eitaa logo
ماهنامه خانواده مبلغان
1.1هزار دنبال‌کننده
889 عکس
381 ویدیو
222 فایل
ماهنامه اطلاع رسانی، علمی و آموزشی خانوادۀ مبلّغان (ویژه همسران و فرزندان طلاب و مبلغان) صاحب امتیاز: مرکز پژوهشهای تبلیغی مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ - حوزه علمیه قم
مشاهده در ایتا
دانلود
استرس بانوان (1).pdf
1.28M
خانمی که بیرون از خانه کار می‌کند یا درس می‌خواند و هم‌زمان باید همسری خوب و مادری مهربان باشد و کارهای خانه را هم به‌درستی انجام دهد، معمولاً دچار استرس می‌شود. همچنین از‌ دست دادن عزیزان..... ✍️ کوثر بخشی جویباری- کارشناس مشاوره و روانشناسی برگرفته از 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 https://eitaa.com/khanevademoballeghan http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍(۲۰) 💠 افرادی که شخصیت سالم دارند در صورت اطمینان از صحت کارهایشان نیازی به تایید دیگران ندارند چون آن کار را برای دیگران انجام نمی‌دهند. 🔆 یکی از اساتید می‌فرمود کارتان را فقط برای خدا انجام دهید، گاهی در قیامت کارهای خوب انسان در نامه‌ عملش وجود ندارد، از خدا می‌پرسد چرا این عمل در کارنامه من ثبت نشده است؟!! خداوند می‌فرماید: «یادت هست وقتی کار خوب انجام دادی همه از تو تعریف کردند؟ به همان تعریف راضی شدی و گفتی دفعه بعدهم این کار را می‌کنم که راضی باشند». ✅ لذا حتی اگر دیگران هم از شما تعریف کردند به خداوند بگویید: خدایا! من با این تعریف‌ها راضی نمی‌شوم چون آن کار را برای تو انجام دادم و در حقیقت خدا را طرف معامله خودتان قرار دهید. 📝«استاد تراشیون» 🚨 ادامه دارد ... 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 https://eitaa.com/khanevademoballeghan http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 (۱۵) 💠 سوال: برای کلاسهای فوق‌برنامه مثل حفظ قرآن رعایت سن و تحصیلات نیاز هست؟! ✅ پاسخ: در کلاس‌های فوق‌برنامه باید بین محتوا و گروه سنی تناسب وجود داشته و شناخت ویژگیهای مخاطب مورد توجه قرار گیرد؛ در بحث کلاسداری سه رکن مهم وجود دارد: ▫️مخاطب‌شناسی ▪️محتوای‌مناسب ▫️روش‌ارائه لذا توصیه بر این است حتماً به گروه سنی و میزان تحصیلات در برگزاری کلاس‌های فوق برنامه توجه شود. 📝«استاد تراشیون» 🚨ادامه دارد ... 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 https://eitaa.com/khanevademoballeghan http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۳ - قسمت اول 💠 فرهنگ زندگی‌ جمعی، عصارۀ دین 💠 عامل اتصال مردم و ایجاد امت 💠 علت بیان داستان اقوام در قرآن 💠 تلازم امامت با امت استاد در حسینیۀ ام‌ابیها(س) فرهنگ زندگی‌ جمعی، عصارۀ دین خدا به عنوان قوم و امت با ما برخورد می‌کند، البته نه قومیت به‌معنای ترک، کرد، لُر، بلوچ ...