#تحول_نظام_آموزشی
استاد حسینی خراسانی (مدرس خارج فقه واصول و عضو جامعه مدرسین):
❓آیا وقت آن نرسیده که بعد از این همه سال با این همه شتاب و تغییر شرائط.... متن دیگری متناسب با شرایط و زمان با اتقان و دقت ارایه شو؟ نگاهی به سیر متون علمی حوزه، شاهدی است عادل بر اینکه همواره متون در حال تغییر و تحولاند.
🔸از متن فشرده و مختصری مثل، تذکرة الاصول شیخ مفید تا الذریعة الی اصول الشریعة سیدمرتضی و عدة الاصول شیخ طوسی تا سرائر ابن ادریس حلی و معالم شیخ حسن و زبدة الاصول جناب شیخ بهایی تا قوانین، رسائل و کفایه نشاندهندۀ تحول در متون درسی است.
🔹گاهی فاصله میان این کتابها پنجاه تا چهل سال بوده است. ظاهراً، دورترین فاصله میان عُدة شیخ و سرائر ابن ادریس است که صد و بیست سال بوده است. در این میان همه گفتند علم و فقاهت دچار رکود شده و همه مقلد شدهاند. فاصله بین شیخ و ابن ادریس، خیلی کمتر از فاصلۀ نسل حاضر، با شیخ انصاری است.
🌐نشریه خشت اول، شماره ۱۳ و ۱۴ ، ص ۲۴
🆔@feghahat
✅ تحول در تحصيل (4)
⚠️ سند چهارم: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف
🔺دخالت ادبیات در اجتهاد و استنباط، مورد انکار نیست. از مرحوم حاج عبدالله مجتهدی شنیدم که ایشان می فرمود: آشیخ محمدرضا مسجدشاهی، که آقای خمینی و آقای گلپایگانی و حاج آقای ما (رحمة الله علیهم)، پیش ایشان درس خوانده بودند، چند ماهی قم آمده بود. آقای مجتهدی گفت که ایشان می گفت: اگر کسی متخصص در ادبیات نباشد، فهمش ناقص است... من خودم مواردی را بخاطر دارم که در اثر نداشتن بنیه ادبی، (حتی در مسائل فقهی) اشتباه کرده اند.
🔺من به نظرم، تا یک محقق محتاط، که به کلمات قوم (عرف خاصّ علما) احاطه داشته باشد و همه را مطالعه و دقت کند، نیامده است، (طلاب) همین کتاب های سابق را باید بخوانند. اگر کسی بخواهد ملّا شود، این کتاب های متأخّر، مُلّا درست نمی کند.
⚠️ به صراحت در کلام ایشان، تحول خواهی در متون درسی حوزه، موج می زند اما تحول خواهی در نظام آموزشی، به این معنا نیست که کتاب ها را قیچی کنیم. قیچی کردن که هنر نیست. هر کسی توان نوشتن کتاب درسی ندارد. شخصی که هنوز به کلمات قوم آشنا نیست، چطور می تواند بدیل و نظیری برای کتب علما بیاورد؟
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
#تحول_حوزه
💠 درس خارجِ مجتهدپرور
امام خمینی(ره) دربارۀ شیوۀ تدریس آیت الله بروجردی(ره) نقل میکردند:
🔰طلبهای که مقدمات و سطح را خوب طی کرده و دارای استعداد باشد، دو یا سه ماه در درس آیت الله بروجرودی شرکت کند مجتهد میشود و میتواند همین روش را در دیگر ابواب فقهی بکار گیرد.
📚چشم و چراغ مرجعیت، ص17
🆔@tahavol_howze
⚡️نقشه جامع تمدن اسلامی چه می گوید؟ / مفاهيم اصلی تمدن اسلامی کدامند؟
👌همانطور که در جلسه گذشته شرح دادم (۴ آبان ۱۴۰۰) برای دستیابی به نقشه ای جامع برای تحقق تمدن اسلامی باید به دو پرسش ۱- مفاهیم تمدن اسلامی چیست؟ و ۲- چگونه باید مفاهیم تمدن اسلامی را محقق کرد؟ پاسخ دهیم.
👌در پاسخ به پرسش اول: معتقدیم مفاهیم تمدن اسلامی به دو دسته ۱- مفاهیم اصلی و ۲- مفاهیم بخشی تقسیم می شوند. مفاهیم اصلی تمدن اسلامی شامل سه دسته مفهوم ۱- تنظیم روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه، ۲- تسخیر شئ پایه در مقایسه با تصرف عنصرپایه و ۳- اتکاء به اسماء الهی است. مفاهیم بخشی تمدن اسلامی هم در قالب ۱۰۰ نظریه فقهی در حوزه های ساختمان، مدیریت شهری، آموزش و پرورش، سلامت، امنیت، برنامه و بودجه، میراث فرهنگی، خبر و..... تئوریزه می شود.
👌در پاسخ به پرسش دوم: معتقدیم که سه حوزه فعالیتی ۱- برجسته کردن پرسش های جهت ساز، ۲- تدریس مفاهیم تمدن اسلامی (مدرسه هدایت) و ۳- تصمیم سازی بر اساس مفاهیم فقهی (شورای راهبردی الگوی پیشرفت) برای تحقق مفاهیم تمدن اسلامی ضرورت دارد. شایان ذکر است که برنامه اجرائی در هر سه حوزه اجرائی بر اساس نظریه مترقی چرخه چهاربخشی تحریک فکر تنظیم می شود.
👌در جلسات آینده به شکل تفصیلی درباره نقشه جامع تمدن اسلامی وارد بحث خواهم شد. به فضل الهی
حجت الاسلام علی کشوری - دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰- تبیین برنامه جامع تمدن اسلامی در جمع برخی از نخبگان - قم
#برنامه_جامع_تمدن_اسلامی
#نظام_سازی_فقهی
@olgou4
⚡️آشنایی با برخی دروس مدرسه تمدنی هدایت
آشنایی با نقشه جامع تمدن اسلامی
https://eitaa.com/olgou4/3737
آشنایی با نظریه امنیتی سِلم
https://eitaa.com/olgou4/2257
آشنایی با پنج نظریه فقه المکاسب
https://eitaa.com/olgou4/3282
آشنایی با الگوی جدید مدیریت روستا
https://eitaa.com/olgou4/3731
آشنایی با نظریه فقهی کرسی
https://eitaa.com/olgou4/3207
آشنایی با پروتکل های فقهی مدیریت کرونا
https://eitaa.com/olgou4/3391
آشنایی با نظریه فقهی تأويب
https://eitaa.com/olgou4/3203
آشنایی با نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور
https://eitaa.com/olgou4/2151
آشنایی با تعریف جدید واکسن
https://eitaa.com/olgou4/3646
آشنایی با نظریه سیاست خارجی قبل از ظهور
https://eitaa.com/olgou4/3639
آشنایی با طرح جایگزین هوش مصنوعی
https://eitaa.com/olgou4/3650
آشنایی با طرح جایگزین پول اعتباری
https://eitaa.com/olgou4/3258
آشنایی با مقررات فقهی ساختمان
https://eitaa.com/olgou4/3356
آشنایی با بسته فقهی آداب انعقاد نطفه
https://eitaa.com/olgou4/2810
آشنایی با جعبه فقهی شخصیت
https://eitaa.com/olgou4/2989
آشنایی با الگوی فقهی ارزیابی غذا
https://eitaa.com/olgou4/2914
آشنایی با استراتژی فقهی صنعت و تکنولوژی
https://eitaa.com/olgou4/3152
آشنایی با الگوی فقهی ساخت
https://eitaa.com/olgou4/2952
آشنایی با تعریف فقه نظام
https://eitaa.com/olgou4/2877
آشنایی با اولین برنامه پیشرفت اسلامی
https://eitaa.com/olgou4/2692
#نظام_سازی_فقهی
#مدرسه_فقهی_هدایت
@olgou4
نقشه راه فقه تمدني.pdf
349.3K
#مقاله
🔰 نقشه راه فقه تمدنی و تدوین توضیح المسائل تمدنی
✍️ حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی
📌 چکیده:
🔸 مسأله اصلی در این مقاله بررسی «چگونگی حرکت به سمت #فقه_تمدنی و تدوین توضیح المسائل تمدنی» است. این بحث در پارادایم کلام شیعی و فقه و اصول فقه جواهری است.
🔸 در این مقاله، تلاش شده است تا الزامات شناختی و عملیاتی برای تحقق دانش فوق ارائه گردد و بر اساس ایدۀ «فقه تمدنی»، شبیه سازیِ یک «توضیح المسائل تمدنی» نیز صورت گیرد
..🌿....🌿....🌿....🌿
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫 @nhrazavi
🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
🔔 روش استنباط در مسائل مستحدثه
👤ارائه: استاد جواد حبیبیتبار، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی
👤ناقد: استاد سید منذر حکیم، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی
👤دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر علی شریفی، استاد جامعة المصطفی العلمیه
⏰ زمان: سهشنبه، سوم اسفندماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰
📎لینک: http://vcpro.ir/riicj1
🆔 @ijtihad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_سند_شناسی
#ابزارهای_رجالی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔍سندشناسی یکی از مهارتها
و همچنین از مراحل مهم فرآیند اجتهاد است.
امروزه انسانها در عصر سرعت بدنبال میانبرها در تکاپو هستند
یکی از راههای میانبر سندشناسی نسبت به اسناد کتب اربعه شیعه (که معتبرترین کتابهای شیعه هستند)،
شناخت اسناد و طرق پرکاربرد این کتابهای مهم شیعه است.
کتاب قیم اصول الرجال استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی در بخش میانی کتاب
به اسناد پرکاربرد و مشهور کتب اربعه می پردازد که طبق فرمایش استاد حسینی حدود ۷۵ درصد اسناد کتب اربعه را پوشش می دهد.
این بخش حاوی ۲۷ سلسله سند کوتاه است.
لذا اگر اجتهاد پژوهان این اسناد را تسلط داشته باشند میانبری است برای شناخت عمده اسناد کتب اربعه🙏🙏🙏😊😊💐🌷
فایل کتاب اصول الرجال 👇👇👇👇
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📗 مقاله «اجتهاد تمدنی؛ چیستی، چرایی و چگونگی»
✍️ نوشته حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی
🔹 گروه #منطق_فهم_دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
🏅 تنها مقاله برگزیده بیست و سومین دوره جایزه #کتاب_سال_حوزه
#افتخارات
#کتاب_سال_حوزه
🆔 @iictchannel
◽️ نشست علمی
🔸 بررسی ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی
(عضئ هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه)
📅 دوشنبه 9 اسفند ساعت 13
⚜️ پخش زنده و مستقیم از طریق:
🌐 aparat.com/mhkavari/live
#تبلیغ
#نشست
🆔 @iictchannel
کارورزی اجتهاد تمدنی
📗 مقاله «اجتهاد تمدنی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» ✍️ نوشته حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی 🔹 گ
اینکه تنها مقاله برگزیده کتاب سال حوزه یک مقاله با نگاه الگوریتمی و فقاهت روشمند است
نشانه چیست؟ 👇👇😊
جایگاه و اهمیت و برش
مباحث روش شناسی اجتهاد و
نگاه الگوریتمی و
همچنین نسبت به محتوای آن
یعنی سیستمهای یک تمدن
💢حکم به تحریم ماهواره با موضوعشناسی دقیق همراه نبود/ موضوعشناسی اگرچه شآن فقیه نیست اما در فتوا تأثیر دارد
✔️استاد شیخ هادی نجفی اصفهانی:
🔹صادر کردن حکم مستلزم تبیین موضوع است. هر موضوعی حکم خاص خود را دارد و بنابراین، امر موضوع شناسی در روزگار ما لازم است. باید کارشناسان موضوعات را به صورت صحیح و درست ارزیابی و شناسایی کرده و آن را برای فقیه تبیین کنند. فقیه بعد از آن، حکم را از ادله اربعه استخراج کند. اما اگر موضوع تبیین درستی نشده باشد، طبیعی است حکم صادره از سوی فقیه اصابه به واقع ندارد.
🔸مثالهای زیادی برای درست تبیین نشدن موضوع وجود دارد؛ از جمله آنها میتوان به فتوا به تحریم رایتل یا فتوا به تحریم ماهواره و ویدئو و قسعلیهذا اشاره کرد. در هشتاد سال یا صد سال قبل هم حکم به تحریم گرامافون را داشتیم. این احکام بدون موضوع شناسی دقیق صادر شده است.
🔹در روزگار ما مسائلی مانند ارز دیجیتال، مسائل پیرامون ناباروری و امثال ذلک وجود دارد که میبایست درست تبیین شود. باید گروههای موضوع شناسی باشند که بدون هیچ دخل آراء شخصی خود، موضوع را برای فقیه تبیین کنند تا فقیه بتواند بر اساس موضوع تبیین شده، حکم استخراج کند.
🔸موضوع شناسی اگر چه شآن فقیه نیست لکن در فتوای فقیه تاثیر دارد. متخصصان موضوع پژوه نتیجه تحقیقات را به فقیه عرضه میکنند. بدیهی است تا این موضوع شناسی صحیح نباشد حکم استخراجی حکم درستی نخواهد بود. کسانی که به موضوعات توجه ندارند و موضوع شناسی نمیکنند، چگونه میخواهند حکم موضوع ندانسته را استخراج کنند؟
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/h17722
🆔 @ijtihad
✅ نکاح معاطاتی و ازدواج سفید؛ تفاوتها و شباهتها
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس:
🔹 به دنبال این حاشیه(جشنواره فیلم فجر) عده دیگری نیز در روزهای اخیر یا از روی خیرخواهی و یا به جهت شبهه افکنی، پدیده ازدواج سفید یا همباشی را با مسئله نکاح معاطاتی مقایسه کرده اند و خواستهاند نتیجه بگیرند همباشی بدون صیغه ازدواج، چندان هم که متدینان جامعه میگویند دور از آبادی نیست و در تحقیقات فقهی برخی از علما نشانهای از مشروعیت بخشی به آن دیده میشود در حالیکه این دو پدیده به لحاظ ماهوی تفاوت زیادی با هم دارند که در ضمن نکات زیر به آن اشاره میشود:
🔹 نکاح معاطاتی -علی رغم برخی تفاوتها در تعریف آن- به معنای ازدواج بدون صیغه و یا بدون صیغه خاص است با این شرط که زن و مرد به قصد انشا نکاح، فعل خاصی انجام دهند که دلالت بر ایجاب و قبول نکاح -چه نکاح دائم و چه نکاح موقت- نماید.
🔹 نکاح معاطاتی بر خلاف بیع معاطاتی که مورد قبول غالب فقهاست مورد پذیرش مشهور فقها قرار نگرفته بلکه برخی ادعای اجماع بر اشتراط صحت نکاح به صیغه ایجاب و قبول دارند و هر گونه نکاح معاطاتی را باطل میدانند و حتی کسانی مثل فیض کاشانی که الفاظ خاص را در صحت نکاح لازم نمیدانند اما اصل صیغه لفظی را لازم میدانند بنابراین تقریباً هیچ فقیه صاحب نامی قائل به صحت نکاح معاطاتی نیست.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27170
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی پایگاه جامع تاریخ
📝 این پایگاه به عنوان وبگاهی تخصصی با هدف پوشش اطلاعات تمامی وقایع و رخدادهای مهم تاریخ اسلام و تسهیل دسترسی کاربران به پژوهشهای انجام گرفته در این حوزه طراحی شده است.
🔻 امکانات:
🔹 جستجوی ساده و پیشرفته
🔹 عناوین رویدادهای تاریخی به ترتیب زمان
🔹 محدودسازی رویدادها در بازهی زمانی مشخص
🔹 رویدادهای موجود در پایگاه به صورت خطزمان
🔹 قابلیت تبدیل تاریخ رویدادها بر اساس سال شمار شمسی و میلادی
🔹 بیش از ۱۸٠ عنوان منبع اصلی و قابلیت اتصال منابع به پایگاه کتابخانهی دیجیتال نور
💻 آدرس پایگاه:tarikh.inoor.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
#مهارتهای_پایه_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_لغوی
🙏اگر تفسیر قرآن و حدیث بدون لغت شناسی، معنی ندارد🙏💐
پس فقاهت و اجتهاد نیز بدون لغت شناسی، معنی ندارد🙏🙏🙏🌷
📗📗لیست کامل مهارتهای لغوی لازم برای اجتهاد
تقدیم به دوستداران علم و حقیقت👇👇👇
✅بخش۱: مهارتهای لفظ شناسی
1. اصطلاحشناسی:
مانند اصطلاح "سنت" که به معانی مختلف آمده است
2. پدیدهشناسی:
بیان نوع کلمه: اضداد، مشترک، مجاز، منقول و..
✅بخش ۲: مهارتهای معناشناسی
یک: وضعشناسی:
اینکه معنای موضوع له و حقیقی کدام است؟
دو: استعمالشناسی:
بررسی استعمالات یک لغت (معانی مجازی و حقیقی) مانند کلمه عدل که به 6 معنی آمده است.😳
3. مرادشناسی از لغت:
مانند مراد از (ثانی عطفه) که تکبر و اعراض است آیه 9 سوره حج
4. تطورشناسی:
لغت جهالت اصول مظفر در آیه نبا بحث سیره ج 2 ص 74 توضیح مطلب بعد👇👇
5. فرق شناسی:
که در علم فروق اللغه مطرح میشود همچنین مرتبه شناسی معانی مانند مراتب لغات سمع، استمع و اصغی
6. جامع گیری:
در برخی موارد برای کشف معنای ریشه باید از استعمالات یک معنای جامع برداشت کرد
7. توسعه معنایی:
مانند کلمه (ملک) که سیاست بر نفس نیز تفسیر شده است.
✅خروجی عمده علم لغت شناسی همین مهارتهاست (۹ مهارت)👆👆👆👆
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_ادبی
#مهارتهای_لغوی
✅مهارت تطور شناسی🙏
یک نمونه:👇👇
مرحوم مظفر ره در اصول فقه خود در باب سنت در آیه نبا می فرماید:
توجه به سه نکته معنای آیه را بسیار واضح میکند
یک نکته نحوی است(نقش ترکیبی ان تصیبوا قوما بجهاله)
دو نکته از آن سه نکته لغوی است
یکی معنای (تبیّن) دوم که شاهد بحث ماست کلمه (جهالت)
ایشان میفرماید: معنای ضیق که برای جهل (در مقابل علم) معروف هست از زمان انتقال فلسفه یونان به مسلمانان بین ما رواج پیدا کرده است
و تتبع در اصول و ریشه های لغت شناسی ما را به این مطلب می رساند که
✅جهل در اصل لغت به معنای مقابل حکمت و تعقل و رویه است
و تقریبا معنای سفاهت را می دهد وقتی که از روی غضب باشد
شاید معادل فارسی آن همان کار نسنجیده و حساب نشده باشد
و می گویند جهالت در معنای واسع لغوی با معنای جهل در مقابل علم همپوشانی دارد ولی همان معنی نیست.
🌺👈اصول فقه ج ۲ ص ۷۴
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅ #اجتهاد برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن #واجب عینی است
🔹 آقایانی که در حد رسائل و #مکاسب و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی.
🔹مقام موقعیت شیعه با فقاهت بوده و نیازمند به فقیه است؛ چراکه انقلاب ما انقلاب اسلامی است که با رهبری یک فقیه به دست آمده است.
🔹آقایانی که در این حد آمده اید، کوشش کنید که #اجتهاد را به دست بیاورید؛ بنابراین #تکلیف شما مشکل است.
🔹 گاهی می گویم سفر مستحب برای اشخاصی که درس می خوانند، سفر مشکوک است و حتما باید نماز خود را به صورت جمع بخوانند؛ چراکه شخصی که در این مرحله آمده، بعید نیست که اجتهاد آنان واجب عینی باشد؛ نه کفایی.
🔹 امروز بلاد ما از فقیه خالی است و شما عزیزان باید با تحصیل همراه با تلاش و کوشش، این کمبودها را جبران نمایید.
(درس خارج اصول ۱۳۹۵/۹/۲۴)
@khpajouhesh1396
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#مهارتهای_اجتهاد
📚#مهارتهای_ادبی
📘مرحوم مظفر ره در اصول فقه بحث حجیت خبر واحد در آیه نفر می فرماید:
از این آیه چند وجوب استفاده می شود:
1⃣وجوب پذیرفتن فتوای مجتهد بر مردم
2⃣وجوب قبول خبر واحد
3⃣وجوب اجتهاد در عصر ما بصورت وجوب کفایی
آیا میدانید همه بر میگردد به یک نکته ادبی (نحوی) که ایشان نیز بدان تصریح دارند👇👇
لولا تحضیضه در ابتدای آیه
فلولا نفر من کل فرقه...
تحضیض = وادار کردن بر امری با شدت که معنای وجوب را افاده میکند
البته برخی از ذیل آیه(لعلهم یحذرون) نیز استفاده وجوب کرده اند.
📒اصول فقه مظفر ره ص ۷۵ الی ۷۹
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
💽نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال
🔻برنامهای كاربردی تحقيقاتی در علم رجال
🔹فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالی شيعه و سنی
🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين
🔹مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين
🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثی شيعه
🔹طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسی) و ارزيابی آن.
👈دانلود: http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/
🆔 @ijtihad
🔺دوره تخصصی: منهج شناسی آیتالله بروجردی
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی
🗓 زمان: روزهای پنج شنبه به صورت مجازی (آفلاین)
📎لینک شرکت در دوره
http://masathe4.lms2.hozehkh.com/course/23312
🆔 @ijtihad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_دلالت_یابی
#انواع_ظهور
📣یک نکته جالب 👇👇
برخی فکر میکنند ما فقط یک جور ظهور داریم
اگر قرآن یا روایات یا کلمات دیگران ظهور بدوی داشت که خوب
اگر نداشت دیگر قابل استفاده نیست😔
در حالیکه اینگونه نیست
این مربوط به ظهور جلی کلام است
اما
گاهی ظهور خفی است
و با دقت و تدبر🔍 ظهور حاصل می شود
مانند سوره کوثر ظهور اولیه می گوید کوثر معانی متعدد دارد خیر کثیر و حوض کوثر و حضرت فاطمه علیها سلام الله ولی وقتی به آیه آخر توجه می کنیم درباره ابتر و بریده شدن نسل است
درمی یابیم که منظور کثرت نسل است که از طریق حضرت فاطمه سلام الله علیها منتشر می شود
پس این ظهور خفی نیز حجت است.
منبع:
اصول فقه مرحوم مظفر ره بخش حجیت ظهورات
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🌷زَرکَشی در البرهان فی علوم القرآن
درباره اهمیت آشنایی با غریب القرآن (الفاظ مشکل قرآن) میگوید: 📣
کسی که آشنایی با این فن نداشته باشد،
نمیتواند درباره قرآن اظهار نظری داشته باشد.👇👇
📗لذا بر عموم افرادی که می خواهند
از قرآن استفاده کرده
و طبق آن پیام یا نکته ای یا توصیه ای یا برنامه ای برای مردم یا تلامیذ خود بدهند،
آشنایی با کلمات قرآن واجب و ضروری است.
✅بر این اساس آشنایی این اصناف با غریب القرآن و مفردات قرآن الزامی است.
یعنی 👇👇👇
1⃣مبلغان
2⃣مربیان
3⃣اساتید حوزه و دانشگاه و مراکز آموزشی فرهنگی
4⃣معلمین
5⃣مسئول فرهنگی ها
6⃣مولفین
7⃣والدین
8⃣طلاب علوم دینی که کار اصلی آنها شناخت و معرفی قرآن و روایات است
9⃣دانشجویان بخصوص رشته های مرتبط با معارف
0⃣1⃣و هرکه می خواهد از قرآن برداشتی داشته باشد.😊
پس در محضر قرآن باشیم📖
🌏🌏✅@loghatquran
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین
و صلی الله علی سیدنا و نبینا و سید الانبیاء محمد و آله و سلم
🍀در ماه متعلق به صاحب شریعت غراء (ماه شعبان) یا علی گفتیم و عشق آغاز شد😊
🌷القرآن نور و هدی و شفاء
قرآن 👇👇
در تاریکیها، نور و روشنایی و در گمراهی ها راهنما و در بیماری ها شفاء
📣فهم قرآن وظیفه ما مسلمانان است.
✔️ بدون شک قدم اول از فهم قرآن کتاب موفقیت و سعادت بشر ،
فهم لغات و مفردات آنست
لذا هدف از ایجاد کانال مرور یک دوره لغات قرآن کریم است.
برنامه کانال لغت شناسی قرآنی👇👇
✅درس مفردات راغب اصفهانی
با عنوان 🌺کارگاه مفردات خوانی🌺
بصورت روزانه
بعنوان متن درسی لغت شناسی قرآن
بصورت صوتی 📣 بارگذاری میشود انشا الله 😌
📗این کتاب
یکی از بهترین منابع تفسیر لغات قرآن کریم است. 🙏
👨🏫مجری کارگاه:
العبد الراجی الی رحمه ربه
سید حسن رفعتی زاده
🌏🌏✅@loghatquran
#اندیشه_علماء
آیتالله محیالدین حائری شیرازی (رحمةاللهعلیه):
کمبود جامعه اسلامی ما امروز،
کمبود تفکر است؛
کمبود پژوهش و تحقیق است؛
کمبود تأمل است.
📒کتاب تفکر_بخش تفکر، وجه تمایز دین انحرافی و سالم
ــــــــــــــــــــ
واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق علیه السلام شهرستان #تایباد
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚 @howzehpajohesh
#اصطلاح_شناسی
#آسیب_شناسی_روشهای_استنباط
#دلیل_شناسی
✅اصطلاح شناسی سیره
⁉️یک سئوال:
اینکه می گوییم
سیره نبوی یا سیره علوی یا سیره معصومین علیهم السلام
آیا به اصطلاح اصولی درست است؟
چه دقتی میتواند داشته باشد؟🧐
📒سیره یک اصطلاح در علم اصول دارد و یک اصطلاح در علم تاریخ
سیره در علم اصول 👇
سیره به رفتار جمعی همه عقلا یا صنف خاصی اطلاق می شود (استمرار عاده الناس بر انجام یا ترک یک کار)
🌺سیره🌺
به سیره عقلا (بنای عقلاء)
و سیره متشرعه تقسیم می شود
و به معصوم بصورت مستقیم نسبت داده نمی شود
هرچند بعنوان یکی از اهل شرع در سیره متشرعه شامل معصومین علیهم السلام بشود
اما اینکه می گوییم
سیره نبوی یا سیره علوی یا سیره معصومین علیهم السلام
یک اصطلاح تاریخی است نه اصولی
سیره شناسی شاید بعنوان شعبه ای از علم تاریخ مطرح باشد
البته میتوان معادل امروزی سیره شناسی را، بحث سبک زندگی در نظر گرفت.👨👩👧👧
اما اگر بخواهیم سیره را به زبان اصولی به معصوم بصورت مستقیم نسبت بدهیم
باید بگوئیم
سنت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم یا سنت علوی علیه السلام و ...
نه سیره نبوی 🙏🙏
🌷چون سنت = قول و فعل و تقریر معصوم است
🌷و سیره = رفتار جمعی عقلا (۸ ملیارد انسان) یا متشرعه (نزدیک ۲ ملیارد مسلمان) است
🌏✅@karvarzi_eghtehad
▪️مدرسه مجازی سبحان تقدیم میکند:
🔅 آغاز ثبتنام دوره معرفتی اجتهاد روشمند + کتابچه حاوی متن تنظیم شده جلسات
(نگاهی به مکتب فقهی رهبر معظم انقلاب حفظهالله)
🔰 استاد سلمان رئوفی
▪️در ۱۰ جلسه به صورت مجازی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه تا ۳۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۱
▪️بعد از نماز عصر
▪️سرفصلهای دوره:
🔘 معنای مکتبشناسی فقهی
🔘 هدف و فوائد مکتبشناسی فقهی
🔘 برشهای مکتبشناسی فقهی
🔘 معرفی مکتب فقهی رهبر معظم انقلاب
🔘 خصوصیات اصلی مکتب فقهی آیت الله خامنهای
🔘 مبانی آیت الله خامنهای در موضوعشناسی فقهی
🔘 مراحل موضوعشناسی فقهی در مکتب فقهی آیت الله خامنهای
🔘 روشهای آیت الله خامنهای در بررسی و تعیین موضوع فقهی
⚠️ظرفیت محدود⚠️
🔅لینک ثبتنام:
https://www.sobhan-ins.com/product/ejtehade_raveshmand/
👈برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق پیامرسان ایتا با شماره ۰۹۱۰۹۶۵۷۲۳۶ (@Poshtibans) در ارتباط باشید.
📣کانال موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان:
https://eitaa.com/joinchat/284950666Cbc95ef4db3
✅ استاد محمدی قائینی: درس خارج باید کارگاهی باشد
🔹روش آموزشی سامرایی با آنچه در حوزههای قم و نجف مرسوم هست، تفاوت دارد؛ در این حوزهها درسها #استادمحور است، از ابتدا تا انتهای جلسه درسی، این استاد است که طرح بحث میکند، رد و اثبات میکند و بحث را به پیش میبرد، نهایتاً شاگردان هم یکی دو اشکال طرح میکنند.
🔹اما میرزای شیرازی روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی مجتهدپرور است و به اصطلاح امروزیها در تکنولوژیهای آموزشی این روش را روش #کارگاه ی و #شاگردمحور نامگذاری میکنند.
🔹 در این روش طلبه پخته میشود و از نقش عنصر #منفعل در بحث به عنصر #فعال تبدیل میشود؛ این موجب میشود که طلبه کمکم #روش_اجتهاد را عملاً فرا بگیرد.
@ghaeeni
#کارگاه_اجتهاد
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad