eitaa logo
مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم
209 دنبال‌کننده
387 عکس
284 ویدیو
12 فایل
آرامگاه مرحوم : قم -قبرستان نو مؤسسه قرآن و عترت کربلایی کاظم ساروقی قم-خیابان‌‌ دورشهر نبش کوچه ۱۸ 025_37743776 @Ali_karimi11 ⬅️ خادم کانال🔹️ @hasan1_118 #صفحه_یاد_بود_کربلایی_کاظم⬇️ https://iPorse.ir/6217770
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم أَیْنَمَا تَکُونُوا یُدْرِککُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ کُنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُّشَیَّدَةٍ (النساء - ۷۸) 🔰ترجمه : هر کجا باشید مرگ شما را فرا می‌گیرد اگر چه در کاخ‌های بسیار محکم باشید. 🔰تفسير : ١ - مرگ یک حقیقت غیرقابل انکار است و هر نفسی طعم آن را خواهد چشید. مرگ را هر روز می‌بینیم و درباره‌اش می‌شنویم ولی باید یادمان باشد که یک روزی هم به سراغ خود ما خواهد آمد و همیشه برای همسایه نیست پس چه بهتر که همیشه به یاد مرگ باشیم تا وقتی که زمان رفتنمان رسید دست و پایمان را گم نکنیم.  ٢ - كلمه بروج جمع كلمه برج می‌باشد به معنای بنائی است كه در چهار كنج قلعه‌ها بنا می‌كنند و بنيان آن رابه حدی محكم می كنند تا بتوانند در آن برجها دشمن را دفع كنند با اين مثال ساده‌ می خواهد مثالی بياورد برای اموری كه به وسيله آنها آدمی خود را از ناملايمات و خطرها حفظ می‌كند و حاصل معنا اين است كه مرگ سرنوشتی است كه درك آن از احدی فوت نمی‌شود هر چند درمحكم‌ترين پناهگاهها و برجها پناهنده شويد. ٣ - فرار از مرگ چه سودی می‌تواند برای انسان داشته باشد در حالی كه در هر كجا باشد مرگ به دنبال انسان می شتابد و در كام خود فرو خواهد برد. ✅خدایا : سکرات مرگ را بر ما آسان فرما. التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم  یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا ...                            (النساء - ١٣٦) 🔰ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید ایمان بیاورید. 🔰تفسير : ١ - ای کسانی که با  نفستان ایمان آورده اید اکنون وقت آن است که با قلب تان ایمان آورید. ایمان نفسانی یک معامله است  ایمان قلبی عشق است و تمام وجود را در بر می گیرد. ٢ - قلب انسان عَرشُ الرَّحمَن است. ایمان نفسانی برای برخورداری نفس است وایمان قلبی تسلیم محض است و تقدیم وجود ایمان نفسانی پر از خواستن است. ایمان قلبی جز اراده ی دوست  نخواستن است. ایمان نفسانی عبادت می کند تا از پاداش نصیب بَرَد ایمان قلبی عبادت می کند چون دوست شایسته ی آن است. ایمان نفسانی گاه هست و گاه نیست زیرا هنوز آلوده به شک و تردید است ایمان قلبی یک دست خالص است و به رنگ خدای سبحان است. ٣ - با فهم این آیه شریفه درهای قلب مان را بگشایم تا نور ایمان حقیقی بدان وارد شود و به مرحله ی فراتری از ایمان، عروج کنیم. این یعنی هجرت از ایمانِ نفسانی به ایمانِ قلبی از شک به یقین از خواستن به بی خواهشی از سوداگری به ایثار و از نفس به قلب که عرشِ رحمن است و این است صراط مستقیم و راه نجات. ✅خدایا : ایمان ما را خالص فرما . التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ مَنْ يُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً                              (النساء - ٧٤) 🔰ترجمه : و آن کس که در راه خدای یکتا پیکار کند و کشته شود یا پیروز گردد پاداش بزرگی به او خواهیم داد. 