eitaa logo
مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم
209 دنبال‌کننده
387 عکس
284 ویدیو
12 فایل
آرامگاه مرحوم : قم -قبرستان نو مؤسسه قرآن و عترت کربلایی کاظم ساروقی قم-خیابان‌‌ دورشهر نبش کوچه ۱۸ 025_37743776 @Ali_karimi11 ⬅️ خادم کانال🔹️ @hasan1_118 #صفحه_یاد_بود_کربلایی_کاظم⬇️ https://iPorse.ir/6217770
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ                              (الكهف - ٣٩) 🔰ترجمه : و چون داخل باغت شدى چرا نگفتى ماشاء الله نيرويى جز به قدرت‌ خدای بزرگ نيست. 🔰تفسير : ١ - هرنيرویى كه می‌بينيم قائم به مخلوقات خدای سبحان است بعينه همان نيرو قائم به خود خدای متعال است بدون اينكه از خدای متعال منقطع شده باشد و مخلوق خود مستقل در آن نيرو باشد. ٢ - يك انسان تمام عيار و تام الخلقه علم و قدرت و حيات و تدبير دارد و با تدبير خود اسباب هستی و طبيعی عالم را در راه رسيدن به مقاصدش تسخير می‌كند همه و همه تنها مملوك خدای سبحان است و خدای متعال آنها را به انسان داده و از ملك خودش بيرون نياورده و هر چه را كه به انسان داده و آدمی را متلبس بدان نموده با مشيت خود نموده كه اگر نمی‌خواست انسان خودش مالك هيچ چيز نبود پس انسان نمی‌تواند مستقل از خدای سبحان باشد نه در ذاتش و نه در آثار ذاتش و نه در چيزی از اسباب هستی كه در اختيار دارد. ٣ - پیامبر اکرم‏ (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم)فرمود هر نعمتى که خداوندعزوجل از مال و فرزند به بنده ‏اش مى‏ بخشد اگر بگوید ما شاء اللّه ولاقوّة الاّ باللّه خداوندعزوجل آفات و ناراحتى‏ هاى او را دفع مى ‏کند تا به آرزویش برسد سپس اين آيه شریفه را قرائت فرمود. ✅ خدایا : به ما توفیق شکر گزاری از نعماتت را عنایت فرما. التماس دعا
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 که بود؟! 🔹 حجت‌الاسلام کریمی نوه‌ی مرحوم کربلایی کاظم 🔬 از جمله علل زمینه ساز حافظ شدن کربلایی کاظم 💎 📹 🌍 🌷 🌺 📜 @karbalaee_kazem
بسم الله الرحمن الرحیم فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ                           (الرحمن - ١٣) ترجمه : پس کدام یک از نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید. 🔰تفسير : ١ - نعمتها يكی از ديگری گرانبهاتر و پرارزشتر است نعمتهايی كه سراسر زندگی انسان را در برگرفته و هر يك نشانه روشنی از قدرت و لطف و مهر پروردگار است چگونه ممكن است اينها را تكذيب كرد. ٢ - انسان بايد از عقل خود اين سؤال را بكند كه آيا هيچيك از اين نعمتهای الهی قابل انكار است و اگر نيست چرا ولی نعمت خود را نشناسند چرا شكر منعم‌ را وسيله شناخت او قرار ندهند و چرا در آستان مقدسش سر تعظيم فرود نياورند. ٣ - شناخت نعمتها نردبان معرفت الهی است‌ ‏كمی دقت در نعمتهای دوازده گانه نعمت قرآن کریم ، خلقت انسان، تعليم بيان ، حساب منظم زمان ، آفرينش گياهان و انواع اشجار آفرينش آسمان، حاكميت قوانين، آفرينش زمين با ويژگيهای آن، خلقت ميوه‌ها ، خلقت نخل، آفرينش حبوبات ، و خلقت گلها و گياهان معطر با جزئيات و ريزه‌كاريها و اسراری كه در هر يك نهفته است كافی است كه حس شكرگزاری را در انسان برانگيزاند و او را به دنبال عرفان و شناخت مبدأ اين نعمتها بفرستد. ٤ - به همين دليل خداوندعزوجل از بندگانش بعد از ذكر اين نعمتها ٣١ بار نسبت به يك يك آنها اقرار می‌گيرد و اين جمله را در آيات بعدى نيز بعد از ذكر نعمتهای ديگر تكرار می كند اين تكرار نه تنها منافاتی با فصاحت ندارد بلكه خود يكی از فنون فصاحت است اين درست به آن می‌ماند كه پدری فرزند فراموش‌كارش را مخاطب ساخته می‌گويد آيا فراموش كردی كودكی ناتوان بودی چه خون  جگرها برای پرورش تو نخوردم آيا فراموش كردی بيمار شدی و بهترين طبيبان را برای تو حاضر ساخته و برای دارو و درمانت چه زحمتها كه نكشيدم. پس اين سركشی و طغيان و بی مهری و بی وفايی از چيست؟خداوندمنان نيز نعمتهاى گوناگون خود را به اين بشر فراموشكار يادآور می‌شوند و به دنبال هر بخش از اين نعمتها از او سؤال می‌كند كداميك از اينها را می‌توانی انكار كنی. ✅خدایا : نعماتت را بر ما ارزانی فرما و قدر دان  و شاكر قرار بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری‌ وَ إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلی‌ حِمْلِها لا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْ‌ءٌ وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی‌                           (فاطر - ١٨) 🔰ترجمه : هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد و اگر شخص سنگین‌باری دیگری را برای حمل گناه خود بخواند چیزی از آن را بر دوش نخواهدگرفت هر چند از نزدیکان او باشد. 🔰تفسير : ١ - اين آيه شريفه كه يكی از پايه‌های اساسی در اعتقادات اسلامی است در حقيقت از يك سو ارتباط به عدل خداوندعزوجل دارد كه هر كس را در گرو كار خود می‌شمرد به سعی‌ها و تلاشهای او پاداش می‌دهد و به گناهان او كيفر. ٢ - هيچ نفسی در حالی كه بار گناه خود را به دوش دارد بار گناه شخص ديگر را به دوش نمی‌كشد و لازمه اين آن است كه هيچ شخصی جز به آنچه خود به دوش می‌كشد بازخواست نشود و تنها كيفر وزر و گناه خود را ببيند. ‏٣ - روز رستاخيز احدی حاضر نمی‌شود بار گناه ديگری را بر دوش گيرد هر چند فوق العاده به او علاقه داشته باشد.توجه به اين معنی تاثير زيادی در خودسازی انسانها دارد كه هر كس مراقب خويش باشد هرگز به بهانه اينكه اطرافيان او يا جامعه او فاسد است تن به فساد ندهد و آلودگی محيط را مجوزی بر آلودگی خود نشمرد چرا كه هر كس بار گناه خود را بر دوش می‌كشد. ‏٤ - آيه شريفه اين درك و ديد را به انسانها می‌دهد كه حساب خداوندعزوجل با جامعه‌ها حساب مجموع و يكپارچه نيست بلكه هر كسی مستقلا مورد محاسبه قرار می‌گيرد يعنی اگر هم در رابطه با پاكسازی خويشتن و هم مبارزه با فساد انجام وظيفه كرده باشد هيچ ترس و وحشتی بر او نيست هر چند تمام جهانيان غير از او آلوده كفر و شرك و ظلم و گناه باشد. ✅ خدایا : به ما توفیق ترک گناه عطا فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ                         (الذاریات - ٢١) 🔰ترجمه : و در وجود خود شما نیز آیاتی است آیا نمی بینید. 🔰تفسير: ١ - در انفس انسان آيات روشنی است برای كسی كه آن را ببيند اين آيات و نشانه‌ها چند جور هستند يكروزجنين است روز ديگر طفل يك روز نورس و روزی ديگر جوان و روز آخر پير می‌شود آياتی ديگر در تعلق نفس يعنی تعلق روح به بدن است كه يكی ازآن آيات پديدآمدن حواس پنجگانه بينايی و شنوايی و چشايی و لامسه و بويايی است كه اولين رابطه‌ای است كه انسان را به محيط خارج خود آگاه می‌سازد و به وسيله اين حواس خير را از شر و نافع را از مضر تميز می‌دهد تا پس از تميز به سوی آنچه كه كمالش درآن است به حركت افتاده آن كمال خود را به دست آورد و از آنچه شر و مضر است دور شود. ٢ - هر يك از اين حواس پنجگانه نظامی حيرت انگيز و وسيع است نظامی كه ذاتا هيچ ربطی به نظام ديگری ندارد. چشم هيچ خبری از نظام گوش و طرز عمل او ندارد و همچنين ساير حواس با اينكه اين حواس پنجگانه بيگانه از هم در عين اينكه جدای از هم هستند در تحت يك تدبير اداره می‌شوند و مدبر همه آنها يكی است آن هم نفس آدمی است. ٣ - بعضی ديگر از آيات نفوس كه آن نيز از قبيل آيات قبلی است ساير قوايی است كه از نفوس منبعث می‌شوند و در بدنها خود را نشان می‌دهند مانند قوه غضب و نيروی شهوت اين قوا و فروع آنها هر يك با ديگری از نظر نظامی كه دارد جدا است. ٤ - يك دسته از آيات نفوس آيات روحی هستند هيچ زبانی نمی تواند آن را وصف كند و ببينند آن وقت است كه باب يقين برايشان گشوده و چنين كسانی در زمره اهل يقين قرار می گيرند آنان هستند كه ملكوت آسمانها و زمين را خواهند ديد. ✅ خدایا : به ما معرفت و بصیرت  بندگی عنایت فرما. التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ                                      (طه - ١٢٤) 🔰ترجمه : و هر كس كه از ياد من اعراض كند زندگيش تنگ شود و در روز قيامت نابينا محشورش سازيم. 🔰تفسير : ١ - کسی از نام و یاد من اعراض بکند تنگی و گرفتاری نصیب او خواهد شد و در سختی قرار خواهد گرفت. ممکن است مال فراوانی دستش باشد اما همیشه گرفتار زندان و فرار و امثالهم خواهد بود. ٢ - از بهترین راه‌های متواضع شدن یادِ خداوندعزوجل است یادِ خدای سبحان انسان را به ناچیز بودنِ خود آگاه می‌کند و او را از تکبّر و انانیّت دور نگاه می‌دارد. هیچ پدیده و هیچ انسانی در برابرِ عظمتِ خداوندعزوجل بزرگی و قدرتی ندارد. کسی که این حقیقت را با تمامِ وجود درک کرده باشد لحظه‌ایی از یادِ خداوندعزوجل غافل نمی‌شود و در نتیجه همواره خود را در دستانِ پُر قدرتِ او می‌بیند و احساسِ عجز می‌کند. احساسِ عجزی که فلج‌کننده و خوارکننده نیست بلکه برعکس نیرودهنده امیدبخش و متّکی بر قدرتی عظیم است. ٣ - تواضع در برابرِ خداوندعزوجل این خاصیّتِ مهم را دارد که انسان در عینِ آگاهی از ناچیز بودنِ خود احساسی خوش‌آیند دارد خود را متّکی بر برترین نیرویِ عالَم می‌بیند و اعتماد به نفسی حقیقی را تجربه می‌کند به تعبیرِ سعدی، انسانی که بداند بدون خداوندعزوجل وجود نخواهد داشت و همواره او را یاد کند تکبّر و خودخواهی و انانیّتی در او ظاهر نخواهد شد. ✅ خدایا : ما را از شر کبر و خودخواهی  مصون بدار. التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ (النمل - ٦٢) 🔰ترجمه: یا کسی که دعای مضطرّ را اجابت می کند وگرفتاری را برطرف می سازد. 