eitaa logo
رایحه ی احکام «تخصصی»
36.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
126 فایل
امـام خـمـيـنــی ره : راه مــاآن روزتمـام میشـودکه هــمـه احـکام اسـلام جـاری شـود«صـحـیفـه» سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/36182/54383 ارتباط بامدیریت👈 @khosravi11253 تبلیغات ارزان👇 https://eitaa.com/mmmm1253/235
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
53(2).mp3
811.8K
💠 #جرعه_ای_از_احکام 📍 #صله_رحم ✍️ مرجع: #آیت_الله_خامنه_ای 🔻 اگر امکان رفتن به خانه فامیل را نداشته باشیم؛ چگونه باید صله رحم انجام دهیم؟  لینک کانال @khosravi1253
⭕️ #پوشاندن_موی_سر_زن_ازنامحرم ✅ پاسخ: ☝️☝️ 🆔 @khosravi1253
سلام 😢 فراموش کردن جوش خونی و وضو گرفتن 😩 ❓سوال:روی صورت من از جوش یک قطره خون بیرون زده بود، موقع وضو فراموش کردم که آن را بشویم، وضو گرفتم و نماز خواندم. بعد از گذشتن وقت نماز متوجه شدم که قبل از وضو آن را طاهر نکرده ام. ولی اثری از خون نبود. در واقع موقعی که برای وضو صورت را شسته ام، خون هم رفته است. برای شستن صورت هم دست را پر آب شیر کرده و به صورت زده ام. حال: 1- آیا وضو و نماز صحیح بوده؟ 2- آیا صورت طاهر شده است؟ 3- آیا آبی که از صورت ریخته و به شیر و لوله و بعد هم فرش ریخته است نجس بوده و فرش و ... را باید شست؟ 🍃🍃🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃🍃🍃 ✍پاسخ: 💠 آیت الله خامنه ای: ج1) اگر هنگام شستن صورت چندین بار آب به صورت ریخته اید و اطمینان دارید قبل از آخرین بار که برای وضو آب ریخته اید، صورت پاک شده است، وضو و نماز صحیح است، در غیر این صورت وضو و نماز محکوم به بطلان است. ج2) اگر اطمینان دارید پس از برطرف شدن عین نجاست، حد اقل یک بار صورت را شسته اید، صورت پاک است. ج3) جایی را که یقین دارید رطوبت از محل نجس صورت به آن منتقل شده است، محکوم به نجاست است، در غیر این صورت محکوم به طهارت است. آیت الله مکارم: با شستن صورت محل پاک می شود. و در ترشحات غساله چون نمی داند یا شک دارد به کجاها رسیده است جستجو نکند. ولی برای وضو چنانچه یک بار آب به صورت ریخته، این مرتبه برای تطهیر بوده. و لازم است بعد از تطهیر، وضو بگیرد. و اگر بیش از یک بار آب ریخته وضو صحیح است. 💠 آیت الله شبیری: باید وضو و نمازش را اعاده کند مگر اینکه پس از برطرف شدن عین نجاست، آب به محل نجس رسیده و از آن جدا شده باشد البته بنابر احتیاط قابل عدول باید از مواضعی که یقین دارد آب پس از جداشدن از محل نجس به آن رسیده اجتناب کند. 💠 آیت الله فاضل: اگر با مشت آب به صورت بریزید در صورتی که آب در محل نجس جاری شود پاک می شود لیکن آبی که مرتبه اول از محل نجس جدا می شود نجس است، اگر به بدن و لباس برسد نجس می‌کند و وضو نیز باطل است. اگر مرتبه دوم آب بریزید به نحوی که از بالا به پایین به تمام صورت برسد وضو صحیح است. ☝️🏻️بنابراین اگر یقین به اینکه آب در مرتبه اول از محل نجس به بدن یا لباس شما آب نرسیده باشد، بدن و لباس شما پاک است اگر صورت را دو مرتبه شسته باشید یعنی بعد از مرتبه اول که صورت پاک شده باشد مرتبه دوم هم آب ریخته باشید آبی که بعد از ریختن مرتبه دوم از صورت جدا می شود پاک است. 👈🏻 با این توضیح چون یقین به ریختن آب نجس روی بدن، لباس، فرش و شیر و لوله ندارید، همه آن ها شرعا پاک است . ------------- 💻 استفتا از سایت مراجع عظام 〰〰〰〰〰〰〰 🌐 کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253 لطفا حتما کانال رو کنید/کوتاهی نکنید/خداوند مهربان بهتون عزت بده انشالله🌺🍃
🔺آیا گوش دادن به قرائت آیات سجده بر زن حائض حرام است؟؟👆👆 🌺لینک @khosravi1253
AUD-20181105-WA0022.mp3
3.07M
صوت👆 دانلود👆کنید🌺🍃 لینک کانال رایحه ی احکام @khosravi1253
📿 @khosravi1253 ✍ ☑️سئوال شوهرم اعتقادی به پرداخت خمس به مراجع را ندارد و می گوید من خودم خرج می کنم. لطفا مرا راهنمایی کنید که چه باید بکنم ما تمام دارایی مان با هم است. مشکل اصلی من اعتقاد شوهرم است. ✅پاسخ اگر در آمد مستقلی دارید که به آن تعلق می گیرد باید خودتان مستقلاً خمس آنرا پرداخت نمائید. و اما نسبت به اموالی که از در آمد شوهرتان تهیه شده است باید توجه داشته باشید بسیاری از در آمد ها قبل از اینکه خمس به آنها تعلق بگیرد مصرف می شود چون در آمد ایشان تا وقتی به سر سال خمسی نرسیده باشد که خمس ندارد، اما اگر مجبور هستید در اموالی که یقین دارید خمس به آنها تعلق گرفته و خمس آن پرداخت نشده است، مصرف کنید (مثل خوراکی هایی که از درآمد سال قبل تهیه شده و تا سر سال خمسی مصرف نشده)، باید از مرجع تقلید خود اجازه بگیرید و در آنها تصرف کنید. 🔹پاسخ تفصیلی👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3450 ------------------------- سایت اسلام کوئست ______________________ کانال رایحه ی احکام @khosravi1253
🔺نشانه های #بلوغ در دختران... نظر همه مراجع☝️ @khosravi1253
🌹◾️🌹◾️🌹◾️🌹 ⚫️ برداشتن آب از ابروی تاتو شده برای انجام مسح ✖️ ✖️ ➖➖➖➖➖➖ 🔲 سؤال: خانمی که حین برای مسح ندارد آیا می تواند از ابروهای تاتو شده استفاده کند؟ ◼️ پاسخ: ➖➖➖➖⬇️ 🌹 امام خامنه ای: در فرض سؤال، باید وضوء را بگیرد. [1] 🌹آیت الله مکارم: در هر صورت اگر رطوبت دستها خشک شده از سایر اعضای وضو (صورت و یا دستها) مقداری رطوبت بگیرد و مسح را با همان دست انجام دهد و بیش از این وظیفه ای ندارد. [2] 🌹 آیت الله سیستانی: باید وضو کند. [3] 🌹 آیت الله شبیری زنجانی: دوباره وضو بگیرد. [4] 🌹آیت الله وحید: حتی اگر ابرو هم داشته باشد باید بنابر إحتیاطِ واجب، محلِّ در وضوء را خشک کند و دوباره وضوء بگیرد. [5] 🌹 آیت الله فاضل: اگر دست ، برای کشیدن مسح نداشته باشد می تواند از ديگر وضو رطوبت بگیرد. البته بشرط آنکه شدن رطوبت کف دست به دلیل فاصله شدن زیاد بین اعضای وضو نباشد و لازم نیست حتما از برای مسح رطوبت بگیرد. [6] 🌹◾️🌹◾️🌹◾️🌹 ◾️ پی نوشت: ➖➖➖➖⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: vmsJvHgoJL8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701150001. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 718648. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51672. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700079. ➖➖➖➖➖➖ ️انال رایحه ی احکام ✅https://eitaa.com/khosravi1253
#جواب_مسابقه دهم🔰 ✅ گزینه دو برندگان این هفته کاربران محترم 1_فیض آبادی🌹2_ Mohammadi 🌹 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 https://eitaa.com/khosravi1253
احکام اتاق خواب... ویژه متأهلین..... لینک @khosravi1253
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرسش: يکي از دوستانم رفته آرايشگاه و موهاشو کوتاه کرده..چون آرايشگر از موهاش خوشش اومده موهاي دوستمو بافته و بعد کوتاه کردن براي خودش نگه داشته..دوستم عذاب وجدان گرفته ميگه از نظر شرعي اگه نامحرم اون مويي که آرايشگره از موهاي دوستم بافته و گرفته ببينه دوستم گناه ميکنه؟ از نظر شرعي مشکلي داره؟ مرجع تقليد : رهبری 🌸☘☘☘☘☘🌸 ✍پاسخ: با سلام طبق نظر رهبری : اگر مویی که خانم به خانم آرایشگر داده است در معرض نامحرم قرار نمی دهد اشکال ندارد در غیر این شرایط بنا بر احتیاط واجب اشکال دارد . ?🌺🌺🌺☘🌺🌺🌺🌺 لینک کانال @khosravi1253
300836086_881515.jpg
83.6K
تطهیر نجس چگونه است👆👆 🌺لینک @khosravi1253
@khosravi1253 💠مواردی که تأخیر نماز بهتر است: 🔸🔸🔸🔸🔸 ♦️ مستحب است که انسان نماز را در اول وقت بخواند و هرچه به اول وقت نزدیک تر باشد هم بهتر است اما تأخیر آن در مواردی از جهاتی گاهی لازم و گاهی بهتر است که عبارت اند از: 1⃣: تأخیر نماز ظهر و عصر برای خواندن نافله های آنها . 2⃣: کسی که حالت اقبال یا توجه یا همان حضور قلب را در اول وقت را ندارد بهتر است نماز را به تأخیر بیندازد تا بتواند حضور قلبش را در نماز حس کند 3⃣:برای انتظار نماز جماعت یا بیشتر شدن مأمومین و ...... 4⃣: مسافری که در اول وقت باید با عجله نماز بخواند ، که دراین صورت بهتر این است که نماز را به تأخیر بیندازد تا عجله اش از بین رود. 5⃣:تأخیر نماز عصر و عشاء به ، اول وقت فضیلتشان . 6⃣: تأخیر نماز مغرب برای کسی که روزه بود و گرسنگی و تشنگی به او فشار آورده و یا اینکه کسی منتظر اوست . 7⃣: به تأخیر انداختن نماز برای کسی که نیازمند به تخلی یا همان دستشویی رفتن در اول وقت است . ➖➖➖➖➖ 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع، م ۷۵۴٫ 🌺 لینک کانال رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
🔴🔴توجه 🔴🔴توجه اینکه بچه شیعه باشیو احکام دینتو کامل ندونی یه جوریه😞 ✅دوست داری احکام دینتو کامل بدونی و سوالیم داشتی بدون جواب نمونه 😃 احکام روزی مثل☺️👇 💑 حکم ازدواج #موقت بدون اجازه پدر ‼️ ۱۳ کار غلط قبل‌ از غسل #جنانت 😳روابط بین دخترو پسر 🔴چت کردن با نامحرم 🔴عشق مجازی😐 همه موارد و مسائل مهم در👇 https://eitaa.com/khosravi1253
رایحه ی احکام «تخصصی»
🔴🔴توجه 🔴🔴توجه اینکه بچه شیعه باشیو احکام دینتو کامل ندونی یه جوریه😞 ✅دوست داری ا
سلام علیکم این 👆بنر کاناله لطفا برای گروه ها و مخاطب های خودتون بفرستیدودر ثواب احکام سهیم باشید،خیلی ممنون🌺🍃
986146857_886203.jpg
98.6K
حکم #دست دادن ونیگاه به موی خواهر زن.... 🌺لینک @khosravi1253
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@khosravi1253✍ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ⁉️سوال: آيا پيام دادن يک پسر به دختري که واقعا آن را دوست دارد و قصد ازدواج با او را دارد و آن دختر از فاميل باشد گناه است؟ ✍پاسخ امام خامنه ای مدظله العالی: ✨ارتباط (پیامک دادن پسر به دختر و یا صحبت تلفنی و...) با جنس مخالف که موجب مفسده و یا خوف مفسده باشد حرام است و معمولاً این ارتباطها منجر به حرام می شود و سفارش قرآن (آيات 25سوره نساء و 5سوره مائده) است که از این ارتباطها پرهیز شود ولو اینکه قصد ازدواج با او را دارد و یا اینکه آن دختر از فاميل باشد نباید این کار را بکند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌺 لینک @khosravi1253
🔺آیا قضای نماز صبح رو اول بخوانیم یا نماز ادای ظهر و عصر را؟ 👆👆 🌺 لینک @khosravi1253
🔴حکم و چت با نامحرم و یا زن شوهر دار چیست؟ ✅پاسخ : 🌀از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین زن و مرد نا محرم ، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. 👈 شن_میشود: 1⃣ آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟ ✅همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد.[1] 2⃣ چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟ ✅همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست.[2] 3⃣ آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟ ✅همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.[3] 4⃣ شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟ ✅همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست.[4] 5⃣ آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟ ✅همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد.[5] 6⃣نامه نگاری با نامحرم و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟ ✅همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد.[6] و [7] ------------------------- 📚منابع: [1] امام، استفتاءات، ج 3، (نظر) س 52؛ بهجت، توضیح المسائل، م 1936؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 819؛ تبریزی، استفتاءات، 1622؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، ص 1673، نوری، استفتاءات، ج 2، س 656؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، 1718؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، س 1145؛ العروة الوثقی، ج 2، النکاح م 3؛ سیستانی،sistani.org (اینترنت)، س 20 و 19؛ دفتر: وحید. [2] سیستانی، sistani.org، اینترنت؛ تبریزی،tabrizi.org، اینترنت؛ دفتر: همه. [3] العروة الوثقی، ج 2، النکاح، م 39 و 41. [4] همان، م31 و 39؛ فاضل جامع المسائل، ج 1، س 1720 و خامنه ای، استفتاء، س 782. [5] امام خامنه ای، استفتاء، س 779 و 651 و دفتر: همه. [6] امام، استفتاءات، ج 3، سوالات متفرقه، س 127؛ دفتر: همه. [7] اقتباس از سوال 1044 [8]الجنة محفوفة  ➖➖➖➖➖🌺🍃➖➖➖🌹 لینک کانال 😍? https://eitaa.com/khosravi1253 🏴لطفا نشر دهنده باشید🌺🍃
ارتباط با نامحرم در فضای مجازی.... لینک @khosravi1253
✅پرسش: سلام ببخشید يکي ميگه چه نيازي ب مرجع تقليد هستش همين قران و احاديث و علاوه بران عقل داريم همين کافيه راهنمايي کنيد که چه جواب منطقي به اينها بدهيم؟ 🍃🍂🍃🍂?🍂🍃🍂 ✍پاسخ: سلام واحترام عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد (نه تقلیدی ) ، ولی در احکام غیر ضروری دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یعنی به دستور او رفتار نماید،‌ یا از راه ا حتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده ای از مجتهدان عملی را حرام می دانند و عدة دیگر می گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می دانند،‌ آن را به جا آورد. پس کسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند،‌ واجب است از مجتهد تقلید نمایند. اگر فردى بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، باید قرآن و تفسیر و علومى را که وابسته به آن است،‌به طور تخصصّى بداند. همین طور باید سنّت را که عبارت است از قول،‌ عمل و تقریر ( تأیید گفتار و اعمال دیگران توسط معصوم) کاملاً بشناسد؛ یعنى با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از : علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، شأن نزول روایات، قرائن حالی و مقالی، تقیّه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات دیگر با آیات و تزاحم مصالح و.... چنین فردى که به قرآن و سنّت با کیفیت مذکور آگاهى داشته باشد، مى تواند بلکه باید طبق قرآن و سنت، آن طور که مى فهمد عمل نماید. به چنین فردى متخصّص علوم اسلامى یا مجتهد و فقیه مى گویند و تقلید کردن برای او جایز نیست. امّا اگر کسى از نظر علم و آگاهى به حدّ مذکور نرسیده باشد، عقل حکم مى کند از یک یا چند متخصّص علوم اسلامى بپرسد و طبق آن عمل نماید. این راهکار مقتضای عقل و شعور است که خدا داده است و قرآن هم به همین مطلب تصریح فرموده : «فاسئلوا اهل الذّکر إن کنتم لا تعلمون؛ (2) از آگاهان بپرسید اگر نمی‌دانید». تقلید، سؤال از اهل ذکر یا رجوع به مجتهد و متخصّص است، همان طور که مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان در مسائلى که تخصّص ندارند،‌به متخصّصان مراجعه مى کنند، مثلاً اگر ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند؛ اگر بیمار شدند به پزشک مراجعه مى کنند؛ اگر بخواهند شهر یا خانه بسازند به مهندس و معمار مراجعه مى کنند. حتى کسانى که در یک رشته تخصص دارند،‌در رشته‌هاى دیگر تقلید مى‌‌کنند،‌ مثلاً مراجع تقلید به هنگام بیمارى به پزشک مراجعه مى‌ک‌نند؛ مهندسان و معماران هنگامى که ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند. بنابراین همان طور که عقلاً در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروى مى‌کنند، در مسائل دینى نیز اگر متخصّص نیستند، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه کنند. این مراجعه را «تقلید» می‌گویند. پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست ، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکم عقلى است. اگر کسى که باید تقلید کند، تقلید نکرده واعمالى را انجام دهد مانند بیمارى است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودى حاصل شود بیمارى اش افزون شود. در روایات این حکم عقل تأیید شده است. امام عسکری(ع) فرمود: «امّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً على هواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه؛ از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگى حفظ مى کنند و با هواهاى نفسانى مبارزه مى کنند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اویند، بر همگان لازم است که از آنان تقلید کنند». مراد از «همگان» یعنى کسانى که در علوم اسلامى مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامى مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسائل پزشکى و مهندسى از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید مى کند. بنابر این در احکام دین، به حکم عقل، شخص یا باید مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد یا از مجتهد تقلید کند، وکسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب عقلی است که از مجتهد تقلید کنند . از نظر فقهی اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد،‌در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفة واقعی خود رفتار کرده است، مثلاً بعضی از مراجع تقلید در رکعت سوم و چهارم نماز گفتن یک بار تسبیحات اربعه را کافی می دانند و بعضی دیگر می فرمایند سه مرتبه باید گفته شود. مکلفی که تقلید نکرده، اگر سه بار گفته باشد، نمازش درست است؛ یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً از او تقلید میکند، مطابق باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال تخصصی🌹رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253