🔰تفسير : سر انجام رزمنده مؤمن يا شهادت است يا پيروزی ١ - امر رزمنده در راه خدای بزرگ منتهی به يكی از دو سرانجام محمود و پسنديده می‌شود، يا منتهی به اين می‌شود كه در راه خدای بزرگ كشته شود و يا به اين كه بر دشمن خدای متعال غلبه پيدا كند و او به هر حال اجری عظيم خواهد داشت و اگر شق سوم سرنوشت جنگ كه عبارت از فرار كردن كه نه كشتن است و نه كشته شدن را ذكر نكرد برای اين بود كه اشاره كند به اين كه رزمنده در راه خدای یگانه فرار نمی‌كند. ٢ - اگر از ميان دو سرنوشت محتمل اول سرنوشت كشته شدن را نام برد و بعدا سرنوشت غلبه را برای اين بود كه ثواب كشته شدن بيشتر و پايدارتر است چون رزمنده غالب و كسی كه دشمن خدای سبحان را شكست می‌دهد هر چند كه اجر عظيم برايش نوشته شده الا اين كه اين اجر عظيم در خطر حبط شدن قرار دارد چون وقتی آدمی بر دشمن خود پيروز شد ممكن است غرور ناشی از پيروزی و هوسهای ناشی از نداشتن دلواپسی به گناه وادارش ساخته در اثر ارتكاب گناه آن اجر عظيمی را كه داشت از دست بدهد. ٣ - بعضی از كارها هست كه اجر اعمال صالحه را حبط می‌كند يعنی خنثی می سازد به خلاف كشته شدن در راه خدای متعال كه بعد از آن حياتی جز حيات آخرت نيست تا در آن حيات گناهی از او سر بزند و ثواب شهادتش را خنثی سازد، پس كشته راه خدای متعال اجر عظيم خود را حتما دريافت می‌دارد ولی غلبه و پيروزی بر دشمن هر چند كه غلبه‌اش در راه خدای بزرگ بوده ليكن امرش در استيفای اجرش مراعی و پا در هوا است. ‏ ✅ خدایا : مرگ ما را در شهادت مقرر فرما. التماس دعا
🌺پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه واله وسلم) ♦️بي‌شک تأسي به سيره و سنت آن حضرت براساس آيه‌‌کريمه «و لکم في رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود. ۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت ۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد. ۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. ۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد. ۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. ۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد. ۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد. ۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو. ۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود. ۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد. ۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست. ۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست. ۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا. ۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن. ۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد. ۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد. ۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت. ۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد. ۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد. ۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد. ۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. ۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟» ۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد. ۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت. ۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. ۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد. ۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد. ۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد. ۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر مي‌گفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند. ۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد. ۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد. ۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند. ۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. ۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد. ۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود. ۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت. ۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد. ۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود. ۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد. ۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد. ۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود. ۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. ۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد. ۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. ۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد. ۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد. ۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد.
بسم الله الرحمن الرحیم وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى     ( الانعام - ١٥٢) 🔰ترجمه : و چون سخن مى‌گوييد عدالت ورزيد حتّى اگر از خويشاوندان باشند. 🔰تفسير : ١ - عمل کردن به عدالت بدون اجحاف و ستم از اينكه عدالت واقعی در گفتار رفتار وزن و پیمانه دقیقا رعایت شود ممكن نيست لذا دراین امور چاره ایی جز اکتفاء به تقریب و تخمین وجود ندارد ولذا خداوندعزوجل برای دفع این توهم می فرماید که ما بیش از طاقت از شما نمی خواهیم. ٢ - درگفتارتان که ممکن است موجب نفع یا ضرری برای اشخاص بشود رعایت عدالت را بکنید و مبادا عاطفه قرابت وخویشاوندی شما را وادارد که سخن به ناحق بگویید و یا گفتار را تحریف نموده و از حق تجاوز کنید. ٣ - عدالت هم در رفتار و هم در گفتار يك اصل است در گواهى‌ها شهادت دادن  وصيّت‌ها قضاوت‌ها صدور حكم‌ها انتقادها و ستايش‌ها عدالت را مراعات كنيم نبايد رابطه‌ى خويشاوندى را بر ضابطه‌ى حقّ و عدل ترجيح دهيم. ✅ خدایا : در گفتارو رفتارو در همه کارها ما را به عدالت زينت ببخش. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصَّالِحِينَ                             (العنكبوت - ٩) 🔰ترجمه : و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند آنها را در زمره صالحان وارد خواهیم کرد. 🔰تفسير : این آیه شریفه بار دیگر حقیقتی را در مورد کسانی که ایمان و عمل صالح دارند تکرار و تأکید می‌فرماید کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام می‌دهند آنها را در زمره صالحان داخل خواهیم کرد. ٢ - اصولا عمل انسان به انسان رنگ می دهد عمل صالح انسان را از نظر روحی به رنگ خود در می‌آورد و در زمره صالحان وارد می‌کند. ٣ - صلاح به معناى نیکى کردن و نیکوکار گشتن است و صالح کسى است که انجام دهنده صلاح و ملازم و متمسک به آن باشد برخى گفته اند صالحان کسانى هستند که در علم و ایمان خودبه خدای متعال و به آنچه از نزد خدای متعال آمده و نیز در صداقت شهادت و توبه آنان خللى وارد نشده باشد و تمام عمر خود را در طاعت خدای متعال و اموالشان را در راه رضاى او صرف نمایند. ٤ - حضرت ابوالفضل عباس(علیه السلام) نمونه عينی بنده صالح ومطیع امر خدای بزرگ و رسول خدا ( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم)و مطیع حضرت امیر المؤمنین( علیه‌السلام) و حضرت امامان حسن و حسین (صلوات الله و سلامه علیهما) بود كه در راه خدای سبحان وامام زمان خود با جان ومال وفرزندان خود جهادوبا ايثار ومردانگى واز خود گذشتگى در ظهر عاشورا جان خود تقديم نمود السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ ✅ خدایا : ما را از صالحین قرار بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون                        (آل عمران - ١٦٩) 🔰ترجمه : كسانى را كه در راه خدای بزرگ كشته شده‌اند مرده مپندار بلكه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى‌شوند. 🔰تفسير : ١ - مراد از موت فنا نيست بلكه انتقال از نشئه است به نشئه اعلى از اين نشئه و كندن لباس فنا و پوشيدن لباس بقا است نهايت آنكه‌ اگر شخص در راه خدای بزرگ كشته شود چه به شمشير اعداء دين و چه در مبارزه با هواى نفس و شيطان رجيم در بساط قرب الهى جایگزين خواهد بود. ٢ - كسی كه به مقام قرب رسيد متنعم به نعيم جنان است و هر چه بخواهد از ارزاق و غير آن به اراده الهی براى او حاضر است و تخصيص مجاهدين به حيات به اعتبار تقيد به قرب و نعيم است و به اعتبار بقاء نام و ذكر جميل آنها در صفحات تاريخ دنيا است‌. ٣ - ما بر مبناى قرآن کریم كه شهيدان را زنده مى‌داند به شهداى راه اسلام و خصوصاً شهداى كربلا سلام كرده با آنان حرف مى‌زنيم و توسل مى‌جوييم.شهادت پايان زندگى نيست آغاز حيات است. بسيارى از زندگان مرده‌اند ولى كشتگان راه خدای بزرگ زنده‌اند. شهادت باختن و از دست دادن نيست بلكه يافتن و به دست آوردن است. كشته شدن آنگاه ارزشمند است كه در راه خدای سبحان باشد. ✅ خدایا : مرگ ما را در شهادت  قرار بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم    وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ   (الطلاق - ٣) 🔰ترجمه : و هر کس بر خدای یکتا توکّل کند کفایت امرش را می کند. 🔰تفسير : ١ - كسی كه بر خدای متعال توكل كند از نفس و هواهای آن و فرمانهايیكه می دهد، خود را كنار بكشد و اراده خدای سبحان را بر اراده خود مقدم بدارد و عملی را كه خدای بزرگ از او می خواهد بر عملی كه خودش دوست دارد ترجيح بدهد و به عبارتی ديگر به دين خدای بزرگ متدين شود وبه احكام او عمل كند.برای چنين كسی خدای یکتا كافی و كفيل او خواهد بود. ٢ - آن وقت آنچه را كه او آرزو كند خدای متعال هم همان را برايش می‌خواهد البته آنچه را كه او به مقتضای فطرتش مايه خوشی زندگی و سعادت خود تشخيص می دهد نه آنچه را كه واهمه كاذبش سعادت و خوشی می‌داند. ‏٣ - واينكه فرمود خدای سبحان كافی و كفيل او است علتش اين است كه خدای متعال آخرين سبب است كه تمامی سبب‌ها به او منتهی می‌شود در نتيجه وقتی او چيزی را اراده كند بجا می‌آورد و به خواسته خود می‌رسد بدون اينكه اراده‌اش دگرگونی پذيرد. ✅ خدایا : ما را از متوکلین قرار بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖإنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ  وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ                            (العنكبوت - ٤٥) 🔰ترجمه : آنچه را از کتاب آسمانی به تو وحی شده تلاوت کن و نماز را برپا دار که نماز  انسان را از زشتیها و گناه بازمی‌دارد و یاد خدای سبحان بزرگتر است و خداوندعزوجل می‌داند شما چه کارهایی انجام می‌دهید. 🔰تفسير : ١ - خدای متعال در اين‌ آيه شريفه به رسول گرامی خود دستور می دهد به تلاوت آنچه به وی وحی شده يعنى تلاوت قرآن کریم كه بهترين بازدارنده است از شرك و ارتكاب فحشاء و منكرات زيرا در آن آيات روشنی است كه متضمن حجت‌هايی  نورانی است كه حق را آن طور كه بايد روشن می سازد و هم مشتمل است بر داستانهای عبرت‌آور ومواعظ و بشارت‌ها و انذار و وعده وعيدهاكه شنونده و خواننده را از گناهان باز می‌دارد. ‏٢ - دستور بعدي امر به نماز است كه بهترين اعمال است چون كه نماز از فحشاء و منكر بازمی‌دارد مراد از اين بازداری بازداری طبيعت نماز از فحشاء و منكر است البته بازداری آن به نحو اقتضاء است نه عليت تامه كه هر كس نماز خواند ديگر نتواند گناه كند. ٣ -‏ توجه به خدای بزرگ از در بندگی آن هم در چنين محيط و از چنين افراد طبيعتا بايد انسان را از هر معصيتی كبيره و هر عملی كه ذوق دينی آن را شنيع می‌داند از قبيل قتل نفس تجاوز به جانها و به مال ايتام فحشا وفساد باز می آورد  بلكه نه تنها از ارتكاب آنها بلكه حتی از تلقين آن نيز جلوگيری كند. ✅خدایا : مرگ و حشر ما را با نماز قرار بده التماس دعا
اطلاعیه دفتر رهبر انقلاب 📝 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم‌ 🔻به‌ اطلاع‌ امت‌ حزب‌الله‌ و هميشه‌ در صحنه‌ ايران‌ اسلامي‌ مي‌رساند در پي‌ حملات‌ وحشيانه‌ و گسترده‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ عليه‌ جنوب‌ لبنان‌ كه‌ بر اثر آن‌ ضايعات‌ جاني‌ و خسارات‌ مالي‌ سنگين‌ بر مردم‌ مظلوم‌ و محروم‌ و در عين‌ حال‌ با ايمان‌ و مقاوم‌ اين‌ منطقه‌ تحميل‌ شده‌ است‌، بدستور مقام‌ معظم‌ رهبري‌ حساب‌ مخصوصي‌ با شماره‌ ۵۷۵ نزد شعبه‌ مركزي‌ بانك‌ ملي‌ ايران‌ جهت‌ دريافت‌ كمكهاي‌ نقدي‌ امت‌ حزب‌الله‌ براي‌ مردم‌ مسلمان‌ جنوب‌ لبنان‌ اختصاص‌ يافته‌ است‌. حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ اجازه‌ فرمودند كه‌ مؤمنين‌ مي‌توانند از وجوهات‌ شرعيه‌ خود يك‌ سوم‌ از سهم‌ مبارك‌ امام‌ را به‌ اين‌ حساب‌ واريز كنند. حمايت‌ ايران‌ اسلامي‌ از رزمندگان‌ مقاومت‌ اسلامي‌ در جنوب‌ لبنان‌ و كمكهاي‌ انساندوستانه‌ ملت‌ مسلمان‌ و انقلابي‌ ايران‌ به‌ مردم‌ مظلوم‌ اين‌ منطقه‌ پشتوانه‌ دلگرم‌ كننده‌اي‌ براي‌ تداوم‌ مقاومت‌ اسلامي‌ در برابر تجاوزهاي‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ خواهد بود. دفتر مقام‌ معظم‌ رهبري‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قرآن کریم
   بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم اِنّما اَنتَ مُنذِرَُ وَ لِکُلِّ قَومِِ هادِِ                              (الرعد - ٧) 🔰ترجمه : تو فقط بیم دهنده‌ایی و برای هر گروهی هدایت کننده‌ایی است. 🔰تفسير : ١ - چه آزادمنشانه سخن می گویدنه انحصاری  در آن می بینی و نه اجباری گويا مکمل لا اِکراهَ فِی الدِّین است. آری خدای پاک و آزاد راه پاک و آزاد دارد چه نیک می داند که ایمان حقیقی تنها در فضای آزاد شکل می گیرد و شکوفا می شود. ٢ - این آیه شریفه می فرماید که برای هر قوم و ملیتی یک هادی است که به زبان همان قوم سخن می گوید آنگاه که  مُنذِر بانگ بر آورَد که ای مردم این زندگی رو به پایان است هر کس حیرت زده از هر سو به دنبال راه نجات خویش است. واگردر جستجویش صادق باشد بی شک هادی قوم خویش را خواهد یافت خداوند منّان هادیان خود را در هر قومی نهاده است و این بدان سبب است که درک متقابل بین هدایتگر و خواهان هدایت هماهنگی مابین آنان از ضروری ترین نکات هدایتگری و رستگاری است. این یعنی تو تنها با هدایتگر خویش است که به رستگاری هدایت می شوی. چه هدایتگر کسی است که روح وجانت هماهنگ با روح و جان او است. همان است که کلامش را می فهمی و قلبت بدان گواه است. ٣ - بدان که ناهماهنگی عدم درک متقابل و عدم گواهی قلب از نشانه های نیافتن هادی است و نیافتن یعنی پیوند نخوردن و دگرگون نشدن و بدان که هدایتگر حقیقی یکی بیش نیست و آن روح الهی است این روح آگاه و حیات بخش است که تجلیات عدیده به خود می گیرد و روزی در خواهی یافت که پرتویی از این روح بزرگ در اعماق درون تو  نیز نهفته بوده است. ✅خدایا : ما را هدايت فرما. التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بِسمِ رَبِّ الشُّهَداءِوَالصّدیقینَ سیدعزیز خلعت زیبای شهادت بر قامت جاودانه ات برای همیشه تاریخ مبارک باد.
هدایت شده از قرآن کریم
بسم الله الرحمن الرحیم وَ يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ الْكافِرُونَ لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ                (الشورى - ٢٦) 🔰ترجمه : و دعاى كسانى را كه ايمان آورده‌اند و كارهاى شايسته كرده‌اند اجابت مى‌كند و از فضل خويش آنان را افزون می دهد و كافران را عذابى سخت است. 🔰تفسير : ١ - خداوندعزوجل هر گونه درخواستی راکه مؤمنان صالح العمل داشته باشند می‌پذيرد و از آن بالاتر اموری را كه شايد به فكر آنها نيامده است كه از خدای بزرگ درخواست كنند از فضلش به آنها می بخشد واين نهايت لطف و مرحمت خداوندعزوجل درباره مؤمنان است. ٢ - مراد آيه شريفه اين است كه هر وقت او را بخوانند خدای متعال دعايشان را مستجاب می‌كند وهر وقت حاجتی بخواهند می‌دهد و زيادتر از خواسته‌ هایشان را هم می دهد. ٣ - خداوندعزوجل  راه بازگشت را همواره به روی بندگان خودباز می گذارد او كسی است كه توبه را از بندگانش پذيرامی شود وگناهان را می بخشد اما اگر تظاهر به توبه كنيد ولی درخفا كار ديگر انجام دهيد تصور نكنيدكه ازديده تيزبين علم پروردگار مخفی خواهد ماند. ✅ خدایا : شهادت در راهت را روزی ما مقرر فرما. التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ                (المائده - ۳۵) 🔰ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده‌اید از مخالفت فرمان خدای سبحان بپرهیزید و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید. 🔰تفسير : ١ - گر چه خدای متعال از همه چیز به ما نزدیک‌تر است اما ما همیشه در موقعیت ارتباط نیستیم در قرآن کریم آمده است که مؤمنان باید بکوشند تا نزدیکی و ارتباط بیشتری با خدای متعال امر مقدس پیدا کنند. ٢ - حقيقت وسيله به درگاه خدای متعال مراعات راه خدای بزرگ است به اينكه اولا به احكام او علم پيدا كنی و در ثانی به بندگی او بپردازی و ثالثا در جستجوی مكارم و عمل به مستحبات شريعت باشی و اين وسيله معنايی نظير معنای كلمه قربت را دارد. ٣ - چون وسيله نوعی توصل است و توصل هم در مورد خدای متعال كه منزه از مكان و جسمانيت است توصل معنوی و پيدا كردن رابطه‌ای است كه بين بنده و پروردگارش اتصال برقرار كند و نيز از آنجا كه بين بنده و پروردگارش هيچ رابطه‌ای به جز ذلت عبوديت نيست قهرا وسيله عبارت است از اينكه انسان حقيقت عبوديت را در خود تحقق دهد و به درگاه خدای متعال وجهه فقر و مسكنت به خود بگيرد پس وسيله در آيه شريفه همين رابطه است و اما علم و عمل از لوازم معنای وسيله و از ادوات رساندن خود به حقيقت عبوديت است. ✅ خدایا : ما را عبد خودت قرار بده. التماس دعا
هدایت شده از قرآن کریم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم اللَّـهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏                        (طه - ٨) 🔰ترجمه : او خداوندی است که معبودی جز او نیست و نامهای نیکوتر از آن اوست. 🔰تفسير : ١ - توحید یعنی یگانه دانستن خدای متعال در آنچه مختص او است و آنچه که باید برای او باشد یعنی بنده یقین کند و اقرار نماید که خدای متعال به تنهایی پروردگار و صاحب همه چیز است و آفریننده فقط او است و او زنده پایدار است که تمام جهان هستی را به تنهایی تدبیر می‌نماید. و یقین نماید و اقرار کند که فقط خدای متعال سزاوار بندگی است و هیچ شریکی ندارد و هر معبودی غیر از او ناحق و باطل است، و او تعالی به صفات کمال متصف است و از هر عیب و نقصی پاک است و فقط او دارای اسمای حسنی و صفات والا می‌باشد. ‍ ٢ - خدای متعال یکتا است هیچ شریکی ندارد همانندی در ذات و نام و صفات و کارهایش ندارد و فرمانروایی و آفرینش از او است او فرمانروا است وهمه غیراز اوتحت فرمانروایی او قرار دارند او پروردگار است و همه بنده او هستند.... او آفریننده است و همه چیز غیر از او مخلوق و آفریده شده می‌باشند. ٣ - او يگانه منعم حيات ده،  شفا بخش، رازق، غفور، رحيم، غنی، و عزيز است، و تمامی اسمهايی كه در آن معنايی از خير باشد برای او است پس خدای سبحان تنها كسی است كه مستحق عبادت است، و بايد به اميد خيراتی كه نزد او است پرستش شود نه غير خدا. ✅ خدایا : ما را در زمره شاکرین قرار بده. التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ                                 (الشعراء - ٨٠) 🔰ترجمه : و هنگامی که بیمار شوم مرا شفا می‌دهد. 🔰تفسير : ١ - مراد این است که شافی تنها خدای سبحان است و دکتر و دوا وسیله است. انسان مؤمن به پزشک مراجعه می‌کند و دارو مصرف می كند ولی هیچ کدام را شفا دهنده نمی‌داند و بلکه معتقد است که اگر خدای متعال خواست دوا و درمان مؤثّر واقع می‌شوند و بیانگر آن است که نقش دارو در درمان انسان به اراده و تدبیر خدای بزرگ بستگی دارد. ٢ - نان و آب وسیله سیر کردن هستند ولی سیرکننده واقعی خدای متعال است. ٣ - حضرت ابراهیم( علیه‌السلام) فرمود وقتى من مریض شوم و نفرمود وقتى خداوندعزوجل مرا مریض کند این بدین سبب است که علّت بیشتر بیماریها افراط و تفریط خود انسان است در خوردنیها و نوشیدنیها وعدم رعايت بهداشت ومراعات توصيه های مربوطه در امر بهداشت و ... . ✅ خدایا : نعمت صحت و عافیت را بر ما ارزانی فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم ذلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الْباطِلُ وَ أَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ   (لقمان - ٣٠) 🔰ترجمه : اینها همه دلیل بر آن است که خداوندعزوجل حقّ است وآنچه غیر از او می‌خوانند باطل است و خداوندعزوجل بلند مقام و بزرگ مرتبه است. 🔰تفسير : ١ - الله حق است و آنچه جز او می‌خوانند همه باطل است و الله است که بلندمرتبه وبزرگ است او بزرگی است که بزرگتر از او وجود ندارد . و بلند مرتبه‌ایی است که بالاتر از او نیست و مهربانی است که مهربان‌تر از او کسی نیست. ٢ - قوی و نیرومندی است که در هر نیرومندی نیرو و قوت پدید آورده است. توانایی است که در هر توانمندی توانایی پدید آورده است. و مهربانی است که رحمت و مهربانی در وجود هر مهربانی پدید آورده . دانایی است که هر مخلوقی را تعلیم داده است. روزی دهنده‌ایی است که همه روزی‌ها و روزی داده‌ شده‌ها را آفریده است. ٣ - در اين جهان وجود حقيقی كه قائم بالذات و ثابت و بر قرار و جاودانی باشد تنها او است و بقيه هر چه هست در ذات خود وجودی ندارد و عين بطلان است كه هستی خود را از طريق وابستگی به آن وجود حق پايدار پيدا می‌كند و هر لحظه نظر لطفش را از آنها بر گيرد در ظلمات فنا و نيستی محو و ناپديد می‌شود. ✅ خدایا : پنج شنبه ها دلها نا آرام می شود بیاد آنهایی که شادی بخش زندگی ما بودند با خواندن فاتحه ایی آنان را مهمان کنیم. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم     وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ                                   (البقره - ١٥١) 🔰ترجمه : و به شما کتاب و حکمت می‌آموزد. 🔰تفسير : ١ - يكى از وظايف انبياء آموزش كتاب و حكمت است حكمت بينشى است كه در سايه‌ى معرفت الهى پديد می آيد و بر اساس فكر در اسرار هستى و رسيدن به حقّ نور و تقوی می توان به آن دست يافت. ٢ - حضرت امام باقر (عليه السلام) فرمودند  حكمت همان فهم معرفت و شناخت عميق است شناختى كه انسان را به بندگى خدای سبحان و رهبر آسمانى وا دارد و از گناهان بزرگ دور سازد. رأس حكمت طاعت خداوندعزوجل است پيامبراکرم(صلى الله عليه و آله وسلم) فرمودند من سراى حكمت هستم و علىّ درگاه آن هركس طالب حكمت است بايد از اين راه وارد شود. ٣ - حكمت بينش و بصيرتى است كه اگر در فقيرباشد اورا درجامعه ازثروتمند محبوب‌تر مي كند واگر درصغيرباشد اورا بر بزرگسالان برترى مى‌بخشد. ٤ - حكمت هديه‌اى است كه خداوند عزوجل به مخلصين عنايت می فرمايد.در روايات متعدّد مى‌خوانيم هر كس چهل شبانه روز كارهايش خالصانه باشد خداوندعزوجل چشمه‌هاى حكمت را از دل او به زبانش جارى مى‌سازد فرد حكيم نه نزاعى با بالا دست خود دارد و نه زيردستان را تحقير مى‌كند سخنى بدون علم و آگاهى نمى‌گويد و در گفتار و رفتارش تناقضى يافت نمى‌شود نعمت‌هاى الهى را ضايع نمى‌كند و به سراغ بيهوده‌ها نمى‌رود مردم را مثل خود دوست دارد و هر چه را براى خود بخواهد براى آنان مى‌خواهد و هرگز با مردم حيله نمى‌كند. ✅ خدایا : به ما حکمت بندگی و معرفت  عطا فرما. التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّـهَ بِهِ عَلِيمٌ                    (آل عمران - ٩٢) 🔰ترجمه : هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد و از هر چه انفاق كنيد قطعا خدای سبحان به آن دانا است. 🔰تفسير : ١ - چرا اين قدر مال دوست هستيد و مال و منال را بر دين خدای متعال ترجيح می‌دهيد اين است كه شما در ادعای خود كه می‌گوئيد با خدای متعال و انبيای او نسبت داريد و اهل بر و تقوی می‌باشيد. دروغ می‌گوئيد برای اينكه شما اموال زبده و گرانبهای خود را بيش از خدای یکتا و راه خدای بزرگ دوست می‌داريد و در بذل آن بخل می‌ورزيد و جز اموال پس مانده‌ها و بنجل را در راه او انفاق نمی‌كنيد چيزی را انفاق می‌كنيدكه دلها تعلقی به آن ندارد و اعتنايی به از بين رفتن آن و گم شدنش نمی‌كند هيچ كس به خير و بر نمی‌رسد مگر با انفاق چيزی كه دوست بدارد و زبده مال او باشد. چون راه خدای سبحان گنجينه‌ایی است كه اموال پسنديده شما در آن فوت نمی‌شود. ٢ - هر چه را انفاق كنيد خدای متعال به آن دانا است اين جمله تشويق انفاق‌گران است تا وقتی كه انفاق می‌كنند خوشحال باشند به اينكه مال عزيز و محبوبشان هدر نرفته و انفاقشان بی‌اجر نمانده است. بلكه خدايی كه دستور انفاق به آنان داده، به انفاقشان و آنچه انفاق می‌كنند، آگاه است. ٣ - شرط دستیابی به نیک‌نفسی آن است که چیزی را به دیگری ببخشی که برای خودت دوست داری. ✅ خدایا : ما را از انفاق کنندگان قرار بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّـهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّـهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّـهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْراً                                (الطلاق - ٢و٣) 🔰ترجمه : هر کس تقوای الهی پیشه کند خداوندعزوجل راه نجاتی برای او فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد و هر کس بر خدای سبحان  توکّل کند کفایت امرش را می‌کند خداوندعزوجل فرمان خود را به انجام می‌رساند و خدای متعال برای هرچیزی اندازه‌ای قرارداده است. 🔰تفسير : ١ - خدای سبحان كه ولی وسرپرستی بنده متوكل خويش است او را از پرتگاه هلاكت بيرون می كشد و از طريقی كه خوداو نيز پيش‌بينی آن را نمی كند روزی می دهد و چنين بنده‌ای به خاطر اينكه بر خدای متعال توكل كرده و همه امور خودرا به او واگذار نموده هيچ چيز ازكمال واز نعمت‌هايی را كه قدرت به دست آوردن آن را در خود می‌بيند از دست نمی دهد. ٢ - انسان هر چيزی را كه به وسيله سعی و كوشش خود به دست می آورد همان را خدای متعال برايش فراهم می‌كند برای اينكه او به وی توكل كرده و كسی كه بر خدای متعال توكل كند خدای بزرگ همه‌كاره او می‌شود و هيچ سبب از اسباب ظاهری اينطور نيست برای اينكه هر سببی را كه در نظر بگيری يك بار كارگر می‌افتد بار ديگر نمی‌افتد ولی خدای متعال اين طور نيست. ٣ - تمامی امور در حيطه قدرت خدای متعال است‌ حدود و اندازه هر موجودی را خدای متعال معين می‌ فرماید بنده متوكل هم يكی از موجودات است او نيز از تحت قدرت خدای سبحان خارج نيست پس اندازه‌ها و حدود او نيز به دست خدای یکتا است. ‏٤ - چنين مقامی تنها نصيب صالحين از اوليای اين امت می‌شود و اما افراد پايين‌تر يعنی افراد متوسط از اهل تقوی كه درجات پايين‌تری از حيث معرفت و عمل دارند از موهبت ولايت خدايی هم آن مقداری برخوردارهستند كه با اخلاص ايمان و اعمال صالح آنان مطابقت دارد و چنان نيست كه هيچ بهره‌ای از اين موهبت نداشته باشند. ✅ خدایا : ما را به صفت تقوی آراسته  گردان. التماس دعا