eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
937 دنبال‌کننده
531 عکس
318 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻🔻مباحث کتاب: 🔹بررسی دقیق مصادر سماع «قرآن. حدیث. شعر» 🔹بررسی اعتبار یا عدم اعتبار قرائات مختلفة 🔹ادله عدم حجیت قرائات 🔹بیان وجه و ریشه یابی عدم إستشهاد نحات قدامی به حدیث 🔹ادله جوازِ استشهاد به حدیث 🔹معنای قیاس و بیان اقسام قیاس 🔹تطبیق اقسام قیاس بر وجهی بدیع 🔹بیان اصول لفظیه 🔹کیفیت استنباط بر اساس اصول لفظیه 🔹بررسی نظریة عامل و ابداع نوع جدیدی از عامل و تطبیق بدیع آن بر آیات 🔹بیان ادله متعدد بر ردّ تضمین نحوی 🔹بیان ادله متعدد بر منع ترادف 🔹بیان ادله متعدد بر منع جواز نیابت در باب حروف جر 🔹بیان ملاکات بدیع در فهم معنای حروف 🔹بیان اصول و‌ملاکات اسلوبیّة در فهم اسلوب بیانی قرآن و.... 🔻کانال: الایضاح في اصول النحو تدریس کتاب شریف «الایضاح في اصول النحو» https://eitaa.com/alizah
فقه ج ۱.m4a
34.63M
❇️ مقدمه (۱) معرفی شهیدین ره و آثار فقهی و اصولی ایشان ✅ اشاره به عظمت فقهی شهیدین ره ✅ موازنه فقهی بین شهید اول و شهید ثانی ✅ معرفی آثار اصولی شهید اول ره ✅ معرفی آثار فقهی شهید اول ره ✅ آثار شهید ثانی ره 📍استاد احمدی شیرازی @kashkoolfn
فقه ج ۲.m4a
35.42M
❇️ مقدمه (۲) تبیین متد کلی اجتهاد در معاملات ✅ تقسیم ابواب فقه از دیدگاه شهید اول ره در ذکری ✅ چهار اصطلاح برای واژه معاملات ✅ تاسیسی و امضایی بودن احکام و نقش آن در متد استنباط ✅ سامان بخشی شارع به معاملات عرفیه و صورت های مختلف آن 📍استاد احمدی شیرازی @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
❇️ مقدمه (۱) معرفی شهیدین ره و آثار فقهی و اصولی ایشان ✅ اشاره به عظمت فقهی شهیدین ره ✅ موازنه فقهی
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت همراهان عزیز به تازگی با درخواست یکی از مدارس علمیه قم تدریس درس فقه، شرح لمعه از کتاب الاجاره آغاز شده است که اصوات آن به مرور بارگذاری می شود ان شا الله.👇👇👇 "کانال رسمی بارگزاری دروس استاد احمدی" چنانچه سوال، نقد یا دیدگاهی پیرامون مطالب در نظر دارید، صمیمانه درخدمتیم@hamidbadi لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة⚫ ✍نظام رشتی رو خواب دیدن پرسیدن چی به درد عالم آخرت می خوره ؟؟؟ 📍۱. امام حسین 📍۲. تقوا @kashkoolfn
«وقتی که ماه باجلال و شکوه محرّم رسید، نباید با قصه مجالس اباعبدالله علیه السلام را اداره کرد، بلکه باید راز و رمز نهضت حسینی که حق‌مدار و حق‌محور بود را بیان کرد، باید مسئله امر به معروف، نهی از منکر، حق‌مداری، حق‌محوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از کذب، گرایش به صدق، را تبیین کرد.» _ آیت الله
5.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | قربان آن دل... ◾️ رهبر انقلاب: امام صادق (علیه ‌السّلام) ازراوی سؤال میکنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ می‌نشینید دُورهم، صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم؛ یعنی همین مجموعه‌ی هیئات. بعد حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ‌ اُحِبُّها؛ من دوست میدارم این مجالس را. قربان آن دل! [میفرماید] مجالس شما را دوست میدارم. اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ‌ اُحِبُّها و اَحیوا اَمرَنا؛ مسئله‌ی ما را زنده نگه دارید. ۱۴۰۰/۱۱/۳
♨️پرس و پاسخ ادبی 💠در تفسیر تبیان و مجمع در ذیل ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکة وقتی احتمال غیر زائده بودن ( یعنی طبیعتا سببیه) را مطرح می کنند و اینکه اصل غیر زائده بودن است ظاهرا با اشکالی مقدر روبرو می شوند: که لاتلقوا ( القاء) باب افعال است و نیازی به تعدیه با حرف باء را ندارد،آنگاه برای توجیه غیر زايده بودن و دفع خود به خود آن اشکال می گویند: 💠این احتمال با دو وجه قابل تقریر است : احدهما: ان کان الفعل متعد اذا کنی عنه أو قدر علی المصدر دخلته الباء کقولک ضربته ثم تکنی عنه فتقول فعلت به و الاخر( = ظاهرا مثال برای اذا قدر علی المصدر ):أن تقول أوقعت الضرب به فجاء علی اصل الافعال المتعدیه. الوجه الاخر :انه لما کان معناه لاتهلکواانفسکم بایدیکم فدخلت الباء لیدل علی هذا المعنی و هو خلاف اهلاک نفسه بید غیره. 💠پرسش من به طور خاص، وجه و حکمت نیاز باب افعال و هر فعل متعدی در آن دو مورد، به باء است؟ @alnokat
AUD-20220821-WA0006.mp3
5.25M
پاسخ از جانب استاد شیخ مصطفی سلیمانیان زید عزّه @alnokat
هدایت شده از اجتهاد
💢مکاسب و رسائل شیخ را مثله کرده‌اند، بسیار نگرانیم!/ این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد ✔️ استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔻ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کرده‌اند، بسیار نگرانیم! و من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. ما از آقایان خواهش کردیم و گفتیم این طرح را به‌صورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنید و ثمره‌‌اش را ملاحظه نمایید. اما نمی‌دانم نظرشان تغییر کرده یا نه؟ 🔸امروز محور فقه و اصول ما این سه کتاب مکاسب و رسائل و کفایه است، اگر ما اینها را تقطیع کنیم؛ 🔹اولاً کسی که بخشی از یک کتابی را می‌خواند بخش دیگر را نخواهد خواند، البته آقایان می‌گویند ما نگفتیم نخوانند، خودشان بخوانند و ما سؤال امتحانی نمی‌دهیم! 🔹ثانیاً؛ وقتی تقطیع شد شما چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در می‌آورید، چطور می‌توانید بفهمید روش اجتهادی مرحوم امام و آقای خوئی یا دیگران با شیخ متفاوت است و طلبه تا روش اجتهادی به دستش نیاید نمی‌تواند فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست می‌آورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی، شهیدین مقایسه می‌کند و یکی را انتخاب می‌کند. اما اگر تقطیع شد نمی‌شود روش اجتهادی را به دست آورد. 🔹ثالثاً اگر تقطیع شد ارتباط طلبه و استاد با تمام این حواشی که در کنار این کتاب‌ها وجود دارد قطع می‌شود و به تعبیر بعضی از اساتید معظم، موجب قطع ارتباط با تراث می‌شود. 🔹رابعا اشکال اساسی‌تر اینکه شما به‌عنوان مثال در مکاسب محرمه چهار روایت اول که روایت تحف العقول و بقیه روایات است را حذف کرده‌اید. طلبه که این را نمی‌خواند و استاد هم اگر اینها را درس ندهد، جا بجا مرحوم شیخ انصاری در صفحه به صفحه مکاسب به فقره‌ای از فقرات این روایات استدلال کرده، حالا مرحوم آقای خوئی سندش را قبول ندارند اما بزرگانی مثل خود شیخ انصاری و مرحوم نائینی و مرحوم یزدی در حاشیه مکاسب به این روایات استدلال کرده‌اند. 🔸مرحوم سیدمحمد کاظم می‌گوید ۱۲ قاعده‌ی فقهی از روایت تحف العقول استفاده می‌شود، بعد ما بیاییم این روایت را حذف کنیم و بگوییم خود طلبه مطالعه کند؟! طلبه که مطالعه نمی‌کند، استاد هم وقتی می‌بیند این قسمت را نباید درس بگوید نمی‌فهمد چطور می‌تواند در بقیه‌ی مکاسب این بحث و مباحث را ادامه بدهد. 🔺به عنوان یک وظیفه شرعی عرض می‌کنم که کار بسیار خطرناکی می‌کنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع می‌کنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار می‌رود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر می‌کنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟ 👈 ادامه سخنان مهم استاد فاضل لنکرانی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n39900 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅حضرت آیت الله جوادی آملی: طلاب با استعداد نباید جذب مراکز غیر حوزوی شوند 🔹حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!