کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما حضرت آیت الله #علوی_گرگانی (ره) و مرحوم آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی (از #علمای_ت
💥درسی مهم
حضرت آیت الله #علوی_گرگانی(ره) سعی داشتند تا زندگی شخصیشان، کاملا با مردم عادی و جامعه یکی باشد، حتی وسیله ایاب و ذهاب ایشان در قم، ماشینی کاملا ساده- یک آردی مدل پایین- بود!
در سفرهای مشهد و گرگان نیز، مقیّد بودند که با ماشین، به مسافرت و تبلیغ بروند.
یک بار هم که آخرین سفرشان به مشهد بود، با قطار به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شدند. وقتی پیشنهاد مسافرت با هواپیما به آقا داده میشد، میفرمودند: آقای فولادی! وقتی مردم با این وسیلهها جابهجا میشوند، چرا ما باید با هواپیما یا ماشینهای آنچنانی این کار را بکنیم؟! دل امام زمان به درد خواهد آمد!
📚آیت علم و عمل- یادنامه مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی- به کوشش سید حسین کشفی، نشر فقیه اهل بیت، گفتگو با علی فولادی
✍پ.ن: مرحوم آیت الله علوی گرگانی حقیقتا مردم دار و ساده زیست و متواضع بودند ، متاسفانه این اخلاق پسندیده کمتر دیده میشه و بعضی تا یک مکاسب و رسائلی درس می دهند یا اینکه به بیتی از بیوت علما وصل می شوند کم کم خود را از مردم جدا می کنند، دیدار با آنها سخت می شود، پیری زود رس می گیرند و در مراسمات روی صندلی در کنار بزرگان می نشینند و خیال می کنند که کسی شده اند!
📚 کتاب آیت علم و عمل 👉
#سیره_علما
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
پرتوی_از_عدالت_اسلامی_،_مروری_بر.pdf
327.8K
📕 #مقاله "پرتوی از عدالت اسلامی، مروری بر مجله العدل الاسلامی(منتشر شده در کتابخانه علوی نجف با تقریظ آیات #کاشف_الغطا و زنجانی و...)
📚کتاب شیعه؛ شماره 3، موسسه کتاب شناسی شیعه
#عدالت_اسلامی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
10.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 آیتالله دکتر سید محمدباقر حجتی مازندرانی(از علمای تهران) که در دوران طلبگی در #مدرسه_مروی با مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی و آیت الله #جوادی_آملی همدرس بودند در بیان خاطرات خود میفرمودند:
✨آیتالله میرزاباقر آشتیانی (تولیت مدرسه مروی) از من و آقای جوادی و آقای حسنزاده تعریف میکرد. چون وقتی گاهی شبها به مدرسه سر میزد میدید چراغ ما روشن است و مطالعه میکنیم.
💡من وقتی میخواستم چراغ حجرهام را خاموش کنم، میدیدم چراغ اتاق آقای جوادی و حسنزاده روشن است. صبح قبل از اذان که بیدار میشدم میدیدم چراغ آنها هنوز روشن است.
🌱اینها خیلی کار میکردند. هرگز آقای جوادی و آقای حسنزاده وقتشان را به بطالت نگذراندند، ولی ما گاهی گعده میکردیم.
#خاطرات_علما
#علمای_تهران
💎 @kashkolenab 🌹
کتاب فرایند استنباط معنی از متن.pdf
6.16M
📚 #کتاب «فرایند استنباط معنی از متن»
✍حجت الاسلام احمد میرزایی
#روش_شناسی_اجتهاد
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
سیب های نارس - داستان جالب تبلیغات یک طلبه .pdf
191.4K
📜متن کوتاه روایت تبلیغ جالب یک طلبه در ماه رمضان
✍حجت الاسلام مسعود دیّانی(ره)
حس خوبی داشت. ماشین با متانت و غرور راه می رفت. حس برای خود کسی شدن را داشتم. بوی نویی ماشین که با بوی عطر آقای راننده در هم گره خورده بود ، آن شب ها را برایم دلنشین می کرد. راننده ماشین یک آقای قد بلند بود. بدون مو. با پیشانی بلند. خوش اخلاق. خندان. گرم و مشخصا مایه دار. آخری را پیش آنکه از ماشینش، لباسش، گوشی تلفن همراهش و کفش های براق مشکی اش بفهمم، از احترام بقیه هیئت امنای مسجد فهمیدم. یک شب هم کمی سیب به من داد. آن شب فهمیدم باغ سیب هم دارد. بعد ها چیزهای دیگر هم فهمیدم...
#حتما_بخوانید 💯
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب "القول الفاصل في الردّ على مدعي التحريف"
✍حضرت آیت الله سید شهاب الدین #مرعشی_نجفی(ره)
🔻استاد سید محمود مرعشی نجفی در مقدمه:
...قد وجدناها وسط كتاب (فصل الخطاب) لشيخ المحدثين آية اللّه الحاج ميرزا حسين النوري رضوان اللّه تعالى عليه، و كان صدر الكتاب بطباعة حجرية قبل عشرات السنين. في الحقيقة لم ينو المرحوم الوالد تدوين رد على كتاب الميرزا الذي ذهب الى تحريف القرآن الكريم ذلك اننى سمعته (والدي) رحمه اللّه يكرر أنّ الميرزا النوري عدل في أواخر حياته عما أورده في كتابه (فصل الخطاب)، لكن الأجل لم يمهله لتدوين و نشر ذلك، و من خلال سعى بعض المغرضين و أعداء أهل البيت عليهم السلام؛ الذين تشدقوا بهذا الكتاب، و أقدموا على تكثيره في مختلف بقاع الارض و الادعاء بأنّ علماء الشيعة يقولون بتحريف القرآن الكريم، و لهذا ارتأينا و من اجل رد هذه التهمة و الافتراء عن حياض مذهب أهل البيت عليهم السلام نشر رسالة المرحوم الوالد...
📚القول الفاصل في الرد على مدعي التحريف، ص: ۱۰
#عدم_تحریف_قرآن
#محدث_نوری
#کلام_اسلامی
#علوم_قرآنی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
elm-din [ghasedoon.blog.ir].pdf
562.4K
📜رساله علم و دین
متن پرسشهای دکتر گلشنی و پاسخهای علامه حسن زاده آملی در باب رابطه #علم_و_دین
🔻در سال 1375ُ پروفسور مهدی #گلشنی طی نامه ای، هشت سوال در مورد ارتباط علم و دین از محضر علامه #حسن_زاده_آملی(ره) پرسیدند و ایشان به این هشت سوال مهم پاسخ دادند.
#علم_دینی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🌀معرفی کانال اساتید سطح و خارج حوزه علمیه🌀 🔻آیت الله #مکارم_شیرازی @makaremdars http://makarem.ir
#معرفی_اساتید
🔺️معرفی کانال دروس استاد عسکری سلیمانی امیری
🔹️کانال درس خارج منطق و تدریس رساله تصور و تصدیق #ملاصدرا 👇
@darsekharegemanteg
#منطق
#معرفت_شناسی
#فلسفه_اسلامی
✍پ.ن: با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات ، استفاده از دروس منطق ایشان برای محققین و اهل علم غنیمت است و نیازمند برنامه ریزی جهت استفاده درست از اوقات فراغت.
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
برهان-مبین.pdf
2.42M
📚فصلنامه برهان مبین
مقالاتی با موضوعات؛ علوم قرآنی در مقدمه مجمع البیان، هرمنوتیک و فهم قرآن کریم، امکان نزول مفهوم کلام الهی، دیدگاه قرآنی علامه طباطبایی در تاثیر فضائل و رذائل معرفت و تعریف الحاد و کفر
🔸️مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین (ع) تحت اشراف آیت الله علیرضا الهی
https://uni.sadeghain.net
#تفسیر
#علوم_قرآنی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥طبرسی و زمخشری!
✍ استاد شهید #مطهری :
مجمع البیان از نظر ادبی و حسن تألیف بهترین تفسیر است. شیعه و سنی برای این تفسیر اهمیت فراوان قائلند. مکرر در ایران و مصر و بیروت چاپ شده است. #طبرسی تفسیر مختصری دارد به نام جوامع الجامع. طبرسی پس از فراغ از مجمع البیان به تفسیر کشّاف که توسط معاصر نامدارش جارالله #زمخشری تألیف یافته بود وقوف یافت و پسندید و در آن نکاتی از جنبههای ادبی یافت که از خودش در مجمع البیان فوت شده بود. تفسیر جوامع الجامع را با توجه به لطایف کشّاف نگاشت.
🔻البته اهل فن تفسیر میدانند هر چند برخی نکات خصوصاً از جنبه فن بلاغت در کشّاف هست که در مجمع البیان نیست، نکات زیاد ادبی و تفسیری در مجمع البیان یافت میشود که در کشّاف وجود ندارد.
📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص398
#معرفی_کتاب
#تفسیر
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
23.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥زندگینامه مرحوم آیتالله سید محمدتقی حکیم شوشتری در ۱۰ دقیقه، از زبان خودشان
برگرفته از مستند سعادتمندان
✍آیتالله سید محمدتقی حکیم، در نهم آبان ۱۳۰۵ هجری شمسی در شوشتر به دنیا آمد. تحصیلات علوم شرعی را در اهواز از محضر شیخ میرزا محمدجعفر انصاری و آقا سید محمدتقی آلطیب، در نجف اشرف از محضر استادانی چون حاج میرزا حسن یزدی، آقا شیخ محمدتقی ایروانی، آقا شیخ مجتبی لنکرانی و آقا سید عبدالاعلی سبزواری و همچنین در قم در محضر حجتالاسلام سید محمدکاظم آلطیب، شیخ مصطفی عاملی، شیخ ابوالقاسم نحوی، شیخ ابوالفضل قمی حمدیه، شیخ ابوالقاسم آشتیانی و آیتالله مرتضی مطهری پیگیری کرد.