🔰تفسير : ١ - خداوندعزوجل دعاى همه را هر گاه شرائطش جمع باشد اجابت مى‏ فرماید ولى در آیه شریفه مخصوصا روى عنوان مضطر تكیه  شده است ، به این دلیل كه یكى از شرائط اجابت دعا آن است كه انسان چشم از عالم اسباب بكلى برگیرد و تمام قلب و روحش را در اختیار خدای متعال قرار دهد همه چیز را از آن او بداند و حل هر مشكلى را به دست او ببیند و این درك و دید در حال اضطرار دست می دهد. ٢ - درست است كه عالم ، عالم اسباب است و مۆمن نهایت تلاش و كوشش خود را در این زمینه به كار می گیرد ولى هرگز در جهان اسباب گم نمى‏ شود همه را از بركت ذات پاك او مى‏بیند اسباب را از بیخ و بن بر مى‏ كند و در پشت حجاب اسباب ذات مسبب الاسباب را می بیند و همه چیز را از او مى ‏خواهد آرى اگر انسان به این مرحله برسد مهمترین شرط اجابت دعا را فراهم ساخته است. ٣ - در آن هنگام که تمام درهای عالم اسباب به روی انسان بسته می شود و از هر نظر درمانده و مضطر می گردد تنها کسی که می تواند قفل مشکلات را بگشاید ونور امید در دلها بپاشد ذات پاک او است و نه غیر او از آنجا که این واقعیت به عنوان یک احساس فطری در درون جان همه انسانها است بت پرستان نیز به هنگامی که در میان امواج خروشان دریاگرفتار می شوند تمام معبودهای خود را فراموش کرده دست به دامن لطف اللّه می‌زنند ✅ خدایا : مردم ايران زمين از بلایای ارضی و سماوی و از شر معاندین و شياطين حفظ فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ                                (العلق - ١٤) 🔰ترجمه : آیا او ندانست که خداوندعزوجل اعمالش را می‌بيند. 🔰تفسير : ١ - هر كاری را انسان انجام می‌دهد در پيشگاه خدای متعال است و اصولا تمام عالم هستی محضر خدای متعال است و چيزی از اعمال و حتی نيات آدمی از او پنهان نيست اين می‌تواند روی برنامه زندگی انسان اثر زياد بگذارد واو را از خلافكاريها باز دارد مشروط بر اينكه ايمان به اين مطلب واقعا در دل او جای گيرد و به صورت يك باور قطعی در آيد. ٢ - در روایت آمده خدای سبحان را آن چنان عبادت كن كه گويی او را می‌بينی و اگر تو او را نمي‌بينی او تو را به خوبی می‌بيند نقل می‌كنند بيدار دلی بعد از گناهی توبه كرده بود و پيوسته می‌گريست گفتند چرا اينقدر گريه می‌كنی؟ مگر نمی‌دانی خداوند متعال غفور است؟ گفت آری ممكن است او عفو كند ولی اين خجلت و شرمساری كه او مرا ديده چگونه از خود دور سازم؟ گيرم كه تو از سر گنه درگذری‌ زان شرم كه ديدی كه چه كردم چكنم. ٣ - ای کسانی که به خدای بزرگ و رسول اکرم ( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) اعتقاد دارید مواظب اعمال خویش باشید و توجه کنید که چه می کنید مبادا کاری کنید که موجب سرافکندگی خودتان شود. ✅خدایا : ما را از معاصی حفظ فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی‌ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ                            (الاعراف - ۱۷۲) 🔰ترجمه : و هنگامی را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم گفتند چرا گواهی دادیم تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این امر غافل بودیم. 🔰تفسير : ١ - انسان هر قدر هم دچار كبر و غرور باشد و هر چند رو به راه بودن وضع زندگيش مغرورش كرده باشد نمی تواند اين معنا را حاشا كند كه مالك وجود خود نبوده و در تدبير امور خود مستقل و بی‌نياز نيست. ٢ - انسان اگر مالك وجود خود بود خويشتن را از مرگ و ساير آلام و مصائب زندگی نگه می‌داشت و اگر در تدبير امور خود مستقل بود هرگز ناچار نمی‌شد كه در برابر اسباب طبيعی و وسائلی كه او به خيال خود مدبر آنها و حاكم در آنها است خضوع كند آن هم اسباب و وسائلی كه خود آنها نيز مانند انسان به غير خود محتاج هستند و در برابر حكم حاكمی غيبی هر چند عليه‌شان باشد مطيع و منقادند و حوائجشان بدست انسان برآورده نمی‌شود و انسان حاكم و مدبر آنها نيست. ‏٣ - احتياج آدمی به پروردگاری كه مالك و مدبر است جزو حقيقت و ذات انسان است و فقر به چنين پروردگاری در ذات او نوشته شده و ضعف بر پيشانی او مكتوب گشته و اين معنا بر هيچ انسانی كه كمترين درك و شعور انسانی را داشته باشد پوشيده نيست عالم و جاهل صغير و كبير و شريف و وضيع همه در اين درك مساوی هستند. ‏٤ - مولانا می گوید همه چیز جلوه ای از وجود حق است و اصل هر ندایی از جانب حق است که تنها جان پیوسته به حق آن را می شنود از نظر او این سروش آسمانی از طریق لب و دهان و گوش ظاهری به ما نمی رسد گوش دل باید باز باشد پس سخن بر سر رابطه ی کل آفرینش و همه آفریدگان با حق است که هر یک به نسبت شایستگی و درجه کمال خود و از طریقی مناسب با خلقت خود می تواند امر پروردگار را بشنود این رابطه مستقیم و بی واسطه است که از روز الست برقرار شده است. ✅ خدایا : از شر کبر و غرور ما را مصون فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ                               (البقره - ٤٢) 🔰ترجمه : و حق را با باطل نیامیزید و حقیقت را با اینکه می‌دانید کتمان نکنید. 🔰تفسير : ١ - امتياز انسان به شناخت او است و كسانى كه با ايجاد شكّ و وسوسه و شيطنت حقّ را مى‌پوشانند و شناخت صحيح را از مردم مى‌گيرند در حقيقت يگانه امتياز انسان بودن را گرفته‌اند و اين بزرگترين ظلم است. ٢ - امیرالمؤمنین حضرت على (عليه السلام) مى‌فرمايد: اگر باطل خالصانه مطرح شود نگرانى نيست چون مردم آگاه مى‌شوند و آن را ترك مى‌كنند. و اگر حقّ نيز خالصانه مطرح شود زبان مخالف بسته مى‌شود لكن خطر آنجا است كه حقّ و باطل به هم آميخته شده و از هر كدام بخشى چنان جلوه داده شود كه زمينه‌ى تسلّط شيطان بر هوادارانش فراهم گردد. ٣ - نه حقّ را با باطل مخلوط كنيم و آن را تغيير دهيم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازيم وجدان وفطرت بهترين گواه بر حقّ پوشى انسان است. ٤ - هم كتمان حق جرم و گناه است و هم آميختن حق و باطل كه هر دو از نظر نتيجه يكسان می باشند حق را بگوئيد هر چند به زيان شما باشد و باطل را با آن نياميزيد هر چند منافع زودگذرتان به خطر بيفتد. ✅ خدایا : افکارما را ازهرگونه تعصب خرافات وکینه پاک  قرارده تا راه انسانیت در پیش گیریم . التماس دعا
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 🌱 سلام علیکم🌱 ✨سوره مبارکه اعراف✨ وَ نادى‌ أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالًا يَعْرِفُونَهُمْ بِسِيماهُمْ قالُوا ما أَغْنى‌ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَ ما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ «48» و اصحاب اعراف، (اولياى خدا كه ميان بهشت و جهنّم بر جايگاه بلندى مستقرّند) مردانى (از اهل دوزخ) را كه به سيمايشان مى‌شناسند، ندا مى‌دهند و مى‌گويند: جمعيّت و جمع‌آورى شما (از مال، مقام، همسر و فرزند) و آنچه همواره بدان تكبّر مى‌كرديد، به حال شما سودى نداشت. ✨پیامها✨ 1- در قيامت علاوه بر عذاب الهى، سرزنش‌هايى هم از انسان‌ها نصيب دوزخيان مى‌شود. 2- مال، قدرت، دوستان و طرفداران، عامل نجات نيستند. «ما أَغْنى‌ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ» خود انسان نيز در قيامت به اين حقيقت اعتراف مى‌كند. ﷽❣ سلام_امام_زمانم ❣﷽ ✨مهدی جان ✨ لحظه ها را متوسل به دعاییم بیا سالیانی ست که دل تنگ شماییم بیا در قنوت دلمان خواهش باران داریم ندبه خوانیم و تمنای بهاران داریم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ✨ ✼ حدیث هفته ✼✨ 🍂🍂 نتیجه ناراحت کردن مؤمن😱 رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله میفرمایند: 🍃 هر كس مؤمنى را اندوهگين سازد و سپس همه دنيا را به او بدهد، اين كار ، كفّاره (جبران كننده) گناه او نخواهد بود و براى آن ، اجرى به او داده نمى شود. 📖 بحار الأنوار ج72 ص150 •┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈• 🌹شهدا را یاد کنیم با ذکر صلوات🌹 قسمتی از وصیت نامه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شهید منصور منصوری .......با سلام به تمام امت اسلامی ایران، امت شهیدپرور ایران، الآن در زمانی هستیم که زمان امتحان و آزمایش است، هر کس از امتحان الهی با موفقیت بیرون آمد که در آخرت رستگار می‌شود. خوب مواظب اعمال خودتان باشید که خدای ناکرده جوری نشود که خداوند عذاب خود را نازل کند. الآن شاید مشکلات مادی و اقتصادی زیادی در کشورمان باشد، ما نباید با این مشکلات از هدف اصلی‌مان که رضای حق تعالی است برگردیم. هستند عناصری پلید و نادان که نه خودشان از اسلام خبری دارند و نه به فکر آینده کشور و اسلام هستند؛ این عناصر در صدد ناراضی کردن مردم و متشنج کردن جو حاکم بر مردم‌اند و به خیال خام خودشان با خوابهای تصوری فکر نابودی جمهوری اسلامی می‌کنند ولی هیچ نمی‌دانند که اگر خدای نکرده این نظام نوپای جمهوری اسلامی از بین برود، کشور چنان هرج و مرج در آن پیدا شود که تمام کشور همسایه شروع به حمله و گرفتن سرزمین اسلامی ایران برآیند و ریشه اسلام را از بیخ و بن در این مملکت بسوزانند و کسی حتی جرأت نکند در منزلشان نماز و قرآن بخواند...... ......🇮🇷مناسبتهای هفته🇮🇷...... 🍁 آبان 1403🍁  ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی،بزرگداشت آیت الله سید محمد حسین طباطبایی ۲۵_شهادت 🖤حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (به روایتی) ✨تعجیل در امر فرج امام زمان(عج)۱۳ صلوات
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ كاذِبٌ كَفَّارٌ                               (الزمر - ٣) 🔰ترجمه : خداوندعزوجل آن کس را که دروغگو و کفران‌کننده است هرگز هدایت نمی‌کند. 🔰تفسير : ١ - انسان بايد بستر هدايت الهی را در خود فراهم كند دروغ و كفران است كه انسان را از قابليّت هدايت الهی می‌اندازد. البته مراد از هدايت در اينجا رساندن به حسن عاقبت است نه راهنمايی چون خدای متعال هدايت به معنای راهنمايی را از هيچ كس دريغ نمی‌فرمايد. ٢ - خداوندعزوجل کسى را که دروغگو و کفران کننده است هرگز هدایت نمى کند نه هدایت به راه مستقیم در این جهان نه به سوى بهشت در جهان دیگر چرا که انسان دروغگو خود مقدمات بسته شدن درهاى هدایت را فراهم ساخته است خداوندعزوجل فیض هدایتش را به زمینه هایى می فرستد که لایق و آماده پذیرش آن هستند نه دلهایى که آگاهانه هر گونه آمادگى را در خود نابود کرده اند. ‏٣ - دروغ می تواند مقدّمه انحراف دائمی شود. ✅  خدایا : ما و گذشتگان  ما را ببخش. روز رحمت ومغفرت است اموات خود با ذکر صلوات و فاتحة یادشان کنیم . التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ                 (البقره - ٤٣) 🔰ترجمه : و نماز را برپاى داريد و زكات بدهيد و با ركوع‌كنندگان ركوع كنيد. 🔰تفسير : ١ - در این آیه شریفه سه دستور است الف : نماز را بر پا دارید .... به جای این که گفته شود نماز بخوانید  گفته شده  نماز را برپادارید یعنی نه تنها خود نماز بخوانید  بلکه تلاش کنید ديگران نيز نماز بخوانند. ب : پرداخت زکات  زکات در لغت به معنای نمو و افزایشی است که به برکت خداوند متعال در اشیاء حاصل آید و نیز آمده که زکات مقدار معینی است از مال که مسلمان آزاد مکلف از اموال معین خود پس از حصول نصاب تنها برای امتثال امر خدای سبحان به فقیر مسلمان می دهد. ٢ - با اينكه دستور اخير اشاره به مسئله نماز جماعت است  ولى از ميان تمام افعال نماز تنها ركوع را بيان كرده ومی گويد با ركوع كنندگان ركوع كنيد ركوع يكى از اركان اصلى نماز محسوب مى شود. ٣ - تنهاشناخت حق ودانستنِ آن كافى نيست بلكه مؤمنِ به خدای متعال بايد اهلِ عمل باشد و بهترينِ اعمال عبادتِ خدای بزرگ و خدمت به خلق او است در بيشتر آيات قرآن کریم نماز و زكات در كنار يكديگر آمده است تا بفهماند نماز و عبادت نبايد شما را از خدمت به مردم و توجه به محرومان باز دارد حتّى در مورد نحوه نماز خواندن حضور در ميان مردم را لازم شمرده و می فرمايد نماز را به جماعت بخوانيد و همراهِ ديگر مسلمانان به ركوع و سجده برويد زيرا در اسلام انزوا و گوشه‏گيرى ازجامعه محكوم است. ✅ خدایا : هر آنچه را که سبب اصلاحم در دنیا و آخرتم می شود به من عطا فرما! چه آن‌هایی را که یاد کردم و یا فراموش نمودم...  (صحیفه‌سجادیه،دعای - ۲۵) التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم اللَّـهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ                                   (آل عمران - ٢) 🔰ترجمه : معبودی جز خداوندِ یگانه زنده و پایدار و نگهدارنده نیست. 🔰تفسير : ١ - مثال ما و خداوندعزوجل مثال سایه و صاحب سایه است.سایه هیج چیز از خود ندارد هرچه هست و نیست از آن صاحب سایه است لحظه لحظه وجود سایه وابسته به صاحبش است در قرآن کریم از این ویژگی خداوندعزوجل به قیوم یاد می شود. ٢ - هر آنچه انسان بدست می آورد خداوندعزوجل به او عطا می کند.آنچه از جانب انسان است فقط خواست و تقاضا است که البته ناشی از میزان معرفت او است اگر عنایت و لطف الهی نباشد آدمی نابود می شود البته این خواست و تقاضا از قیوم باید باشد. باید از او حیات و رشد و تعالی و....را بخواهد.که البته او همه اینها را به کسیکه از او بخواهد عطا می کند و وقتی آن خاک بی ارزش که کسی به او توجهی ندارد می بیند که خداوندعزوجل او را به گل زیبای معطر لطیف تبدیل کرده است که محبوب همگان است جز زبان شکر و سپاس چه خواهد داشت؟ پس اگر گل وجودمان شکوفا نمی شود و تنها خارها در بستر ما می رویند باید از خود شکوه کنیم که چرا از آن قیوم توانای دانا نخواستیم که گل شویم؟ ٣ - همه چیز در ید قدرت لایزال او است و ما جز سایه ایی بیش نیستیم وچه فاصله زیادی است میان از او شدن و بی خود شدن تا باخود شدن و از او فاصله گرفتن  همه عشق و شور و نشاط و حیات زمانی است که از این خود محدود ناتوان خویش جدا شده و بی خود می شوی. ✅ خدایا : آنی ما را به خودمان وامگذار. التماس دعا
32.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم پاسداشت استاد انصاریان شماری از مقامات کشوری و لشکری، عصر پنجشنبه - ۱۷ آبان - همزمان با ولادت حضرت زینب (س) در تالار وحدت تهران برگزار شد.
بسم الله الرحمن الرحیم فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ                                      (الفجر - ۱۵) 🔰ترجمه : اما انسان هنگامی که پروردگارش وی را می‌آزماید و عزیزش می‌دارد و نعمت فراوان به او می‌دهد می گوید پروردگارم مرا گرامی داشته است. 🔰تفسير: ١ - هر چيزی که در دنيا ذات أقدس الهی مقرّر فرمود يک آزمون است کسانی که وضع مالی شان خوب است خيال مي‌کنند که خدای بزرگ اينها راگرامی داشته وآنها که وضع مالی شان خوب نيست خيال می كنند خدای سبحان به اينها اهانت کرده است در صورتی که نه آن درست است و نه اين. ٢ - انسان اين واقعيت را آن طور كه بايد در نظر نمی‌گيرد وقتی مورد انعام خدای متعال قرار می گيرد خيال می‌كند نزد خدای متعال احترام و كرامتی داشته كه اين نعمت را به او داده پس هر كاری دلش بخواهد بكند طغيان می‌كند و فساد را گسترش می‌دهد و اگر مورد انعام قرارش ندهد و زندگيش را تنگ بگيرد او خيال می‌كند كه خدای متعال با او دشمنی دارد و به وی اهانت می‌كند در نتيجه به كفر و جزع می‌پردازد.افرادي که سالم هستند در خانه‌ها زندگی می کنند ويا آنهاکه دربستر بيماری بيمارستان هستند نه آن تکريم است نه اين اهانت نه سرمايه‌دار مکرّم است نه تهيدست تحقير شده. ٣ - خدای متعال در كمين انسان است تا ببيند به صلاح می‌گرايد و يا به فساد او را می‌آزمايد و در بوته امتحان قرارش می دهد با دادن نعمت و يا با محروم كردنش از آن. حضرت امام علی (علیه السلام) فرمود اگر خداوندعزوجل به شما عافيت و سلامتی داد قدرشناس باشيد و اگر به بلا و گرفتاری مبتلا كرد صبور باشيد. ✅ خدایا : ما در در برابر سختیها و ناملايمات صبور بدار. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ ...                                (الفتح - ۲۹) 🔰ترجمه : محمد رسول خدا است و کسانی که با او هستند نسبت به کفار سرسخت و نسبت به یکدیگر با عطوفت و مهربان هستند. 🔰تفسير : ۱ - خدای سبحان در اين آيه شریفه گواهی به رسالت پيامبر اكرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) داده ومی فرمايد محمد(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) فرستاده و پیام ‏آور خدای متعال است تا جایى براى تردید و تردید افکنى در مورد حقانیت دعوت پيامبراکرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم)نماند. ٢ - کسانى که به همراه پیامبر اکرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم)هستند در برابر تجاوز و زورمدارى کفرگرایان تجاوزکار سخت‏گیر و پرصلابت هستند امّا در جامعه و با مردم خویش نرمخو و پرمهر و بسیار فروتن مى‏ باشند نرمخویى‏ شان چنان بود که هیچ انسان توحیدگرا و با ایمانى به برادر دینى خویش نمى ‏رسید جز آن که با او دست مهر مى‏ داد و چهره‏اش را مى‏ بوسید و او را مورد لطف و تفقد قرار مى ‏داد و حقوق و حرمت آنان را پاس مى‏داشت. ٣ - آری آنها كانونی از عواطف و محبت نسبت به برادران و دوستان و همكيشان هستند و آتشی سخت و سوزان و سدی محكم و پولادين در مقابل دشمنان در حقيقت عواطف آنها در اين مهر و قهر خلاصه می‌شود اما نه جمع ميان اين دو در وجود آنها تضادی دارد و نه قهر آنها در برابر دشمن و مهر آنها در برابر دوست سبب می‌شود كه از جاده حق و عدالت قدمی بيرون نهند ✅خدایا : روزگاری خوش و با عافیت ‌و روزی فراوان و با بركت به همه مسلمانان عنایت بفرما. التماس دعا
هدایت شده از 
قرآن خواندن و قرآن شنیدن همیشه باعث آرامش روح وروان انسان میشود حالا اگر این محبت الهی با صوتی دلنشین قرائت شود بی شک معجزه خواهد کرد یک جوان ۲۳ ساله آفریقایی با لحن مخصوص خودش قرآن را به زیباترین شکل ممکن قرائت میکند گویا صدایش از عرش میاید ببینید و بشنوید و لذت ببرید انشاالله همیشه در پناه قرآن باشید گوش بدهید و ثوابش را هدیه نمائید به روح همه حقداران و همه اموات ‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌  کانال سردار شهید حسین تختی بهراد نصر 🌷 @shahedbhradnasr ‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌ ‌‌
هدایت شده از قرآن کریم
‌          بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ                               (البقره - ١١٠) 🔰ترجمه : هر کار خیری را برای خود از پیش می فرستید آن را نزد خدای بزرگ در سرای دیگر خواهیدیافت خداوندعزوجل به اعمال شما بینا است. 🔰تفسير : ١ - تصوّر نکنید کارهای نیکی را که انجام می‌دهید و اموالی را که در راه خدای متعال انفاق می‌کنید از بین می‌رود نه آنچه از نیکیها از پیش می‌فرستید آنها را نزد خدای سبحان در سرای دیگر خواهید یافت. ٢ - امير المؤمنين حضرت علی(عليه السلام) در ذيل خطبه‌اى می فرمايد مرد وقتى بميرد مردم گويند چه گذاشت ملائكه گويند چه پيش فرستاده و از زاد سفر آخرت چه برداشته خدای بزرگ نگهدار باد پدران شما را پس پيش فرستيد بعضی اموال را به عنوان حقوق واجب و مستحب تا باشد شما را فايده كه به مضاعف ثواب آن را خدای سبحان مرحمت فرمايد و باقى نگذاريد همه مال را به اهمال و تكاهل در خيرات پس باشد بر شما وزر و وبال در عرصات. ٣ - خداوندعزوجل به تمام اعمال شما بصیر است او بطور دقیق می‌داند کدام عمل را به خاطر او انجام داده‌اید و کدام یک را برای غیر. ✅ خدایا : ما را بر انجام کار خیر موفق بدار. التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمانِهِمْ                              (يونس - ٩) 🔰ترجمه : کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند پروردگارشان آنها را در پرتو ایمان آنان هدایت می‌کند. 🔰تفسير : ١ - آيه شريفه بيانگر عاقبت أمر مؤمنين و پاداشی است كه خدای متعال در برابر پذيرفتن دعوت او و اطاعتش می‌دهد وآن پاداش اين است كه خدای سبحان چنين كسانی را به ايمان آنان هدايت می‌فرمايد ومنظور از اين هدايت هدايت به سوی پروردگار است. ٢ - خداوندعزوجل اهل ایمان را به سبب  ایمان آنان هدایت می فرماید نور هدایت و نور ایمان پروردگار را بر دل خود می بیند و محبت پروردگار را هم بر جان خود مشاهده می کند پس شادمانی او دو چندان می شود که هم سیر آفاقی کرده و هم سیر انفسی. ٣ - تنها عاملی كه بنده خدای متعال را به مقام قرب بالا می‌برد ايمان است و اعمال صالح در آن نقشی ندارد تنها نقش اعمال صالح  ياری ايمان و به نتيجه رساندن ايمان در بعد عمل است نتيجه اعمال صالح نعمتهای بهشتی است كه دخالت مستقيم دارد هم چنان كه اعمال زشت دخالت در انواع عذاب دارد. ✅خدايا : مرا به خاطرگناهانى كه در طول روز با هزاران قدرت عقل توجيه می كنم  ببخش         (نهج البلاغه، خ - ۹۸) التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بسم الله الرحمن الرحیم وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا             (الفرقان - ٧٢) 🔰ترجمه : و کسانی که به‌دروغ شهادت نمی‌دهند و هنگامی‌که از کنار کار بیهوده و ناپسندی می‌گذرند بزرگوارانه از آن گذر می‌کنند. 🔰تفسير : ١ - بندگان رحمان آنهايی هستند كه شهادت به زور نمی‌دهند در مجالس باطل حاضر نمی‌شوند وچون به اهل لغو می‌گذرند و آنان را سرگرم لغو می‌بينند از ايشان روی می گردانند و خود را پاكتر و منزه‌تر از آن می دانند كه در جمع ايشان در آيند و با ايشان اختلاط و همنشينی كنند چرا كه حضور در اين مجالس علاوه بر امضای گناه مقدمه آلودگی قلب و روح است. ٢ - از آنجائيكه لغو شامل هر كاری كه هدف عاقلانه‌ای در آن نباشد می‌گردد نشان می‌دهد كه آنها در زندگی هميشه هدف معقول و مفيد و سازنده‌ای را تعقيب می‌كنند و از بيهوده‌گرايان و بيهوده‌كاران متنفرهستند و اگر اين گونه كارها در مسير زندگی آنان قرار گيرد چنان از كنار آن می‌گذرند كه بی اعتنايی آنها خود دليل عدم رضای باطنی آنان به اين اعمال است و آن چنان بزرگوارهستند كه هرگز محيطهای آلوده در آنان اثر نمی‌گذارد و رنگ نمی‌پذيرند. ✅ خدایا : ما را عاقبت بخیر گردان. التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ          (آل عمران - ١٤٤) 🔰ترجمه : حضرت محمد (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) فقط فرستاده خدای متعال است و پیش از او فرستادگان دیگری نیز بودند آیا اگر او رحلت و یا شهید شود شما به عقب برمی‌گردید. 🔰تفسير : ١ - حضرت محمد (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله  وسلم)سمتی جز رسالت از ناحيه خدای متعال ندارد نه مالك امر خودش است و نه امور عالم امر عالم تنها و تنها به دست خدای سبحان است دين هم دين خدای بزرگ است و با بقای خدای سبحان باقی است پس اين چه معنا دارد كه شما مسلمانان ايمان خود را وابسته به زنده بودن آن جناب كنيد. ٢ - فرد پرستی ممنوع‌  اسلام آئين فرد پرستی نيست كه با مرگ يا شهادت پيامبر اكرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم)پايان يابد بلكه آئين حقی است كه تا ابد جاويدان خواهد ماند. ٣ - امروزه مسئله فرد پرستی يكی از بزرگترين خطراتی است كه مبارزات هدفمند را تهديد می‌كند، وابستگی به شخص معين اگر چه پيامبر خاتم ( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) باشد مفهومش پايان يافتن كوشش و تلاش برای پيشرفت به هنگام از دست رفتن آن شخص است و اين وابستگی يكی از نشانه‌های بارز عدم رشد اجتماعی است. ✅ خدایا : ما را بر ایمان مان استوار و ثابت قدم نگه دار. التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ                           (التوبه - ١٢٨) 🔰ترجمه : قطعاً برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید به هدایت‌ شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است. 🔰تفسير : ١ - منظور از رسول از آيه شریفه خاتم انبياء حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) است كه تمام دردهای شما را می‌داند واز مشكلات آگاه است و در ناراحتيها و غمها واندوهها با شماشريك می باشد  و سخنی جز به نفع آنها بگويد و گامی جز در راه آنها بردارد و اين در واقع نخستين وصفی است كه در آيه شريفه برای پيامبراکرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم)ذكر شده است. ٢ - هان ای مردم پيغمبری از جنس خود شما مردم آمده كه یکی از اوصافش اين است كه از خسارت ديدن شما و از نابود شدنتان ناراحت می‌شود و ديگر اينكه او در خيرخواهی و نجات شما چه مؤمن و چه غير مؤمن حريص است و اينكه او نسبت به خصوص مؤمنين رؤف و رحيم است. ٣ - آيا با اينكه اوصاف پيامبر اكرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) چنين است باز هم جا دارد كه از او سرپيچی كنيد؟ نه بلكه سزاوار است كه از او اطاعت كنيد چون او رسولی است كه قيام نكرده مگر با امر خدای متعال،  اطاعت كردن از او اطاعت از خدای متعال است آری، جا دارد به او نزديك شويد و با او انس بگيريد چون او هم مثل خود شما بشر است پس بهر چه دعوت كرد بپذيريد و هر خيرخواهی كه نمود بكار ببنديد. ✅ خدایا : ما را از امت و پیرو حقیقی رسول خدا(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام ) قرار بده. التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ                            (ابراهيم - ١) 🔰ترجمه : کتابی است که آن را به سوی تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی ها به سوی روشنایی بیرون آوری. 🔰تفسير : ١ - قرآن کریم در اين آيه شریفه می فرماید سیره پيامبراکرم(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) این بوده که مردم را از ظلمت به نور ببرد و جامعه و دل ها و آدم ها را نورانی کند. ٢ - يك كلمه پيامبراکرم(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم)می خواست تاريكى را ببرد ونور بيآورد جامعه وآدمها را نورانی كند يك عده ظرفيت آن را داشتند نورانی شدند ويك آدمهای توجه نكردند ودر تاريكی ماندند. ٣ - بيرون ساختن از ظلمتها به نور از ظلمت جهل به نور دانش از ظلمت كفر به نور ايمان از ظلمت ستمگری و ظلم به نور عدالت ، از ظلمت فساد به نور صلاح، از ظلمت گناه به نور پاكی و تقوی، و از ظلمت پراكندگی و تفرقه و نفاق به نور وحدت. ✅ خدایا : ما را از ظلمت ها رهایی بخش. التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا          (الفرقان - ٢٧) 🔰ترجمه : روزی که ظالمان از فرط پشیمانی دستان خود را به دندان می گزند و می گویند کاش با پيامبراکرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم)راه نجات را پیش می‌گرفتیم. 🔰تفسير : ١ - روز قيامت صحنه‌های عجيبی دارد و آن مساله حسرت فوق العاده ظالمان از گذشته خويش است  يعنی به معنی گاز گرفتن با دندان است و معمولا اين تعبير در مورد كسانی كه از شدت حسرت و تاسف ناراحت هستند به كار می‌رود چنان كه در فارسی نيز ضرب المثل است كه فلان كس انگشت حسرت به دندان می‌گزيد اين ظالم بيدادگر كه در دنيايی از تاسف فرو رفته می‌گويد ای وای بر من كاش فلان شخص گمراه را دوست خود انتخاب نكرده بودم وبا رسول خدا( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) مقابله نمی كردم. ٢ - آن روز را بايد يوم الحسره گفت چنان كه در قرآن کریم از روز قيامت نيز به همين عنوان ياد شده است چرا كه افراد خطاكار خود را در برابر يك زندگی جاويدان در بدترين شرائط می‌بينند در حالی كه می‌توانستند با چند روز صبر و شكيبايی و مبارزه با نفس و جهاد و ايثار آن را به يك زندگی پر افتخار و سعادت بخش مبدل سازند حتی برای نيكوكاران هم روز تاسف است تاسف از اينكه چرا بيشتر از اين نيكی نكردند. ٣ - اين كار شايد به خاطر اين باشد كه اين گونه اشخاص هنگامی كه گذشته خويش را می‌نگرند خود را مقصر می‌دانند و تصميم بر انتقام از خويشتن می‌گيرند و اين نوعی انتقام است تا بتوانند در سايه آن كمی آرامش يابند. ٤ -‏ امام امير المؤمنين حضرت علی بن ابی طالب( علیهماالسلام) می‌فرمايد هر گاه وضع كسی بر شما مشتبه شد و دين او را نشناختيد به دوستانش نظر كنيد، اگر اهل دين و آئين خدای بزرگ باشند او نيز پيرو آئين خدای بزرگ است واگر بر آئين خدا نباشند او نيز بهره‌ای از آئين حق ندارد. ✅ : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بسم الله الرحمن الرحیم يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ‏ ( ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ - ٢٨) 🔰ترجمه : ﺍی ﮐﺎﺵ فلان انسان را به دوستی نمی گرفتم. 🔰تفسير : ١ - در قرآن کریم ۹ آرزویی است که انسان بعد از مرگ حسرت وافسوس آن را می خورد واين آيه شريفه يكی از ان آرزو را بازگو می كند. ٢ - به ياد آر روزی را كه ستمگر آن چنان پشيمان می شود كه از فرط و شدت ندامتش می گويد ای كاش راهی باريكى پيدا می كردم  تا هدايت می افتم. ٣ - يا ويلتی يعنی وای كه هلاك شدم يعنی ای كاش فلانی را كه دوست خود گرفتم و با مشورت او كار كردم و سخنانش را شنيدم وتقليدكردم دوست نمی گرفتم او نجات دهنده‌ایی می‌خواهد كه او را نجات دهد هر كه باشد اين آيه شریفه می فهماند كه برای او روشن شده كه ديگر كسی نيست او را از عذاب نجات دهد تلاشش بي فايده و جز هلاكت و فنا دادرسی ندارد. ٤ - این آرزوى هست که بعد از مرگ برآورده شدنش ناممکن است پس کوشش نماییم که تا در دنیا هستیم كاری كنيم كه در آخرت از نادمین نباشیم. ✅ خدایا : عزت مخصوص تو و اولياء تو است. ما را به بركت ايمان عزيز دار واز خزائن بی‌پايانت نصيبی مرحمت فرما. التماس دعا