eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
940 دنبال‌کننده
531 عکس
318 ویدیو
111 فایل
🔴 ادمین کانال: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
16.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سبک زندگی اسلامی طبق آیه 21 احزاب🔺 ☘لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجو الله والیوم الآخر وذکر الله کثیرا☘ 🔸بیان نکات ادبی آیه توسط طلبه فاضل امید محمدی سروش. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۸جمادی الثانیة سالروز وفات خاتم الفقهاء و المجتهدین‌ شیخ مرتضی انصاری رحمة الله علیه از فقها و اصولیون بزرگ شیعه در سال ۱۲۸۱ ه . ق در نجف 📜 - برگی از زندگی این فقیه عالیقدر جهان تشیع : صاحب جواهر که یگانه مرجع تقلید زمان خود بود وقتی احساس کرد ، مرگش نزدیک شده است ، او را به عنوان مرجع پس از خود پیشنهاد کرد و این پیشنهاد مورد قبول عام و خاص قرار گرفت ، اما خود او امتناع ورزید و گفت : سعید العلماء مازندرانی که اکنون در مازندران است از من اعلم است و با وجود او نوبت به من نمی رسد . از این رو نامه ‏ای برای سعید العلما نوشت و این نکته را به او گوشزد کرد که در زمان تحصیل که با هم بودیم ، فهم و استفاده‏ شما از درس استاد ، بیشتر از من بود لذا شما هستید که باید مرجعیت را به دست بگیرید . سعید العلما در پاسخ وی ، نوشت : اگر چه در آن زمان فهم من قوی ‏تر بود امّا مدّت‏ هاست که من از مباحث علمی دور شده ‏ام اما شما در نجف در حال تحقیقات علمی بوده ‏اید ، لذا شما ترجیح دارید . شیخ انصاری تنها با چنین پاسخی بود که راضی شد ، مرجعیت را بپذیرد .
...این‌قدر تفاوت 🔸آیة الله العظمی بهجت: منشأ این‌قدر تفاوت بین ما و علمای گذشته -که صاحب آن همه کرامات بودند- و علت عقب‌ماندگی ما از آنها چیست؟... مرحوم شیخ انصاری با آن همه درس و بحث و تألیف هر روز زیارت عاشورا، زیارت جامعه و یک جزء قرآن می‌خواند. گویا علت عقب‌ماندگی ما، ترک مستحبات است. علمای سابق بدان ملتزم بودند. از قبیل زیارت و دعا و تلاوت قرآن و یا نماز اول وقت و ترک مکروهات، مانند خواب بین‌الطلوعین!
۵ اسفند روز بزرگداشت فیلسوف و متکلم بزرگ؛ خواجه نصیرالدین طوسی گرامی باد. @kashkoolfn
✍حضرت امام كاظم (ع) فـرمودند: رجب ماه بزرگى است كه خداوند [پاداش] نيكى ها را در آن دوچندان ، و گناهان را پاك مى كند.هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بدارد، آتش دوزخ مسیر يك ساله از او دور شود ،و هر كس سه روز روزه بدارد ،بهشت برای او واجب شود . 📚 من لا يحضره الفقيه ، ج‏ 2 ، ص92 ✨ولادت امام محمد باقر (ع) و حلول ماه رجب مبارک باد✨ @kashkoolfn
«ماه رجب را ريسمانى ميان خود و بندگانم قرار داده ام ؛ هر كس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.» @kashkoolfn
هدایت شده از .
31.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بیانات حضرت آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی دربارۀ ماه 🍃 ۸ رجب ۱۴۴۰ 🆔 @nooremojarrad_com
ثانی ✅سیر علوم حوزوی... ❌...طالب علم بعد از حفظ کتاب الله و یادگیری تجوید معتبر، اشتغال پیدا کند به تعلّم علوم عربی، زیرا اولین ابزار های فهم و عظیم ترین اسباب علم شرعی،علوم عربی هستند پس ابتدا علم صرف را بخواند و سیر خود را از کتب اسهل و اصغر شروع به کتب اصعب و اکبر ختم نماید تا ان را اتقان کند و محیط به ان علم شود. 💠سپس به همین روش سراغ علم نحو رود البته با جدیت و حفظ مطالب زیرا برای علم نحو اثر عظیمی است در فهم معانی و مدخل جلیل و بزرگی در اتقان قران و سنت، زیرا ان دو عربی هستند و بعد از این دو علم، سراغ سایر علوم عربی رود و پس از تمام شدن همه انها سراغ منطق برود‌... ❇️بعد از منطق و کلام را شروع نماید به همان ترتیب و دقت ..زیرا این علم نسبت به همه علوم اولویت دارد در تحریر و احق علوم است به تحقیق بعد از علم ! برای کسی که اراده تفقه در دین خدای متعال رادارد! و اکتفای قلیل از آن را نکند زیرا به اندازه ای که تحقیق کند این علم را متحقق می شود پیش او مباحث فقهی و ادله شرعیه. ♻️توضیحات علوم دیگر مثل درایه، حدیث،بحث از ایات الاحکام، فقه،تفسیر و کتب حکمت از طبیعی و ریاضی و فنون خفیه در ادامه کلام ایشان موجود است. 📔منیة المرید فی آداب المفید و المستفید،ص۲۳۱ @alnokat
🔶🔹یک نمونه از فریاد علما (قسمتی از دروس آیت الله مظاهری دام عزه): 🔺مُلّا مطول... هم فصاحت مطول را از بین بردیم هم بلاغتش را آمدیم سرمه چشمش کنیم کورش کردیم آمدیم مختصرش کنیم دیگر آن هم که داشتیم از بین رفت اینها نقص است خیلی برای ما. 🔺این ملا مغنی انصافا خیلی خوب کتابی بود. ما از دست دادیم. اصالة التنبلی، مغنی را برد توی کتابخانه ها. این مطول خیلی چیز قشنگی بود خیلی عالی بود و ملا مطول ما رفت، لذا ادبیت را هم همراهش برد 🔺حالا دیگر نه قم و نه مشهد و نه اصفهان ادبیت یوخدور، چه چیزی جایش آمده؟ آقا یک درسی پیدا کند ساعت 7 باشد، ساعت 6 باشد برای این که استفاده از حوزه بکند می آید درس را می خواند می رود دنبال کارش. 🔺این قوانین خیلی کتاب خوبی است خیلی عالی است انصافا...میرزای قمی خیلی ملا بوده و هم خیلی رساست مثل کفایه نیست که مغلق باشد خیلی رساست آن را هم از دست دادیم. 🔺انصافا خدا رحمت کند مرحوم آقای ادیب را من مطول پیش ایشان خواندم توی همین مدرسه صدر، جا هم نداشت، می آمد همان سرما توی همین ایوان، این ایوان آن وقت بود خدا رحمت کند مرحوم آقای خراسانی را این جا را ساخته بود خیلی خوب بود می آمد می نشست روی فرش ها 30، 40 تا طلبه هم می نشستند و توی هوای سرد و روی زمین این ها سرمان نمی شد سرمان این می شد که یک دقیقه نه کم نه زیاد سر درس حاضر باشیم آن وقت این گاهی یک حرفهای خوبی دهاتی اما حرفهای ارزنده ای آقای ادیب داشتند بعضی اوقات می گفتند این مطول ذهن را گالوار می کند چقدر حرف خوبی، راستی ذهن را گالوار می کند. 