eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
507 دنبال‌کننده
187 عکس
20 ویدیو
53 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
کارورزی اجتهاد تمدنی
📗 مقاله «اجتهاد تمدنی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» ✍️ نوشته حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی 🔹 گ
اینکه تنها مقاله برگزیده کتاب سال حوزه یک مقاله با نگاه الگوریتمی و فقاهت روشمند است نشانه چیست؟ 👇👇😊 جایگاه و اهمیت و برش مباحث روش شناسی اجتهاد و نگاه الگوریتمی و همچنین نسبت به محتوای آن یعنی سیستمهای یک تمدن
💢حکم به تحریم ماهواره با موضوع‌شناسی دقیق همراه نبود/ موضوع‌شناسی اگرچه شآن فقیه نیست اما در فتوا تأثیر دارد ✔️استاد شیخ ‌ها‌‌دی نجفی اصفهانی: 🔹صادر کردن حکم مستلزم تبیین موضوع است. هر موضوعی حکم خاص خود را دارد و بنابراین، امر موضوع شناسی در روزگار ما لازم است. باید کارشناسان موضوعات را به صورت صحیح و درست ارزیابی و شناسایی کرده و آن را برای فقیه تبیین کنند. فقیه بعد از آن، حکم را از ادله اربعه استخراج کند. اما اگر موضوع تبیین درستی نشده باشد، طبیعی است حکم صادره از سوی فقیه اصابه به واقع ندارد. 🔸مثال‌های زیادی برای درست تبیین نشدن موضوع وجود دارد؛ از جمله آنها می‌توان به فتوا به تحریم رایتل یا فتوا به تحریم ماهواره و ویدئو و قس‌علی‌هذا اشاره کرد. در هشتاد سال یا صد سال قبل هم حکم به تحریم گرامافون را داشتیم. این احکام بدون موضوع شناسی دقیق صادر شده است. 🔹در روزگار ما مسائلی مانند ارز دیجیتال، مسائل پیرامون ناباروری و امثال ذلک وجود دارد که می‌بایست درست تبیین شود. باید گروه‌ها‌‌ی موضوع شناسی باشند که بدون هیچ دخل آراء شخصی خود، موضوع را برای فقیه تبیین کنند تا فقیه بتواند بر اساس موضوع تبیین شده، حکم استخراج کند. 🔸موضوع شناسی اگر چه شآن فقیه نیست لکن در فتوای فقیه تاثیر دارد. متخصصان موضوع پژوه نتیجه تحقیقات را به فقیه عرضه می‌کنند. بدیهی است تا این موضوع شناسی صحیح نباشد حکم استخراجی حکم درستی نخواهد بود. کسانی که به موضوعات توجه ندارند و موضوع شناسی نمی‌کنند، چگونه می‌خواهند حکم موضوع ندانسته را استخراج کنند؟ 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/h17722 🆔 @ijtihad
✅ نکاح معاطاتی و ازدواج سفید؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس: 🔹 به دنبال این حاشیه(جشنواره فیلم فجر) عده دیگری نیز در روزهای اخیر یا از روی خیرخواهی و یا به جهت شبهه افکنی، پدیده ازدواج سفید یا همباشی را با مسئله نکاح معاطاتی مقایسه کرده اند و خواسته‌اند نتیجه بگیرند همباشی بدون صیغه ازدواج، چندان هم که متدینان جامعه می‌گویند دور از آبادی نیست و در تحقیقات فقهی برخی از علما نشانه‌ای از مشروعیت بخشی به آن دیده می‌شود در حالیکه این دو پدیده به لحاظ ماهوی تفاوت زیادی با هم دارند که در ضمن نکات زیر به آن اشاره می‌شود: 🔹 نکاح معاطاتی -علی رغم برخی تفاوت‌ها در تعریف آن- به معنای ازدواج بدون صیغه و یا بدون صیغه خاص است با این شرط که زن و مرد به قصد انشا نکاح، فعل خاصی انجام دهند که دلالت بر ایجاب و قبول نکاح -چه نکاح دائم و چه نکاح موقت- نماید. 🔹 نکاح معاطاتی بر خلاف بیع معاطاتی که مورد قبول غالب فقهاست مورد پذیرش مشهور فقها قرار نگرفته بلکه برخی ادعای اجماع بر اشتراط صحت نکاح به صیغه ایجاب و قبول دارند و هر گونه نکاح معاطاتی را باطل می‌دانند و حتی کسانی مثل فیض کاشانی که الفاظ خاص را در صحت نکاح لازم نمی‌دانند اما اصل صیغه لفظی را لازم می‌دانند بنابراین تقریباً هیچ فقیه صاحب نامی قائل به صحت نکاح معاطاتی نیست. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27170 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی پایگاه جامع تاریخ 📝 این پایگاه به عنوان وبگاهی تخصصی با هدف پوشش اطلاعات تمامی وقایع و رخدادهای مهم تاریخ اسلام و تسهیل دسترسی کاربران به پژوهش‌های انجام گرفته در این حوزه طراحی شده است. 🔻 امکانات: 🔹 جستجوی ساده و پیشرفته 🔹 عناوین رویدادهای تاریخی به ترتیب زمان 🔹 محدودسازی رویدادها در بازه‌ی زمانی مشخص 🔹 رویدادهای موجود در پایگاه به صورت خط‌زمان 🔹 قابلیت تبدیل تاریخ رویدادها بر اساس سال شمار شمسی و میلادی 🔹 بیش از ۱۸٠ عنوان منبع اصلی و قابلیت اتصال منابع به پایگاه کتابخانه‌ی دیجیتال نور 💻 آدرس پایگاه:tarikh.inoor.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏اگر تفسیر قرآن و حدیث بدون لغت شناسی، معنی ندارد🙏💐 پس فقاهت و اجتهاد نیز بدون لغت شناسی، معنی ندارد🙏🙏🙏🌷 📗📗لیست کامل مهارتهای لغوی لازم برای اجتهاد تقدیم به دوستداران علم و حقیقت👇👇👇 ✅بخش۱: مهارتهای لفظ شناسی 1. اصطلاح‌شناسی: مانند اصطلاح "سنت" که به معانی مختلف آمده است 2. پدیده‌شناسی: بیان نوع کلمه: اضداد، مشترک، مجاز، منقول و.. ✅بخش ۲: مهارتهای معناشناسی یک: وضع‌شناسی: اینکه معنای موضوع له و حقیقی کدام است؟ دو: استعمال‌شناسی: بررسی استعمالات یک لغت (معانی مجازی و حقیقی) مانند کلمه عدل که به 6 معنی آمده است.😳 3. مرادشناسی از لغت: مانند مراد از (ثانی عطفه) که تکبر و اعراض است آیه 9 سوره حج 4. تطورشناسی: لغت جهالت اصول مظفر در آیه نبا بحث سیره ج 2 ص 74 توضیح مطلب بعد👇👇 5. فرق شناسی: که در علم فروق اللغه مطرح می‌شود همچنین مرتبه شناسی معانی مانند مراتب لغات سمع، استمع و اصغی 6. جامع گیری: در برخی موارد برای کشف معنای ریشه باید از استعمالات یک معنای جامع برداشت کرد 7. توسعه معنایی: مانند کلمه (ملک) که سیاست بر نفس نیز تفسیر شده است. ✅خروجی عمده علم لغت شناسی همین مهارتهاست (۹ مهارت)👆👆👆👆 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅مهارت تطور شناسی🙏 یک نمونه:👇👇 مرحوم مظفر ره در اصول فقه خود در باب سنت در آیه نبا می فرماید: توجه به سه نکته معنای آیه را بسیار واضح میکند یک نکته نحوی است(نقش ترکیبی ان تصیبوا قوما بجهاله) دو نکته از آن سه نکته لغوی است یکی معنای (تبیّن) دوم که شاهد بحث ماست کلمه (جهالت) ایشان میفرماید: معنای ضیق که برای جهل (در مقابل علم) معروف هست از زمان انتقال فلسفه یونان به مسلمانان بین ما رواج پیدا کرده است و تتبع در اصول و ریشه های لغت شناسی ما را به این مطلب می رساند که ✅جهل در اصل لغت به معنای مقابل حکمت و تعقل و رویه است و تقریبا معنای سفاهت را می دهد وقتی که از روی غضب باشد شاید معادل فارسی آن همان کار نسنجیده و حساب نشده باشد و می گویند جهالت در معنای واسع لغوی با معنای جهل در مقابل علم همپوشانی دارد ولی همان معنی نیست. 🌺👈اصول فقه ج ۲ ص ۷۴ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن عینی است 🔹 آقایانی که در حد رسائل و و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی. 🔹مقام موقعیت شیعه با فقاهت بوده و نیازمند به فقیه است؛ چراکه انقلاب ما انقلاب اسلامی است که با رهبری یک فقیه به دست آمده است. 🔹آقایانی که در این حد آمده اید، کوشش کنید که را به دست بیاورید؛ بنابراین شما مشکل است. 🔹 گاهی می گویم سفر مستحب برای اشخاصی که درس می خوانند، سفر مشکوک است و حتما باید نماز خود را به صورت جمع بخوانند؛ چراکه شخصی که در این مرحله آمده، بعید نیست که اجتهاد آنان واجب عینی باشد؛ نه کفایی. 🔹 امروز بلاد ما از فقیه خالی است و شما عزیزان باید با تحصیل همراه با تلاش و کوشش، این کمبودها را جبران نمایید. (درس خارج اصول ۱۳۹۵/۹/۲۴) @khpajouhesh1396 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
📚 📘مرحوم مظفر ره در اصول فقه بحث حجیت خبر واحد در آیه نفر می فرماید: از این آیه چند وجوب استفاده می شود: 1⃣وجوب پذیرفتن فتوای مجتهد بر مردم 2⃣وجوب قبول خبر واحد 3⃣وجوب اجتهاد در عصر ما بصورت وجوب کفایی آیا میدانید همه بر میگردد به یک نکته ادبی (نحوی) که ایشان نیز بدان تصریح دارند👇👇 لولا تحضیضه در ابتدای آیه فلولا نفر من کل فرقه... تحضیض = وادار کردن بر امری با شدت که معنای وجوب را افاده میکند البته برخی از ذیل آیه(لعلهم یحذرون) نیز استفاده وجوب کرده اند. 📒اصول فقه مظفر ره ص ۷۵ الی ۷۹ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
💽نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال 🔻برنامه‌ای كاربردی تحقيقاتی در علم رجال 🔹فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالی شيعه و سنی 🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين 🔹مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين 🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثی شيعه 🔹طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسی) و ارزيابی آن. 👈دانلود: http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/ 🆔 @ijtihad
🔺دوره تخصصی: منهج شناسی آیت‌الله بروجردی 👤 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی 🗓 زمان: روزهای پنج شنبه به صورت مجازی (آفلاین) 📎لینک شرکت در دوره http://masathe4.lms2.hozehkh.com/course/23312 🆔 @ijtihad
📣یک نکته جالب 👇👇 برخی فکر میکنند ما فقط یک جور ظهور داریم اگر قرآن یا روایات یا کلمات دیگران ظهور بدوی داشت که خوب اگر نداشت دیگر قابل استفاده نیست😔 در حالیکه اینگونه نیست این مربوط به ظهور جلی کلام است اما گاهی ظهور خفی است و با دقت و تدبر🔍 ظهور حاصل می شود مانند سوره کوثر ظهور اولیه می گوید کوثر معانی متعدد دارد خیر کثیر و حوض کوثر و حضرت فاطمه علیها سلام الله ولی وقتی به آیه آخر توجه می کنیم درباره ابتر و بریده شدن نسل است درمی یابیم که منظور کثرت نسل است که از طریق حضرت فاطمه سلام الله علیها منتشر می شود پس این ظهور خفی نیز حجت است. منبع: اصول فقه مرحوم مظفر ره بخش حجیت ظهورات 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🌷زَرکَشی در البرهان فی علوم القرآن درباره اهمیت آشنایی با غریب القرآن (الفاظ مشکل قرآن) می‌گوید: 📣 کسی که آشنایی با این فن نداشته باشد، نمی‌تواند درباره قرآن اظهار نظری داشته باشد.👇👇 📗لذا بر عموم افرادی که می خواهند از قرآن استفاده کرده و طبق آن پیام یا نکته ای یا توصیه ای یا برنامه ای برای مردم یا تلامیذ خود بدهند، آشنایی با کلمات قرآن واجب و ضروری است. ✅بر این اساس آشنایی این اصناف با غریب القرآن و مفردات قرآن الزامی است. یعنی 👇👇👇 1⃣مبلغان 2⃣مربیان 3⃣اساتید حوزه و دانشگاه و مراکز آموزشی فرهنگی 4⃣معلمین 5⃣مسئول فرهنگی ها 6⃣مولفین 7⃣والدین 8⃣طلاب علوم دینی که کار اصلی آنها شناخت و معرفی قرآن و روایات است 9⃣دانشجویان بخصوص رشته های مرتبط با معارف 0⃣1⃣و هرکه می خواهد از قرآن برداشتی داشته باشد.😊 پس در محضر قرآن باشیم📖 🌏🌏✅@loghatquran
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا و سید الانبیاء محمد و آله و سلم 🍀در ماه متعلق به صاحب شریعت غراء (ماه شعبان) یا علی گفتیم و عشق آغاز شد😊 🌷القرآن نور و هدی و شفاء قرآن 👇👇 در تاریکیها، نور و روشنایی و در گمراهی ها راهنما و در بیماری ها شفاء 📣فهم قرآن وظیفه ما مسلمانان است. ✔️ بدون شک قدم اول از فهم قرآن کتاب موفقیت و سعادت بشر ، فهم لغات و مفردات آنست لذا هدف از ایجاد کانال مرور یک دوره لغات قرآن کریم است. برنامه کانال لغت شناسی قرآنی👇👇 ✅درس مفردات راغب اصفهانی با عنوان 🌺کارگاه مفردات خوانی🌺 بصورت روزانه بعنوان متن درسی لغت شناسی قرآن بصورت صوتی 📣 بارگذاری می‌شود انشا الله 😌 📗این کتاب یکی از بهترین منابع تفسیر لغات قرآن کریم است. 🙏 👨‍🏫مجری کارگاه: العبد الراجی الی رحمه ربه سید حسن رفعتی زاده 🌏🌏✅@loghatquran
آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی (رحمةالله‌علیه): کمبود جامعه اسلامی ما امروز، کمبود تفکر است؛ کمبود پژوهش و تحقیق است؛ کمبود تأمل است. 📒کتاب تفکر_بخش تفکر، وجه تمایز دین انحرافی و سالم ــــــــــــــــــــ واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق علیه السلام شهرستان •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
✅اصطلاح شناسی سیره ⁉️یک سئوال: اینکه می گوییم سیره نبوی یا سیره علوی یا سیره معصومین علیهم السلام آیا به اصطلاح اصولی درست است؟ چه دقتی می‌تواند داشته باشد؟🧐 📒سیره یک اصطلاح در علم اصول دارد و یک اصطلاح در علم تاریخ سیره در علم اصول 👇 سیره به رفتار جمعی همه عقلا یا صنف خاصی اطلاق می شود (استمرار عاده الناس بر انجام یا ترک یک کار) 🌺سیره🌺 به سیره عقلا (بنای عقلاء) و سیره متشرعه تقسیم می شود و به معصوم بصورت مستقیم نسبت داده نمی شود هرچند بعنوان یکی از اهل شرع در سیره متشرعه شامل معصومین علیهم السلام بشود اما اینکه می گوییم سیره نبوی یا سیره علوی یا سیره معصومین علیهم السلام یک اصطلاح تاریخی است نه اصولی سیره شناسی شاید بعنوان شعبه ای از علم تاریخ مطرح باشد البته میتوان معادل امروزی سیره شناسی را، بحث سبک زندگی در نظر گرفت.👨‍👩‍👧‍👧 اما اگر بخواهیم سیره را به زبان اصولی به معصوم بصورت مستقیم نسبت بدهیم باید بگوئیم سنت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم یا سنت علوی علیه السلام و ... نه سیره نبوی 🙏🙏 🌷چون سنت = قول و فعل و تقریر معصوم است 🌷و سیره = رفتار جمعی عقلا (۸ ملیارد انسان) یا متشرعه (نزدیک ۲ ملیارد مسلمان) است 🌏✅@karvarzi_eghtehad
▪️مدرسه مجازی سبحان تقدیم می‌کند: 🔅 آغاز ثبت‌نام دوره معرفتی اجتهاد روشمند + کتابچه حاوی متن تنظیم شده جلسات (نگاهی به مکتب فقهی رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله) 🔰 استاد سلمان رئوفی ▪️در ۱۰ جلسه به صورت مجازی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه تا ۳۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ ▪️بعد از نماز عصر ▪️سرفصل‌‌های دوره: 🔘 معنای مکتب‌شناسی فقهی 🔘 هدف و فوائد مکتب‌شناسی فقهی 🔘 برش‌های مکتب‌شناسی فقهی 🔘 معرفی مکتب فقهی رهبر معظم انقلاب 🔘 خصوصیات اصلی مکتب فقهی آیت الله خامنه‌ای 🔘 مبانی آیت الله خامنه‌ای در موضوع‌شناسی فقهی 🔘 مراحل موضوع‌شناسی فقهی در مکتب فقهی آیت الله خامنه‌ای 🔘 روش‌های آیت الله خامنه‌ای در بررسی و تعیین موضوع فقهی ⚠️ظرفیت محدود⚠️ 🔅لینک ثبت‌نام: https://www.sobhan-ins.com/product/ejtehade_raveshmand/ 👈برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق پیام‌رسان ایتا با شماره ۰۹۱۰۹۶۵۷۲۳۶ (@Poshtibans) در ارتباط باشید. 📣کانال موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان: https://eitaa.com/joinchat/284950666Cbc95ef4db3
✅ استاد محمدی قائینی: درس خارج باید کارگاهی باشد 🔹روش آموزشی سامرایی با آنچه در حوزه‌های قم و نجف مرسوم هست، تفاوت دارد؛ در این حوزه‌ها درس‌ها است، از ابتدا تا انتهای جلسه درسی، این استاد است که طرح بحث می‌کند، رد و اثبات می‌کند و بحث را به پیش می‌برد، نهایتاً شاگردان هم یکی دو اشکال طرح می‌کنند. 🔹اما میرزای شیرازی روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی مجتهدپرور است و به اصطلاح امروزی‌ها در تکنولوژی‌های آموزشی این روش را روش ی و نامگذاری می‌کنند. 🔹 در این روش طلبه پخته می‌شود و از نقش عنصر در بحث به عنصر تبدیل می‌شود؛ این موجب می‌شود که طلبه کم‌کم را عملاً فرا بگیرد. @ghaeeni 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ تمرین حل یک مساله فقهی (زیارت امام حسین علیه السلام، استحباب یا وجوب؟) 🔹ارائه: استاد سیدمحسن حسینی فقیه (مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد) 🔹 زمان: شنبه 27 فروردین ساعت ۲۱:۳۰ 🔹مکان: مشهد، چهارراه شهدا، شیرازی ۱۶، مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🌐پخش زنده در اینستاگرام: https://instagram.com/m_tahghigh_islami?igshid=YmMyMTA2M2Y= @m_tahghighateislami 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
💢تبیین نظریه الگوریتم در فرایند استنباط 📗عملیات استنباط فقهی نیز دارای الگوریتم است؛ یعنی می‌توان استنباط فقهی را بر اساس فرایندی مشخص از نقطه آغاز تا پایان تحلیل کرد.طراحی الگوریتم استنباط فقهی،‌ می‌تواند باعث شفافیت مسیر استنباط گردد. علاوه بر این که یافتن این خلأها ممکن است به نظرات جدید در علم اصول منجر شود. نگاه الگوریتمی به اصول فقه مطلوب، باب واسعی را برای تحقیقات و پژوهش‌های جدید پیش روی دانشوران علم اصول‌ می‌گشاید؛ چراکه در این زمینه، کارهای به زمین مانده، بسیار است. در کتاب «الگوریتم دانش اصول فقه» استنباط فقهی، در سطح کتاب اصول فقه مرحوم مظفر فرایندسازی شده است؛ تدوین الگوریتم دانش اصول فقه در سطح متوسطه و پیشرفته نیز در برنامه‌های آتی مد نظر می‌باشد. کتاب «الگوریتم اجتهاد» روند کلی استنباط را بررسی کرده است؛ امّا به خرده‌فرآیندهای استنباط نپرداخته است و کتاب استاد درایتی و استاد واسطی گرچه به برخی از خرده‌فرآیندها پرداخته است ولی تنها به چند محور استنباط پرداخته است؛ اما در کتاب الگوریتم دانش اصول، تمام محورهای استنباط با ارائه خرده‌فرایندها در قالب فلوچارت ذکر شده است. این الگوریتم با محوریت مراتب حکم می‌باشد؛ یعنی فرایند رسیدن به حکم و اجزاء آن در مراتب جعل، فعلیت و تنجّز، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 👈معرفی کتاب الگوریتم دانش اصول فقه: https://b2n.ir/j30477 🆔 @ijtihad
📣 ✅چند نکته در ملاکات احکام یکی از ابزارهای فقاهت تمدنی، بحث ملاکات احکام است. ممکن است برخی از اجتهادپژوهان، بدون توجه به آسیبهای این بحث شروع به تمسک به این دلیل بکنند اما از قدیم گفتند: پیشگیری بهتر از درمان است 🙏😊 ۱.اگر عقل مستقلا بخواهد کشف ملاک حکم کند همانند قیاس فقهی و سد ذرایع، مسلما باطل و نادرست است چرا که احکام و ملاکات، امور توقیفیه است و عقل راهی بدانجا ندارد😭 ۲.کشف ملاک باید توسط ادله سمعیه باشد (اصول فقه مظفر ره ص ۱۹۹ بحث تزاحم مرجح ۶ ) ۳.البته اگر تنقیح مناط قطعی باشد، اشکال ندارد. ۴.اگر از طریق ملازمه عقلیه قطعیه باشد اشکال ندارد (اصول فقه مرحوم مظفر  بحث قیاس) ۵.در قیاس منصوص العله ملاک حکم در روایت ذکر میشود و به دو شرط سرایت آن علت به موارد مشابه اشکال ندارد ۱.علم داشته باشیم که علت منصوصه علت تامه حکم باشد ۲.علم داشته باشیم که آن علت در مقیس(فرع) وجود دارد.🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
گستره دلالت سیره استفاده وجوب یا حرمت از سیره نتوان کرد بلکه حتی استحباب و کراهت نیز استفاده نمی‌شود نهایت چیزی که از سیره استفاده می‌شود 👇👇 در صورتیکه سیره معصومین علیهم السلام بر انجام یک کار است👇👇 مشروعیت آن و در صورتیکه سیره بر ترک آن کار است👇👇 حرام نبودن آن کار است. اما این حکم که سیره دلالتی ندارد یک استثنا دارد که احیانا طلاب و پژوهشگران بدان توجه ندارند😊👇 فقط در یک مورد است که سیره دلالت بر وجوب میکند و آن در جایی است که مشروعیت یک کار لازمه اش وجوب آن باشد مانند اخذ به ظواهر و خبر واحد که لازمه مشروعیت آن وجوب آنست چرا که مشروع و صحیح نیست مگر زمانی که حجت منصوب از طرف شارع باشد و وقتی که حجت شد، عمل طبق آن واجب می‌شود. منبع: اصول فقه مظفر ره بحث سیره ج ۲ ص ۱۶۴ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
در مدرسه ای که مشغول تدریس بودم صحبت از سابقه تدریس شد. می گویند آیه الله سید حسن صالحی رحمه الله علیه از اساتید مشهد که همایش مدرس صالح برای ایشان برگزار شد، حدود ۱۸ بار شرح لمعه را تدریس فرمودند  حاج آقا فرمودند: گفتند من از این مقدار هم بیشتر گفتم عجب قدیمی ها چه تصلبی نسبت به شرح لمعه داشتند و از آن عدول نمی کردند حقا که کتاب شیرین و پرمغزی است. بعدها از ایشان درباره آمار استخدام قواعد در شرح لمعه  پرسیدم 🎁شهید ثانی کدامیک از این قواعد را در اجتهاد و استنباط خود بیشتر استفاده کرده است؟ قواعد اصولی یا قواعد  فقهیه و یا قواعد ادبی؟⁉️ من هم گمانم به طرف قواعد اصولی بود ولی چیزی ابراز نکردم دیدم حاج آقا هم بر همین مطلب اذعان داشتند 📣اول قواعد اصولی بعد قواعد فقهیه و قواعد ادبی که در جایگاه خود بحث می شوند.💐 این ترتیب در حقیقت ترتیب اهمیت قواعد (البته سه دسته قواعد مذکور ) در شرح لمعه است. 🌏✅✅@karvarzi_eghtehad
مسافری که آدرس دقیق و شفاف و کامل از محل مهمانی نداشته باشد چه بسا در پیدا کردن مسیر و مقصد اذیت بشود و چه بسا که اصلا به مقصد نرسیده راه خود کج کرده و از رفتن به مقصد صرف نظر کند راهکار 👇👇 کشیدن یک کروکی دقیق است از آن خیابان به این کوچه و ... ✅🎁اجتهاد نیز مقصد ما فقه پژوهان است که متاسفانه خیلی ها بخاطر نداشتن کروکی اجتهاد راه را گم می کنند یا دیر به سرمنزل مقصود می رسند و یا خیلی ها هم از رفتن به این مقصد صرف نظر می‌کنند.😢 راهکار👇👇 بدست آوردن الگوریتم اجتهاد است. حتی مخالفین با بحث روش شناسی اجتهاد چه بخواهند و چه نخواهند از یک روش و الگوریتم خاص تبعیت می کنند. 😳 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
آخوند خراسانی"ره" در مقدمه اول "کفایة الاصول" اطلاعات مهم زیر را درباره ی "فلسفه علم عام" ارائه می دهد : ۱) تعریف موضوع علم ۲) اثبات ضمنی ضرورت موضوع داشتن علوم ۳) نسبت شناسی موضوع علم با موضوعات مسائل علم ۴) تعریف مسائل یک علم ۵) منشأ اعتبار علوم تدوینی ۶) عامل تمایز علوم ۷) علت یابی اشتراک علوم در بعض مسائل ۸) بررسی مواضع نفکیک و ترکیب علوم ۹) معیار قرار دادن حسن و قبح عقلایی برای تدوین و اعتبار علوم ۱۰) عدم ضرورت تصور کامل موضوع علم ۱۱) ضوابط بررسی موضوعات ادعایی برای یک علم از طریق نسبت یابی مسائل مهم آن علم با موضوعات ادعایی؛اگر این موارد اثبات شد،آن موضوع ادعایی،حقیقتا موضوع علم مدنظر نیست: الف) مسائل مهم آن علم، پیش فرض های تصدیقی موضوع ادعایی علم مدنظر باشد؛ ب) مسائل مهم آن علم، از آندسته عوارض ذاتیه موضوع ادعایی علم مدنظر بحث می کند که ربطی به علم مدنظر ندارد؛ ج) مسائل مهم آن علم، از عوارض ذاتیه موضوعی دیگر غیر از موضوع ادعایی، بحث می کند؛ د) مسائل مهم آن علم، از عوارض ذاتیه اختصاصی موضوع ادعایی علم مدنظر، بحث نمی کند. ۱۲) در نظر گرفتن ابواب و مسائل و نظریات مختلف درباره آنها در یک علم، برای ارائه یک تعریف جامع از علم : - محدوده "فلسفه علم عام" در کتاب "کفایة الاصول" : (نام کتاب : كفاية الأصول ؛ نویسنده : الآخوند الخراساني ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 21-24) - تعریف "فلسفه علم عام" را بنگرید در : (نام کتاب : فلسفه علم اصول ؛ نویسنده : آملی لاریجانی،صادق ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 26و35و36) - جای خالی این مباحث در این میان به شدت احساس می شود : ۱) چیستی شناسی مکتب علمی ۲) چیستی شناسی انقلاب علمی ۳) چیستی شناسی روش شناسی ۴) بررسی تقسیم بندی های مفید و کاربردی علوم همچون تقسیم علوم به "اعتباری" و "برهانی" و "غیربرهانی غیر اعتباری" ۵) مقایسه رئوس ثمانیه و اجزاء علوم با مباحث فلسفه های مضاف به علوم 👆👆ارسالی از طرف محققین کانال کارورزی اجتهاد تمدنی