سید محمدتقی حکیم همچنین در نجف اشرف از دروس خارج فقه آیات عظام سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی بهره برد. او در سال ۱۳۳۲ نخستین اثر خود را که ترجمه کتاب «حقوق و حدود آزادی زن در دین اسلام» نوشته محمدعلی زهیری نجفی بود، به انجام رساند.
آیتالله حکیم در تابستان ۱۳۴۰ به دعوت اهالی محله حصار بوعلی شمیران در منطقه نیاوران به تهران مهاجرت کرد و امامت جماعت مسجد این محل را پذیرفت و ۶۰ سال امام جماعت این مسجد بود. در سال ۱۳۷۵، این چهره فرهنگی با اهدای ۱۵ هزار جلد از کتابهای چاپی، ۱۲۰ جلد از کتابهای چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد از کتابهای خطی، تماما متعلق به کتابخانه شخصی خود، کتابخانه عمومی این محل را زیر نظر آستان قدس رضوی افتتاح کرد.
🔹این عالم عالیقدر و خدوم، پنجشنبه گذشته ۵ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و امروز در آستان امامزاده صالح به خاک سپرده خواهد شد.
#تراجم_علما
🌼 @kashkolenab
⁉️نحسی یا مبارک بودن ایام؟!
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ نُكِبَتْ إِصْبَعِي وَ تَلَقَّانِي رَاكِبٌ وَ صَدَمَ كَتِفِي وَ دَخَلْتُ فِي زَحْمَةٍ فَخَرَقُوا عَلَيَّ بَعْضَ ثِيَابِي فَقُلْتُ كَفَانِي اَللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ فَمَا أَيْشَمَكَ فَقَالَ ع لِي يَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِكَ مَنْ لاَ ذَنْبَ لَهُ قَالَ اَلْحَسَنُ فَأَثَاب إِلَيَّ عَقْلِي وَ تَبَيَّنْتُ خَطَئِي فَقُلْتُ يَا مَوْلاَيَ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ فَقَالَ يَا حُسْنُ مَا ذَنْبُ اَلْأَيَّامِ حَتَّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِهَا إِذَا جُوزِيتُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فِيهَا قَالَ اَلْحَسَنُ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ أَبَداً وَ هِيَ تَوْبَتِي يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ ع وَ اَللَّهِ مَا يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اَللَّهَ يُعَاقِبُكُمْ بِذَمِّهَا عَلَى مَا لاَ ذَمَّ عَلَيْهَا فِيهِ أَ مَا عَلِمْتَ يَا حَسَنُ أَنَّ اَللَّهَ هُوَ اَلْمُثِيبُ وَ اَلْمُعَاقِبُ وَ اَلْمُجَازِي بِالْأَعْمَالِ عَاجِلاً وَ آجِلاً قُلْتُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ قَالَ ع لاَ تَعُدْ وَ لاَ تَجْعَلْ لِلْأَيَّامِ صُنْعاً فِي حُكْمِ اَللَّهِ قَالَ اَلْحَسَنُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ .
حسن بن مسعود احتمال دارد: «حسن بن سعيد»صحيح باشد گويد: خدمت امام هادي عليه السلام شرفياب شدم، در حالي كه انگشتم خراش برداشته بود و سواري در اثر برخوردي كه به من كرده بود شانه ام آسيب ديده بود و در ازدحامي گرفتار شدم كه در اثر آن پاره اي از لباسهايم پاره شد، ناگهان بر زبان آوردم كه: وه چه روز شومي خدا شرت را از من بگرداند. امام هادي عليه السلام فرمود: اي حسن تو هم كه با ما رفت و آمد داري گناه خود را بر گردن بي گناه مي اندازي؟ حسن گفت: به سر عقل آمدم و فهميدم كه دستخوش اشتباه شده ام، گفتم مولاي من، از خداوند طلب آمرزش دارم. امام عليه السلام فرمود: اي حسن روزها چه گناهي دارند كه چون شما به سزاي اعمالتان مي رسيد آنها را شوم مي پنداريد. حسن گفت: يا ابن رسول الله، من همواره استغفر الله گفتن را ورد زبانم سازم و اين توبه من باشد؟ امام عليه السلام فرمود، : به خدا سوگند اين ثمر بخش نباشد و ليكن خداوند به خاطر نكوهشي كه بر بي گناهي انجام گرفته شما را مجازات نمايد. اي حسن مگر نمي داني كه پاداش دهنده و مجازات كننده و جزا دهنده به اعمال در اين دنيا و در آن دنيا، فقط خداست؟ گفتم: آري چنين است اي مولاي من. آنگاه امام هادي عليه السلام فرمود: پس خلاف مرو، و براي روزگار اثري در حكم خداوند قايل مشو. عرض كردم: چشم مولاي من.
📚تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 482
💎 حدیث در جامع الاحادیث 👉
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab