eitaa logo
دروس استاد رضا خانجانی
110 دنبال‌کننده
36 عکس
13 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بیان حضرت امام خمینی در مورد منزل یقظه(۶): بدان که اول منزل از منازل انسانیت منزل یقظه و بیداری است ...‏‎ ‎‏انسان تا تنبه پیدا نکند که مسافر است و لازم است از برای او سیر‏‎ ‎‏و دارای مقصد است و باید به طرف آن مقصد ناچار حرکت کند و‏‎ ‎‏حصول مقصد ممکن است، «عزم» برای او حاصل نشود و دارای‏‎ ‎‏اراده نگردد. و هر یک از این امور دارای بیان و شرحی است که به‏‎ ‎‏ذکر آن اگر بپردازیم، به طول انجامد.‏ و باید دانست که از موانع بزرگ این تیقظ و بیداری، که اسباب‏‎ ‎‏نسیانِ مقصد و نسیانِ لزوم سیر شود و اراده و عزم را در انسان‏‎ ‎‏می میراند، آن است که انسان گمان کند وقت برای سیر وسیع‏‎ ‎‏است؛ اگر امروز حرکت به طرف مقصد نکند، فردا می کند؛ و اگر‏‎ ‎‏در این ماه سفر نکند، ماه دیگر سفر می کند. و این حال طول امل و‏‎ ‎‏درازی رجا و ظن بقا و امید حیات و رجای سعۀ وقت انسان را از‏‎ ‎‏اصل مقصد، که آخرت است، و لزوم سیر به سوی او و لزوم اخذ‏‎ ‎‏رفیق و زاد طریق باز می دارد؛ و انسان بکلی آخرت را فراموش‏‎ ‎‏می کند و مقصد از یاد انسان می رود. و خدا نکند که انسان سفر‏‎ ‎‏دور و دراز پر خطری در پیش داشته باشد و وقت او تنگ باشد و‏‎ ‎‏عُدّه و عِدّه برای او خیلی لازم باشد، و هیچ نداشته باشد، و با همه‏‎ ‎‏‏وصف از یاد اصل مقصد بیرون رود. و معلوم است اگر این نسیان‏‎ ‎‏حاصل شد، هیچ در فکر زاد و توشه بر نیاید و لوازم سفر را تهیه‏‎ ‎‏نکند؛ و ناچار وقتی سفر پیش آید، بیچاره شود و در آن سفر افتاده‏‎ ‎‏و در بین راه هلاک گردد و راه به جایی نبرد. ( چهل حدیث ۱۷۵_۱۷۴ ) @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بیان در مورد منزل (۴): ‏‏اکنون امثال ما در ـ ‏‏بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ‏‏ ـ واقعیم💯، دردها‏‎ ‎‏و رنجها و عذابها😣 از این احتجاب🌑 است. و 1⃣اوّل قدم👣 که مقدّمۀ رفع‏❌‎#  ‎‏حجب است آن است👌 که گرایش پیدا کنیم که در حجابیم و از این‏‎ ‎‏خِدْر طبیعت که تمام وجود ما را از سِرّ و عَلَن و باطن و ظاهر‏‎ ‎‏فرا گرفته به تدریج به هوش آییم🤔 و 👈این «یقظه»ایست که بعضِ اهل‏‎ ‎‏سلوک، منزل اول☝️ دانسته اند، و چنین نیست بلکه این به هوش‏‎ ‎‏آمدن و بیدار شدن👀 مقدّمۀ دخول در سیر 🛣است. و رفع همۀ ‏_ ‎‏ظلمانی و پس از آن نورانی☀️، وصول به اوّل👌 منزل توحید است.( ‏‏28 / 9 / 66‏ ) @erfaneamali💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
─━━━━⊱💖﷽💖⊰━━━━━─ در خصوص (۳): 📚شرح کاشانی بر برترى منازل السائرین بر بیشتر کتابهاى عرفان عملى, موجب شده که بسیارى از عارفانِ بنام, شرحهایى بر آن بنویسند. یکى از بهترین این شرحها, شرح کمال الدین عبدالرزاق کاشانى (متوفى736ق) است. پرورش یافتن شاگردانى چون قاضى سعید قمى و قیصرى در مکتب عرفان عملى و نظرى ملاعبدالرزاق, خود دلیل تبحّر و تضلّع اوست.📖 فلسفه از آنجا که موجب تقویت فکر و اندیشه🤔❗️ است 👌بسیار اهمیت دارد چراکه توحید را بر برهان استوار داشته و جواب✅ اشکالات را مى دهد, با این وجود موجب آرامش دل نمى گردد. ملاصدرا که افتخار فلاسفه اسلام است, در مقدمه اسفار مى گوید: من از خداوند بسیار استغفار مى طلبم که مقدارى از عمر خود را صرف مطالعه آراى متفلسفان و جدلیین از اهل کلام کردم… و سرانجام زمام امر خود را به خدا و رسول واگذار نمودم)7 علامّه طباطبایى ـ رضوان الله علیه ـ نیز پس از عمرى مطالعه فلسفه, به عرفان واقعى که همان قرآن است, روى آورد. کمال الدین عبدالرزاق کاشانى نیز از آن گروه است که جایگاه اصلى را در عرفان و نه قیل قال مى دانند. وى (اصطلاحات الصوفیه) را با این خطبه آغاز کرده است: (حمد خداى را که با منّ خود ما را از علوم رسمى نجات داد و به برکت دیدن, ما را از زحمت نقل و استدلال بى نیاز کرد و از قیل و قالى که فایده ایى در آن نیست, رهایى بخشید و ما را از جنگ و جدال مصون نگه داشت, زیرا اینها شبهه و شک و ضلالت را بر مى انگیزند). و در نامه به علاء الدوله سمنانى, درباره وحدت وجود مى گوید:(… چون خود به این مقام نرسیده بودم, هنوز دل قرار نمى گرفت تا بعد از وفات شیخ الاسلام مولانا و شیخنا نورالملة والدین عبدالصمد نطنزى, مرشدى که دل بر او قرار گیرد, نمى یافت. هفت ماه در صحرایى که در آن آبادانى نبود, در خلوت نشست و تقلیل طعام بغایت کرد تا این معنى بگشودو بر آن قرار گرفت و مطمئن شد و الحمدلله على ذلک). اما در باب مذهب او: جناب آقاى بیدارفر پس از نقل کلامِ برخى از صاحبنظران, درباره مذهب او مى گوید:(بهتر است به جاى تکفیر و توهین یا نقل اقوال تراجم نویسان, به کلمات خود صاحب ترجمه رجوع شود تا مذهب او مشخص گردد), آن گاه خود شواهدى از کلام کاشانى بر شیعه بودن او آورده است (ر.ک. مقدمه شرح منازل السائرین, ص23). تورّقى اجمالى در کتاب تحفة الاخوان فى خصائص الفتیان براى محقّق با انصاف کمترین تردید و شکى در شیعه اثناعشرى بودنِ عبدالرزاق کاشانى باقى نمى گذارد. دقّت فوق العاده کاشانى در متن و توضیحات او براى حلّ مشکلات وتسلط او بر متون فارسى و عربى همراه با ذوق سرشار عرفانى و قلمى جذاب و روان, موجب شده که شرح او بر منازل السائرین, کتاب درسى بعضى از دانشگاهها قرار گیرد. او خود در ویژگیهاى این شرح مى گوید: (نسخه هاى منازل السائرین متفاوت و عبارتهاى آنها گوناگون بود و اشتباه و تحریف در برخى از آنها روشن و در برخى دیگر مبهم بود و سبب تحیّر و شک مى گردید و صحیح و محرَّف قابل تشخیص نبود, تا اینکه به لطف خداوند نسخه مصحّحى که بر شیخ ـ قدَّس الله روحَه ـ قرائت شده و اجازه اى به خط شریف او بر آن بود, به دستم رسید. تاریخ کتابت آن, سال 475ق. بود. متن کتاب را با آن تصحیح کرده و آسوده خاطر به شرح آن پرداختم و آن را به منزله اذن شیخ براى خود در شرح کتاب دانستم.) (ر.ک: شرح منازل السائرین, ص622).❇️ کاشانى از آنجا که هنگام نوشتن این شرح, از شرح تلمسانى کاملاً متأثر بوده, همه مزایا و محاسن شرح او را نیز گاه در قالب تلخیص و گاه به عنوان توضیح (علاوه بر فواید بسیارى که خود بر آن افزوده) در کتاب خود آورده است. شرح تلمسانى تصحیح آقاى عبدالحفیظ منصور در تونس چاپ شده است. جناب آقاى بیدارفر پیش از چاپ مجدّد آن, شرح کاشانى را تصحیح کرد و در مقدمه تحقیق خود ضمن مقایسه, به موارد تفاوت آن دو شرح, اشاره کرد. یکى از نقایص شرح تلمسانى آن است که نه خطبه کتاب را توضیح داده است و نه متن آن را آورده است. اما در شرح کاشانى این نقیصه وجود ندارد و از صفحه دوازده تا بیست وچهار شرح او اصلاً در کتاب تلمسانى یافت نمى شود. @erfaneamali💢 ─━━━━━━⊱🌼⊰━━━━━━━─
💢بیان آیت الله جوادی آملی در مورد گناه : ‏‏ هیچ کس گناه نمیکند ، مگر اینکه در آن محدوده مشرک است . برای اینکه اگر یک کسی یک گناهی را مرتکب شد ، آنجا که از روی سهو ، نسیان ، اضطرا ، الجاء و اجبار خلاف کرد که گناه نیست ؛ حدیث رفع همه این موارد را برطرف میکند . تنها آن صورتی گناه است که کسی در کمال آزادی و اختیار یک معصیتی را مرتکب میشود . وقتی کسی هیچ عذری ندارد ، جاهل نیست و اضطراری هم ندارد ، ولی گناه میکند ؛ معنایش آن است که خدایا ! من میدانم که این گناه است و تو گفتی نکن ، ولی من میکنم !! پس شما هر گناهی را تحلیل کنید ، میبینید که سر از شرک در می آورد ؛ ما با این خطر روبرو هستیم . ( درس اخلاق ، دماوند ، ۰۴-۰۵-۹۷ ) @erfaneamali💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 #ویژگی_رهبر_انقلاب_در_خانه 💠 از همسر رهبر انقلاب سوال شد آیا همسرتان در خانه به شما كمك می‌كنند؟ در جواب گفتند: در حال حاضر نه ایشان چنین فرصتی دارند و نه از ایشان چنین انتظاری داریم. اما یك #خصیصه بسیار پسندیده‌ای كه ایشان دارند و می‌تواند نمونه و سرمشقی برای دیگران باشد این است كه زمانی كه ایشان در منزل هستند، اگرچه معمولاً #خسته از كار روزانه می‌باشند اما سعی دارند تا جوّ خانه را از مشكلات محیط كارشان به دور نگه دارند. @erfaneamali
─━━━━⊱💖﷽💖⊰━━━━━─ شما تا چه حد با و نتایج بیشمارش آشنا هستید؟❓ ما اصولا خوب بلدیم حرف بزنیم 👄ولی سکوت🤫 کردن را بلد نیستیم چون ما در سکوت سخن گفتن را آموختیم ولی هرگز سکوت را نخواهیم آموخت سکوت از درون میجوشد نتیجه فکر و تعقل است سکوت از نشانه های حکمت است کسی که کم سخن بگوید بیشتر می اندیشد و بیشتر رشد می کند و می بالد. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 سکوت نقش مهمی در ساختن شخصیت فرد دارد به همین خاطر یکی از مهم ترین برنامه های سیر و سلوک عرفا همین سکوت است. شاید در ابتدا آسان به نظر بیاید اما سکوت کردن کار هر کسی نیست چرا که سخن گفتن جزء قوای شهوت به شمار میرود و از صفات رذیله است و ما قافله بشری در بند شهوات هستیم به جز معدودی 🌿 🌿🌸 🌿🌸🌿 🌿🌸🌿🌸 🌿🌸🌿🌸🌿 @erfaneamali💢 ─━━━━━━⊱🌼⊰━━━━━━━─
✅یقظه در ساحت اجتماع: «...من امیدوارم که خدای تبارک و تعالی، به همه ما و به همه مظلومین عالم و به همه مستضعفان جهان پیروزی عنایت کند، تا همه از زیر بار این ابرقدرت ها خارج بشوند و مسئله ای است که باید بشود. مسئله این طور شده است که دیگر مستضعفین در مقابل مستکبرین قیام کرده اند، بیدار شده اند. بیداری اولین قدم است. اول قدم یقظه (بیداری)، در سیر عرفانی هم یقظه (بیداری) اول قدم است، در این سیر، این هم سیر الهی و عرفانی است. بیداری اولین قدم است و کشورهای اسلامی، ملتهای مسلم، ملت های مستضعف در سرتاسر جهان، اینها بیدار شده اند و سیاه های آمریکایی کتک این بیداری را می خورند...» ( امام خمینی ره ۱۴ خرداد ۱۳۵۹) @erfaneamali
 امام در توضیح این یقظه توحیدی ملت ها برای نجات می فرمایند: «توجه به این نکته و تذکر اولا لازم است، ملتی که بخواهد سرپای خود بایستد و اداره کشور خودش را خودش بکند لازم است که اول بیدار بشود. در سیر الی الله هم اهل معرفت گفته اند که یقظه (بیداری) اول منزل است. در طول تاریخ در این سده های آخر، کوشش شده است که ملتهای جهان سوم خواب باشند، غافل باشند و توجهشان به شخصیت را اصلا به غیر بدانند. این قضیه از سالهای بسیار طولانی بوده است و هی دائما رشد کرده است تا این اواخر به رشد تمام رسیده بود... من عکس مجسمه آتاتورک را در ترکیه- آن وقت که تبعید بودم به آنجا- دیدم که مجسمه او رو به غرب بود و دستش را بالاکرده بود و آنجا می گفتند که این علامت این است که ما هر چه باید انجام بدهیم باید از غرب باشد، باصطلاح، آتاتورک یک مرد مثلا روشنی، یک مرد کذایی بوده و در کشور ما هم بعضی از روشنفکرها به اصطلاح- گفته بودند که ما باید از سر تا قدم اروپایی و انگلیسی باشیم تا بتوانیم ادامه حیات بدهیم. ما تا نفهمیم که خودمان یک شخصیتی داریم، مسلمانها هم یک گروهی هستند و شخصیتی دارند و می توانند خودشان همه کار انجام بدهند تا نخواهیم یک کاری را، نمی توانیم و تا بیدار نشویم نمی خواهیم ما را در خواب نگه داشتند... ما تا بیدار نشویم از خواب و تا توجه به این نکنیم که ما هم انسان هستیم و ما هم شخصیت داریم و ما هم ملت های بزرگ هستیم، ما هم مسلمین هم یک میلیارد تقریبا جمعیت با همه وسایل دارند تا این معنا را ما باورمان نیاید، نمی رویم دنبال کار. یک جمعیتی اگر نشستند و دستشان را دراز کردند پیش یک جمعیت های دیگر که بده به ما، تمام همشان این بود که هر چه می خواهند از خارج بیایند و به شما بدهند و ذخایر شما را از اینجا ببرند در ازای آن چیزی که می دهند این ملت اگر یک میلیون سال هم زندگی بکند همان حال اول است. تنبل بار می آید... ما که می خواهیم وابسته نباشیم باید اول بیدار بشویم به اینکه ما خودمان هم شخصیت داریم. ما می توانیم کار انجام بدهیم... صحیفه امام ج ۱۳ ص ۵۳۲ @erfaneamali
👌 🌸 درس 📚 شرح منازل السائرین بحث این هفته: ابتدای منزل توبه زمان: 📆شنبه ها 🕓ساعت ۴ الی ۵ مکان:قم خ جمهوری میدان سپاه ابتدای بلوار شهید اخلاقی پلاک ۱۲ موسسه فرهنگ وتمدن توحیدی طبقه ۳ مدرس ۳🔻🔻🔻 https://eitaa.com/erfaneamali @erfaneamali 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیان حضرت امام خمینی در مورد منزل توبه (۱): « ارکان و شرایط توبه » بدان که از برای توبه کامله ارکان و شرایطی است که تا آنها محقق نشود، توبه صحیحه حاصل نشود. و ما به ذکر عمده آنها که لازم است می پردازیم.‏ ‏‏یکی از آنها، که رکن رکین اوست، ندامت و پشیمانی است از گناهان و تقصیرات گذشته، و دیگر، عزم بر برگشت ننمودن بر آن است همیشه.و این دو در حقیقت محقق اصل حقیقت توبه و به منزله مقومات ذاتیه آن است. و عمده در این باب ، تحصیل این مقام و تحقق به این حقیقت است. و آن، چنان صورت پذیرد که انسان متذکر تأثیر معاصی در روح و تبعات آن در عالم برزخ و قیامت بشود از وجه معقول و منقول. پس، انسان عاقل اگر تنبه به فرموده های انبیا و اولیا، علیهم السلام، و عرفا و حکما و علما، رضوان الله علیهم، به قدر قول [یک ] نفر طبیب معالج اعتنا کرد، لا بد از معاصی پرهیز می کند و گرد آنها نمی گردد. و اگر خدای نخواسته مبتلا شد، بزودی از آن منزجر می شود و پشیمان می گردد، و صورت ندامت در قلبش ظاهر می شود. و نتیجه این پشیمانی و ندامت خیلی بزرگ است. و آثار آن خیلی نیکو است، و عزم بر ترک مخالفت و معصیت بر اثر ندامت ‏ حاصل شود. و همین که این دو رکن توبه حاصل شد، کار سالک طریق آخرت آسان شود و توفیقات الهیه شامل حال او شود . ( چهل حدیث ۲۷۶_۲۷۵ ) @erfaneamali
بیان حضرت امام خمینی در مورد منزل توبه (۲): « ارکان و شرایط توبه » و از برای توبه شرایط قبول و شرایط کمالی است، که آنها را به ترتیب مذکور می داریم. عمده شرایط دو امر است، چنانچه عمده شرایط کمال نیز دو امر است. و ما در این باب می پردازیم به ذکر کلام شریف حضرت مولی الموالی، زیرا که آن در حقیقت از جوامع کلم و کلام ملوک و ملوک کلام است.‏ ‏‏روی فی نهج البلاغة أنّ قائلا قال بحضرته، علیه السّلام: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فَقَالَ له : ثَکِلَتْکَ أُمُّکَ ! أَ تَدْرِی مَا الِاسْتِغْفَارُ ؟ الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّیِّینَ . وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ : ‏‎ ( حکمت ۴۰۹ ) جناب سید جلیل القدر، السید الرضی ‎‏، رضی الله عنه، در نهج البلاغه روایت فرمود که «همانا گوینده ای در محضر حضرت امیر، علیه السلام، گفت:‏ ‏‏استغفر الله. پس فرمود به او: مادرت در عزایت گریه کند، آیا می دانی چیست استغفار؟ همانا استغفار درجه علّیین است. و آن اسمی است که واقع می شود بر شش معنی. ۱ _ أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى : اوّل آنها پشیمانی بر گذشته است. ۲ _ الثَّانِی الْعَزْمُ عَلَى تَرْکِ الْعَوْدِ إِلَیْهِ أَبَدا : دوم، عزم بر برگشت ننمودن است به سوی آن همیشگی. ۳ _ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّیَ إِلَى الْمَخْلُوقِینَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمْلَسَ لَیْسَ عَلَیْکَ تَبِعَةٌ : سوم، ادا کنی به سوی مخلوق حق آنها را تا ملاقات کنی خدای سبحان را پاکیزه که نبوده باشد بر تو دنباله ای. (یعنی حقی از کسی به عهده تو‏ نباشد.) ۴ _ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى کُلِّ فَرِیضَةٍ عَلَیْکَ ضَیَّعْتَهَا فَتُؤَدِّیَ حَقَّهَا : چهارم، آنکه روی آوری به سوی هر فریضه که بر تو است که ضایع کردی آن را، پس ادا کنی حق آن را. ۵ _ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِی نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِیبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى یَلْصَقَ الْجِلْدُ بِالْعَظْمِ وَ یَنْشَأَ بَیْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِیدٌ : پنجم، روی آوری به سوی گوشتی که روییده شده است بر حرام، پس آب کنی آن را به اندوه ها تا بچسبد گوشت به استخوان و روییده شود بین آنها گوشت تازه. ۶ _ السَّادِسُ أَنْ تُذِیقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ کَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِیَةِ : ششم، آنکه بچشانی جسم را درد فرمانبرداری، چنانچه چشاندی آن را شیرینی نافرمانی. این حدیث شریف مشتمل است اوّلا بر دو رکن توبه که «پشیمانی» و «عزم بر عدم عود» است. و پس از آن، بر دو شرط مهم قبول آن که «ردّ حقوق مخلوق» و «ردّ حقوق خالق» است. انسان به مجرد آنکه گفت توبه کردم، از او پذیرفته نمی شود ( کتاب چهل حدیث صفحه ۲۷۷ _ ۲۷۸ ) @erfaneamali