🔺اشتباه بزرگ کردیم ما مطول را رها کردیم مغنی را رها کردیم این ها از اشتباهات ما بوده آمدیم سرمه چشمش کنیم کورش کردیم لذا این مغنی خیلی مغنی است انصافا خیلی بالاست همه ابوابش مخصوصا باب اول و باب چهارم، این مطول از نظر فصاحت و بلاغت انصافا خیلی بالاست یک دوره ادبیت عالی آن هم با یک زبان شیرین هر دو هم مطول هم مغنی از نظر زبان خیلی شیرین است خیلی ساده است خیلی عالی است و ما از دستش دادیم... . *نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست* 🔺ارتباط: @hm1370 📗 کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🗓سالروزمغفول ولادت بابرکت 🏳رجالی متبحر، مرجع عالیقدر 🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی/۳ 💠آیة الله شبیری: ‼️آقای خامنه‌ای از سادات صحیح النسب و بیت ایشان کاملاً معروف است و در سیادت ایشان هیچ تردیدی نیست. پدر ایشان مرحوم آقای حاج سید جواد از اجلّه­ علمای مشهد و از اوتاد بود. پدر آقای حاج سید جواد، مرحوم آقای حاج سید حسین خامنه‌ای بود که از علمای درجه اول و مهمّ تبریز و مدرس سطح بالایی بود. ایشان از بنی‌ اعمام (پسرعموهای) قائم مقام فراهانی است و سیادت قائم مقام مسلّم و قطعی است و شجره نامه‌اش هم موجود است. آقای خامنه‌ای گاهی که به منزل ما می‌آید، میگوید: وقتی قرار میشود که به منزل شما بیایم، از چند روز قبل شعفی در من به وجود می آید. البته صحبت‌ها نوعاً علمی است نه سیاسی. ایشان خوش‌­فهم و خوش حافظه است. زمانی که با آقای خامنه‌ای دیدار دارم، به دستور ایشان دستگاه ضبط میگذارند که صحبت­‌ها ضبط شود. ایشان شاگرد حاج شیخ مرتضی حائری بود. آقای حاج شیخ مرتضی از استعداد وی تعریف میکرد. ایشان با اخوی ما، حاج آقا جعفر، هم بحث بود و از نظر سرعت انتقال و ذکاء، بر حاج آقا جعفر ترجیح داشت! (شب چهارم ماه محرم ۱۴۳۳) کتاب جرعه‌ای از دریا ج۳ ص۶۴۰ @Jahade_tabeini @rejal_shobeiri
❇️ابن ابی الحدید می گوید: 🔸دشمنان حضرت علی علیه السلام تلاش کردند تا با بد گویی علیه ایشان محبتش را از دل ها بیرون کنند در حالیکه غافل شدند علی علیه السلام شیشه ی عطری بود که با شکستنش بوی خوش آن عالم را فرا می گیرد. 📚شرح نهج البلاغه ج1 ص17 @kashkoolfn
🔺سیر حکمت 🔺 ✏️حکیم: عالم به حکمت نظری و عملی 🔸حکمت نظری : ❇️تعریف: تصور حقایق موجودات و تصدیق به احکام و لواحق آن ❇️اقسام: 🔹1 ) مقارنت ماده شرط وجود او نیست >>> علم الهی و علم مابعدالطبیعه گویند که خود دو قسم: ♦️معرفت خدا >>> علم الهی ♦️معرفت امور کلی موجودات>>> فلسفه اولی 🔹2 )تا مقارن با ماده نشود موجود نمیشود>>> دو قسم: ♦️ مقارنت ماده شرط تعقل او نیست >>> علم ریاضی (علم اوسط) که 4 قسم است. 🔅علم هندسه 🔅علم حساب 🔅علم نجوم 🔅علم موسیقی ♦️مقارنت ماده شرط تعقل آن هست >>> طبیعیات(علم اسفل) که 8 قسمند: 🔅سماع طبیعی 🔅سما و عالم 🔅علم کون و فساد 🔅آثارعلوی 🔅علم معادن 🔅علم نبات 🔅علم حیوان 🔅علم نفس 🔸حکمت عملی ❇️تعریف: قیام نمودن به کارها ❇️اقسام: 🔹1 )راجع به هر نفسی هست>>> علم تهذیب اخلاق 🔹2 ) راجع به جماعتی است و آن دو قسم است: ♦️در منزل و خانه >>> علم تدبیر منزل ♦️در شهر و ولایت و کشور و... باشد>>> علم سیاست مدن 📚منبع: نفائس الفنون و اخلاق ناصری @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
#علوم_مختلف_قدیم 🔺سیر حکمت 🔺 ✏️حکیم: عالم به حکمت نظری و عملی 🔸حکمت نظری : ❇️تعریف: تصور حقایق
❇️به یاری خدا فعلا جزوه معرفی اسامی حدود 150 علمی که در کتاب نفائس الفنون بررسی شده است آماده شده است که به صورت متنی ارائه میشود. 🔺ان شاء الله اگر بتوانم در حد وسع خودم مقداری از علوم نامبرده را توضیح خواهم داد. @kashkoolfn
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
#علوم_مختلف_قدیم 🔺سیر حکمت 🔺 ✏️حکیم: عالم به حکمت نظری و عملی 🔸حکمت نظری : ❇️تعریف: تصور حقایق
❇️کتابی که کامل به قسمت حکمت عملی پرداخته است کتاب شریف اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی میباشد. @kashkoolfn
♦️وفات أم المصائب حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد. @kashkoolfn
🔸اَخْلاق‌ِ ناصِری، مهم‌ترین‌ رساله‌ در حکمت‌ عملی‌ در دوره اسلامی‌ می‌باشد. @kashkoolfn
🔸 اثر خواجه نصیر الدین طوسی رحمه الله و رضوان الله علیه(استاد بشر،عقل حادی عشر،معلم ثالث) 🔸کتاب اخلاق ناصری که از خواجه نصیر است، خلاصه ای دارد به نام اخلاق جلالی که اخیراً در ایران چاپ شده؛ اما در انگلستان و به زبان انگلیسی در حدود 150 سال پیش چاپ شده است. علت چاپ این کتاب در آنجا و در آن زمان این بود که گفتند ما که می خواهیم بر کشورهای اسلامی مسلط شویم و آنان را مستعمره خود کنیم، اول باید فرهنگ و اخلاق آنان را بدانیم. در این مورد سؤال کردند، دیدند بهترین کتاب در اخلاق و فرهنگ، کتاب اخلاق ناصری است. گفتند طولانی است، خلاصه آن را چاپ کردند که همین اخلاق جلالی است. 📌 پس این کتابی که نوشته شده، دستورالعملی بوده که واقعاً مسلمانان به آن عمل می کردند و آداب آن را رعایت می کردند. (بیانات استاد احمد عابدی) @kashkoolfn
🔸خواجه‌نصیر با نوشتن‌ اخلاق‌ ناصری نخستین‌ اثر مهم‌ حکمت‌ عملی‌ ، سنتی‌ را بنیاد نهاد که‌ نه‌ در دوره یونانی‌ و نه‌ در دوره اسلامی‌ پیش‌ از او سابقه‌ نداشت‌. 🔸فیلسوفان‌ دوره اسلامی‌، پیش‌ از او در کلیات‌ حکمت‌ نظری آثاری مهم‌ مانند دانشنامه علایی‌ به‌ فارسی‌ و شفا به‌ عربی‌ نوشته‌ بودند، اما اخلاق‌ ناصری نخستین‌ اثر در حکمت‌ عملی‌ به‌ شمار می‌رود و به‌ همین‌ سبب‌ نیز فیلسوفان‌ متأخر بر خواجه‌، آن‌ را همچون‌ الگویی‌ در تدوین‌ کلیات‌ حکمت‌ عملی‌ به‌ کار گرفتند. 🔸اخلاق‌ ناصری یکی‌ از مهم‌ترین‌ متن‌های فارسی‌ در سده ق‌ است‌ که‌ تحت‌ تأثیر سبک‌ متداول‌ در دوره مغولان‌ واقع‌ نشده‌، و حاکی‌ از نوآوری و خلاقیت‌ بسیار است‌ و از این‌ دیدگاه‌ می‌تواند مورد بررسی‌ و استفاده زبان‌ شناسان‌ و سبک‌ شناسان‌ قرار گیرد. 🔸قطب‌ الدین‌ شیرازی شاگرد خواجه‌، در دانشنامه مفصل‌ خود با عنوان‌ "درة التاج‌" که‌ شامل‌ همه علوم‌ زمان‌ بود، بخش‌ مفصلی‌ را به‌ حکمت‌ عملی‌ اختصاص‌ داد که‌ از بسیاری جهات‌ بر مبنای اخلاق‌ ناصری خواجه‌ فراهم‌ آمده‌ بود. 🔸خواجه‌ در مقدمه اخلاق‌ ناصری توضیح‌ داده‌ است‌ که‌ ناصرالدین‌ محتشم‌ قهستان‌، ابتدا از او خواسته‌ بود تا تهذیب‌ الاخلاق‌ ابوعلی‌ مسکویه‌ را که‌ به‌ شرح‌ اخلاق‌ عقلی‌ یونانی‌ بسنده‌ کرده‌ بود، به‌ فارسی‌ درآورد، اما از آن‌جا که‌ در نظر خواجه‌، دو فن‌ دیگر حکمت‌ عملی‌، یعنی‌ «حکمت‌ مدنی‌ و حکمت‌ منزلی‌» سیاست‌ مدن‌ و تدبیر منزل‌ با گذشت‌ زمان‌ اندراس‌ یافته‌ و از بین رفته بود، و ابوعلی‌ مسکویه‌ نیز در تهذیب‌ الاخلاق‌ به‌ این‌ دو بخش‌ نپرداخته‌ بود، خواجه‌ با افزودن‌ کلیات‌ این‌ دو حکمت‌ از گفتار حکمای پیشین‌، به‌ ویژه‌ ابونصر فارابی‌ ، به‌ «حکمت‌ خُلقی‌ِ» تهذیب‌ الاخلاق‌ علم‌ حکمت‌ عملی‌ را به‌ تمامی‌ آورده‌ است‌. @kashkoolfn
🔺در پایان‌ مقدمه جدید اخلاق‌ ناصری خواجه‌ توضیح‌ می‌دهد که‌ مضمون‌ کتاب‌ «از جوامع‌ حکمت‌ عملی‌، بر سبیل‌ نقل‌ و حکایت‌ و طریق‌ اخبار و روایت‌ از حکمای متقدم‌ و متأخر باز گفته‌ می‌آید». بدین‌ سان‌، خواجه‌ به‌ گفته خود «در تحقیق‌ حق‌ و ابطال‌ باطل‌» وارد نشده‌ و «به‌ اعتبار معتقد، در ترجیح‌ رایی‌ و تزییف‌ مذهبی‌ خوض‌» نکرده‌ است‌. ❇️کتاب از سه بخش تشکیل شده است: اخلاق فردی ، تدبیر منزل، سیاست مدن 🔸 بخش اول: عمده بخش‌ نخست‌ اخلاق‌ ناصری در «حکمت‌ خُلقی‌» از کتاب‌ تهذیب‌ الاخلاق‌ ابوعلی‌ مسکویه‌ برگرفته‌ شده‌ که‌ مهم‌ترین‌ کتاب‌ اخلاق‌ عقلی‌ در دوره اسلامی‌ است‌. همین‌ کتاب‌ را ابوعلی‌ مسکویه‌ بر مبنای ترجمه عربی‌ اسحاق‌ بن‌ حنین‌ از کتاب‌ اخلاق‌ نیکو ماخُسی‌ِ ارسطو و تفسیر فرفوریوس‌ بر این‌ کتاب‌ فراهم‌ آورده‌ است‌. بنابراین‌، بخش‌ عمده حکمت‌ خلقی‌ اخلاق‌ ناصری، ارسطویی‌ و نوافلاطونی‌ است‌. 🔸بخش دوم: بخش‌ دوم‌ در حکمت‌ منزلی‌ را خواجه‌ از رساله تدبیر منزل‌ نویسنده گمنام‌ نوفیثاغورسی‌ به‌ نام‌ اَبروسُن‌ برگرفته‌ که‌ به‌ زبان‌ عربی‌ ترجمه‌ شده‌ بوده‌ است‌. خواجه‌ نصیر، به‌ درستی‌ توضیح‌ داده‌ است‌ که‌ از کتاب‌های یونانی‌ در تدبیر منزل‌، جز مختصری از کتاب‌ ابروسن‌ در دست‌ متأخران‌ نیست‌ و همین‌ رساله‌ را خود به‌ گونه خلاصه‌، اما موشح‌ به‌ مواعظ و آداب‌ متقدمان‌ و متأخران‌ در بخش‌ دوم‌ اخلاق‌ ناصری آورده‌ است‌. 🔸بخش سوم: بخش‌ سوم‌ اخلاق‌ ناصری نیز به‌ طور عمده‌ از رساله‌های فصول‌ المدنی‌ و آراء اهل‌ المدینة الفاضله فارابی‌ و رساله السیاسه ابن‌سینا گرفته‌ شده‌ است‌. این‌ بخش‌ با فصلی‌ در وصایای افلاطون‌ خاتمه‌ می‌یابد. بنابراین‌، کتاب‌ اخلاق‌ ناصری ترکیب‌ و تألیفی‌ از برخی‌ رساله‌های دوره اسلامی‌ است‌ که‌ خواجه‌ آن‌ها را گرد آورده‌، و به‌ فارسی‌ ترجمه‌ کرده‌ است‌. @kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ معجزه تمدن اسلامی( عصر طلایی اسلام) 🔺صد حیف و صد حیف که دشمنان کار خودشان را به نحو احسن انجام دادند و علوم اسلامی را از بین ما دزدیدند و یک نوع خود تحقیری را به ما القاء کردند. 🔺 متاسفانه در حوزه سیر حکمت وجود داشت یعنی تسلط به حکمت نظری و عملی ولی کم کم از میان برداشته شد. 🔺افرادی که تسلط کامل به این علوم داشتند لقب حکیم و معلم به آنها داده میشد. 🔺 دوره طلایی تمدن اسلامی زمان خواجه نصیر و شیخ بهاء و... بود و آرام آرام افول کرد. 🔺الان هم هستند افرادی که سیر حکمت را با موفقیت سپری کردند >>> علامه حسن زاده آملی حفظه الله 🔺با توجه به سخنان بزرگان دوباره این تمدن طلایی اسلام زنده خواهد شد و از اینجا به همه دوستان بالاخص طلاب عزیز توصیه میکنم به کتب قدما توجه داشته باشند. @kashkoolfn
akhlaghe-naseri-fooji.ir_.zip
15.71M
🔸کتاب اَخْلاق‌ِ ناصِری، مهم‌ترین‌ رساله‌ در حکمت‌ عملی‌ در دوره اسلامی‌ می‌باشد. 🔺پیشنهاد مطالعه کتاب @kashkoolfn
❓سوال بسیار دقیق که جواب آن نیز بسیار دقیق میباشد ❇️سوال: چرا شیخ بوعلی کتاب طبی خود را "قانون" نامید و کتاب عقلی(حکمت نظری: الهیات،ریاضیات،طبیعیات و...) خود را "شفا" نامیده است در حالیکه باید برعکس میشد؟؟؟ 🔺به زودی جواب قرار داده میشود. 🔸عزیزانی که اطلاع دارند به پی وی بنده ارسال نمایند👇👇👇 @ravimahdi @kashkoolfn
سیمای دانشوران.پژوهش واجرا؛امید محمّدی سُروش.mp3
7.2M
📚سیمای دانشوران۱ 📖زندگینامه ی مرحوم علامه مدرس افغانی رحمه الله 📝🎙با تحقیق و اجرای طلبه فاضل امید محمّدی سروش @kashkoolfn
🔸دو نوع نگاه و رویکرد به علم اصول وجود دارد که مبتني بر تعريف هر گروه نسبت به اين علم است ... 🔺1. گروهي جزئي نگر هستند و نگاه جزئي و انفرادي به هر مسأله و هر بابي دارند و از سويي ديگر فقاهت و فقه را منحصر در احكام فرعيه مي دانند ، كه اين نوع نگاه سبب مي شود كه حكم بر زائد بودن برخي مسائل يا برخي ابواب كنند. 🔺2.گروهي ديكر نگاه كلان و شمولي دارند و علاوه بر اينكه به هر مسألة و هر بابي مستقلا و منفردا نظر دارند ، نگاهي انضمامي و شمولي هم به مسائل علم اصول دارند. ثانيا فقاهت را منحصر در احكام فرعية نمي دانند بلكه نگاهي منظومه اي به دين به عنوان يك مجموعه مرتبط به هم دارند. 🔸اين دسته تعريفشان از علم اصول عبارت است از ( منطق فهم معارف دين ) و دين هم به معناي وسيع و گسترده اش كه در این نگاه فقه اكبر و عقايد مهيمن و حاكم بر فقه اصغر و احكام فرعيه است. ❇️با اين نگاه كلي و شمولي ، نه تنها علم اصول زوائدي ندارد ( زوائد با مقدمه اي كه گذشت ) بلكه نیازمند بخش دیگری از مباحث علم اصول كه مباحث ( اصول قانون ) است نیز هستیم چرا که در اصول موجود تنها از دليليت دليل بحث شده است و از مباحث ( اصول قانون ) كه نمطي ديكر از استنباط را رقم مي زند و به منزله ي قوانين دستوريه نسبت به قوانين بارلمانيه حكومت و هيمنه دارد کم تر بحث شده. 🔹در اين نگاه استنباط دو نمط دارد : استخراج و استيلاد كه در علم اصول كنوني فقط به جنبه ي استخراج برداخته شده است نه جنبه دوم. 🔸و به عنوان نمونه با همين رويكرد به علم اصول است كه بسياري از شبهات حل خواهد شد. 🔴در بحث ثمرات علم اصول ، نباید ثمره را تنها در يك فرع فقهي جستجو کنیم بلکه باید اصول را ابزاری برای فهم کل دین بدانیم . ✏️شیخ حسین صالح ، نجف اشرف. @alnokat
🔺سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت أباالحسن موسی بن جعفر الکاظم علیه‌السلام را محضر حضرت ولی‌عصر «عجل الله فرجه» و همه موالیان و دلدادگان حریمش تسلیت می‌گوییم. @kashkoolfn