eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
609 ویدیو
368 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ اَلْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا  عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ اَلسَّعْدَآبَادِيُّ عَنْ  أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْبَرْقِيِّ عَنْ  أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْمَوْصِلِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: جَاءَ حِبْرٌ مِنَ اَلْأَحْبَارِ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَتَى كَانَ رَبُّكَ فَقَالَ لَهُ مَتَى لَمْ يَكُنْ حَتَّى يُقَالَ مَتَى كَانَ كَانَ رَبِّي قَبْلَ اَلْقَبْلِ بِلاَ قَبْلٍ وَ يَكُونُ بَعْدَ اَلْبَعْدِ بِلاَ بَعْدٍ وَ لاَ غَايَةٍ وَ لاَ مُنْتَهَى لِغَايَتِهِ اِنْقَطَعَتِ اَلْغَايَاتُ عَنْهُ فَهُوَ مُنْتَهَى كُلِّ غَايَةٍ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَنَبِيٌّ أَنْتَ فَقَالَ وَيْلَكَ إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ . ترجمه جعفری: ابو الحسن موصلى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:«عالمى از علماى يهود خدمت امير المؤمنين عليه السّلام آمد و عرض كرد:«اى امير مؤمنان!پروردگار تو در چه زمانى بود؟»حضرت فرمود:« در چه زمان نبود تا گفته شود:در چه زمان بود؟ پروردگار من،پيش از پيش بود،بى‌آن‌كه پيشى باشد، و بعد از بعد خواهد بود بى‌آنكه بعدى باشد،و آخر و پايانى براى آخرش نيست.آخرها از او بريده شده است.او پايان هر آخرى است.»عرض كرد: «يا امير المؤمنين!آيا تو پيغمبرى‌؟» فرمود: «واى بر تو! من فقط‍‌ بنده‌ای از بندگان(۱) محمّد صلّى اللّه عليه و آله هستم.» 📚 التوحيد ج ۱، ص ۱۷۴ با سند صحیح 📚 الکافي ج ۱، ص ۸۹ و... (۱): عبارت "انا عبد من عبید..." را برخی مطیع و برخی چاکر و برخی بنده معنا کرده اند. 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
✍آیت الله (ره) : 1⃣بالاترين تجليات ذات يا صفات الهى براى شريف ترين و كامل ترين بندگان خداوند رخ مى‌دهد؛ از اين روى امير المؤمنين(عليه السلام) فرمود:«‌مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ اَرَهُ؛1 من هيچ‌گاه پروردگار نديده را عبادت نكرده ام‌». بى شك معرفت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به خداوند، فراتر از معرفت على(عليه السلام) بود؛ چون على(ع)با آن مقام متعالى و با عظمت خود فرمود: «‌أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ مُحَمَّد؛2 من بنده‌اى از بندگان محمد(ص) هستم‌». ما را چه رسد به مدارج كمال و قرب الى الله كه اولياى خدا داشته‌اند. ما هرچه تلاش كنيم و هرچه عرفان و فلسفه بياموزيم، معرفتمان به خداوند در برابر شهود و معرفت اولياى خدا به پروردگار خويش ذره‌اى به شمار نمى‌آيد. توصيف و معرفتى كه ما از خدا داريم، ساخته و پرداخته ذهن ما است. 1. بحار الانوار، ج 4، باب 5، حديث 10، ص 33. 2. اصول كافى، ج 1، ص 90. 📚کتاب به سوی تو ، جلسه ده 2⃣آیا برای انسان کافی است که ادعای دوستی علی ‌علیه السلام را داشته باشد، ‌اما در رفتار او نشانی از پیروی آن حضرت نباشد و از سیره و شیوه ایشان پیروی نکند؟ بی‌شک مقام و منزلت رسول خدا ‌صلی الله علیه و آله از علی ‌علیه السلام بالاتر است و علی ‌علیه السلام خود را شاگرد رسول خدا ‌صلی الله علیه و آله می‌دانست. ایشان در برابر آن حضرت با همه وجود خاضع بود و فرمود: إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِید رَسُولِ الله ‌صلی الله علیه و آله ؛ «همانا من بنده‌ای از بندگان رسول خدا ‌صلی الله علیه و آله هستم». 📚کتاب سیمای سرافرازان،ج۱ ص۱۲۳ 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ اَلْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا  عَلِيُّ بْ
[فقیل لامیرالمومنین علی علیه السلام:]... فَأَخْبِرْنِي بِأَفْضَلِ مَنْقَبَةٍ لَكَ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ نَصْبُهُ إِيَّايَ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ فَقَالَ لِي بِالْوَلاَيَةِ بِأَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَوْلُهُ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى وَ سَافَرْتُ مَعَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ -وَ ذَلِكَ قَبْلَ أَنْ يَأْمُرَ نِسَاءَهُ بِالْحِجَابِ- وَ أَنَا أَخْدُمُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و لَيْسَ لَهُ خَادِمٌ غَيْرِي... راوی: ... لطفا مرا از بهترين مناقب خود از جانب رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله نيز باخبر بفرمائيد، فرمود: نصب ولايت من در روز غدير خمّ‌ به امر خداوند عزّ و جلّ‌، و حديث منزلت كه: «تو در نزد من همچون هارون در نزد موسى مى‌باشى جز آنكه پس از من پيامبرى نباشد»، و اينكه در تمام عمر با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مسافرت كردم و جز من كسى خادم آن حضرت نبود... 📚کتاب سُليم بن قيس الهلالي ج ۲، ص ۹۰۳ 📚 الاحتجاج طبرسی ج ۱، ص ۱۵۹ 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
✍آیت الله #مصباح_یزدی(ره) : 1⃣بالاترين تجليات ذات يا صفات الهى براى شريف ترين و كامل ترين بندگان خد
💥حضرت رسول الله(ص) اَكمَل از امیرالمومنین علی (ع) است ✍علامه (ره): نكته 344 از جوامع روائيه مستفاد است كه حالات رعشه و نحو آن براى امير المؤمنين على عليه السلام از خشيت الهى، بيش از رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم پيش مى‏آمد. و بايد همينطور باشد زيرا رسول الله اكمل از آنجناب است چنانكه امير عليه السلام خودش فرمود: انما انا عبد من عبيد محمد (ج 1 اصول كافى ص 70 مشكول) فافهم. 📚هزار یک نکته ص 178 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ اَلْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا  عَلِيُّ بْ
✍ملا رفيع الدين نائينى: و قوله ع: «انّما أنا عبد من عبيد محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلم)» أي خادم مطيع من جملة خدمه و مطيعيه و تبعه (صلّى اللّه عليه و آله و سلم). 📚الوافی فیض کاشانی ج1 ص 357 نشر: كتابخانه امير المؤمنين‏ ، تحقيق و تعليق از آيت الله سيد ضياء الدين علامه‏ 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
نامه رئیس جمهور؛ نامه ابلاغی رئیس جمهور در خصوص طرح نهضت ملی مسکن تأکید بر افقی سازی و پرهیز از آپارتمان سازی 🔻🔻🔻🔻فایل نامه ابلاغی🔻🔻🔻🔻 🔸ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه🔸 eitaa.com/setad_memari
کشکول ناب حوزوی
💥حضرت رسول الله(ص) اَكمَل از امیرالمومنین علی (ع) است ✍علامه #حسن_زاده_آملی (ره): نكته 344 از جوام
آیا اهلبیت اسماءالله الحسنی هستند؟ مراتب اهلبیت و جمعش با کلهم نور واحد.mp3
2.26M
آیا اهلبیت اسماءالله الحسنی هستند؟ مراتب اهلبیت علیهم السلام چگونه است و این مراتب فضیلت چگونه با روایت "کلهم نور واحد" سازگار است؟ آیا پیامبر اکرم (ص) از امیر المومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) بالاتر است؟ 🎤پاسخ استاد ✂️برشی از درس خارج کلام 📆1401/07/16 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🚨غُلات بدترين آفريدۀ خدا هستند! غلات از يهوديان و مسيحيان و زرتشتيان و بت‌پرستان پليدترند! 🔹وَ عَنْ
Alawy.Net- ماذا تعرف عن الغلوّ والغلاة ؟ آیة الله السید عادل العلوی .PDF
451.5K
📚 رساله "ماذا تعرف عن الغلوّ و الغلاة" ؟ ✍آیت الله سید عادل (ره) مشاهده در سایت رسمی👉 💥خلاصة عقائد الغلاة:   قالوا: عقائد الغلاة تتلخّص في الاُمور التالية  : 1 ـ اُلوهية الأئمة  : و إثبات الصفات الإلهية كالخالقية لهم على نحو الاستقلال و بالذات كالمفوّضة . و يسمّى الغلوّ في الذات و الغلوّ في الصفات ، و كلاهما يوجب الكفر و النجاسة . 2 ـ نبوّة الأئمة ، و تخطئة جبرئيل في نزول الوحي على النبيّ  3 ـ إثبات العلم الغيبي المطلق والذاتي[الاستقلالي] للأئمة  4 ـ القول بالتناسخ لإنكار المعاد وجهنّم حتّى يقولوا بالإباحية . 5 - القول بالتفويض[الاستقلالي] 6 ـ تشبيه الله بمخلوقاته ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
واکاوی چرایی تأخیر تدوین کتب درایه در شیعه با تأکید بر اصطلاحات حدیثی موجود در کتب روایی شیعه.pdf
898.5K
📕 "واکاوی چرایی تأخیر تدوین کتب درایه در شیعه با تأکید بر اصطلاحات حدیثی موجود در کتب روایی شیعه" 💧چکیده💧 درایه‌ الحدیث علمی است که از گذشته تا به‌ حال مورد توجه علمای علم حدیث بوده است. با توجه به پژوهش‌های انجام‌شده در تاریخ علم مصطلح الحدیث در بین اهل سنت و شیعه مشخص می‌شود سابقۀ این دانش در میان اهل سنت بیشتر و زودتر بوده است؛ ولی این بدان معنا نیست که شکل‌گیری مباحث درایه‌ای در شیعه به زمان شهید ثانی و پس از ایشان برگردد. از بررسی مباحث مصطلح‌الحدیث موجود در احادیث و کتب حدیثی متقدمان شیعه، مشخص می‌شود وجود این دانش در شیعه از همان دوران معصومان ع است و بعد از آن بزرگواران، اهتمام به حدیث و درایه ‌الحدیث از سوی بزرگان شیعه بوده و حتی تألیفات مستقل درایی قبل از شهید ثانی از سوی علمای شیعه مشاهده شده است. از آنجا که شهید ثانی سه کتاب مستقل درایی تألیف نمودند و با توجه به اشراف علمی شهید ثانی بر حوزه‌های علمی شیعه، کتب تألیفی قبل کمرنگ جلوه داده شد و کم‌کم در اذهان عموم این مطلب القا شد که مصطلح‌ الحدیث در اهل سنت از تقدم زمانی بیشتری برخوردار است ولی فقط با بررسی کتب حدیثی متقدمان شیعه و روایات ائمه ع، سابقۀ دانش درایه‌ الحدیث و وجود مصطلحات درایه‌ای را در میان شیعه قبل از اهل‌ سنت اثبات می‌کند. https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111282.html 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
💥رفتار مرحوم سيد عبدالله جزائرى با نادرشاه ✍آیت‌ الله‌ العظمی : . 🔻يكى از مطالبى كه از مرحوم حاج ميرزا فخرالدين جزايرى شنيدم، اين بود كه نادرشاه در جلسه‌ای مسأله تقريب را به همان صورتى كه خودش قائل بود، مطرح كرد. وی اصرار داشت ايران در اصول، سنّى باشد و در فروع، مطابق مذهب اهل‌بیت عليهم‏ السلام عمل كنند .. میرزا عبدالحسین صدر الصدور مخالفت كرد. نادر دستور داد كه در همان‌جا او را خفه كنند! اين جلسه سپرى شد و جلسه دومى تشكيل شد. 🔸در اين جلسه سيد عبدالله جزايرى، فرزند سيد نورالدين پسر سيد نعمة الله جزايرى (محدث معروف)، حاضر بود. مى‏گفتند كه سيد عبدالله بر جدّش ترجيح داشت و او را شيخ بهايى عصر می‌گفتند. او آدم فوق‌العاده‌ای بود . 🔹نادرشاه در آن جلسه مسأله تقريب را مطرح كرد. سيد عبدالله مخالفت كرد. نادر گفت: مگر قضيه صدر الصدور به گوش شما نرسيده است؟ سيد عبدالله گفت: من صدر الصدور نيستم. اگر تعقيب كنى، به زمين امر مى ‏كنم كه تو را ببلعد! . وقتى سيد عبدالله اين جمله را مى ‏گويد، نادر وحشت مى ‏كند و ميرزا مهدى خان، منشى نادر، به نادر مى‏گويد: «آقا، اينها اجاق‌اند (يعنى مستجاب‌الدعوه‌اند) و...». نادر كوتاه آمد و ظاهراً به سيد عبدالله خلعت ‏داد. 🔸همین‌که سيد عبدالله جرأت كرد در مقابل نادرشاه چنين جمله‏ اى بر زبان بياورد، كرامت بود؛ ولو هيچ كارى از دستش برنیاید. 📚جرعه‌ای از دریا، ج2، ص327 ✅کشکول ناب حوزوی🔻 💠 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب «هنر، تمثیل و خیزش تشیع در ایران، ۱۵۶۵-۱۴۸۷» 🔹چاد کیا،‌ متخصص هنر و #ادبیات_فارسی،‌ در این
هنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی دربارة اصالت هنر اسلامی .pdf
491.6K
📒 "هنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی درباره اصالت هنر اسلامی" ✍حمیدرضا فرزان یار عضو هیأت علمی دانشگاه سوره 💧چکیده💧 ادیان بزرگ حقایق خود را نه فقط از طریق کلمات، بلکه همچنین با خلق هنرهایی متناسب با دیدگاه خود اظهار می‌کنند. هنر اسلامی به مثابه هنر آخرین دین بزرگ الهی، متشابهاً، درونی‌ترین حقایق اسلام را به‌واسطه صور محسوس ظاهر کرده است. هنر اسلامی پس از شکل‌گیری آن، همچنین بخش‌هایی از هنر شرق و غرب را نیز تحت تأثیر قرار داد. در دهه‌های اخیر بعضی از نویسندگان غربی اصالت هنر اسلامی را، از جمله با اشاره به بعضی وام‌گیری‌ها، واقعی یا ادّعایی، مورد تردید قرار داده و پیوند آن را با خود اسلام انکار کرده‌اند. لذا در نوشته‌های این نویسندگان به جای «هنر اسلامی» گاهی عبارت «هنر مسلمانان»، «هنر در سرزمین‌های اسلامی» و مانند آنها به کار می‌رود. مقاله حاضر با مروری بر این نظرات و نقد آنها می‌کوشد تا در حدّ مجال خود اصالت هنر اسلامی را باز نماید 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab