r56553a5768.pdf
551K
❇️گونه های تبیین مباحث ادبی در شرح اصول کافی ملاصدرا رضوان الله علیه
📍نویسندگان: عبد الله میر احمدی، مونا امانی پور
❇️ ملاصدرا از مطالب
📍لغتی
📍فقه اللغه و اشتقاق
📍صرفی
📍نحوی
📍بلاغت
📍فروق اللغات
📍توجه به تاریخ الفاظ
📍بیان نظریات اجتهادی شخصی
📍و ...
استفاده میکند تا روایت دقیق فهم شود لذا میشود گفت کسی که میخواهد اسلام شناس( قرآن و روايت اهل بیت علیهم السلام را بفهمد ) بشود چاره ای نیست از یادگیری علوم عقلی و نقلی زیرا متون اصلی ما عربی است و محتوای آن پر از نکات عقلی و نقلی است لذا اسلام شناس شدن به پرداختن به یک جنبه نیست بلکه باید شبکه ای نگریست آن هم هر علمی به اندازه ۳ سطح ابتدایی، متوسطه و نهایی تلمذ شود و در محضر قرآن تتبع و اجتهاد شود زیرا رسیدن به دوره تخصص هر علم به انسان قوت اجتهاد و تحلیل را میدهد( فلسفه اینکه چرا باید ۳ سطح در هر علمی طی شود همین است )
@kashkoolfn
سیمای دانشوران امام خمینی.mp3
7.36M
🔹 #سیمای_دانشوران(۱۹)
🔸 زندگانیِ علمی_فقهی#امام_خمینی(ره)
🎙 #امید_محمدی_سروش
🔻 تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه
🏷 لطفاً این پادکست را با نام و نشان دانشنامه به اشتراک بگذارید
☑️ به مناسبت سالروز #رحلت_امام_خمینی(ره)
🌺 پیشنهاد میکنم که این پادکست را استماع فرمایید
🆔@daneshnameh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روش شناسی اجتهاد مرحوم امام رضوان الله علیه🔺
❇️از منظر آیت الله محمد جواد فاضل حفظهالله
@kashkoolfn
❇️نگاهی به تطورات علم لغت در قرن اخیر
📍استاد مفیدی
http://mabahes.bahjat.ir/12911//
🔹 پیشنهاد میشود این مطلب را حتما مطالعه بفرمایید.
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
❇️نگاهی به تطورات علم لغت در قرن اخیر 📍استاد مفیدی http://mabahes.bahjat.ir/12911// 🔹 پیشنهاد م
🔺بررسی معنای برخی از حروف🔺
✅«ش»
📍راجع به «شین» یک چیزی را عرض کردم، فردایش آقا آورد. دیدیم این مشترک است؛ غالب کلماتی که «شین» دارد، یک نحو تفرّق در آن هست؛ اما نه تفرّقِ جدا جدا . یعنی شما غبار را که دست می زنید، پخش می شود. غبار که پخش میشود، با درخت فرق دارد. درخت هم پخش است؛ اما پخشش یک اصلی دارد، امّا غبار، نه.
✅«ث»
📍من این طور عرض میکردم. کلمات عربی را نگاه کنید. کلماتی که «ث» در آن هست، دالّ بر تفرّق است؛ اما تفرّق مثل همین غبار، چیزی پخش میشود. اما کلماتی که «شین» دارد، در آن هم تشعّب و تفرّق است، اما تشعّبی که یک نحو ما به الاشتراکی دارد و از یک اصلی پخش می شود. حالا شما بعداً روی کلمات فکر کنید. شعبة. شعبان. ماه شعبان اصلاً روایت هم دارد. شعبان درختی است که خصوصیاتی دارد. یا خود «شجر» و سایر چیزهایی که «شین» در آن هست، یا مثلاً «شکَّ» یعنی ذهنش از یک مطلبی که مربوط به اوست، شاخه شاخه میشود.
✅«هاء»
📍اندازه ای که ما طلبگی دیدیم، «هاء» را آن طوری که خیلی برای ما جذاب باشد، خوب معنا نکرده بود. 28 تا معنا. بعضی هایش را خوب معنا کرده بود. من درباره «هاء» معنای سستی به ذهنم می آید. ایشان گفته بود «افراغ الجوف» یعنی باطن را تخلیه کنید، یعنی مثل اینکه هوا را بیرون می دهند. از «هَهَّ»گرفته بود. شیوه کارش را باید نگاه کنید، خیلی دقیق کار کرده؛ ولی این که نتیجه گیری هایش همه جا خوب است یا نه، معلوم نیست. ظاهراً یک سستی در «هـ» هست. وَهم ، هُم ، هواء ، وَهاء. همه اینها که می بینید، یک سستی در آن هست .واهی.
-در «وَهَب» سستی کجایش است؟
ببنید حروفی که اینها در آن هست، وقتی معنای کلمه سنگین میشود، باید ما اول برویم آن معنا را صاف بکنیم. همین کاری که این آقای مصری کرده، بعد ببینیم ترکیبش چه میشود؟ یعنی فوری شما بگویید «وَهَب» سستی اش کجاست؟
ما باید اول بگوییم باء یعنی چه، واو یعنی چه، بعد مجموع این سه تا را با هم بگوییم، بعد بگوییم آن سستی اش برای هاء است، آن اجتماع و اشتمالش برای واو است، آن معنای دیگرش هم برای باء است. ابتدا به ساکن نمی توانیم برویم سراغ کلمه. لذا کار این مصری خیلی جالب است. الان هم که یک نحو ریاضی شده، هر کلمه ای را می گوید از اول من گفتم از دو تا حرف تشکیل شده. همان معانی را اینجا می آوریم.
@kashkoolfn
هدایت شده از مطول استاد احمدی
با سلام به همه ی همراهان عزیز
صوت دروس زیر در کانال آرشیو تلگرام بارگزاری شد:
الکبری فی المنطق
باب اشتغال سیوطی
تبیین روش سنتی
تبیین روش خواندن سیوطی
شرح شمسیه
آرشیو دروس و بحوث
https://t.me/Adorous
4_5839134697497562722.mp3
7.8M
❇️ تبیین روش سنتی
📍استاد احمدی شیرازی
@kashkoolfn
4_5846059984370010860.mp3
1.87M
✅ نصایح استاد حیدری فسایی:
📍اهمیت جزوه نویسی
📍به موقع خواندن دروس
📍توجه به مباحث معنوی
@kashkoolfn
4_5846059984370010864.mp3
480K
✅ اهمیت تطبیق علم اصول
📍استاد حیدری فسایی
@kashkoolfn
✅هم اکنون دو روش در جهان برای جزوه نوشتن دروس مختلف استفاده میشود:
📍۱. استفاده از نقشه ذهنی
📍۲. استفاده از روش کرنل
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
📍سطوح یادگیری: طبقه بندی بلوم 🔸کلاس کارگاهی @kashkoolfn
🔸 هنگامیکه زندگینامه علامه حسن زاده آملی رحمةالله علیه و علامه جوادی آملی حفظه الله و سایر بزرگان مطالعه میشود این مطلب در لابه لای سخنان آنها وجود دارد که:
💠 ما قبل از کلاس هر طور شده درس را فرا میگرفتیم و علت شرکت ما در کلاسها برای فهم ابتدایی نبود بلکه به دنبال تحلیل و انتقاد و خلاقیت و ... بودیم.
♦️ امر پیش مطالعه که روش خودش را دارد، متأسفانه از بین رفته است و اساتید هم بیشتر برای توضیح مطلب میآیند تا تحلیل و انتقاد و خلاقیت و ... لذا این بزرگان به اوج مقام علمی میرسند و هنوز ما اندر خم یک کوچه ایم.
❇️ ره چنان رو که رهروان رفتند
@kashkoolfn
هدایت شده از امید محمدی سروش
توضیح واژه تنبیه.mp3
2.24M
🔸 #لذت_ادبیات
🔹 توضیحی کوتاه پیرامون واژه(تنبیه) از کتاب قیِّم "تدریج الادانی"
🎙#امید_محمدی_سروش
💢 مطالب کانال را با لینک دانشنامه به اشتراک بگذارید
🆔@daneshnameh1399
هدایت شده از امید محمدی سروش
سیر مطالعاتی کلام و عقاید اسلامی.mp3
10.45M
💠 سیرمطالعاتی کلام و عقاید اسلامی
♻️ مناسب برای عموم افراد جامعه
🎙#امید_محمدی_سروش
🔹 تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه
🔸 با لینک دانشنامه به اشتراک بگذارید
🔴 حتماً این فایل را تا آخر گوش دهید
🆔@daneshnameh1399
توضیحی پیرامون واژه غرض و فایده.mp3
961.1K
🔸 #لذت_ادبیات
🔹 توضیحی کوتاه پیرامون واژه(غرض و فائده) از کتاب "حاشیه ملاعبدالله یزدی(ره)"
🎙#امید_محمدی_سروش
💢 مطالب کانال را با لینک دانشنامه به اشتراک بگذارید
🆔@daneshnameh1399
✅نکته
🔸انشاء دو نوع است:
📍۱. طلبی که ممحض در انشا است مثل امر، نهی
📍۲. غیر طلبی: ظاهراً و لفظا خبری است اما معنًی انشایی است و متکلم به انگیزه انشاء کلام را بیان کرده است.
❇️پس اگر جمله خبری دیدیم که انگیزه متکلم خبر از واقع است، جمله خبری میشود و اگر غرض متکلم ایجاد کار باشد، جمله انشایی است.
🔹مثال۱: زید قائم>>> جمله خبری
🔹مثال۲: بَیَّضَ اللهُ وجهَهُ ای اللهمَّ بَیِّض وجهَه، بِعتُ که مراد ایجاد بیع است نه خبر از بیع
@kashkoolfn
اهمیت ادبیات _1655557064937.mp3
961.1K
✅ #اهمیت_ادبیات
🎙 در بیان حضرت آیت الله موسوی تهرانی(دامت برکاته)
🔸تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه
🔹 لطفا این فایل را با نام و نشان دانشنامه به اشتراک بگذارید
🆔@daneshnameh1399
4_5839134697497562719.mp3
9.42M
❇️ روش خواندن کتاب سیوطی
🔸جلسه یکم
📍استاد احمدی شیرازی
@kashkoolfn
4_5839134697497562721.mp3
11.6M
❇️ روش خواندن کتاب سیوطی
🔸جلسه دوم
📍استاد احمدی شیرازی
@kashkoolfn
4_5839134697497562725.mp3
8.97M
❇️ آشنایی با کتاب شرح شمسیه
🔸جلسه یکم
📍استاد احمدی شیرازی
@kashkoolfn