eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
510 دنبال‌کننده
193 عکس
20 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
آیین رونمایی از کتاب «نقل به معنا» 🗓 چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ 🕰 ساعت۱۵ 📌 به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی، از طریق لایو اینستاگرام همراه ما باشید. 🆔 @tahavol_howze
کارورزی اجتهاد تمدنی
#آفات_تحصیل_در_حوزه_علمیه #روش_تحصیل_مطلوب #چگونگی_تحول_در_حوزه #عمیق_خوانی_یا_سریع_خوانی کدام یک
🌷طلاب پژوهشگران اساتید محترم مخالفا و موافقا میتوانند نظرات ارزشمند خود را درباره موضوع سریع خوانی یا عمیق خوانی به شخصی بنده بفرستند در صورت تمامیت در کانال ارائه خواهد شد.🎁💐🙏
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلی‌ترین اهرم برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی/ مرکز ثقل اجتهاد تمدنی، احکام وضعی است ✔️ استاد عبدالحمید واسطی، در دوازدهمین نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی مطرح کرد🔻 🔹 ما ۵۰ کلان سیستم داریم که این‌ها حداقل‎های لازم برای شکل‎گیری یک تمدن است. نمی‎توانید چیزی از این‌ها را حذف کنید. کلمه «حداقل» مهم است. 🔹 مهم‌ترین و اصلی‎ترین اهرم برای شکل‎گیری علوم انسانی-اسلامی و تمدن نوین اسلامی این است که دید فرایندی، درک از مقیاس کلان و لمس مقیاس کلان ایجاد شود. 🔹 آنچه در بحث فقه تمدنی بیان می‌شود ابداً ساختارشکنی ندارد. فقاهت موجود را اشدّ لزوماً می‌داند. بدون این ممکن نیست. حرفش این است که نیاز به بسته‌های تکمیلی داریم. این هم بدین معنا نیست که فقاهت کنونی ناقص است. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/831199 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کارورزی اجتهاد تمدنی
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلی‌ترین اهرم برای شکل‌گیری تمدن نوین اس
🎁👆دقت کنید 👆 اجتهاد تمدنی بدون اجتهاد موجود ممکن نیست👇 اجتهاد موجود بدون مهارت ورزی در قواعد علوم پایه ممکن نیست ⬇️نتیجه⬇️ کتابها و درسهای پایه را بخصوص در سطح یک حوزه دقیق و کاربردی بخوانید👌 درس خواندن بدون رویکرد کاربردی عمر ضایع کردن است😭 🌏📣@karvarzi_eghtehad
🔔 ضروری است در مقدمات اجتهاد به همان هایی اکتفا کرد که مقدمه واقعی استنباط است به گونه ای که اگر آن مقدمه نباشد، نظام استنباط مختل می شود. 🔻 اما اشتغال به چیزی که دخالتی در استنباط ندارد ضایع کردن عمر و انحراف از هدف است. ⬅️ اگر خوف اطاله کلام نبود مسائلی را برمی شمردم که اصولیون قدیما و جدیدا حول آن بحث کرده اند در حالی که جریان استنباط به هیچ کدام از آنها متوقف نبوده است. 📚تهذیب الاصول، ج3، ص571 🆔@tahavol_howze
🔆لینک دروس ره جلسه ۱ https://s16.picofile.com/file/8414386142/MAKTAB1.mp3.html جلسه ۲ https://s17.picofile.com/file/8414386176/MAKTAB2.mp3.html جلسه ۳ https://s16.picofile.com/file/8414386200/MAKTAB3.mp3.html جلسه ۴ https://s16.picofile.com/file/8414386226/MAKTAB4.mp3.html جلسه ۵ https://s16.picofile.com/file/8414386268/MAKTAB5.mp3.html جلسه ۶ https://s17.picofile.com/file/8414386292/MAKTAB6.mp3.html جلسه ۷ https://s17.picofile.com/file/8414386334/MAKTAB7.mp3.html جلسه ۸ https://s17.picofile.com/file/8414386368/MAKTAB8.mp3.html جلسه ۹ https://s17.picofile.com/file/8414386376/MAKTAB9.mp3.html جلسه ۱۰ https://s16.picofile.com/file/8414386400/MAKTAB10.mp3.html جلسه ۱۱ https://s17.picofile.com/file/8414386418/MAKTAB11.mp3.html جلسه ۱۲ https://s17.picofile.com/file/8414386434/MAKTAB12.mp3.html جلسه ۱۳ https://s17.picofile.com/file/8414386450/MAKTAB13.mp3.html جلسه ۱۴ https://s16.picofile.com/file/8414386468/MAKTAB14.mp3.html جلسه ۱۵ https://s16.picofile.com/file/8414386476/MAKTAB15.mp3.html جلسه ۱۶ https://s16.picofile.com/file/8414386500/MAKTAB16.mp3.html جلسه ۱۷ https://s17.picofile.com/file/8414386518/MAKTAB17.mp3.html جلسه ۱۸ https://s17.picofile.com/file/8414386526/MAKTAB18.mp3.html جلسه ۱۹ https://s16.picofile.com/file/8414386534/MAKTAB19.mp3.html جلسه ۲۰ https://s16.picofile.com/file/8414386550/MAKTAB20.mp3.html جلسه ۲۱ https://s17.picofile.com/file/8414386918/MAKTAB21.mp3.html جلسه ۲۲ https://s17.picofile.com/file/8414386934/MAKTAB22.mp3.html جلسه ۲۳ https://s17.picofile.com/file/8414386942/MAKTAB23.mp3.html جلسه ۲۴ https://s17.picofile.com/file/8414386950/MAKTAB24.mp3.html جلسه ۲۵ https://s16.picofile.com/file/8414386976/MAKTAB25.mp3.html جلسه ۲۶ https://s17.picofile.com/file/8414386992/MAKTAB26.mp3.html جلسه ۲۷ https://s16.picofile.com/file/8414387000/MAKTAB27.mp3.html جلسه ۲۸ https://s16.picofile.com/file/8414387026/MAKTAB28.mp3.html جلسه 29 https://s16.picofile.com/file/8414387826/MAKTAB29.mp3.html جلسه ۲۹ (1) https://s16.picofile.com/file/8414387068/MAKTAB29_1_.mp3.html جلسه ۳۰ https://s16.picofile.com/file/8414387084/MAKTAB30.mp3.html جلسه ۳۱ https://s17.picofile.com/file/8414387100/MAKTAB31.mp3.html جلسه ۳۲ https://s17.picofile.com/file/8414387118/MAKTAB32.mp3.html جلسه ۳۳ https://s17.picofile.com/file/8414387142/MAKTAB33.mp3.html جلسه ۳۴ https://s16.picofile.com/file/8414387150/MAKTAB34.mp3.html جلسه ۳۵ https://s16.picofile.com/file/8414387184/MAKTAB35.mp3.html جلسه ۳۶ https://s17.picofile.com/file/8414387192/MAKTAB36.mp3.html جلسه ۳۷ https://s16.picofile.com/file/8414387226/MAKTAB37.mp3.html جلسه ۳۸ https://s16.picofile.com/file/8414387234/MAKTAB38.mp3.html جلسه ۳۹ https://s16.picofile.com/file/8414387242/MAKTAB39.mp3.html @salmanraoofi
✅ استاد : همه و باید معطوف به اجتهاد باشد 🔹اگر اجتهاد شکل بگیرد، به دنبال آن مکتب‌شناسی هم شکل بگیرد و و مسائل مستحدثه و موضوعات جدیدشناسی هم پا بگیرد، فقهی ، قوی، دارای قدرت هماوردی با حقوق و فضادهنده به ابتکارات و ایجاد خواهد شد و راهی که باید صد سال طی شود تا پژوهشگری همانند بیاید، این راه و پویاتر و جوابگوتر طی خواهد شد. 🔹بنابراین همه و باید معطوف به اجتهاد باشد که کاری بسیار مهم است ... روش‌شناسی دفاع از اصالت‌های فقهی و انتزاع و استخراج گوهرهای این فقه اصیل متناسب با عصر است. 🔹بر خلاف غیرنوابغ که به صورت اجتهاد می‌کنند، طبق کار می‌کنند که اگر علم معطوف به روش و روش‌شناسی شکل بگیرد، همان نوابغ می‌شوند و فعالیت اجتهادی و خروجی‌های اجتهادی آنها درصد بالاتر و کیفیت بیشتری پیدا می‌کند، امروز ما است. ▫️متن کامل در وب روشنا: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/71 🔸یادداشت مرتبط: ➕استاد : باید روش‌شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/519 ➕استاد سید منذر : با روش‌شناسی اجتهاد اکثر طلاب مجتهد می‌شوند https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/317 ➕استاد : با روش شناسی اجتهاد, طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو می‌افتد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/239 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🖇سلسله وبینارهای ✅( تاثیرگذاری علوم ادبی در فقاهت و فرآیند اجتهاد) ⏱به مناسبت 🎙با ارائه ی حجةالاسلام سیدحسن رفعتی زاده ( پژوهشگر و استاد حوزه ) برگزار می شود. 📱شرکت برای عموم طلاب محترم بلامانع است. 1️⃣جلسه اول: سه شنبه ۹۹/۹/۲۵ 2️⃣جلسه دوم: چهار شنبه ۹۹/۹/۲۶ ⏱ساعت شروع :12 مدت زمان هر وبینار 30دقیقه یک ربع قبل شروع وبینار امکان حضور در وبینار می باشد. 🌐به صورت آنلاین در سامانه LMS2 به آدرس زیر 👇👇👇 https://abolfazl.lms2.hozehkh.com/ws/pajuhesh 📚 •••✾•🌿🌺🌿•✾••• 💻پژوهش مدرسه مجتمع حضرت ابی الفضل علیه السلام @pajuheshmojtama •••✾•🌿🌺🌿•✾•••
بخشی از مباحث کانال روشنا (در حال تکمیل) 📗 روش شناسی اجتهاد ➕روش شناسی اجتهاد چیست؟ https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/84 ➕تفاوت روش شناسی اجتهاد و اصول فقه https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/332 ➕- انواع روش شناسی اجتهاد: تعلیمی و تحقیقی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/276 ➕ محورهای مهم روش شناسی اجتهاد از منظر استاد علیدوست https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/161 ➕ محورهای مهم روش شناسی اجتهاد از منظر استاد مبلغی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/163 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 روش شناسی اجتهاد ➕استاد علیدوست: باید روش‌شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/519 ➕استاد سید منذر حکیم: با روش‌شناسی اجتهاد اکثر طلاب مجتهد می‌شوند https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/317 ➕استاد مروی: با روش شناسی اجتهاد, طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو می‌افتد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/239 ➕ استاد مبلغی: بدون روش‌شناسی اجتهاد، حوزه دچار خسارت خواهد شد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/366 ➕استاد شب‌زنده‌دار: فواید روش‌شناسی اجتهاد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/271 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗روش شناسی و شیخ انصاری ➕مکاسب را چگونه باید بخوانیم؟ https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/101 ➕ گلایه استاد علیدوست از بی‌توجهی برخی مدرسان مکاسب به روش شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/247 ➕ روش شناسی شیخ انصاری؛‌ استاد الهی خراسانی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/404 ➕ تدریس روش‌شناختی مکاسب؛ استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/313 ➕مکتب شناسی شیخ انصاری؛ استاد رئوفی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/88 ➕روش بررسی دلالی شیخ انصاری، مجتبی گلی‌زاده https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/253 ➕ فرایند کلان اجتهاد شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/287 ➕ خرده‌فرایند بررسی لغوی شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/288 ➕ملاحظات انتقادی استاد علیدوست بر روش شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/291 ➕روش افتراض شیخ انصاری، استاد مبلغی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/312 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 اجتهاد ➕الگوریتم اجتهاد؛‌ استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/255 ➕فرایند کلان اجتهاد؛ پیشنهادی روشنا https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/158 ➕جایگاه اقوال در فرایند کلان اجتهاد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/75 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 ی اجتهاد ➕روش شناسی کاربردی اجتهاد، استاد واعظی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/236 ➕روش بررسی دلالی، استاد درایتی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/265 ➕روش نرم‌افزاری کشف اقوال،‌ استاد و اسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/485 ➕روش کشف اسباب صدور حدیث، استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/520 ➕روش کشف اسباب نزول آیات، استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/550 ➕روش بررسی سندی، علی سراج https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/383 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 روش شناسی ، فقه مسائل مستحدثه، فقه نظام ➕ضرورت روش‌شناسی فقه تخصصی، استاد مبلغی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/416 ➕روش شناسی فقه اقتصاد، استاد علیدوست https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/406 ➕روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا، استاد علیدوست https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/266 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗روش شناسی ➕تفاوت روش کلان اجتهاد امام خمینی(ره) در عبادات و معاملات https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/338 ➕جایگاه بررسی اقوال در روش اجتهاد امام خمینی(ره) https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/344 ➕روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه‌ای، استاد مبلغی (۸ جلسه) https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/256 ➕روش‌شناسی اجتهاد استاد شب‌زنده‌دار https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/308 ➕روش‌شناسی آیت الله بروجردی، استاد مروی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/246 ➕خرده‌فرایند بررسی روایات از منظر آیت الله بروجردی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/316 ➕روش‌شناسی صاحب‌جواهر، استاد عندلیب https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/497 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 فقهی ➕جدول مقایسه دو مکتب بنیادین فقهی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/326 ➕استاد علیدوست: دو مکتب فقهی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/279 ➕استاد عشایری: اشتراکات و افتراقات دو مکتب فقهی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/295 ➕استاد حکیم: اصطلاح مکتب قم و مکتب نجف باعث سوء‌فهم می‌شود https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/321 ... (در دست تکمیل) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅نمونه ای از تاثیرگذاری قواعد نحوی در فقاهت و فتاوی👇👇 دانشمندان نحو عربی معتقدند: موصول همراه صله اش مؤوّل به مشتق است و از این جهت می تواند نعت هم باشد. 👇👇👇 الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القويّ ، أو يستهين. والتأويل: الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القوي ... فمعناها معنى المشتق ... [ النحو الوافي ؛ نویسنده : عباس حسن ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 459] 🤔⁉️✅ اما آیا واقعا در عرف عرب تفاوتی میان موصول و صله اش که فعل باشد (مثل : الذین اشرکوا) با "ال موصوله+وصف" (مثل : المشرکین) نیست؟ اگر بگوییم تفاوتی نیست از این جهت مشکلی پیش نمی آید که مسیحیان نجس باشند چرا که مسیحیان جزء (الذین یشرکون) هستند 👈 {اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿31﴾ سورة التوبة} و (مشرکون) هم نجس هستند 👈 {إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴿28﴾ سورة التوبة} و اما اگر تفاوتی باشد آنگاه از این جهت نمی توانیم مسیحیان را نجس بدانیم. دوست و پژوهشگر عزیز اقای ملک با اقتباس از فلسفه لغت آیت الله علیدوست 📣📣@karvarzi_eghtehad
سلام علیکم 🌷قابل توجه عموم طلاب اساتید پژوهشگران عزیز رفقایی که مطالب مرتبط با تاثیرگذاری قواعد لغوی صرفی نحوی بلاغی در فقاهت و فرآیند اجتهاد دارند در صورت تمایل به همکاری امکان بارگذاری مطالب ارزنده شما در کانال بنام نویسنده فراهم است.🙏🎁 فقط نکات ادبی که بیان می شود ✅کاربردی ✅ و مصداقی ✅ و مستدل باشد ✅همراه با ذکر منبع و مثال ✅و با عبارت روان بیان شده باشد.