، بلکه به‌معنای امت اسلام و گروه مؤمنان که شما عضو آنها هستید. طبق توصیه مقام معظم رهبری لازم است به دانش‌آموزها زندگی‌ جمعی یاد داده شود. آنها دوست دارند رفیق‌بازی و تیم‌کِشی کنند. این حال نوجوان را تحویل بگیرید! به آنها بگویید مثل فوتبال گروه‌بندی و یارکِشی کنند. خوب است که تمرین ریاضیات هم تیمی باشد. نوجوان می‌خواهد فرآیند اجتماعی‌شدن و عضوی از امت اسلامی شدن را طی کند؛ اما متوقفش کردیم. فرهنگ زندگی‌ جمعی عصارۀ دین است. دین خیلی هوشمندانه است، ولی خیلی‌ها این‌طور تصور نمی‌کنند؛ از این‌طرف قرآن نازل کرده تا شما تربیت اجتماعی پیدا کنید و از آن‌طرف یک محل اجتماع به نام مسجد گذاشته است. عامل اتصال مردم و ایجاد امت امام حسین(ع) یک حلقۀ وصل است تا مردم به هم متصل شوند؛ ما را دور هم جمع کرد تا دین را نگه دارد. الآن هم امام حسین(ع) جمع بیست میلیونی برای خدا درست می‌کند. حضرت امام(ره) فرمود: اگر کسی در خانه‌اش زیارت عاشورا بخواند و صد لعن و صد سلام بگوید، اسلام حفظ نمی‌شود. امام موجب ائتلاف جدایی‌ها است، «وَ ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ» (زیارت جامعه کبیره). این انقلاب اسلامی، با هیئت‌های مؤتلفه جان گرفت و شروع شد. هیئت‌های مؤتلفه، کلمۀ خیلی عمیقی است. ریشۀ هیئت‌های مؤتلفه را مرحوم شاه‌آبادی، استاد عرفان حضرت امام(ره) راه انداخت. ما با «حسین»(ع) در آستانۀ امت اسلامی شدن هستیم! گویا کلّ انقلاب اسلامی مقدمه بود، برای بیداری و قدرت گرفتن جریان مقاومت در منطقه تا کلّ منطقه بتواند امنیت برگزاری اربعین را فراهم کند. حضرت امام(ره) می‌فرمود: هیچ عاملی مثل سیدالشهدا نمی‌تواند بین دل‌ها ارتباط و اتحاد برقرار کند. وقتی متوجه می‌شویم امام حسین(ع) با چه هزینه‌ای جامعه و اجتماع ما را شکل داده، خجالت‌زده می‌شویم. علت بیان داستان اقوام در قرآن چرا خدا داستان اقوام را در قرآن مطرح می‌کند؟ برای اینکه بفهمیم ما هم قوم هستیم. آیا جالب نیست موضوع بسیاری از آیات قرآن اقوام هستند؟! مثل «لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ ...» (انعام،۲۴) ما بر امت‌هایی قبل از تو پیامبرانی را فرستادیم و ... . «كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ الْأَحْزابُ مِنْ بَعْدِهِمْ ... » (غافر،5). خداوند در آیات زیادی بر امر اجتماعی می‌پردازد. «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد،11) خدا سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه آن قوم با انجام کارهایی وضع خودشان را خراب کنند. با این حال چرا ما تلقی جمعی از قرآن پیدا نمی‌کنیم؟! چون تلقی فردی از دین در ذهن ما فرو رفته است. تلازم امامت با امت مسلمان شدن کافی نیست، عضو امت شدن هم لازم است. مسئلۀ امت هنوز جا نیفتاده است. کسی که به امت شدن نرسیده، چطور دنبال امام می‌گردد!؟ امامت غالباً با امت معنا می‌‌دهد. شما نمی‌توانید امامت را بدون امت به‌طور دقیق بشناسید. امام هم نمی‌تواند بدون امت امامت کند. متأسفانه غالب افراد می‌خواهند تنهایی با امام ارتباط برقرار کنند. 📢 صوت: @panahian_mp3 🚩 حسینیۀ ام‌ابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۸ 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 https://eitaa.com/khanevademoballeghan http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
چراهای ریزه و میزه (7).pdf
1.1M
همیشه دلم می‎خواست بزرگ شَم و مثل آدم ‏بزرگا کارهای بزرگ ‏بزرگ انجام بدم. حتی اون موقع که سیزده ‏ساله بودم، هرچی مامان‏ و بابا می‏گفتن تو دیگه بزرگ شدی، مردی شدی برای خودت، اون حس قدرت و مفید بودن رو نداشتم و برام سؤال بود که باید چی کار کنم. تا اینکه اوایل آبان یه اطلاعیه رو تابلوی ..... ✍️ رها سلمانیان برگرفته از 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 https://eitaa.com/khanevademoballeghan http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍(۲۱) 💠 یکی از ویژگی‌های سلامت شخصیت، عدم خود برتربینی است. پیامبر گرامی اسلام(ص) که شخصیت اول عالم است خود را تافته جدا بافته و جدا از مردم نمی‌دانستند؛ وقتی در مجلسی وارد می‌شدند اولین جایی که پیدا می‌کردند نشسته، با مردم غذا می‌خوردند و در میان آنان نشست و برخاست داشتند؛ البته همه اهل‌بیت(ع) در کنار مردم بودند. 🔆 اگرشخصی خود را تافته جدا بافته بداند، دنبال امتیاز و سهم بیشتر بوده و این با ایجاد دلزدگی، باعث می‌شود فکر کند هرچه که می‌گوید باید دیگران گوش کنند؛ در مباحث تربیتی و خانوادگی به چنین حالتی «خودشیفتگی» گویند. 📝«استاد تراشیون» 🚨 ادامه دارد ... 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 https://eitaa.com/khanevademoballeghan http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
به گزارش روابط عمومی «مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ»، شمارۀ بیست و سوم،(ویژۀ همسران و فرزندان طلاب و مبلغان) منتشر گردید. 🔻عناوین مطالب این شماره عبارتند از: 🔖پیام فرمانده 🔖سر مقاله (واژه مقدس) 💎دانش‌افزایی: 🔖لبخند خورشید 🔖حاج‌آقای مشکل‌گشا (19) (سفر نور) 🔖جدایی از موبایل 🔖ستۀ ضروریه (18) (خواب و بیداری 4) 🔖اختاپوس وسواس 🔖فرزند بیشتر، زندگی شادتر (3) 🔖چراهای ریزه میزه (8) (مادر پسران) 🔖چی بخونیم؟ 🔖مخاطبی در آینه (8) (معامله ات را جوش نده) 🔖در سرزمین عجایب (13) (مادر داری) 🔖تکرار کابوس آن ها 🔖بازی-گوشی (15) 💎مهارت افزایی: 🔖استرس بانوان (2) 🔖خشت اول 💎بصیرت افزایی: 🔖نزدیک فروپاشی 💎با مخاطبان: 🔖بهترین توشه سامانه ارسال یادداشت‌ها و مقالات جهت انتشار در ماهنامه👇 🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
ماهنامه خانواده مبلغان- شماره 23.pdf
20.45M
شمارۀ بیست و سوم،(ویژۀ همسران و فرزندان طلاب و مبلغین) 📌جهت مطالعه هر یادداشت؛ روی عنوان آن در فهرست مطالب، کلیک کنید. 📌با لمس آدرس‌های اینترنتی در پاورقی‌ها، وارد سایت مورد نظر خواهید شد. 📌جهت استفاده از همه امکانات فایلpdf ماهنامه، برنامه زیر را نصب کنید👇 https://b2n.ir/n91136 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan 🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍(۲۲) 💠 برای ایجاد آرامش و رشد در خانواده باید گذشت، مدارا و صبر را سرلوحه زندگی قرار داد؛ گذشت انسان را خسته نخواهد کرد چون برای رسیدن به هدف مهم‌تر از مسئله کوچکتری چشم می‌پوشد و این‌کار به او انرژی و قدرت مدیریت می‌دهد. ✅ اگر طرف مقابل ایده‌آل‌ نیست و تلاش هم که بکند بازهم نمی‌شود اینجا باید با او مدارا کرد لذا گاهی به والدین توصیه می‌شود فرزندان خود را در مدرسه تحت فشار قرار ندهند؛ وقتی استعداد او پانزده است از وی توقع بیست نداشته باشند چون هر دو طرف آزار خواهند دید و قطعاً هر جایی که بچه‌ها خسته شوند از همان ظرفیت خود نیز پایین‌تر می‌آیند. 📝«استاد تراشیون» 🚨 ادامه دارد ... 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 https://eitaa.com/khanevademoballeghan http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍(۱۶) 💠 سوال: راهکار برای رفتار تند همسر با فرزندان ✅ پاسخ: 🔆 توصیه بر این است در تربیت حرف اول و آخر را مادر بزند و پدران خیلی درگیر مسائل تربیتی بچه‌ها نشوند در عوض مسائل مدیریتی یا حمایتی زندگی به آنها سپرده شود، یعنی خود مادر بالای سر تربیت فرزندانش باشد؛ البته اگر واقعاً پدر توانمندی تربیتی دارد می‌شود از ایشان کمک گرفت ولی در تربیت باید تقسیم کار باشد؛ مادر مربی، پدر مدیر. 📝«استاد تراشیون» 🚨ادامه دارد ... 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 https://eitaa.com/khanevademoballeghan http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۳ - قسمت دوم 💠 اهمیت جامعه‌پردازی نسبت به خودسازی 💠 معنای «یا ایّها الذین آمنوا» 💠 فرق قرآن با سایر کتب 💠 اثر تلاوت و تدبر در فهم قرآن استاد در حسینیۀ ام‌ابیها(س) اهمیت جامعه‌پردازی نسبت به خودسازی قرآن کریم می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُم‏» (مائده، ۱۰۵) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، به خودتان بپردازيد. هرگاه شما هدايت يافتيد، كسی كه گمراه شده است به شما زيانى نمى‌‏رساند. بسیاری این آیه را فردی تفسیر می‌کنند و دلیل بر خودسازی می‌گیرند. وقتی از رسول‌خدا(ص) دربارۀ این آیه سؤال شد فرمود امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر کنید؛ اما وقتی دیدی دنیا ترجیح یافته و از بخل و هوس پیروی می‌شود، به خودت بپرداز و عوام مردم را رها کن(مجمع البیان، ج۳، ص۳۹۲). بنابر این «علیکم انفسکم» برای وقتی است که از شما کاری برای جامعه برنمی‌آید. اگر کاری از شما برمی‌آید، اول به جامعه بپردازید. طبق این روایت خودسازی قبل از جامعه‌پردازی نیست؛ آن‌جایی است که انسان ناچار باشد. معنای «یا ایّها الذین آمنوا» نظر علامه طباطبایی در مورد این آیه این است که آیه نسبت به جامعه است؛ یعنی ای جامعۀ مؤمنین! قوا و توانایی‌های خودتان را بشناسید و به کار بگیرید، در این صورت دشمنان شما نمی‌توانند روی شما اثر بگذارند. مخاطب «یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا» تک‌تک مؤمنین نیست، بلکه جامعۀ مؤمنین است. بنابر نظر برخی از بزرگان، همۀ آیات شامل «یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا» مدنی هستند؛ یعنی خدا جامعۀ سامان‌یافتۀ مؤمنین که از ولایت برخوردار هستند را با تعبیر «یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا» خطاب می‌کند. فرق قرآن با سایر کتب قرآن می‌خواهد به ما یاد بدهد عضو کدام قوم هستیم، قوم ما چگونه است و ... . کسی زیاد پای قرآن بنشیند، نمی‌تواند زندگی فردی داشته باشد. خیلی از حرف‌های قرآن برای فرد نیست، برای جامعه‌ است. خدا که نمی‌خواهد با بیان قصه و تاریخ در قرآن سرگرم شویم. وجهِ تربیتی رویکرد تاریخی قرآن این است که می‌خواهد مؤمنین را ادب کند، آنها را بسازد. کتاب‌های علمی رایج اگرچه دینی هم باشند بیشتر دنبال آگاهی دادن، استدلال