eitaa logo
مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم
210 دنبال‌کننده
387 عکس
284 ویدیو
12 فایل
آرامگاه مرحوم : قم -قبرستان نو مؤسسه قرآن و عترت کربلایی کاظم ساروقی قم-خیابان‌‌ دورشهر نبش کوچه ۱۸ 025_37743776 @Ali_karimi11 ⬅️ خادم کانال🔹️ @hasan1_118 #صفحه_یاد_بود_کربلایی_کاظم⬇️ https://iPorse.ir/6217770
مشاهده در ایتا
دانلود
مراسم ختم هفتم اخوی آن شاالله فردا بعد از ظهر ساعت ۱۶ الی ۱۷ گلزار شهدا برسر مزار ایشان روبروی درب قطعه ایثار گران آن شاالله سرورانی که فرصت دارندبر ما منت گذارند امیدوارم درشادیها دوستان جبران نماییم @karbalaekazem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
   بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ لا تَقْتُلُوا أوْلادَكُمْ مِنْ اِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ اِيّاهُمْ                                (الانعام - ١٥١) 🔰ترجمه : فرزندان خود را به خاطر ترس از فقر و گرسنگى نكشيد ما به شما و آنان روزى مى‌دهيم. 🔰تفسير : ١ - كشتن فرزندان از ترس هزينه زندگی آنان در ميان عرب جاهليت سنتی جاری بوده چون بلاد عرب غالب سالها دست خوش قحطی و گرانی می‌شده و مردم وقتی می‌ديدند كه قحط سالی و افلاس آنان را تهديد می‌كند فرزندان خود را می‌كشتند تا ناظر ذلت فقر و گرسنگی آنان نباشند. ٢ - منطق شما در فرزندكشی جز اين نيست كه نمی‌توانيد روزی و هزينه زندگی آنان را فراهم نماييد و اين خود منطقی است غلط برای اينكه اين شما نيستيد كه روزی فرزندانتان را فراهم می‌كنيد بلكه خدای متعال است كه روزی ايشان و خود شما را می‌دهد پس شما چرا می‌ترسيد و از ترس آنان را به دست خود از بين می‌بريد؟ ٣ - يكى از مصاديق قطعى قتل نفس سقط جنين است يعنى بدون آنكه خطرى مادر را تهديد كند فقط به خاطر اين كه فرزند سوم يا چهارم يا پنجم است او را از بين ببرند چراكه نمى‌توانند نان او را بدهند يا جنسيت مطلوب نظرشان نيست. ٤ - كشتن فرزند كار آسانى نيست هر كسى محبّت فرزندش را در دل دارد و تا ناچار نشود و در سختى‌هاى بزرگ قرار نگيرد دست به قتل او نمى‌زند. هيچ حيوانى به اين كار تن نمى‌دهد. خداوندعزوجل مى‌فرمايد حتّى در اين شرايط سخت هم دست به اين كار نزنيد. ٤ - پدرى نبايد به خاطر زحماتش در تهيه نان و... منّتى بر سر فرزندان داشته باشد و اگر اهل و عيالش چيزى از او خواستند داد و فرياد كند اين كارها نوعى شكستن و كشتن شخصيت فرزند است. ✅  خدایا : عاقبت امور ما را ختم به خیر فرما. التماس دعا‍     
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاس                                 (الانعام - ١٢٢) 🔰ترجمه : آيا آن كس كه مرده بود و ما زنده‌اش ساختيم و نورى فرا راهش داشتيم تا بدان در ميان مردم راه خود را بيابد. 🔰تفسير : ١ - درآيه شریفه ضلالت را به مرگ ايمان ، و هدايت يافتن را به زندگی ، هدايت به سوی ايمان را به احيا راه پيدا كردن ، اعمال صالح را به نور ، و جهل را به ظلمت تشبيه كرده و همه اين تشبيهات برای نزديك ساختن مطلب به ذهن عامه مردم است چون فهم عامه مردم آن قدر رسا نيست كه برای انسان از آن نظر كه انسان است زندگی ديگری غير از زندگی حيوانی او سراغ كند او در افق پستی كه همان افق ماديت است به سرمی‌برد و به لذائذ مادی و حركات ارادی به سوی آن سرگرم است. ٢ - انسان قبل از آنكه هدايت الهی دستگيری از او كند شبيه ميتی است كه از نعمت حيات محروم است و حس و حركتی ندارد و پس از آنكه موفق به ايمان شد و ايمانش مورد رضايت پروردگارش هم قرار گرفت مانند كسی است كه خداوندعزوجل او را زنده كرده و نوری به او داده كه با آن نور می‌تواند هر جا كه بخواهد برود و در پرتو آن نور راه خود را از چاه و خيرش را از شر و نفعش را از ضرر تميز دهد منافع و خيرات را بگيرد و از ضرر و شر احتراز كند. ٣ - اما كافر در ظلمت و تاريكی محض به سرمی‌برد و راه نجات و مفری پيدا نمی‌كند كافر زندگی و مرگش و همچنين در عوالم بعد از مرگش همه در ظلمت است در زندگی خير را از شر و نفع را از ضرر تشخيص نمی‌دهد. ✅ خدایا : مشکلات ما را برطرف ونور ایمان را در قلب ما منور فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلاَّ ما كَتَبَ اللَّـهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ                          (التوبه - ٥١) 🔰ترجمه : بگو جز آنچه خدای یکتا برای ما مقرر داشته هرگز به ما نمی‌رسد او سرپرست ما است و مؤمنان باید تنها بر خدای بزرگ توکل کنند. 🔰تفسير : ١ - ولايت و اختيار امور ما تنها و تنها بدست خدای سبحان است اين انحصار از جمله‌ هُوَ مَوْلانا استفاده می‌شود و اختيار ما نه به دست خود ما است و نه به دست هيچ يك از اين اسباب ظاهری بلكه حقيقت ولايت تنها از آن خدای متعال است. ٢ - خدای متعال سرنوشتی حتمی از خير و شر برای همه تعيين فرموده و با اينكه می‌دانيم قبل از ما سرنوشتمان معلوم و معين شده چرا اوامر او را امتثال ننموده در احياء امر او و جهاد در راه او سعی نكنيم. ٣ - خدای متعال هم مشيت خود را اجراء می‌كند و ما را پيروز و يا شكست می‌دهد و اين به عالم ما مربوط نيست زيرا وظيفه بنده بندگی و ترك تدبير و امتثال امر است كه خلاصه همه‌ توكل است.فقط اراده و مشيت خداوندعزوجل جاری است و توكل و واگذاری امور به او جايی برای سرور يا غم نمی‌گذارد. ٤ - ولايت و اختيار امر ما با خدای سبحان است و ما به او ايمان داريم و لازمه اين ايمان اين است كه بر او توكل كرده امر خود را به او واگذار كنيم بدون اينكه در دل حسنه و موفقيت در جنگ را بر مصيبت و شكست خوردن ترجيح داده آن را اختيار كنيم. بنا بر اين اگر خداوندعزوجل حسنه را روزی ما كرد منتی بر ما نهاده و اگر مصيبت را اختيار كرد مشيت و اختيارش بدان تعلق گرفته و ملامت و سرزنشی بر ما نيست و خود ما هم هيچ ناراحت و اندوهگين نمی‌شويم. ✅ خدایا : لحظه و آنی ما را به خودمان وامگذار. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ                        (الانعام - ١٥٢) 🔰ترجمه : و هرگاه سخن گوييد عادلانه گوييد هر چند به زيان خويشاوندان باشد. 🔰تفسير : ١ - خدای متعال برای اين اقربا را يادآور شده كه عاطفه قرابت و خويشاوندی از هر داعی ديگری بيشتر آدمی را به دفاع بيجا و جانبداری ناروا وامی‌دارد و از همين جا می‌توان فهميد كه مقصود از قول آن گفتاری است كه اگر انسان آن را بگويد ممكن است نفعی عايد طرف بشود و يا ضرری متوجه او بگردد. ٢ - ذكر عدالت دلالت بر اين دارد چون معلوم می‌شود قول مزبور مانند شهادت و قضاوت و امثال آن دو قسم است يكی ظلم و ديگری عدل. ‏٣-بايد مراقب گفتارهای خود باشيد و زبان خود را از حرف‌هايی كه برای ديگران نفع و يا ضرر دارد حفظ كنيد. ٤ - عاطفه قرابت و هر عاطفه ديگری شما را به جانبداری بيجا از احدی وادار نكند. و به تحريف گفته‌های ديگران و تجاوز از حق و شهادت بناحق يا قضاوت ناروا وادار نسازد و خلاصه بناحق جانب آن كس را كه دوستش می‌داريد رعايت ننموده و حق آن كسی را كه دوستش نمی‌داريد باطل مسازيد. ✅ خدایا : روح ما را طاهر فرما. التماس دعا
     بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَلَا تَزِرُ‌ وَازِرَ‌ةٌ وِزْرَ‌ أُخْرَ‌ىٰ                                      (الزمر - ٧) 🔰ترجمه : در قيامت و هيچ كس بار گناه ديگرى را بر دوش نمى‌كشد. 🔰تفسير : ١ - این آیه شریفه عدل الهی را می‌رساند که احدی حاضر نیست بار گناه دیگری را بر دوش گیرد هرچند بسیار به او علاقه داشته باشد.این آیه شریفه در ادبیات فارسی هم بازتاب‌هایی داشته است. ٢ - هيچ كس كه خود حامل وزر و بار گناه خويش است بار گناه ديگری را نمی‌كشد يعنی به جرم گناهی كه ديگران كرده‌اند مؤاخذه نمی‌گردد يعنی كسی به جرم گناهان مؤاخذه می‌شود كه مرتكب آن شده باشد. ٣ - نه‌ پدر به فكر فرزند ‌است‌ و نه‌ مادر و بالعكس‌ و نه‌ شوهر به فكر عيال‌ و بالعكس‌ احدی بار گناه‌ كسی ‌را‌ برنمی دارد. ٤ - هیچ کس توان بر دوش گرفتن بار گناه دیگران را نداشته و شفاعت کننده و نجات بخش گناه کاران نخواهد بود. اين قسمت از آيه شريفه می تواند کنایه و اشاره به کسانی داشته باشد که به امید شفاعت و دستگیری دیگران در انجام وظایف الهی کوتاهی می کنند و یا به گناهان آلوده می شوند. عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت ✅ خدایا : ما را از وسوسه های شیطان حفظ فرما. التماس دعا
بسم اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ                     (ابراهيم - ٢٨) 🔰ترجمه : آيا نديده‌اى آن كسان را كه نعمت خدای متعال را به كفر بدل ساختند و مردم خود را به ديار هلاك بردند. 🔰تفسير : ١ - اين آيه شریفه از بليغ‌ترين آياتى قرآنى كه در باب ولایت وارد شده است می باشد. ٢ - مراد از نعمت ولايت است و ولايت همان راه به سوى خدای سبحان است و مقابل اين راه كفر است كه همان دار بَوار و خانه هلاكت و آتش گرفتن در جهنم و استقرار در آن مكان ناشايسته است. ٣ - پس غايت سير كافران بَوار و هلاك است كه همان جمودشان بر ظاهر و اعراضشان از باطن بوده باشد و معلوم است كه ظاهر از بين رونده و نابود شونده است و باطن ثابت و استوار است. ٤ - حضرت امير المؤمنين (عليه السّلام) فرمود چه باعث شده اقوامى را كه تغيير داده‌اند سنت پيغمبر اكرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم)را و اعراض نمودند از وصى او و نترسيدند از آنكه عذاب بر آنها نازل شود و خواندند اين آيه شریفه را بعد فرمود: مائيم آن نعمت كه خداوندعزوجل فرمود به بندگان و به سبب ما رستگار شد هر كه رستگار شد تا روز قيامت. ✅ خدایا : ما را بر تبعیت و اطاعت از ولايت ثابت قدم بدار. التماس دعا @karbalaekazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّـهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ                          (التغابن - ١٥) 🔰ترجمه : جز اين نيست كه اموال و اولاد شما فتنه و مايه آزمايش شما هستند و نزد خدای بزرگ اجری عظيم هست. 🔰تفسير: ١ - كلمه فتنه به معنای گرفتاريهايی است كه جنبه آزمايش دارد و آزمايش بودن اموال و فرزندان به خاطر اين است كه اين دو نعمت دنيوی از زينت‌های جذاب زندگی دنيا است نفس آدمی به سوی آن دو آن چنان جذب می‌شود كه از نظر اهميت هم پايه آخرت و اطاعت پروردگارش قرار داده و رسما در سر دو راهی قرار می‌گيرد و بلكه جانب آن دو را می‌چرباند و از آخرت غافل می‌شود. ٢ - تعبير آيه شريفه كنايه از نهی است می‌خواهد از غفلت از خدای متعال به وسيله مال و اولاد نهی كند و بفرمايد با شيفتگی در برابر مال و اولاد جانب خدای سبحان را رها نكنيد با اينكه نزد او اجری عظيم هست. ٣ - اموال واولاد زینت و نعمت جهان و مایه دستیابی به سعادت هستند بايد درمسیر خداشناسی انسان باشد ودر اين راه کمک کند امّا اگر محبّت آنان بر فرمان و رضای یزدان ترجیح داده شود مایه بدبختی است. ٤ - اموال‌ : - بايد ‌از‌ راه حلال‌ بدست‌ آيد اگر‌ ‌از‌ حرام‌ به دست‌ آمدعلاوه‌ ‌از‌ اينكه‌ ‌خود‌ يك‌ معصيت‌ بزرگی است‌ ‌هر‌چه‌ تصرف‌ ‌در‌ ‌آن‌كند معصيت‌ روی معصيت‌ ‌است‌ ‌بعلاوه‌ جنبه حق‌ الناسی دارد و ‌در‌قيامت‌ مطالبه می شود. - بايد به مصرف‌ حلال‌ برسداگر‌ بمصارف‌ حرام‌ صرف‌ شود وسيله بسياری ‌از‌ معاصي‌ می شود. - بايد حقوق‌ واجبه ‌آن‌ ‌را‌ ردكند و الا همين‌ مال‌ طوق‌ آتش‌ می شود و بگردنش‌ می افتد. - تحصيل‌ و صرفش‌ مانع‌ ‌از‌ انجام‌ تكاليف‌ نشود. - شكرنعمت‌ را‌ بجا آورد وكفران‌ نكند. ٥ - اولاد ‌را اگر‌ ‌خوب تربيت‌ وصالح‌ شود ‌هر‌ چه‌ ‌او‌ واولاد او‌ عبادت‌ كنند ‌در‌ نامه عمل‌ ‌شما‌ ثبت‌ می شود و بالعكس‌ ‌تمام‌ عقوبات‌ ‌او‌ ‌بر‌ ‌شما نوشته می شود ✅ خدایا : فرزندان ما را باقیات الصالحات ما قرار بده. التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 کربلایی کاظم ساروقی (۱۳۰۰-۱۳۷۸ق)، مرد بی‌سوادی بود که ناگهان حافظ قرآن کریم شد. او کشاورزی ساده و بی‌آلایش بود که ظاهراً به سبب حساسیت در پرداخت به موقع سهم فقرا (زکات) از محصولاتش، مورد عنایت قرار گرفته و به نحوی معجزه‌آسا حافظ کل قرآن شده بود به گونه‌ای که سوره‌های قرآن را نه تنها از ابتدا بلکه از انتهای آنها قرائت می‌کرد و در عین اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشت کلمات قرآن را بی‌درنگ در لابلای دیگر متون تشخیص می‌داد ... 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷 https://eitaa.com/karbalaekazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ                                   (القارعه - ۶) 🔰ترجمه : اما كسی كه اعمالش نزد خدای سبحان سنگين وزن و دارای ارزش باشد. 🔰تفسير : ١ - آيه شريفه اشاره دارد به اينكه اعمال هم مانند هر چيزی برای خود وزن و ارزشی دارد و اينكه بعضی اعمال در ترازوی عمل‌سنج سنگين است و آن عملی است كه نزد خدای متعال قدر و منزلتی داشته باشد مانند ايمان به خدای متعال و انواع اطاعت ها و بعضی ديگر اينطور نيستند مانند كفر و انواع نافرمانيها و گناهان. ٢ - اثر هر يك از اعمال در نوع خود مختلف است يكی سعادت را دنبال دارد و آن اعمالی است كه در ترازو سنگين باشد و ديگری شقاوت را. ٣ - ميزان‌ در قيامت‌ مثل‌ دو كفه‌ است‌ ‌در‌ يك‌ كفه‌ عبادات‌ ‌را‌ می گذارند و ‌در‌ يك‌ كفه‌ معاصی ‌را‌ ‌اگر‌ عبادات‌ سنگين‌ ‌باشد‌ اهل‌ نجات‌ ‌است‌ و ‌اگر‌ معاصی سنگين‌ ‌باشد‌ اهل‌ هلاكت‌ ‌است‌. ٤ - مؤمن‌ نبايد آلوده‌ به معاصی ‌شود امااگر‌ معاصی باعث‌ زوال‌ ايمان‌ ‌او‌ نشود و ‌با‌ ايمان‌ ‌از‌ دنيا رود اميد نجات‌ ‌در‌ ‌او‌ هست‌ زيرا ايمان‌ ميزان‌ سنگيني‌ دارد و مصداق‌ ثقلت‌ ميزان‌ ايمانش‌ هست‌. چون نباشد پاک اعمال از ریا است بی حاصل چو نقش بوریا هر که را اندر عمل اخلاص نیست درجهان از بندگان خاص نیست هر که کارش از برای حق بود کار او پیوسته با رونق بود ✅ خدایا : اعمال ما را با اخلاص فرما. التماس دعا
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 که بود؟! 💎 ‼️ 💎 📹 سینمایی زندگی کربلایی کاظم 🌾 آخر درو گندم است... محمد کاظم با ارباب در شکارگاه ملاقات می‌کند و درباره پرداخت زکات گندم به او توصیه می کند... 📜 https://eitaa.com/karbalaekazem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ                         (الحشر - ٢٣) 🔰ترجمه :  تا بر آنچه از دست دادید تأسف نخورید و به آنچه به شما داده شد سرمستانه شادمانى نكنید. 🔰تفسير : ١ - به خاطر نعمتى كه از دست مى‏دهید هرگز اندوه مخورید همچنين به خاطر نعمتى كه خدای متعال به شما مى‏دهد خوشحالى نكنید و بدانید كه نعمت‏ها امانت الهى است كه به شما سپرده شده است. ٢ - به مواهب الهى پشت پا نزنیم و از آنها بهره بگیریم اسیر آنها نشده و آن را هدف و مقصد خود ندانیم. ٣ - تمام حوادث تلخ و شیرین همچون پلّه‏هایى از سنگ‏هاى سیاه و سفید براى بالا رفتن و به كمال رسیدن است و باید بدون توجّه به رنگِ پلّه‏ها به سرعت از آن گذشت كارمند بانك یك روز مسئول گرفتن پول از مردم و روز دیگر مسئول پرداخت است نه روز اول خود را مى‏بازد و نه روز دوم خوشحالى مى‏كند زیرا مى‏داند او كارمندى امین بیش نیست. ٤ - خداوندعزوجل با مقرّر كردن حوادث و فراز و نشیب‏ها مى‏خواهد روح انسان را به قدرى بالا ببرد كه تلخى‏ها و شیرینى‏ها در آن اثر نكند چنانكه حضرت زینب‏(علیها السلام) بعد از حوادث كربلا فرمود من به جز زیبایى چیزى ندیدم امام حسین‏(علیه السلام) در گودال قتلگاه و در آخرین لحظات زندگى‏اش فرمود خداوندا  راضى هستم به حكم تو و بردبارم بر بلا و امتحان تو. ٥ - حوادث را براساس علم و حكمت خدای سبحان بدانیم نه اتفاقى و بى‏دلیل و اگر حكمت به روز حوادث را بدانیم حسد نمى‏ورزیم حرص نمى‏زنیم دشمنى نمى‏كنیم و عصبانى نمى‏شویم زیرا مى‏دانیم كه صحنه‏ها از قبل طراحى حكیمانه شده است. ✅ خدایا : ما را قدر دان نعماتت بگردان. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ                        (الحجر - ٤٩) 🔰ترجمه : به بندگانم خبر ده كه من آمرزنده و مهربانم. 🔰تفسير : ١ - مقصود از كلمه عبادی بطوری كه از سياق آيات استفاده می‌شود مطلق بندگان است. ٢ - هيچ مغفرت و رحمتی نيست مگر اينكه ممكن است فرض شود كه مانعی نگذارد آن مغفرت و رحمت به ما برسد و يااندازه‌گيری بتواند آن را اندازه بگيرد و يا حدی برايش معين نمايد. ولی خدای متعال چنين نيست كه كسی بتواند جلوی مغفرت او را بگيرد  و يا بدون مشيت او امری آن را تحديد نمايد. ٣ - جائز نيست كسی از مغفرت او مايوس و از روح و رحمت خدای سبحان نااميد گردد زيرا نمی‌توان اين ياس و نوميدی را به مانعی كه جلوی مغفرت خدای متعال را بگيرد توجيه نمود تنها چيزی كه مايه وحشت است و بايد هم باشد ترس از خود خدای متعال است. ٤ - پس نبايد از غفران و رحمت الهی مايوس و از عذاب و مكر او دل آسوده بود اين است كه هيچ مانعی جلوگيری و محدود كننده اراده و مشيت خدای یکتا نيست‌. شخصی از حضرت علی(علیه السلام) پرسید : بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ فرمود : مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی.      (میزان الحکمه ،  ج - ۳) ✅ خدایا : ما را در دريای لطف و کرمت متنعم بفرما. التماس دعا
💐 سوره مریم ، آیات ۵۶ و ۵۷💐 🎄وَ اذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقاً نَّبِيّاً ؛ وَ رَفَعْنَاهُ مَكَاناً عَلِيّاً ؛ 🌾و در اين كتاب، از ادريس ياد كن، همانا او پيامبرى بسيار راستگو بود و ما او را به مقام والايى رسانديم. 🌳 پیامهای مهم آیات 🌳 🌾۱ - ياد و تجليل از بزرگان وسيله رشد و هدايت ديگران است؛ لذا تجليل ها بايد همیشگی و پايدار بماند. 🌴۲ - معيار تجليل از افراد، بايد ارزشهاى معنوى آنان باشد؛ مثل صدّیق بودن(صداقت داشتن). 🌾۳ - صداقت، شرط تأثيرگذارى در تبليغ است؛ تقدّم كلمه «صدّيق» بر «نبىّ»، نشانه آن است كه صداقت، زمينه نبوّت است. 🔹تبیین : مراد از «مكاناً عليّا»، يا مقام بلند معنوى است يا عروج به آسمانها، 🔸زيرا خداوند علاوه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، چهار پيامبر ديگر را نيز به آسمانها برد: ادريس، عيسى، خضر و الياس.(تفسير اطيب البيان). 🔻«صدّيق» به كسى گفته میشود كه گفتار و رفتارش با هم هماهنگ باشد. 🔹حضرت ادريس، از اجداد حضرت نوح است و به دليل اشتغال زياد او به درس(تفسير الميزان)؛ 🔸يا به خاطر آن كه اوّلين كسى بود كه با قلم نوشت، به ادريس مشهور شد.(تفسير نمونه). 🔻ادريس، اوّلين كسى بود كه علم نجوم و حساب را میدانست و اوّلين كسى بود كه به انسان، خياطى آموخت.(تفسير نمونه). 🔹ادريس عليه السلام، ۳۶۵ سال عمر كرد و بعد به آسمان رفت؛ 🔸و اكنون زنده است؛ 🔻و در زمان ظهور حضرت مهدى عليه السلام، حاضر خواهد شد.(تفسير اطيب البيان).🔻🔹🔻
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْن                             (الرحمن - ٢٩) 🔰ترجمه : هر كس كه در آسمانها و زمين است سائل درگاه او است و او هر روز در كارى است. 🔰تفسير : ١ - منظور از درخواست تمامی آسمانيان و زمينيان درخواست به زبان نيست بلكه درخواست به احتياج است چون احتياج خودش زبان است و معلوم است كه موجودات زمين و آسمان از تمامی جهات وجودشان محتاج خدای سبحان هستند هستی آنان بسته به خدای بزرگ ومتمسك به ذيل غنای وجود او هست. ٢ - خدای متعال در هر روزی كاری دارد غير آن كاری كه در روز قبل داشت و غير آن كاری كه روز بعدش دارد پس هيچ يك از كارهای او تكراری نيست و هيچ شانی از شؤون او از هر جهت مانند شان ديگرش نيست هر چه می‌كند بدون الگو و قالب و نمونه می‌كند بلكه به ابداع و ايجاد می‌كند و به همين جهت است كه خود را بديع ناميده است. ٣ - منظور از كلمه يوم در جمله كل يوم هر روز احاطه خدای متعال در مقام فعل و تدبير اشياء است در نتيجه او در هر زمانی هست ولی در زمان نيست و در هر مكانی هست ليكن در مكان نمی‌گنجد و با هر چيزی هست ليكن نزديك به چيزی نيست. ٤ - در مجمع البيان از رسول خدا (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) در ذيل جمله كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ‌ روايت شده كه حضرت فرمود يك شان خدای متعال اين است كه گناهان را بيامرزد و ديگر اينكه در اندوه و گرفتاری‌ها فرج و گشايش دهد و اينكه مردمی را بلند كند يا مردمی ديگر را از بالا به پايين آورد. ✅ خدایا : ما را ببخش و از سر تقصیرات ما درگذر. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ          (القارعه - ٤) 🔰ترجمه : روزى است كه مردم چون پروانگان پراكنده باشند. 🔰تفسير : ١ - مفسرين در اينكه چرا مردم روز قيامت را به فراش تشبيه می كنند ؟ گفته‌اند برای اين است كه فراش وقتی جست و خيز می‌كند نقطه معلومی را در نظر نمی‌گيرد مانند مرغان و به طرف معينی نمی‌پرد بلكه بدون جهت پرواز می‌كند. ٢ - مردم نيز در روز قيامت چنين حالتی دارند وقتی ازقبورشان سر بر می‌آورندآن چنان ترس و فزع از همه جهات احاطه‌شان می‌كند كه بی‌اختيار و بی هدف به راه می‌افتند و در جستجوی منزلها كه يا سعادت است و يا شقاوت سرگردانند. ٣ - همچنين در توصیف آن روز عجیب می‌گویند روزی که مردم مانند پروانه‌ها پراکنده خواهند بود تشبیه به پروانه به خاطر آن است که پروانه‌ها معمولا خود را دیوانه‌وار به آتش می‌افکنند و می‌سوزانند بدکاران نیز خود را در آتش جهنم می‌افکنند. ٤ - در توصیف مورد بحث که تنها یک بار در قرآن مجید آمده است وضع اضطراب انگیز انسان را در آن روز چنین مجسّم مى کند روزى که مردم مانند پروانه ها پراکنده خواهند بود. ✅ خدایا : در روز وانفسا ما را اهل نجات قرار بده. التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام بسیار زیبای دختری از لبنان در اربعین امسال خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈┈• https://eitaa.com/karbalaekazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها ...  (النور - ٣١) 🔰ترجمه : و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیدا است. 🔰تفسير : ١ - زنان حق ندارند زینت هایی که معمولا پنهانی است آشکار سازند هر چند اندامشان نمایان نشود و به این ترتیب آشکار کردن لباسهای زینتی مخصوصی را که در زیر لباس عادی یا چادر می پوشند مجاز نیست چرا که قرآن کریم از ظاهر ساختن چنین زینت هایی نهی فرموده است. ٢ - زیور فقط به زینت هایی گفته می شود که جزء بدن شخص به شمار نمی رود مانند انواع زیورهای طلایی و جواهر ولی کلمه زینت هم در چنین زیورهایی به کار می رود و هم به آرایش هایی گفته می شود که به بدن شخص متصل است و گویی جزئی از وی می باشد همانند سرمه و خضاب. ٣ - علاوه بر این خود زیبایی های طبیعی هم زینت به شمار می رود بنابراین شامل اندام زیبا و چشم نواز نیز می گردد. ٤ - این فرمان دو مورد استثنا شده است یک دسته که خود به خود نمایان است و دسته دیگر که نوعا پنهان است مگر اینکه شخص به قصد بخواهد آنها را آشکار سازد و آیه شریفه آنان را از آن باز داشته است. ٥ - مراد از زينت زنان مواضع زينت است زيرا اظهار خود زينت از قبيل گوشواره و دست بند حرام نيست پس مراد از اظهار زينت اظهار محل آنها است ‏خدای متعال از اين حكم آنچه را كه ظاهر است استثناء فرموده و در روايت آمده كه مقصود از آنچه ظاهر است صورت و دو كف دست و قدمها می‌باشد. ✅ خدایا : والدین ما را ببخش و بیامرز ودعایشان را نوری درتاریکی های زندگی ما قرار بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ                           (الصف - ٢) 🔰ترجمه : اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد چرا سخنانى مى‌گوييد كه به آن عمل نمی کنید. 🔰تفسير : ١ - با توجه به سياق و زمينه آيه شريفه خطاب توبيخی است چرا می‌گوييد آنچه را كه عمل نمی‌كنيد! می‌خواهد مؤمنين را به خاطر اينكه به آنچه می‌گويند عمل نمی‌كنند توبيخ كند. ٢ - خدای متعال از همه اعمال انسان بيش از همه از اين عمل او سخت به خشم می‌آيد كه چيزی را بگويد كه به آن عمل نمی‌كند چون اين خود از نشانه‌های نفاق است. ٣ - بايد توجه داشت اينكه انسان چيزی را بگويد كه بدان عمل نمی‌كند غير از آن است كه عمل نكند به آنچه كه گفته است گاهی می‌شود كه انسان موفق نمی‌شود به آنچه قبلا گفته عمل كند و يا رسما خلف وعده می‌كند و گاه می‌شود كه از اول كه وعده می‌دهد بنای عمل نكردن به آن را دارد اين قسم دوم نفاق است نه اولی چون قسم اول ناشی از ضعف اراده و سستی همت است كه البته خود يكی از رذائل اخلاقی و منافی با سعادت نفس انسانی است چون خدای متعال سعادت نفس بشر را بر اين اساس تامين نموده كه به اختيار خود اعمال خير كند و حسناتی كسب نمايد و كليد كسب اين حسنات داشتن عزم راسخ و همت بلند است و اگر ديديم كسی وعده می‌دهد ولی در مقام عمل سست می‌شود و خلف وعده می‌كند می‌فهميم كه انسانى سست عنصر و ضعيف الاراده است و از چنين انسانی اميد خير و سعادت نمی‌رود. ✅ خدایا : ما را به محاسن و مکارم اخلاق زينت ببخش. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ    (الاعراف - ٩٦) 🔰ترجمه : و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوی گراییده بودند قطعاً برکاتی از آسمان و زمین برایشان می‌گشودیم. 🔰تفسير : ١ - ايمان و تقوی معيار و مدار نزول نعمت و بی ايمانی و گناه منشا نقمت برای آدميان است. ٢ - انسان مانند انواع موجودات وجودش مربوط و بسته به ساير اجزای عالم است و اعمالی كه از او سر می‌زند و حركاتی كه در مسير زندگی او و در سير سر منزل سعادت از خود نشان می‌دهد با ساير اجزای عالم كه محيط به او است ارتباط كامل دارد بطوری كه اگر حركاتش صالح و سازگار با آن اجزاء و موجودات باشد آن موجودات نيز سازگار با او خواهند بود و بركات آسمان به سوی او سرازير خواهد شد و اگر سازگار نباشد عالم نيز با او سازگاری نداشته و در نابود ساختن او سعی خواهد نمود مگر اينكه دست از گناه و فساد بردارد و گر نه به تدريج به تباهی خو گرفته و ناگهان همه اجزای عالم در تباه ساختن او دست به هم داده و اثری از وجودش باقی نمی‌گذارند و زمين را از لوث وجودش پاك می‌كنند. ٣ - خداوند عالم انسان را بيهوده نيافريده بلكه هر چه را كه خلق كرده به اين منظور خلق كرده كه به درگاه او راه يافته و به سوی او بازگشت كند و برای هر مخلوقی سر منزل سعادتی معين فرموده تا بر حسب فطرتش به آن سوی رانده شود و برای هر يك راه و روشی مقرر نموده كه اگر آن راه را سلوك كند به سعادت مقدرش می‌رسد و اگر از آن راه منحرف شود و آن قدر بی راهه رود كه ديگر اميد برگشتن نداشته باشد نتيجه و هدف از خلقتش باطل گشته و عذاب خداوندعزوجل بر او حتمی می‌گردد. ٤ - گاهى سوال می شود چطور ما مسلمانان نماز می‌خوانيم ولی باران در غـرب و سرزمین‌های اروپایی می بارد ؟ سيد مفسران علامه طباطبایی (ره) فرمود آنچه موجب نزول باران و رحمت می شود رعايت حقوق شهروندان است نه رعایت حقوق الهی. ✅ خدایا : ما را به وظایف و تکالیف الهی آشنا و عامل فرما. التماس دعا
دعای خروج از ماه صفر فراموش نشه؛همه را دعا کنید بسم الله الرحمن الرحیم یا سَیّدُ یا سَیّدُ یا صَمَدُ یا مَنْ لَهُ الْمُسْتَنَدُ اِجْعَلْ لی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً مَمّا اَنا فیهِ وَاکْفِنی فِیهِ وَ اَعُوذُ بِکَ بِسْمِ اللهِ التّامّاتِ یا اَللهُ یا اَللهُ یا اَللهُ یا رَحْمنُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا خالِقُ یا رازِقُ یا بارِیُ یا اَوَّلُ یا آخِرُ یا ظاهِرُ یا باطِنُ یا مالِکُ یا قادِرُ یا واهِبُ یا وَهّابُ یا تَوّابُ یا حَکیمُ یا سَمیعُ یا بَصیرُ یا غَفورُ یا رَحیمُ یا غافِرُ یا شَکُورُ یا عالِمُ یا عادِلُ یا کَریمُ یا رَحیمُ یا وَدودُ یا غَفورُ یا رَؤفُ یا وِتْرُ یا مُغیثُ یا مُجیبُ یا حَبیبُ یا مُنیبُ یا رَقیبُ یا مَعیدُ یا حافِظُ یا قابِضُ یا حَیُّ یا مُعینُ یا مُبینُ یا جَلیلُ یا جَمیلُ یا کَفیلُ یا وَکیلُ یا دَلیلُ یا حَیُّ یا قَیّومُ یا جَبّارُ یا غَفّارُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا دَیّانُ یا غُفْرانُ یا بُرْهانُ یا سُبْحانُ یا مُسْتَعانُ یا سُلْطانُ یا اَمینُ یا مُؤمِنُ یا مُتَکَبّ‍ِرُ یا شَکُورُ یا عَزیزُ یا عَلیُّ یا ‍وَفِیُّ یا قَویُّ یا غَنیُّ یا مُحِقُّ یا اَمینُ. (آمین یا رب العالمين) التماس دعا 🌹🌹🌹 خواستم اولین نفرى باشم که، ربیع الاول رو بهتون تبريک ميگم*اخه حضرت محمد(ص) گفتندهرکس پایان صفر رامژده دهد بهشت براوواجب است.🌷🌷🌷🌷❤️❤️❤️