بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ ۖ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا
(الاسراء - ١١)
🔰ترجمه :
و آدمى به دعا شرى را مىطلبد چنان كه گويى به دعا خيرى را مىجويد و آدمى تا بوده شتابزده بوده است.
🔰تفسير :
١ - در كتاب دعوات تاليف راوندی آمده كه خدای متعال در تورات به بنده خود خطاب كرده میفرمايد تو هر وقت بندهای از بندگان مرا نفرين كنی كه به خاطر ظلمی كه به تو كرده نابودش كنم در همان وقت كسی هم هست كه تو را نفرين میكند به خاطر ظلمی كه تو به او كردهای اگر میخواهی هم نفرين تو را مستجاب میكنم و هم نفرين او را، و اگر بخواهی استجابت نفرين هردو تا را تا روز قيامت تاخير میاندازم.
٢ - رسول اللَّه( صلیاللهعلیهوآله وسلم)خطاب به جناب ابوذر فرمود خدای متعال را پاس دار تا خدای متعال تو را پاس بدارد خدای بزرگ را در نظر بگير تا همه جا او را پيش رويت ببينی در حال رفاه و خوشی به ياد او باش تا در حال شدت بيادت باشد و هر وقت خواستی درخواستی كنی از خدای بزرگ بكن و چون خواستی بینياز باشی اين بینيازی را از راه اعتماد به خدای بزرگ كسب كن پس بدان كه قلم قضا بر آنچه كه تا روز قيامت خواهد شد جريان يافته، و همه را نوشته و اگر تمامی خلائق جمع شوند تا خيری به تو برسانند كه خدای سبحان برايت ننوشته نخواهند توانست.
٣ - در حال خوشی دعا كن و خدا را فراموش مكن تا در حال شدت همان دعايت را مستجاب كند و فراموشت نكند چون كسی كه پروردگار خود را در حال خوشی فراموش كند بطور قطع چنين پنداشته كه اسباب ظاهری در فراهم ساختن رفاه او مستقل از خدای متعال هست آن وقت صاحب چنين پنداری، وقتی در حال شدت پروردگار خود را میخواند معنای اين خواندنش اين است كه خدای متعال تنها در حال شدت رب و مدبر او است و حال آنكه خدای متعال اينطور نيست بلكه در هر حال چه شدت و چه رخا ربوبيت دارد.
٤ - بر بنده خدا واجب است كه در حوائج خود متوجه به جانب عزت و باب كبريا شود و هرگز به هيچ يك از اسباب ظاهری ركون و اعتماد نكنند.
✅ خدایا : ما را به آداب و وظایف بندگی آشنا فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَلَمَنْ صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
(الشوری - ٤٣)
🔰ترجمه :
و آن كه صبر كند و از خطا درگذرد اين از كارهاى پسنديده است.
🔰تفسير :
١ - در این آیه شریفه خداى متعال مسأله صبر و شکیبایی و عفو را مطرح می فرمايد تا بار دیگر بر این حقیقت تأکید کند که حق انتقام گیری و قصاص و کیفر برای مظلوم در برابر ظالم هرگز مانع از مسأله گذشت و عفو و بخشش نیست میفرماید کسانی که شکیبایی کنند و طرف را مورد عفو قرار دهند این از کارهای پر ارزش است.
٢ - تعبیر به عزم الامور ممکن است اشاره به این باشد که این از کارهایی است که خداوندعزوجل به آن فرمان داده و هرگز نسخ نمیشود و یا از کارهایی است که انسان باید نسبت به آن عزم راسخ داشته باشد.
٣ - گذشت از ظالم كار سادهاى نيست اراده و تصميم استوار لازم دارد. خويشتندارى و گذشت (به جاى انتقام) كار پسنديده ومورد سفارش قرآن کریم است.
٤ - اسلام دين جامعى است كه هم حقّ مظلوم را به رسميّت شناخته است و هم راه را براى عفو و گذشت باز گذاشته است.
✅ خدایا : ما را از صابرین قرار بده.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ
(الانفطار - ١٩)
🔰ترجمه :
آن روز هیچ کس برای کسی قادر بر هیچ کار نیست و تنها حکم و فرمان در آن روز با خدای یکتاست.
🔰تفسير :
١ - در قيامت رابطه تاثير و تاثر از ناحيه اسباب عادى وظاهری از ناحيه مسببات آن در روز قيامت منقطع و از بين مى رود.
٢ - در آن روز هيچ انسانی مالك چيزی برای ديگری نيست و يا به عبارتی ديگر نمیتواند برای ديگران كاری بكند شری را دفع و يا خيری را جلب نمايد و اين با آيات شفاعت منافات ندارد چون شفاعت به اذن خدای سبحان انجام میشود و در نتيجه باز خود خدای متعال مالك است نه شخص شفيع.
٣ - در آن روز مالك تنها و تنها خدای بزرگ است، و غير او كمترين سهمی از مالكيت ندارد.
٤ - قيامت روز سلب مالكيّت و اختيار از همه انسانها و روز تجلّى حاكميّت مطلقه خداوندعزوجل است.
✅خدایا : در ظهور ارباب و مولای ما امام زمان(ارواحنافداه) تعجیل بفرما.
التماس دعا
نگویید جا ماندهایم!
✅ کسی که قلب و روحش رفته... جا مانده نیست.
جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت #اربعین به ذهنش هم نمیرسد و علاقهای ندارد.
اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را بردهاید. شاکر باشید و نگویید جامانده ایم.
✍️آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
(البقره - ٢٠٠)
🔰ترجمه :
خدایا ما را از نعمتهای دنیا و آخرت بهرهمند گردان و از عذاب آتش دوزخ نگاه دار.
🔰تفسير :
١ - حسنه به معنی هر گونه خیر و خوبی است و مفهوم وسیع و گستردهای دارد که تمام مواهب مادی و معنوی را شامل میشود این قسمت از آیه شریفه اشاره به خواستههای مردم و اهداف آنها در این عبادت بزرگ است زیرا گروهی هم مواهب مادی دنیا را میخواهند و هم مواهب معنوی را بلکه زندگی دنیا را نیز به عنوان مقدمه تکامل معنوی میطلبند.
٢ - منظور از حَسَنَةً را در حدیثی از پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله وسلم )میخوانیم کسی که خدای بزرگ به او قلبی شاکر و زبان مشغول به ذکر حق و همسری با ایمان که او را در امور دنیا و آخرت یاری کند ببخشد نیکی دنیا و آخرت را به او داده و از عذاب آتش باز داشته شده.
٣ - ما از خداوند سبحان حسنه و سعادت می خواهيم ولى در اينكه رشد و صلاح ما درچيست؟ آن رابه عهدهى خداوندعزوجل می گذاريم چون ما به خاطر محدوديّتهاى علمى و عدم آگاهى از آينده و ابعاد روحى خودمان نمىتوانيم مصاديق جزئى را تعيين بنمائيم به همين جهت توصيه شده است از خداوندعزوجل وسيله كار را نخواهيد خودِ كار را بخواهيد زيرا ممكن است خداوندعزوجل از وسيلهى ديگرى كه به فكر و ذهن ما نمىآيد كارى را براى ما محقّق سازد.
✅ خدایا : سعادت دنيا و آخرت به ما عنایت فرما.
التماس دعا
مراسم ختم هفتم اخوی آن شاالله فردا بعد از ظهر ساعت ۱۶ الی ۱۷ گلزار شهدا برسر مزار ایشان روبروی درب قطعه ایثار گران آن شاالله سرورانی که فرصت دارندبر ما منت گذارند امیدوارم درشادیها دوستان جبران نماییم
@karbalaekazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ لا تَقْتُلُوا أوْلادَكُمْ مِنْ اِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ اِيّاهُمْ
(الانعام - ١٥١)
🔰ترجمه :
فرزندان خود را به خاطر ترس از فقر و گرسنگى نكشيد ما به شما و آنان روزى مىدهيم.
🔰تفسير :
١ - كشتن فرزندان از ترس هزينه زندگی آنان در ميان عرب جاهليت سنتی جاری بوده چون بلاد عرب غالب سالها دست خوش قحطی و گرانی میشده و مردم وقتی میديدند كه قحط سالی و افلاس آنان را تهديد میكند فرزندان خود را میكشتند تا ناظر ذلت فقر و گرسنگی آنان نباشند.
٢ - منطق شما در فرزندكشی جز اين نيست كه نمیتوانيد روزی و هزينه زندگی آنان را فراهم نماييد و اين خود منطقی است غلط برای اينكه اين شما نيستيد كه روزی فرزندانتان را فراهم میكنيد بلكه خدای متعال است كه روزی ايشان و خود شما را میدهد پس شما چرا میترسيد و از ترس آنان را به دست خود از بين میبريد؟
٣ - يكى از مصاديق قطعى قتل نفس سقط جنين است يعنى بدون آنكه خطرى مادر را تهديد كند فقط به خاطر اين كه فرزند سوم يا چهارم يا پنجم است او را از بين ببرند چراكه نمىتوانند نان او را بدهند يا جنسيت مطلوب نظرشان نيست.
٤ - كشتن فرزند كار آسانى نيست هر كسى محبّت فرزندش را در دل دارد و تا ناچار نشود و در سختىهاى بزرگ قرار نگيرد دست به قتل او نمىزند. هيچ حيوانى به اين كار تن نمىدهد. خداوندعزوجل مىفرمايد حتّى در اين شرايط سخت هم دست به اين كار نزنيد.
٤ - پدرى نبايد به خاطر زحماتش در تهيه نان و... منّتى بر سر فرزندان داشته باشد و اگر اهل و عيالش چيزى از او خواستند داد و فرياد كند اين كارها نوعى شكستن و كشتن شخصيت فرزند است.
✅ خدایا : عاقبت امور ما را ختم به خیر فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاس
(الانعام - ١٢٢)
🔰ترجمه :
آيا آن كس كه مرده بود و ما زندهاش ساختيم و نورى فرا راهش داشتيم تا بدان در ميان مردم راه خود را بيابد.
🔰تفسير :
١ - درآيه شریفه ضلالت را به مرگ ايمان ، و هدايت يافتن را به زندگی ، هدايت به سوی ايمان را به احيا راه پيدا كردن ، اعمال صالح را به نور ، و جهل را به ظلمت تشبيه كرده و همه اين تشبيهات برای نزديك ساختن مطلب به ذهن عامه مردم است چون فهم عامه مردم آن قدر رسا نيست كه برای انسان از آن نظر كه انسان است زندگی ديگری غير از زندگی حيوانی او سراغ كند او در افق پستی كه همان افق ماديت است به سرمیبرد و به لذائذ مادی و حركات ارادی به سوی آن سرگرم است.
٢ - انسان قبل از آنكه هدايت الهی دستگيری از او كند شبيه ميتی است كه از نعمت حيات محروم است و حس و حركتی ندارد و پس از آنكه موفق به ايمان شد و ايمانش مورد رضايت پروردگارش هم قرار گرفت مانند كسی است كه خداوندعزوجل او را زنده كرده و نوری به او داده كه با آن نور میتواند هر جا كه بخواهد برود و در پرتو آن نور راه خود را از چاه و خيرش را از شر و نفعش را از ضرر تميز دهد منافع و خيرات را بگيرد و از ضرر و شر احتراز كند.
٣ - اما كافر در ظلمت و تاريكی محض به سرمیبرد و راه نجات و مفری پيدا نمیكند كافر زندگی و مرگش و همچنين در عوالم بعد از مرگش همه در ظلمت است در زندگی خير را از شر و نفع را از ضرر تشخيص نمیدهد.
✅ خدایا : مشکلات ما را برطرف ونور ایمان را در قلب ما منور فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلاَّ ما كَتَبَ اللَّـهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
(التوبه - ٥١)
🔰ترجمه :
بگو جز آنچه خدای یکتا برای ما مقرر داشته هرگز به ما نمیرسد او سرپرست ما است و مؤمنان باید تنها بر خدای بزرگ توکل کنند.
🔰تفسير :
١ - ولايت و اختيار امور ما تنها و تنها بدست خدای سبحان است اين انحصار از جمله هُوَ مَوْلانا استفاده میشود و اختيار ما نه به دست خود ما است و نه به دست هيچ يك از اين اسباب ظاهری بلكه حقيقت ولايت تنها از آن خدای متعال است.
٢ - خدای متعال سرنوشتی حتمی از خير و شر برای همه تعيين فرموده و با اينكه میدانيم قبل از ما سرنوشتمان معلوم و معين شده چرا اوامر او را امتثال ننموده در احياء امر او و جهاد در راه او سعی نكنيم.
٣ - خدای متعال هم مشيت خود را اجراء میكند و ما را پيروز و يا شكست میدهد و اين به عالم ما مربوط نيست زيرا وظيفه بنده بندگی و ترك تدبير و امتثال امر است كه خلاصه همه توكل است.فقط اراده و مشيت خداوندعزوجل جاری است و توكل و واگذاری امور به او جايی برای سرور يا غم نمیگذارد.
٤ - ولايت و اختيار امر ما با خدای سبحان است و ما به او ايمان داريم و لازمه اين ايمان اين است كه بر او توكل كرده امر خود را به او واگذار كنيم بدون اينكه در دل حسنه و موفقيت در جنگ را بر مصيبت و شكست خوردن ترجيح داده آن را اختيار كنيم. بنا بر اين اگر خداوندعزوجل حسنه را روزی ما كرد منتی بر ما نهاده و اگر مصيبت را اختيار كرد مشيت و اختيارش بدان تعلق گرفته و ملامت و سرزنشی بر ما نيست و خود ما هم هيچ ناراحت و اندوهگين نمیشويم.
✅ خدایا : لحظه و آنی ما را به خودمان وامگذار.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ
(الانعام - ١٥٢)
🔰ترجمه :
و هرگاه سخن گوييد عادلانه گوييد هر چند به زيان خويشاوندان باشد.
🔰تفسير :
١ - خدای متعال برای اين اقربا را يادآور شده كه عاطفه قرابت و خويشاوندی از هر داعی ديگری بيشتر آدمی را به دفاع بيجا و جانبداری ناروا وامیدارد و از همين جا میتوان فهميد كه مقصود از قول آن گفتاری است كه اگر انسان آن را بگويد ممكن است نفعی عايد طرف بشود و يا ضرری متوجه او بگردد.
٢ - ذكر عدالت دلالت بر اين دارد چون معلوم میشود قول مزبور مانند شهادت و قضاوت و امثال آن دو قسم است يكی ظلم و ديگری عدل.
٣-بايد مراقب گفتارهای خود باشيد و زبان خود را از حرفهايی كه برای ديگران نفع و يا ضرر دارد حفظ كنيد.
٤ - عاطفه قرابت و هر عاطفه ديگری شما را به جانبداری بيجا از احدی وادار نكند. و به تحريف گفتههای ديگران و تجاوز از حق و شهادت بناحق يا قضاوت ناروا وادار نسازد و خلاصه بناحق جانب آن كس را كه دوستش میداريد رعايت ننموده و حق آن كسی را كه دوستش نمیداريد باطل مسازيد.
✅ خدایا : روح ما را طاهر فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ
(الزمر - ٧)
🔰ترجمه :
در قيامت و هيچ كس بار گناه ديگرى را بر دوش نمىكشد.
🔰تفسير :
١ - این آیه شریفه عدل الهی را میرساند که احدی حاضر نیست بار گناه دیگری را بر دوش گیرد هرچند بسیار به او علاقه داشته باشد.این آیه شریفه در ادبیات فارسی هم بازتابهایی داشته است.
٢ - هيچ كس كه خود حامل وزر و بار گناه خويش است بار گناه ديگری را نمیكشد يعنی به جرم گناهی كه ديگران كردهاند مؤاخذه نمیگردد يعنی كسی به جرم گناهان مؤاخذه میشود كه مرتكب آن شده باشد.
٣ - نه پدر به فكر فرزند است و نه مادر و بالعكس و نه شوهر به فكر عيال و بالعكس احدی بار گناه كسی را برنمی دارد.
٤ - هیچ کس توان بر دوش گرفتن بار گناه دیگران را نداشته و شفاعت کننده و نجات بخش گناه کاران نخواهد بود.
اين قسمت از آيه شريفه می تواند کنایه و اشاره به کسانی داشته باشد که به امید شفاعت و دستگیری دیگران در انجام وظایف الهی کوتاهی می کنند و یا به گناهان آلوده می شوند.
عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت
که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
✅ خدایا : ما را از وسوسه های شیطان حفظ فرما.
التماس دعا
بسم اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ
(ابراهيم - ٢٨)
🔰ترجمه :
آيا نديدهاى آن كسان را كه نعمت خدای متعال را به كفر بدل ساختند و مردم خود را به ديار هلاك بردند.
🔰تفسير :
١ - اين آيه شریفه از بليغترين آياتى قرآنى كه در باب ولایت وارد شده است می باشد.
٢ - مراد از نعمت ولايت است و ولايت همان راه به سوى خدای سبحان است و مقابل اين راه كفر است كه همان دار بَوار و خانه هلاكت و آتش گرفتن در جهنم و استقرار در آن مكان ناشايسته است.
٣ - پس غايت سير كافران بَوار و هلاك است كه همان جمودشان بر ظاهر و اعراضشان از باطن بوده باشد و معلوم است كه ظاهر از بين رونده و نابود شونده است و باطن ثابت و استوار است.
٤ - حضرت امير المؤمنين (عليه السّلام) فرمود چه باعث شده اقوامى را كه تغيير دادهاند سنت پيغمبر اكرم( صلیاللهعلیهوآله وسلم)را و اعراض نمودند از وصى او و نترسيدند از آنكه عذاب بر آنها نازل شود و خواندند اين آيه شریفه را بعد فرمود:
مائيم آن نعمت كه خداوندعزوجل فرمود به بندگان و به سبب ما رستگار شد هر كه رستگار شد تا روز قيامت.
✅ خدایا : ما را بر تبعیت و اطاعت از ولايت ثابت قدم بدار.
التماس دعا
@karbalaekazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّـهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ
(التغابن - ١٥)
🔰ترجمه :
جز اين نيست كه اموال و اولاد شما فتنه و مايه آزمايش شما هستند و نزد خدای بزرگ اجری عظيم هست.
🔰تفسير:
١ - كلمه فتنه به معنای گرفتاريهايی است كه جنبه آزمايش دارد و آزمايش بودن اموال و فرزندان به خاطر اين است كه اين دو نعمت دنيوی از زينتهای جذاب زندگی دنيا است نفس آدمی به سوی آن دو آن چنان جذب میشود كه از نظر اهميت هم پايه آخرت و اطاعت پروردگارش قرار داده و رسما در سر دو راهی قرار میگيرد و بلكه جانب آن دو را میچرباند و از آخرت غافل میشود.
٢ - تعبير آيه شريفه كنايه از نهی است میخواهد از غفلت از خدای متعال به وسيله مال و اولاد نهی كند و بفرمايد با شيفتگی در برابر مال و اولاد جانب خدای سبحان را رها نكنيد با اينكه نزد او اجری عظيم هست.
٣ - اموال واولاد زینت و نعمت جهان و مایه دستیابی به سعادت هستند بايد درمسیر خداشناسی انسان باشد ودر اين راه کمک کند امّا اگر محبّت آنان بر فرمان و رضای یزدان ترجیح داده شود مایه بدبختی است.
٤ - اموال :
- بايد از راه حلال بدست آيد اگر از حرام به دست آمدعلاوه از اينكه خود يك معصيت بزرگی است هرچه تصرف در آنكند معصيت روی معصيت است بعلاوه جنبه حق الناسی دارد و درقيامت مطالبه می شود.
- بايد به مصرف حلال برسداگر بمصارف حرام صرف شود وسيله بسياری از معاصي می شود.
- بايد حقوق واجبه آن را ردكند و الا همين مال طوق آتش می شود و بگردنش می افتد.
- تحصيل و صرفش مانع از انجام تكاليف نشود.
- شكرنعمت را بجا آورد وكفران نكند.
٥ - اولاد را اگر خوب تربيت وصالح شود هر چه او واولاد او عبادت كنند در نامه عمل شما ثبت می شود و بالعكس تمام عقوبات او بر شما نوشته می شود
✅ خدایا : فرزندان ما را باقیات الصالحات ما قرار بده.
التماس دعا
هدایت شده از مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 کربلایی کاظم ساروقی (۱۳۰۰-۱۳۷۸ق)، مرد بیسوادی بود که ناگهان حافظ قرآن کریم شد.
او کشاورزی ساده و بیآلایش بود که
ظاهراً به سبب حساسیت در پرداخت
به موقع سهم فقرا (زکات) از محصولاتش، مورد عنایت قرار گرفته
و به نحوی معجزهآسا حافظ کل قرآن
شده بود به گونهای که سورههای قرآن
را نه تنها از ابتدا بلکه از انتهای آنها
قرائت میکرد و در عین اینکه سواد
خواندن و نوشتن نداشت کلمات قرآن
را بیدرنگ در لابلای دیگر متون
تشخیص میداد ...
#کربلایی_کاظم_ساروقی
#زندگی_ساده_اخلاص
#موسسه_قرآن_عترت
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
https://eitaa.com/karbalaekazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ
(القارعه - ۶)
🔰ترجمه :
اما كسی كه اعمالش نزد خدای سبحان سنگين وزن و دارای ارزش باشد.
🔰تفسير :
١ - آيه شريفه اشاره دارد به اينكه اعمال هم مانند هر چيزی برای خود وزن و ارزشی دارد و اينكه بعضی اعمال در ترازوی عملسنج سنگين است و آن عملی است كه نزد خدای متعال قدر و منزلتی داشته باشد مانند ايمان به خدای متعال و انواع اطاعت ها و بعضی ديگر اينطور نيستند مانند كفر و انواع نافرمانيها و گناهان.
٢ - اثر هر يك از اعمال در نوع خود مختلف است يكی سعادت را دنبال دارد و آن اعمالی است كه در ترازو سنگين باشد و ديگری شقاوت را.
٣ - ميزان در قيامت مثل دو كفه است در يك كفه عبادات را می گذارند و در يك كفه معاصی را اگر عبادات سنگين باشد اهل نجات است و اگر معاصی سنگين باشد اهل هلاكت است.
٤ - مؤمن نبايد آلوده به معاصی شود امااگر معاصی باعث زوال ايمان او نشود و با ايمان از دنيا رود اميد نجات در او هست زيرا ايمان ميزان سنگيني دارد و مصداق ثقلت ميزان ايمانش هست.
چون نباشد پاک اعمال از ریا
است بی حاصل چو نقش بوریا
هر که را اندر عمل اخلاص نیست
درجهان از بندگان خاص نیست
هر که کارش از برای حق بود
کار او پیوسته با رونق بود
✅ خدایا : اعمال ما را با اخلاص فرما.
التماس دعا
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 #کربلایی_کاظم که بود؟!
💎 #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
‼️ #تذکر_به_ارباب
💎 #مراعات_احکام_الهی #زکات #خمس #واجب
📹 #فیلم سینمایی زندگی کربلایی کاظم
🌾 آخر درو گندم است... محمد کاظم با ارباب در شکارگاه ملاقات میکند و درباره پرداخت زکات گندم به او توصیه می کند...
📜 https://eitaa.com/karbalaekazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ
(الحشر - ٢٣)
🔰ترجمه :
تا بر آنچه از دست دادید تأسف نخورید و به آنچه به شما داده شد سرمستانه شادمانى نكنید.
🔰تفسير :
١ - به خاطر نعمتى كه از دست مىدهید هرگز اندوه مخورید همچنين به خاطر نعمتى كه خدای متعال به شما مىدهد خوشحالى نكنید و بدانید كه نعمتها امانت الهى است كه به شما سپرده شده است.
٢ - به مواهب الهى پشت پا نزنیم و از آنها بهره بگیریم اسیر آنها نشده و آن را هدف و مقصد خود ندانیم.
٣ - تمام حوادث تلخ و شیرین همچون پلّههایى از سنگهاى سیاه و سفید براى بالا رفتن و به كمال رسیدن است و باید بدون توجّه به رنگِ پلّهها به سرعت از آن گذشت كارمند بانك یك روز مسئول گرفتن پول از مردم و روز دیگر مسئول پرداخت است نه روز اول خود را مىبازد و نه روز دوم خوشحالى مىكند زیرا مىداند او كارمندى امین بیش نیست.
٤ - خداوندعزوجل با مقرّر كردن حوادث و فراز و نشیبها مىخواهد روح انسان را به قدرى بالا ببرد كه تلخىها و شیرینىها در آن اثر نكند چنانكه حضرت زینب(علیها السلام) بعد از حوادث كربلا فرمود من به جز زیبایى چیزى ندیدم امام حسین(علیه السلام) در گودال قتلگاه و در آخرین لحظات زندگىاش فرمود خداوندا راضى هستم به حكم تو و بردبارم بر بلا و امتحان تو.
٥ - حوادث را براساس علم و حكمت خدای سبحان بدانیم نه اتفاقى و بىدلیل و اگر حكمت به روز حوادث را بدانیم حسد نمىورزیم حرص نمىزنیم دشمنى نمىكنیم و عصبانى نمىشویم زیرا مىدانیم كه صحنهها از قبل طراحى حكیمانه شده است.
✅ خدایا : ما را قدر دان نعماتت بگردان.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
(الحجر - ٤٩)
🔰ترجمه :
به بندگانم خبر ده كه من آمرزنده و مهربانم.
🔰تفسير :
١ - مقصود از كلمه عبادی بطوری كه از سياق آيات استفاده میشود مطلق بندگان است.
٢ - هيچ مغفرت و رحمتی نيست مگر اينكه ممكن است فرض شود كه مانعی نگذارد آن مغفرت و رحمت به ما برسد و يااندازهگيری بتواند آن را اندازه بگيرد و يا حدی برايش معين نمايد. ولی خدای متعال چنين نيست كه كسی بتواند جلوی مغفرت او را بگيرد و يا بدون مشيت او امری آن را تحديد نمايد.
٣ - جائز نيست كسی از مغفرت او مايوس و از روح و رحمت خدای سبحان نااميد گردد زيرا نمیتوان اين ياس و نوميدی را به مانعی كه جلوی مغفرت خدای متعال را بگيرد توجيه نمود تنها چيزی كه مايه وحشت است و بايد هم باشد ترس از خود خدای متعال است.
٤ - پس نبايد از غفران و رحمت الهی مايوس و از عذاب و مكر او دل آسوده بود اين است كه هيچ مانعی جلوگيری و محدود كننده اراده و مشيت خدای یکتا نيست.
شخصی از حضرت علی(علیه السلام) پرسید : بزرگترین گناه کبیره کدام است؟
فرمود : مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی. (میزان الحکمه ، ج - ۳)
✅ خدایا : ما را در دريای لطف و کرمت متنعم بفرما.
التماس دعا
هدایت شده از کربلایی کاظم که بود؟!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
#کربلایی_کاظم که بود؟!
🔹 آیت الله خزعلی: باید علنی کرد در جهان...
#تبلیغ #قرآن_بدون_تحریف #قرآن_موجود
@karbalaee_kazem