کردن، ساختن و پرداختن ذهن هستند؛ اما قرآن نمی‌خواهد فقط اطلاعات بدهد، بلکه طرز تفکر و نگاه را هم درست می‌کند! لذا قرآن، «بَصائِرُ لِلنَّاس‏» (جاثیه،۲۰) است، یعنی بصیرت و دید می‌دهد. اثر تلاوت و تدبر در فهم قرآن نباید طوری غرق جزئیات قرآن شوی که از روند آیات باز بمانی. دو تعبیر در قرآن بر این‌طور خواندن دلالت می‌کند: تلاوت و تدبّر. تلاوت یعنی آیات را پشت سر هم گذاشتن. مثلاً در اوایل سورۀ بقره، خدا چهار آیه در مورد مؤمنین صحبت می‌کند، دو آیه در مورد کفار و دوازده آیه در مورد منافقین. اگر حجم آیات قرآن را نگاه کنید، می‌بینید مسئلۀ قرآن ملحدین نیست، مسئله‌اش مؤمنینی است که درست و کامل دینداری نمی‌کنند. یک معنای تدبر هم پشت سر هم قرار دادن آیات است. برداشت از مجموعۀ آیات با برداشت از یک آیه فرق می‌کند. وقتی آیه‌ای در یک منظومه از آیات قبل و بعد دیده می‌شود، قصه فرق می‌کند. «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ»(سبأ،۱۷)؛ آیا ما جزء ناسپاس را مجازات می‌کنیم؟! این آیه بعد از قصۀ قوم سبا است، پس ناظر به قوم ناسپاس است نه فرد ناسپاس! چه‌بسا رفتار خدا در مقابل فرد با رفتار خدا در مقابل جامعه فرق کند؛ شاید از فرد بگذرد اما جامعه را سریع مجازات کند. 📢 صوت: @panahian_mp3 🚩 حسینیۀ ام‌ابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۸ 🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇 https://eitaa.com/khanevademoballeghan http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 بمناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه « معیار فاطمی » فاطمه، اسوه و سرمشق است، در اندیشیدن و مهر ورزیدن، در پارسایی و عبادت، در دین شناسی و معرفت، در تربیت فرزند و مادری، در ازدواج و خانه داری و آئین همسری، در خورد و خوراک و معیشت و ساده زیستی و حیا و حجاب و پاکدامنی، در تلاش و مبارزۂ اجتماعی، در موضعگیری و تعهد شناسی، در بودن و زیستن و سخن گفتن و عمل کردن. او فاطمه ی فلاح و زهرای زندگی و الگوی ایمان است. مگر نه این که از الگو باید سرمشق گرفت و با او همسو و همسان و همراه و هم روح و همرنگ بود؟ بانوان مدعی فاطمه دوستی، بیخود برچسب «شیعه» و «مُحبّ» به خود نزنند، خود حضرت زهرا«ع»فرمودند: «شیعه ما» کسی است که: ۱.به آنچه گفتیم،عمل کند، ۲.ازآنچه نهی کرده ایم،بپرهیزد. پس باید کوشید تا از مرتبه دوست داشتن به رتبۂ والای پیروی کردن رسید. این ، معیار «شیعه بودن» از نگاه زهرای اطهر است. رعایت «حجاب» هم یکی از همین هاست. آیا می توان در این مسیر پاک،به فاطمه رسید ؟ طیّ این فاصله ، با گام تقوا و تدیّن و تعهد ممکن است . اشک و عزاداری، تنها شاهد محبت است ، نه نشان تبعیت، گریه و روضه هم ، گواه «عشق» است، نه نشان «شیعگی» «فاطمه» به ما آموخت که می توان با جامۂ قناعت بر تن ،زره صبر و استقامت در بر،و پوشش حیا و حجاب در سیما، در میدان زندگی به برترین چهرۂ فضیلت آراسته گشت و با رفتار خویش، حیا و عفاف را معنی کرد و برای همۂ زنان در طول تاریخ در عرصۂ «زن و زندگی» الگو شد . خودرا با «معیارفاطمی» ارزش‌گذاری کنیم. ✍🏼جواد محدثی 🔳 🔳 🍃 کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi