eitaa logo
مجله خردورزی
7.7هزار دنبال‌کننده
408 عکس
70 ویدیو
11 فایل
خردورزی، یک مجلۀ اندیشه‌ای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی نظری بر انگاره‌های شناختی انسان در جامعۀ مدرن. سایت خردورزی (دسترسی به آرشیو و خرید مجله): kheradvarzi.com ارتباط با ادمین: @erfankhalilifar
مشاهده در ایتا
دانلود
مجله خردورزی
🔻جامعه‌ اسلامی خانواده محور است ➖نقش دین در حکمرانی خانواده و پوشش 🔹 دکتر نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی: ▫️طی سال‌های گذشته بسیاری از افراد در کشور ما با تفکرات غرب‌گرایانۀ خود، از نسخه‌ها و راهکارهای آنها برای حل معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهره‌بردند؛ آیا با این وجود، مشکلات اجتماعی ما کمتر شد؟ ▫️نهاد خانواده به‌عنوان هستۀ جامعه‌سازی و دولت‌سازی در یک جامعۀ اسلامی، مهم‌ترین نهاد است، زیرا نهادی است که درون آن، فرهنگ، سیاست و اقتصاد، به لحاظ تربیتی و تعلیمی به نسل بعد منتقل می‌شود. جامعه‌پذیری سیاسی، انتقال فرهنگ اسلامی و آموزش کسب روزی حلال و زندگی اقتصادی سالم، در خانواده آموزش داده می‌شود. ▫️باید در حکمرانی اسلامی، ایده‌ها، سیستم‌ها و اجرا در حکمرانی خانواده به نحوی چینش شده و اجرا شود که نسل‌های صالح در درون خانواده‌ها تربیت شوند. در جامعۀ اسلامی، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، نمازجمعه‌ها، مکان‌های زیارتی، مکان‌های تفریحی، هتل‌ها و... باید خانواده محور باشند و به نحوی باشند که زمینه برای حضور خانواده به شکل کامل فراهم باشد و پیوند بین اعضای خانواده، پیوسته برقرار باشد. ▫️زنان باید با پوشش کامل و مناسب در جامعه حضور یابند تا مورد آزار افراد بیماردل قرار نگیرند که نتیجۀ آن آزار ندیدن مؤمنان و خداوند است. پس این مهم است که بانوان در جامعۀ اسلامی به‌گونه‌ای حضور یابند که از سوی دیگران، حتی افراد مریض‌القلب، به‌عنوان انسان پاک‌دامن و عفیف شناخته شوند. ➕ جهت خرید شماره چهارم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
مجله خردورزی
🔻حاکمیت و مسئله حجاب ‼️نگاهی به طرح‌واره حاکمیتی حجاب از منظر انسان‌شناسی شناختی 👆 مشروح مطلب را در اسلایدها مطالعه نمایید ▫️در دوران رضاخان پهلوی، حجاب زنان به‌عنوان یکی از ساحت‌های مدرنیزاسیون جامعه موردتوجه قرار گرفت و جامعه را با محوریت حجاب زنان، به دو بخش زنان مدرن و زنان سنتی تقسیم کرد. ▫️انقلاب اسلامی که بنا داشت ارزش‌های اجتماعی و سیاسی دوران حکومت پهلوی را براندازد، باید مظاهر آن دوره را نیز از بین می‌برد که یکی از آنها بی‌حجابی بود. به‌این‌ترتیب در آن دوران و پس از آن، مسئلۀ حجاب، هم از منظر سیاسی و هم فرهنگی موردتوجه قرار گرفت. ▫️یکی از موانع حل معضل حجاب در جامعۀ ایران، اساساً شکاف موجود میان نگاه حاکمیتی و نگاه مردم به مسئلۀ حجاب است. مادامی‌که یکی از دو گروه خود را به نگاه دیگری نزدیک نکند، این شکاف هر روز بیشتر می‌شود. ▫️با نگاهی به تاریخ معاصر ایران، شاهد آنیم که حجاب به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی در صدسال گذشته، موردتوجه اقشار مختلف و کنشگران عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است. این امر با تبدیل‌شدن به یک مسئلۀ مهم، نقش غیرقابل‌انکاری در تحولات سیاسی و اجتماعی داشته است. ▫️از آنجا که حجاب مانند هر مفهوم اجتماعی و تاریخی دیگری، موقعیت‌مند و زمینه‌مند است، نمی‌توان آن را در خلأ و بدون توجه به شبکۀ معنایی و مفهومی که در هر دوره در آن قرار می‌گیرد، مطالعه کرد. ▫️دستگاه‌ها و متولیان ذی‌ربط، این مهم را مدنظر داشته باشند که اساساً فرهنگ و پدیده‌های فرهنگی مانند حجاب، نه‌تنها با قوانین تنبیهی، بلکه حتی با آموزش مستقیم نیز در میان ذهنیت جامعه جای نمی‌گیرند؛ بلکه فرد باید آنها را در طی دوران فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری خود به طور غیرمستقیم فراگیرد و چنانچه چنین موقعیتی در خلال محیط‌های مربوطه، مانند مدرسه و رسانه ایجاد نشود، امکان تحقق اهداف فرهنگی نهادهای مربوطه فراهم نخواهد شد. 📝 دکتر لیلا اردبیلی؛ مدیر میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔻انزوای سیاسی ‼️نقش زنان در عرصه قدرت ▫️عملکرد حاکمیت، جدای از جریان سیاسی حاکم، در راهیابی زنان به پست‌های عالی و مدیریتی ملی، به‌دوراز گفتمان انقلاب اسلامی و نامتناسب با آن بوده است. این عملکرد، اثر خود را در ضعف نقش‌آفرینی سیاسی زنان داشته است. حاکمیت به دلایل مختلف که در جای خود قابل‌بررسی است، در همۀ این چهار دهه، راهیابی زنان به پست‌های عالی را تنگ و محدود نگاه‌داشته است. ▫️یکی از آفت‌های سیاسی دنیای غرب، حضور فیزیکی زنانی است که مردواره عمل می‌کنند؛ نه زنانه-مادرانه و این جنگ‌طلبی‌ها و آتش‌افروزی‌ها دلیل همین مدعاست. ▫️هم احزاب و هم سمن‌های زنان، به امکانات دسترسی ندارند؛ مگر اینکه به طور کامل در خدمت مراکز و مردان در قدرت دارای امکانات باشند؛ از همین رو، اسماً مردم‌نهاد بوده‌اند و رسماً دولت‌مدار. راهِ رفته شده، بیانگر این واقعیت است که زنان راهی نداشته‌اند، جز اینکه در خدمت کامل مردان در قدرت باشند. اشکال این است که مردان در قدرت مشکلات و مسائل زنان را از زاویۀ نگاه خود دیده‌اند، نه واقعیتی که زنان با آن روبرو بوده‌اند. 📝 توران ولی‌مراد، مدیر شورای همکاری‌ها و شبکۀ ایران زنان 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com