💥رفتار مرحوم سيد عبدالله جزائرى با نادرشاه
✍آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی :
.
🔻يكى از مطالبى كه از مرحوم حاج ميرزا فخرالدين جزايرى شنيدم، اين بود كه نادرشاه در جلسهای مسأله تقريب را به همان صورتى كه خودش قائل بود، مطرح كرد. وی اصرار داشت ايران در اصول، سنّى باشد و در فروع، مطابق مذهب اهلبیت عليهم السلام عمل كنند
.. میرزا عبدالحسین صدر الصدور مخالفت كرد. نادر دستور داد كه در همانجا او را خفه كنند! اين جلسه سپرى شد و جلسه دومى تشكيل شد.
🔸در اين جلسه سيد عبدالله جزايرى، فرزند سيد نورالدين پسر سيد نعمة الله جزايرى (محدث معروف)، حاضر بود. مىگفتند كه سيد عبدالله بر جدّش ترجيح داشت و او را شيخ بهايى عصر میگفتند. او آدم فوقالعادهای بود
.
🔹نادرشاه در آن جلسه مسأله تقريب را مطرح كرد. سيد عبدالله مخالفت كرد. نادر گفت: مگر قضيه صدر الصدور به گوش شما نرسيده است؟
سيد عبدالله گفت: من صدر الصدور نيستم. اگر تعقيب كنى، به زمين امر مى كنم كه تو را ببلعد! .
وقتى سيد عبدالله اين جمله را مى گويد، نادر وحشت مى كند و ميرزا مهدى خان، منشى نادر، به نادر مىگويد: «آقا، اينها اجاقاند (يعنى مستجابالدعوهاند) و...». نادر كوتاه آمد و ظاهراً به سيد عبدالله خلعت داد.
🔸همینکه سيد عبدالله جرأت كرد در مقابل نادرشاه چنين جمله اى بر زبان بياورد، كرامت بود؛ ولو هيچ كارى از دستش برنیاید.
📚جرعهای از دریا، ج2، ص327
#تراجم_علما
#جنایات_نادرشاه_علیه_شیعه
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💠 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📒 #مقاله ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر ✍استاد ابوالقاسم #علیدوست 💧چکیده: برای کش
راهکار تحول فقه فردی به فقه تمدنی و فقه نظام ساز- استاد محمدصادق علم الهدی .mp3
8.79M
💥راهکاری برای تحول فقه فردی به فقه تمدنی و فقه نظام
🎤استاد سید محمدصادق #علم_الهدی
🔻بسیار مفید🔺
#فقه_تمدنی
@rahjoo_213
🟣کشکول ناب حوزوی👇
🟡 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب «هنر، تمثیل و خیزش تشیع در ایران، ۱۵۶۵-۱۴۸۷» 🔹چاد کیا، متخصص هنر و #ادبیات_فارسی، در این
هنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی دربارة اصالت هنر اسلامی .pdf
491.6K
📒 #مقاله "هنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی درباره اصالت هنر اسلامی"
✍حمیدرضا فرزان یار
عضو هیأت علمی دانشگاه سوره
💧چکیده💧
ادیان بزرگ حقایق خود را نه فقط از طریق کلمات، بلکه همچنین با خلق هنرهایی متناسب با دیدگاه خود اظهار میکنند. هنر اسلامی به مثابه هنر آخرین دین بزرگ الهی، متشابهاً، درونیترین حقایق اسلام را بهواسطه صور محسوس ظاهر کرده است. هنر اسلامی پس از شکلگیری آن، همچنین بخشهایی از هنر شرق و غرب را نیز تحت تأثیر قرار داد. در دهههای اخیر بعضی از نویسندگان غربی اصالت هنر اسلامی را، از جمله با اشاره به بعضی وامگیریها، واقعی یا ادّعایی، مورد تردید قرار داده و پیوند آن را با خود اسلام انکار کردهاند. لذا در نوشتههای این نویسندگان به جای «هنر اسلامی» گاهی عبارت «هنر مسلمانان»، «هنر در سرزمینهای اسلامی» و مانند آنها به کار میرود. مقاله حاضر با مروری بر این نظرات و نقد آنها میکوشد تا در حدّ مجال خود اصالت هنر اسلامی را باز نماید
#هنر_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
🔺معرفی آیت الله سید کاظم ارفع از #علمای_تهران
مرحوم آیت الله #ارفع سالها در مسجد محمدیه در محله منیریه اقامه نماز می فرمودند و تالیفات متعددی در تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و مباحث اخلاقی سبک زندگی و... دارند.
🕌آدرس مسجد محمدیه🔻
https://nshn.ir/2dsbvEE3pxibwN
کلیپهایی از سخنرانی ها👉
فیلم سخنرانی های اخلاقی در مسجد 👉
🟣کشکول ناب حوزوی👇
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
⚠️ویحک! وَ قَالَ صَالِحُ بْنُ سَهْلٍ : كُنْتُ أَقُولُ فِي اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا تَقُو
❓غلو در حق ائمه اطهار كه از نظر فقهى شيعى جايز نيست و غلات طبق فتاوى همه فقها خارج از دين و كافر و نجس هستند، چه مفهومى دارد؟ و ما غلات را چگونه بشناسيم؟ ... آيا به نظر شما به مرور زمان مفهوم «غالى» تحت عناوين ديگرى جلوهگر نيست؟
✍{جواب: #علامه_طباطبایی} :
غالى در اصطلاح به كسى گفته مىشود كه يكى از اهلبيت عصمت را مثلًا از حد بندگى بالا برده، برخى از مختصات ربوبّيت را مانند آفرينش و تدبير عالم و تصرف در تكوين بهطور استقلال به وى نسبت دهد و اين معناى به حسب مرور زمان و به هر شكل و تصويرى تحقق گيرد، فرق نمىكند و موجب كفر است، چيزى كه بايد توجه داشت اين است كه آنچه موجب كفر است اعتقاد استقلال در مختصات خدايى است، مانند ايجاد اشياء استقلالًا و روزى دادن مرزوقين استقلالًا و نظاير آنها و اما واسطه فيض بودن بعضى از ممكنات، به موجب ولايت تكوينى در تكوينيات مانند واسطه بودن ميكائيل در ارزاق و جبرئيل در وحى و ملكالموت در قبض ارواح و ... موجب كفر نيست.
📚بررسی های اسلامی، ج2، ص: 255
#غلو
#کلام_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
💥نقشهی ابرقدرتها و استعمارگران برای تسلط بر مسلمانان
🔻آیت الله #بهجت (ره):
یکی از نقشهی کفّار این است که پسرها و دخترها از پدرها و مادرها جدا شوند، و مردم را از روحانیون جدا و به آنها بدبین کنند، و لو به این صورت که افرادی به لباس روحانیت ملبس کنند تا در مَلا عام و مجامع عمومی کارهای خلاف انجام دهند و مردم از روحانیون بیزار شوند. هم چنین قرآن به دست مردم داده نشود، بلکه ترجمهی آن به مردم داده شود - ترجمه قرآن که قرآن نیست (مقصود ترجمهی بدون متن عربی است) -! و نیز میخواهند روحانیون و اهل علم را از منابع اصلی و کتاب و سنت و معنویات و مدارک دینی جدا کنند و به خیال خودشان اتصالات و اسنادها را پاک سازی و تهذیب کنند کتاب و سنت را که سلاح آن هاست از دست آنها بگیرند و لو به این صورت که کسانی را برای ادارهی کشور و مردم در راس قرار دهند تا با مراجع و علمای دین مخالفت و در نتیجه آنان را منزوی کنند و یا بکشند. ما در نجف شنیدیم که میخواهند کتابها را جمع کنند و بین اهل علم و علم جدایی افکنند
⚠️ای کاش میفهمیدیم که گرگها بر ما هجوم آوردهاند و دارند ما را میخورند! ما باید به کفار سوءظن داشته باشیم و با آنها اَوِدّاء و اَخِلّاء (محبّان و دوستان) نباشیم، و از حقّشان بترسیم چه برسد به باطلشان؛ زیرا آنان حق را تور و وسیلهی صید و شکار ما قرار میدهند. خدا کند بفهمیم که صلاح دین و دنیای ما تمسّک به انبیا و اولیا «ع» است، و جدایی از آنها به صلاح دین و دنیای ما نیست، و این که کفّار بعد از گرفتن دین ما، دنیای ما را هم از دست ما میگیرند
📚در محضر بهجت،ج۱،ش۲۱۱
💎 @kashkolenab
💥تفاوت اسلام و جاهلیت در موضوع زن
✍آیت الله #قائم_مقامی :
تفاوت در این است که جاهلیت چه قدیم و چه جدید آن، زیبائی زن را از سنخ زیبائی طبیعت و کوه و جنگل و دریا می داند که باید به همگان از اهل و نااهل عرضه شود در حالیکه اسلام زیبائی زن را از سنخ زیبائی خاص خداوند می داند که جواز نظر به آن یعنی زیبائی خداوند تنها به کسانی اختصاص دارد که از طریق عبادت و تقرب به خداوند به مقام اهلیت و محرمیت رسیده اند. کما اینکه این اهلیت و محرمیت در مورد جواز نظر به زیبائی زن از طریق عقد زوجیت شرعی حاصل می شود.
توضیح:
مرجع اشاره در جمله " اسلام زیبائی زن را از سنخ زیبائی خاص خداوند می داند که جواز نظر به آن " ، زیبائی خداوند است نه زیبائی زن. و سنخیت این دو زیبائی و تفاوتشان با زیبائی طبیعت در مشروط بودن جواز نظر به آندو به اهلیت و محرمیت است که این اهلیت و محرمیت در مورد نظر به زیبائی خداوند از طریق تقرب و عبادت و در مورد نظر به زیبائی زن از طریق عقد زوجیت شرعی حاصل می شود بر خلاف نظر به زیبائی طبیعت که غیر مشروط و مطلق است.
🔹کانال رسمی یادداشتهای روزانه آیت الله قائم مقامی👇
🌀 http://Sapp.ir/smghaemmaghami
#زن
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
ایام قبل از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را یادتان هست که اصولگرایان هر روز سخنرانی و مصاحبه می کردند و ائتلاف و حزب جدید راه می انداختند؟ یادتان هست برای کسب رای از این مسجد به آن مسجد و از این دانشگاه به آن دانشگاه می رفتند؟
در 30 روز گذشته که کشور دچار التهاب شد، چند نفرشان در مساجد و دانشگاه ها حاضر شدند تا با همان مردم حرف بزنند؟ چند نفرشان اصلا در دسترس هستند؟ چند نفرشان اصلا اگر هم در دسترس باشند، از خودشان تحلیل دارند که به مخاطب منتقل کنند؟ چند نفرشان اصلا قدرت اقناع دارند و بلدند با مردم حرف بزنند؟
بگذارید نام ببرم. در انتخابات های اخیر «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» میدان داری کرد و گفت به هر لیست و فردی که ما می گوییم رای بدهید. هرکسی هم غیر این عمل کند وحدت شکن، خائن، بی بصیرت و... است. شد آنچه شد و هر آنچه که این آقایان دیکته کردند را بخشی از مردم نوشتند و بخش زیادی از مردم هم اصلا در انتخابات شرکت نکردند و در هر صورت آنچه این جریان دوست داشت به وقوع پیوست. حالا سوال اینجاست که چند نفر از آقایانی که برای جبهه انقلاب پشت پرده تصمیم می گرفتند و لیست می بستند و نامزد معرفی می کردند الان وسط میدان هستند؟
این روزها از آقایان حداد عادل، باهنر، بادامچیان، چمران، متکی، سروری، پیرهادی، رسولی و... نامی شنیده اید؟ سخنرانی خاصی دیده اید که بتوانند نه عامه مردم بلکه فقط نیروهای اصولگرا را قانع کنند؟ یادداشت خاصی دیده اید که دست به دست بچرخد و پاسخ سوالی را بدهد؟ طبیعتا خیر. بلکه بار این روزها هم بر دوش نیروهای کف میدان است. چه آن هایی که در سنگر خیابان با اوباش جنگیدند و جانباز و شهید شدند و چه آنهایی که مشغول جنگ در کارزار رسانه هستند.
اما از سال دیگر همین ایام اسامی نامبرده با تعداد کثیر دیگری از چهره های مشابه، هر روز در مساجد، دانشگاه ها و سایر محافل رویت خواهند شد. چرا؟ چون باز هم زمان انتخابات فراخواهد رسید و مجبور به حضور در برابر مردم هستند. این ایام، زمان استراحت آقایان است! مزاحم شان نشوید و سال بعد هم هر چه گفتند را چشم بسته اطاعت کنید تا این دور باطل اصولگرا- اصلاح طلب بچرخد.
متاسفانه برخی چهره های گفتمانی و روحانیون ما هم به سواری دادن به اینها عادت کرده اند و شب انتخابات تسلیم بازی آنها خواهند شد. باور ندارید؟ یک سال دیگر صبر کنید...
عضو کانال شوید: 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
سکولاریسم به جان حوزه افتاد.pdf
617K
💥بایدها و نبایدهای تحول در حوزه های علمیه
✂️بخشی از مصاحبه اختصاصی آیت الله #مصباح_یزدی ره با هفته نامه «افق حوزه»
⚠️سکولاریسم به جان حوزه افتاد...
#نقد_حوزه
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💠 @kashkolenab
تحقیقی جامع در شخصیت ملانصرالدین- سالار عبدی .pdf
531.8K
📕 #مقاله "تحقیقی جامع در شخصیت ملا نصرالدین"
❓آیا ملا نصرالدین شخصیت ساختگی است؟
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
نگاهی به مراحل تکامل فقه شیعه__.pdf
706K
📕 #مقاله «نگاهی به مراحل تکامل فقه شیعه»
✍ آیت الله سید منذر حکیم
از مهمترین، ریشهدارترین و گستردهترین مکتبهای فقه اسلامی، مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی است که به دلیل داشتن دو ویژگی اساسی با دیگر مذاهب تفاوت دارد؛ 1 – بازبودن باب اجتهاد از روز تأسیس تاکنون و 2 – ارتباط مستقیم با معصومان(ع).
مورخان فقه شیعه با توجه به دیدگاههای چندگانه در فقه، چندین روش را برای تقسیم مراحل تکامل فقه برگزیدهاند. در اینباره، فقه اهلبیت(ع) سید محمود شاهرودی روش ویژهای را پیش نهاده است...
🗃فصلنامه علمی–پژوهشی فقه به شماره 37 و 38(پاییز و زمستان 1382)
http://monzerhakim.ir
#تاریخ_علوم
#منذر_حکیم
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab