☑️ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔸در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
🔸متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
🔸رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
🔸شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
10 مرداد 1403 مصادف با 25 محرم 1446
--------------------------------------
☑️
10.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #نکته_های_کوتاه_از_استاد
🟣 اندیشه غرب بر تفکر اومانیسم و انسان محوری
▪️در تفکر غرب، بشر يا هومن، با آنچه در تفکر اسلامی گفته می شود فرق می کند. تا همين قرن های اخير در غرب، زنان به عنوان هومن يا انسان شناخته نمی شدند و برای زن ارزش انسانی قائل نبودند. آنان تنها مرد را هومن می دانستند، آن هم کسانی که از نژاد اروپايی و آمريکايی باشند و نژادهای ديگری مانند نژاد شرقی را هومن و انسان نمی دانند، و لذا می بينيد که چگونه انسان های بي گناه را قتل و عام می کنند و باکی ندارند.
#نکته_های_کوتاه_از_استاد
👇🏻 ادامه مطلب
@kharejkalam
🟣 اعلاميه حقوق بشر و نادرستی مبانی آن
▪️خداوند رهبر معظم انقلاب را در پناه خويش حفظ نمايد که می فرمود: ما در مورد مسائل معرفتی و انسان شناسی از غرب طلبکار هستيم نه اينکه بايد پاسخ گوی آنها باشيم. آنان اعلاميه ای را با عنوان حقوق بشر تهيه کرده اند که مبانی آن نادرست و اشتباه است. شهيد مطهری در «کتاب نظام حقوق زن در اسلام» در اين باره می فرمايد: «اعلاميه حقوق بشر فلسفه است نه قانون؛ بايد به تصديق فيلسوفان برسد نه به تصويب نمايندگان. مجلسين نمىتوانند با اخذ رأى و قيام و قعود، فلسفه و منطق براى مردم وضع كنند. اگر اينچنين است پس فلسفه نسبيت اينشتاين را هم ببرند به مجلس و از تصويب نمايندگان بگذرانند، فرضيه وجود حيات در كرات آسمانى را نيز به تصويب برسانند. این مثل اين است كه بگوييم مجلسين تصويب كردهاند كه اگر گلابى را با سيب پيوند بزنند پيوندش مىگيرد و اگر با توت پيوند بزنند نمىگيرد»(مجموعه آثار، شهید مطهری، ج19، ص 142).
🟣 منطق قوی نظام جمهوری اسلامی
▪️اينکه نظام جمهوری اسلام با همه مسائلی که برای آن به وجود آورده اند اما توانسته است اين مقدار در جوامع و افراد مختلف نفوذ کند به خاطر منطق قوی اين نظام است که برخاسته از وحی الهی و کلمات معصومين است. ترس غرب نيز از همين مسائل است. آنان می دانند که اگر ما به تکنولوژی دست يابيم، و یا در صنعت نظامی رشد کنید آن منطق جا می افتد، لذا به هر نحوی در حال مبارزه با اين نظام مقدس هستند که به ياری الهی به شکست خورده و شکست خواهند خورد.
🔸حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
#نکته_های_کوتاه_از_استاد
🔻 برگرفته از درس خارج علم کلام، 01 98 94
@kharejkalam
🍓 #راحت_سوالت_رو_بپرس
این قسمت: به خاطر ترس از جان
⁉️ سوال
🟤 خودتون اجازه دادید راحت سوالم را بپرسم. شما میگید یکی از علت های غیبت امام زمان (ع)، اینه که جانشان از کشته شدن توسط دشمنان حفظ بشه، خب این که دلیل خوبی نیست چون انسان باید نترس و شجاع باشه و از چیزی نترسه.
✏️ پاسخ
🟠 ببین ترس از کشته شدن دو گونه است: یکی خوب و دیگری بد. یه کسی به خاطر اینکه بیشتر از دنیا و خوشی های اون استفاده کنه می ترسه که بمیره، خب این ترس بد و مذموم است، اما گاه کسی مسئولیت مهمی داره و برای انجام اون مسئولیت، باید جانش را حفظ کنه. روشن است که در این صورت، حفظ جان نه تنها خوبه بلکه واجب و لازم است. شما فکر می کنید، چرا پیامبر خدا (ص) برای حفظ جانشان به غار پناه برد؟ برای اینکه مسئولیت رسالت و هدایت مردم را از طرف خداوند بر عهده داشت، و باید همه تلاشش رو می کرد که اون را انجام بده.
👇🏻 ادامه مطلب
@kharejkalam
🟠 امام زمان (عج) هم آخرین حجت خدا در زمین است و ماموریت داره با ستمکاران بجنگه و آیین اسلام را در سراسر جهان پیاده کنه. خب معلومه که انسان های ستمکار و ظالم، دل خوشی از او ندارند و برای کشتن او هزار جور نقشه و نیرنگ می کشند. می بینی که در این شرایط بهترین راه حفظ جان آن امام عزیز، غیبت ایشان است.
⁉️ سوال
🟤 - باشه حرف شما قبول، اما باز مساله حل نشد چرا، چون امام زمان (ع) می تونست در میان مردم باشه اما خدا او را به صورت معجزه آسا حفظ کنه. الان تو فیلم ها برخی شخصیت های رویین تن هست و هیچ سلاح و سمی روی اونها اثر نمی گذاره. خب چه اشکالی داشت که خدا کاری می کرد که اون حضرت هم رویین تن باشه و هیچ سلاح و تیری در بدن ایشون کار ساز نباشه. تازه اینجور بهتره هم بود چون هم ما از وجود ایشون استفاده می کردیم و هم خطری متوجه ایشون نبود.
✏️ پاسخ
🟠 آفرین این هم سوال خوبی هست. جواب اون اینه که استفاده از معجزه برای اینکه جان کسی حفظ بشه، یک مورد استثنایی است که در موارد خاصی به کار گرفته میشه. خواست خدا در مورد معصومین این بوده که اونها هم مثل بقیه آدم ها یه زندگی عادی و طبیعی داشته باشند و قوانین طبیعت در مورد اونها هم جاری باشه. اگر قرار بود اون جور که تو میگی هیچ سلاح و تیری در مورد امام زمان (عج) کار ساز نباشه که دیگه قانون امتحان و آزمایش الهی نسبت به افراد بشر از بین می رفت. چرا، چون اگر امام زمان (عج) این جوری که تو میگی می بود، همه آدم ها از روی اجبار و قهر به او ایمان می آوردند و ایمان این طوری به درد نمی خورد.
ثانیا مشکل دیگه این حرف اینه که مردم می گفتند امام زمان (ع) یک موجود عجیب و غریب و غیر عادی است و اینجوری دیگه آن حضرت نمی توانست الگو برای کسی باشه.
🟠 بگذار یه جمله هم از شیخ طوسی این مرد بزرگ که کتاب «الغیبه » را نوشته برایت بخونم تا لذت ببری. این عالم بزرگ شیعی می فرماید: «اگر گفته شود چرا خداوند با ایجاد مانعی میان او و قاتل، وی را از قتل حفظ نکرده، می گوییم: این کار با فلسفه تکلیف منافات دارد، زیرا غرض از تکلیف به دست آوردن پاداش است و ایجاد چنین مانعی با این غرض و هدف الهی منافات دارد» (کتاب الغیبه، ص 200).
🔘 برگرفته از کتاب درآمدی بر شیعه شناسی،
حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی، ص 286- 288
@kharejkalam
15.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #نکته_های_کوتاه_از_استاد
🟡 استدلالی جالب به حدیث شریف غدیر فارغ از قراین دیگر
🔸حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
@kharejkalam
✏️ #نکته_های_کوتاه_از_استاد
🟡 استدلالی جالب به حدیث شریف غدیر فارغ از قراین دیگر
🔸نکته جالب در حديث غدير آن است تنها همين عبارت مشهور «من کنت مولاه»، فارغ از قراين ديگر لفظی و مقامی، دلالت کافی و شافی بر امامت علی (ع) دارد. سخت گيرترين عالمان اهل سنت نيز نسبت به اين قسمت حديث یعنی عبارت «من کنت مولاه فعلی مولاه»، سخنی نداشته و صدور آن از پيامبر (ص) پذيرفته اند.
🔸برای اين قسمت چند تقرير بيان شده است از جمله اينکه توجه شود گوينده اين سخن کيست؟ پيامبر اکرم (ص) فرمود: هر کس من مولای او هستم؛ سوال می کنيم پيامبر اکرم (ص) چه ولايتی داشتند؟ روشن است که ايشان هر سه ولايت محبت، زعامت و امامت را داشتند. حال آن حضرت بدون اينکه قيدی بزنند، فرمودند: هر ولايتی من دارم برای علی بن ابيطالب(ع) نيز ثابت است. در اينجا شخصيت گوينده، خود قرينه جلی و عقلانی برای فهم مراد اوست.
🔸همين تقرير را بعضی از علمای اهل سنت نيز بيان کرده اند، از جمله محمد بن طلحه شافعی در کتاب «مطالب السئول فی مناقب آل الرسول(ص)» و سبط بن جوزی در کتاب «تذکره الخواص» آن را آورده اند.
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
@kharejkalam
31.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 امام حسن مجتبی(ع)، احیاءکننده نهضت اسلام
✏️
🗓
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #نکته_های_کوتاه_از_استاد
🟡شأن و جايگاه اهل بيت (علیهم السلام) در واسطه بودن فيض الهی
🔸حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
@kharejkalam
✏️ #نکته_های_کوتاه_از_استاد
🟡 شأن و جايگاه اهل بيت (علیهم السلام) در واسطه بودن فيض الهی
🔸اهل بيت (ع) نقش عليت در امنيت اهل زمين دارند. آنان يا علت فاعلی يا علت غايی و يا هر دو هستند. معنای علت فاعلی بودن آنان اين است که آنان در حيات و رزق اهل زمين دخالت داشته و واسطه در فيض الهی به مخلوقات اند. معنای علت غايی بودن آنها نيز اين است که آنان مقصود و جهت از خلقت بوده و آن کمال کاملی هستند که همه کمال های ناقص به سوی آنها می باشند. طبق اين معنا ديگر اهل بيت شامل همه خاندان پيامبر نمی شود، بلکه تنها افراد شاخص آنها مورد نظر است يعنی کسانی که هم در قوس نزول و هم قوس صعود می توانند چنين نقشی داشته باشند. اين مطلب در روايات زيادی بيان شده است.
🔸طبق روايات کثيره پيامبر اکرم(ص) و اهل بيت ايشان وسايط فيض الهی اند. آنان حتی مجرای اعطای فيض الهی به ملائکه و انبيای الهی هستند و لذا همه عالم وام دار آنان است. اين مساله البته مقول به تشکيک است به اين معنا که انبياء هم با توجه به رتبه های وجودی خود واسطه فيض هستند ﴿تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض﴾.
🔸در دعای عديله آمده است «وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء» . اميرالمومنين(ع)فرمود: «إِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا» ما مخلوق خداوند هستيم و انسان ها به اذن خداوند و به واسطه ما ايجاد شده اند. در زيارت جامعه کبيره نيز آمده است: «خَلَقَكُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِينَ حَتَّى مَنَّ عَلَيْنَا بِكُم... بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ » و در زيارت امام حسين (ع) و جاهای ديگر و نيز آيات قرآن نيز از قبيل همين نکات آمده است.
🔸آنچه بيان شد واسطه بودن اهل بيت (ع) در اعطای فيض الهی به مخلوقات است. اين مطلب با تفويض به اين معنا که امر به صورت مستقل به آنها واگذار شده و خداوند ديگر کناره گيری کرده متفاوت است. اهل بيت (ع) در حالی که واسطه فيض الهی هستند همچنان بنده و عبد اويند «لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِك» . وقتی کسی عبد خداوند شد، امر او حدوثا و بقائا در اختيار خداوند است.
🔸اگر کسی اين مسائل را خوب تصور کند، تصديقش آسان است. اما اگر خوب تصور نکند مانند کلاف سر در گم خواهد بود. به امام صادق (ع) گفته شد می گويند اگر کسی به شما توسل پيدا کند مشکلش حل می شود. امام فرمود تعجب می کنم از مردم که چنين سخنانی می گويند و آن را باور نمی کنند. آنان برای يک مقدار سبزی اثری قائل هستند و آن را می خورند تا رفع گرسنگی کند. آيا مقام ولی خدا در خاصيت داشتن از اين سبزی کمتر است؟ اثر اين سبزی از خودش نيست بلکه به اذن الله است و الا اگر کسی اثر آن را مستقل بداند مشرک است. در مورد اثر بخشی ولی خدا نيز همين گونه است. آنان به اذن الله در عالم اثر می گذارند. آنچه وهابيون در اين زمينه می گويند نشان از اوج جهالت آنان دارد . سخن آنان جز پنداری از شيطان نيست ﴿يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً﴾.
🔸اساسا شأن معصومين خيلی بالاتر از برآوردن حاجات و شفای بيماران است. در اين امور نيز گاه مصلحت به برآوردن شدن حاجات افراد نيست، لذا است که برخی بارها دعا می گويند اما حاجتشان روا نمی شود. اين بدان خاطر نيست که معصومين در برآوردن حاجات آنان ناتوانند بلکه بدان جهت است که آنان به اذن الله کارها را انجام می دهند ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين﴾.
🔸 آن فنايی که عرفا می گويند که فرد در مقابل خداوند هيچ هيچ است اوجش درباره پيامبر اکرم (ص) و اهل بيت (ع) است و الا ابن عربی و ديگران مرد اين ميدان ها نيستند.
🔸رسد آدمی به جايی که به جز خدا نبيند بنگر که تا چه حد است مقام آدميت
مصداق اين شعر اميرالمومنين (ع) است که فرمود «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِينا» و نيز امام حسين (ع) است که در اوج شدت و سختی عاشقانه با خداوند سخن می گويد: «الهی رضا برضائک صبرا علی بلائک لا معبود سواک يا غياث المستغيثين».
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔻 برگرفته از درس خارج امامت، 22 02 95
@kharejkalam