📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۲ - قسمت دوم
💠 روش تربیتی دین، «به فکر واداشتن» است
💠 درجات مؤمنین، بر اساس مقدار تفکرشان است
💠 وارد شدن به اجتماع و فرار از فردیت، راه معنویت و تقرب است
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
روش تربیتی دین، «به فکر واداشتن» است
منبع و محل تفکر ما چه چیزی باید باشد؟ تاریخ گذشتگان؛ خداوند میفرماید: «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» (اعراف،176) روش قرآن به تفکر واداشتن است، نهتنها در بحثهای تاریخی بلکه کلاً قرآن اینگونه است که انسانها را به تفکر وادار کند.
دین این روش تربیتی را میپسندد؛ اما مذهبیها خیلیوقتها این روش را رعایت نمیکنند، به جای اینکه جوان را وادار به فکر کنند، میخواهند مراقبت کنند او نتیجۀ غلط نگیرد. باید جوان به فکر وادار شود، نه اینکه نتایج را جلویش بگذاریم و بگوییم اینها را قبول کن و یاد بگیر. قرآن معماگونه حرف میزند، شما باید معماها را حل کنید.
امتحانها در مدارس و دانشگاهها مبتنی بر حافظه است. متأسفانه حوزۀ علمیه هم چند سالی است نمرهای شده و بر اساس حافظه نظر میدهند. این راحتترین و غلطترین راه ارزیابی است. باید تفکر پرورش پیدا بکند. وقتی تفکر پرورش پیدا کند، تور ماهیگیری به افراد دادهاید؛ اما وقتی حافظۀشان زیاد شود ماهی در انبارشان ریختهاید.
درجات مؤمنین، بر اساس مقدار تفکرشان است
یکی از اهداف مهم تهاجم فرهنگی این است که شما تحلیل نکنید و تفکر عمیق نداشته باشید. ویژگی مهم انحراف دینی مثل اسلام آمریکایی این است که اهل تفکر نیستند. تحجر دشمن شمارۀ یک تفکر است. متحجرها دیگران را از دین متنفر میکنند.
امامباقر(ع) به امامصادق(ع) فرمود: «يَا بُنَيَّ اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّيعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِيَ الدِّرَايَةُ لِلرِّوَايَةِ وَ بِالدِّرَايَاتِ لِلرِّوَايَاتِ يَعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ الْإِيمَان» (معانی الاخبار، ص1) شیعیان مقامات و مراتبی دارند، درجهشان را باید براساس مقدار درایت و تفکرشان در روایات تشخیص بدهیم، نه براساس تعداد احادیثی که حفظ دارند.
مشکل امروز دینداران ما این است که میخواهند فقط با نقل و نه با عقل و فکر در آیات قرآن و آنچه که از معصومین(ع) نقل شده است، به نتیجه برسند.
وارد شدن به اجتماع و فرار از فردیت، راه معنویت و تقرب است
به اعتقاد علامۀ طباطبایی یکی از مزیتهای قرآن این است که در بحث تاریخ یک باب جدیدی را باز میکند و آن «تاریخ اقوام و ملل» است، تا قبل از آن سابقه ندارد تاریخ اقوام بیان بشود، مثلاً این قوم اینطور بود، بعد به اینجا رسید، بعد آنطور از بین رفت.
ایشان میفرماید: «... و از همين جا است كه مىبينم قرآن همان عنايتى را كه به داستان اشخاص دارد، به داستان و تاريخ امتها نيز دارد بلكه اعتنايش به تواريخ امتها بيشتر است.» راه معنویت وارد شدن به اجتماع است. فردیت نقطۀ انحرافی است که باید جلویش را بگیریم، رها کردن اجتماع و فرو رفتن در فردیت، تقرّب نمیآورد. هرکس میخواهد مقرب بشود، در جمعیت غور کند و از فردیت فرار کند، تا حال خوبی پیدا کند. این رویکرد تربیتی قرآن است که یک کتاب انسانساز است.
ایشان در ادامه میفرماید: «برای اینکه در عصر نزول قرآن آنچه از تاریخ بر سر زبانها بود تنها احوال پادشاهان و رؤسای امتها بود.» هنوز هم کتابهای تاریخ مدارس ما غالباً تاریخ پادشاهان است. «و ناقلین تاریخ هیچ در صدد ضبط احوال امتها و تواریخ جوامع نبودند. شرح حال جوامع تنها بعد از نزول قرآن باب شد.» (ترجمه تفسیر المیزان، ج۴، ص۱۵۳)
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۷
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
استرس بانوان (1).pdf
1.28M
خانمی که بیرون از خانه کار میکند یا درس میخواند و همزمان باید همسری خوب و مادری مهربان باشد و کارهای خانه را هم بهدرستی انجام دهد، معمولاً دچار استرس میشود. همچنین از دست دادن عزیزان.....
✍️ کوثر بخشی جویباری- کارشناس مشاوره و روانشناسی
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۰)
💠 افرادی که شخصیت سالم دارند
در صورت اطمینان از صحت کارهایشان
نیازی به تایید دیگران ندارند چون آن
کار را برای دیگران انجام نمیدهند.
🔆 یکی از اساتید میفرمود کارتان را
فقط برای خدا انجام دهید، گاهی در قیامت
کارهای خوب انسان در نامه عملش وجود
ندارد، از خدا میپرسد چرا این عمل در
کارنامه من ثبت نشده است؟!! خداوند
میفرماید: «یادت هست وقتی کار خوب
انجام دادی همه از تو تعریف کردند؟ به
همان تعریف راضی شدی و گفتی دفعه
بعدهم این کار را میکنم که راضی باشند».
✅ لذا حتی اگر دیگران هم از شما تعریف
کردند به خداوند بگویید: خدایا! من با این
تعریفها راضی نمیشوم چون آن کار را
برای تو انجام دادم و در حقیقت خدا را
طرف معامله خودتان قرار دهید.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#خـانـواده_مـوفـق
#تربیت_نسل_آینده
#مـعـامـله_بـا_خـداونـد
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 #پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۵)
💠 سوال:
برای کلاسهای فوقبرنامه مثل حفظ قرآن
رعایت سن و تحصیلات نیاز هست؟!
✅ پاسخ:
در کلاسهای فوقبرنامه باید بین محتوا
و گروه سنی تناسب وجود داشته و شناخت
ویژگیهای مخاطب مورد توجه قرار گیرد؛ در
بحث کلاسداری سه رکن مهم وجود دارد:
▫️مخاطبشناسی
▪️محتوایمناسب
▫️روشارائه
لذا توصیه بر این است حتماً به گروه سنی
و میزان تحصیلات در برگزاری کلاسهای
فوق برنامه توجه شود.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#فرزندان
#مدیریت_والدین
#کسب_مهارتهای_تربیتی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۳ - قسمت اول
💠 فرهنگ زندگی جمعی، عصارۀ دین
💠 عامل اتصال مردم و ایجاد امت
💠 علت بیان داستان اقوام در قرآن
💠 تلازم امامت با امت
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
فرهنگ زندگی جمعی، عصارۀ دین
خدا به عنوان قوم و امت با ما برخورد میکند، البته نه قومیت بهمعنای ترک، کرد، لُر، بلوچ ...، بلکه بهمعنای امت اسلام و گروه مؤمنان که شما عضو آنها هستید. طبق توصیه مقام معظم رهبری لازم است به دانشآموزها زندگی جمعی یاد داده شود. آنها دوست دارند رفیقبازی و تیمکِشی کنند. این حال نوجوان را تحویل بگیرید! به آنها بگویید مثل فوتبال گروهبندی و یارکِشی کنند. خوب است که تمرین ریاضیات هم تیمی باشد. نوجوان میخواهد فرآیند اجتماعیشدن و عضوی از امت اسلامی شدن را طی کند؛ اما متوقفش کردیم.
فرهنگ زندگی جمعی عصارۀ دین است. دین خیلی هوشمندانه است، ولی خیلیها اینطور تصور نمیکنند؛ از اینطرف قرآن نازل کرده تا شما تربیت اجتماعی پیدا کنید و از آنطرف یک محل اجتماع به نام مسجد گذاشته است.
عامل اتصال مردم و ایجاد امت
امام حسین(ع) یک حلقۀ وصل است تا مردم به هم متصل شوند؛ ما را دور هم جمع کرد تا دین را نگه دارد. الآن هم امام حسین(ع) جمع بیست میلیونی برای خدا درست میکند. حضرت امام(ره) فرمود: اگر کسی در خانهاش زیارت عاشورا بخواند و صد لعن و صد سلام بگوید، اسلام حفظ نمیشود. امام موجب ائتلاف جداییها است، «وَ ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ» (زیارت جامعه کبیره). این انقلاب اسلامی، با هیئتهای مؤتلفه جان گرفت و شروع شد. هیئتهای مؤتلفه، کلمۀ خیلی عمیقی است. ریشۀ هیئتهای مؤتلفه را مرحوم شاهآبادی، استاد عرفان حضرت امام(ره) راه انداخت.
ما با «حسین»(ع) در آستانۀ امت اسلامی شدن هستیم! گویا کلّ انقلاب اسلامی مقدمه بود، برای بیداری و قدرت گرفتن جریان مقاومت در منطقه تا کلّ منطقه بتواند امنیت برگزاری اربعین را فراهم کند. حضرت امام(ره) میفرمود: هیچ عاملی مثل سیدالشهدا نمیتواند بین دلها ارتباط و اتحاد برقرار کند. وقتی متوجه میشویم امام حسین(ع) با چه هزینهای جامعه و اجتماع ما را شکل داده، خجالتزده میشویم.
علت بیان داستان اقوام در قرآن
چرا خدا داستان اقوام را در قرآن مطرح میکند؟ برای اینکه بفهمیم ما هم قوم هستیم. آیا جالب نیست موضوع بسیاری از آیات قرآن اقوام هستند؟! مثل «لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ ...» (انعام،۲۴) ما بر امتهایی قبل از تو پیامبرانی را فرستادیم و ... . «كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ الْأَحْزابُ مِنْ بَعْدِهِمْ ... » (غافر،5). خداوند در آیات زیادی بر امر اجتماعی میپردازد. «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد،11) خدا سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر اینکه آن قوم با انجام کارهایی وضع خودشان را خراب کنند. با این حال چرا ما تلقی جمعی از قرآن پیدا نمیکنیم؟! چون تلقی فردی از دین در ذهن ما فرو رفته است.
تلازم امامت با امت
مسلمان شدن کافی نیست، عضو امت شدن هم لازم است. مسئلۀ امت هنوز جا نیفتاده است. کسی که به امت شدن نرسیده، چطور دنبال امام میگردد!؟ امامت غالباً با امت معنا میدهد. شما نمیتوانید امامت را بدون امت بهطور دقیق بشناسید. امام هم نمیتواند بدون امت امامت کند. متأسفانه غالب افراد میخواهند تنهایی با امام ارتباط برقرار کنند.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۸
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
چراهای ریزه و میزه (7).pdf
1.1M
همیشه دلم میخواست بزرگ شَم و مثل آدم بزرگا کارهای بزرگ بزرگ انجام بدم.
