردی، رهبر مذهبی شیعه است. از طرف دربار به محضر آیت‌الله‌العظمی بروجردی می‌آیند و می‌گویند: پادشاه عربستان می‌خواهد به زیارت شما بیاید، ایشان می‌فرماید: من علاقه‌ای به ملاقات با شاهان ندارم. وقتی نمایندگان دولت آن زمان می‌روند، یکی دوتا از علما می‌گویند: آقا او را راه می‌دادی تا بین ما و عربستان رابطهٔ حسنه‌ای برقرار می‌شد. ایشان فرمود: اینها(وهابی‌ها) زیارت قبور را حرام می‌دانند و اگر پادشاه عربستان به قم بیاید، برای زیارت حضرت معصومه(علیهاالسلام) نمی‌رود. این بی‌احترامی به عمه من است و نباید بیاید. آیت‌الله‌العظمی بروجردی این معرفت را به حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) داشتند که اگر شاه مملکتی به زیارت نرود، بی‌ادبی به دختر موسی‌بن‌جعفر(علیهماالسلام) است و او را راه نداد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ        (الانعام - ٧٩) 🔰ترجمه : من از روى اخلاص روى به سوى كسى آوردم كه آسمانها و زمين را آفريده است و من از مشركان نيستم. 🔰تفسير : ١ - حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) در پى مجادله با مردم و ابطال باورهاى شرک آلود آنان بر یگانه پرستى خویش تأکید کرد.توحید و شرک، ملاکى براى مرزبندى و طبقه بندى انسانها است آن حضرت با بيان عقیده توحیدى خود و ابطال شرک صف خودرا از مشرکان جدا مى سازد و بر آن تأکید مي ورزد و ملاکى براى طبقه بندى جوامع ارائه مى کند. ٢ - پدیدآورنده آسمانها و زمین شایسته ربوبیت و عبادت خالصانه است نه پدیده هاى جهان خداوند یگانه پدیدآورنده آسمانها و زمین است. ٣ - اعتقاد به توحید و توجه با روى دل و جان به خداى یگانه مقتضاى گرایش به حق و راه مستقیم است.اعتقاد به توحید نتیجه حق گرایى و شرک و گمراهى و مولود گریز از راه مستقیم است.  توحید و شرک ملاکى براى مرزبندى و طبقه بندى انسانها است. ٤ - پهنه گیتى داراى آسمانهاى متعدد است و خداوندعزوجل یگانه پدیدآورنده آنها است. ✅ خدایا : رزقی حلال و طیّب روزی ما فرما و ما را به احدی غیر از خودت محتاج مگردان. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ                       (آل عمران - ۱۹۳) 🔰ترجمه : پروردگارا همانا ما صدای منادی که مردم را بسوی ایمان دعوت می نمود شنیدیم و ایمان آوردیم پروردگارا گناهان ما را بيامرز و بديهاى مارا بزداى ومارا در زمره نيكان بميران. 🔰تفسير : ١ - اولين ندايی كه از بشر برخاست و برای اولين بار بشر را دعوت نمود كه به امر اجتماع اعتنا و اهتمام بورزد، و آن را از كنج اهمال و زاويه تبعيت حكومتها خارج نموده ، ندايی بود كه شارع اسلام و خاتم انبياء( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) سر داد و مردم را دعوت كرد به آياتی را كه از ناحيه پروردگارش به منظور سعادت زندگی اجتماعی و پاكی آنان نازل شده پيروی كنند. ٢ - منظوراز منادی ، رسول خدا(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله  وسلم) است که مردم را به سوی ایمان ندا داد و در باطن کلمه ایمان همه معارف الهی نهفته است و آنها ندای پيامبراکرم(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله  وسلم)را لبیک گفتند و دعوت حق را اجابت کردند تا از گناهان و بدیها ومردن درحال کفر و گناه برهند و به آمرزش و رحمت و بهشت خدای سبحان راغب گردیدند. ٣ - از آيه شريفه اين معنا روشن گرديد كه صاحبان اين مناجات اعتقاد به خدای متعال و روز جزا و مساله نبوت انبياء را به طور اجمال از راه نظر كردن به آيات آسمانی و زمينی به دست آوردند واما ايمان به جزئيات احكامی كه پيامبراکرم( صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم)آورده از راه ايمان به رسالت به دست آوردند، پس صاحبان اين مناجات بر طريق فطرت هستند و هر حكمی را كه فطرت كند به سمع و طاعت پذيرفتند. ٤ - مؤمنان طلب وفای وعده الهی شامل آمرزش و رحمت را از پيامبر اكرم (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) نمودند که رسول خدا( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) به اذن پروردگار آن را برای مؤمنان ضامن شده بود. ✅ خدايا : به ما توفیق عنایت فرما تا بنده شایسته تو باشیم. التماس دعا