eitaa logo
مجله خردورزی
7هزار دنبال‌کننده
421 عکس
71 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
مجله خردورزی
🔻جامعه‌ اسلامی خانواده محور است ➖نقش دین در حکمرانی خانواده و پوشش 🔹 دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی: ▫️طی سال‌های گذشته بسیاری از افراد در کشور ما با تفکرات غرب‌گرایانۀ خود، از نسخه‌ها و راهکارهای آنها برای حل معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهره‌بردند؛ آیا با این وجود، مشکلات اجتماعی ما کمتر شد؟ ▫️نهاد خانواده به‌عنوان هستۀ جامعه‌سازی و دولت‌سازی در یک جامعۀ اسلامی، مهم‌ترین نهاد است، زیرا نهادی است که درون آن، فرهنگ، سیاست و اقتصاد، به لحاظ تربیتی و تعلیمی به نسل بعد منتقل می‌شود. جامعه‌پذیری سیاسی، انتقال فرهنگ اسلامی و آموزش کسب روزی حلال و زندگی اقتصادی سالم، در خانواده آموزش داده می‌شود. ▫️باید در حکمرانی اسلامی، ایده‌ها، سیستم‌ها و اجرا در حکمرانی خانواده به نحوی چینش شده و اجرا شود که نسل‌های صالح در درون خانواده‌ها تربیت شوند. در جامعۀ اسلامی، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، نمازجمعه‌ها، مکان‌های زیارتی، مکان‌های تفریحی، هتل‌ها و... باید خانواده محور باشند و به نحوی باشند که زمینه برای حضور خانواده به شکل کامل فراهم باشد و پیوند بین اعضای خانواده، پیوسته برقرار باشد. ▫️زنان باید با پوشش کامل و مناسب در جامعه حضور یابند تا مورد آزار افراد بیماردل قرار نگیرند که نتیجۀ آن آزار ندیدن مؤمنان و خداوند است. پس این مهم است که بانوان در جامعۀ اسلامی به‌گونه‌ای حضور یابند که از سوی دیگران، حتی افراد مریض‌القلب، به‌عنوان انسان پاک‌دامن و عفیف شناخته شوند. ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻حاکمیت و مسئله حجاب ‼️نگاهی به طرح‌واره حاکمیتی حجاب از منظر انسان‌شناسی شناختی 👆 مشروح مطلب را در اسلایدها مطالعه نمایید ▫️در دوران رضاخان پهلوی، حجاب زنان به‌عنوان یکی از ساحت‌های مدرنیزاسیون جامعه موردتوجه قرار گرفت و جامعه را با محوریت حجاب زنان، به دو بخش زنان مدرن و زنان سنتی تقسیم کرد. ▫️انقلاب اسلامی که بنا داشت ارزش‌های اجتماعی و سیاسی دوران حکومت پهلوی را براندازد، باید مظاهر آن دوره را نیز از بین می‌برد که یکی از آنها بی‌حجابی بود. به‌این‌ترتیب در آن دوران و پس از آن، مسئلۀ حجاب، هم از منظر سیاسی و هم فرهنگی موردتوجه قرار گرفت. ▫️یکی از موانع حل معضل حجاب در جامعۀ ایران، اساساً شکاف موجود میان نگاه حاکمیتی و نگاه مردم به مسئلۀ حجاب است. مادامی‌که یکی از دو گروه خود را به نگاه دیگری نزدیک نکند، این شکاف هر روز بیشتر می‌شود. ▫️با نگاهی به تاریخ معاصر ایران، شاهد آنیم که حجاب به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی در صدسال گذشته، موردتوجه اقشار مختلف و کنشگران عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است. این امر با تبدیل‌شدن به یک مسئلۀ مهم، نقش غیرقابل‌انکاری در تحولات سیاسی و اجتماعی داشته است. ▫️از آنجا که حجاب مانند هر مفهوم اجتماعی و تاریخی دیگری، موقعیت‌مند و زمینه‌مند است، نمی‌توان آن را در خلأ و بدون توجه به شبکۀ معنایی و مفهومی که در هر دوره در آن قرار می‌گیرد، مطالعه کرد. ▫️دستگاه‌ها و متولیان ذی‌ربط، این مهم را مدنظر داشته باشند که اساساً فرهنگ و پدیده‌های فرهنگی مانند حجاب، نه‌تنها با قوانین تنبیهی، بلکه حتی با آموزش مستقیم نیز در میان ذهنیت جامعه جای نمی‌گیرند؛ بلکه فرد باید آنها را در طی دوران فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری خود به طور غیرمستقیم فراگیرد و چنانچه چنین موقعیتی در خلال محیط‌های مربوطه، مانند مدرسه و رسانه ایجاد نشود، امکان تحقق اهداف فرهنگی نهادهای مربوطه فراهم نخواهد شد. 📝 دکتر لیلا اردبیلی؛ مدیر میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com