حتی اون موقع که سیزده ساله بودم، هرچی مامان و بابا میگفتن تو دیگه بزرگ شدی، مردی شدی برای خودت، اون حس قدرت و مفید بودن رو نداشتم و برام سؤال بود که باید چی کار کنم.
تا اینکه اوایل آبان یه اطلاعیه رو تابلوی .....
✍️ رها سلمانیان
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۱)
💠 یکی از ویژگیهای سلامت شخصیت،
عدم خود برتربینی است.
پیامبر گرامی اسلام(ص) که شخصیت اول
عالم است خود را تافته جدا بافته و جدا
از مردم نمیدانستند؛ وقتی در مجلسی وارد
میشدند اولین جایی که پیدا میکردند
نشسته، با مردم غذا میخوردند و در میان
آنان نشست و برخاست داشتند؛ البته
همه اهلبیت(ع) در کنار مردم بودند.
🔆 اگرشخصی خود را تافته جدا بافته
بداند، دنبال امتیاز و سهم بیشتر بوده و
این با ایجاد دلزدگی، باعث میشود فکر کند
هرچه که میگوید باید دیگران گوش کنند؛
در مباحث تربیتی و خانوادگی به چنین
حالتی «خودشیفتگی» گویند.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
#عـدم_خـود_شـیـفـتـگـی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
#انتشار_شمارۀ_بیست_و_سوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
به گزارش روابط عمومی «مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ»، شمارۀ بیست و سوم#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلّغان،(ویژۀ همسران و فرزندان طلاب و مبلغان) منتشر گردید.
🔻عناوین مطالب این شماره عبارتند از:
🔖پیام فرمانده
🔖سر مقاله (واژه مقدس)
💎دانشافزایی:
🔖لبخند خورشید
🔖حاجآقای مشکلگشا (19) (سفر نور)
🔖جدایی از موبایل
🔖ستۀ ضروریه (18) (خواب و بیداری 4)
🔖اختاپوس وسواس
🔖فرزند بیشتر، زندگی شادتر (3)
🔖چراهای ریزه میزه (8) (مادر پسران)
🔖چی بخونیم؟
🔖مخاطبی در آینه (8) (معامله ات را جوش نده)
🔖در سرزمین عجایب (13) (مادر داری)
🔖تکرار کابوس آن ها
🔖بازی-گوشی (15)
💎مهارت افزایی:
🔖استرس بانوان (2)
🔖خشت اول
💎بصیرت افزایی:
🔖نزدیک فروپاشی
💎با مخاطبان:
🔖بهترین توشه
سامانه ارسال یادداشتها و مقالات جهت انتشار در ماهنامه👇
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
ماهنامه خانواده مبلغان- شماره 23.pdf
20.45M
شمارۀ بیست و سوم#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلّغان،(ویژۀ همسران و فرزندان طلاب و مبلغین)
📌جهت مطالعه هر یادداشت؛ روی عنوان آن در فهرست مطالب، کلیک کنید.
📌با لمس آدرسهای اینترنتی در پاورقیها، وارد سایت مورد نظر خواهید شد.
📌جهت استفاده از همه امکانات فایلpdf ماهنامه، برنامه زیر را نصب کنید👇
https://b2n.ir/n91136
#شماره_بیست_و_سوم_ماهنامه_خانواده_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۲)
💠 برای ایجاد آرامش و رشد در خانواده
باید گذشت، مدارا و صبر را سرلوحه زندگی
قرار داد؛ گذشت انسان را خسته نخواهد
کرد چون برای رسیدن به هدف مهمتر از
مسئله کوچکتری چشم میپوشد و اینکار
به او انرژی و قدرت مدیریت میدهد.
✅ اگر طرف مقابل ایدهآل نیست و تلاش
هم که بکند بازهم نمیشود اینجا باید با او
مدارا کرد لذا گاهی به والدین توصیه میشود
فرزندان خود را در مدرسه تحت فشار قرار
ندهند؛ وقتی استعداد او پانزده است از وی
توقع بیست نداشته باشند چون هر دو
طرف آزار خواهند دید و قطعاً هر جایی که
بچهها خسته شوند از همان ظرفیت خود
نیز پایینتر میآیند.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
#عـدم_خـود_شـیـفـتـگـی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۶)
💠 سوال:
راهکار برای رفتار تند همسر با فرزندان
✅ پاسخ:
🔆 توصیه بر این است در تربیت حرف
اول و آخر را مادر بزند و پدران خیلی درگیر
مسائل تربیتی بچهها نشوند در عوض
مسائل مدیریتی یا حمایتی زندگی به آنها
سپرده شود، یعنی خود مادر بالای سر
تربیت فرزندانش باشد؛ البته اگر واقعاً
پدر توانمندی تربیتی دارد میشود از ایشان
کمک گرفت ولی در تربیت باید تقسیم
کار باشد؛ مادر مربی، پدر مدیر.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#فرزندان
#مدیریت_والدین
#کسب_مهارتهای_تربیتی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۳ - قسمت دوم
💠 اهمیت جامعهپردازی نسبت به خودسازی
💠 معنای «یا ایّها الذین آمنوا»
💠 فرق قرآن با سایر کتب
💠 اثر تلاوت و تدبر در فهم قرآن
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
اهمیت جامعهپردازی نسبت به خودسازی
قرآن کریم میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُم» (مائده، ۱۰۵) اى كسانى كه ايمان آوردهايد، به خودتان بپردازيد. هرگاه شما هدايت يافتيد، كسی كه گمراه شده است به شما زيانى نمىرساند.
بسیاری این آیه را فردی تفسیر میکنند و دلیل بر خودسازی میگیرند. وقتی از رسولخدا(ص) دربارۀ این آیه سؤال شد فرمود امر به معروف و نهی از منکر کنید؛ اما وقتی دیدی دنیا ترجیح یافته و از بخل و هوس پیروی میشود، به خودت بپرداز و عوام مردم را رها کن(مجمع البیان، ج۳، ص۳۹۲). بنابر این «علیکم انفسکم» برای وقتی است که از شما کاری برای جامعه برنمیآید. اگر کاری از شما برمیآید، اول به جامعه بپردازید. طبق این روایت خودسازی قبل از جامعهپردازی نیست؛ آنجایی است که انسان ناچار باشد.
معنای «یا ایّها الذین آمنوا»
نظر علامه طباطبایی در مورد این آیه این است که آیه نسبت به جامعه است؛ یعنی ای جامعۀ مؤمنین! قوا و تواناییهای خودتان را بشناسید و به کار بگیرید، در این صورت دشمنان شما نمیتوانند روی شما اثر بگذارند. مخاطب «یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا» تکتک مؤمنین نیست، بلکه جامعۀ مؤمنین است. بنابر نظر برخی از بزرگان، همۀ آیات شامل «یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا» مدنی هستند؛ یعنی خدا جامعۀ سامانیافتۀ مؤمنین که از ولایت برخوردار هستند را با تعبیر «یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا» خطاب میکند.
فرق قرآن با سایر کتب
قرآن میخواهد به ما یاد بدهد عضو کدام قوم هستیم، قوم ما چگونه است و ... . کسی زیاد پای قرآن بنشیند، نمیتواند زندگی فردی داشته باشد. خیلی از حرفهای قرآن برای فرد نیست، برای جامعه است. خدا که نمیخواهد با بیان قصه و تاریخ در قرآن سرگرم شویم. وجهِ تربیتی رویکرد تاریخی قرآن این است که میخواهد مؤمنین را ادب کند، آنها را بسازد. کتابهای علمی رایج اگرچه دینی هم باشند بیشتر دنبال آگاهی دادن، استدلال کردن، ساختن و پرداختن ذهن هستند؛ اما قرآن نمیخواهد فقط اطلاعات بدهد، بلکه طرز تفکر و نگاه را هم درست میکند! لذا قرآن، «بَصائِرُ لِلنَّاس» (جاثیه،۲۰) است، یعنی بصیرت و دید میدهد.
اثر تلاوت و تدبر در فهم قرآن
نباید طوری غرق جزئیات قرآن شوی که از روند آیات باز بمانی. دو تعبیر در قرآن بر اینطور خواندن دلالت میکند: تلاوت و تدبّر.
تلاوت یعنی آیات را پشت سر هم گذاشتن. مثلاً در اوایل سورۀ بقره، خدا چهار آیه در مورد مؤمنین صحبت میکند، دو آیه در مورد کفار و دوازده آیه در مورد منافقین. اگر حجم آیات قرآن را نگاه کنید، میبینید مسئلۀ قرآن ملحدین نیست، مسئلهاش مؤمنینی است که درست و کامل دینداری نمیکنند.
یک معنای تدبر هم پشت سر هم قرار دادن آیات است. برداشت از مجموعۀ آیات با برداشت از یک آیه فرق میکند. وقتی آیهای در یک منظومه از آیات قبل و بعد دیده میشود، قصه فرق میکند. «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ»(سبأ،۱۷)؛ آیا ما جزء ناسپاس را مجازات میکنیم؟! این آیه بعد از قصۀ قوم سبا است، پس ناظر به قوم ناسپاس است نه فرد ناسپاس! چهبسا رفتار خدا در مقابل فرد با رفتار خدا در مقابل جامعه فرق کند؛ شاید از فرد بگذرد اما جامعه را سریع مجازات کند.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۸
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 بمناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه
« معیار فاطمی »
فاطمه، اسوه و سرمشق است،
در اندیشیدن و مهر ورزیدن،
در پارسایی و عبادت،
در دین شناسی و معرفت،
در تربیت فرزند و مادری،
در ازدواج و خانه داری و آئین همسری،
در خورد و خوراک و معیشت و ساده زیستی و حیا و حجاب و پاکدامنی،
در تلاش و مبارزۂ اجتماعی،
در موضعگیری و تعهد شناسی،
در بودن و زیستن و سخن گفتن و عمل کردن.
او فاطمه ی فلاح و زهرای زندگی و الگوی ایمان است.
مگر نه این که از الگو باید سرمشق گرفت و با او همسو و همسان و همراه و هم روح و همرنگ بود؟
بانوان مدعی فاطمه دوستی، بیخود برچسب «شیعه» و «مُحبّ» به خود نزنند،
خود حضرت زهرا«ع»فرمودند:
«شیعه ما» کسی است که:
۱.به آنچه گفتیم،عمل کند،
۲.ازآنچه نهی کرده ایم،بپرهیزد.
پس باید کوشید تا از مرتبه دوست داشتن به رتبۂ والای پیروی کردن رسید.
این ، معیار «شیعه بودن» از نگاه زهرای اطهر است.
رعایت «حجاب» هم یکی از همین هاست. آیا می توان در این مسیر پاک،به فاطمه رسید ؟
طیّ این فاصله ، با گام تقوا و تدیّن و تعهد ممکن است .
اشک و عزاداری، تنها شاهد محبت است ، نه نشان تبعیت،
گریه و روضه هم ، گواه «عشق» است، نه نشان «شیعگی»
«فاطمه» به ما آموخت که می توان با
جامۂ قناعت بر تن ،زره صبر و استقامت در بر،و پوشش حیا و حجاب در سیما، در میدان زندگی به برترین چهرۂ فضیلت
آراسته گشت و با رفتار خویش، حیا و عفاف را معنی کرد و برای همۂ زنان در طول تاریخ در عرصۂ «زن و زندگی» الگو شد .
خودرا با «معیارفاطمی» ارزشگذاری کنیم.
✍🏼جواد محدثی
🔳
#نثر_ادبی #تلنگر_اخلاقی #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا #حضرت_زهرا #معیار_فاطمی #زنان_مسلمان
🔳
🍃 کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
📍#گفتمان_تربیتی(۲۳)
💠 تفکر یعنی انسان بتواند
1️⃣ از دانش، تجربه، مهارت و حافظه
خود برای تصمیمگیری درست استفاده کند.
2️⃣ در مواجهه با مشکلات راهکار عملیاتی
ارائه داده و در بحرانها به بهترین نتیجه
ممکن برسد.
🔆 این دو امر چطور ممکن میشود؟!
با پردازش و به کارگیری سریع و درست
دادهها؛ کسانی که بصورت مستمر تمرین
تفکر درست دارند از تجربیات خود و دیگران
درس گرفته، آنها را مثل قطعات پازل کنار
یکدیگر قرار میدهند تا در زمان مناسب از
آنها استفاده کنند.
⚛️ متاسفانه سبک زندگی امروزی، عموماً
سبک متفکرانهای نیست و تنها در آن به
افزایش و انباشت اطلاعات پرداخته میشود.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#تفکر_کردن
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۷)
💠 سوال:
راهکار جهت مدیریت و کنترل کلاس
بچههای زیر ده سال که شلوغ نکنند!!
✅ پاسخ:
🔆 توصیه میشود این نکات رعایت گردد:
1️⃣ برنامه به صورت کامل چیده شود؛ یکی
از علل شلوغی بچهها در کلاس این است
که مربی بیست دقیقه وقت میگذارد تا
تکالیف را یک به یک بررسی کند لذا سایر
بچهها بیکار میشوند، این باید تدبیر شود.
2️⃣ معلم باید ارتباط کلامیاش را حفظ
کند، مثلاً هنگامی که بچهها مشغول
نوشتن تکالیف خود هستند؛ بگوید به
خوشخط نویسیتان توجه کنید و ...
این طور نباشد که بچهها حس کنند
بود و نبود معلم در کلاس یکسان است.
3️⃣ حتماً در کلاس به نیازهای اصلی توجه
شود؛ ایجاد نشاط در کلاس و بین بچهها
مساله مهمی است.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#مدرسه
#مدیریت_کلاس
#کسب_مهارتهای_تربیتی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج چهارم
💠 حکومتهای طاغوتی، عامل انحراف از اسلام
💠 تأثیر وضعیت عمومی جامعه، بر سرنوشت آن
💠 مسئولیت هدایت و اصلاح جامعه نسبت به خودش
💠 اثر رسانه و افراد پر سروصدا بر شخصیت جامعه
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
حکومتهای طاغوتی، عامل انحراف از اسلام
برخی از آموزشهای دینی تحت تأثیر تسلط طواغیت در طول تاریخ بر جامعۀ اسلامی، بهشدت از راه اصلیشان خارج شدهاند. یکی از آن تعلیمات توجه به امت بودن و زندگی اجتماعی است. مثلاً مسجد بیشتر بهعنوان نمازخانه تلقی میشود، در حالیکه مسجد محل تجمع مؤمنین است. در اسلام تقریباً زندگی فردیِ دینی و معنویت فردی نداریم. بسیاری از درسهای اخلاق فردی ذیل «لَا رَهْبَانِيَّةَ فِي الْإِسْلَامِ» (دعائم الاسلام، ص193) نفی میشود.
تأثیر وضعیت عمومی جامعه، بر سرنوشت آن
ما دو گرفتاری خیلی بزرگ داریم. هم در دنیا و هم در آخرت، بهصورت جمعی و قومی محاسبه و جزا میبینیم. ما گرفتار جامعه هستیم. خدا در دنیا از جامعه معدل میگیرد. مثلاً وقتی آدمهای هرزه مظلومنمایی کرده و یک عده از افراد جامعه شفقت و گرایشی به آنها پیدا کنند؛ خدا جمعبندی میکند و اگر تعدادشان زیاد باشد، عصارهاش را در نظر میگیرد و ممکن است همان را بر مردم حاکم کند.
در مورد افراد خدا به سِرّ آنها نگاه میکند، هرچه در دلشان باشد در مقدرات افراد قرار میدهد و آن را به سرشان میآورد. از این بیشتر خدا به جمعبندی وضعیت جامعه نگاه میکند و هرچه باشد به سر جامعه میآورد. پس اگر بناست از خدا بترسی اعمال بدِ خودت یک درصد ماجراست، برای اعمال بد جامعهات بترس! در غزوۀ حُنین تعداد لشکر اسلام بیشتر از لشکر دشمن بود، اما شکست خوردند؛ چون بعضیها غرور پیدا کردند و دست از توکل برداشتند. جامعۀ مغرور شکست میخورد حتی اگر رسولخدا(ص) در میانشان باشد. بدیهای افراد با امتحان و گناه ظاهر میشود؛ اما بدیهای جامعه با مسئولین بد و خوبیهای جامعه با مسئولین خوب آشکار میشود.
مسئولیت هدایت و اصلاح جامعه نسبت به خودش
بعضیها آنقدر تقابل امیرالمؤمنین(ع) با معاویه و تقابل امام حسین(ع) با یزید را برجسته میکنند که از ماهیت اجتماعی تاریخ غافل میشوند. مسئول هدایت و اصلاح یک جامعه، خود آن جامعه است. وقتی جامعه مرض داشته باشد امیرالمؤمنین(ع) را از دست میدهد و معاویه بر آن مسلط میشود. لذا امیرالمؤمنین(ع) خودِ جامعه را خطاب قرار میدهد.
مردم شهرهای بصره، شام و حتی مدینه بدتر از مردم کوفه بودند؛ اما خدا به مردم کوفه غضب کرد و آنها قاتل امام حسین(ع) شدند. امیرالمؤمنین(ع) پنج سال میان آنها زندگی کرد و حجت بر آنها تمام شد. خدا کسانی را که علی(ع) را اذیت کردند، نابود کرد.
اثر رسانه و افراد پر سروصدا بر شخصیت جامعه
جامعه مثل فرد برای خودش شخصیت و صفاتی دارد. هرکس در جامعه پرروتر است همان شخصیت جامعه را شکل میدهد. کسانی که سروصدا دارند مسئولین را تعیین میکنند و افکار عمومی را شکل میدهند. الآن اسم اینها را رسانه گذاشتند. در یک کلاس هرکس پرروتر باشد، کلاس را اداره میکند. اگر معلم بخواهد زندگی جمعی به بچهها یاد بدهد، باید با از بین ببردن خجالت و ترس بچهها، همۀ آنها را پررو کند تا همه حرف بزنند. توابین -که همه شهید شدند- چهارهزار آدم خوب ولی کمرو بودند که نتوانستند به جامعۀ کوفه شکل بدهند.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۹
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
فرزند بیشتر، زندگی شادتر (2).pdf
2.44M
در شمارۀ اول این مقاله، بیان شد که این نوشتار بر آن است رابطهٔ افزایش فرزند با افزایش نشاط در خانواده را بررسی کند. برای این منظور، ابتدا نشاط را تعریف و سپس جایگاه فرزندآوری از منظر آیات و روایات را تبیین کردیم. در این شماره به بررسی جایگاه نشاط از منظر اسلام و رابطۀ افزایش فرزند با مؤلفههای نشاطآفرین، مانند سلامت جسمانی، سلامت روانی، رشد شخصیت افراد و اقتدار میپردازیم تا گامی.....
✍️منصوره مؤدب - دانش پژوه سطح 3 جامعه الزهراء سلام الله علیها
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۴)
💠 دو نوع فرار از خانه داریم
1️⃣ رسمی و فیزیکی
✅ که باید والدین به پلیس اطلاع داده
و بدنبال فرزندانشان بگردند.
2️⃣ عاطفی
🔆 مثلاً فرزند به اتاق میرود، درب را
میبندد یا در خیابان پرسه میزند و
نیمه شب برمیگردد خانه، چرا؟ چون
محیط خانواده را امن نمیداند؛ خیلی
وقتها دلیل این است که پدر و مادر اجازه
نمیدهند فرزندشان حرف خود را تا آخر
بزند و در اوایل بحث، داد و بیداد میکنند
یا در خوشبینانهترین حالت او را نصیحت
میکنند؛ این نوع رفتار، اعتبار اجتماعی و
خانوادگی انسان را از بین میبرد.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#گفت_و_گو
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۸)
💠 سوال:
جواب برای پسربچه ۷ ساله که والدین او
در حال طلاق هستند و سوالاتی از قبیل
اینکه چرا باهم دوست نیستید میپرسد.
✅ پاسخ:
🔆 توصیه میشود:
1️⃣ والدین سعی کنند طلاق نگیرند؛ در
طلاقی که پای بچه در میان است، آن زن
و مرد تا آخر درگیر هستند و بچه طلاق تا
پایان عمرش گوشت قربانی است؛ به
اعتقاد بنده بین زن و شوهر مشکل لاینحل
وجود ندارد به شرطی که هر دو بخواهند
مشکل را حل کنند؛ لذا طلاق اصلاً تصمیم
درستی برای زندگی مشترک نیست.
2️⃣ باید حواس او را پرت کنند؛ بچهها را
نباید خیلی درگیر مساله طلاق والدین کرد.
3️⃣ احیاناً اگر خدایی نکرده طلاق گرفتند،
زن و شوهر حق ندارند در حضور فرزندشان
از یکدیگر بدگویی کنند.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#والدین
#نه_به_طلاق
#تربیت_فرزندان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۵ - قسمت اول
💠 فاجعهبار بودن تلقی فردی از دین
💠 ضرورت بیان آثار اجتماعی دین
💠 زبان مناسب برای گفتگو با نوجوان دربارۀ دین
💠 برخی عوارض «اجتماعی ندانستن دین»
💠 درک اهمیت امامت با تلقی اجتماعی از دین
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
فاجعهبار بودن تلقی فردی از دین
ما معمولاً دین را با اصول عقائد شروع میکنیم. این روش ناخواسته القا میکند که دین یک امر فردی است، درحالیکه دین بهشدت اجتماعی است. تلقی فردی از دین فاجعهای است که همین امروز داریم در آن زندگی میکنیم. دین سهمیۀ کمی در انتخابات ما دارد، درحالیکه سهمیۀ دین در جامعۀ ما خیلی بالا است. حدود هفتاد درصد افراد در عزاداریهای عاشورا شرکت میکنند یا دوست دارند شرکت کنند، اما همه این افراد در انتخابات شرکت نمیکنند. در اسلام نابی که امام خمینی(ره) معرفی میکند، بالاترین گناه کبیره عدمشرکت در انتخابات است ولی برداشت عمومی از دین اینطور نیست، حتی به منِ طلبه میگویند چرا دربارۀ انتخابات و مسائل سیاسی حرف میزنی؟!
ضرورت بیان آثار اجتماعی دین
بیایید به شیوۀ قرآن حرف بزنیم. قرآن وقتی میخواهد مخاطبش را به دینداری متقاعد کند از تاریخ اقوام و نحوۀ برخورد آنها با انبیاء سخن میگوید. شهید صدر با برداشت از قرآن میگوید انسان اهل محسوسات است، باید اول حسّ او را تحریک کرد. تاریخ و مسائل اجتماعی همین محسوسات است. ایشان میفرماید صدر اسلام که مردم خودشان را فدای پیغمبر(ص) میکردند، ریشهاش ایمان به مبدأ و معاد نبود؛ ریشهاش دیدن آثار اجتماعی وجود پیغمبر در زمان خودشان بود. ایشان میفرماید در آخرالزمان که دینداری سخت میشود باید به بیان آثار اجتماعی دین پرداخت. ما هنوز این کار را شروع نکردیم.
قرآن -که متن اصلی دین است - در تربیت انسانها بیشتر به تاریخ توجه دارد، یک دلیلش اجتماعی بودن تاریخ است. قرآن به تاریخ سلاطین نپرداخته، حتی به تاریخ انبیاء هم بسنده نکرده، بلکه از تاریخ اقوام بحث کرده است. وقتی شما با تاریخ تربیت شوید، به یک عنصر اجتماعی تبدیل میشوید.
زبان مناسب برای گفتگو با نوجوان دربارۀ دین
اگر خواستید با یک نوجوان از دین صحبت کنید، بگویید آیا تو میخواهی عضو گروه پیغمبر بشوی؟ این زبان نوجوان است، نه مباحث اعتقادی، اخلاقی و حتی عرفانی؛ چون نوجوان گروهگرا است و میخواهد عضو گروه بشود. زندگی اجتماعی دردسرساز است، راحتی را از انسان میگیرد. ما سعی میکنیم دینداری فردی را برای جوانهایمان جا بیندازیم، درحالیکه شیرینی زندگی اجتماعی زیر سایۀ دین بیشتر است، اگرچه سختتر است.
برخی عوارض «اجتماعی ندانستن دین»
چرا جا انداختن حجاب برایمان سخت است؟ چون اجتماعی بودن دین را جا نینداختیم. چرا در سیاستمداران و مدیران جامعه افراد مشکلدار پیدا میکنیم؟ چون زندگی اجتماعی را بلد نیستیم. اگر ما بخواهیم اجتماعی زندگی کنیم، نهایتاً کارمندی زندگی میکنیم ولی زندگی کارمندی با زندگی اجتماعی دینی فرق دارد.
درک اهمیت امامت با تلقی اجتماعی از دین
امامت و ولایت، اصل و اساس دین است. اکثر شیعیان نمیدانند چرا امامت مهمترین امر دین است؛ چون تلقی اجتماعی از دین ندارند. وقتی انسان از فردیت بیرون بیاید و اجتماعی شود و مثل یک رهبر نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند، میفهمد که چرا امامت از نماز هم مهمتر است.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۰
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
فجازی و جوانان پیر.pdf
370.6K
از آسیبهای مهم اجتماعی افزایش سن ازدواج است. بر طبق آمارها، میانگین سن ازدواج در کل کشور در سال ۱۳۹۸ در مردان ۷/۲۹ سال و در زنان ۸/۲۴ سال بوده و هرساله درصد آن نسبت به کل ازدواجها، رو به فزونی است. تأخیر در سن ازدواج نهتنها به دختر و پسر و خانوادههای آنان آسیب میرساند، بلکه تبعات....
✍️محمد کهوند- کارشناس رسانه و فضای مجازی
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 #مادر_هستی
▫️دستی به پهلو دارد و دستی به دیوار
▫️دادهست تکیه مادر هستی به دیوار
▪️هر لحظه دردی تازه داغی تازه دارد
▪️در چشم خود غمهای بیاندازه دارد
▫️مثل شبی تیرهست دنیای مقابل
▫️تنها هلالی مانده از آن ماه کامل
▪️گاهی که بر دیوار و در دارد نگاهی
▪️آهی به لب میآورد از درد آهی
▫️لبریز از دردست اما غرق احساس
▫️دستی به پهلو دارد و دستی به دستاس
▪️آه این نسیم با محبت مادرانه
▪️دستی کشیده بر سَر و بر روی خانه
▫️شرمنده احساس او شد خانهداری
▫️با هر نفس آه از در و دیوار جاری
▪️نیمهشب، خسته، شکسته، مات، مبهوت
▪️دستی به سر میگیرد و دستی به تابوت
▫️از خانه بیرون میرود ناباورانه
▫️جان خودش را میبرد بر روی شانه
▪️خورده گره با گَرد غربت سرنوشتش
▪️در خاک پنهان میشود پنهان بهشتش
📝 شاعر: سید محمدجواد شرافت
#فاطمیه
#الگوی_نمونه
#حضرت_فاطمه_زهرا
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۵)
💠 مهمترین راهکار برای رسیدن به
شخصیت سالم این است که انسان از
ظرفیت درونی خود بهرمند شده و نهایتاً
از همراهی حمایتگر یا مربی استفاده کند.
🔆 از قوانین مهم در رشد و تعالی انسان
این است که نباید خیلی از این شاخه به آن
شاخه بپرد چون پُرآسیب است؛ لذا در امور
تربیتی نیز باید یک متولی وجود داشته تا
محوریت امور با او باشد.
✅ مثلاً در مباحث تربیتی خانواده؛ در
حوزه درس خواندن، اگر دانش آموز متکی
به والدین، خواهر یا برادر باشد دیگر سراغ
ظرفیت خود نرفته، از توانایی و مهارت
روی پای خود ایستادن دور میشود.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#فرزندان
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۹)
💠 سوال:
چگونگی امر به کودکان
تا با یک بار گفتن کارها را انجام دهند.
✅ پاسخ:
🔆 توصیه میشود:
1️⃣ والدین سعی کنند به سمت امر و نهی
نروند، در عوض بهتر است ایجاد انگیزه
کرد؛ حال ممکن است همراهی دوستان،
مسافرت، برنامه تفریحی و... انگیزهسازی
کرده و بیشتر حرف گوش کنند.
2️⃣ مهم است برنامههای روزانه بچهها که
قرار است صبح تا شب انجام دهند روشن
به آنها گفته و روی یک تابلو نوشته شود؛
به عبارت دیگر مسؤولیتسپاری گردد.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#والدین_موفق
#تربیت_فرزندان
#مسئولیت_سپاری
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۵ - قسمت دوم
💠 چند خبر تاریخی و تغییر تصور از اسلام
💠 خبر اول: اول سیاست، بعداً عبادت
💠 خبر دوم: لزوم هجرت مسلمانان به مدینه
💠 خبر سوم: تبدیل مدینه به یک پادگان
💠 خبر چهارم: عادت دادن مردم به زندگی جمعی
💠 معجزهای به نام زندگی جمعی اربعینی
💠 علت دست برداشتن مردم از مسیر پیغمبر(ص)
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
چند خبر تاریخی و تغییر تصور از اسلام
اگر به چهار خبر تاریخی دربارۀ چگونگی شکلگیری دین اسلام توجه کنید، تصورتان از اسلام تغییر میکند.
خبر اول: اول سیاست، بعداً عبادت
وقتی 72 نفر از اهالی مدینه در عقبۀ دوم با رسولخدا(ص) پیمان بستند که از ایشان دفاع میکنند، همان موقع حضرت تصمیم به هجرت گرفتند. پیامبر(ص) قبل از هجرت به مدینه برای دوازده محلۀ مدینه، دوازده رئیس تعیین کردند. پیامبر(ص) از خدا خواست این دوازده نفر را تعیین کند و جبرئیل اسامی آنها را برای پیامبر(ص) آورد. الآن وقتی ما را به شهری دعوت میکنند اصلاً نمیپرسیم فرماندار و استاندار آنجا کیست، اما وقتی پیغمبر اکرم(ص) جایی میرود، اول رؤسایش را تعیین میکند. اولین کار رسولخدا(ص) برای مدینه انتخاب رئیس بود نه ساختن مسجد، چون آنها هنوز مسلمان نشده بودند. پس اول سیاست، بعداً عبادت.
خبر دوم: لزوم هجرت مسلمانان به مدینه
بعد از هجرت رسولخدا(ص) هرکس مسلمان میشد، باید زن، بچه، شغل، زمین، کشاورزی، خلاصه زندگیاش را میگذاشت و به مدینه هجرت میکرد، و الّا اسلامش قبول نبود. این برنامه تا سال آخر ادامه داشت. اینطور نبود که مسلمان شدن و اعتقاد پیدا کردن کافی باشد؛ هرکس ایمان میآورد باید هجرت میکرد.
خبر سوم: تبدیل مدینه به یک پادگان
رسولخدا(ص) فرمودند هیچکس بدون اجازۀ نباید از مدینه خارج شود. مدینه شد یک پادگان! پرسیدند یا رسولالله(ص) پس باید مرز مدینه را برای ما مشخص کنید. پیامبر(ص) از جانب خداوند متعال یک نفر را مأمور مشخص کردن مرز برای مدینه کرد تا مردم تکلیف خودشان را بدانند.
خبر چهارم: عادت دادن مردم به زندگی جمعی
اکثر وقت پیامبر(ص) در مدینه به اردوکِشی برای جنگ گذشت؛ یعنی مدام مردم را از خانههایشان بیرون میآورد تا دور همدیگر یک زندگی جمعی به آنها یاد بدهد. در طیّ ده سال به جمعی زندگی کردن عادت کرده بودند.
معجزهای به نام زندگی جمعی اربعینی
دین میخواهد شما را دیندار بار بیاورد یعنی از اول تا آخر میخواهد شما را اجتماعی کند. امروز بشر شاهد معجزه بزرگی در مورد زندگی جمعی است. این معجزۀ بزرگ الهی که با هیچ علمی از علوم بشری قابل توجیه نیست، اینک برای ما ظاهر شده است تا ما حقیقت اسلام را بفهمیم. آن معجزۀ بزرگ، اربعین امام حسین(ع) است که بیست میلیون انسان را دور هم جمع میکند.
علت دست برداشتن مردم از مسیر پیغمبر(ص)
پیامبر(ص) در صدر اسلام مسلمانان را «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» و «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» کرد. حالا «رحماء بینهم» را در اربعین ببینید. این کار امام حسین(ع) است. حسین(ع) دین رسولخدا(ص) را حفظ میکند. این زندگی جمعی مقصود رسولخدا(ص) است. چرا مردم دست از مسیر پیغمبر(ص) برداشتند؟ چون زندگی جمعی سخت بود.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۰
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir